Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4767
Ble ringt opp av 29444015 idag da jeg var på jobb også når jeg prøver og ringe tilbake så sier det at nummeret ikke er i bruk. google viser heller ingen svar på dette
29****** er ikke tatt i bruk (ennå). Det er et falsk nummer.
hvordan har det ringt meg da? paranoia mannen
Mest sannsynlig er det nok noen som ringte som ville scamme deg, som det er mye av om dagen. Jeg anbefaler deg å ikke ringe tilbake til slike nr, da det kan gi deg en høy tlfregning. Noen ringer deg og legger på så håper du ringer tilbake https://www.nettavisen.no/nyheter/de...423770079.html sånn wangiri .

Det er også vanlig at de spoofer tlfnr om dagen, late som de ringer fra politi eller tlf nr til din venn. Dette har forekommet mye av.

Så anbefaler deg å ikke svare slike tlf eller ringe tilbake
Det hender at bedrifter bruker sånne nummer for utringing. For eksempel har jeg opplevd at inkasso selskap gjør dette.
Jeg blir ringt opp av sånne nummer hele tiden, antageligvis fordi jeg har et engelsk navn. Enten så legger de på automatisk med engang du svarer, eller så er det "microsoft techsupport" fra India.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Mest sannsynlig er det nok noen som ringte som ville scamme deg, som det er mye av om dagen. Jeg anbefaler deg å ikke ringe tilbake til slike nr, da det kan gi deg en høy tlfregning. Noen ringer deg og legger på så håper du ringer tilbake https://www.nettavisen.no/nyheter/de...423770079.html sånn wangiri .

Det er også vanlig at de spoofer tlfnr om dagen, late som de ringer fra politi eller tlf nr til din venn. Dette har forekommet mye av.

Så anbefaler deg å ikke svare slike tlf eller ringe tilbake
Vis hele sitatet...
Spoofer telefon nummer? Aldri hørt om. Hvordan gjør de dette/er det noe måte å se det på?
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Rustoslo Vis innlegg
Spoofer telefon nummer? Aldri hørt om. Hvordan gjør de dette/er det noe måte å se det på?
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om spoofing av telefonnummer? Hvordan har du klart å unngå det? Det er veldig enkelt; det finnes ikke noe sentralt register som inneholder alle telefonnummer og identiteter i hele verden. På ett eller annet tidspunkt må en operatør rett og slett stole på at en innkommende samtale fra et annet nettverk er legit. For eksempel, hvis du som Telenor-kunde blir oppringt av et call-senter i India, så kan ikke Telenor på noen som helst måte verifisere identiteten til denne kunden, fordi de får sin tjeneste levert av en indisk operatør. Hvis denne operatøren sier til Telenor at du blir oppringt av "1-800-FISKEPUDDING", så er det det som dukker opp i displayet på mobilen din. Needless to say, så er ikke alle land i verden like opptatte av å holde orden i sine egne registre, så det å forfalske en slik identitet i land som India er en forholdsvis triviell sak. IP-telefoni gjorde også hele prosessen vesentlig enklere, og i dag kan du fint kjøpe deg et falsk nummer via en nettside som tilbyr spoofing. Her i Norge er det veldig vanskelig å opprette slike tjenester, fordi staten stiller svært strenge krav til teleoperatører når det kommer til å verifisere folk og bedrifters identiteter. Det er imidlertid fint lite i veien for å kjøpe et helt legit nummer eller en identitet som kan knyttes til bedriften din, slik at det ser ut som du ringer fra "Fiskebolle", men det skal godt gjøres å ikke etterlate seg spor som politiet kan finne, hvis du driver med noe kriminelt. For Ola Nordmann, så vil det være akkurat like vanskelig å finne ut hvem du er.

Dette svarer også på spørsmålet om hvorvidt det er mulig å oppdage; nei, det er det ikke. Eneste måten du kan unngå det på er å blokkere alle samtaler fra operatører du ikke kjenner til, men dette vil også føre til mange "false positives", hvor du blokkerer folk som ikke er svindlere.

En liten relevant funfact: Mange bedrifter bruker minst to ulike identiteter for kundekontakt; ett telefonnummer og ett navn. Hensikten med dette er at de kan kontakte kunder og selv velge om kundene skal kunne ringe eller sende SMS tilbake til bedriften. Hvis jeg ringer deg fra en identitet som er knyttet til et legit telefonnumer, så vil du kunne ringe meg tilbake og sende SMS, men om jeg ønsker å sende en kort beskjed til deg som du ikke skal kunne svare på, så benytter jeg den andre identiteten, som bare er et navn uten nummer. Da slipper vi å inkludere "Denne SMS-en kan ikke besvares", og det gjør at vi kan skrive lengre meldinger til en lavere kostnad. The more you know.