Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1489
Hadde tenkt å kjøpe meg en passe stor equalizer på veggen hjemme. (mener de lysene på en equalizer)

Det jeg hadde tenkt på var dobble rekker med 10-15 LED's oppover og ca. 10 rader bortover.

Noen som vet om det finnes slike "bygg selv" set en plass eller ferdig satt sammen?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ingen som vet?
Alltid bygg selv. Bare å kjøpe det.. lol Equalizer er noe helt annet.. Led. ? Dioder ? Du må spesifisere mer her. umulig. Men elektronikk er ikke Nesten alt kan kjøpes og bygge..

Du er FOR uklar i din post..
Han mener vel ein slaks visualizer, med leds....

Edit: spectrum analyser er vel kanskje det rette navnet...
Sist endret av One_ar; 7. november 2005 kl. 16:57.
Sitat av CodeMode
Led. ? Dioder ? Du må spesifisere mer her.
Vis hele sitatet...
LED = Light Emitting Diode da.. og det han mener finnes på hammar.no i bygg selv utgave
Er ikke bare de på hammar.no sensitive på volum? Hadde tenkt meg noe av det samme som Cybergasm jeg, men da trenger jeg noe som er sensitivt på volumet innenfor et valgfritt frekvensområde. Vet ikke hvilken pris slikt utstyr ligger på, men er det noen her som vet?
NoRemorse: Jeg trenger også ett sett som er sensitiv på frekvens område.

Skjønner at jeg er litt uklar men husker ikke nøyaktig hva det heter..

http://www.ocworkbench.com/2005/sams...321%20copy.jpg
En slik en bare med mange led's som jeg kan henge på veggen eller plassere en annen plass i rommet. Hels med litt størrelse..
Akkuratt noe sånt jeg også hadde tenkt meg. Bare en god del lengre og med skikkelig kraftige leds Mye bedre enn vanlig veggpryd anytime!
For å spare dere for mye missforståelse så er det dere er ute etter en "spectrum analyzer".

http://www.dak.com/reviews/ImagesR/2024_specpink.jpg

På Elfa vil dere finne deler, og finne ut at lysdioder er dyre saker...

http://www.elfa.se/no/index1.html
Sist endret av meitemark; 8. november 2005 kl. 00:42.
Å bygge dette er vel litt av en jobb hvis du ikke har l337 skillz innen elektronikk. Noen nevnte tidligere en spectrum analyser. Dette brukes av og til for å finne udigge frekvenser når man arbeider med lyd i større settinger. Du kan jo høre med gjengen på lydforum.com om de har noen ideer til hvordan du kan bygge dette. Jeg vet at DOD en gang lagde en som er så dårlig at ingen bruker den. Kanskje den er billig nok for deg? Den er litt kjip though, med ca. 6 dioder per frekvens (31 frekvenser tror jeg) Mulig denne kan bygges ut videre.
meitemark: Takk

Hallgeir: Trenger ikke 31 frekvenser, men mye mer enn 6 dioder. Når jeg tenker meg om så kunne det passet med 10-20 frekvenser og ca. 20 dioder pr. frekvens. Ser at dette kan bli dyrt, og å bygge dette selv kommer nok ikke på tale siden elektronikk kunnskapen min er minimal og jeg tror ikke resultatet ville blitt noe å skryte av.. Hvis noen vil bygge dette for en grei pris så kom med prisforslag så tar vi resten via pm

Eller så kan dette være en jobb for elektro linja på den lokale VGS..
Sitat av Cybergasm
Eller så kan dette være en jobb for elektro linja på den lokale VGS..
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg husker av kunnskapsnivået på elektro på vgs, så foreslår jeg at du flytter oppdraget ett klassetrinn opp, til elektronikk. En skole kjøper selvfølgelig inn deler i bulk, så det kan komme til å bli en grei affære(økonomisk), bare husk å be de om først å tegne hvordan den skal lages (simulering), så komme med et prisoverslag for deler og arbeid, så bestemmer du deg om det er verdt det.

Jeg vet at mine lærere den gang da jeg gikk der ville hylt av glede over å få en slik, noenlunde, men ikke helt vanskelig oppgave.
Høres bra ut meite Tror du 32 frekvenser blir litt vel mye for de stakkars elektro/elektronikk folkene å lage? Kan jo alltids bare prøve med noen færre frekvenser hvis det blir for mye arbeid for de Eller kanskje bare begynne litt selv med 8 kanaler bare for å se om det lar seg gjøre å mekke selv.
Litt offtopic, men vil bare legge til at Multisim er koselig for å simulere kretser før du får råd til å kjøpe deler. Multisim koster penger såfremt du ikke sjekker din daglige torrentplass eller folk du kjenner. Vet ikke om alle elektro-folk får låne det iløpetav skolen?
Vel, 10 frekvenser, nærmere bestemt de som vises på bildet jeg la ved skulle holde. Dere finner nemlig få høytalere og forsterkere som faktisk takler lavere eller høyere frekvenser enn dette, og gjør dere det og eier slikt skulle ikke prisen på dette "lysshowet" plage dere mere enn en en kaffekopp.
Hehe, du sier noe, men det kommer jo ann på hvor stort frekvensområde hver av av målerne måler. Er det dyrere med utstyr som er mer spesifikt på frekvensområdet, eller hvordan er prisene på sånne ting i det hele tatt?
Delene i seg selv er vel ikke dyrere for å kunne vise mer spesifikt. Det vil bare kreve flere komponenter (for å avgrense frekvensområdet). Så det blir dyrere på den måten.
Sitat av meitemark
Vel, 10 frekvenser, nærmere bestemt de som vises på bildet jeg la ved skulle holde. Dere finner nemlig få høytalere og forsterkere som faktisk takler lavere eller høyere frekvenser enn dette, og gjør dere det og eier slikt skulle ikke prisen på dette "lysshowet" plage dere mere enn en en kaffekopp.
Vis hele sitatet...
Stemmer at de frekvensene er de som mange høytalere jobber innen (Vanligst er fra 20 hz til 20khz som er de frekvensene et menneskeøre kan høre.)
Det betyr ikke at du ikke kan ha et meter som viser flere. Man utvider ikke oppover eller nedover i frekvenser, men man tar med noen av de frekvensene som ligger i mellom. Innen lydbransjen er det vanlig å arbeide med 31 bånd (ulike frekvenser) på de aller fleste plasser. Gode eksempler på dette er grafiske equalizere: (Klarktechnik dn360 som er ledende..)
http://www.factorysound.com.au/image...360_frnt_l.jpg

Jeg er enig at 31 frekvenser blir litt mye, men hvis du ønsker 20 dioder per frekvens, burde du i alle fall ha 20 frekvenser slik at proposjonene blir pent rent visuelt
Tror jeg tar å sender en mail til elektronikk læreren på videregående her.. tenker meg det blir 15-20 frekvenser og rett rundt 20 dioder pr. frekvens. Hvis ikke elektro folkene har andre meninger om hva som blir bra.

NoRemorse: Sier ifra når jeg hører noe hvis du også skal få de samme folkene til å lage..
Hadde vært greitt å hatt en tutorial på dette, kunne tenkt meg å laga en slik sjølv. Har leita litt rundt på nettet, men har enda ikkje funne noko.

Finnes det noko anna navn (mer spesifikt) på dette enn spectrum analyser, virker som spectrum analyser også gjelder ting som ikke har med lyd å gjere, andre typer bølger.
Hvis skolen vil lage dette så kan jeg sikkert få tak i koblingsskjemaet(?) og legge det ut her..
Ja, så lenge det står hvilke komponenter som er brukt, og hvordan de er koblet, så trur eg at eg skal klare å sette sammen noko slikt.

Men altså, hvordan skal dette vere forsynt med power, batteri/stikkontakt...? Rekner med at en kobler seg på "mellom" høytalarene og datan/musikk-whateva. Jeg tipper det er mye mer avansert å lage noe digitalt og bruke seriell port elns (der en får straum frå datan).
Sist endret av One_ar; 8. november 2005 kl. 23:15.
Jeg hadde tenkt å ha en liten mic på selve analyzeren for å analysere frekvensene. Jeg har også tenkt å spør om de kan legge til en inngang til mini jack slik at jeg kan få frem det som blir spillt i høyttaleren og ikke resten av lydene i rommet..
Strøm har jeg ikke tenkt på, det kommer jo ann på hvor mye strøm denne dingsen krever, og jeg kommer til å spør elektro folkene om hva som blir best/lettest. Vil helst slippe formange ledninger oppover veggen.

Skal også ha 4 litt skarpere lys som er koblet til ett apparat som kun hører de lavere frekvensene (bass) og ha ett lys(Helst UV) i hvert hjørne av Qlimax rasterbation'en min..
tipper det holder med tolv volt, hvorfor ikke hente dette fra pcu i pc-en? en diode sluker jo ikke mange ampér for å si det sånn... innebygd ti bånds spectrum analyzer foran på toweret kunne vært kult?
men du, sjekk vk1 elektronikk, eller kanskje vk2, mere "skills" blandt de, på gk lærer man både sterk og svakstrøm... noen lærer kan ikke mye om svak, men mye om sterk. og vice versa
Det er samme lærer på GK og VK1 her så jeg sender bare han en mail eller stikker bortom skolen selv en dag. Dette skal ikke være koblet til pc, har allerede en slik sak i fronten på toweret mitt (Kun 5 frekvenser, totalt volum og spenning).. Dette er til å henge på veggen eller plassere en annen grei plass, egentlig bare for at det skal se litt fet ut
Sist endret av Cybergasm; 9. november 2005 kl. 00:00.