Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 2810
Hello!

Har noen kroner til overs etter denne mnd her, så tenkte kanskje de kunne gå til noen deler til "gaming" pc'n min. Den blir mye brukt til Skyrim og BF3, mye rendring av videoer med Sony Vegas og After Effects, og recording med Fraps.

Pr. dags dato består den av:

Kabinett - Fractal Design R3
CPU - Intel Core i5 2500k
CPU kjøler - Corsair A70
MB - ASUS P8P67
RAM - CORSAIR 4GB DDR3 XMS3
PSU - OCZ MODXSTREAM PRO 700W
GPU - ASUS RADEON HD6870 DIRECTCU
HDD - 500GB Samsung 7500rpm

Ingenting er overklokket, da eg ikkje tørr og begi meg ut på dette uten erfaring.

Så, hva er det første dere ville oppgradert?
Personlig så tror eg kanskje noe mer ram, og en ssd disk hadde gjort susen i første omgang, eller tar eg helt feil?
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Kan anbefale SSD iallefall! Oppstart og programmer blir raskere.

Og 8Gb ram burde gjøre seg bra
Sats på RAM og SSD
Kanskje et anlegg til pc'e? Veit ikke hva du har så må komme med forslag
Sitat av Skauman Vis innlegg
Kan anbefale SSD iallefall! Oppstart og programmer blir raskere.

Og 8Gb ram burde gjøre seg bra
Vis hele sitatet...
Sitat av skalle991 Vis innlegg
Sats på RAM og SSD
Kanskje et anlegg til pc'e? Veit ikke hva du har så må komme med forslag
Vis hele sitatet...
Ja var det eg tenkte meg, noen som har gode forslag til RAM og en 120HB SSD disk? Burde vel klare og få det til 2000 eller noe med dagens marked?

Anlegg har eg, samt godt headsett med mic.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Gå for Corsair vengeance (RAM) og les deg smart om SSDer på hardware.no
Crucial m4 ssd'ene er etter erfaring veldig gode! Super oppstart og veldig rask!
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Gå for Corsair vengeance (RAM) og les deg smart om SSDer på hardware.no
Vis hele sitatet...
Etter og ha lest en samlet test, så skulle vel denne her være god, noen som har erfaring med denne, eller vet om noe bedre til rundt denne prisen?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641086#extra
Sist endret av JVMyhre; 30. januar 2012 kl. 23:01.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Du vil få mer ut av pg bytte gpu, fremfor og kjøpe ssd.
8gb ram bytter du hvis du har behov for det, hvor mye ram bruk ligger du på det meste?
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Du vil få mer ut av pg bytte gpu, fremfor og kjøpe ssd.
8gb ram bytter du hvis du har behov for det, hvor mye ram bruk ligger du på det meste?
Vis hele sitatet...
Trur du det, når eg driver med vel så mye videoredigering som spilling, om ikkje enda mere? Vet ikkje, hvordan kan eg sjekke hvor mye ram eg bruker? Og trodde forresten GPU'en var helt OK eg?
Sist endret av JVMyhre; 30. januar 2012 kl. 23:21.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Trur du det, når eg driver med vel så mye videoredigering som spilling, om ikkje enda mere? Vet ikkje, hvordan kan eg sjekke hvor mye ram eg bruker? Og trodde forresten GPU'en var helt OK eg?
Vis hele sitatet...
Du brulte det rikige ordet "helt ok" du vil derfor få øye bedre ytelse om du bytter gpu (eventuelt setter inn etlikt kort til til CF) en om du kjøper ssd
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Du brulte det rikige ordet "helt ok" du vil derfor få øye bedre ytelse om du bytter gpu (eventuelt setter inn etlikt kort til til CF) en om du kjøper ssd
Vis hele sitatet...
Joda, men kan du forklare meg hvorfor?
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Trur du det, når eg driver med vel så mye videoredigering som spilling, om ikkje enda mere? Vet ikkje, hvordan kan eg sjekke hvor mye ram eg bruker? Og trodde forresten GPU'en var helt OK eg?
Vis hele sitatet...
Åpne oppgavebehanling og trykk på ytelse, der måles prosessorbruk og rambruk.
SSD - 128 GB

Har den selv, du kommer ikke til å angre om du kjøper denne :-)
Stille, lynrask, enkel og sette opp. rett og slett fantastisk, ingen crash/bluescreen eller noe lignende.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648573
Finner du en SSD som bråker uten å være defekt eller ødelagt så er du god.
Så lenge du ikke har mer enn 2k å bruke så er det ingen vits å oppgradere GPU
Skal du oppgradere GPU, så bør du oppgradere den så du slipper det mere i nermeste framtid. Så da kan man kjøpe 7970 eller vente på Kepler før man oppgraderer GPU

Jeg ville kjøpt SSD og RAM også ta de pengene som er til overs å spare de til man kan kjøpe en GPU
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Så lenge du ikke har mer enn 2k å bruke så er det ingen vits å oppgradere GPU
Skal du oppgradere GPU, så bør du oppgradere den så du slipper det mere i nermeste framtid. Så da kan man kjøpe 7970 eller vente på Kepler før man oppgraderer GPU

Jeg ville kjøpt SSD og RAM også ta de pengene som er til overs å spare de til man kan kjøpe en GPU
Vis hele sitatet...
JASSÅ?

560ti vil gi en god ytelses forbedring i BF3.
da har ts til og med råd til og oppgradere ram'en og havne på rundt 2k
The Nerdrager
Du kune jo alltids kjøpe deg ett kort til for CFX dersom du har PSU kreftene tl det?
Frufsa: Ser desverre ikke noen grunn til å bytte til 560Ti dersom han allerede har ett decent kort som han kan kjøre i CFX ?
Sitat av Frufsa Vis innlegg
JASSÅ?

560ti vil gi en god ytelses forbedring i BF3.
da har ts til og med råd til og oppgradere ram'en og havne på rundt 2k
Vis hele sitatet...

Hvorfor bytte til 560ti når han allerede har det kortet han har? 560ti yter ikke noe mye bedre og da er det heller ingen vits i å oppgradere til det. Skal han oppgradere GPU så bør han kjøpe det samme som han har nå eller så bør han kjøpe 7970 eller vente på kepler.

Bedre å da heller kjøpe SSD og RAM som han da får mere nytte av enn å kjøpe et 560ti kort. Med et 560ti kort så tar det ikke så lang tid før han må oppgradere GPU igjen, og da føler man at det er bortkasta penger.
Vist du bruker Sony Vegas og After Effects, så ville jeg ha anbefalt og oppgradere RAM, etter jeg oppdaterte fra 4-16GB gikk det som en drømm
Sitat av BegunGarthD Vis innlegg
Vist du bruker Sony Vegas og After Effects, så ville jeg ha anbefalt og oppgradere RAM, etter jeg oppdaterte fra 4-16GB gikk det som en drømm
Vis hele sitatet...
Ja bruker disse programmene rimelig ofte.
Ser at komplett har 8GB Vengace RAM til 345,- , og 16GB til 700,- .
Vil eg merke betydelig forskjell med 16GB kontra 8GB?
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Ja bruker disse programmene rimelig ofte.
Ser at komplett har 8GB Vengace RAM til 345,- , og 16GB til 700,- .
Vil eg merke betydelig forskjell med 16GB kontra 8GB?
Vis hele sitatet...

Nei du vil ikke merke stor forskjell. Eneste du kommer til å merke hvis du går inn for å sjekke det, så er det at du kommer til å sitte med 9-10 GB RAM som ikke blir brukt Bedre med for mye enn for lite sånn egentlig
Sist endret av skalle991; 31. januar 2012 kl. 16:23.
Ikke så veldig mye forskjell på 8 og 16Gb, men da har du jo noe å gå på til fremtiden. Så lenge du har nok ram så hjelper det ikke med mer.
Da går eg nok for 8GB Vengance RAM nå, så får eg heller kjøpe 8GB til den gangen det blir bruk for det.

Så er det over til SSD da, come with good tips
Finnes mange gode SSD disker. Så hva er prisklassen din og hvor mange GB vil du går for? Tipper 120GB ?
Sitat av skalle991 Vis innlegg
Finnes mange gode SSD disker. Så hva er prisklassen din og hvor mange GB vil du går for? Tipper 120GB ?
Vis hele sitatet...
120gb ja, og rundt 1500kr på den får nok holde.
Jeg har 4 av denne og jeg syns den er utrolig grei. Alle klager på SF, men jeg har ærlig talt ikke oppdatert til nyeste FW og jeg har ikke hatt en eneste blåskjerm, og har heller ingen problemer med ikke komprimert data.
Den er knall for min del.

Har også en 60 GB av den der for å ha OS på i tillegg. Må si den er fullt brukbar.

Men jeg veit at hvis du skal ha en god stabil SSD så er Intel veien å gå. Men de er ikke så kjapp igjen da på skrive.

Men så har man også denne fra Corsair som har kommet bra ut i tester. Har ikke testet den selv, men har fått ganske bra kritikk.
Det har også den øverste jeg linka til.

Så det er egentlig opp til deg
Sist endret av skalle991; 31. januar 2012 kl. 18:17.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av skalle991 Vis innlegg
og har heller ingen problemer med ikke komprimert data.
Vis hele sitatet...
det er ikke det at SF har problemer med ikke komprimerbar data, men problemet ligger ved at hastighetene dropper drastisk ved ikke komprimerbar data.
Sitat av skalle991 Vis innlegg
Men så har man også denne fra Corsair som har kommet bra ut i tester. Har ikke testet den selv, men har fått ganske bra kritikk.
Det har også den øverste jeg linka til.
Vis hele sitatet...
denne benytter Marvel sin kontroller, som klarer og yte det samme under alle typer opperasjoner, dvs. at den hastigheten som står påstemplet, er den ytelsen du faktisk får,
HW forklarte dette fenomenet i sin test av 256gb versonen av den SSD'en
-Link-

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvorfor bytte til 560ti når han allerede har det kortet han har? 560ti yter ikke noe mye bedre og da er det heller ingen vits i å oppgradere til det. Skal han oppgradere GPU så bør han kjøpe det samme som han har nå eller så bør han kjøpe 7970 eller vente på kepler.

Bedre å da heller kjøpe SSD og RAM som han da får mere nytte av enn å kjøpe et 560ti kort. Med et 560ti kort så tar det ikke så lang tid før han må oppgradere GPU igjen, og da føler man at det er bortkasta penger.
Vis hele sitatet...
kilder er en fin ting!

og siden du ikke har noen slenger jeg ved ett par jeg

http://www.hwcompare.com/8890/geforc...adeon-hd-6870/
http://www.guru3d.com/article/radeon...60-ti-review/1
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=353280

-bytte GPU til 560ti samt oppgradere til 8gb ram er det beste TS kan gjøre for 2k!


Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Da går eg nok for 8GB Vengance RAM nå, så får eg heller kjøpe 8GB til den gangen det blir bruk for det.

Så er det over til SSD da, come with good tips
Vis hele sitatet...
husk og kjøp LP versonen av ram'en, denne har ikke de uuberstore kjørleribbene, som klusser med luft kjørlinger
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Hvorfor i all verden anbefaler du TS å bytte til GTX560ti når han allerede har et HD6870 som er marginalt svakere enn 560ti i både BF3 og Skyrim? At disse to kortene yter så og si likt ser man jo tilogmed i "kildene" du linker til.

Skalering Skyrim
Skalering BF3

Enkelte ganger er forslagene dine langt på vei inni blåbærskogen.

En SSD og ev. mer RAM vil være mest hensiktsmessig mtp. bruksområdene til TS. Hvis det skorter på grafikkytelse -noe jeg ikke får inntrykk av at det gjør- kan han alltids kjøre HD6870 CFX.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
det er ikke det at SF har problemer med ikke komprimerbar data, men problemet ligger ved at hastighetene dropper drastisk ved ikke komprimerbar data.
Vis hele sitatet...
Jaha. Og hvorfor dropper ikke hastigheten på noen av SSD'ene mine? Og hvorfor har jeg ikke problemer med dette på jobben der vi har den samme SSDen.
Hadde hastighetsdrop på 1 SSD, men der oppdaterte vi FW og da var det ingen problemer lengre.

Har snakket med mange der dette ikke lenger er et problem.



Edit: NEI, bytte GPU vil ikke være det beste for TS. Du bytter ikke et 6870 inn til et 560ti. Da kjøper man heller enda et 6870 kort.
Veit du er Nvidia fan, men det finnes grenser..
Sist endret av skalle991; 31. januar 2012 kl. 21:33.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Hvorfor i all verden anbefaler du TS å bytte til GTX560ti når han allerede har et HD6870 som er marginalt svakere enn 560ti i både BF3 og Skyrim? At disse to kortene yter så og si likt ser man jo tilogmed i "kildene" du linker til.

Skalering Skyrim
Skalering BF3

Enkelte ganger er forslagene dine langt på vei inni blåbærskogen.

En SSD og ev. mer RAM vil være mest hensiktsmessig mtp. bruksområdene til TS. Hvis det skorter på grafikkytelse -noe jeg ikke får inntrykk av at det gjør- kan han alltids kjøre HD6870 CFX.
Vis hele sitatet...
Ja tanken på og bytte grafikkkort har ikkje slått meg enda en gang, så det trengs nok ikkje med det første.

Har bestemt meg for 8 eller 16gb ram, og en ssd disk. Må bare finne ut hvilken
Gå for denne: VERTEX 3 max iops
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Ja tanken på og bytte grafikkkort har ikkje slått meg enda en gang, så det trengs nok ikkje med det første.

Har bestemt meg for 8 eller 16gb ram, og en ssd disk. Må bare finne ut hvilken
Vis hele sitatet...
Crucial M4 128GB eller Samsung 830 128GB. Begge koster rundt 1500kr.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Crucial M4 128GB eller Samsung 830 128GB. Begge koster rundt 1500kr.
Vis hele sitatet...
Nice, da skal eg se litt på disse. Takk

Edit: Da har eg handlet, endte opp med Crucial m4 SSD 2.5" 128GB og Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 .
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Nice, da skal eg se litt på disse. Takk

Edit: Da har eg handlet, endte opp med Crucial m4 SSD 2.5" 128GB og Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 .
Vis hele sitatet...
Høres bra ut! Lykke til med oppgraderinga, håper det blir bra !
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Høres bra ut! Lykke til med oppgraderinga, håper det blir bra !
Vis hele sitatet...
Takk, gleder meg Men er det noe eg må passe på under montering av disse delene? Sett mye BIOS snakk rundt SSD diskene, og når det kommer til det så er eg helt grønn
Hardware.no hadde en fin liten Guide for installering av OS på SSD og hav du bør gjøre. Det var litt forskjellig fra produsenter osv Du kan prøve å søke deg fram til den

Men det er ikke mye spesielt egentlig Last ned FW hvis det er tilgjengelig osv
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Takk, gleder meg Men er det noe eg må passe på under montering av disse delene? Sett mye BIOS snakk rundt SSD diskene, og når det kommer til det så er eg helt grønn
Vis hele sitatet...
Ny installasjon av Windows! Å kopiere over fungerer, men dårlig :3 (Kilde)
Takk takk, da skal det nok gå bra
Etter installasjon av SSD disk, så finner ikkje PC'n den gamle HDD'n, someone know why?
Finner BIOS den?
Har du lest HK'ets bruksanvisng? Kanskje du har koblet dem inn i en Raid port? :3
Sitat av Grix Vis innlegg
Finner BIOS den?
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Har du lest HK'ets bruksanvisng? Kanskje du har koblet dem inn i en Raid port? :3
Vis hele sitatet...
Den fant den før eg satt inn SDD disken da, og eg har ikkje fjærnet noe kontakter på den i mellomtiden heller Samt at eg finner den i BIOS, gjorde ihvertfall det før eg installerte OS, da eg formaterte den disken da.

Edit: Fikset det Hadde vist "slettet" disken samtidig som eg formaterte den, så det ble "unallocated disk space" , og da vises vist ikkje disken.