Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3172
Hallo freakforum!

Jeg har en jobb innenfor transportsektoren.
I denne jobben, har jeg en sjef som jeg mener ikke følger lovene og reglene. Jeg trenger litt hjelp fra dere her inne som eventuellt er litt lovkyndige, eller har vært i/opplevd samme situasjon selv. Her er saken:

Min sjef gjør mye som er galt, og store irritasjonsmomenter for oss andre på arbeidsplassen. Han dukker ikke opp til sin normale arbeidstid han skal egentlig jobbe 0800-1600. Noen ganger kommer han valsende inn i 10-11 tiden, uten noen forklaring eller varsel på forhånd om at han kommer for sent. Noen dager, kommer han ikke på jobb i det hele tatt, og sier ikke ifra til oss annsatte at han ikke kommer denne dagen. I tillegg, har han perioder der han tar seg mye ferie, helt uten grunn. Dette er i seg selv ikke ulovlig, men her kommer det jeg mener er underslag:

Han trikser i timelistene. Den tiden han ikke er på jobb, og vårt andre sentralbord ikke er bemannet (som er ofte), så har vi krav på underbemanningstillegg. Dette får vi utrolig sjeldent, da han skriver i timelistene at han kommer på jobb i tide, og alltid blir til 1600. De dagene han ikke kommer, og de dagene han tar "ferie", så skriver han også at han har vært tilstede på jobb. Han har hatt ferie i nært 70 dager så langt i 2015, men har alikevel i følge ferieplanen vår ikke hatt en eneste feriedag.

Og siden det er han som gjør lønnsoppgjøret, så kan han trikse og velge selv når det skal stå at han har vært der, og få lønn for timer og dager han ikke har møtt på jobb.

Mine spørsmål er:
Er dette underslag? Om ja, hva kan jeg, som annsatt gjøre? Hvordan får jeg politiet involvert? hvordan kan jeg samle bevis? har jeg i det hele tatt en jobb om jeg drar til politiet med dette?

Hjelp?
Overskuddsmateriell
Er sjefen også bedriftseier? Hvis ikke så kan dere ta det med hans sjef?
Er dere organisert?

Begynn å notere når han kommer de ulike dagene. Da står dere mye sterkere hvis det blir en større sak av det. Noter også uavhengig av hverandre slik at dere er flere som gjør det.


Selv om han trikser med timelistene kan dere kreve betalt og si det er triksing med timelister når dere har data på når han faktisk dukket opp.
Hva ligger i underbemanningstilegget? Hvilket merarbeid blir det på dere av det? Hvordan blir du/dere i praksis påviket av dette?
Hvor mye av jobben hans gjøres utenfor kontoret? Jeg har selv hatt en sjefsjobb og den pågikk døgnet rundt...
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Er sjefen også bedriftseier? Hvis ikke så kan dere ta det med hans sjef?
Er dere organisert?

Begynn å notere når han kommer de ulike dagene. Da står dere mye sterkere hvis det blir en større sak av det. Noter også uavhengig av hverandre slik at dere er flere som gjør det.


Selv om han trikser med timelistene kan dere kreve betalt og si det er triksing med timelister når dere har data på når han faktisk dukket opp.
Hva ligger i underbemanningstilegget? Hvilket merarbeid blir det på dere av det? Hvordan blir du/dere i praksis påviket av dette?
Vis hele sitatet...

Sjefen er ikke bedfritseier. Firmaet er et datterselskap av et aksjeselskap som er deleid av foreningene og firmaene vi driver sentralbordtjenester til.

Alle ansatte er organisert.

greia er at vi har tatt opp dette med sjefens sjef tidligere, og det er ingen stor hemmelighet at han gjør det han gjør. Det er bare det at det går for døve ører. Sjefens sjef er konfliktsky, og gidder ikke bry seg om det. og foreningene som eier bedriften driter i det, så lenge alt fungerer som det skal for deres del. Sjefen (underslageren) har også tidligere blitt dømt for økonomisk kriminalitet (skattejuks) i et firma han tidligere eide, og har vært gjeldsslave for skattetaten, og en ny dom vil føre til en lang fengselsstraff.

Vi har også tidligere ført opp tidspunktene har kommer og drar på i 3 mnd tidligere, og levert dette til sjefen's sjef. Igjen gikk dette for døve ører. Det er vanskelig å dokumentere dette på andre måter; det er ikke kameraovervåkning eller et punch-in system ved arbeidsplassen.

For oss ansatte skaper dette ikke bare et dårlig arbeidsmiljø i form av irritasjon, men det gjør at vår arbeidsmengde øker betraktelig; da vi må gjøre hans jobb for han, ihvertfall det vi kan. Hans fravær gjør også at lønnsutbetalingene rundt halvparten av gangene kommer for sent. som tidligere nevnt, fører denne situasjonen til at vi ikke får lønnen vi har krav på.

underbemanningstilegget vi ikke får, er ganske enkelt vi skal få om vi er underbemannet. i vårt firma driver vi telefonsentralbord, og tar imot oppdrag pr. mail, samt at det er mange andre logistikkoppgaver vi må gjennomføre. når sjefen ikke er her, øker vår arbeidsmengde betraktelig, og da forhandlet vi frem ved en lønnsforhandling for noen år tilbake at vi har krav på underbemanning ved slike situajsoner.

Sitat av BAN Vis innlegg
Hvor mye av jobben hans gjøres utenfor kontoret? Jeg har selv hatt en sjefsjobb og den pågikk døgnet rundt...
Vis hele sitatet...
Jobben hans er en jobb han bare kan gjøre på kontoret på jobb-pcen, med unntak av møter med eierforeningene våre, som skjer maks 2 ganger i måneden, og alltid utenfor normal arbeidstid.
Sist endret av Kukeniluken; 10. oktober 2015 kl. 01:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Begynn å ta kontakt med andre transportfirmaer, kartlegg markedet. Velg deg ut noen andre steder du kanskje kunne tenke deg å jobbe. -Deretter- tar du en prat med sjefen og legger korta på bordet på en objektiv men veldig saklig måte. Irritasjonsmomenter og uklarheter skapt av sjefer går jo utover kvaliteten på arbeidet før eller senere, og det er ingen tjent med. Ofte hører folk på ærlighet. Det kan jo være at han har ting innenfor lovverket, men kanskje du ikke forstår det. Men du burde si fra og få dette ut, ellers vil det bare plage deg og påvirke din arbeidsevne.

Hvis det ikke blir tegn til bedring over noen uker eller måneder etter praten, så bytter du arbeidsplass. Det er et tegn på dårlig lederskap når det er mye utskiftninger og uklarheter på en arbeidsplass.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Begynn å ta kontakt med andre transportfirmaer, kartlegg markedet. Velg deg ut noen andre steder du kanskje kunne tenke deg å jobbe. -Deretter- tar du en prat med sjefen og legger korta på bordet på en objektiv men veldig saklig måte. Irritasjonsmomenter og uklarheter skapt av sjefer går jo utover kvaliteten på arbeidet før eller senere, og det er ingen tjent med. Ofte hører folk på ærlighet. Det kan jo være at han har ting innenfor lovverket, men kanskje du ikke forstår det. Men du burde si fra og få dette ut, ellers vil det bare plage deg og påvirke din arbeidsevne.

Hvis det ikke blir tegn til bedring over noen uker eller måneder etter praten, så bytter du arbeidsplass. Det er et tegn på dårlig lederskap når det er mye utskiftninger og uklarheter på en arbeidsplass.
Vis hele sitatet...
Problemet er at jeg er en person men veldig få muligheter. En u-utdannet, ung samfunnsminoritet, som ikke lett kan få meg en ny jobb. Firmaet jeg nå jobber i er også veldig spesialisert; og de aller fleste andre transportfirmaer driver ikke på samme måte som oss, så min arbeidserfaring her teller veldig lite. De firmaer som driver på samme måte som oss, er få, og spredt over hele landet.

Og vi har vært ærlig mange ganger tidligere. vi har hatt samtalermed sjefen's sjef, og dette har skapt resultater (mindre fravær) i en måned eller to, men detter det, er det tilbake der vi var.

Dette er en utrolig bra jobb for meg, og en jobb jeg trives i, med unntak av denne personen og situasjonen.
Da må man se på hvor det ender før eller siden. Du kan se på kompetansen din og tenke om du kan bruke den i noen andre lignende jobber i andre bransjer. Det er jo et hav av forskjellige jobber, kanskje noen ligner på din men er i en annen bransje.

Hvis du/flere av dere har vært i samtale med daglig leder (tydeligvis), og det har vært tegn til bedring rett etterpå, så vil det jo være hensiktsmessig å fortsette å ha møter, kanskje litt oftere. Ofte er endringer en prosess, ikke noe som skjer over natten, særlig når det er lederjobber. Er ikke bare å finne gode ledere.

En tredje ting jeg tenkte på var, ikke ta dette som personlig kritikk, men prøv å sett deg i den sjefen du misliker sin jobb. Kunne du gjort den jobben bedre selv? Har du innsikt i hvordan hele bedriften fungerer? Det jeg vil fram til her er: Kanskje det kunne vært en idè om du startet din egen bedrift og kunne konkurrert med stedet du nå jobber - kanskje om noen måneder eller et par år, hvis du gikk inn for det?

Prøv å se denne prosessen som et samarbeid. Hva er den ideelle situasjonen? At den sjefen bedrer seg, eller blir skiftet ut? Du vil jo helst at folk skal gjøre en bra jobb og være bra å samarbeide med. Så mitt beste råd vil være å fortsette å be om samtaler. Vær tydelig på at det ikke dreier seg om å være en kranglefant, men å få fjernet uklarheter og få mer tydelig ledelse. Å ikke få betalingen man har krav på, og en ledelse som mixer og trikser med timer, skaper mistillit.

En god ledelse burde sette pris på at ansatte bryr seg. Men det er viktig at du ikke starter en krig. Virker ikke som at du er typen til det heller, dog.. jeg bare sier det jeg tenker. Har vært i en del konflikter før, og hvis ikke alle drar i tauet samme vei, så blir det uholdbart før eller siden. Alt dreier seg ikke bare om penger, men om et bra miljø. Det er mest derfor vi holder ut med jobb over mange år.
Overskuddsmateriell
Neineinei, her er ikke problemet Kukeniluken og at han må bytte jobb. Det løser heller ingen ting om at de bare føyer seg etter sjefen. Som du sier så er det viktig at alle drar i samme rettning, i dette tilfellet er det sjefen som drar i en annen rettning.

Det største problemet til dere slik saken er at dere ikke får betalt de tileggene dere har krav på. Ta kontakt med fagforeningen og få de til å hjelpe dere med å kreve det dere har krav på av tilegg. Det er slike ting som dette dere betaler kontigent for :-) Ta å ring fagforeningen på mandag du.

Har sjefen oppført seg slik så lenge du har vært ansatt eller er det noe som har kommet den siste tiden? Hvis dette har kommet den siste tiden så kan det være at sjefen deres har psykiske problemer.
Kort innpå:

At sjefen ikke er på jobb trenger ikke dere ansatte å bry dere om. Jf. arbeidsmiljøloven og ordlyden om særlig uavhengig stilling kan han være så mye eller lite på jobb han ønsker. Han trenger ikke å følge arbeidstider. Så ikke legg dere så mye opp i dette, du/dere har ingen sak her. Det er jo heller ikke deres tap at han ikke er på jobb; det er i hovedsak bedriftseieren. Hvis dere vil forsøke å få sjefen til å være mer på jobb, så burde dere tipse styret i bedriften - ikke "sjefens sjef".

Når det gjelder det at dere ikke får tillegg fordi han påstår å være der, når han faktisk ikke er der, så er dette en mye sterkere sak.

Fremgangsmåte:
  1. Dokumentere fakta i saken, f.eks. ved å notere dager han er borte (når han sier at han er der). Samle bevis over minst 1 måned.
  2. Gå til fagforeningen med bevisene, og la deres jurister ordne resten.

Du som selvstendig ansatt har ikke noe særlig virkemiddelapparat i denne saken, så du må nesten skaffe deg ekstern hjelp. Jeg hadde foreslått advokat, men forstår at du ikke har så god råd. Du kan sjekke med ditt vanlige forsikringsselskap om du har gratis rettshjelp; evt. gå via fagforeningen, som foreslått ovenfor. Dersom du ikke har forsikring og ikke er organisert, så du basicly engasjere advokat om du skal vinne frem i denne saken. Du må nemlig fremme et krav ovenfor arbeidsgiver, og dersom dette ikke fører frem, så må du evt. anmelde de for brudd på arbeidsmiljøloven og samtidig sannsynligvis fremme sivilt søksmål (og det klarer du ikke på egenhånd)