Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1654
Jeg er rimelig sikker på at jeg har add/adhd, men jeg sliter med å få en adhd diagnose.
Jeg har vert til privat psykiater 2 ganger og blitt utredet en gang offentlig. Alle mener jeg ikke har adhd.. mens jeg er uenig.
Kjenner daglig på mange av symptomene til adhd.

Hvordan gikk du frem når du fikk din diagnose? Hvilken psykiater/klinikk?
Er det mulig å få aduvanz på resept uten en diagnose?

Har testet evanse og attentin noen ganger. Da føler jeg meg “normal” og glad. Klarer og konsentrere meg osv.
Jeg gikk privat men venter fortsatt på oppstart på meds. Hvorfor vil de ikke stille diagnose? Noen få kan stille diagnose selv om du ikke har ADHD da man kan ha symptomene men utviklet over tid. Man kan ha godt av medisiner selv om det ikke er medfødt ADHD. Nå sier jeg ikke at man utvikler ADHD men symptomene kan komme med tiden av andre ting.
I følge fastlegen min kan man skrive ut medisiner uten diagnose men lykke til med å finne en lege som vil gjøre det. Mistenker at de jukser litt med papirene for å få gjort det.
Fuck Mr. Plod!
Gikk til legen for å spørre om en ny time til utredning fordi jeg glemte første time 2 år før.

Fikk utdelt en time 6mnd senere og måtte ta litt generelle målinger for å skjekke at jeg var frisk.

Så var det egentlig bare 7 hjernedøde samtaler, multiple choice ark og ett jævla mas om rusbruken jeg hadde nevnt til legen 2 år før.

Vurderte å legge kortene på bordet i starten siden jeg var clean. men da jeg nevnte at jeg hadde tapt 10k på gambling dagen før å hun svarte "oj" og spurte om rusbruk rett etter så droppa jeg det.

Jeg knaska ett brett xanax 1 gang, ble til: fikk en blå pille av en kompis, kasslol tror jeg det het?

Jeg var på folkehøyskole imellom de 2 åra, å det var jo selvfølgelig fordi jeg ville bort fra folk som rusa seg.

Jeg var ferdig med rus, å pratet om det jeg hadde raportert i jornalen som om jeg var helt dust. Slik som han/hun alle her har møtt på: brukte en del i en periode også går coldturkey for å hate på alle som ikke har slutta typen.

Sitat av Nøddy Vis innlegg
Gikk til legen for å spørre om en ny time til utredning fordi jeg glemte første time 2 år før.

Fikk utdelt en time 6mnd senere og måtte ta litt generelle målinger for å skjekke at jeg var frisk.

Så var det egentlig bare 7 hjernedøde samtaler, multiple choice ark og ett jævla mas om rusbruken jeg hadde nevnt til legen 2 år før.

Vurderte å legge kortene på bordet i starten siden jeg var clean. men da jeg nevnte at jeg hadde tapt 10k på gambling dagen før å hun svarte "oj" og spurte om rusbruk rett etter så droppa jeg det.

Jeg knaska ett brett xanax 1 gang, ble til: fikk en blå pille av en kompis, kasslol tror jeg det het?

Jeg var på folkehøyskole imellom de 2 åra, å det var jo selvfølgelig fordi jeg ville bort fra folk som rusa seg.

Jeg var ferdig med rus, å pratet om det jeg hadde raportert i jornalen som om jeg var helt dust. Slik som han/hun alle her har møtt på: brukte en del i en periode også går coldturkey for å hate på alle som ikke har slutta typen.
Vis hele sitatet...




Helt off topic, sorry. Men det er veldig lett å få diagnosen og nei du får ikke aduvanz uten adhd tag i jornalen.
Sist endret av Nøddy; 13. mars 2024 kl. 12:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har jo blitt utredet 3 ganger nå da. Altså har kvalifisert helsepersonell kommet til konklusjonen av at du ikke har ADHD 3 ganger. Du må huske at alle kjenner jo litt på symptomer på ADHD, da det er ganske vanlige ting å slite litt med.

De fleste blir også glad og konsentrert ADHD medisiner. De fleste har jo lyst til å føle seg slik som de gjør på en liten dose amf, hele tiden. Det er ikke nødvendigvis et tegn på at du har ADHD.

Det kan jo faktisk være så enkelt som at du ikke har ADHD?
Jeg tror at veldig få har en reell adhd diagnose. Som regel ligger det noe annet bak. Traumer i barndommen som f. eks. vold i hjemmet, oppvokst i barnevernet osv er en gjenganger blant dem som får diagnose. Nyere forskning viser også at en del tilsetningsstoffer i ultraprossesert mat/drikke kan gi adhd lignende symptomer. Dessuten er vi ikke laget for å sitte på skolen hele dagen og jobbe på kontor. Noen takler det dårligere enn andre og begynner å utagere. De ville sikkert vært de beste jegerne og fiskerne i gamle dager.
Har fått utskrevet diverse varianter ADHD medisin men ingen har positiv effekt på meg. Demper symptomene men erstattes med nye symptomer. Gjør meg bare nedsløvet og mindre fokusert enn jeg var før. Og det virker for meg som om du prøver å fake ADHD diagnose som en unnskyldning for å få tilgang til medikamenter. Hvis både din sosiale krets og din lege mener du ikke har diagnosen så har du mest sannsynligvis ikke det. Er relativt lett gjenkjennelig.
Man må ha ADHD/ ADD for å få det, utenom NokerNoks tilfelle. Spurte en lege (i familien) om off label bruk av disse medisinene og sa han det vil heve noen øyenbryn hos tilsynet, så det var ikke normalt. Om du har prøvd tre ganger så vil jeg tro de fagkyndige kan mer enn deg om diagnosen og at du kan klare deg uten. Du kan jo prøve å etablere et nytt ordtak: fourth time’s a charm. De aller fleste får jo god effekt av medisinene i rett dose, med eller uten diagnose, men for oss med diagnose så må man veie om virkningen overveier bivirkningene, som med all annen medisin.
Trådstarter
45 4
Hmm. Får konkludere med at jeg ikke har adhd, i vertfall ikke etter norske standarer.
Takk for innspillene uansett
Sitat av Onfroi Vis innlegg
Hmm. Får konkludere med at jeg ikke har adhd, i vertfall ikke etter norske standarer.
Takk for innspillene uansett
Vis hele sitatet...
Norske og internasjonale standarder er eksakt de samme og følger et system som heter icd. Norge har vel rukket å komme seg over på icd 11. Dersom de fremdeles jobber med icd 10 så er i så fall forskjellene minimale.
Har du forsøkt å få diagnosen tre ganger uten å få det bekreftet så er det lite sannsynlig at du har det. Kanskje du har vrangforestillinger. Og kanskje det er en del av et større symptombilde og en annen diagnose
Sitat av Onfroi Vis innlegg
Hmm. Får konkludere med at jeg ikke har adhd, i vertfall ikke etter norske standarer.
Takk for innspillene uansett
Vis hele sitatet...
Det kan hende de føler du overdriver symptomer. Jeg la endel vekt på symptomene da jeg ble utreda for mange år siden men som voksen sa jeg det bare som det var uten å overdrive noe som er bedre tenker jeg.
Når 2 psykiatere allerede har gjort en utredning på deg, og begge konkluderer med at du ikke har ADHD, så er nokk sjangsen for at du har ADHD mindre enn hva du selv oplever. Altså klør din selv om den er fuktig og fin? Hvordan er din motoriske funksjon? Hvor lang tid tok det deg, som liten, og lære og knyte dine sko?
Det kan godt være du har konsentrasjonsproblemer, det er det mange som har! Det er ikke = med ADHD. Er det for at du er så hyper som gjør deg sikker på det? Hvordan er din deppresjon? Kan du selv reflektere over dit liv?
Jeg sier ikke du hverken har eller ikke har ADHD, men 2 personer med doktorgrad og spesialitet i faget, mener noe helt annet, så burde du kanskje utvide din horisont og ta fatt i de symptomer du mener og ha.

Utover det kan du enkelt kjøpe ADHD medesin på nettet let litt rundt så skal du nokk finne en god side der selger
Lag kluss med klossene du skal leke med, det var det jeg gjorde og fikk diagnosen.
jeg har ventet en år rekke, men skall til DPS for vurdering snart. Selv om dem sier du ikke har adhd er ikke det nødvendigvis riktig, Har fått feil diagnose 2 ganger, bla Bipolar type 2, så har gått på medisiner som motvirker "maniske" trekk, men jeg har ikke mani, jeg har heller ingen depresjoner, jeg er over positiv det har alikevel tatt flere år for å få till ny vurdering. Jeg scorer fullt på adhd tester, har restless leg og husker ikke ta mine medisiner selv om det er samme dose hver dag, spiller bort mye penger, blir rolig,fokusert å balansert på speed, har også gått på ritalin en måneds tid, fikk tak i av en adhd pasient. Men jeg har flere issues, det er litt mer komplisert med PTSD og traume fra barndommen. Er ufør som følge. Jeg vet av erfaring at jeg blir positivt påvirket av adhd medisiner, men det er ikke sikkert jeg kommer ta dem om jeg får dem. Vært prøve kanin på 100 typer meds over 20 år, så er litt lei, jeg er mest spent på utfallet av utredningen.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg tror at veldig få har en reell adhd diagnose. Som regel ligger det noe annet bak. Traumer i barndommen som f. eks. vold i hjemmet, oppvokst i barnevernet osv er en gjenganger blant dem som får diagnose. Nyere forskning viser også at en del tilsetningsstoffer i ultraprossesert mat/drikke kan gi adhd lignende symptomer. Dessuten er vi ikke laget for å sitte på skolen hele dagen og jobbe på kontor. Noen takler det dårligere enn andre og begynner å utagere. De ville sikkert vært de beste jegerne og fiskerne i gamle dager.
Vis hele sitatet...
Takk for et treffende innlegg, FriFugl, som støttes. På tross av mine gode resultater på barneskolen, et rolig lynne, med både forskerforeldre og langt flere kompliserte interesser enn barn flest, virkelig hatet jeg den statlige indoktrineringsleiren vi kaller «skole». Fullstendig totalitært, dørgende kjedelig og politisk styrt. Som du nevner er nok mange av oss egentlig knyttet til det gamle europeiske jeger- og sankersamfunnet – kanskje uten å vite det selv, der vi forvirret forsøker å finne veien gjennom et stadig mer komplisert fremtidssamfunn.

Da jeg som 13–14-åring fikk nok av skoleslaveriet og brøt ut, startet systemet full heksejakt på meg, med bl.a. påtvungne psykiatriske vurderinger, nedverdigende «tester», beskyldninger om «ADHD» og rene skremselsmøter med djevlene i barnevernet. Dette traumatiserte meg kraftig – men heldigvis tusendoblet det også forakten min for myndighetene, som jeg i dag hater og har null respekt for. Systemet slenger diagnoser etter «slemme kjettere» som ikke underkaster seg myndighetene i ung alder. Det blir systemets beskyttelsesmekanisme mot unge opprørere, som utgjør den største trusselen mot regimet. «Ikke hør på hva de sier, de har bare diagnoser og er psykisk syke, stakkars.» Måtte disse motbydelige «besteborgerne» en dag betale den aller høyeste prisen for hvordan de behandlet frittenkende unge gutter og jenter.

For meg og mange andre traumatiserte og «ferdige» sjeler, er det deilig «misbruk» av deksamfetamin som gjelder mot tung depresjon. Høye doser som gir et «rush» av eufori: Nok til å fjerne den intense smerten etter å ha blitt torturert av skolesystemet og andre bedrevitere i livet. Kølsvarte øyne, full musikk på høyttalerne og endelig mulighet til å kjenne glede. Jeg har full forståelse for at noen har nytte av lavere ikke-rusgivende doser deksamfetamin for bedre fokus gjennom hverdagen (ADHD) – men for en del av oss er det nettopp rusen som er medisinen, og av andre grunner: Slikt som tung depresjon og et helsesystem som tidligere har dolket oss i ryggen.

Jeg fikk med meg at Britney Spears angivelige «drug of choice» var Adderall (legeamfetamin). Hun ble «høy», men det tok også bort depresjonen hennes for noen timer, og var det eneste som fungerte som antidepressiva for henne. Og der kjenner jeg meg hundre prosent igjen. Rusen er medisinen. Men dette vil ikke den moraliserende, middelalderske «nannystaten» Norge akseptere. Man må derfor lure til seg en ADHD-diagnose om man ønske den beste, reneste og tryggeste amfetaminen (Attentin). Noe som egentlig er latterlig enkelt i et system som slenger diagnoser etter alle «slemme mennesker» som f.eks. ikke liker onder som skoletvang og autoriteter.