Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2984
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Yo freaks,

før studiestart gjemte jeg en klump brunt jeg ikke rakk å røyke i sommer. La den i aluminumsfolie, som jeg la i en snusboks, som igjen lå i en pose. Posen gjemte jeg ved roten under et tre. Er skygge der som oftest. Treet står på vestlandet. Snusboksen er tør, og er tørt inni boksen også... ligget der totalt i ca. fire måneder.. klumpen er også overaskende myk

Kan dere se ut ifra bildene om dette er røykbart? Lukter hasj, men lukter ikke veldig sterkt... kan jo være det lukter mer om jeg begynner å skjære det mer opp osv. Men vet ikke om jeg bare skal kaste det,eller om det er håp om at dette er good?

Som dere ser på bildene kan det tyde på at det er et lite belegg utenpå helt ytterst... (mugg?) men om jeg fjerner det, så ser den mer "normal" ut inni (brun)..

https://ibb.co/ZLSLg5k
https://ibb.co/QfnLd11
https://ibb.co/Gc1KrYN

hva sier dere?
Kan se ut som mugg, ville isåfall skrapet vekk det ytre laget og sjekket hvordan det ser ut etter det.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
på bilde nummer to (https://ibb.co/QfnLd11) ser dere hva jeg refererer til, når jeg tar vekk det ytterste laget så ser alt tilsynelatende greit ut.

Kunne en idé vært å kun bruke det innerste? (altså brune)
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjør på! Kan være mindre potent, og du kan bli litt småkvalm
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter min erfaring^^
Hva med å brenne litt ytterst rundt der muggen ligger? ville ikke det fjerna det meste av bakteriene å forhåpentligvis muggen å??
Som sikker de fleste vet, så er mugg en gruppe sopper. Det en ser av sopper, så pleier dette bare å være en bitte, bitte, bitte liten brøkdel av den hele soppen. Det av soppen som dukker opp av bakken, som mugg på osten eller syltetøyet er bare forplantningsorganet, nesten det samme som vår penis, testikler og sædkjertelen eller vagina, livmor og eggstokk. Det som virkelig er soppen, er sopphyfene nede i mediumet den vokser på. For å få et lite bilde på, hvor omfattende dette kan være, så anbefaler jeg en liten test. Det er litt feil årstid nå, men tvi tvi. Gå ut i en litt tett granskog, og grav vekk litt barnåler på bakken med fingrene. Du ser det da er tett i tett med hvite tråder der. Dette er hyfene til soppene, som kommer opp med sitt forplantningsorgan om høsten. Mengden av sopphyfer i jorda, er helt gigantisk. I vanlig matjord så er det snakk om 600 km under ett gjennomsnittelig fotspor. Dette har jeg hentet i boka "Jordkultur" skrevet av Svein Skøien (ISBN: 82-529-1359-8) på side 28. Som jeg hadde som pensum i agronomiutdannelsen.

Så til poenget. Det du ser av mugg på hasjen din, er kun slike sopplegmer! Altså det er gud vet mange meter eller kilometer med hyfer nede i den. Hvor mye? Aner ikke! Dette kommer sikkert an på hvor konsentrert næringen er tilgjengelig for soppen og mye annet.
Men så kan vi komme til, hvor forsvarlig er det å bruke den? Jeg kan heller ikke si noe sikkert her. Men det jeg vet, er at i veldig mange grupper sopp, særlig mugg, så er det en rekke leie toksiner. Noen av disse toksinene er ekstremt leie! Om du har av de værste toksinene i din hasj? Sannsynligvis ikke, men det er nok noen som er leie nok der også.
Det er særlig noen soppslekter, som har utmerket seg med leie toksiner. Disse er Aspergillus (penselmuggslekta) og Fusarium I penselmuggslekta så har du bl.a. aflatoksiner, der aflatoksin-B er et av de mest kreftfremkallende stoffene vi vet om. Men de med slike toksiner vokser mere lenger syd, og ikke her. Men en kan se det i peanøtter og andre nøtter, som er infisert med disse soppene (Aspergillus flavus og Aspergillus parasiticus). Ellers så har du ochratoksin i Aspergillus ochraceus, som også er kreftfremkallende, men også utarter seg ved, at de stopper utvikling hos fosteret, og på lang sikt ødelegger nyrer ved mange eksponeringer over tid. Dette ble sett på Balkan og Ungarn i enkelte fuktige områder, der maten ikke ble oppbevart riktig, føre 80-tallet. Det var også noen eksempler på noen danske svin, som hadde fått fôr infisert med slik mugg. De ble mye mindre enn andre, og hadde skader på nyrene. Menneskene det var snakk om på Balkan og Ungarn, hadde en gjennomsnittsalder på 40-50 år når dem døde. Da var dems nyrer på størrelse med barns nyrer. Det var også mange, som fikk dialysebehandling (kunstig nyre).

Her har du bare noen få eksempler på sopp (mugg), noen få mykotoksiner og den ugangen de kan gjøre. Skal en ta med alt, så blir listen veldig lang, sammen med at min kunnskap er også veldig begrenset på området. Poenget er: Når det gjelder matvarer eller andre varer, som skal inntas, så hadde iallfall jeg skydd unna det meste med antydning til mugg på. Det anbefaler jeg deg også, hvis du har en mikroskopisk eller større omtanke for ditt liv og din helse. For jeg ser ikke på det som umulig, at hyfene har like mye mykotoksiner i seg som fruktlegmene.
Hvis du har ingenting annet liggende, så kjør på mener jeg. Tviler på at hasj går ut på dato, men vet ikke helt siden jeg aldri har klart å lagre noe så lenge og røyket alt med en gang!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Yo freaks,

før studiestart gjemte jeg en klump brunt....
Vis hele sitatet...
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Som sikker de fleste vet, så er mugg en gruppe sopper. Det en ser av sopper, så pleier dette bare å være en bitte, bitte, bitte liten brøkdel av den hele soppen....
Vis hele sitatet...
Takker og bukker for kjapt og informativt svar. Til alle, så gjør jeg det ansvarlige, og kaster det

Dessverre det eneste jeg har liggende, så blir nok å prøve lykken i sentrum i kveld istedenfor hah,får håpe jeg blir oppsøkt av riktig folk lmaoo

takk for alle svar btw
Sist endret av xghost; 21. desember 2019 kl. 23:45.
Sitat av xghost Vis innlegg
så gjør jeg det ansvarlige, og kaster det
Vis hele sitatet...
Jeg vil ha det, selv om det er gammelt. Man kaster ikke gull og grønne skoger.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av aig Vis innlegg
Jeg vil ha det, selv om det er gammelt. Man kaster ikke gull og grønne skoger.
Vis hele sitatet...
Kastet en gang over halve avlingen med tørket godgrønt pga. mugg. Hvis det var den minste antydning så gikk det i søpla. Det var en trist dag, men ville aldri risikert at jeg selv eller andre ble syke.
Sitat av aig Vis innlegg
Hvis du har ingenting annet liggende, så kjør på mener jeg. Tviler på at hasj går ut på dato, men vet ikke helt siden jeg aldri har klart å lagre noe så lenge og røyket alt med en gang!
Vis hele sitatet...
Nei gjør kanskje ikke det men da kommer det vel an på hvordan den er oppbevart?

Og her er det kanskje skadelig muggsopp på den. Tror jeg ville valgt å kaste den.
Tenk om det hadde vært et røykbart psykedelisk stoff i muggen. Hadde blitt overraskende om du hadde røyka deg en

Homo Sapiens har overlevd fordi vi er tøffe jævler, finnes folk som var skutt gud-vet-hva rett i blodstrømmen i mange tiår.

Selv hadde jeg lett røyka den klumpen om det var eneste alternativ
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Tenk om det hadde vært et røykbart psykedelisk stoff i muggen. Hadde blitt overraskende om du hadde røyka deg en

Homo Sapiens har overlevd fordi vi er tøffe jævler, finnes folk som var skutt gud-vet-hva rett i blodstrømmen i mange tiår.

Selv hadde jeg lett røyka den klumpen om det var eneste alternativ
Vis hele sitatet...
Jo, men hvor sent fikk vi ikke en gjennomsnittsalder på over 40. Du må ta med det i ligningen også.
Etter å ha lest mye om dette emnet selv, hadde jeg personlig aldri tatt sjansen på å røyke noe som helst med et eneste spor av mugg. De potensielle helserisikoene er, spør du meg, på ingen måte verdt en rus, eller et par hundrelapper for å kjøpe nye varer. Jeg hadde heller holdt meg edru.

@aluminiumfluorid mtp. det du skrev om mugg og ost, så har jeg nylig lest i en nyhetsartikkel at det skal være trygt å skjære vekk mugg på ost, men at det derimot ikke er trygt å skjære vekk mugg på brød (bare to eksempel, finnes sikkert flere). Jeg er pinglete og hadde nok kasta muglet ost uansett, men ut i fra det du skriver virker det jo som det ikke egentlig er helt trygt å bare skjære vekk mugg, også på ost?
Kan noen forklare på en ganske enkel måte hvorfor det å røyke hasj med mugg på er farlig? Hva er giftig? Er det fortsatt giftig etter forbrenning?

Noen artikler om permanente skader eller dødsfall?

Ble nyskjerrig
Sist endret av krystallkongen; 22. desember 2019 kl. 17:31.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Kan noen forklare på en ganske enkel måte hvorfor det å røyke hasj med mugg på er farlig? Hva er giftig? Er det fortsatt giftig etter forbrenning?

Noen artikler om permanente skader eller dødsfall?

Ble nyskjerrig
Vis hele sitatet...
Trenger du noe nærmere forklaring? Selv om permanente skader eller død ikke er en av de umiddelbare konsekvensene, betyr ikke det at det er særlig lurt.

Mange forskjellige muggsopper er farlige å puste inn, og om du putter de greiene i en joint er det åpenbart at du vil få en hel del ned i lungene.

Om man i det hele tatt tenker på å røyke hasj som er infestert med mugg, fordi det er det eneste man har, så mener jeg man har et alvorlig problem.
Sitat av topdogg Vis innlegg
@aluminiumfluorid mtp. det du skrev om mugg og ost, så har jeg nylig lest i en nyhetsartikkel at det skal være trygt å skjære vekk mugg på ost, men at det derimot ikke er trygt å skjære vekk mugg på brød (bare to eksempel, finnes sikkert flere). Jeg er pinglete og hadde nok kasta muglet ost uansett, men ut i fra det du skriver virker det jo som det ikke egentlig er helt trygt å bare skjære vekk mugg, også på ost?
Vis hele sitatet...
Her er det viktig å ha litt kildekritikk.
Altså hvis f.eks. Mattilsynet skriver noe annet enn det jeg gjør, så stoler du på Mattilsynet, og gir faen i det jeg mener!
Det har hendt flere ganger, at jeg har oppdaget noe jeg tror er mugg på osten. Altså det er da som litegranne hvitt belegg på enkelte deler av osten. Da har jeg skjært dette bort med høvelen, og fortsatt som ingenting hadde skjedd. Hvis det derimot er (svære) grønne ruker på osten, så kommer iallfall ikke dens atomer til å tyte ut av min bakende!.. Altså jeg ser an osten.

Husker det ble spurt om mugg en gang, i Abels Tårn (en underserie av Ekko på NRK P2). Der var det ei dame fra Veterinærinstituttet, som svarte. Husker ikke hennes navn. Men hun sa, at smaksmessig så likte hun muggost, og hun spiste dette en del ganger. Men hun tilføyde, at det var med skrekkblandet fryd. Disse soppene lager denne sære aromaen og toksinene, for at de vil ha matfatet sitt for seg selv. Det er derfor enkelte typer mugg, også har funnet opp antibiotika (penicillin). De vil ikke ha disse slitsomme bakteriene, til å forsyne seg av matfatet de har erobret. Dette er kjemisk krigføring på høyt nivå.





Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Kan noen forklare på en ganske enkel måte hvorfor det å røyke hasj med mugg på er farlig? Hva er giftig? Er det fortsatt giftig etter forbrenning?

Noen artikler om permanente skader eller dødsfall?

Ble nyskjerrig
Vis hele sitatet...
Soppen produserer toksiner. Altså giftstoffer. Igjen jeg gjentar, at jeg tror ikke det er av de verste typene mugg her. Men jeg nevner de, for å også holde det litt enkelt. Her er det egentlig flere hundrede forskjellige arter kanskje tusenvis. Flere av disse soppene har antageligvis ganske unike toksiner. Altså dette kan fort bli mye å holde styr på, og fort bli veldig uoversiktelig. Så vi holder oss til aflatoksin-B og THC (tetrahydrokannibinol).

Her har du aflatoksin-B:

Aflatoxin B1
User:Bryan Derksen [Public domain], via Wikimedia Commons

Her er THC:

Dronabinol
Codc [Public domain], via Wikimedia Commons

Den kjemiske formelen for aflatoksin-B er C17H12O6 og molekylmassen er på 312,27 g/mol. Dets smeltepunkt er på 268 °C, og dyreforsøk har vist en LD50 (et direkte mål på akutt giftighet) 4,8 mg/kg kroppsvekt når inntatt igjennom munnen på rotter. Blåsyre ligger normalt på 1-1,1 mg/kg, altså blåsyre er slik ca. 4,5 ganger mere akutt giftig. Men langvarig effekt, så er blåsyre relativt kjedelig, hvis dosene er veldig lave. Mens aflatoksin-B lager reelt faenskap i veldig små doser. La oss si det på den måten. At de fleste toksiner får oppgitt en grenseverdi i matvarer og andre produkter vi omgir oss med. Hos de aller fleste av disse stoffene, så blir grenseverdiene oppgitt i ppm. Noe som står for Parts Per Million. Aflatoksin-B sin grenseverdi er på 30 PPB (Parts Per Billion) altså parter per milliard. Hvis jeg husker riktig. Det vil si, at i ett tonn med nøtter, så kan det totalt være maks 30 mg aflatoksin-B i dette tonnet. La oss bare nevne det, at eplefrø har en cyanoglykosidinnhold, så det tilsvarer 300 ppm. Så kan du se sammenhengen i farlighet... Altså å spise frø fra noen få epler i timen er helt ufarlig, og har ingen langtidseffekter.

Den kjemiske formelen for THC er C21H30O2 og molekylmassen er på 314,22 g/mol. Dets smeltepunkt er på 200 °C, og dyreforsøk har vist en LD50 på 666 mg/kg kroppsvekt når også inntatt igjennom munnen på rotter.

Så for å oppsummere, så har THC litt lavere smeltepunkt enn det aflatoksin-B har. Mens aflatoksin-B har ikke oppgitt noe kokepunkt, noe som THC har. Dette kan være det, at stoffet dekomponeres. Eller at ingen med vettet i behold vil ha (rester av) noe slikt i gassform i et laboratorium, så dem har ikke turt å ta forsøket. Men spør du meg, så blir sannsynligvis begge stoffene med i et magedrag fra en sigarett (o.l.). Med andre ord, faren for kreft og alt mulig annet faenskap er ganske høy, om en inntar slike ting nå og da...

I samme slengen kan en også ta med glyfosat (virkestoffet i sprøytemiddlet Roundup), bare for å sammenligne akutt giftighet. Dens LD50 er på 10 537 mg/kg kroppsvekt, når inntatt igjennom munnen på rotter. Noe som betyr at THC er 15,82 ganger giftigere enn glyfosat.