Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5364
Hallo

Ble tatt for hasjbruk i begynnelsen av nyåret. Juristen som behandlet saken min sa at jeg hadde fått utsettelse/sperrefrist på bil-lappen med at jeg måtte gå måntlig på pisseprøve i et år. Ringte vegvesenet nå nettopp å spurte om jeg hadde noen slags form utsettelse på førerkortet, å fikk svar at det ikke var noe. Hvordan kan dette ha seg?
Kan det være at du har fått en deal som gjør at om du er clean på alle urinprøvene så får du ingen reaksjon? Men dersom du blir tatt med utslag på prøven så får du sperrefrist?
95markro's Avatar
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Kan det være at du har fått en deal som gjør at om du er clean på alle urinprøvene så får du ingen reaksjon? Men dersom du blir tatt med utslag på prøven så får du sperrefrist?
Vis hele sitatet...
Urinprøvene er ferdig 3mnder etter jeg har fylt 18. Så jeg kan jo søke førerkort å få det godkjent før jeg er ferdig med prøvene? make no sense

Tilføyer at jeg tar urinprøvene til politiet nå det første halvåret å resten av halvåret til min fastlege. Testene til politiet er ferdig nå i juni.
Sitat av 95markro Vis innlegg
Urinprøvene er ferdig 3mnder etter jeg har fylt 18. Så jeg kan jo søke førerkort å få det godkjent før jeg er ferdig med prøvene? make no sense

Tilføyer at jeg tar urinprøvene til politiet nå det første halvåret å resten av halvåret til min fastlege. Testene til politiet er ferdig nå i juni.
Vis hele sitatet...
For all del, du kan jo kjøre opp og kose deg. Så lenge du er clean har du ikke fått noen straffereaksjon. Men blir du tatt (selv etter at du har fått førerkort) så vil det få konsekvenser for deg.

Du kan vel da enten miste lappen eller få en bot/forenklet forelegg. Det er ukult, så hold deg unna reven til du er ferdig med dette her. Du har sluppet billig unna.


Forbehold: Det kan være du har sperrefrist, men at vegvesenet ikke har fått beskjed enda. Du må sørge for å spørre politiet spesifikt om dette. Det jeg skriver til deg over er kun spekulasjon basert på hva som er vanlig. Jeg kjenner ikke saken din.
Sperrefristen starter når du fyller 18.
95markro's Avatar
Trådstarter
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Sperrefristen starter når du fyller 18.
Vis hele sitatet...
Nei. titegn
sperrefrist er fra du fyller 18 år
Sist endret av VitoScaletta; 22. mai 2013 kl. 18:45.
95markro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Elshop Vis innlegg
åjoda, sperrefrist er fra du fyller 18 år
Vis hele sitatet...
utsettelse/sperrefrist. Nei, ble fortalt at den startet dagen jeg tok min første prøve til jeg hadde testa reint i 1 år.
kjedelig streiting
Han har nok ikke fått sperrefrist som det en får ved å kjøre uten lappen ol, men blir ikke sett på som edruelig nok til å kjøre bil før han har vært clean i et år. Politiet misbruker dessverre lovene så de kan skremme ungdom fra å bruke andre rusmidler enn alkohol.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Sperrefrist gjelder fra dagen til du blir tatt, i tillegg begynner ikke "nedtellingen" før du har fylt 18
Har hatt sperrefrist selv, ble tatt når jeg var 17, fikk sperrefrist i 6 mnd som gjorde at jeg ikke kunne ta noen sertifikat før jeg var 18 og et halvt år gammel.

Du må nok bare pålegge deg å være fotgjenger en stund :/
Om OP ikke har fått sperrefrist kan han kjøre opp.

Har han fått sperrefrist gjelder den fra den dagen han er gammel nok til å kjøre opp i den klassen han har fått sperrefrist på.

Forøvrig skjønner jeg politiet godt, dette er et av de mest effektive virkemidlene mot småkriminalitet blant unge. Boten blir som oftest betalt av foreldrene og fengsel er for alvorlig sanksjon.

Utsettelse på lappen svir og gir læring samtidig som at det ikke er noe foreldrene kan hjelpe barna unna med.
Jeg fikk beskjed om at sperrefristen gjaldt fra man ble tatt. Ikke fra man fylte 18. Spurte både dommer og politiet
95markro's Avatar
Trådstarter
Ble tatt for bruk av hasj og innførsel av reseptpliktig legemiddel. Fikk påtaleunlatelse på begge "dommene" mot at jeg gikk på pissing i et år. Er ikke sikker på at det var sperrefrist juristen sa, er sikrere på at hun sa utsettelse.
Jeg ble tatt for fyllekjøring på moped 7. oktober og under rettssaken spurte jeg dommeren om når jeg ville kunne ta lappen på bil. Fikk da beskjed om at jeg hadde utsettelse på 15 mnd, og at jeg kunne begynne å øvelseskjøre igjen 7. januar 2014. Kan hende det det er forskjellige straffer, men trodde utsettelse var utsettelse
kjedelig streiting
Sitat av jalig Vis innlegg
Om OP ikke har fått sperrefrist kan han kjøre opp.

Har han fått sperrefrist gjelder den fra den dagen han er gammel nok til å kjøre opp i den klassen han har fått sperrefrist på.

Forøvrig skjønner jeg politiet godt, dette er et av de mest effektive virkemidlene mot småkriminalitet blant unge. Boten blir som oftest betalt av foreldrene og fengsel er for alvorlig sanksjon.

Utsettelse på lappen svir og gir læring samtidig som at det ikke er noe foreldrene kan hjelpe barna unna med.
Vis hele sitatet...
Nå er det nok litt forskjell på sperrefrist som en blir idømt, og det at en ikke får ta lappen på x antall mnd pga politiet ikke anser en som edruelig. Så lenge TS ikke har blitt idømt noen sperrefrist pga hasjen, noe som etter hva jeg vet ikke er vanlig her i landet, så vil ikke dette året telle fra han er gammel nok til å ta lappen.

At det er et effektivt virkemiddel er en ting, men ønsker vi virkelig et samfunn hvor politiet tar ibruk virkemidler kun fordi de føler at de er effektive, og når de ikke er ment, eller er behandlet som straffereaksjoner i første omgang.

Etter hva jeg vet er kravene til edruelighet osv for å kunne inneha førerkort begrunnet i trafikksikkerhet, og ikke ment som noen direkte straff. Da blir det helt feil at man bruker det hver eneste gang en ungdom blir tatt for bruk av ulovlige rusmidler om det ikke finnes klare beviser for at risikoen for at disse skal kjøre i beruset tilstand er større enn hos en vanlig ungdom som feks drikker.

Er ikke mange år siden politiet prøvde å bruke det samme mot en som festa hver helg. Var en del mer bråk rundt det husker jeg, og han ble tilslutt frikjent. Men det var vel pga at det dreide seg om kong alkohol..
Sitat av 95markro Vis innlegg
Ringte vegvesenet nå nettopp å spurte om jeg hadde noen slags form utsettelse på førerkortet, å fikk svar at det ikke var noe. Hvordan kan dette ha seg?
Vis hele sitatet...
Når du søker om førerkort må politiet godkjenne vandelen din.
har hørt om mange lingende situasjoner. personlig syns jeg det frekt og teit. Hasjen har vel ingen sammenheng med bil? hadde jeg vert deg hadde jeg vert grundig provosert, få en advokat til å rydde opp.
95markro's Avatar
Trådstarter
Orker ikke lage så mye styr. får vell bare holde meg unna røyken til jeg er ferdig, er ikke livsviktig
Sist endret av 95markro; 23. mai 2013 kl. 09:10.
Er vel bare å sende inn en søknad til vegvesenet, blir den godkjent er det vel bare å kjøre på.
Min menig er at jeg mener at det bær være tillat, denne aldersgruppen er en gruppe som sjelden skjønner konsekvensene av egne handlinger, samtidig som at de er under foreldrenes vinger. Jeg mener at da må samfunnet kunne stille med en sanksjon som gir en form for straff.

Ungdommen burde også være taknemmelig for at de får en slik sanksjon når det først skjer. Ettersom sperrefristen ikke kommer på rullebladet.

Det er da værre med bot eller fengsel for brudd på narkotikalovgivningen.
kjedelig streiting
Sitat av jalig Vis innlegg
Min menig er at jeg mener at det bær være tillat, denne aldersgruppen er en gruppe som sjelden skjønner konsekvensene av egne handlinger, samtidig som at de er under foreldrenes vinger. Jeg mener at da må samfunnet kunne stille med en sanksjon som gir en form for straff.

Ungdommen burde også være taknemmelig for at de får en slik sanksjon når det først skjer. Ettersom sperrefristen ikke kommer på rullebladet.

Det er da værre med bot eller fengsel for brudd på narkotikalovgivningen.
Vis hele sitatet...
Når en skriver under på og godtar en påtaleunnlatelse som vel er det som ofte inngår i urinprøve-avtaler så kommer det på rullebladet jo. Når man godtar en (betinget)påtaleunnlatelse så sier en seg skyldig i lovbruddet en er siktet for. Den eneste forskjellen er at påtalemakten ikke legger ned noen påstand om straff.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg havna i samme situasjon, positiv urinprøve på thc og benzo, + 50g hasj.
Trodde jeg sku få utsettelse men hørte ingenting. Men når vegvesenet tar ny vandels skjekk så spørs det. Hehe
partoftheproblem
mongoloid's Avatar
42 7
Jeg har en påtaleunnlatelse som er ferdig snart, men har fortsatt 1 år prøvetid igjen da. Vil det si at om jeg blir tatt igjen kommer det jeg fikk påtaleunnlatelse for opp igjen?
Sitat av jalig Vis innlegg
Min menig er at jeg mener at det bær være tillat, denne aldersgruppen er en gruppe som sjelden skjønner konsekvensene av egne handlinger, samtidig som at de er under foreldrenes vinger. Jeg mener at da må samfunnet kunne stille med en sanksjon som gir en form for straff.

Ungdommen burde også være taknemmelig for at de får en slik sanksjon når det først skjer. Ettersom sperrefristen ikke kommer på rullebladet.

Det er da værre med bot eller fengsel for brudd på narkotikalovgivningen.
Vis hele sitatet...
Blir man tatt for å røyke en jonas får man både rulleblad og sperrefrist. Sperrefristen varer så lenge politijuristen din føler er "nødvendig". Type 3-12 mnd.

Som jeg så dårlig fikk formulert meg i stad:
Hvis dette er en så god sanksjon, hvorfor ikke da gi folk som stjeler sykler, eller slåss på fylla utsettelse på lappen?
Sist endret av frø; 1. november 2013 kl. 13:14.