Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3162
Starter min studietid i august, og i den anledning lurer jeg på hvilke laptoper som er å anbefale i år?

Har kikket på 9serie-laptopene til Samsung og MacBook air, ellers er jeg helt blank. Det eneste jeg synes er et krav er at den innehar den nye haswell-plattformen til Intel.

Vet det er mange andre gode kandidater, noen som kan hjelpe meg?
Størrelse? Om du skal ha den med på skolen, blir vel 17" litt mye, kan jeg tenke meg. Budsjett? Trenger Office eller andre programmer være med i budsjettet?
Bestilte igår macbook pro 13" 2012 modellen. Satser på at den gjør susen, imotsetning til hp'n vi fikk av skolen i 2011, der skjermen brakk.
approved's Avatar
Trådstarter
Spør om hva dere anbefaler på bakrunn av at jeg ikke har særlig erfaring med å drasse rundt på en pc fra forelesning til forelesning. Har egentlig ingen knallharde personlige preferanser. Lurer på hvilke laptoper som er verdt å kjøpe i forhold til studietiden.
Sist endret av approved; 6. juli 2013 kl. 01:41.
Sitat av 95markro Vis innlegg
Bestilte igår macbook pro 13" 2012 modellen. Satser på at den gjør susen, imotsetning til hp'n vi fikk av skolen i 2011, der skjermen brakk.
Vis hele sitatet...
fikk dere 4530s dere også? dårligste byggekvaliteten jeg har sett...
hvis du vil ha windows: se etter en ultrabook med en i3/i5 og godt batteri... specs er overraskende likegyldig for skolebruk. hvis du ikke har noe imot osx kan du kikke på macbook air de kjører jo forsåvidt windows veldig fint også, å man kan ikke klage på hverken design, kvalitet eller batteritid på dem. personlig ville jeg faktisk valgt en macbook, å eventuelt kjørt windows 7 i paralells desktop
EDIT: etter min erfaring er 13" perfekt for skolebruk, med mindre du finner en virkelig slank 15". selv ser jeg ikke noe problem i å bruke min macbook pro 15" retina, men hadde jeg hatt råd skulle jeg kjøpt en air 13" ved siden av, for de er virkelig fantastiske.
Sist endret av vangsfreaken; 6. juli 2013 kl. 01:45.
Er i samme situasjon, går for Sony Vaio Pro 13: haswell, 1,1 kg, kjempetynn, 8gb ram og 128gb ssd for under 7500 kroner. Kjøp fra sony edu store, studentrabatt.
Sist endret av Spirituell; 6. juli 2013 kl. 01:48.
Fikk faktisk en nedgradert 6460b.. Fungerte greit en stund, men så__dårlig__plast.
Sist endret av 95markro; 6. juli 2013 kl. 01:49.
approved's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Er i samme situasjon, går for Sony Vaio Pro 13: haswell, 1,1 kg, kjempetynn, 8gb ram og 128gb ssd for under 7500 kroner. Kjøp fra sony edu store, studentrabatt.
Vis hele sitatet...
Det virket veldig ålreit!
Du har ikke sett på en maskin med oppgraderings-mulighet? Har planer om å oppgradere mac'en min om noen år, da jeg skal på høgskole og den ikke lenger holder mål. Kjøper heller en ganske dyr og slitesterk pc, med plenty av muligheter for oppgradering, enn en til 4k som jeg har i 2år før den går goiken... Husk at applestore har en ganske grei studentrabatt Har egentlig ikke råd til slik dyre ting, men føler jeg gjorde en bra investering om jeg tenker fremover.
Sist endret av 95markro; 6. juli 2013 kl. 02:02.
Sitat av approved Vis innlegg
Det virket veldig ålreit!
Vis hele sitatet...
Så er det veldig god byggekvalitet (karbonfiber) og HD-skjerm!
Sist endret av Spirituell; 6. juli 2013 kl. 02:06.
approved's Avatar
Trådstarter
Å oppgradere en ultrabook er vel veldig unødvendig? Har ikke plass til dedikert skjermkort, og hvor mye raskere trenger den å være? Eneste er hvis det brått skulle dukke opp en slags batterirevolusjon, noe jeg tviler på skjer med det første.

Gitt at det er en ultrabook det er snakk om

Sitat av Spirituell Vis innlegg
Så er det veldig god byggekvalitet (karbonfiber) og HD-skjerm!
Vis hele sitatet...
Eneste jeg stusset på var at batteritiden kunne økes med faktor på rundt 2.5, hvis jeg byttet batteri i konfigureringsmenyen. Der stod det at batteriet vil stikke litt ut, tror du det har noe å si rent estetisk?
Sist endret av approved; 6. juli 2013 kl. 02:07.
▼ ... noen uker senere ... ▼
approved's Avatar
Trådstarter
Er fremdeles veldig usikker. Jeg starter på studiet matematikk, informatikk og teknologi ved UiO. Der kan det vel hende at jeg møter på relativt tunge oppgaver som vil kreve en del av pcen, hvordan fungerer ultrabooks i forhold til det? Eller er kanskje ikke det noe stress?

Ble forresten veldig skeptisk til vaioen da teknisk ukeblad skrev om hvor fælt vifta bråket.
Sist endret av approved; 28. juli 2013 kl. 00:45.
Lurer på det samme. Skal bare ha den til språkfag, altså skriving i forhold til skole.

Sjekka plutselig multicom, ikke at jeg gamer men sjekka maskinene dems.

Istedet kom jeg over denne Lenovo ThinkPad Twist

Er det noen grunn til å ikke bestille denne, ser de har en igjen.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Er i samme båt som OP selv. Sitter her å prøver og vente til Asus, Sony, Samsung etc kommer med sine Haswell ultrabooks. Jeg trenger uansett en ultrabook til skolestart. En 13" MacBook Air med Haswell blir bare mer og mer fristende etter hvert som tiden går.

Skulle så gjerne ha en bedre skjerm + litt bedre grafikkytelse enn det Mba kan vise til
Sist endret av Slaps; 28. juli 2013 kl. 01:10.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av approved Vis innlegg
Er fremdeles veldig usikker. Jeg starter på studiet matematikk, informatikk og teknologi ved UiO. Der kan det vel hende at jeg møter på relativt tunge oppgaver som vil kreve en del av pcen, hvordan fungerer ultrabooks i forhold til det? Eller er kanskje ikke det noe stress?

Ble forresten veldig skeptisk til vaioen da teknisk ukeblad skrev om hvor fælt vifta bråket.
Vis hele sitatet...
Jeg endte på en UX32VD CI7 + Intel SSD.

Det er en kombinasjon jeg vil anbefale, den er rask, har litt bedre grafiske muligheter enn en de andre ultrabooks (GT 620m), god batteritid, og med dugbart med ram sant en passe god i7 prosessor. (2 kjernet)

EDIT: dette er da bare om det ikke er livsnødvendig med Haswell....
Sist endret av Freddy_fred5; 28. juli 2013 kl. 01:08.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Er ikke GT 620M på nivå med Intel HD 5000, om ikke dårligere?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Slaps Vis innlegg
Er ikke GT 620M på nivå med Intel HD 5000, om ikke dårligere?
Vis hele sitatet...
Tja, tror det faktisk er litt bedre (mtp. Teknologi løsninger, men usikker)

EDIT: per ifølge passmark er det såvidt bedre.

http://www.videocardbenchmark.net/vi...D+5000&id=2552
Sist endret av Freddy_fred5; 28. juli 2013 kl. 01:18.
approved's Avatar
Trådstarter
Macbook air frister veldig etter jeg så at lefdal solgte den for 7990 ,- Er bare redd for at det skal bli krasj med nødvendig programvare og dualbooting v. linux og andre finurligheter jeg bare har gjort i windows. Samt den litt svake prosessoren. Er det noe å være redd for?
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Tja, tror det faktisk er litt bedre (mtp. Teknologi løsninger, men usikker)
Vis hele sitatet...
Er ikke så farlig. Min drømmemaskin er en lett pc (13" ultrabook'ish) med god skjerm, samt litt grafikkytelse til å dra noen lette spill som Dota 2 etc.

Tror en Macbook pro 13" med Intel Iris 5100/5200 kan bli interessant. Skulle den kommer før skolestart da
Sist endret av Slaps; 28. juli 2013 kl. 01:18.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av approved Vis innlegg
Macbook air frister veldig etter jeg så at lefdal solgte den for 7990 ,- Er bare redd for at det skal bli krasj med nødvendig programvare og dualbooting v. linux og andre finurligheter jeg bare har gjort i windows. Samt den litt svake prosessoren. Er det noe å være redd for?
Vis hele sitatet...
På en mid 2010 MBP funket Linux perfekt iaf.

Sitat av Slaps Vis innlegg
Er ikke så farlig. Min drømmemaskin er en lett pc (13" ultrabook'ish) med god skjerm, samt litt grafikkytelse til å dra noen lette spill som Dota 2 etc.

Tror en Macbook pro 13" med Intel Iris 5100/5200 kan bli interessant. Skulle den kommer før skolestart da
Vis hele sitatet...
Har samme drømmen kompis :/
Har faktisk prøvd DOTA2 på maskina, klarer det sånn passe.


Jeg kjøpte den egentlig mest pga. Prosessor+RAM+13 tommers full HD IPS skjerm.
Jeg har en 13" 2012 MBP, og denne fungerer helt fantastisk. Kjøpte den i November, og den går like godt enda, uten noen problemer, og med veldig god batterihelse mtp. alderen på dataen (96% battery health ifølge iStat Pro). Batteriet holder i minst 5 timer ved vanlig bruk fra fulladet, og jeg merker at jeg har en "Hva er en lader"-tankegang når jeg begynner å få lite batteri.

Min MBP har den "svakeste" prosessoren, dvs. en 2,5ghz i5 dualcore, men den drar alt (Inkl. Photoshop o.l.) uten nevneverdige problemer. Dessuten er touchpadden en av grunnene til at du burde kjøpe Mac. Den er helt fantastisk!
approved's Avatar
Trådstarter
Men vil MB air 2013 kunne takle tyngre programmeringsoppgaver utført i f.eks linux? At linux fungerer knirkefritt er et must, i og med at det blir brukt på studiet.
Komplett har kampanje, 9% på MBP 13" til 7990,- Det frister..
approved's Avatar
Trådstarter
Finnes også til den samme prisen på elkjøp og lefdal frem til 31. juli.
Sist endret av approved; 29. juli 2013 kl. 23:37.
studenttorget gir vel 10% rabatt om jeg ikke husker feil
approved's Avatar
Trådstarter
Er bare 8% på air. 8590*0.92 er vel óg rundt 7900. Så er ikke store forskjellen.

Men gjelder de 8% hvis jeg f.eks legger til 4 ekstra gb ram?
Sist endret av approved; 29. juli 2013 kl. 23:46.
Sitat av approved Vis innlegg
Er bare 8% på air. 8590*0.92 er vel óg rundt 7900. Så er ikke store forskjellen.
Vis hele sitatet...
åja, trodde 10% gjaldt for alle laptoper...(fra apple vel og merke). kan godt hende det har endret seg siden jeg kjøpte pro 15" retina ifjor, der endte jeg med over 2k i rabatt
approved's Avatar
Trådstarter
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
åja, trodde 10% gjaldt for alle laptoper...(fra apple vel og merke). kan godt hende det har endret seg siden jeg kjøpte pro 15" retina ifjor, der endte jeg med over 2k i rabatt
Vis hele sitatet...
Ålreit det!

Er bare så redd for at 1.3 ghz prosessoren til air'en for svak til å brukes til f.eks ingeniørstudier. I tillegg MÅ linux fungere knirkefritt, enten via virituelt OS eller ved multibooting...
Sist endret av approved; 29. juli 2013 kl. 23:51.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av approved Vis innlegg
Ålreit det!

Er bare så redd for at 1.3 ghz prosessoren til air'en for svak til å brukes til f.eks ingeniørstudier. I tillegg MÅ linux fungere knirkefritt, enten via virituelt OS eller ved multibooting...
Vis hele sitatet...
Iaf. på en litt eldre Mac fungerte Linux (Ubuntu og Arch) ypperlig, usikker på om det er så mye som er endret nå.