Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3662
Kom over denne artikkelen da jeg kjeda meg inpå forumet til torrentbytes faktisk...

http://www.eurekalert.org/pub_releas...-bai042505.php

I artikkelen står det at noen forskere hevder iq-forskjeller varierer etter rase. De skriver b.l.a. at øst asiatere scorer høyere på iqtester enn hvite, i både usa og asia. En ganske interessant artikkel, men jeg tviler på at alt som står der er helt sant:
the average IQ for...Blacks about 85 in the U.S. and 70 in sub-Saharan Africa.
Vis hele sitatet...
Og merkelig nok har det blitt store forskjeller pga:
East Asian-White-Black differences fit the theory that modern humans arose in Africa about 100,000 years ago and expanded northward. During prolonged winters there was evolutionary selection for higher IQ created by problems of raising children, gathering and storing food, gaining shelter, and making clothes.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende dette er bullshit, men annyway, interessant.
Sist endret av erix; 11. mai 2005 kl. 23:57.
joda... men det finnes strengt tatt bare en menneskerease.
Forskjeller i resultater på IQ-tester mellom mennekser fra forskjellige deler av verden vil nok heller være miljøskapte enn genetiske.

F.eks. er kinesere i england i gjennomsnitt mye bedre på skolen enn etniske engelskmenn da kineserne har en kultur der de arbieder hardt, i tilleg føler mange at de må jobbe ekstra hardt for å oppnå suksess i sitt nye land. Engelskmenn er derimot mer som oss, og dropper gjerne lekser nå og da.
Sist endret av Nazgrel; 11. mai 2005 kl. 23:56.
Det er det jeg alltid har sagt. **** er smarte, **** er dumme, og **** bare kjipe og jævlige. Det er ikke tilfeldig hvem som underla hvem i ****.
Sist endret av m0b; 12. mai 2005 kl. 00:08. Grunn: Du kan holde de forbanna meningene dine for deg selv.
IQ-testing er egentlig ikke helt patent.

Testene antar veldig mye; at hurtighet er en bra ting, at ordforråd er en indikator på intelligens og at forskjellige testmiljøer og kulturer ikke påvirker resultatet. Når mennesker fra forskjellige kulturer tar disse testene blir de utsatt for tester som ikke tar hensyn til de forskjelligene typene intelligens (sosial, fysisk osv).

Å kvantifisere et menneskes generelle intelligens er ikke en oppgave for noen IQ-test. IQ-tester er svært kjekke til å gjøre anslag på om folk skikker seg til akademiske greier eller ikke, og den moderne IQ-testen har relevans i samfunet jeg og du lever i, men den kommer til kort når man skal sammenligne mennesker fra hele verden.
Som Nazgrel sier, det er mijøforskjeller, ikke raseforskjeller.
Grunnen til at det er lavere resultat for for eksempel svarte i amerika er pga mangeln på skolegang noe som fører til at ferdighetene som iq-tester tester ikke blir like godt utviklet.

Så det foreksempel Jarne sier er rett og slett bare rasistisk.

Menneskehjernen er lik overalt i verden, bare utseendet som er forskjellig. Og du finner ganske mange dumme asiater og hvite for å si det slik. Men det er bare det at noen forskere gjør alt de kan for å bevise at en "rase" er bedre enn en annen.

Og nå litt kildekritikk :

Fyren som har skrevet artikkelen jobber på Charles Darwin institute, og det er vel ikke akkurat likeverd et slikt institute har basert sine kunnskaper på?
Leste også om han i ei bok for ei stund siden, og hvis jeg husker riktig fikk han sparken fra jobben sin på et universitet fordi han var for rasistisk. Kan sjekke det opp imorgen hvis noen klager.
Min mening: Bullshit. IQ varieren fra person til person, ikke fra rase (et ord jeg foretrekker å ikke bruke) til rase.
At det finnes flere forskjellige menneskeraser er ikke og legge skjul på. i hovedsak tre typer. Mogoloide, nergroide og kaukasiske. Dette har pga av idioter som er overbevist om at en rase er über overlegen de andre blitt sett på som rasistisk og ikke politisk korekt i en god tid nå.
Vi er forskjellige, men alle er da like fullt mennekser. Det som er poenget. Vi er like langt i evolusjonen og dermed i snitt like godt utviklete hjerner.
Men jeg vil ikke se på dette som seriøs forskning, er som og si. Ta en svart fra ghettoen og sammenlign med en hvit velstående fra et forstads område.
Har mye med hva miljøer folk vanker i. Og ta en svart fra bushen i afrika, blir også bare feil. Når verdkommende ikke har sett så mye som en skolebok, eller ihvertfall ikke sett mye til dette.
Selvfølgelig er IQ-en til de i USA større en de i Afrika. De har jo trossalt bedre utdanning, og måten folk regner IQ nå til dags er jo tragisk. Den er jo basert på erfaring heller en intelligens.
Folk på den nordlige halvkulen har jo ikke hatt det vanskeligere å samle mat etc. en de på den sørlige. De på den sørlige har måtte jakte smart med mange farlige dyr rundt seg.

Grunnen til at vi underkastet oss negrene da vi kom til Afrika var at vi hadde en teknologi som vi trengte for å leve i nord, mens afrikanerne klarte seg med 'primitive' hjelpemidler. De var ikke pga. negrene var mindre intelligent.
Det er større genetisk variasjon mellom individer i menneskarten enn mellom "rasene". Raser er uansett et abstrakt begrep som egentlig ikke hører hjemme noensteds i naturen.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Rase er ikke et abstrakt begrept.
For at noe skal bli definert som en egen rase (f.eks to forskjellige raser hester) så må det være x antall promille forskjell i det genetiske arveanlegget.
Rase er dermed et stadfestet biologisk begrep.

Den genetiske forskjellen på en mørkhudet 1,5 meter høy buskmann og en nordmann er så uhyre liten at man ikke kan karakterisere dem som egne raser - forskjellen i arvestoffet er faktisk så godt som ikke-eksisterende utenom det eksteriere (blå øyne, rødt hår, liten nese, stor nese etc.)

Anngående IQ så er det en fin bil.
En IQ-prøve tester deg i logisk tanke-evne og abstrakt problemløsning. Dette er noe man lærer seg gjennom livet, og spessielt under utdanning. Du kan f.eks. ta som eksempel en 1-åring som prøver å stikke den runde treklossen igjennom det trekantede hullet - han har rett og slett ikke lært seg at den runde ikke passer der enda. Logisk tankegang er følgende noe man lærer seg til.
Det blir feil å si at dem som ikke scorer høyt på IQ-prøver ikke tenker logisk - dem tenker bare logisk på en annen måte enn den logikken som tas for seg på IQ-tester.

Jeg har selv tatt IQ-test i "klinisk" miljø, og selv om jeg syntes det var lett så kan jeg godt forstå at andre (som ikke har tilbrakt halve livet forran datamaskinen og drevet med problemløsning, har også hatt besteforeldre som gjorde IQ-tester og lignende hjernetrim til en lek når jeg var på besøk hos dem opp igjennom hele livet) vil kunne få problemer med den. Det betyr dog ikke at jeg syntes at disse menneskene er mindreverdig - heldigvis er mennesker forskjellig.
Sitat av Jarne
Det er det jeg alltid har sagt. **** er smarte, **** er dumme, og **** bare kjipe og jævlige. Det er ikke tilfeldig hvem som underla hvem i ****.
Vis hele sitatet...
Flott at du skriver slik, for da finner vi andre ut at du er en rasist. Og alt det du skriver fra nå av har en rasistisk undertone.
Skjerp deg mann!

Sitat av Kalakov
Selvfølgelig er IQ-en til de i USA større en de i Afrika. De har jo trossalt bedre utdanning, og måten folk regner IQ nå til dags er jo tragisk. Den er jo basert på erfaring heller en intelligens.
Folk på den nordlige halvkulen har jo ikke hatt det vanskeligere å samle mat etc. en de på den sørlige. De på den sørlige har måtte jakte smart med mange farlige dyr rundt seg.

Grunnen til at vi underkastet oss negrene da vi kom til Afrika var at vi hadde en teknologi som vi trengte for å leve i nord, mens afrikanerne klarte seg med 'primitive' hjelpemidler. De var ikke pga. negrene var mindre intelligent.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår faktisk slik du tenker, men jeg må ikke si meg enig med dine utsagn. Skoleforholdene i USA er bedre enn Afrika, men dette betyr ikke at folk fra Afrika har lavere IQ. De personene som ikke går på skolen i Afrika er 1) De har ikke råd. 2) De må forsørge familen. De gjør det ikke pga de ikke vil. Noe som skjer i USA, der mange ungdom "quiter" skolen pga at de rett og slett hater dritten.

Folk på den nordlige halvkulen har jo ikke hatt det vanskeligere å samle mat etc. en de på den sørlige. De på den sørlige har måtte jakte smart med mange farlige dyr rundt seg.
Vis hele sitatet...
Hva for deg til å si at isbjørner er mindre farlig enn en løve?! Pga du av din enorme uvisshet ikke har satt deg inn i hvordan folk på den sørlig halvkule? Å på hvilke ting kan du egentlig basere dine utsagn på? På det du tror?

*ONTOPIC*
Det som er så ufattelig merkelig er sikkert at det er hvite mennesker som har utarbeidet testen. Men uansett så må jeg si at jeg synes hele dritten stinker. Så jeg som "farget" person, som forøvrig kom til norge fra filiphinene når jeg var 1.5år gammel og snakker helt perfekt norsk og slår mange av mine klassekamerater i norsk muntlig har lavere IQ enn hvite personer?
Det at IQ'en blir målt etter en rekke tester opprører meg også, mennesket er ikke skapt likt. Og folk kan ikke basere tester på det, heller ikke gå ut med slike utsagn somd et har blitt gjort.
Etter min mening så er IQ, hvordan en person tar til seg logiske ting, oppfører seg blant andre og væremåte.

Det er ikke rart at rasismen finnes enda.

MVH
^hunk^
Sist endret av nicks; 12. mai 2005 kl. 08:44.
Sitat av ^hunk^
Etter min mening så er IQ, hvordan en person tar til seg logiske ting, oppfører seg blant andre og væremåte.

Det er ikke rart at rasismen finnes enda.

MVH
^hunk^
Vis hele sitatet...
Ganske så enig her. Logikk har utrolig mye å si om hvordan en person blir sett på i omverdenen. Det å kjøre rase-skilling ut ifra IQ tester blir bare for dumt. Det finnes bare en menneske rase. Selvfølgelig er vi forskjellige, men variasjon må til. Hadde alle vert like hadde det blitt utrolig kjedelig her i verden vi lever i.

Rasisme etter min mening er noe små pingler utfører som føler seg truet av den såkalte "rasen" vedkommede utrykker seg over. Det å ty til rasisme er å synke utrolig lavt.

(ps: Kanskje ikke så fullt on-topic her, men følte jeg måtte utrykke meg på min egen måte ang denne saken. Dont hate me)
Men så har man igjen det med å overdrive og det å si at alt er rasistisk. Er lei folk som sier at uuansett hva man sier til dem så er det vist rasistisk.


Hvordan man er mot andre og sin egen væremåte går vel mere på sosial intelligens? altså, den delen som omfatter sosial intelligens.
Sin egen væremåte og væremåte mot andre er selvfølgelig sosial intelligens, men det å kunne trekke konklusjoner/løsninger ut ifra logikk er etter min mening det som begrunner intelligens. Intelligens kan ikke måles på en skala fra 1-(hva nå det høyeste er, om det i det hele tatt finnes), det blir bare for dumt.

Folk som tenker slik som i første post er bare ute etter å gruppere folkeslag for og igjen velge ut de "beste", ser for meg en ny epoke med diskriminering/favorisering ut ifra såkalte "raser" med høyest IQ.

*edit*
Nok en gang, bare min mening. Ser ikke på mitt ord som "lov". Slenger bare ut mine egne meninger, ettersom jeg synes de er relevante i enkelte synspunkt.
Sist endret av catolh; 12. mai 2005 kl. 09:01.
Sitat av ^hunk^
Jeg forstår faktisk slik du tenker, men jeg må ikke si meg enig med dine utsagn. Skoleforholdene i USA er bedre enn Afrika, men dette betyr ikke at folk fra Afrika har lavere IQ. De personene som ikke går på skolen i Afrika er 1) De har ikke råd. 2) De må forsørge familen. De gjør det ikke pga de ikke vil. Noe som skjer i USA, der mange ungdom "quiter" skolen pga at de rett og slett hater dritten.


Hva for deg til å si at isbjørner er mindre farlig enn en løve?! Pga du av din enorme uvisshet ikke har satt deg inn i hvordan folk på den sørlig halvkule? Å på hvilke ting kan du egentlig basere dine utsagn på? På det du tror?
^hunk^
Vis hele sitatet...
Før du kaller meg dum så må kanskje du tenker litt over hvor mange løver det finnes kontra isbjørner. Å si at afrikanerne har hatt det så lett 'der nede' er grunnen til deres lave IQ så er jo det helt på jordet. Kulde og vanskelig jordbruksforhold har fått noen til å utvikle teknologi som er nødvendig for å overleve ja, men selvom afrikanerne ikke har hatt behov for denne utviklingen så er de ikke mindre smarte.

Og jo, skoleforholdene har mye å si med IQ siden måten IQ måles på er etter min mening banal. Jeg kan sitte å pugge IQ-test-oppgaver og score 150 på en IQ-test bare fordi jeg kan algoritmene. Om en asiater som har full skolegang og en afrikaner som har bodd i bushen hele livet for i oppgave av å fullføre tallrekken 1-5-7, har det med erfaring eller intelligens å gjøre? Og hva i all verden har highschool drop-outs med IQ å gjøre?

Og som nso påpeker; variasjonen innad i vår egen art er for liten til å påstå at det finnes flere raser.
Miljø, miljø miljø! Det er meget mulig at mørkhudede i USA har en lavere gjennomsnitlig IQ, men det er i så fall pga det gjennomsnitlige miljøet til en mørkhudet i er "dårligere" enn miljøet til den gjennomsnitlige hvite mann.

Om en kan måle forskjeller i IQ mellom raser, kan en snu på det og skille raser med IQ. Russland har en tradisjon og spytte ut de flinkeste mattematikerene, fysikerene og sjakkspillerene i verden. Er de derfor en annen rase en nordmenn eller et annet nordisk land som ikke utmerker seg i disse områdene?

I call bullshit (leste ikke TFA)
Roadkill, det du nevner om at russland har en tradisjon ang flinke mattematikere, fysikere og sjakkspillere er vel kanskje ikke så relevant i thread, men ut ifra det du sier vil jeg svare med følgende.

Det har mye å si hvordan livet til en person utfolder seg i oppveksten, tradisjoner, levemåte og til og med religion har mye å si om hvordan en person blir i sine eldre dager. Alle regioner/land etc har ikke lik utdannelse så noen får bedre enn andre. Det kan også ligge på personlig plan at noen får en annen lærer enn andre. Men noen har talent og andre ikke, sånn er det bare. Favorisering eller ikke, "raseskilling" er bare dumt, spesielt i henhold til IQ-tester eller lignende.

ps: kan hende jeg sporet helt av her, siden jeg er ekstremt trøtt og har mye å gjøre på.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Roadkill:
Du har jo faktisk et poeng.
Hvis man tar utgangspunkt i noen med IQ på 85 kontra noen med IQ på 130 så må man konstantere (på samme argumentasjonsgrunnlag som man konstanterer at mørke og hvite ikke er samme rase) at forskjellen er så stor at det må være snakk om to vidt forskjellige raser mennesker.
Det er noe av det største bullshitet jeg har hørt, iom at det ofte er større genetiske forskjeller mellom mennester av samme "rase" enn det som ikke er i samme rase.

Moderne IQ tester er forsovidt ikke mer enn en liten akademisk pekepinn, den menneskelige hjernen er fortsatt altfor kompleks til å bli forstått av en enkel test. Eks: en autist kan være Dritgod på matte og logikk generelt, men ha veldig hemmede sosiale ferdigheter. Poenget e at hjernen er for kompleks og at de genetiske forskjellene er for små til å gjøre noen som helst forskjell.
Og mennesker burde ikke skilles etter rase fordi det er promille forskjell på dem genetisk sett. Greit å skille menneske fra sjimpanse, men fra svarte er bare tull...

Uansett vet vi at nesten alle amerikanere er dumme, særlig etter de stemte Bush på nytt...
Sitat av nso
Rase er ikke et abstrakt begrept.
For at noe skal bli definert som en egen rase (f.eks to forskjellige raser hester) så må det være x antall promille forskjell i det genetiske arveanlegget.
Rase er dermed et stadfestet biologisk begrep.

Den genetiske forskjellen på en mørkhudet 1,5 meter høy buskmann og en nordmann er så uhyre liten at man ikke kan karakterisere dem som egne raser - forskjellen i arvestoffet er faktisk så godt som ikke-eksisterende utenom det eksteriere (blå øyne, rødt hår, liten nese, stor nese etc.)

Anngående IQ så er det en fin bil.
En IQ-prøve tester deg i logisk tanke-evne og abstrakt problemløsning. Dette er noe man lærer seg gjennom livet, og spessielt under utdanning. Du kan f.eks. ta som eksempel en 1-åring som prøver å stikke den runde treklossen igjennom det trekantede hullet - han har rett og slett ikke lært seg at den runde ikke passer der enda. Logisk tankegang er følgende noe man lærer seg til.
Det blir feil å si at dem som ikke scorer høyt på IQ-prøver ikke tenker logisk - dem tenker bare logisk på en annen måte enn den logikken som tas for seg på IQ-tester.

Jeg har selv tatt IQ-test i "klinisk" miljø, og selv om jeg syntes det var lett så kan jeg godt forstå at andre (som ikke har tilbrakt halve livet forran datamaskinen og drevet med problemløsning, har også hatt besteforeldre som gjorde IQ-tester og lignende hjernetrim til en lek når jeg var på besøk hos dem opp igjennom hele livet) vil kunne få problemer med den. Det betyr dog ikke at jeg syntes at disse menneskene er mindreverdig - heldigvis er mennesker forskjellig.
Vis hele sitatet...

Veldig bra skrevet...
Sitat av nso
Anngående IQ så er det en fin bil.
En IQ-prøve tester deg i logisk tanke-evne og abstrakt problemløsning. Dette er noe man lærer seg gjennom livet, og spessielt under utdanning. Du kan f.eks. ta som eksempel en 1-åring som prøver å stikke den runde treklossen igjennom det trekantede hullet - han har rett og slett ikke lært seg at den runde ikke passer der enda. Logisk tankegang er følgende noe man lærer seg til.
Det blir feil å si at dem som ikke scorer høyt på IQ-prøver ikke tenker logisk - dem tenker bare logisk på en annen måte enn den logikken som tas for seg på IQ-tester.
Vis hele sitatet...
Det er også flere faktorer som påvirker en persons logiske evner enn miljø (herunder skolegang, oppvekst, foreldrenes utdanningsnivå etc.). Kosthold og næringsinntak er viktig i utviklingen av hjernen og dermed den logiske intelligensen. Dårlig kosthold og et oppvekstmiljø som ikke stimulerer den logiske intelligensen vil resultere i lavere IQ enn et bra kosthold og et oppvekstmiljø som stimulerer den logiske intelligensen. Derfor blir sammenligninger i IQ mellom menneskeraser fullstendig gal. Hvite i Amerika har gjennomsnittlig bedre leveforhold enn svarte, de har bedre utdannelse etc. Asiatere i USA har gjennomsnittlig (så vidt jeg kan huske) høy utdannelse, gode leveforhold etc (Dette pga innvandringspolitikken til USA (green card)).

Slike sammenligninger er så fulle av feilkilder at det er umulig å ta de seriøst.
Fikk en liten følelse av deja vù her nå..
Veeeeheeeeldig enkelt sagt kan iq defineres som:

Måltall på hvor flink man er til å løse en iq-test.


Edit: Skriveleif
Sitat av nso
Rase er ikke et abstrakt begrept.
For at noe skal bli definert som en egen rase (f.eks to forskjellige raser hester) så må det være x antall promille forskjell i det genetiske arveanlegget.
Rase er dermed et stadfestet biologisk begrep.
Vis hele sitatet...
Dette hørtes jo ikke ut som noen naturlig skillelinje. Mener du at man skal abstrakt utvelge en x antall promille og bruke det som en naturlig skillelinje i naturen? Det henger jo lite på greip, det blir jo enda en abstrakt metode.
IQ = enkelt og greit, forståelse av verden rundt deg. Hvordan takle problemene som kan og vil oppstå.
Sitat av ch0izz
IQ = enkelt og greit, forståelse av verden rundt deg. Hvordan takle problemene som kan og vil oppstå.
Vis hele sitatet...
Satser på odne sin teori

Tror rett og slett ikke IQ er målbar siden det er så mange faktorer som spiller inn. Selvsagt er noen flinkere til å løse det vi definerer som en logisk oppgave, men tror ikke evnen til å løse en helt tilfeldig valgt oppgave kan måles i noe så enkelt som et tall. Isåfall ikke i en int
Sitat av ch0izz
IQ = enkelt og greit, forståelse av verden rundt deg. Hvordan takle problemene som kan og vil oppstå.
Vis hele sitatet...
Da må det være autister som har den beste virkelighetsforståelsen, siden de alltid ser hvilken kloss som skal i riktig hull.
Sitat av ch0izz
IQ = enkelt og greit, forståelse av verden rundt deg. Hvordan takle problemene som kan og vil oppstå.
Vis hele sitatet...
Feil, og særlig i denne sammenheng. IQ (Inteligens Kvotient) er et "lab-definert" begrep som sier noe om hvor kapabel en person er til å analysere og besvare bestemte typer oppgaver, gjerne relatert til matematikk eller språk. Dette er altå en temmelig ensidig form for vurdering av en persons "mentale evner", og siden disse testene er utviklet spesielt for mennesker i vesten (Den ariske rase, om dere vil kalle det det) er det kanskje litt missvisende å bruke dette som målestokk for andre "raser".

Nå er vel egentlig ikke "rase" et godt uttrykk, men alle ser jo forskjell på en østasiater, en afrikaner og en (hvit) enkeskmann, og skjønner hva som menes med uttrykket i denne sammenhengen. Da er det vel heller ikke nødvendig å diskutere noen definisjon for dette her...
Trådstarter
Var ikke meningen å ha et rasistisk topic, men skulle brukt en annen betegnelse her altså (mente hudfarge).
Min konklusjon er at intelligens oppstår fra arv. Vel evnen til å lære da. Om man er klok lærer man av feil mere effektivt og tenker mere logisk. Men jeg kjenner mange mørkhudede som har utrolige evner til å lære, er intelligente og har god logisk sans. Men jeg tror ikke at forskjellene som er beskrevet i kildene er en tilfeldighet, men at de fleste i østen er flinkere og flittigre når det gjelder å lære, mens vi her i vesten ikke er så flinke.
Sitat av reagol
Og mennesker burde ikke skilles etter rase fordi det er promille forskjell på dem genetisk sett. Greit å skille menneske fra sjimpanse, men fra svarte er bare tull...

Uansett vet vi at nesten alle amerikanere er dumme, særlig etter de stemte Bush på nytt...
Vis hele sitatet...
Faktisk så er det større gentetiske forskjeller mellom mennekse "raser" (et fyfy begrep etter WW2). Variasjonen mellom deg og en pygme kan være like stor som forskjellen mellom deg og en gorilla, bare det er forksjellige deler av DNA'et som varierer (selvfølgelig med tanke på åpenbare egenskaper som pels etc).

Det å si at forkskjellige mennekseraser har høyere enn andre er en hard påstand, men det er jo åpenbart at folk fra forskjellige raser har forksjellige egenskaper, f.eks afrikanere bedre enn andre til å løpe.
Men om denne artikkelen er skrevet basert på fakta er en annen sak.
Sist endret av FotSopp; 12. mai 2005 kl. 17:34.
Sitat av Kalakov
Satser på odne sin teori

Tror rett og slett ikke IQ er målbar siden det er så mange faktorer som spiller inn. Selvsagt er noen flinkere til å løse det vi definerer som en logisk oppgave, men tror ikke evnen til å løse en helt tilfeldig valgt oppgave kan måles i noe så enkelt som et tall. Isåfall ikke i en int
Vis hele sitatet...
Sitat av IvIoyner
Da må det være autister som har den beste virkelighetsforståelsen, siden de alltid ser hvilken kloss som skal i riktig hull.
Vis hele sitatet...
Sitat av Psy_Illusion
Feil, og særlig i denne sammenheng. IQ (Inteligens Kvotient) er et "lab-definert" begrep som sier noe om hvor kapabel en person er til å analysere og besvare bestemte typer oppgaver, gjerne relatert til matematikk eller språk. Dette er altå en temmelig ensidig form for vurdering av en persons "mentale evner", og siden disse testene er utviklet spesielt for mennesker i vesten (Den ariske rase, om dere vil kalle det det) er det kanskje litt missvisende å bruke dette som målestokk for andre "raser".

Nå er vel egentlig ikke "rase" et godt uttrykk, men alle ser jo forskjell på en østasiater, en afrikaner og en (hvit) enkeskmann, og skjønner hva som menes med uttrykket i denne sammenhengen. Da er det vel heller ikke nødvendig å diskutere noen definisjon for dette her...
Vis hele sitatet...
Heh, om dere hadde faktisk lest det jeg postet tidligere hadde dere kanskje skjønt at dette her var en ekstremt forkortet og veldig forenklet versjon av det jeg skrev tidligere. Faktisk lever mange etter denne standarden. Og du skal være utrolig trangsynt om du mener at bare autister lever etter dette.

Jeg siterer:
Sitat av ch0izz
Sin egen væremåte og væremåte mot andre er selvfølgelig sosial intelligens, men det å kunne trekke konklusjoner/løsninger ut ifra logikk er etter min mening det som begrunner intelligens. Intelligens kan ikke måles på en skala fra 1-(hva nå det høyeste er, om det i det hele tatt finnes), det blir bare for dumt.

Folk som tenker slik som i første post er bare ute etter å gruppere folkeslag for og igjen velge ut de "beste", ser for meg en ny epoke med diskriminering/favorisering ut ifra såkalte "raser" med høyest IQ.

*edit*
Nok en gang, bare min mening. Ser ikke på mitt ord som "lov". Slenger bare ut mine egne meninger, ettersom jeg synes de er relevante i enkelte synspunkt.
Vis hele sitatet...
Og nok en gang vil jeg bare tilføye at det er helt og fullt unødvendig sette folk i forskjellige "rase-klasser" deretter utmåle IQ og sammenligne, dette går ikke siden det er utrolig mye annet som spiller inn, som både jeg og andre har nevnt tidligere i thread.

"IQ-Tester" er unødvendige, og måler bare en viss kunnskap hvem som helst kunne ha lært seg ut ifra forståelse rundt algoritmer/utrekninger/smal-logikk(hva kommer i tallrekken?) etc.

Tror for det meste at denne thread'en er utdiskutert og gårsdagens nytt. Er ikke nødvendig å tilføye mer. Takk for meg, flames mottas gledelig innpakket i dasspapir med rosa bånd og til/fra kort.

-Cato


*edit*
Tror foressten ingen av postene i denne thread'en resonerer/svarer/argumenterer noe bra mot hverandre.
Sist endret av catolh; 12. mai 2005 kl. 21:22.
Jeg mente ikke å kritisere temaet hvis det virket slik; skjønte nok at det ikke var rassistisk ment. Poenget mitt var at temaet her dreier seg om forskjellen mellom forskjellige raser, og hva denne forskjellen eventuelt betyr, og ikke om hva definisjonen av "rase" er.

Jeg blir egentlig litt vemodig av hele emnet her (forskningsresultatet altå). Forskerne har vel neppe noen rassistiske baktanker med undersøkelsen sin, og resultatet er jo egentlig interessant. Likevel vet man jo at dette på et eller annet vis vil bli missbrukt og misstolket. Akkurat nå sitter kanskje X antall folk rundt omkring og tenker "hm... er det kanskje en større forskjell enn antatt mellom slekta mi og slekta til Hutu`en Swalibattonga som bor like over veien likevel? Er kanskje den virkelige grunnen til at vi vestlige har hatt så stor suksess en større IQ enn f.eks. Afrikanerne?" (Undertone: "Er det kanskje slik at vi hvite er bittelittegranne biologisk overlegne likevel?" *slå seg på brystet og føle seg stor og viril * )

Nå blir jo på en måte denne teorien litt "punktert" av at østasiatere ser ut til å være enda smartere enn "europeere" i snitt, men likevell: Det er bare så usansynlig typisk at en eller annen idiot greier å henge seg opp i enkeltsider av en slik teori, og "glemme" (overse) resten av faktaene. Forskningen er jo spennende, og positiv i seg selv. Det er bare så frustrerende når man vet at deler av den er garantert å bli tatt ut av sammenhengen og misbrukt.

Sannheten er jo at dette forskningsresultatet i realiteten ikke betyr en kløyva dritt for noen.

[COLOR=darkred]Edit, en liten addisjon til ch0izz vedrørende posten over:[/COLOR]
Du kan gjerne definere "intelligens" som det du beskriver, det støtter jeg deg i, men uttrykket IQ er en tallfestet målestokk. Det er denne målestokken, det konkrete tallsystemet om du vil, som er nevnt i artikkelen. Hvis man definerer IQ som "måte å se omverdenen på og oppføre seg" eller noe annet slikt generelt, så faller hele grunnlaget for diskusjonen bort, siden dette ikke har noen ting å gjøre med hva artikkelen faktisk handler om.
Sist endret av Psy_Illusion; 12. mai 2005 kl. 21:47.
Det jeg ville frem til er at "måte å se omverdenen på og oppføre seg" blir vanligvis sett på som sosial intelligens, altså væremåte for hver enkelt person. Men ja, det har ingenting med denne artikkelen å gjøre.
Sitat av Odne
Veeeeheeeeldig enkelt sagt kan iq defineres som:

Måltall på hvor flink man er til å løse en iq-test.


Edit: Skriveleif
Vis hele sitatet...
Er helt enig med dette utsagnet.

Beviset, eller skal man si underbyggingen av dette argumentet, er at man blir flinkere ved å øve.
Det finnes tusen "test iq'en din " på nettet. Og etterhvert som man tar disse "tusen" testene så merker man at scoren blir bedre.

Tiden det tar å springe en 100meter, er et måltall på hvor flink man er å springe 100meter.
Springer man 100meteren ofte blir man flinkere til å springe 100meteren.

Man blir ikke flinkere til å springe maraton, kanskje litt men ikke nevneverdig.

Akkurat på samme måte blir man ikke flikere i å løse andre typer oppgaver enn akkurat den typen oppgaver som IQ testene har.

QED.
å si at IQ er forskjellig fra rase til rase er feil, litt diskriminerende faktisk.
men må si at jeg kjenner ett par utlendinger med en annen rase som jeg blir helt paff over hvor dum de faktisk er, også kjenner jeg mange utlendinger med en annen rase som jeg vil si er mye smartere enn meg selv, så det varierer vel fra rase til rase.
blir nesten det samme som å si at en rase er bedre utstyrt enn den andre, som da faktisk er en myte.
Å si at Iq er forskjellig fra rase til rase er sansynligvis ikke mulig å bevise. (evt motbevise)
Å si at Iq er forskjellig fra kultur til kultur er derimot 100% riktig!

Bare tenk på dette: En asfaltarbeider og en direktør lever i forskjellige kulturer i Norge.
Hvis man antar at de har samme "start-IQ" ved fødsel, men vokser opp i helt forskjellig miljø, så er ikke tankespranget langt for å anta (ja jeg VET jo ikke 100%) at de vil teste forskjellig på IQ i en alder av 45.

Denne IQ-forskjellen vil øke jo større forskjell på utdannelse og kultur.

Dermed kan man på en måte si at de forskjellige "rasene" har forskjellig IQ.

Men sett en direktør til å hogge et tre i skogen og finne en måte å få det hjem på uten å bruke mobiltelefonen og 10 000kr og du får se hva mannen kan om manuelt arbeid!
Sitat av Odne
Å si at Iq er forskjellig fra rase til rase er sansynligvis ikke mulig å bevise. (evt motbevise)
Å si at Iq er forskjellig fra kultur til kultur er derimot 100% riktig!

Bare tenk på dette: En asfaltarbeider og en direktør lever i forskjellige kulturer i Norge.
Hvis man antar at de har samme "start-IQ" ved fødsel, men vokser opp i helt forskjellig miljø, så er ikke tankespranget langt for å anta (ja jeg VET jo ikke 100%) at de vil teste forskjellig på IQ i en alder av 45.

Denne IQ-forskjellen vil øke jo større forskjell på utdannelse og kultur.

Dermed kan man på en måte si at de forskjellige "rasene" har forskjellig IQ.

Men sett en direktør til å hogge et tre i skogen og finne en måte å få det hjem på uten å bruke mobiltelefonen og 10 000kr og du får se hva mannen kan om manuelt arbeid!
Vis hele sitatet...
Nettopp, IQ er relativt og det at en person ikke kan finne neste tall i en kryptisk tallrekke betyr ikke at han er mindre intelligent, det er bare snakk om erfaringer.

Men uansett rase, eller kultur for den saks skyld; noen er bare dum. ^^
Jeg lurer på om alle som skriver her faktisk har lest artikkelen. Det er ikke snakk om rassisme når man sier at ting tyder på at det er forskjeller mellom "rasene".

Sitat av fra artikkelen:
4: (...) Race differences in brain size are present at birth. By adulthood, East Asians average 1 cubic inch more cranial capacity than Whites who average 5 cubic inches more than Blacks. (...)

5: Trans-Racial Adoption Studies. Race differences in IQ remain following adoption by White middle class parents. East Asians grow to average higher IQs than Whites while Blacks score lower. The Minnesota Trans-Racial Adoption Study followed children to age 17 and found race differences were even greater than at age 7: (...)

10. Do Culture-Only Theories Explain the Data? Culture-only theories do not explain the highly consistent pattern of race differences in IQ, especially the East Asian data. No interventions such as ending segregation, introducing school busing, or "Head Start" programs have reduced the gaps as culture-only theory would predict.
Vis hele sitatet...
Resultatene tyder altså på at det ER forskjeller her, og at dette sansynligvis henger sammen med genetisk arv. Det kan jo være andre faktorer, som f.eks. at adopterte barn med mørk hud ikke får inpass i samfunnet på samme måte som hvite, og at dette medfører dårligere utvikling e.l., men det er vel umulig å si noe nøyaktig om slike ting? Ikke vet jeg - men fint om folk i det minste leser artikkelen før dere poster.
har diskutert dette flere ganger med forskjellige folk: hvor lang tid vil det ta før verden ikke har "raser"? etterhvert som kommunikasjon og kultur har blitt mye mer avansert og omspennende, er det jo mye mer kontakt mellom forskjellige deler av verden enn før... og det som er (ganske) sikkert er jo at vi tilslutt ender opp ganske like... det er en ganske fantasifull og interessant tanke, det ermange forskjellige utfall, dog!
Sist endret av costarica; 18. mai 2005 kl. 18:17.
Sitat av costarica
har diskutert dette flere ganger med forskjellige folk: hvor lang tid vil det ta før verden ikke har "raser"? etterhvert som kommunikasjon og kultur har blitt mye mer avansert og omspennende, er det jo mye mer kontakt mellom forskjellige deler av verden enn før... og det som er (ganske) sikkert er jo at vi tilslutt ender opp ganske like... er en ganske fantasifull og interessant tanke, dog mange forskjellige utfall!
Vis hele sitatet...
Trinidad & Tobago er et godt eksempel på et sånt samfunn som faktisk funker.
Sitat av Kalakov
Trinidad & Tobago er et godt eksempel på et sånt samfunn som faktisk funker.
Vis hele sitatet...
jaså? jeg vet ikke så mye om Trinidad & Tobago, men jeg hadde nok ikke vært i tvil om at det skulle funke uansett...
Selv om det er mer kontakt mellom mennesker verden rundt som du sier, så vil det jo ta temmelig mange generasjoner før skillet mellom raser hviskes ut da. Fortsatt holder jo mennesker fra forskjellige raser seg først og fremst til "sine egne".

edit: Det klassiske eksempelet på dette er jo USA: Det ble lenge snakket om at USA skulle være en "melting-pot", altså en smeltedigel der forskjellige typer mennesker, raser, osv. skulle samles til et folk. Nå snakker man vel heller om en "sallad bowl", der forskjellige grupperinger i stedet lever side om side, men fortsatt holder på sine egne kulturer og tradisjoner (Derav de typiske bydelene som "Chinatown", "Little India", osv).
Sist endret av Psy_Illusion; 18. mai 2005 kl. 18:37.
men det er jo den veien det går... det er jo ubestridt! det er nok et spørsmål om tid
Sitat av costarica
men det er jo den veien det går... det er jo ubestridt! det er nok et spørsmål om tid
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, Det har bodd en kinesisk populasjon i en del av London i over 400år, det er fortsatt bare kinesere i den delen, ikke på grunn av ny innvandring men på grunn av at de foretrekker gifte (les formere) seg med hverandre fremfor en briter eller andre folkeslag. Akkurat slik er det verden over, mennesker søker til andre mennesker av samme opphav og kultur.