Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 8559
hei, jeg har googlet litt men finner ikke mye ut av det.. jeg har en logo som skal trykkes på tøy og for at logoen skal kunne trykkes må logoen være i AI format. så det jeg leter etter er en ''addon'' til Photoshop som gjør at jeg kan lagre filer i AI format.
er det noen som har peilig på dette?

takker for svar.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du kan kanskje bruke live trace i ai med hell, eller så må du trace den manuelt. Kommer an på logoen.
Det er ikke mulig å lagre fra piksler til vektor uten videre.
Trykk i photoshop, File > export > paths to illustrator.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det forutsetter jo at man har noen paths å eksportere..
logoen er helt enkel. er liksom bare en jordklode som er tegnet med svarte streker og en hvit bakgrunn.
så det dere prøver å si er at jeg ikke kan konvertere den til ai med photoshop :S ?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
nettopp.

Men om du har ai kan du bruke det for å trace den manuelt eller automagisk.
hva vil det si å trace den?

men anywayz jeg tokk bare bilde å dro det inn i adobe ilustrator^^ da fikk jeg det i ai fil, eller tar jeg feil?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du får en ai fil, men logoen er likefult ikke vektor.

Å trace den vil si at du tracer linjene i logoen med vektorer. Det lar seg vanskelig gjøre om det er mye små detaljer og på bilder osv.
Live trace i ai kan gjøre dette automatisk for deg, og om logoen er enkel og i høy oppløsning vil du kunne få et tilnærmet perfekt resultat.
dette er logoen: http://i127.photobucket.com/albums/p...ckassklode.jpg er ikke så veldig mye detaljer her...
Burde gå greit.
Det går ikke ann å konvertere vanlig grafikk til vektorgrafikk sånn helt uten videre. Du må laste ned f.eks Adobe Streamline, et gammelt program for konvertering av bitmap-grafikk til vektorgrafikk. Det blir nok det letteste i ditt tilfelle; Streamline er på bare 6-7 megabyte, hvis jeg ikke husker feil.
Den greia her heter vector magic, og det er faanmeg en grunn til det. Sinnsykt smoothe resultater, og latterlig enkelt, her er kloden din. Det skal ligge link til EPS-fil der, det skal funke fint til trykk.
http://vectormagic.stanford.edu/vctr...HfUHW7QbgW&p=g
men det er EPS fil? eller tar jeg feil... han duden ba om å få det i AI.

men jeg takker og bukker og neier for alle svar!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg vet ikke hvor innarbeidet den logoen der er, men det virker som du strengt tatt kunne brukte noen minutter på å lage en ny, tilsvarende i vektor.
tror det skal la seg gjøres..

takker for svar.
Tja, eps og ai er ikke det samme, men den er vektorisert, og generelt er det ikke noe problem med eps til trykk. Du kan jo sende den og spørre han om det går.

Det eneste dumme er vel at det hvite også sannsynligvis er vektorisert, så det er mulig det må fjernes, kommer vel an på hva du skal.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
atomet, det blir muligens litt OT her, men eg sjanser på det...

er ikkje AI eigentleg ein PDF, med anna filnavn? Det slår meg at det essensielt sett er samme format. I så fall så burde det vel ikkje vere problem å pakke EPS inn i AI? Men det blir vel i hovedsak en hack for hacken sin del...
det er ihvertfall ikke noe problem å åpne eps i illustrator, mulig det egentlig er det samme, men tror ikke .ai baker inn fonter? eller surrer jeg nå? pdf og ai kan ihvertfall ikke være *helt* det samme, mulig det bare er kunstige begrensinger, men du kan jo f.ex. ikke lage fleresiders ai-filer.

Kan vel være at det er litt som med ai og photoshop, photoshop er sentrert rundt bitmap, men kan også bruke vektorer, ai er sentrert rundt vektorfigurer og ikke like god til bitmap og tekst, mens pdf er optimalisert for store mengder tekst kombinert med alle typer grafikk, så selv om de egentlig kan mye av det samme er noe bedre i noe, og noe bedre i andre.
Sist endret av atomet; 2. desember 2007 kl. 21:02.
AI står for "Adobe Illustrator", og inneholder KUN vektor-informasjon. Dvs: Hvis du f.eks skriver "xx" i en font, og lagrer dette som AI, og maskinen som ÅPNER fila ikke har den samme fonten, så vil ikke "xx" vises riktig (mao: AI baker ikke inn fonter, som Atomet sier)...

Men, det er andre, store forskjeller mellom AI og PDF. Her er hva PDF bl.a. støtter, som AI ikke støtter:
- Innbaking av fonter
- Embedding av ISS fargeprofiler
- Angivelse av bleed, marg, etc.
- Flere sider (paginering)
- Mulighet for interaktivitet (PDF-skjemaer med innfylling av felter, etc.)

I tillegg er det sikkert mange andre ting, som jeg ikke vet om

Oppsummert: .AI-filer er bare selve vektor-informasjonen, mens PDF er mer av et "formatteringsspråk" for vektor, bitmap og tekst-informasjon :-)
Sist endret av nso; 10. april 2019 kl. 00:00.
dette er litt mer en det jeg kan få med meg:S folk her har peiling, og det skal dere ha! skjønte ca 25% av det siste her som ble sakt...
Sitat av -=Insane=-
dette er litt mer en det jeg kan få med meg:S folk her har peiling, og det skal dere ha! skjønte ca 25% av det siste her som ble sakt...
Vis hele sitatet...
Hm, lenge siden jeg har holdt på med dette - men hvordan er det å lagre alt sammen i TIFF (Tagged Image File), åpne det i Illustrator og lagre en kopi i AI? Send med både TIFF-filen og AI-filen til han trykkeren, det er vel av justerings-årsaker han ønsker det i AI.

NB! EPS (Encapsulated Post Script) er vel ganske standard for en trykker - hvorfor skulle ikke trykkeren kunne bruke eps? Trudde eps støttet vektor-formatet også, men jeg har ikke holdt på med dette i flere år nå, var bare nysgjerrig på dette. Kan hende hukommelsen min slår helt feil, på tv-produksjon bruker en helst Targa-format... Litt annerledes
Paranoy: null vits i å legge en tiff (wow, du vet hva forkortelsene står for, du er flink ass...) inn i ai. Spesielt når man allerede har en eps... Eps bevarer vektor, det er derfor jeg hinta til den.
skal ta en telefon til han trykkeren å spørre om han kan ta Eps. hvis ikke så må jeg nokk klare å fikse den i ai format^^
Sitat av atomet
Paranoy: null vits i å legge en tiff (wow, du vet hva forkortelsene står for, du er flink ass...) inn i ai. Spesielt når man allerede har en eps... Eps bevarer vektor, det er derfor jeg hinta til den.
Vis hele sitatet...
wow, du skjønte hvorfor jeg spurte om eps?

Da vet du sikkert at TIFF lagrer all informasjon av bilde for konvertering også, og det vil du sikkert ønske hvis du skal åpne det fra Photoshop til Illustrator. Kanskje du kunne fortalt meg hvorfor?

Du kan kanskje fortelle meg hvorfor det kan være ønskelig for en trykker å få tilsendt TIFF (ihvertfall offset), EPS eller RAW (derfor jeg lurte på om .AI kunne være for redigeringsforhold) også?

Og tilslutt kunne du kanskje fortalt hvorfor vi i film og media ønsker benyttet TARGA format for visning på en TV skjerm, både presentasjonsmessig og redigeringsmessig. Jeg skal gi deg et tips på veien, hvis du aldri har lagd en reklamefilm på TV før (hva slags egenskaper er påstått for .PNG for web?).

Andre spørsmål:
- Hvorfor er postscript ansett som ønskelig for en trykker, ihvertfall offset?
- Hvorfor kan ikke .JPEG benyttes?
- Hvorfor kan ikke RAW benyttes?

Kanskje har jeg lurt litt på dette, kanskje sitter jeg med svaret - men vedder for at interesserte som titter innom kunne tenkt seg å vite hva de forkortes for og letet fra de eksplisitte informasjonene jeg spurte om over ved justfuckinggoogleit.com og ikke stå igjen i et hav av unyttig informasjon.

Men til din store oppgitthet, så skal jeg ikke gjøre det så enkelt å justfuckinggoogleit.com denne gangen, siden du blir så oppgitt av at jeg setter forkortelsenes betydning i parantes. Venter spent på svar. Og sorry for å gjøre det litt enklere for de som kanskje dropper innom temaet og lurer litt på hva vi som har brukt 200.000 kroner i studie og lærlingplass har klart å anskaffet seg av utdatert og unyttig informasjon gjennom dagens nyavanserte teknologi.

Tilslutt kan du svare meg på hvorfor .BMP er det eneste akseptable bilde-formatet for oppbygging av 3-dimensjonelle bilder i digital animasjon som grafisk skal gjengis først oppbygd via import - delt inn til trådmodell-strukturen og lagt oppå skeletons bygd i faces i eksempelvis maya, lightwave og 3dstudioMAX (dengang fra discreet), og skulle det være andre aksepterte bilde-formater importert til bl.a. MAX så ønsker jeg gjerne å vite det - siden .BMP kan være tungt å jobbe med i 3D-sammenheng med en dårlig, utslitt klar for skraphaugen maskin (merk: umulig).

NB! Hvis du ikke forsod det - jeg ønsker å vite en ny måte å bygge 3d-modeller fra uten å importere bitmaps som overlag eller basis for modelleringen. Helst sånn at selv den gamle maskina mi klarer å dra en render.

Leser du innlegget mitt, er det flere år siden jeg prøvde meg grafisk, jeg benytter tiden min nå kun eksplisitt til film og media, digital animasjon er bare hobby-basis selvom det er der jeg har brukt studiepengene mine - så er det film og tv-produksjon jeg har erfaring fra. Og benekter du at den grafiske bransjen har utviklet seg såpass at den læren vi hadde for noen år siden ikke kan erstattes idag?
Sist endret av paranoy; 4. desember 2007 kl. 22:23.
wow:O sier jeg bare... tror jeg går etter det du skrev i en tidlige post, TIFF også i AI
paranoy, du må seriøst roe ned speed-bruken din. Du er som en vill kanon. Les følgende innlegg:

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ht=h%F8flighet
http://www.freakforum.nu/forum/showt...hlight=donvito

Denne tråden er ikke noen krangletråd mellom deg og atomet, og hva klikker du sånn for, bare fordi atomet kommer med en sleivkommentar mot deg? Ro deg ned a gutt.
Sist endret av nso; 10. april 2019 kl. 00:07.
Hei,
ok, det var kanskje unødvendig leppeslenging fra min side, sorry for det, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er relevant hva TIFF og EPS står for (forresten bomma du litt på TIFF, du glemte "format" etter "file".

En del av det du spør om har jeg ingen anelse om, nærmere bestemt TARGA og 3d-greiene, og jeg skjønner virkelig ikke hvordan disse er relevant heller. Er det bare for å vise at du kan ting? Fint, du kan det, og jeg kan det ikke.

Derimot kan jeg endel om å lage trykksaker. Jobber blant annet for flere store norske blader (Økonomisk Rapport, Gründer, Verden i 2008++), har holdt noen kurs og blitt spurt om å være veileder for westerdals (selv om jeg ikke er ferdig der selv før til våren), og har laget et utall t-skjorter, flyere og plakater opp gjennom åra. Så jeg føler at jeg kan si at jeg faktisk kan et og annet jeg også.

Insane: Å legge inn en tiff i en ai-fil er helt garantert ikke det trykkeren ba deg om. Til endel teknikker vil det faktisk gjøre at det IKKE fungerer. Har du prøvd å sende han den eps'en og spurt om det funker? Har du Illustrator? I såfall - åpne opp eps'en i illustrator, og lagre som .ai. Værre er det ikke. Må du fjerne det hvite som også har blitt traca, så er det litt værre, i såfall, ta kontakt, så skal jeg se om vi kan få ordna det.
Sist endret av atomet; 5. desember 2007 kl. 16:46.
Sitat av atomet
Hei,
ok, det var kanskje unødvendig leppeslenging fra min side, sorry for det, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er relevant hva filtype-forkortelsene faktisk står for.

En del av det du spør om har jeg ingen anelse om, nærmere bestemt TARGA og 3d-greiene og jeg skjønner virkelig ikke hvordan disse er relevant heller. Er det bare for å vise at du kan ting? Fint, du kan det, og jeg kan det ikke.

Derimot kan jeg endel rundt trykksaker. Jobber blant annet for flere store norske blader (Økonomisk Rapport, Gründer, Verden i 2008++), har holdt noen kurs og blitt spurt om å være veileder for westerdals (selv om jeg ikke er ferdig der selv før til våren), og har laget et utall t-skjorter, flyere og plakater opp gjennom åra. Så jeg føler at jeg kan si at jeg faktisk kan et og annet jeg også.

Insane: Å legge inn en tiff i en ai-fil er helt garantert ikke det trykkeren ba deg om. Har du prøvd å sende han den eps'en? Åh, faan heller, skal gjøre det om til en ai-fil for deg jeg, bare for å slippe mer av det tullet her.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg har ikke tid nå - men det var lure-spørsmål atomet. Har faktisk hatt litt erfaring rundt undervisningsdelen for film og media. Jeg skal skrive litt mer når jeg kommer tilbake, men svarene på hva jeg spurte om er:

1. Komprimert vs ukomprimert
2. Vektorgrafikk vs bitmap (punktgrafikk)
3. Bildebehandling og hvilket filtyper som benyttes

Svaret på Targa-spørsmålet er gjennomsiktighet for bruk med bluescreen. Et sted å se det på er f.eks: reklamene eller kanskje til og med værmeldinga

I 3D er kun bitmap (punktgrafikk) akseptert kontra vektorgrafikk.

Jeg har ikke googlet selv på dette men tror at hvis du var n00b og googlet på ai ville du kanskje fått opp Artificial Intelligence i sammen med Adobe Illustrator som et dårlig eksempel - derfor skrev jeg forkortelsenes betydning i parantes. Siden det å google på TIFF eller EPS sikkert kunne gi masse annen møkka-informasjon utenom emnet.

RAW er en filtype jeg kjenner best fra fotografering, i konstruksjonsdelen er AI det jeg kan sammenligne det med. Lagres i AI format, så er det selvsagt et behov som skal støttes oppom fra trykkers side (dårlig forklart)

FORKLARING
Hvis jeg i webdesign skulle mottatt et oppdrag fra en kunde ville jeg gjort mitt beste for å gi kunden mest mulig for pengene. Å få tilsendt et JPEG (Joint Picture Expert Group) ville vært blasfemi, en fornærmelse fra kunden. Å redigere eller behandle slike bilder er tilnærmet umulig. Prøv å blåse opp bilde i Photoshop, eller bruk zoom-verktøyet så skjønner du straks at dette er laaaang prosess ingen webdesigner, multimedia-utvikler eller bilderedigerer med hånda på hjertet gidder for 10.000 kroner eller 20.

RAW (eller annen ukomprimert bildeformat) er greit for en bildebehandler for web, men ikke alle klargjøringsprogram støtter et hvilket som helst RAW-format, det bør helst omgjøres til TIFF i ukomprimert forstand. Vis meg et bildebehandlings-program eller klargjørings-program som ikke støtter dette formatet? Fordi all informasjon ligger uberørt i dette bildeformatet, benyttes ofte formatet i en ønsket konverterings-prosess, på den måten mister man minst mulig av det opprinnelige forholdet i en bilde/illustrasjon eller lignende. Se det på den måten at vektor-grafikk er en matematisk beregning av et bildes struktur der den "repeterer" like "punkter" og kan dermed fjerne unødvendige bitmaps som opprinnelig var tilstede (kort forklart).

ET STED DER LOGIKKEN ER SNUDD PÅ HODET
I motsatt fall er punktgrafikk, som baserer seg på at hvert punkt er en detalj. Dette er såvidt meg bekjent det eneste akseptable profesjonelle texture-property i 3D, pga motsatt fall av 2D (lengde og bredde, noen benytter bredde og høyde - vet ikke hva som er riktig jeg) kommer en ny dimensjon tilsyne: Dybde. Texture trenger mest mulig redigerbar overflate, dette består av bl.a. punkter for å kunne gi mest mulig troverdig karikatur av emnet (kort forklart).

Dæsken, jeg hadde tid til å kjapt å gæli fortelle litt om det allikevel, men som du sikkert forstår - jeg er bildebehandler og animatør, kan mye (men langt fra alt) om de forskjellige formatenes betydning og bruk, noen filformater har en spesifikk type bruk i praksis, noen er utdaterte (som jeg mistenkte eps for, siden han trykkern ikke nevnte det) og beholdes kun for kompabilitetsdel, noen filtyper er ment for å redigeres (som Targa) kun opp til 72 punkter per tomme, noen filtyper inneholder metadata (RAW, kanskje?) som kan beskyttes og være direkte i strid å benytte ved masseproduksjon, noen filer er universale (som TIFF) og kan benyttes like mye av MAC-designere som PC-designere (og om hverandre).

OPPKLARING
Ikke misforstå: Ikke legg en TIFF-fil i en AI-fil, legg ved en kopi av fila i TIFF-format, i tilfelle det oppstår komplikasjoner der trykkeren ønsker å benytte seg av en alternativ fil.

Skal du konvertere fra photoshop til ai så lurte jeg bare på om spørsmålsstilleren hadde forsøkt å eksportere/lagre fila i Tiff-format også åpne opp i AI? AI's import-funksjon eller åpne funksjon burde vel støtte TIFF selvom den ikke støtter PSD. Har kranglet med trykkere om dette tidligere, men jeg skjønner trykkerene greit: Dette er grafikerens oppgave å gjøre det klart for trykk, overhodet ikke trykkerens oppgave. Såpass mye er det å passe på i et trykkeri, at trykkeren skal ha seg frabedt å leke grafisk designer for kunden.

Håper dette hjalp - jeg rakk visst å skrive en forkortet versjon allikevel. No hard feelings atomen, bare det at jeg leste nettetikette-delen her på nFF før jeg skrev besvarelse, og tenkte at hvis spørsmålsstilleren eller andre ønsket å google litt selv ville han helst kun ha de info om Tagged Image File eller Encapsulated Postscript, og hva annet disse forkortelsene kan forbindes med kunne godt siles ut. Har gjort slike googlinger selv og vært temmelig oppgitt over hvilket side som fortalte meg om emnet jeg ønsket infor fra (ofte et sted mellom side 8 og 25!). Ikke alle gidder gjøre som meg, og noen ganger gir jeg opp selv. Forenklet fall er det når man vet eksakt hva forkortelsen betyr og kan lete opp det på mange forskjellige steder - ikke bare google. Som sagt, no hard feelings - ville bare du skulle google litt helt unødvendig selv

HER ER VI ENIGE
NB! Om han lagrer i eps fil og åpner opp i AI eller om han lagrer i TIFF fil og åpner opp i AI så jeg på som det samme - jeg som deg mener at trykkeren burde kunne benytte seg av EPS, men alternativt er jo TIFF, da. Kan rett og slett ikke skjønne hvorfor en trykker ikke skulle ta imot en ukomprimert TIFF-format som alternativ for EPS eller AI? Jupp, jeg skjønner det har med vektor å gjøre - men les min del om konvertering og hvilket filtype du absolutt mister minst bilde-informasjon fra, så skjønner du hvorfor jeg oppgav TIFF/TIF som alternativ.

NBB! Jeg glemte vel ikke "format" med vilje, det kalles idag Tagged Image File (TIF) i motsetning til den gamle 4-bokstavers endelsen.

MER SPØRSMÅL ENN SVAR
Så nå at jeg ikke hadde forklart postscript funksjonen - det er vel det som kalles for "trykk-kvalitet"? Og EPS er jo encapsulated postscript? Her kan du korrigere meg om feil, men kvalitetsmessig ligger vel web og tv for ønsket 72 punkter, hjemmeprint og postkort for 150 punkter og trykk normalt 300 punkter? Det er som sagt flere år siden jeg holdt på med dette, noe kan ha forandret seg og jeg kan ta feil - vet av erfaring at det grafiske miljøet dreier seg mer om kreativitet etter standard AIDA-prinsipp enn kvalitet etter teknisk funksjon, jeg ligger et sted midt mellom. Så min profesjon er mer i behandlingsdelen, der jeg som du korrekt nevner, må være klar over hvilket filtyper som er best egnet for behandling enn for eksempel til trykk - og illustrator brukes svært lite i film og media. Men TIFF vet jeg er veldig universal både for SVG (sketchup), AVID (transform til Targa for TV) og Trykk (offset MAC-Design og PC). Eneste stedet det ikke kan benyttes er som meg kjent 3D (unntaket kan være Lightwave, med sin fantastisk kjappe render-motor), der er BMP såvidt meg bekjent eneste aksepterte profesjonelle format å benytte.

Isåfall har det endret seg mer enn jeg var klar over i det grafiske miljøet - glad jeg forholder meg til film og tv-produksjonen, der er ihvertfall endringene over tid forståelige.

Til alle andre: Det var et lure-spørsmål, ok? Det handler om komprimert vs ukomprimert.

Jeg leser innlegget mitt over og ser det kunne slå uheldig ut hva gjelder nett-etikette, men det var faktisk ganske generellt om selve tråden - jeg vet ikke om eps-formatet er komprimert, men alternativt til komprimert er ukomprimert. Kunne skrivd veldig kort om det, men besvarte leppeslenging med leppeslenging. På lik linje som atomet mente hans leppeslenging var unødvendig, mener jeg det samme om min.
Vis hele sitatet...
NB! Last ned trial-versjon av AI - den gir deg 30 dagers prøvetid. Alternativt gå inn på
www.SeriAll.com, velg Adobe Illustrator versjon, ha en oppdatert virus!-program, trykk ALT+F4 istedet for lukk[x]-knappen hvis det dukker opp noe melding eller pop-up, skriv ned serial-keyen som står etter versjonen på det grønne bakgrunnen - vips, du har gratis AI.

Du må selvsagt laste ned trial-versjonen først da, og før du åpner den gå inn på SeriAll også velg versjon og ALT+F4 som anbefalt også skriv ned key'en og nødvendig info. OK?

Dette gjelder for andre trial-versjoner enn bare AI, faktisk massevis av gratis-programmer, alternativt til torrents.
Sist endret av paranoy; 5. desember 2007 kl. 17:59.
jeg har Adobe Illustrator CS3 så det er ikke noe problem...

saken er den at jeg blir litt forvirra når folk sier masse forkjellig.:P men utifra det jeg har fått med meg så er det ikke vanskeligere en det atome skriver? åpne EPS filen også bare lagre i AI..

tusen takk for stor hjelp skal poste bilde av trøyene når de blir færdige.
Hvis logoen din er så enkel at det bare er svart og hvit, kan du jo nesten bare legge den inn i illustrator og sette den som en path, eller brush definision.

Så hver gang du brusher med den "brushen du nettopp lagde" så kommer logoen. Brush er vektor i AI.
så det er sånn man lager brushes? viste jeg ikke...

men jeg gjorde sånn som atome sa EPS>AI

og btw: trodde det ikke var lov å linke til sider som inneholder CD-keys/serials:P men men^^

jeg gjorde dette med CS2 pakken. nå har jeg CS3 betalt av skolen:P selvom jeg går på almen fag^^
Sitat av -=Insane=-
jeg har Adobe Illustrator CS3 så det er ikke noe problem...

saken er den at jeg blir litt forvirra når folk sier masse forkjellig.:P men utifra det jeg har fått med meg så er det ikke vanskeligere en det atome skriver? åpne EPS filen også bare lagre i AI..

tusen takk for stor hjelp skal poste bilde av trøyene når de blir færdige.
Vis hele sitatet...
LOL, les det atomet skriver nøye nå - Insane. Han skriver at det kan by på problemer, men skal i generell tilstand ikke gjøre det.

Det jeg kan se det byr på problemer her, nå går jeg litt off-topic, men det måtte være:

1. JPEG (Joint Picture Expert Group) er en komprimert, ikke vektor-basert bildeformat som benytter en teknologi som komprimerer bildet mest mulig til minst mulig tap av bildekvalitet.

2. Photoshop er et bildebehandlingsprogram som ikke er vektor-basert. Adobe Illustrator er et tegneverktøy som baserer seg på vektor blant annet i den forstand en kan tenke seg logo - den skal være skalerbar uten å miste kvalitet.

3. EPS (Encapsulated Postscript) er et bildeformat for meg ihvertfall kjent ønskelig postscript (trykkvalitet-format) for de fleste trykkerier (slik jeg har vært kjent med tidligere). Dette formatet bevarer allerede vektorbasert informasjon i et bilde, skulle den lagres fra Photoshop (som ikke er et vektorbasert program opprinnelig) så måtte den nødvendigvis ved å åpne opp i et vektorbasert program konvertere punktgrafikk til vektor. Dette kan i enkelte tilfeller by på problemer (på lik linje med TIFF) i andre tilfeller ikke. Her sier atomet at en eps-fil burde være mer enn bra nok for trykkeren - jeg ser meg helt enig.

4. TIFF er et filformat der en kan velge mellom å beholde bildets struktur og info i sin helhet (ukomprimert) eller benytte integrerte komprimeringsteknikker utviklet i selve formatet. Før, når en lagde brosjyrer blant annet, sendte en til trykkeren alternative filformat i tilfelle komplikasjoner oppstod, TIFF var blant de formatene som var ønskelig. Om det har forandret seg i dag vet jeg ikke. Enkelte trykkere aksepterer RAW også, men de gjør gjerne endel redigeringsarbeid selv (ekstra-service?), det er derimot ikke en selvfølge blant alle trykkerier. TIFF er ikke vektor-basert, men lager en en logo i utgangspunktet på et program som ikke er vektor-basert, der nødvendigheten for skalering uten loss av kvalitet, så har man i utgangspunktet et problem.

AI er et standard benyttet program for konstruksjon av logoer, bl.a. Lagres/eksporteres format i EPS her skulle jeg tro vektor-informasjonen ligger klargjort for trykkeren uten nevneverdige problemer. Husker ikke om formatet er standard i AI, siden trykkeren ønsker .ai, men det forundrer meg litt om ikke AI kan lagre det i EPS format. Er som sagt lenge siden benyttet meg av programmet, og i mitt tilfelle benyttes AI aldri til bildebehandling, heller ikke vektor (der SVG eller macromedia, idag da adobe benyttes som standard). Disse programmene er litt forskjellige fra AI, men teorien baseres på samme grunnkunnskaper.

5. Path-teknikkene er absolutt å anbefale i denne biten, i Flash benyttes trace bitmap hvis vi ønsker punktgrafikk integrert i film (animasjon bl.a for web, spill eller presentasjon for eksempel) der er det muligheter å stille på feather og piksler. Behandlingsmessig kan du stille til så detaljert som overhodet mulig i konverteringsbiten, anbefaler deg hvis du noensinne setter deg ned i bildebehandling å lære deg layers (lag) og dette med feather og pixler (som er innstillingsmuligheter). Du får mye moro ut av det.

Off-topic, men syntes det kunne bidra litt til en oppklaring at lag logoer i utgangspunktet på et vector-basert program, behandle bilder kan du gjøre i photoshop. Mange av de samme funksjonene som du benytter deg av å lage logoer etc. i photoshop er integrert (flettet inn) i illustrator. Du unngår masse konverteringstrøbbel med å starte på riktig grunn - selvom det fins metoder å komme seg gjennom denne kneiken, kan det være i lengden en tungvint løsning.

Sitat av -=Insane=-
så det er sånn man lager brushes? viste jeg ikke...

men jeg gjorde sånn som atome sa EPS>AI

og btw: trodde det ikke var lov å linke til sider som inneholder CD-keys/serials:P men men^^

jeg gjorde dette med CS2 pakken. nå har jeg CS3 betalt av skolen:P selvom jeg går på almen fag^^
Vis hele sitatet...
Ops, trudde det var lov å linke til sånne sider jeg - men kanskje en moderator kan fjerne det da. Skjønte på deg at eps funka, bra - da håper jeg på bilde fra t-skjortene i nærmeste framtid
Er forsovidt helt enig med paranoy -

Grunnen til at jeg bruker PS og tungvindte måter for å få vektorgrafikk, er fordi jeg hater AI 100% - og det er det eneste alternativet jeg har atm.
Da er vi to som hater AI 100%, Restyle