Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2649
Jeg skal knuse en TV i forbindelse med et kunstprosjekt jeg har på skolen. Det jeg lurer på er om dette kan være farlig? Med tanke på kjemikalier og sånn dritt som er inne i TV'en? Jeg skal bare knuse selve skjermen, slik at det kan komme en maske ut av den, men fremdeles.. Ikke så kult å få noe giftige greier på seg på grunn av et teit skoleprosjekt..
Så lenge du ikke står å smører deg inn i det, eller drikker en veske der, så går det nok bra.

(waffel said)
Hvis du ikke skal holde på å rote med ting inni tv'en, så overlever du nok
dra ut kontakten (så ser jeg deg på skolen på mandag også )

(kavli: fiks msn'en din!)
ckavli's Avatar
Trådstarter
85 0
Hehe.. Skal ikke rote inne i der, men tenkte på å kanskje ta ut innmaten eller.no hvis det går ann (utenom skjermen da..) og så knuse den.. Hehe. Blir fett da. Ta en stor slegge og så denge løs..
vil no ikke ha stått foran når du knuser! en kompis gjorde det! glass over hele han! fikk en del kutt.. men gjikk bra med han
knus av bakenden på bilderøret først
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
La TV'en stå utkoblet i iallefall 1 dag først da også
ckavli's Avatar
Trådstarter
85 0
Opprinnelig postet av meitemark
knus av bakenden på bilderøret først
Vis hele sitatet...
Hm? Hva vil det si? Må jeg da åpne bakenden på TV'en først eller.no?

@AtXbYeA: TV'en er gammel og defekt, så den har ikke vært brukt på en god stund..
farlig høy spenning bak billedrøret... men når det er knust skal det ikke være noen farlige deler der...
Kan være en fordel å skru av bilderøret bak ja...
Dmeonter bakdekselet og fjern bilderøret (kan evnt. være festet med popnagler)
Men vær litt forsiktig for det er rundt 25000 volt i enkelte komponenter baki der (ikke "farlig", men høyst ubekvemt )
Sist endret av borghnaz; 11. oktober 2003 kl. 20:30.
Hvis du kun skal knuse skjermen, men ikke vil ha masse deler på deg, kan du bruke en bombe som du teiper på skjermen. Evt kan du også bruke en elektrotenner slik at du kommer deg enda lengre vekk enn ved bruk av lunte.
kan du ikke bare pælme den ne fra en bru istedefor?da har du jo ikke noe å være redd for.bare få en kompis til å sjekke om det er klart får du kaster
Han skal ikke kaste den ut fra en bru, han skal knuse den med slegge! Gjør som meitemark sier! Åpne bakenden på tv'n, knus bilderøret bak der (trenger bare hull), så tar du med tv'n på skolen og knuser den! GL HF
ckavli's Avatar
Trådstarter
85 0
Hehe.. Stemmer det.. Skal ikke kaste den ned fra en bru. Poenget mitt er bare å knuse skjermen slik at noe kan "komme ut" av den knuste skjermen.. Om det er ting inni TV'en fremdeles gjør ikke meg noe. Jeg vil bare ikke at det skal skje noe dritt når skjermen blir knust.
Bruk heller en potetkanon og lag et pent lite hull mitt i tv-en. Det ville fungert bra, og jeg tror de har en video av at de knuser en tv med det på www.littavkvart.com .
Hei! Jeg er serviceelektroniker innen lyd og bilde! Jeg kan ALT om å knuse TV-apparater!
For det første så får du det ikke til uten pressluftbor eller lignende, med mindre du gjør som tidligere nevnt; slår av elektrodene på billedrørshalsen (kontaktene bakpå glassballongen).
Hvis du hiver en murstein rett i fronten på TV-skjermen skjer det desverre svært lite. Glasset er centimetere tykke i fronten på billedrøret.
Slike fyrverkerieffekter som man ser på film forekommer aldri med mindre man dynker hele apparatet i eksplosiv væske, lar det dampe litt, og så antenner med fyrstikk, evt. kopler til spenningen. (Det som kan være kult er å helle masse bensin ned i TV-apparatet, bruke laaaang skjøteledning, og kople på spenningen på god avstand! Viola...! ) Ingenting er så kult som når det står en soppsky opp fra TV-apparatet!
Det er kun bensindampen som er eksplosiv, flytende bensin bare brenner svært raskt.
Husk bare det at det kan være restspenninger, ofte høyspent, inne i TV-apparatet selv et par dager etter at det er koplet fra.
En annen gøyal ting er å slippe apparatet ned fra en stor høyde, men det kan ofte være vanskelig å få noen til å gidde å bære opp TVapparatet, og til å rydde bort alt rotet etterpå.
Gamle TV apparater kan også bygges om til tøffe barskap.
knus den tynne glass-saken bakerst på selve skjemen, eller napp ut den slags "proppen" som står montert på glasset og slå inn der med en spiker. da er det ikke mer trykk igjen inne i TV'en. det er ikke noe skadelig inni den. Vi knuser hundrevis av TV'er på jobb hver dag
Trodde det sto "knuseprosjekt" ikke "kunstprosjekt"!

Bare la TVn stå et par dager før du åpner den, da er alt trygt. Riv ut alt du finner av elektronikk og ledninger, løsne billedrøret forsiktig og ta det ut. Jeg tror ikke du klarer å knuse det utenfra.
Var det et poeng å ha billedrøret knust inne i TV apparatet?
Skal det se slik ut, kan du bare ta knust glass og sette inn i stedet. Så kan du ta en eller annen lyspære og kople i serie med en lysrør-tenner, og sette den bak det knuste glasset. Da har du en TV som ser knust ut, og som står og blinker. Videre kan du sote noen av elektronikkortene, og legge litt strødd runt TV-apparatet, slik at det ser ut som om de har blit slynget ut av apparatet ved en eksploson.
(Ingen farlige ting i TVn med mindre du spiser det eller har spenning på.)
Knuste masse tv'r ol. i konteinere da jeg var mindre, skada meg aldri, var faktisk veldig gøy.
Nå er det aldri noen som kaster no kult lenger
toolate: de kaster det, men det havner til oss hehe
Bilderøret i CRT apparatet ditt er egentlig en stor kondensator.
Denne blir laddet med 25000 volt, men blir også temmelig raskt utladdet. Den enkleste (og utprøvde) metoden å ødelegge en tvskjerm på er å sette den på kanten av ett bord og dytte den litt slik at skjermen treffer ett golv rimelig hardt. Skolegolv funker flotters

Du burde egentlig få laddet ut "bilderøret/elektronkanonen" med å kortslutte polene dens. Men anbefaler det IKKE da du må ha en ganske så isolert kabel eller en motstand som tåler relativt stor effekt å kople i serie med.

Uansett, lykke til. Så lenge du ikke er jordet og ikke treffer jord og fase så er du berget

Jeg hadde nok vært gal nok til å åpnet både det ene og det andre TVn
ckavli's Avatar
Trådstarter
85 0
@Superman69: Hey! Takk for en del nyttig informasjon, regner med at jeg kan ta det med ro nå og ikke forvente å bli slått i bakken av en etterladning eller.no.. Så da blir det nok til at jeg røsler ut det som er inni TV'en før jeg denger løs på selve skjermen. *Gleder meg*
Huff, tv'n min gikk i golvet dagen etter at jeg kjøpte den! kom en liten sprekk i plastikken øverst Glad for at den ikke "gikk i 1000 knas"
Bøff en hammer fra skolebussen!
Tør jeg spørre hvorfor du forbinner dette med kunst?
Da jeg var tolv demonterte jeg en ødelagt tv med hammer. Bare slo litt her og der, så kom det en hveselyd, og alt gikk bra. Brukte vel rundt en time på å ta alt fra hverandre.
Jøss, eg blir mer og mer imponert over hva som kalles kunst no for tida. Kan du elaborere?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Ta et raskt borr (dremel, f.eks) og borr et lite hull mot baksiden på billedrøret, for å utelikne vakuumet. Så er det bare å hamre løs uten fare.

HJ
ckavli's Avatar
Trådstarter
85 0
Opprinnelig postet av Perkele
Tør jeg spørre hvorfor du forbinner dette med kunst?
Vis hele sitatet...
Ehm.. Det er vel bare det at jeg bruker det i forbindelse med et annet prosjekt. Har allerede laget en maske/figur/ting som og den skal komme ut av TV'en.. Blir som et troll i eske, bare at den ikke spretter ut.. Kunst er vel bare når man prøver å beskrive noe, ved å bruker sine kreative ferdigheter? Det er vel helt opp til den som lager noe å bestemme om det er kunst eller ikke. Hadde poenget vært å knuse TV'en bare for å knuse den, så ville ikke jeg kalt det kunst.. Men det er jo heller ikke poenget..
▼ ... over en uke senere ... ▼
har knust 3 tv`er og en dataskjerm i forbindelse med en film vi laget. slår man hardt nok med slegge i toppen knuser man billedrøret og man hører hvesing, en gass sm kommer ut. etter dette kan du gjøre hva du vil, ingenting farlig nå. Men pass på: har du en forholdsvis stor skjerm er billedrøret ganske stort. Når vi slo på toppen av en gammel 28" eksploderte det! Sprutet glassbiter fra skjermen i front, og tv`en hoppet 1,5 cm. Det var litt skummelt! dette skjedde ikke på de nyere tv`ene.
Men som sagt, pass deg for kondensatorene, de kan være ladet opp til 25000volt, som er nevnt av borghnaz.
La det stå uten kontakt i et døgn, så får du ha lykke til
Atle: Det har kansje noe med det SharQ sa? Ta en liten bor og bor et hull på baksiden for å få ute vakumtrykket? Da skjer ikke slikt vettu
▼ ... over et år senere ... ▼
er jeg så heldig å ha en tv å ødelegge,bruker jeg den som mål for golfballkanona
herregud, hva er problemet, han sier jo at tv'en ikke har vært i bruk på lenge. Bare still deg ved siden av, ikke foran, og la en slegge svinge ned, bare av egen tyngde, så går det nok høl.

Og hvordan det kan være kunst? Tja, det kommer jo helt an på hva han gjør utav det det.

Pass på å ta noen bilder av det endelige resultatet og legg ut her da kavli!