Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  219 27858
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg for min del avslørte biblen ved å lese i gamle testamentet som 14åring, jeg fikk meg mang en god latter samt at jeg mistet all respekt for voksne mennesker som trodde på tøvet. Les gjerne GT selv, det står mengder av snåle ting der.

Religion funka i gamle samfunn hvor folk ikke kunne lese selv, de kunne gå til presten å få svar på det meste, han hadde guds egen bok + at han kunne lese i den.
I dag lever vi i en kunnskapsverden hvor vi ikke trenger religion til annet en tradisjon. Greit med nøytral grunn for 2 slekter å møtes til bryllup og dåp samt at du sier selvfølgelig til din 5årige sønn at bestefar er i himmelen når han er død.

Religion er så forrige årtusen, nei vent forrige der igjen var det.
Vis hele sitatet...
igjen, det benekter ikke eksistensen til gud at det er feil i bibelen. I motsetning til i mange andre religioner påstås det aldri at bibelen er skrevet av gud. Den er en samling av verk skrevet av forskjellige mennesker. Og mennesker kan gjøre feil. I tillegg er den omskrevet så mange ganger at nye feil kan ha oppstått.

Så personlig klarer jeg ikke å se på at feil i bibelen beviser eller motbeviser noe som helst.

Det er akkurat det som er problemet med religion og ting som dette. Det er nesten umulig å bevise eller motbevise det. Og dermed ender man opp med å måtte tro. Personlig tror jeg (jeg vet ikke) at gud ikke finnes. I likhet med mange andre. Det finnes og mange av de som tror Gud finnes, men disse vet heller ikke.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Da mangler altså du den intelligens og kritiske sans jeg hadde allerede som 14is. Tror ikke du bør bruke mye tid på tunge spørsmål.
Vis hele sitatet...
Takk for at du bidrar til å gjøre debattene bedre.

Feil i bibelen beviser eller motbeviser ingenting annet enn at det er feil i biblen. Noe som betyr at mennesker har gjort feil ved skriving av enkelt verk. Hvordan kan du dra det videre til å bevise at gud ikke finnes?

Viktig å være presis i terminologien sin her, om noe er bevist betyr det at man med 100% sikkerhet kan si at det er sant/usant. Det at det er feil i bibelen utelukker ikke eksistensen til gud. Du kan si det er meget lite sansynlig at gud ikke finnes, og derfor tror du ikke på han. Men ingen har enda klart å motbevise religion, og jeg vil si at om du på en eller annen måte har klart det får du legge det frem for verden, så blir du nok berømt
Sist endret av etse; 8. juli 2011 kl. 20:56.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg for min del avslørte biblen ved å lese i gamle testamentet som 14åring, jeg fikk meg mang en god latter samt at jeg mistet all respekt for voksne mennesker som trodde på tøvet. Les gjerne GT selv, det står mengder av snåle ting der.
Vis hele sitatet...
Mistet all respekt? Er all respekten du gir basert på folks tro og tanker om opprinnelse? Se heller på hvordan de lever og hvordan de behandler andre mennesker i eller utenfor sin egne tro. Hvis de gamle historiene gjør de til bedre mennesker kan du vel overse akkurat religionen og respektere de for hva de faktisk utretter.
Det er mange religiøse jeg har lite respekt for; ikke på grunn av troen, men deres ukristelige væremåte. Spesiellt de som viser null respekt for de som ikke tror.
Sist endret av Bothrops; 8. juli 2011 kl. 21:02.
Dette blir litt offtopic, men føler at det samtidig er relevant for debatten, og at det er verdt å nevnes.

Jeg er en gutt som har vokst opp i en kristen familie, og nå tar realfag på VGS, og jeg må si, jeg er flau av hvor utrolig mange dumme kristne (og andre religiøse) det finnes i verden. Naturvitenskapen har bevist at jorden er 4,6 milliarder år gammel, så hvorfor i all verden klarer de ikke å akseptere dette, men tror fortsatt på at jorden er 5000 år gammel? Og når vi vha. karbon 14-datering har funnet ut når mange ulike arter har levd, hvordan kan de tro at jorden+alle dyrene ble skapt på 7 dager?

Nei, dette blir for latterlig. Jeg ser på meg selv som kristen, men aldri om jeg kunne finne på å tro på noe slikt. Jeg tror at Bibelen må forstås i overført betydning, f.eks. at skapelseshistorien med 7 dager kun skal bety at tingene ble skapt etter hverandre, for meg gir dette mening, da det i Bibelen står "for gud er en dag som tusen år, og tusen år som en dag". Jeg er og klar over hvor mye jævlig som står i GT, eksempelvis straffer for utroskap, men jeg tror at det viktige i kristendommen, er essensen om nestekjærlighet og godhet.

Det kan godt være at jeg kun former kristendommen til mine behov slik at jeg skal kunne leve mitt liv, uten å måtte konfrontere familien min og si at det de tror på er latterlig, og uten å forkaste det jeg har lært av vitenskap. Det kan så være, men hva så? Jeg ser på meg selv som ett tolerant og reflektert menneske, og hvis denne troen ikke gjør noe annet for meg enn at den inspirerer meg til å leve ett bedre liv, så vil jeg si at det er godt nok.

Jeg håper og tror at det er flere kristne der ute som meg, og synes at vår stemme skal få komme fram også. Jeg merker spesielt her på Freak, at nesten hver gang kristendom nevnes, så kommer alt fokuset på de konservative, og de ekstreme kristne (snakker da om amerikanere som sprinker frem og tilbake over kirkegulvet mens de skriker og helbreder hverandre) mens det skjelden blir sagt noe som helst om de kristne som faktisk ikke svelger alt de får servert rått, men klarer å reflektere litt, og veie religionen opp mot etablerte sannheter.
Sist endret av Open; 8. juli 2011 kl. 21:02.
Jeg kan igjen bare oppfordre til å lese GT, det har jeg. Det er riktignok svært lenge siden, men som 14 åring hadde jeg ikke noe problem med å se igjenom bløffen. Det du skriver om at det ikke er gud som har skrevet bibelen er helt riktig. Den ble redigert ut av en mengde gamle skrifter av to spanske biskoper på 360 tallet, som om de visste hva som var hva.
Flere av historiene i GT er omskrivde historier fra persia og egypt, syndefloden og Noas ark står det om i Gilgamesh eposet som er mye eldre, hvis du leser det ser du at det bibelske er lett omskrevet. Samme med de Egyptiske historiene bare enda mere omskrevet.

GT nevner flere steder gud i flertall, guder som fikk barn som igjen fikk barn med mennesker GT omtaler i Ezekiel Engler som kommer ned fra himmelen i en vogn som skinner som sølv og tar av igjen omgitt av røyk og ild, hvis en skal ta dette på alvor så må jeg si jeg tror mer på de over her som mener vi har hatt "besøk".

Jeg beklager å ha hintet om din lave intelligens, men dette er virkelig enkelt.

Hvis du er ute etter kunnskap om hvordan kristendomen uavbrutt har utnyttet europas befolkning så kan du begynne med romerne, fortsette med pavevesenet, eller uvesen, der er Cesare Borgia en bra representant du kan begynne med, du kan deretter lese i relativt ferske aviser om katolske korgutter og deres hverdag med en gammel manns penis i munnen.

Hvis du etter det enda ikke forstår, kan du komme til meg med pengene dine, da kan jeg godt representere gud for deg, jeg kan ha direkte kontakt med gud hvis du vil, alt hvis du gir meg pengene dine, jeg kan tilby plass i evigheten reservert for deg og dine. Ta gjerne med venner og familie, hvis de har penger får de plass i paradis de også, samler du tilstrekkelig med troende, holder jeg samling med spesialvelkomstpunsj som setter dere alle i stand til å forstå at jeg representerer den sanne gud, bare husk mye penger, jeg er flink til å få folk til å gi, spesielt etter velkomstpunsjen
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Folkens, den kristne gud er motbevist. Hvis dere leser om moses, så ble han fri fra Egypt etter en kamp mellom guder. Gud kunne i den historien fremkalle naturkatastrofer og dele rødehavet så guds eget folk kunne rømme. Vel på den andre siden er det ørken, knusk tørt og ingenting som lever, der skal Moses og jødene levd i 40 år. Siden man må ha noe å leve av forklarer bibelen at de fikk manna fra gud, altså det regnet brød....

Kristne mennesker tror også på helbred, at hvis man tror sterkt nok og ber tilstrekkelig mye så blir man frisk.

En gud som altså har dette å by på + at han sender engler hit og dit, greier altså ikke å stanse Adolf Hitler fra å nesten utrydde de samme jødene, ikke en eneste engel, ikke noe delt hav, ingen naturkatastrofer, ingen manna fra himmelen, ingenting hadde denne gud å by på.

Ergo: bløffen avslørt.
Vis hele sitatet...
Sorry as, men du beviser ikke noenting som helst. Du må gjerne fortelle meg hvordan du har klart å mane frem et fysisk bevis for at noe metafysisk ikke eksisterer.
Videre er det strengt tatt en umulighet å prøve og bruke logikk i et slikt argument, da en omnipotent gud ville lett være i stand til å forvrenge all logikk. Prøv igjen.

Sitat av Open Vis innlegg
Jeg er en gutt som har vokst opp i en kristen familie, og nå tar realfag på VGS, og jeg må si, jeg er flau av hvor utrolig mange dumme kristne (og andre religiøse) det finnes i verden. Naturvitenskapen har bevist at jorden er 4,6 milliarder år gammel, så hvorfor i all verden klarer de ikke å akseptere dette, men tror fortsatt på at jorden er 5000 år gammel? Og når vi vha. karbon 14-datering har funnet ut når mange ulike arter har levd, hvordan kan de tro at jorden+alle dyrene ble skapt på 7 dager?
Vis hele sitatet...
Hvis du tar realfag burde du lære deg to ting sporenstreks.
1. Vitenskapen er ikke i stand til å bevise noenting som helst; KUN motbevise gjennom kontrollert empiri.
2. Vitenskap og religion er ikke to forskjellige trossamfunn som skal settes opp mot hverandre. Vitenskap er kun en metode.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg kan igjen bare oppfordre til å lese GT, det har jeg. Det er riktignok svært lenge siden, men som 14 åring hadde jeg ikke noe problem med å se igjenom bløffen. Det du skriver om at det ikke er gud som har skrevet bibelen er helt riktig. Den ble redigert ut av en mengde gamle skrifter av to spanske biskoper på 360 tallet, som om de visste hva som var hva.
Flere av historiene i GT er omskrivde historier fra persia og egypt, syndefloden og Noas ark står det om i Gilgamesh eposet som er mye eldre, hvis du leser det ser du at det bibelske er lett omskrevet. Samme med de Egyptiske historiene bare enda mere omskrevet.

GT nevner flere steder gud i flertall, guder som fikk barn som igjen fikk barn med mennesker GT omtaler i Ezekiel Engler som kommer ned fra himmelen i en vogn som skinner som sølv og tar av igjen omgitt av røyk og ild, hvis en skal ta dette på alvor så må jeg si jeg tror mer på de over her som mener vi har hatt "besøk".
Vis hele sitatet...
Dette er ikke annet enn bemerkninger av feil i biblen. Jeg vet selv det er mange og svært mange logiske brister. Som sagt, du kan bevise at bibelen ikke stemmer - men det at bibelen er et eventur utelukker ikke eksistensen til gud.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hvis du er ute etter kunnskap om hvordan kristendomen uavbrutt har utnyttet europas befolkning så kan du begynne med romerne, fortsette med pavevesenet, eller uvesen, der er Cesare Borgia en bra representant du kan begynne med, du kan deretter lese i relativt ferske aviser om katolske korgutter og deres hverdag med en gammel manns penis i munnen.
Vis hele sitatet...
Igjen, dette viser bare at det finnes mange kyniske personer som unytter religion til sin fordel; dette er jo selvfølgelig sant. Men det at noen utnytter religion og forteller mange løgner om religionen utelukker fremdeles ikke eksitensen til gud.

Problemet er ikke at jeg ikke forstår feilene, og ikke vet alt det kyniske og onde som har skjedd i kristendommens navn. Jeg sier bare at det ikke er noe som beviser at gud ikke eksisterer.

Jeg er som sagt selv ikke kristen, og tror ikke på eksistensen av noen form for gudevesen. Og tror at alt kan forklares med fysikk og matematikk. Men poenget mitt er hele tiden at jeg bare tror dette, jeg kan ikke bevise at jeg har rett og at det er sant.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hvis du etter det enda ikke forstår, kan du komme til meg med pengene dine, da kan jeg godt representere gud for deg, jeg kan ha direkte kontakt med gud hvis du vil, alt hvis du gir meg pengene dine, jeg kan tilby plass i evigheten reservert for deg og dine. Ta gjerne med venner og familie, hvis de har penger får de plass i paradis de også, samler du tilstrekkelig med troende, holder jeg samling med spesialvelkomstpunsj som setter dere alle i stand til å forstå at jeg representerer den sanne gud, bare husk mye penger, jeg er flink til å få folk til å gi, spesielt etter velkomstpunsjen
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som scientology ^^,
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Mistet all respekt? Er all respekten du gir basert på folks tro og tanker om opprinnelse? Se heller på hvordan de lever og hvordan de behandler andre mennesker i eller utenfor sin egne tro. Hvis de gamle historiene gjør de til bedre mennesker kan du vel overse akkurat religionen og respektere de for hva de faktisk utretter.
Det er mange religiøse jeg har lite respekt for; ikke på grunn av troen, men deres ukristelige væremåte. Spesiellt de som viser null respekt for de som ikke tror.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at repekten forvant var at jeg på barneskolen hadde en superkristen lærerinne. Når hun vokste opp så kunne ikke kvinner bli prest, så hun ble lærerinne istedet, det ga henne fri tilgang til små barn i en påvirkelig alder gjennom flere år. Denne tilgangen misbrukte hun grovt, ved å indoktrinere småbarn.

Hun koblet kristendom til ting det ikke hadde noe med, flettet kristendom inn i andre fag, tvang oss til å be fadervår + be for maten.

Så igjen når jeg som 14åring satte av 2 timer til å bla litt i GT og fant ut med en gang at dette bare er gammel overtro, så ja jeg mistet respekten for folk som ikke greier å gjennomskue bløffen, jeg ser på det som mangel av intelligens og kritisk sans, noe jeg har pleid å holde for meg selv.

Jeg har kun irritert meg over de som bruker sine manglende evner til å plage andre, som jehova som går på dørene til folk og folk som bruker religiøse argumenter i samfunnsdebatten.

Muslimene har i dag satt respekt på dagsorden, de krever respekt for en religion som er mye lettere å avsløre.

Sitat av etse Vis innlegg
Dette er ikke annet enn bemerkninger av feil i biblen. Jeg vet selv det er mange og svært mange logiske brister. Som sagt, du kan bevise at bibelen ikke stemmer - men det at bibelen er et eventur utelukker ikke eksistensen til gud.

Igjen, dette viser bare at det finnes mange kyniske personer som unytter religion til sin fordel; dette er jo selvfølgelig sant. Men det at noen utnytter religion og forteller mange løgner om religionen utelukker fremdeles ikke eksitensen til gud.

Problemet er ikke at jeg ikke forstår feilene, og ikke vet alt det kyniske og onde som har skjedd i kristendommens navn. Jeg sier bare at det ikke er noe som beviser at gud ikke eksisterer.

Jeg er som sagt selv ikke kristen, og tror ikke på eksistensen av noen form for gudevesen. Og tror at alt kan forklares med fysikk og matematikk. Men poenget mitt er hele tiden at jeg bare tror dette, jeg kan ikke bevise at jeg har rett og at det er sant.

Dette høres ut som scientology ^^,
Vis hele sitatet...
Eller en gladkristen forsamling med karismatisk lekpredikant

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Bland omnipotens inn i dette og verktøyene dine er totalt meningsløse.



Litt semantikk.
Gir virkelig ordet "sannsynliggjøre" stor mening i dette? For å forholde seg til begrepet må en kvantifisere både gud og liv etter døden. Hvordan skal en løse den? Ellers er jeg jo enig, bare flisespikkeri.
Hvordan kan en vite at vitenskapen gir et "objektivt" bilde av virkeligheten? Et vanlig verktøy i vitenskapen er induksjonsargument. Ser du "problemet"?

Du oppmuntrer folk til å forholde seg til virkeligheten slik den er. Her slår du deg selv i ansiktet. For å kunne fremme påstanden må du være en skapning av høyere bevissthet enn menneske, ettersom det ontologisk sett er en umulighet å påstå noe slik. Ser du kontradiksjonen?
Vis hele sitatet...
Du er jo for faen komisk, du har skrivd ett inlegg hvor du brifer med fremmed ordene du har lært deg, jeg er meget imponert

Som jeg skriver i ett av innleggene over, min intelligens satte meg i stand til å forstå dette som 14 åring, at du ikke forstår håper jeg bunner i at du bruker all din tid i fremmedordboka for å kunne imponere og virke smart, og derfor ikke skaffet kunnskap om emnet du diskuterer nemlig religion.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Grunnen til at repekten forvant var at jeg på barneskolen hadde en superkristen lærerinne. Når hun vokste opp så kunne ikke kvinner bli prest, så hun ble lærerinne istedet, det ga henne fri tilgang til små barn i en påvirkelig alder gjennom flere år. Denne tilgangen misbrukte hun grovt, ved å indoktrinere småbarn.

Hun koblet kristendom til ting det ikke hadde noe med, flettet kristendom inn i andre fag, tvang oss til å be fadervår + be for maten.

Så igjen når jeg som 14åring satte av 2 timer til å bla litt i GT og fant ut med en gang at dette bare er gammel overtro, så ja jeg mistet respekten for folk som ikke greier å gjennomskue bløffen, jeg ser på det som mangel av intelligens og kritisk sans, noe jeg har pleid å holde for meg selv.

Jeg har kun irritert meg over de som bruker sine manglende evner til å plage andre, som jehova som går på dørene til folk og folk som bruker religiøse argumenter i samfunnsdebatten.

Muslimene har i dag satt respekt på dagsorden, de krever respekt for en religion som er mye lettere å avsløre.



Eller en gladkristen forsamling med karismatisk lekpredikant



Du er jo for faen komisk, du har skrivd ett inlegg hvor du brifer med fremmed ordene du har lært deg, jeg er meget imponert

Som jeg skriver i ett av innleggene over, min intelligens satte meg i stand til å forstå dette som 14 åring, at du ikke forstår håper jeg bunner i at du bruker all din tid i fremmedordboka for å kunne imponere og virke smart, og derfor ikke skaffet kunnskap om emnet du diskuterer nemlig religion.
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt utsatt for mye kristendom sjæl. Ble tvunget i kirka på 17.Mai, måtte lære bønner i speidern, konfirmere meg i kirka og ha Kristendom som fag på skolen. Jeg mente dette var vås og hata alt som hadde med kristendommen å gjøre, men jeg kan ikke i ettertid merke at jeg har tatt skade av det.
Vi kan sitte i dagevis og ramse opp all dritten som religion har ført med seg, men det utelukker ikke at kjernen i all religion stort sett går ut på å være et godt menneske. De 10 bud f.eks er vel ikke så fryktelig urimelige.
Jesus virka som en ålreit fyr, hvorfor ikke strebe etter noe slikt istedet for Gordon Gecko og Paris Hilton. Vi er mer enn flinke nok til å konsumere og dyrke vår egoisme, jeg tror vi trenger en motvekt. Ikke for å unngå satan, men for å rydde og lege sår når vi lager helvete for hverandre. Forhåpentligvis ikke brukt som et påskudd for hevn

Ja, religion er teit, skjeggete mann i skyene; lattelig, dette klarte også min fantastiske intelligens å klekke ut som fjortiss. Har også en mistanke om at mange religiøse egentlig er agnostikere selv om de aldri vil inrømme det til en fremmed ikke-troende, men det blir noko heilt anna.
Sier ikke at du nødvendigvis trenger det, men jeg tror noen folk(statistisk sett mye fattigere enn deg og meg) trenger noe større å strebe etter, noe som "holder de oppe" for at de ikke bare skal gi faen og ta sats mot sluket.
Med all kriginga er det ikke så rart at noen fant på noe hyggeligere å tro på og håpet på et bedre liv etter døden.

Sorry for en lang post, den bare vokste. Poenget mitt var vel bare slapp av og hat der hat fortjenes, ikke piss på folk og velt gravstøtter, peace and løv erter og bønner
Sist endret av Bothrops; 9. juli 2011 kl. 00:09.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du er jo for faen komisk, du har skrivd ett inlegg hvor du brifer med fremmed ordene du har lært deg, jeg er meget imponert

Som jeg skriver i ett av innleggene over, min intelligens satte meg i stand til å forstå dette som 14 åring, at du ikke forstår håper jeg bunner i at du bruker all din tid i fremmedordboka for å kunne imponere og virke smart, og derfor ikke skaffet kunnskap om emnet du diskuterer nemlig religion.
Vis hele sitatet...
Forstår en ikke hva som blir sagt er det visst alltid mulig å komme med personangrep og billige hersketeknikker. Skal en forsøke å ha en debatt må det være mulig å kreve et visst minimum av deltagerene, nei?
Fra det du skriver virker det for meg som om du har gått fra en boble til en annen. For all del, hvis du føler deg bedre i denne boblen er ikke det mitt problem, men kom ikke her og skryt på deg kunnskaper om temaet du ikke innehar.
Jeg kan anbefale deg å lese om både ontologi, metafysikk, epistemologi og logikk hvis du er interessert i å lære mer. En er aldri utlært innenfor noe.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Ja, religion er teit, skjeggete mann i skyene; lattelig, dette klarte også min fantastiske intelligens å klekke ut som fjortiss. Har også en mistanke om at mange religiøse egentlig er agnostikere selv om de aldri vil inrømme det til en fremmed ikke-troende, men det blir noko heilt anna.
Sier ikke at du nødvendigvis trenger det, men jeg tror noen folk(statistisk sett mye fattigere enn deg og meg) trenger noe større å strebe etter, noe som "holder de oppe" for at de ikke bare skal gi faen og ta sats mot sluket.
Med all kriginga er det ikke så rart at noen fant på noe hyggeligere å tro på og håpet på et bedre liv etter døden.
Vis hele sitatet...
Så påstanden er her at alle religiøse ikke er religiøse, og at noen av disse bare lurer seg selv så de ikke skal ta sitt eget liv? Og selvfølgelig at dere holder dere "for gode" for slikt. I så fall, dokumentér påstanden. Og jekk deg ned et par hakk, seriøst.
Sist endret av Wingeer; 9. juli 2011 kl. 00:26.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg har blitt utsatt for mye kristendom sjæl. Ble tvunget i kirka på 17.Mai, måtte lære bønner i speidern, konfirmere meg i kirka og ha Kristendom som fag på skolen. Jeg mente dette var vås og hata alt som hadde med kristendommen å gjøre, men jeg kan ikke i ettertid merke at jeg har tatt skade av det.
Vi kan sitte i dagevis og ramse opp all dritten som religion har ført med seg, men det utelukker ikke at kjernen i all religion stort sett går ut på å være et godt menneske. De 10 bud f.eks er vel ikke så fryktelig urimelige.
Jesus virka som en ålreit fyr, hvorfor ikke strebe etter noe slikt istedet for Gordon Gecko og Paris Hilton.
Vi er mer enn flinke nok til å konsumere og dyrke vår egoisme, jeg tror vi trenger en motvekt. Ikke for å unngå satan, men for å rydde og lege sår når vi lager helvete for hverandre. Forhåpentligvis ikke brukt som et påskudd for hevn

Ja, religion er teit, skjeggete mann i skyene; lattelig, dette klarte også min fantastiske intelligens å klekke ut som fjortiss. Har også en mistanke om at mange religiøse egentlig er agnostikere selv om de aldri vil inrømme det til en fremmed ikke-troende, men det blir noko heilt anna.
Sier ikke at du nødvendigvis trenger det, men jeg tror noen folk(statistisk sett mye fattigere enn deg og meg) trenger noe større å strebe etter, noe som "holder de oppe" for at de ikke bare skal gi faen og ta sats mot sluket.
Med all kriginga er det ikke så rart at noen fant på noe hyggeligere å tro på og håpet på et bedre liv etter døden.

Sorry for en lang post, den bare vokste. Poenget mitt var vel bare slapp av og hat der hat fortjenes, ikke piss på folk og velt gravstøtter, peace and løv erter og bønner
Vis hele sitatet...
Det er ved første øyekast veldig riktig ut, protestantene har altid fremdyrket god moral, det var faktisk katolikkenes dårlige moral som førte til protestantisme.

Når det er sagt, kan jeg med min erfaring fra kristne mennesker si at de ofte tror at deres moral er bedre enn andres, at det omtrent er umulig å ha god moral uten å være kristen. Jeg har også sett tunge fordommer og forakt for andre mennesker forankret i egen "høye moral".
"if you could reason with religious people, there would be no religious people."
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Forstår en ikke hva som blir sagt er det visst alltid mulig å komme med personangrep og billige hersketeknikker. Skal en forsøke å ha en debatt må det være mulig å kreve et visst minimum av deltagerene, nei?
Fra det du skriver virker det for meg som om du har gått fra en boble til en annen. For all del, hvis du føler deg bedre i denne boblen er ikke det mitt problem, men kom ikke her og skryt på deg kunnskaper om temaet du ikke innehar.
Jeg kan anbefale deg å lese om både ontologi, metafysikk, epistemologi og logikk hvis du er interessert i å lære mer. En er aldri utlært innenfor noe.



Så påstanden er her at alle religiøse ikke er religiøse, og at noen av disse bare lurer seg selv så de ikke skal ta sitt eget liv? Og selvfølgelig at dere holder dere "for gode" for slikt. I så fall, dokumentér påstanden. Og jekk deg ned et par hakk, seriøst.
Vis hele sitatet...
Nå var denne tråden om religion, det har jeg lest veldig mye om og diskuterer det gjerne.
Men jeg diskuterer ikke det med deg lenger, du var den første av oss som brukte hersketekniker, du tok i bruk en rekke fremmedord som ikke hadde noe med innleggene du besvarte, jeg mistenker at du gjorde det for å vise verden hvor klok du var samt stanse dine motdebattanter ved å bruke språk de ikke forstår.
Nå prøver du å skape en debatt med meg om hvem som har lest mest og har flest studiepoeng, istedet for å delta i diskusjonen om kristendom.
Jeg oppfordrer deg heller til å lage en fremmedordtråd eller skrytetråd for utdanning.
Din utdanning har ikke gitt deg det andre av oss hadde som fjortenåringer.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Så påstanden er her at alle religiøse ikke er religiøse, og at noen av disse bare lurer seg selv så de ikke skal ta sitt eget liv? Og selvfølgelig at dere holder dere "for gode" for slikt. I så fall, dokumentér påstanden. Og jekk deg ned et par hakk, seriøst.
Vis hele sitatet...
Nei jeg sier ikke alle, det er noe av poenget. Religiøse mennesker kommer i like mange varianter som ikke-religiøse.
Og jeg tenker ikke nødvendigvis på det å ta sitt eget liv, men på en holdnings-endring, med mindre tillit og omtanke og mer egoisme og kynisisme ettersom livet blir mer desperat. Om religion på tross av krigene og ekstremismen kan fungere som en slags livbåt for noen så kommer det muligens noe positivt ut av det.

Sier ikke at disse folka lurer seg selv nødvendigvis, men at noen f.eks spiller kristen-rollen fordi den er komfortabel, fører med seg mye godt sosialt og man har hele tiden en slags manual å støtte seg til, med solide aksepterte familie-verdier.
Eller man kan risikere å bli utstøtt av familien og skape masse uro, det kan jo også være en motivasjonsfaktor.
De ber, folder hender og går i kirka, men de tror ikke på gud og vet at det bare er tull.
Sist endret av Bothrops; 9. juli 2011 kl. 01:57.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Nå var denne tråden om religion, det har jeg lest veldig mye om og diskuterer det gjerne.
Men jeg diskuterer ikke det med deg lenger, du var den første av oss som brukte hersketekniker, du tok i bruk en rekke fremmedord som ikke hadde noe med innleggene du besvarte, jeg mistenker at du gjorde det for å vise verden hvor klok du var samt stanse dine motdebattanter ved å bruke språk de ikke forstår.
Nå prøver du å skape en debatt med meg om hvem som har lest mest og har flest studiepoeng, istedet for å delta i diskusjonen om kristendom.
Jeg oppfordrer deg heller til å lage en fremmedordtråd eller skrytetråd for utdanning.
Din utdanning har ikke gitt deg det andre av oss hadde som fjortenåringer.
Vis hele sitatet...
Wow, her var det mye irrelevant. Min utdanning er for øvrig innenfor realfag, så ikke direkte mye å hente derfra.
For øvrig vil jeg ha meg frabedt elendig stråmannsargumentasjon. Er det for mye å be om?

Hvis du ikke ser koblingen mellom religion og disse temaene, er det jo ikke noe vits i å diskutere noe annet enn hva du tror, og hva jeg tror (for øvrig skal det legges til at ingen av "fremmedordene" var overflødige og/eller irrelevante, og svaret du siterte først var heller ikke rettet til deg. Sett deg inn i hva jeg siterte før du slenger kritikk!).
En slik diskusjon er kjedelig, og interesserer meg svært lite; Jeg er mer interessert i bakgrunnen for troen, og hvordan en kommer frem til slutningene sine. Når du påstår:
"Den kristne gud er motbevist" er jeg interessert i å diskutere hvordan du kommer frem til slutningen. Mest fordi det er en umulighet, og følgelig må bero på tankefeil et sted i rekken.

Når du videre påstår at dette er en debatt om hvor "smart" jeg prøver å fremstå, så må jeg si meg uenig. Så ber jeg deg lese hva du selv skriver om din O' så høye intelligens og kritiske sans. Latterlig projisering.


Sitat av Bothrops Vis innlegg
Nei jeg sier ikke alle, det er noe av poenget. Religiøse mennesker kommer i like mange varianter som ikke-religiøse.
Og jeg tenker ikke nødvendigvis på det å ta sitt eget liv, men på en holdnings-endring, med mindre tillit og omtanke og mer egoisme og kynisisme ettersom livet blir mer desperat. Om religion på tross av krigene og ekstremismen kan fungere som en slags livbåt for noen så kommer det muligens noe positivt ut av det.

Sier ikke at disse folka lurer seg selv nødvendigvis, men at noen f.eks spiller kristen-rollen fordi den er komfortabel, fører med seg mye godt sosialt og man har hele tiden en slags manual å støtte seg til, med solide aksepterte familie-verdier.
Eller man kan risikere å bli utstøtt av familien og skape masse uro, det kan jo også være en motivasjonsfaktor.
De ber, folder hender og går i kirka, men de tror ikke på gud og vet at det bare er tull.
Vis hele sitatet...
Flott. Mener du at en skal gå fra tillit og omtanke -> egoisme og kynisisme? Forstod jeg det rett?
Jeg er absolutt for religion på et personlig plan. Men der går også grensen.

Og hva er problemet, da? J.f. første avsnittet.
Hvis de påstår at de VET, røper de bare hvor mye de ikke vet. Det gjelder begge veier.
Sist endret av Wingeer; 9. juli 2011 kl. 02:42.
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Bland omnipotens inn i dette og verktøyene dine er totalt meningsløse.
Vis hele sitatet...
Nei, slett ikke.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Gir virkelig ordet "sannsynliggjøre" stor mening i dette? For å forholde seg til begrepet må en kvantifisere både gud og liv etter døden. Hvordan skal en løse den?
Vis hele sitatet...
Ordet "sannsynliggjøre" gir absolutt stor mening i dette. Vi bruker sannsynligheter når vi anslår riktigheten til vitenskapelige teorier og hypoteser, og det er ingenting i veien for å bruke sannsynligheter for å anslå riktigheten til hypotesen "Gud eksisterer", selv om den ikke er falsifiserbar.

Man trenger ikke å kvantifisere Gud for å si noe om hvorvidt "han" eksisterer. Enten eksisterer Gud, eller så eksisterer ikke Gud – det er ikke snakk om et kontinuerlig (eller, for den saks skyld, diskret) spekter av eksistens. Det samme kan sies om et liv etter døden; enten opphører bevisstheten din når hjernen dør, eller så gjør den ikke det.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Hvordan kan en vite at vitenskapen gir et "objektivt" bilde av virkeligheten? Et vanlig verktøy i vitenskapen er induksjonsargument. Ser du "problemet"?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke problemet (slik du fremstiller det). Man bruker induksjon for å komme frem til nye hypoteser, hypotesene testes, og man forholder seg til riktigheten av hypotesen som en sannsynlighet basert på testenes utfall.

For eksempel: Alle legemer vi har testet har en akselerasjon lik forholdet mellom kraften det utsettes for og legemets masse (F=ma, Newtons andre lov) – derfor har alle legemer en akselerasjon lik forholdet mellom kraften det utsettes for og legemets masse.

Har vi testet med to legemer, så vet vi at dette er en usikker hypotese. Finner vi et legeme som ikke følger denne prediksjonen, vet vi at hypotesen er feil. Jo flere legemer vi tester som slavisk oppfører seg i henhold til prediksjonen, desto sikrere er vi på at hypotesen er korrekt. Denne prosessen, sammen med andre vitenskapelige verktøy og metoder, gir oss et mer og mer korrekt bilde av hvordan universet fungerer, og følgelig et mer objektivt bilde av virkeligheten. Det samme kan absolutt ikke sies om ville gjetninger om alskens guddommer og romvesener som menneskets og/eller universets skapere.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Du oppmuntrer folk til å forholde seg til virkeligheten slik den er. Her slår du deg selv i ansiktet. For å kunne fremme påstanden må du være en skapning av høyere bevissthet enn menneske, ettersom det ontologisk sett er en umulighet å påstå noe slik. Ser du kontradiksjonen?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle man trenge å være en skapning av høyere bevissthet enn et menneske? Og hva mener du med "høyere bevissthet"? Som illustrert over er det fullt mulig at en person har et mer korrekt bilde av virkeligheten enn en annen (for eksempel hvis noen påstår at jorden er flat), og det finnes mange gode metoder for, og grunner til, å si noe konkret om dette – hvis ikke det hadde vært tilfelle ville ikke vitenskap fungert (strengt tatt ville svært lite fungert), og vi ville ikke hatt denne samtalen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, slett ikke.
Vis hele sitatet...
Kom igjen, du kan bedre enn det.
Forestill deg en ond demon som innehar egenskapen 'omnipotens'. Ville ikke denne demonen fullt være i stand til å forvrenge ditt bilde av virkeligheten, samt din logikk? Ville ikke dette vesenet nettopp være langt over alle paradoks og all logikk?

Sitat av Provo Vis innlegg
Ordet "sannsynliggjøre" gir absolutt stor mening i dette. Vi bruker sannsynligheter når vi anslår riktigheten til vitenskapelige teorier og hypoteser, og det er ingenting i veien for å bruke sannsynligheter for å anslå riktigheten til hypotesen "Gud eksisterer", selv om den ikke er falsifiserbar.

Man trenger ikke å kvantifisere Gud for å si noe om hvorvidt "han" eksisterer. Enten eksisterer Gud, eller så eksisterer ikke Gud – det er ikke snakk om et kontinuerlig (eller, for den saks skyld, diskret) spekter av eksistens. Det samme kan sies om et liv etter døden; enten opphører bevisstheten din når hjernen dør, eller så gjør den ikke det.
Vis hele sitatet...
Problemet er at sannsynlighet (og statistikk) er av vitenskapelig natur. Vitenskapelige metoder kommer til kort i å besvare spørsmål av ontologisk natur; Her må en passe på gyldighetsrammen til metodene!
Loven om den utelukkendre tredje er fin, men stort sett lenger enn det kommer du ikke. Det er ikke svaret, per se, som er viktig, men konsekvensene av det. Selvsagt går det an å oppgjøre seg en mening om spørsmålet, men det er ingenting annet enn personlig tro. Forsvarer en dette som sannheten, vel så er en akkurat like dogmatisk forvillet som en hvilken som helst kristen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg ser ikke problemet (slik du fremstiller det). Man bruker induksjon for å komme frem til nye hypoteser, hypotesene testes, og man forholder seg til riktigheten av hypotesen som en sannsynlighet basert på testenes utfall.

For eksempel: Alle legemer vi har testet har en akselerasjon lik forholdet mellom kraften det utsettes for og legemets masse (F=ma, Newtons andre lov) – derfor har alle legemer en akselerasjon lik forholdet mellom kraften det utsettes for og legemets masse.

Har vi testet med to legemer, så vet vi at dette er en usikker hypotese. Finner vi et legeme som ikke følger denne prediksjonen, vet vi at hypotesen er feil. Jo flere legemer vi tester som slavisk oppfører seg i henhold til prediksjonen, desto sikrere er vi på at hypotesen er korrekt. Denne prosessen, sammen med andre vitenskapelige verktøy og metoder, gir oss et mer og mer korrekt bilde av hvordan universet fungerer, og følgelig et mer objektivt bilde av virkeligheten. Det samme kan absolutt ikke sies om ville gjetninger om alskens guddommer og romvesener som menneskets og/eller universets skapere.
Vis hele sitatet...
Jeg er bevandret med eksempelet; Har hatt mekanisk fysikk. :-)

Men hva om din virkelighet kun er bilder fra en hjerne holdt kunstig i live i et glass av en datamaskin som sender ut akkurat samme impulser som hodet gjør. Fra hjernens perspektiv er det umulig å vite om den er i et hode, eller i et glass. Hva du erfarer og mener er et objektivt bilde, trenger aldeles ikke være riktig.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_in_a_vat)

Dette er egentlig et perfekt eksempel på Münchhausens trilemma. Det er ingen logiske/deduktive måter å begrunne induksjon på. Siden ikke induksjon kan begrunnes deduktivt eller induktivt. Hvorfor skal en ha en grunn til å stole på induksjon som en epistemisk slutningsform i det hele tatt? Det er jo åpenbart at induksjon kan gi feilslutninger fra konsise premiss, så NÅR kan vi stole på induksjon?
Derfor gir det ikke mening å snakke om virkeligheten slik den er, men heller virkeligheten slik den virker å være.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor skulle man trenge å være en skapning av høyere bevissthet enn et menneske? Og hva mener du med "høyere bevissthet"? Som illustrert over er det fullt mulig at en person har et mer korrekt bilde av virkeligheten enn en annen (for eksempel hvis noen påstår at jorden er flat), og det finnes mange gode metoder for, og grunner til, å si noe konkret om dette – hvis ikke det hadde vært tilfelle ville ikke vitenskap fungert (strengt tatt ville svært lite fungert), og vi ville ikke hatt denne samtalen.
Vis hele sitatet...
Eksemplene du kommer med er mulige å svare på ved enkel observasjon og/eller fornuft. Det er ikke ontologiske spørsmål, og jeg refererer deg til hva jeg skrevet tidligere.
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Wow, her var det mye irrelevant. Min utdanning er for øvrig innenfor realfag, så ikke direkte mye å hente derfra.
For øvrig vil jeg ha meg frabedt elendig stråmannsargumentasjon. Er det for mye å be om?

Hvis du ikke ser koblingen mellom religion og disse temaene, er det jo ikke noe vits i å diskutere noe annet enn hva du tror, og hva jeg tror (for øvrig skal det legges til at ingen av "fremmedordene" var overflødige og/eller irrelevante, og svaret du siterte først var heller ikke rettet til deg. Sett deg inn i hva jeg siterte før du slenger kritikk!).
En slik diskusjon er kjedelig, og interesserer meg svært lite; Jeg er mer interessert i bakgrunnen for troen, og hvordan en kommer frem til slutningene sine. Når du påstår:
"Den kristne gud er motbevist" er jeg interessert i å diskutere hvordan du kommer frem til slutningen. Mest fordi det er en umulighet, og følgelig må bero på tankefeil et sted i rekken.

Når du videre påstår at dette er en debatt om hvor "smart" jeg prøver å fremstå, så må jeg si meg uenig. Så ber jeg deg lese hva du selv skriver om din O' så høye intelligens og kritiske sans. Latterlig projisering.
Vis hele sitatet...
Du skryter av realfagsutdanning men tror at Jesus gikk på vannet, at han stod opp fra de døde, at han gjorde vann til vin, at folk kunne bli 800år gamle. Du tror på jomfrufødsel du tror på manna fra himmelen, deling av hav. Du tror på englebarn med vinger på ryggen.

Ja ja så det var andre enn deg som er latterlig, jeg lærte altså akkurat av en med realfagutdanning at bevisbyrden er hos de som ikke tror Sov du i timen eller lyver du om utdanningen din? Eller gjorde eksamenspapirene deg omnipotent. Hva var det gud sa når han skapte verden, "la det bli lys og det ble det" du som realfagsutdannet tror altså at gud skapte sola med disse ordene, eller at adam ble skapt av jord og Eva av ett av hans ribben. bevisbyrden er nok din. Eller du kan prøve å sansynliggjøre.

Jeg redgjorde for det med intelligens, at jeg ble imponert over min egen etter en barndom rundt sterkt troende voksne. Du bekrefter også her at jeg var mer intelligent som 14 enn du er som ferdig utdannet.
Det deltar andre i tråden som også forstod som 14åring, andre igjen har som meg blitt utsatt for sterk indoktrinering i oppveksten men heldigvis beholdt både intelligens og kritisk sans og har greid å frigjøre seg, gjort seg selv i stand til å utvikle seg uten begrensninger av religion.


PS! fremmedordbruken din hører ikke hjemme i ett diskusjonsforum fullt av tenåringer i det hele tatt, heller ikke i denne diskusjonen og tolkes som jeg skrev som brifing og hersketeknikk overfor de som ikke har pugget fremmedordbok.






[/quote]
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Kom igjen, du kan bedre enn det.
Forestill deg en ond demon som innehar egenskapen 'omnipotens'. Ville ikke denne demonen fullt være i stand til å forvrenge ditt bilde av virkeligheten, samt din logikk? Ville ikke dette vesenet nettopp være langt over alle paradoks og all logikk?
Vis hele sitatet...
Vil en person med dette som utgangspunkt delta i, som jeg tydelig sa i avsnittet du siterte, "en felles verdsetting av rasjonalitet og logikk som verktøy for å evaluere om noe er riktig eller galt"? Nei.

Sitat av Wingeer
Problemet er at sannsynlighet (og statistikk) er av vitenskapelig natur. Vitenskapelige metoder kommer til kort i å besvare spørsmål av ontologisk natur; Her må en passe på gyldighetsrammen til metodene!
Vis hele sitatet...
Hvis du trekker deg litt vekk fra definisjonenes grenseland og de typiske filosofiske mantraene så vil du se at en påstand om at Gud eksisterer, eller at bevisstheten overlever kroppslig død, er helt konkrete påstander om universets virkemåte, akkurat som en påstand om at jorden går i bane rundt solen, og ikke omvendt. Den eneste forskjellen mellom den siste og de to første påstandene er at sistnevnte er falsifiserbar, og det er kun et spørsmål om språklig formulering. Formulerer man de to første hypotesene som "Gud eksisterer ikke" og "bevisstheten dør med hjernen" har man falsifiserbare vitenskapelige hypoteser som kan behandles deretter. De har aldri blitt falsifisert på tross av utallige og iherdige forsøk, akkurat som Newtons andre lov, og man har et godt grunnlag for å si at hypotesene etter all sannsynlighet er korrekte.

Sitat av Wingeer
Men hva om din virkelighet kun er bilder fra en hjerne holdt kunstig i live i et glass av en datamaskin som sender ut akkurat samme impulser som hodet gjør. Fra hjernens perspektiv er det umulig å vite om den er i et hode, eller i et glass. Hva du erfarer og mener er et objektivt bilde, trenger aldeles ikke være riktig.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_in_a_vat)
Vis hele sitatet...
Hva om det finnes et legeme hvis akselerasjon ikke stemmer med Newtons andre lov? Har vi sett noe tegn til det? Nei. Har vi noen grunn til å tro at Newtons andre lov er feil? Nei. Vi kan ikke utelukke det, men vi har heller ingen grunn til å tro det. Det samme kan sies om "brain in a vat"-eksempelet, og mange andre tilsvarende hypoteser. I tillegg er det slik at praktisk talt alle religiøse overbevisninger ikke er slik som "brain in a vat", som er nøye konstruert for å ikke røre borti noen form for falsifiserbare påstander. De inneholder i tillegg påstander om verden som for lengst har blitt solid tilbakevist, samt påstander om at mennesker kan kommunisere med religionenes guder, at gudene kan påvirke hendelser på jorden, at gudene er uendelig gode og uendelig mektige, at bevisstheten overlever kroppslig død, og så videre; påstander som ofte er testbare både i prinsipp og praksis. Når disse påstandene blir konsekvent falsifisert, og aldri verifisert, svekker det sannsynligheten for at hypotesen deres er riktig ytterligere.

Ser vi det hele fra litt avstand, kan vi også påpeke at om verden skulle være fundamentalt annerledes enn slik den fremstår uten at vi har mulighet til å oppfatte det – igjen, slik som i "brain in a vat" – så vil sannsynligheten for at dette skulle være tilfelle være fordelt på en bokstavelig talt uendelig mengde muligheter for hvordan den egentlig er, noe som fører til at sannsynligheten for at du har riktig hypotese er praktisk talt null, og krymper for hver detalj du inkluderer. Det er derfor rimelig å hevde at kristendom, islam, hinduisme, "brain in a vat" og alle andre tilsvarende teorier, er utelukket som korrekte beskrivelser av virkeligheten.

Sitat av Wingeer
Dette er egentlig et perfekt eksempel på Münchhausens trilemma. Det er ingen logiske/deduktive måter å begrunne induksjon på. Siden ikke induksjon kan begrunnes deduktivt eller induktivt. Hvorfor skal en ha en grunn til å stole på induksjon som en epistemisk slutningsform i det hele tatt? Det er jo åpenbart at induksjon kan gi feilslutninger fra konsise premiss, så NÅR kan vi stole på induksjon?
Vis hele sitatet...
Induksjon benyttes for å konstruere nye hypoteser. Sannsynligheten for at hypotesen er sann anslås fra testresultater. Jeg ser ikke at dette er et annet argument enn det jeg allerede har svart på..

Jeg kan også nevne Gödels ufullstendighetsteorem som sier at alle formelle system av en viss kraft er nødt til å inneholde påstander som er sanne, men ikke kan bevises fra innad i systemet. Betyr det at vi ikke kan stole på matematikk? Tar du 5+5=10 med en klype salt?

Sitat av Wingeer
Derfor gir det ikke mening å snakke om virkeligheten slik den er, men heller virkeligheten slik den virker å være.
Vis hele sitatet...
Ja, det er et poeng, men "virkeligheten slik den er" ble i dette tilfelle brukt som et motstykke til "slik virkeligheten ikke er". For selv om vi aldri kan vite med sikkerhet at hypotesene vi opererer etter ikke er feilaktige, kan vi faktisk si noe om hvilke hypoteser som ikke er korrekte. Når enkelte sverger på at gjenstander tyngre enn luft har en tendens til å falle oppover, og dette får et motsvar om at man bør forholde seg til virkeligheten slik den er, så blir kommentaren din på siden av poenget. Nå var det riktignok ikke snakk om noe så banalt som at tunge ting faller nedover, men jeg synes likevel det var tydelig hva som var ment med kommentaren.

Sitat av Wingeer
Eksemplene du kommer med er mulige å svare på ved enkel observasjon og/eller fornuft. Det er ikke ontologiske spørsmål, og jeg refererer deg til hva jeg skrevet tidligere.
Vis hele sitatet...
Påstander om at romvesener bygde pyramidene; at Gud finnes, er uendelig god og sender deg til evig pinsel i helvete for den minste lille ulydighet; at bønn kan gjøre deg frisk gjennom guddommelig intervensjon; at Jesus sto opp fra de døde, og liknende, er også påstander det er mulige å svare på ved enkel observasjon og/eller fornuft.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du skryter av realfagsutdanning men tror at Jesus gikk på vannet, at han stod opp fra de døde, at han gjorde vann til vin, at folk kunne bli 800år gamle. Du tror på jomfrufødsel du tror på manna fra himmelen, deling av hav. Du tror på englebarn med vinger på ryggen.

Ja ja så det var andre enn deg som er latterlig, jeg lærte altså akkurat av en med realfagutdanning at bevisbyrden er hos de som ikke tror Sov du i timen eller lyver du om utdanningen din? Eller gjorde eksamenspapirene deg omnipotent. Hva var det gud sa når han skapte verden, "la det bli lys og det ble det" du som realfagsutdannet tror altså at gud skapte sola med disse ordene, eller at adam ble skapt av jord og Eva av ett av hans ribben. bevisbyrden er nok din. Eller du kan prøve å sansynliggjøre.

Jeg redgjorde for det med intelligens, at jeg ble imponert over min egen etter en barndom rundt sterkt troende voksne. Du bekrefter også her at jeg var mer intelligent som 14 enn du er som ferdig utdannet.
Det deltar andre i tråden som også forstod som 14åring, andre igjen har som meg blitt utsatt for sterk indoktrinering i oppveksten men heldigvis beholdt både intelligens og kritisk sans og har greid å frigjøre seg, gjort seg selv i stand til å utvikle seg uten begrensninger av religion.


PS! fremmedordbruken din hører ikke hjemme i ett diskusjonsforum fullt av tenåringer i det hele tatt, heller ikke i denne diskusjonen og tolkes som jeg skrev som brifing og hersketeknikk overfor de som ikke har pugget fremmedordbok.
Vis hele sitatet...
Nå må du virkelig gi deg med den heslige stråmannsargumentasjonen. Det er like før jeg rapporterer innlegget. Hvor har jeg skrevet noe som i det hele tatt kan antyde om at jeg tror på kristendommen? Jeg er heller ikke ferdig utdannet, som du påstår.
Vel, da tolker jeg det som idioti at du ikke er i stand til å forstå enkle begreper fra filosofien.

Hvordan kan du forvente et rasjonelt bevis for en påstand av denne typen? Husk at "fravær av bevis er ikke bevis på fravær"!

Sitat av Provo Vis innlegg
Vil en person med dette som utgangspunkt delta i, som jeg tydelig sa i avsnittet du siterte, "en felles verdsetting av rasjonalitet og logikk som verktøy for å evaluere om noe er riktig eller galt"? Nei.
Vis hele sitatet...
Nå virket det for meg som om du hevdet at alle som innehar egenskapen "rasjonalitet" og bruker verktøyet "logikk" kommer frem til slutningen om at gud ikke eksisterer. Dette er da feil, hvilket jeg prøvde å vise. Beklager om jeg misforstod.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis du trekker deg litt vekk fra definisjonenes grenseland og de typiske filosofiske mantraene så vil du se at en påstand om at Gud eksisterer, eller at bevisstheten overlever kroppslig død, er helt konkrete påstander om universets virkemåte, akkurat som en påstand om at jorden går i bane rundt solen, og ikke omvendt. Den eneste forskjellen mellom den siste og de to første påstandene er at sistnevnte er falsifiserbar, og det er kun et spørsmål om språklig formulering. Formulerer man de to første hypotesene som "Gud eksisterer ikke" og "bevisstheten dør med hjernen" har man falsifiserbare vitenskapelige hypoteser som kan behandles deretter. De har aldri blitt falsifisert på tross av utallige og iherdige forsøk, akkurat som Newtons andre lov, og man har et godt grunnlag for å si at hypotesene etter all sannsynlighet er korrekte.
Vis hele sitatet...
Hvis du beveger deg litt vekk fra semantikkens grenseland vil du se at det der ikke gir noe stort mer mening. Sett mange forskningsrapporter fra de døde? For å gå på et konkret eksempel.
Dessuten, hva hindrer deg fra å stille spørsmålet annerledes: "Gud eksisterer". Det har heller aldri blitt falsifisert?
Nå kan du selvfølgelig trekke frem fornuft og indisium, men det gjør ingenting annet enn å for deg bestemme deg for hva du ønsker å [/b]tro[b]. Og det er her poenget mitt ligger. Uansett hva du mener om saken, er det bare tro. Å presentere det som fakta er noe et menneske enkelt og greit ikke er i stand til å gjøre; Det er utenfor vår fornuft. Skulle en allikevel gjøre dette forfaller en bare innenfor et dogmatisk system. Det være religion, eller vitenskap. Begge deler er like dumt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hva om det finnes et legeme hvis akselerasjon ikke stemmer med Newtons andre lov? Har vi sett noe tegn til det? Nei. Har vi noen grunn til å tro at Newtons andre lov er feil? Nei. Vi kan ikke utelukke det, men vi har heller ingen grunn til å tro det. Det samme kan sies om "brain in a vat"-eksempelet, og mange andre tilsvarende hypoteser. I tillegg er det slik at praktisk talt alle religiøse overbevisninger ikke er slik som "brain in a vat", som er nøye konstruert for å ikke røre borti noen form for falsifiserbare påstander. De inneholder i tillegg påstander om verden som for lengst har blitt solid tilbakevist, samt påstander om at mennesker kan kommunisere med religionenes guder, at gudene kan påvirke hendelser på jorden, at gudene er uendelig gode og uendelig mektige, at bevisstheten overlever kroppslig død, og så videre; påstander som ofte er testbare både i prinsipp og praksis. Når disse påstandene blir konsekvent falsifisert, og aldri verifisert, svekker det sannsynligheten for at hypotesen deres er riktig ytterligere.

Ser vi det hele fra litt avstand, kan vi også påpeke at om verden skulle være fundamentalt annerledes enn slik den fremstår uten at vi har mulighet til å oppfatte det – igjen, slik som i "brain in a vat" – så vil sannsynligheten for at dette skulle være tilfelle være fordelt på en bokstavelig talt uendelig mengde muligheter for hvordan den egentlig er, noe som fører til at sannsynligheten for at du har riktig hypotese er praktisk talt null, og krymper for hver detalj du inkluderer. Det er derfor rimelig å hevde at kristendom, islam, hinduisme, "brain in a vat" og alle andre tilsvarende teorier, er utelukket som korrekte beskrivelser av virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Hvordan ville en gått frem for å vise at en eventuell gud ikke er uendelig god, eller ond, for den saks skyld? Siden du sier det er testbart i prinsipp og praksis, mener jeg. Nå er det viktig å ikke gå for nøye inn i én religion. Jeg er da veldig enig i at kristendommen er lite plausibel, og heller lite troverdig. Poenget mitt er at å avslå noe en ikke har belegg for er rett og slett en feilslutning. Intet mer. Jeg tror vi er ganske enige om kristendom og religion generelt.
Jeg vet ikke helt om jeg svelger argumentet ditt med uendelige mengder. Spiller det noen rolle hva som er riktig hypotese? Poenget med tankeekspirementet er rett og slett bare å vise at en ikke kan si med sikkerhet hva som er virkelig. Ikke hva virkeligheten egentlig er.

Sitat av Provo Vis innlegg
Induksjon benyttes for å konstruere nye hypoteser. Sannsynligheten for at hypotesen er sann anslås fra testresultater. Jeg ser ikke at dette er et annet argument enn det jeg allerede har svart på..

Jeg kan også nevne Gödels ufullstendighetsteorem som sier at alle formelle system av en viss kraft er nødt til å inneholde påstander som er sanne, men ikke kan bevises fra innad i systemet. Betyr det at vi ikke kan stole på matematikk? Tar du 5+5=10 med en klype salt?
Vis hele sitatet...
Men dette igjen antar jo at kausalitet under like forhold alltid er konsistent. Jeg ser uten tvil nytteverdien av induksjon, men jeg føler det er en litt "shaky" metode, og bør brukes med forsiktighet.

Det betyr at logikk og matematikk også faller innenfor Münchhausens trilemma. I disse to tilfelle beror det på aksiomer. Det mest vanlige i matematikk er vel ZFC. Vi kan ikke stole på matematikk som en representasjon av "den virkelige verden", nei. For det er det ikke.
Tar det med en klype salt dersom du ikke oppgir hvilken ring det er snakk om. Nei, nå spøker jeg bare. Jeg vet ikke om du har lyst til å gå inn i en dypere diskurs om matematisk filosofi?

Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, det er et poeng, men "virkeligheten slik den er" ble i dette tilfelle brukt som et motstykke til "slik virkeligheten ikke er". For selv om vi aldri kan vite med sikkerhet at hypotesene vi opererer etter ikke er feilaktige, kan vi faktisk si noe om hvilke hypoteser som ikke er korrekte. Når enkelte sverger på at gjenstander tyngre enn luft har en tendens til å falle oppover, og dette får et motsvar om at man bør forholde seg til virkeligheten slik den er, så blir kommentaren din på siden av poenget. Nå var det riktignok ikke snakk om noe så banalt som at tunge ting faller nedover, men jeg synes likevel det var tydelig hva som var ment med kommentaren.
Vis hele sitatet...
Her er jeg enig avhengig av hva hypotesene er.

Sitat av Provo Vis innlegg
Påstander om at romvesener bygde pyramidene; at Gud finnes, er uendelig god og sender deg til evig pinsel i helvete for den minste lille ulydighet; at bønn kan gjøre deg frisk gjennom guddommelig intervensjon; at Jesus sto opp fra de døde, og liknende, er også påstander det er mulige å svare på ved enkel observasjon og/eller fornuft.
Vis hele sitatet...
Det er, igjen, ikke mulig å gi et svar som samsvarer med hvordan virkeligheten er, men du kan gjøre opp en personlig (og offentlig) mening med enkel observasjon og/eller fornuft. Å stemple det som sannhet og noe som er absolutt er det steget jeg tar avstand fra. Det gjelder begge veier.
Igjen så var dette en diskusjon om religion, din utdanning var det vel ikke jeg som brakte på bane, at du engang ikke er ferdig burde vel kanskje innebåret en konsekvens at du ikke belærer andre.

Hvis du mener jeg har brukt stråmannsargumentasjon har du ikke forstått diskusjonen ei heller dine egne innlegg.

Beklager men diskusjonen er over fra min side, jeg inviterer deg mao til å ta ett dypdykk i fremmedordboka å "vinne" med noen skikkelige gloser, kom igjen nå vis oss hva du kan.
Unnskyld meg. Det var du som brakte min utdanning på banen. At jeg ikke er ferdig er ganske irrelevant, da det ikke har noe å si for kunnskapsnivå generelt.

Ja, det har jeg. Da du ganske konkret tillegger meg meninger jeg ikke innehar. Det er per definisjon stråmannsargumentasjon. Slå det opp.

Takk. Da slipper vi mer tull i denne tråden.
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Husk at "fravær av bevis er ikke bevis på fravær"!
Vis hele sitatet...
Siden du nevner det.. Dette sies ofte, men jeg er faktisk ikke enig. Jeg er enig i at fravær av absolutt bevis ikke er absolutt bevis på fravær, men ikke nødvendigvis enig i at fravær av bevismateriale ikke er bevismateriale på fravær. Vi har dårlige ord for dette på norsk, så for å ta det på engelsk: jeg er enig i at "absence of proof is not proof of absence", men ikke nødvendigvis i at "absence of evidence is not evidence of absence". I de tilfeller hvor vi helt klart burde finne bevismateriale, men ikke gjør det, er det ikke urimelig å anse fraværet av bevismateriale som et bevismateriale for fravær.

Et kjapt og trivielt eksempel: La oss si vi sperrer en person inne i en 100 kvadratmeter stor container. Denne containeren er helt tom, men inneholder en 50 kvadratmeters plate med meget nøyaktige vekter under som registrer og lagrer endringer i vekt på platen. Etter fem minutter åpner vi igjen, og vi ser at ingen vektendringer er registrert. I dette tilfelle er det tydelig at mangelen på bevismateriale for at personen har gått på platen faktisk er bevismateriale for at han/hun ikke har gått der. Altså, fravær av bevis kan være bevis på fravær – så lenge vi snakker om bevis som "evidence" og ikke "proof". Dette er også tilfelle for ganske mange religiøse påstander og problemstillinger, slik som det ondes problem.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Hvis du beveger deg litt vekk fra semantikkens grenseland vil du se at det der ikke gir noe stort mer mening. Sett mange forskningsrapporter fra de døde? For å gå på et konkret eksempel.
Vis hele sitatet...
Det har blitt gjort mye forskning på bevissthet, tap av deler av hjernefunksjoner og død, ja, og ingen av de med en viss faglig tyngde har konkludert med at bevisstheten overlever døden. Derimot er det svært mye som antyder det motsatte. At bevisstheten ikke overlever døden er en fullt ut falsifiserbar påstand som står mer og mer bunnsolid for hver dag som går, og for hver nye ting vi finner ut om hjernen.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Dessuten, hva hindrer deg fra å stille spørsmålet annerledes: "Gud eksisterer". Det har heller aldri blitt falsifisert?
Vis hele sitatet...
Her vil jeg tro det er du som vet bedre. "Gud eksisterer" er ikke en falsifiserbar påstand. Du kan erstatte "Gud" med din favorittguddom, -halvgud, -mytisk karakter eller -tegneseriefigur, og mangelen på falsifikasjon sier absolutt ingenting om hvorvidt de eksisterer eller ei.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Nå kan du selvfølgelig trekke frem fornuft og indisium, men det gjør ingenting annet enn å for deg bestemme deg for hva du ønsker å [/b]tro[b]. Og det er her poenget mitt ligger. Uansett hva du mener om saken, er det bare tro. Å presentere det som fakta er noe et menneske enkelt og greit ikke er i stand til å gjøre; Det er utenfor vår fornuft. Skulle en allikevel gjøre dette forfaller en bare innenfor et dogmatisk system. Det være religion, eller vitenskap. Begge deler er like dumt.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er hva du legger til grunn for din tro. Er det rasjonalitet, skeptisisme, logikk og det vi vet om universet som ligger til grunn, eller er det tankefeil, ønsketenkning, håp, synsing og tautologier? Ville du behandlet spørsmål om økonomi på samme måte? Kan vi ikke si noenting om hvor sannsynlig det er at du har rett hvis du plutselig bestemmer deg for at banken sikkert har gjort en feil og gitt deg to millioner kroner på konto, selv om det står at du har 300 kroner på nettbanken? Eller hva med helse? Det er ingen grunn til å tro at du har fått to millioner; det er ingen grunn til å tro at du vil overleve å hoppe ut fra et fly uten fallskjerm; og det er ingen grunn til å tro at Gud finnes.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Hvordan ville en gått frem for å vise at en eventuell gud ikke er uendelig god, eller ond, for den saks skyld? Siden du sier det er testbart i prinsipp og praksis, mener jeg. Nå er det viktig å ikke gå for nøye inn i én religion. Jeg er da veldig enig i at kristendommen er lite plausibel, og heller lite troverdig. Poenget mitt er at å avslå noe en ikke har belegg for er rett og slett en feilslutning. Intet mer. Jeg tror vi er ganske enige om kristendom og religion generelt.
Vis hele sitatet...
For ordens skyld sa jeg ofte testbart i prinsipp og praksis – det som er testbart i praksis har de religiøse allerede gått mer og mer bort fra; alt fra at dyreofringer hjelper mot husmugg, til historien om Adam og Eva.

Men for å vise at en gud ikke er både allmektig og uendelig god kan jeg henvise deg til det ondes problem, som nevnt over. Og hvorfor blir barn født i enorm sult og fattigdom, for så å bli infisert av smertefulle parasittmark som spiser opp øynene deres, hvor de til slutt dør i en alder av 12 og blir sendt til evig pinsel i helvete fordi de trodde på feil gud? Om du ikke vil være spesifikk og dropper det siste leddet, og heller antar at barna blir sendt til himmelen eller bare opphører å eksistere, så kommer du likevel ikke unna at barn lever i ekstrem lidelse helt uten egen skyld, noe som bryter soleklart med en allmektig og uendelig god gud.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Jeg vet ikke helt om jeg svelger argumentet ditt med uendelige mengder. Spiller det noen rolle hva som er riktig hypotese? Poenget med tankeekspirementet er rett og slett bare å vise at en ikke kan si med sikkerhet hva som er virkelig. Ikke hva virkeligheten egentlig er.
Vis hele sitatet...
Klart det spiller noen rolle hva som er riktig hypotese når spørsmålet er hvorvidt det eksisterer en gud! Vi kan aldri si med sikkerhet at vi har en korrekt beskrivelse av virkeligheten, men for hver gang vi forkaster en feilaktig hypotese kommer vi ett skritt nærmere. Å tviholde på absurde og arbitrære gudsforestillinger og lukke ørene for rasjonalitet og logikk er ikke måten å komme seg videre på – spesielt når religion til stadighet brukes som krykke for menneskers forferdelige, motbydelige og skrikende umoralske handlinger ovenfor andre.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Men dette igjen antar jo at kausalitet under like forhold alltid er konsistent. Jeg ser uten tvil nytteverdien av induksjon, men jeg føler det er en litt "shaky" metode, og bør brukes med forsiktighet.
Vis hele sitatet...
Man antar at universet er konsekvent, ja. Alternativet er at universet er kaotisk, inkonsekvent og ikke-kausalt, men at vi lever i et subsett som er tilsynelatende konsekvent og kausalt; noe som er ganske lite trolig. Har du noen eksempler på når induksjon som et verktøy i vitenskapen har ført til at noe har sklidd vedvarende og feil ut? Som sagt foretar man ikke sikre konklusjoner på bakgrunn av induksjon (med mindre det er noe spesielt jeg ikke kan komme på), men formulerer hypoteser som testes. Og hypotesene aksepteres ikke som sanne på bakgrunn av induksjonen de ble skapt ut av, men på bakgrunn av hvor god prediksjons- og forklaringskraft de har ved intens og langvarig testing.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Det er, igjen, ikke mulig å gi et svar som samsvarer med hvordan virkeligheten er, men du kan gjøre opp en personlig (og offentlig) mening med enkel observasjon og/eller fornuft. Å stemple det som sannhet og noe som er absolutt er det steget jeg tar avstand fra. Det gjelder begge veier.
Vis hele sitatet...
Og igjen, det er mulig å ha et bilde av virkeligheten som er mer korrekt enn et annet. Man kan ikke si med absolutt sikkerhet at romvesener ikke bygde pyramidene, at Jesus ikke var den kristne Guds sønn, eller at månen ikke har en kjerne av loff, men man kan si noe om hvor sannsynlig det er at det stemmer. Derfor kan jeg si at selv om det ikke kan bevises med hundre prosent sikkerhet at Gud eksisterer, så er det ingenting som tyder på at "han" gjør det, og svært mye som tyder på at "han" ikke gjør det, slik at å tro at Gud eksisterer på tross av dette er fullstendig irrasjonelt.

Videre er det verdt å merke seg at selv om man i prinsippet ikke kan si noe helt sikkert om en ting, så vil det gå en grense for når man er tilstrekkelig sikker til å kunne avrunde til en, i dagligtale, absolutt sikkerhet. Hvor nøye er du for eksempel på å presisere at du ikke kan si noe helt sikkert den ene eller den andre veien hvis noen spør deg om julenissen finnes? Eller om det er et monster under sofaen din? Eller om faren din dagpendler til Canberra? Ikke spesielt nøye, vil jeg tro, men av en eller annen grunn er mange meget påpasselige med å trå svært så varsomt når det snakkes om troen på personlig guder.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Hvorfor ikke bare tro på gud, å se hva som skjer etter døden`?

Til dere som sitter i timesvis for å uttrykke/kritisere om religion:
Hadde dere takket nei til ett gratis griseflaks?
Hadde dere takket nei til ett gratis griseflaks der dere kan vinne evig liv?

Fatter ikke hva dere taper på å bare tro.

Sannheten vet ingen uansett
Sist endret av colabox; 9. juli 2011 kl. 20:51.
Sitat av colabox Vis innlegg
Hvorfor ikke bare tro på gud, å se hva som skjer etter døden`?

Til dere som sitter i timesvis for å uttrykke/kritisere om religion:
Hadde dere takket nei til ett gratis griseflaks?
Hadde dere takket nei til ett gratis griseflaks der dere kan vinne evig liv?

Fatter ikke hva dere taper på å bare tro.

Sannheten vet ingen uansett
Vis hele sitatet...
jeg skjønner ikke.

lurer også på hva ordet "gud" betyr for deg.

er det synonymt med en form for skaper eller lener du mot den abrahamittiske gud?

utifra det du skriver så virker det som alternativ nr 2 ettersom det virker som du frykter konsekvensene av et gudløst liv.

snakker vi om en generell allmektig skaper så tror jeg ikke han forventer noe form for tro av sin egen skapelse.

edit: skrivefeil, mente "eller lener du deg mot....."
Sitat av colabox Vis innlegg
Hvorfor ikke bare tro på gud, å se hva som skjer etter døden`?

Til dere som sitter i timesvis for å uttrykke/kritisere om religion:
Hadde dere takket nei til ett gratis griseflaks?
Hadde dere takket nei til ett gratis griseflaks der dere kan vinne evig liv?

Fatter ikke hva dere taper på å bare tro.

Sannheten vet ingen uansett
Vis hele sitatet...
Muligens fordi det er vanskelig til takke med slike irrasjonelle og ignorante beslutninger med tanke på vitenskapens utvikling.
Religionene har vært nærmest stillestående siden de ble opprettet, mens vitenskapen har utviklet seg ENORMT bare i løpet av de siste 200 årene.

Forskere forstår mer og mer, eller muligens mindre og mindre desto mer de forsker.
Hvorfor? Jo, fordi her finnes det enorme mengder informasjon som må og kan tolkes og etterprøves vitenskaplig.

Jeg hadde nok ikke takket nei til et gratis griseflaks, eller en lottokupong for denslags skyld, men jeg ser ikke helt hvordan dette er relevant?

På et flakslodd har man konkrete beviser på at det finnes muligheter for å vinne, mens religiøse bare tror at det finnes evig liv etter døden, men dette finnes det selvfølgelig ikke et fnugg av bevis som taler for.
Det eneste de religiøse kan referere til er gamle skrifter som er komponert av personer som levde under en tidsperiode som ikke akkurat var spesielt opplyst for å si det slik.

Fatter ikke hva dere taper på å bare tro.
Vis hele sitatet...
Jeg ser den, men jeg mener at dette med tro er forbeholdt spesielt interesserte.
Spesielt interesserte innen veldig mange områder har ofte en tendens til å være ute av stand til å se ting på en nøktern og objektiv måte.
Se bare på hvordan religiøse har fornektet logiske resonnementer og godt dokumenterte vitenskaplige oppdagelser gjennom tidene.

Her er det ikke vanskelig å trekke paralleller til det å diskutere med en helt vanlig idiot, men problemet er at det finnes milliarder av troende.
Flere milliarder som vitterlig tror på guder og evig liv.

Dette syns jeg er like tåpelig som gudekonseptet i seg selv.
Sist endret av Knask; 9. juli 2011 kl. 22:05.
Sitat av colabox Vis innlegg
Hvorfor ikke bare tro på gud, å se hva som skjer etter døden`?

Til dere som sitter i timesvis for å uttrykke/kritisere om religion:
Hadde dere takket nei til ett gratis griseflaks?
Hadde dere takket nei til ett gratis griseflaks der dere kan vinne evig liv?

Fatter ikke hva dere taper på å bare tro.

Sannheten vet ingen uansett
Vis hele sitatet...
Det du sier er en variant av "Pascal's wager". Det er mange grunner til at det er et svært dårlig argument, og Wikipedia nevner noen av de.
Sitat av colabox Vis innlegg
Hvorfor ikke bare tro på gud, å se hva som skjer etter døden`?
Vis hele sitatet...
Oddsen for at jeg en gang i fremtiden vil finne ut av hva som skjer etter døden, er like stor om jeg tror eller ikke. Så hvorfor (i verste fall) kaste bort, sannsynligvis det eneste, livet du har, på noe som mest sannsynlig bare er ønsketenkning?

Sitat av colabox
Fatter ikke hva dere taper på å bare tro.
Vis hele sitatet...
Tro hva? Det som står i bibelen eller koranen og i så fall hvems tolkning? Religiøse er jo sjelden enig om hva de egentlig tror på når man begynner å grave litt.

Eller er det ikke så viktig egentlig, du synes bare tanken om evig liv virker forlokkende, så det skader ikke tro et eller annet?
True phreak.
Sitat av colabox Vis innlegg
Hvorfor ikke bare tro på gud, å se hva som skjer etter døden`?

Til dere som sitter i timesvis for å uttrykke/kritisere om religion:
Hadde dere takket nei til ett gratis griseflaks?
Hadde dere takket nei til ett gratis griseflaks der dere kan vinne evig liv?

Fatter ikke hva dere taper på å bare tro.

Sannheten vet ingen uansett
Vis hele sitatet...
Analogien til griseflaks er meget god. Sannsynligheten for å vinne toppremien er meget lav (1:2 000 000, mener jeg å huske). I mine øyne er sannsynligheten for at verdensreligionene har rett utrolig lav. Da blir spørsmålet: Er jeg villig til å forkaste all fornuft og kunnskap jeg har opparbeidet over de årene jeg har vandret på jorden for noe som er så utrolig usannsynlig?

Svaret er et rungende nei. Dessuten skulle man jo tro at en allmektig gud er i stand til å se gjennom et slikt spill, da det har lite med religiøs tro å gjøre. Man kan ikke bestemme seg for å tro. Enten så blir man overbevist at religionens argumenter, eller så blir man ikke. Hvis jeg ikke tror på at evig liv er oppnåelig på noen som helst måte, er det ganske irrasjonelt av meg å kaste meg på en religion som så åpenbart er selvmotsigende og korrupt.
No har eg ikkje lest alle innlegga over, har berre ein kort kommentar til det der intelligent design VS evolution:

laryngeal nerven styrar musklane rundt stemmebåndet. Nerven kunne vore berre nokon cm lang og gått rett frå den forlengede margen og ned til strupehovudet, noko som hadde vært den kortaste vegen. I staden følger nerven pusterøret nedover mot mellomgulvet for så å gå opp igjen, ein unødvendig omveg. Laryngeal nerven følger den same omvegen hos alle pattedyr (inkludert sjiraffen). Dette er ikkje spesielt "intellegent" spør du meg.

Grunnen til dette er jo selvfølgelig at alt liv startet i havet og siden fisk ikkje har hals, og med gjeller i staden for lunger var dette den raskaste vegen frå hjerna til det som blei strupehovudet.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
men det utelukker ikke at kjernen i all religion stort sett går ut på å være et godt menneske. De 10 bud f.eks er vel ikke så fryktelig urimelige.
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg bare skulle kommentere på dette kortfattet:

Det er fullt mulig at kjernen, eller baktanken om du vil, av religioner går ut på og bli et godt menneske, men notèr at det finnes like mange tolkinger av religioner som det finnes mennesker. Derfor er det irrelevant hva baktanken av en religion var.

De 10 bud er temmelig urimelige; 3-4 av de er kun til selvpreservasjon av Gud, og taler om intet annet enn en sjalu og hevngjerrig Gud (som visstnok er perfekt, vel og merke). Jeg kan fort komme på en 10-20 "bud" som er mye mer rimeligere på alle mulige måter, enn den infantile selvpreservasjonen til Gud, som okkuperer da 3-4 av de 10 budene (30-40% til dere som er infernalsk dårlig i matte).
Sitat av F4celess Vis innlegg
Nå sitter jeg på IRC og diskuterer allt fra skapelsen til magnetfelt med en kristen kis. Og med det får jeg noen naturvitenskaplige spørsmål.

- Hvordan ble masse til. jeg mener det er utenfor vår intellektuelle og vitenskaplige rekkevidde mens han sier "gud"
- Er "orden" noe som er bestemt av en designer. jeg mener at allt er tilfeldig, og at orden er noe vi har definert. han mener verden/jorda er designet, og at mitt argument om tilfeldigeter ville bryte med Termodynamikkens andre lov.
- Han mener at jorda er ung (ca 20k år). jeg går for den vitenskapelige alderen.
- Han tror at jordas magnetfelt forsvinner med en konstant mengde per år. jeg tror magnetfeltet er dynamisk og veksler i styrke, samt polaritet.

Det var veldig kort om det vi har diskutert. Legger ved loggen

PS.
Jeg har ikke noe utdanning om emnet annet enn det man får i grunnskole og det jeg har lært selv, som kan være feil. ikke flame for småting, men fortell hva du tror om emnet og diskuter.
Vis hele sitatet...
Eg har og snakke mykje med krisne folk som IKKJE ser Noko på den vitenskaplige synet, når eg snakker med dei kommer dei ofte innpå spørsmål som vitenskapen ikkje har fått svar enda, men som står i bibelen.


det er rett og slett vanskelig som H.... og snakke om trua og vitenskapen med folk som trur på gud.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Marzzh Vis innlegg
kommer dei ofte innpå spørsmål som vitenskapen ikkje har fått svar enda, men som står i bibelen.
Vis hele sitatet...
Har du eit godt døme på slike spørsmål som ikkje kan besvarast betre med vitenskapen enn med religion?
Nå skal vi se om noen dagers fri hjalp for skrive- og presentasjonsevnen.
Igjen, artig at du har et sitat av Hume i signaturen din. Lest noe av ham?

Sitat av Provo Vis innlegg
Siden du nevner det.. Dette sies ofte, men jeg er faktisk ikke enig. Jeg er enig i at fravær av absolutt bevis ikke er absolutt bevis på fravær, men ikke nødvendigvis enig i at fravær av bevismateriale ikke er bevismateriale på fravær. Vi har dårlige ord for dette på norsk, så for å ta det på engelsk: jeg er enig i at "absence of proof is not proof of absence", men ikke nødvendigvis i at "absence of evidence is not evidence of absence". I de tilfeller hvor vi helt klart burde finne bevismateriale, men ikke gjør det, er det ikke urimelig å anse fraværet av bevismateriale som et bevismateriale for fravær.

Et kjapt og trivielt eksempel: La oss si vi sperrer en person inne i en 100 kvadratmeter stor container. Denne containeren er helt tom, men inneholder en 50 kvadratmeters plate med meget nøyaktige vekter under som registrer og lagrer endringer i vekt på platen. Etter fem minutter åpner vi igjen, og vi ser at ingen vektendringer er registrert. I dette tilfelle er det tydelig at mangelen på bevismateriale for at personen har gått på platen faktisk er bevismateriale for at han/hun ikke har gått der. Altså, fravær av bevis kan være bevis på fravær – så lenge vi snakker om bevis som "evidence" og ikke "proof". Dette er også tilfelle for ganske mange religiøse påstander og problemstillinger, slik som det ondes problem.
Vis hele sitatet...
Jo, klart. Det er derfor jeg også skrev det i hermetegn. Dette er jo uansett langt fra konteksten. Hvordan skal du gjøre slike vitenskapelige forsøk på noe utenfor vår fysikk? Hvilke religiøse påstander snakker du om nå? Og hva har det ondes problem med dette å gjøre? Det ondes problem er jo bare et kvasiargument. Hvis en allerede antar at gud eksisterer, og at gud er omnipotent, følger det at gud ikke trenger å tenke på logikk, og konklusjonen din bestemmer gud hvorvidt er riktig eller ikke. Så kan en spørre seg selv om det kan eksistere en gud med egenskapen omnipotens. I så fall er det et mer interessant spørsmål, som bør drøftes mer nøye (som igjen ALDRI kan besvares absolutt). Derimot, gitt eksistensen slår en seg allerede i trynet.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det har blitt gjort mye forskning på bevissthet, tap av deler av hjernefunksjoner og død, ja, og ingen av de med en viss faglig tyngde har konkludert med at bevisstheten overlever døden. Derimot er det svært mye som antyder det motsatte. At bevisstheten ikke overlever døden er en fullt ut falsifiserbar påstand som står mer og mer bunnsolid for hver dag som går, og for hver nye ting vi finner ut om hjernen.
Vis hele sitatet...
Uansett hvor lite som peker mot det motsatte kan en ikke slå det fast som en absolutt sannhet, som jo har vært min hjertesak gjennom hele tråden. Jeg sier ikke at jeg er uenig i at du praktisk sett trekker konklusjonen, for det gjør jeg selv; Det er det jeg velger å leve etter. Alikevel har jeg ingen rett i å stemple det som noen sannhet. Det blir like dumt som det motsatte, og jeg føler jeg siterer meg selv her.
Hvordan måler en bevissthet?

Sitat av Provo Vis innlegg
Her vil jeg tro det er du som vet bedre. "Gud eksisterer" er ikke en falsifiserbar påstand. Du kan erstatte "Gud" med din favorittguddom, -halvgud, -mytisk karakter eller -tegneseriefigur, og mangelen på falsifikasjon sier absolutt ingenting om hvorvidt de eksisterer eller ei.
Vis hele sitatet...
Mulig. Hadde litt hastverk da jeg skrev sist.
Alikevel blir det riv ruskende galt å anvende vitenskapens metoder på hypotesen. Det er rett og slett utenfor vitenskapens gyldighetsområde og blir i beste tilfelle pseudovitenskap.

Sitat av Provo Vis innlegg
Spørsmålet er hva du legger til grunn for din tro. Er det rasjonalitet, skeptisisme, logikk og det vi vet om universet som ligger til grunn, eller er det tankefeil, ønsketenkning, håp, synsing og tautologier? Ville du behandlet spørsmål om økonomi på samme måte? Kan vi ikke si noenting om hvor sannsynlig det er at du har rett hvis du plutselig bestemmer deg for at banken sikkert har gjort en feil og gitt deg to millioner kroner på konto, selv om det står at du har 300 kroner på nettbanken? Eller hva med helse? Det er ingen grunn til å tro at du har fått to millioner; det er ingen grunn til å tro at du vil overleve å hoppe ut fra et fly uten fallskjerm; og det er ingen grunn til å tro at Gud finnes.
Vis hele sitatet...
Nå tangerer du vekk fra linjen. Jeg snakker kun om spørsmål som er ontologiske av natur. Innenfor denne mengden finner en ikke "økonomi" eller "fallskjerm", men "eksisterer gud?", "fri vilje?", o.l. Jo snarere vi kan bli enige om dette blir det lettere å holde styr på hva en diskuterer. Jeg tror nok du er ganske enige i at en ikke kan ha noe absolutt svar på spørsmålene. Derimot kan en ha sine egne formeninger. Er du enig, eller ei?

Sitat av Provo Vis innlegg
For ordens skyld sa jeg ofte testbart i prinsipp og praksis – det som er testbart i praksis har de religiøse allerede gått mer og mer bort fra; alt fra at dyreofringer hjelper mot husmugg, til historien om Adam og Eva.

Men for å vise at en gud ikke er både allmektig og uendelig god kan jeg henvise deg til det ondes problem, som nevnt over. Og hvorfor blir barn født i enorm sult og fattigdom, for så å bli infisert av smertefulle parasittmark som spiser opp øynene deres, hvor de til slutt dør i en alder av 12 og blir sendt til evig pinsel i helvete fordi de trodde på feil gud? Om du ikke vil være spesifikk og dropper det siste leddet, og heller antar at barna blir sendt til himmelen eller bare opphører å eksistere, så kommer du likevel ikke unna at barn lever i ekstrem lidelse helt uten egen skyld, noe som bryter soleklart med en allmektig og uendelig god gud.
Vis hele sitatet...
Igjen med hva som er plausibelt og ikke. Det er ikke relevant. Du divergerer vekk fra temaet.
Da henviser jeg deg igjen til at det ikke er noe poeng å komme med motstridelser på noe allmektig.

Sitat av Provo Vis innlegg
Klart det spiller noen rolle hva som er riktig hypotese når spørsmålet er hvorvidt det eksisterer en gud! Vi kan aldri si med sikkerhet at vi har en korrekt beskrivelse av virkeligheten, men for hver gang vi forkaster en feilaktig hypotese kommer vi ett skritt nærmere. Å tviholde på absurde og arbitrære gudsforestillinger og lukke ørene for rasjonalitet og logikk er ikke måten å komme seg videre på – spesielt når religion til stadighet brukes som krykke for menneskers forferdelige, motbydelige og skrikende umoralske handlinger ovenfor andre.
Vis hele sitatet...
Men hvordan skal du forkaste en metafysisk gudehypotese på vitenskapelige grunnlag? Du kan si, "Jeg har ingen grunn til å tro at hypotesen er sann". Og vips, så er det tro mot tro. Nå vil du si at "ja, men jeg har bedre grunnlag for min tro enn en som tror på gud", og det har du jo, når du følger dine (vitenskapelige) premiss. Men da ber jeg deg prøve å motbevise hans tro, uten å anta din egen.
(Jeg er forresten veldig imot religion og stat i samme pakke, så det er sagt).

Sitat av Provo Vis innlegg
Man antar at universet er konsekvent, ja. Alternativet er at universet er kaotisk, inkonsekvent og ikke-kausalt, men at vi lever i et subsett som er tilsynelatende konsekvent og kausalt; noe som er ganske lite trolig. Har du noen eksempler på når induksjon som et verktøy i vitenskapen har ført til at noe har sklidd vedvarende og feil ut? Som sagt foretar man ikke sikre konklusjoner på bakgrunn av induksjon (med mindre det er noe spesielt jeg ikke kan komme på), men formulerer hypoteser som testes. Og hypotesene aksepteres ikke som sanne på bakgrunn av induksjonen de ble skapt ut av, men på bakgrunn av hvor god prediksjons- og forklaringskraft de har ved intens og langvarig testing.
Vis hele sitatet...
Språklig sett: Subsett er delmengde på norsk. :-)
Ja, riktig. Blir jo fort statistikk ut av dette. Uansett har det glidd litt vekk fra hva jeg først påpekte. Nemlig at induksjon ikke kan gi et fullstendig objektivt bilde av virkeligheten. Med fullstendig mener jeg da absolutt. Siden induksjon kun har rett til det tar feil. For eksempel Newtons mekanikk, da.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og igjen, det er mulig å ha et bilde av virkeligheten som er mer korrekt enn et annet. Man kan ikke si med absolutt sikkerhet at romvesener ikke bygde pyramidene, at Jesus ikke var den kristne Guds sønn, eller at månen ikke har en kjerne av loff, men man kan si noe om hvor sannsynlig det er at det stemmer. Derfor kan jeg si at selv om det ikke kan bevises med hundre prosent sikkerhet at Gud eksisterer, så er det ingenting som tyder på at "han" gjør det, og svært mye som tyder på at "han" ikke gjør det, slik at å tro at Gud eksisterer på tross av dette er fullstendig irrasjonelt.

Videre er det verdt å merke seg at selv om man i prinsippet ikke kan si noe helt sikkert om en ting, så vil det gå en grense for når man er tilstrekkelig sikker til å kunne avrunde til en, i dagligtale, absolutt sikkerhet. Hvor nøye er du for eksempel på å presisere at du ikke kan si noe helt sikkert den ene eller den andre veien hvis noen spør deg om julenissen finnes? Eller om det er et monster under sofaen din? Eller om faren din dagpendler til Canberra? Ikke spesielt nøye, vil jeg tro, men av en eller annen grunn er mange meget påpasselige med å trå svært så varsomt når det snakkes om troen på personlig guder.
Vis hele sitatet...
Ja, men kun relativt til din egen tro og dine egne premiss. Hva som er mest hensiktsmessig i et samfunn er en helt annen diskusjon.
Igjen refererer jeg til spørsmål av ontologisk natur.
Men ja, vær varsom. Du kan gjøre noen lei seg! Det er ikke snilt å gjøre religiøse lei seg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Men ja, vær varsom. Du kan gjøre noen lei seg! Det er ikke snilt å gjøre religiøse lei seg.
Vis hele sitatet...
Det første jeg kom på var Philip Pullmans svar.

Forøvrig finner jeg det underlig at du ser ut til å mane andre til å ikke «gjøre folk lei seg» (om det ikke bare er religiøse det er snakk om, noe jeg betviler), fordi dét ikke ville vært snilt. Postene dine i denne tråden har ikke virket spesielt snille heller.

Forøvrig vil jeg tippe på at en meget høy andel av religiøse har vært «lei seg» nettopp på grunn av religionen sin og det den medfører.
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Igjen, artig at du har et sitat av Hume i signaturen din. Lest noe av ham?
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke kommet så langt enda, men både Treatise og Enquiry "ligger i køen".

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Jo, klart. Det er derfor jeg også skrev det i hermetegn. Dette er jo uansett langt fra konteksten. Hvordan skal du gjøre slike vitenskapelige forsøk på noe utenfor vår fysikk? Hvilke religiøse påstander snakker du om nå?
Vis hele sitatet...
De fleste religiøse overbevisninger innebærer konkrete testbare påstander. Det skyldes nok at en stor del av religion består av primitive forklaringer på naturlige fenomener. Hvilke påstander som hevdes varierer både mellom religionene og tilhengerne av en og samme religion, og de fleste av de har man allerede gått bort fra nettopp på grunn av at de er testbare – som for eksempel at slakting av fugler over et leirkar skal fjerne både spedalskhet og sopp i hus (Tredje Mosebok kap. 14). Mer moderne påstander er for eksempel når lege (!) og stortingspolitiker Olav Gunnar Ballo påstår at å lese et spesielt bibelvers vil stoppe blødninger.

Alt dette er ting som angår vår fysikk, og faktisk kan testes, undersøkes og forkastes som sprøyt, men man har også påstander mer i grenseland. For eksempel at Gud skapte verden for 6000 år siden. Hvis dette var tilfelle burde vi kunne finne bevismateriale som tyder på dette, noe vi ikke gjør. Ingenting annet enn noen avsnitt nedskrevet av lettskremte og primitive mennesker fra bronsealderen indikerer at verden ble skapt for 6000 år siden, og denne mangelen på bevismateriale er i seg selv et bevismateriale på at verden ikke ble skapt for 6000 år siden. Alle bevis for at jorda er 4,5 milliarder år gammel, og universet 13,7 milliarder år gammelt, forsterker dette ytterligere. Samtidig har man det mer generelle poenget om at en personlig gud, slik som den kristne gud, eksisterer, burde vi forvente å se noen solide tegn på at dette var tilfelle. Det gjør vi ikke, og det er rimelig å anse dette fraværet av bevismateriale som et bevismateriale for fravær.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Og hva har det ondes problem med dette å gjøre? Det ondes problem er jo bare et kvasiargument. Hvis en allerede antar at gud eksisterer, og at gud er omnipotent, følger det at gud ikke trenger å tenke på logikk, og konklusjonen din bestemmer gud hvorvidt er riktig eller ikke. Så kan en spørre seg selv om det kan eksistere en gud med egenskapen omnipotens. I så fall er det et mer interessant spørsmål, som bør drøftes mer nøye (som igjen ALDRI kan besvares absolutt). Derimot, gitt eksistensen slår en seg allerede i trynet.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i at det ondes problem er et kvasiargument – tvert i mot vil jeg si at motargumentet "en allmektig gud kan forvrenge logikk" er det egentlige kvasiargumentet, og et svært dårlig et sådan. At mennesker lider uten at andre mennesker har skyld i det er et ubestridelig faktum. At Gud, om "han" skulle eksistere og være allmektig, lar det skje er også et ubestridelig faktum. Gud er dermed enten impotent eller ond. Om "han" skulle forvrenge logikk kommer man fortsatt ikke vekk fra at Gud lar mennesker lide.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Uansett hvor lite som peker mot det motsatte kan en ikke slå det fast som en absolutt sannhet, som jo har vært min hjertesak gjennom hele tråden. Jeg sier ikke at jeg er uenig i at du praktisk sett trekker konklusjonen, for det gjør jeg selv; Det er det jeg velger å leve etter. Alikevel har jeg ingen rett i å stemple det som noen sannhet. Det blir like dumt som det motsatte, og jeg føler jeg siterer meg selv her.
Vis hele sitatet...
Er det egentlig noen som har fastslått et univers uten guder som en absolutt sannhet? Ikke som jeg har sett, i hvert fall. Det jeg argumenterer mot er den åpenbare dobbeltmoralen som regjerer så fort man snakker om religion. Da er det plutselig strengt forbudt å forholde seg til påstander på samme måte som vi gjør med andre ting. Hvis jeg hadde påstått "Gud, slik vi kjenner han fra Bibelen, finnes – jeg bare vet det!", så er det ikke så rent få som svarer "Ja, hvem vet. Det er umulig å benekte det, så kanskje du har rett!", mens hvis jeg hadde sagt "Troll, slik de fremstår i eventyrene, finnes – jeg bare vet det!" ville svaret raskt blitt "Ta deg sammen før jeg får deg tvangsinnlagt – voksne mannen."

Hvorfor denne dobbeltmoralen? Begge er påstander om universets virkemåte og innhold, og begge er påstander som i nøyaktig like stor grad aldri kan motbevises, og det av nøyaktig samme grunn.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Hvordan måler en bevissthet?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med du lurer på hvordan man kan måle seg frem til at bevisstheten ser ut til å dø med hjernen? For hvordan man måler tilstedeværelse av bevissthet er jo rimelig trivielt. Vel, det vi ser er at når enkelte deler av hjernen slutter å fungere, så slutter de delene av bevisstheten også å fungere. Et dramatisk og illustrerende eksempel er lobotomi. To mer dagligdagse eksempler er Alzheimers sykdom og demens. Dette går svært dårlig overens med en hypotese om en immateriell og udødelig sjel.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Alikevel blir det riv ruskende galt å anvende vitenskapens metoder på hypotesen. Det er rett og slett utenfor vitenskapens gyldighetsområde og blir i beste tilfelle pseudovitenskap.
Vis hele sitatet...
Det er lite vitenskaplige eksperimenter får gjort med de generelle hypotesene "Gud eksisterer" og "Gud eksisterer ikke". Men som sagt inneholder religion mer enn dette, og mange av de spesifikke påstandene kan vi faktisk forholde oss til på samme måte som når noen påstår at Bigfoot eksisterer. Hvis de som er kristne, muslimer, hinduer eller tilhengere av andre religioner, og/eller de som blir bedt til Gud for, helbredes fra sykeleie raskere enn andre – som påstås rett som det er – så kan dette undersøkes empirisk. Andre spørsmål kan angripes med rasjonalitet og logikk – på tross av påstått omnipotens, som vist over.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Nå tangerer du vekk fra linjen. Jeg snakker kun om spørsmål som er ontologiske av natur. Innenfor denne mengden finner en ikke "økonomi" eller "fallskjerm", men "eksisterer gud?", "fri vilje?", o.l. Jo snarere vi kan bli enige om dette blir det lettere å holde styr på hva en diskuterer. Jeg tror nok du er ganske enige i at en ikke kan ha noe absolutt svar på spørsmålene. Derimot kan en ha sine egne formeninger. Er du enig, eller ei?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg nevner økonomi og fallskjermer er for å illustrere at dette skillet mellom påstander om guder og påstander om andre ting slett ikke er så skarpt og skillende som mange skal ha det til. De fleste religiøse påstander er påstander om universets virkemåter som bør og/eller må være observerbare for oss – i motsetning til nøye formulerte eksempler som "brain in a vat", som er konstruert nettopp for å ikke være det. De fleste av disse påstandene er tilbakevist for lengst, fraværet av bevismateriale for de påstandene vi burde sett bevis for antyder ofte nærmest entydig at de ikke har rotfeste i virkeligheten, og de resterende påstandene som man av prinsipp ikke kan benekte blir i sammenhengen mindre troverdige enn historien om nøkken. Å ikke anerkjenne dette, men heller begrave det i filosofiske definisjoner, mantraer og vedtekter er etter mitt syn intellektuelt uærlig.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Men hvordan skal du forkaste en metafysisk gudehypotese på vitenskapelige grunnlag? Du kan si, "Jeg har ingen grunn til å tro at hypotesen er sann". Og vips, så er det tro mot tro.
Vis hele sitatet...
Det samme kan du si om en hypotese om at enkelte gjenstander faller oppover, på tross av at de er tyngre enn luft. Ville du vært komfortabel med å legitimere det som mange ville kalt sinnsykdom hvis en person forteller deg at han er brennsikker på at hvis han graver lenge nok i hagen, så finner han en stein som faller oppover? Eller er det et punkt hvor å kalle det "tro mot tro" blir mer misvisende enn hva som er fornuftig?

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Nå vil du si at "ja, men jeg har bedre grunnlag for min tro enn en som tror på gud", og det har du jo, når du følger dine (vitenskapelige) premiss. Men da ber jeg deg prøve å motbevise hans tro, uten å anta din egen.
Vis hele sitatet...
Ok, men jeg kan selvsagt ikke falsifisere ikke-falsifiserbare påstander – kun usannsynliggjøre de. Så, det innebærer at personen mener følelser er bedre enn fysiske bevis for å avgjøre om Gud eksisterer. Han mener den kristne gud eksisterer fordi han føler det. Jeg mener den kristne gud ikke eksisterer fordi jeg føler at han ikke gjør det. Følelsene våre må jo telle like mye, så sannsynligheten for at han har rett er 50%. Men så kommer det en muslim som føler at gud eksisterer slik som beskrevet i Koranen, ikke som i Bibelen. Og en hindu føler også at den kristne gud ikke eksisterer. Totalt føler ca 2 milliarder at den kristne gud eksisterer, mens ca 5 millarder føler at "han" ikke eksisterer. Sannsynligheten for at den kristne gud ikke eksisterer, hvis følelser alene er avgjørende, er 71,4%. Er personen åpen for rasjonalitet kan man også påpeke en rekke andre usannsynliggjørende ting, slik som religioners korrelasjon med geografiske områder.

Selv med hans egne premisser, som vi vet er en dårligere metode enn den vitenskapelige for å representere virkeligheten mest mulig korrekt, er sannsynligheten for at han tar feil rimelig overveldende. Men hele dette poenget er på siden av saken.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Språklig sett: Subsett er delmengde på norsk. :-)
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, men subsett er også brukt, selv om det ikke står i de offisielle ordbøkene, og jeg syntes "subsett" klang bedre i setningen enn "delmengde".

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Ja, riktig. Blir jo fort statistikk ut av dette. Uansett har det glidd litt vekk fra hva jeg først påpekte. Nemlig at induksjon ikke kan gi et fullstendig objektivt bilde av virkeligheten. Med fullstendig mener jeg da absolutt. Siden induksjon kun har rett til det tar feil. For eksempel Newtons mekanikk, da.
Vis hele sitatet...
Igjen, ingen har vel sagt i mot dette? Spørsmålet er når man er så sikker på at bildet av virkeligheten er så korrekt at en motstridelse uten ekstremt solid grunnlag vil være ravende irrasjonelt. Og ikke minst, hvorfor listen for dette ligger så ekstremt mye høyere for religion enn for andre absurditeter.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Ja, men kun relativt til din egen tro og dine egne premiss.
Vis hele sitatet...
Hva når vi vet at premissene som følges også verdsettes på samme måte av de som innehar en religiøs tro, bare for alle andre temaer enn akkurat når det kommer til deres egne spesifikke gudstro? Vi vet at rasjonalitet, logikk og empiri konsekvent fungerer best når det kommer til å danne seg "ikke feilaktige" representasjoner av virkeligheten. Da blir relativismen du fremmer rimelig ustø. Å bagatellisere rasjonalitet, logikk og empiri som "bare enda en tro" er en solid og absurd skivebom.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Men ja, vær varsom. Du kan gjøre noen lei seg! Det er ikke snilt å gjøre religiøse lei seg.
Vis hele sitatet...
Jeg synes å plukke opp en eim av ironi her, men bare i tilfelle: hvorfor skal religiøse overbevisninger fritas fra kritikk i større grad enn for eksempel politiske overbevisninger? Hvor mange er redde for å gjøre Erna Solberg lei seg når de kritiserer hennes overbevisninger om økonomisk politikk? Hvor mange vil oppfatte en kritikk av Erna Solbergs politiske overbevisning som et angrep på, og mangel for respekt for, hennes person? Praktisk talt ingen. Men forstår de at man kan respektere en person – på det dypeste, om du vil – uten å respektere personens religiøse overbevisninger? Svært sjelden.
Sist endret av Provo; 12. juli 2011 kl. 18:24.
John Paul II, Pope (Karol Wojtyla)
(1920-) b. Wadowice, Poland
Science can purify religion from error and superstition. Religion can purify science from idolatry and false absolutes.
Vis hele sitatet...
Fant dette via stumbleupon. tror det kan tilføre litt til diskusjonen.
Norskehesten
Alden's Avatar
se på denne... 8min dokumentar om en ny tidsalder som de har funnet... 12.000år gammel sivilasjon med høyt intiligente byggverk.

http://www.wimp.com/unexplainedstructure/
Wingeer og provo fører frem en veldig intellektuell og god diskusjon. Jeg føler jeg faller på provo sin side, da det blir for absurd å påstå eksistensen til en objektiv Gud. Det er klart at man kan ha en subjektiv Gud slik jeg får inntrykk av Wingeer prøver å få frem, men å påstå dens objektive eksistens på bakgrunn av at det ikke kan motbevises er likevel absurd. Gud eksisterer kan ikke motbevises på samme måte som Gud ikke eksisterer -ikke kan motbevises. Det er likevel viktig å kunne differansiere mellom den subjektive og den objektive Gud. Religion fører frem en objektiv Gud, og jeg, på ingen mulige logiske og rasjonelle måter kan slå meg til en relgion slik mange gjør og har gjort i to tusen år.

Problemet med slike diskusjoner er at man isolerer alt det andre som er inkludert i religionen og tar ut "Gud eksisterer"/"Gud eksisterer ikke"- spørsmålet, men hvilken Gud. En absolutt Gud? Er det en Gud som ikke er i noen av religionene? Er det en Gud fra et av religionene? For å bevise eller motbevise en Gud må man først vite hvilken Gud. Men man kan ikke vite hvilken Gud før man har bevist eller motbevist dens eksistens. Derfor blir det latterlig å diskutere det. Til slutt er vi nøyaktig hvor vi alltid har vært: tro.


http://www.youtube.com/watch?v=glRAN_8CkvQ
http://www.youtube.com/watch?v=ah5xFMYbP4s
http://www.youtube.com/watch?v=urlTBBKTO68
Sist endret av CT705; 13. juli 2011 kl. 22:06.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Gud eksisterer kan ikke motbevises på samme måte som Gud ikke eksisterer -ikke kan motbevises.
Vis hele sitatet...
"Gud eksiserer ikke" kan motbevises. En enkel og utvetydig guddommelig inngripen er alt som skal til.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette er kanskje ltt off topic.. Men jeg har en liten teori om hvem "gud" og "djevelen" var.

Tror de var en av de første menneskene her på jorda, og hadde hver sin mening om livet. Og alle vet vel at folk var veldig overtroiske før i tiden. Noen fulgte "gud" og noen fulgte "djevelen"

Står det ikke i bibelen at gud offeret sitt folk for sin mening? djevelen gjorde ikke det, så hvis man ser det på den måten så er det egentlig gud som er bad ;P ikke ta dette så seriøst da, var egentlig bare noe jeg kom på akkurat nå.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av fth Vis innlegg
Dette er kanskje ltt off topic.. Men jeg har en liten teori om hvem "gud" og "djevelen" var.

Tror de var en av de første menneskene her på jorda, og hadde hver sin mening om livet. Og alle vet vel at folk var veldig overtroiske før i tiden. Noen fulgte "gud" og noen fulgte "djevelen"

Står det ikke i bibelen at gud offeret sitt folk for sin mening? djevelen gjorde ikke det, så hvis man ser det på den måten så er det egentlig gud som er bad ;P ikke ta dette så seriøst da, var egentlig bare noe jeg kom på akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Du bruker ordet teori feil, vennligst lær deg forskjellen på teori og hypotese.

teori – hypotese. Antagelse som ansees for vel underbygd i forhold til andre antagelser
Vis hele sitatet...

hypotese. (av hypo- og -tese), en gjetning, antagelse eller forklaring som synes rimelig ut fra foreliggende kunnskaper, og som man forsøker å avkrefte eller bekrefte. Noen ganger betyr hypotese bare en midlertidig og hittil ubekreftet forklaring av kjente og iakttatte, men ellers uforklarte fenomener.
Vis hele sitatet...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Beklager om jeg forårsaker en skikkelig, real "bump" her, men i disse tider hvor jeg er i posteksamensvakum snubler jeg innom forumet igjen. Ser at det er noe jeg har latt være å svare på i denne tråden. Nå har det jo gått et halvt år siden sist, så det kan være meningene mine ikke nødvendigvis er konsise. Det får en nesten ta forbehold om. Uansett vil jeg hylle Provo for god diskurs.

Sitat av Provo Vis innlegg
Har dessverre ikke kommet så langt enda, men både Treatise og Enquiry "ligger i køen".
Vis hele sitatet...
Har selv "Treatise" liggende på nattbordet mitt, men det er ikke alltid jeg orker Hume som sengelektyre. Kommet deg noe lenger selv?

Sitat av Provo Vis innlegg
De fleste religiøse overbevisninger innebærer konkrete testbare påstander. Det skyldes nok at en stor del av religion består av primitive forklaringer på naturlige fenomener. Hvilke påstander som hevdes varierer både mellom religionene og tilhengerne av en og samme religion, og de fleste av de har man allerede gått bort fra nettopp på grunn av at de er testbare – som for eksempel at slakting av fugler over et leirkar skal fjerne både spedalskhet og sopp i hus (Tredje Mosebok kap. 14). Mer moderne påstander er for eksempel når lege (!) og stortingspolitiker Olav Gunnar Ballo påstår at å lese et spesielt bibelvers vil stoppe blødninger.

Alt dette er ting som angår vår fysikk, og faktisk kan testes, undersøkes og forkastes som sprøyt, men man har også påstander mer i grenseland. For eksempel at Gud skapte verden for 6000 år siden. Hvis dette var tilfelle burde vi kunne finne bevismateriale som tyder på dette, noe vi ikke gjør. Ingenting annet enn noen avsnitt nedskrevet av lettskremte og primitive mennesker fra bronsealderen indikerer at verden ble skapt for 6000 år siden, og denne mangelen på bevismateriale er i seg selv et bevismateriale på at verden ikke ble skapt for 6000 år siden. Alle bevis for at jorda er 4,5 milliarder år gammel, og universet 13,7 milliarder år gammelt, forsterker dette ytterligere. Samtidig har man det mer generelle poenget om at en personlig gud, slik som den kristne gud, eksisterer, burde vi forvente å se noen solide tegn på at dette var tilfelle. Det gjør vi ikke, og det er rimelig å anse dette fraværet av bevismateriale som et bevismateriale for fravær.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet konkrete testbare påstander? For trenden i religion er jo nettopp å gjøre påstandene sine ikke-testbare for vitenskapen, nettopp for å holde live i troen. Et eksempel vil jo være dette med funn av dinosaurer, som visstnok bare er plantet av Gud, osv. Min tese er da at: I det øyeblikket vitenskapen finner en måte å motbevise påstander fra en religiøs tekst vil tilhengerene av denne religionen finne en måte å gjøre disse påstandene hevet over det vitenskapelige funnet.
Hvorvidt det er en god ting, og støtter troen på religionen er jo selvfølgelig en helt annen ting.
Så ved å fjerne kritiske påstander ut av gyldighetsområdet til vitenskapen kan religionen overleve. For enkelte av oss vil jo dette være svært kritikkverdig og gjøre hele religionen lite troverdig. Jeg tror ikke det er noen uenighet mellom oss hittil.
I den siste setningen har du et argument jeg ikke føler er helt godt. Hvorfor er det rimelig å anse det slik?
En (noe svak) analogi vil jo være Higgs boson innenfor fysikken. Det er antatt at eksisterer uten empiriske bevis for det (hvilket jo er det vi snakker om, formoder jeg?), nå kan det jo kanskje forekomme i den nærmeste fremtid, men det samme kan en si om empiriske bevis for denne Gudskapen også.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er ikke enig i at det ondes problem er et kvasiargument – tvert i mot vil jeg si at motargumentet "en allmektig gud kan forvrenge logikk" er det egentlige kvasiargumentet, og et svært dårlig et sådan. At mennesker lider uten at andre mennesker har skyld i det er et ubestridelig faktum. At Gud, om "han" skulle eksistere og være allmektig, lar det skje er også et ubestridelig faktum. Gud er dermed enten impotent eller ond. Om "han" skulle forvrenge logikk kommer man fortsatt ikke vekk fra at Gud lar mennesker lide.
Vis hele sitatet...
Men noen særlig begrunnelse for hvorfor det er slik har du ikke? Det er jo ikke i begrepsrelasjonene noen kontradiksjoner mellom "Gud", "omnipotent" og "god", så jeg ser virkelig ikke problemet. At Gud ville vært et rasshøl er en annen sak.

Sitat av Provo Vis innlegg
Er det egentlig noen som har fastslått et univers uten guder som en absolutt sannhet? Ikke som jeg har sett, i hvert fall. Det jeg argumenterer mot er den åpenbare dobbeltmoralen som regjerer så fort man snakker om religion. Da er det plutselig strengt forbudt å forholde seg til påstander på samme måte som vi gjør med andre ting. Hvis jeg hadde påstått "Gud, slik vi kjenner han fra Bibelen, finnes – jeg bare vet det!", så er det ikke så rent få som svarer "Ja, hvem vet. Det er umulig å benekte det, så kanskje du har rett!", mens hvis jeg hadde sagt "Troll, slik de fremstår i eventyrene, finnes – jeg bare vet det!" ville svaret raskt blitt "Ta deg sammen før jeg får deg tvangsinnlagt – voksne mannen."

Hvorfor denne dobbeltmoralen? Begge er påstander om universets virkemåte og innhold, og begge er påstander som i nøyaktig like stor grad aldri kan motbevises, og det av nøyaktig samme grunn.
Vis hele sitatet...
Det var noen som hevdet for at vedkommende hadde et bevis for ikke-eksistens. Da slo jeg foten ned, og det var slik det startet. Av oss to kan jeg ikke huske at det er det.
Dette kommer vel igjen fra dette med at Gud slik han fremstår blant kristne er så langt fjernet fra alle mulige bevismetoder at det ikke er mulig å si noe om (I.e. jeg er fortsatt ikke med på hvordan påstanden kan motbevises). Troll er ikke det. Med mindre en snakker om troll som er så små at ingen kan observere dem, og ingen har sett deres påvirkning i den fysiske verden. I den grad det er en helt legitim hypotese er den fullstendig ubrukelig og meningsløs. Så hvorfor bruke tid på spørsmålet?

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg regner med du lurer på hvordan man kan måle seg frem til at bevisstheten ser ut til å dø med hjernen? For hvordan man måler tilstedeværelse av bevissthet er jo rimelig trivielt. Vel, det vi ser er at når enkelte deler av hjernen slutter å fungere, så slutter de delene av bevisstheten også å fungere. Et dramatisk og illustrerende eksempel er lobotomi. To mer dagligdagse eksempler er Alzheimers sykdom og demens. Dette går svært dårlig overens med en hypotese om en immateriell og udødelig sjel.
Vis hele sitatet...
Aha. Hvordan er bevisstheten definert oppe i alt dette?

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er lite vitenskaplige eksperimenter får gjort med de generelle hypotesene "Gud eksisterer" og "Gud eksisterer ikke". Men som sagt inneholder religion mer enn dette, og mange av de spesifikke påstandene kan vi faktisk forholde oss til på samme måte som når noen påstår at Bigfoot eksisterer. Hvis de som er kristne, muslimer, hinduer eller tilhengere av andre religioner, og/eller de som blir bedt til Gud for, helbredes fra sykeleie raskere enn andre – som påstås rett som det er – så kan dette undersøkes empirisk. Andre spørsmål kan angripes med rasjonalitet og logikk – på tross av påstått omnipotens, som vist over.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg skal si at jeg er HELT enig med alt du skriver her, vil jeg summere opp min mening om saken, så får du heller sammenligne.
Alt det ikke-metafysiske ved en religion kan vi angripe med vitenskapen fordi det er et kjempebra verktøy for den type påstander. Hva det metafysiske angår er det dumt/umulig(?) å bruke en hammer til å skru inn en skrue. Det kan derfor virke som vi er litt uenige i rasjonalitet og logikk+metafysiske spørsmål.

Sitat av Provo Vis innlegg
Grunnen til at jeg nevner økonomi og fallskjermer er for å illustrere at dette skillet mellom påstander om guder og påstander om andre ting slett ikke er så skarpt og skillende som mange skal ha det til. De fleste religiøse påstander er påstander om universets virkemåter som bør og/eller må være observerbare for oss – i motsetning til nøye formulerte eksempler som "brain in a vat", som er konstruert nettopp for å ikke være det. De fleste av disse påstandene er tilbakevist for lengst, fraværet av bevismateriale for de påstandene vi burde sett bevis for antyder ofte nærmest entydig at de ikke har rotfeste i virkeligheten, og de resterende påstandene som man av prinsipp ikke kan benekte blir i sammenhengen mindre troverdige enn historien om nøkken. Å ikke anerkjenne dette, men heller begrave det i filosofiske definisjoner, mantraer og vedtekter er etter mitt syn intellektuelt uærlig.
Vis hele sitatet...
Vel, da er jeg strengt uenig med ditt syn på saken. Skillet går rett og slett mellom hva som er metafysikk og hva som ikke er metafysikk. En enkel algoritme for å se på påstander fremmes:
Er påstanden av metafysisk natur?
Ja - Den er i stor grad meningsløs.
Nei - Studer den med vitenskap.
Ergo er jeg helt enig med at påstandene MÅ kunne tilbakevises for at de skal kvalifiseres som påstander med mening.
Så lenge du holder deg til "antyde" og ikke "utelukke". Noe annet er intellektuelt uærlig. "Jeg har bare sett sorte svaner, derfor er alle svaner sorte".

Sitat av Provo Vis innlegg
Det samme kan du si om en hypotese om at enkelte gjenstander faller oppover, på tross av at de er tyngre enn luft. Ville du vært komfortabel med å legitimere det som mange ville kalt sinnsykdom hvis en person forteller deg at han er brennsikker på at hvis han graver lenge nok i hagen, så finner han en stein som faller oppover? Eller er det et punkt hvor å kalle det "tro mot tro" blir mer misvisende enn hva som er fornuftig?
Vis hele sitatet...
Ja, klart. Men noe sammenligningsgrunnlag er det jo ikke. Det var spesifisert at det handlet om metafysikk (her ensbetydende med ikke bevisbart). Påstanden om at gjenstander faller oppover har et godt empirisk grunnlag imot seg. Selvsagt kan en ikke forkaste påstanden fullt og helt da antitesen hviler på kausalitet og induksjon. Men dette er jo i stor grad filosofisk flisespikkeri, og det er ikke så mye mer å si om det. Eller?

Sitat av Provo Vis innlegg
Ok, men jeg kan selvsagt ikke falsifisere ikke-falsifiserbare påstander – kun usannsynliggjøre de. Så, det innebærer at personen mener følelser er bedre enn fysiske bevis for å avgjøre om Gud eksisterer. Han mener den kristne gud eksisterer fordi han føler det. Jeg mener den kristne gud ikke eksisterer fordi jeg føler at han ikke gjør det. Følelsene våre må jo telle like mye, så sannsynligheten for at han har rett er 50%. Men så kommer det en muslim som føler at gud eksisterer slik som beskrevet i Koranen, ikke som i Bibelen. Og en hindu føler også at den kristne gud ikke eksisterer. Totalt føler ca 2 milliarder at den kristne gud eksisterer, mens ca 5 millarder føler at "han" ikke eksisterer. Sannsynligheten for at den kristne gud ikke eksisterer, hvis følelser alene er avgjørende, er 71,4%. Er personen åpen for rasjonalitet kan man også påpeke en rekke andre usannsynliggjørende ting, slik som religioners korrelasjon med geografiske områder.

Selv med hans egne premisser, som vi vet er en dårligere metode enn den vitenskapelige for å representere virkeligheten mest mulig korrekt, er sannsynligheten for at han tar feil rimelig overveldende. Men hele dette poenget er på siden av saken.
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke nødvendigvis alle disse mengdene gjensidig utelukkende, for å spikke litt på tall. Hvorfor er det slik at følelsene må telle like mye, ut fra hans perspektiv? Hva med generaliseringen fra "Gud" til "en gud"?

Sitat av Provo Vis innlegg
Igjen, ingen har vel sagt i mot dette? Spørsmålet er når man er så sikker på at bildet av virkeligheten er så korrekt at en motstridelse uten ekstremt solid grunnlag vil være ravende irrasjonelt. Og ikke minst, hvorfor listen for dette ligger så ekstremt mye høyere for religion enn for andre absurditeter.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel muligens tolket det slik, da.
Spørsmålet blir da, hvorfor spiller det noen rolle? I spørsmålets natur er det meningsløst. Implikasjonene blir da å snakke om religion i samfunnet, hvor vi nok er ganske så enige.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hva når vi vet at premissene som følges også verdsettes på samme måte av de som innehar en religiøs tro, bare for alle andre temaer enn akkurat når det kommer til deres egne spesifikke gudstro? Vi vet at rasjonalitet, logikk og empiri konsekvent fungerer best når det kommer til å danne seg "ikke feilaktige" representasjoner av virkeligheten. Da blir relativismen du fremmer rimelig ustø. Å bagatellisere rasjonalitet, logikk og empiri som "bare enda en tro" er en solid og absurd skivebom.
Vis hele sitatet...
Da vil det være en inkonsistens blant denne gruppen mennesker, og det sier egentlig ingenting mer. Dette kan jo fort også forekomme hos andre ikke-religiøse mennesker på andre tema. Uten at jeg har noen gode eksempler å komme med her og nå.
Feil, vi vet at det fungerer godt. At det fungerer best fordrer kunnskap om alle metoder. Kunnskap som er umulig å besitte. /flisespikkeri.
Det er vel ikke nødvendigvis en bagatellisering jeg driver med, mer det at jeg fjerner disse fra spørsmålet da det 1) ikke spiller noen rolle, og 2) fort blir feil brukt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg synes å plukke opp en eim av ironi her, men bare i tilfelle: hvorfor skal religiøse overbevisninger fritas fra kritikk i større grad enn for eksempel politiske overbevisninger? Hvor mange er redde for å gjøre Erna Solberg lei seg når de kritiserer hennes overbevisninger om økonomisk politikk? Hvor mange vil oppfatte en kritikk av Erna Solbergs politiske overbevisning som et angrep på, og mangel for respekt for, hennes person? Praktisk talt ingen. Men forstår de at man kan respektere en person – på det dypeste, om du vil – uten å respektere personens religiøse overbevisninger? Svært sjelden.
Vis hele sitatet...
Da plukket du rett! :-)

Sitat av F4celess Vis innlegg
Fant dette via stumbleupon. tror det kan tilføre litt til diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Jaa. Vitenskap og religion KAN sameksistere i fin synergi. Det betyr imidlertidig ikke at de gjør det i praksis ...
Sitat av Wingeer Vis innlegg
Har selv "Treatise" liggende på nattbordet mitt, men det er ikke alltid jeg orker Hume som sengelektyre. Kommet deg noe lenger selv?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke enda, dessverre. Det er for mange andre bøker som har høyere prioritet enda.


Jeg føler at vi stagnerer litt i diskusjonen i sin nåværende form, så i stedet for å fortsette i en slik steg-for-steg-siteringsstil vil jeg ta tak i enkelte småting, etterfulgt av en lengre og ganske grundig oppsummering av argumentasjonen jeg har fremmet gjennom tråden.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
I den siste setningen har du et argument jeg ikke føler er helt godt. Hvorfor er det rimelig å anse det slik?
En (noe svak) analogi vil jo være Higgs boson innenfor fysikken. Det er antatt at eksisterer uten empiriske bevis for det (hvilket jo er det vi snakker om, formoder jeg?), nå kan det jo kanskje forekomme i den nærmeste fremtid, men det samme kan en si om empiriske bevis for denne Gudskapen også.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener med at fravær av bevismateriale kan være bevismateriale for fravær er at enkelte hypoteser må man forvente at medfølger tilgjengelig bevismateriale hvis de skulle være korrekte. Ta for eksempel en hypotese om at en 2 tonn tung asteroide slo ned midt mellom Dovre og Dombås i oktober 2011. Her vil det være rimelig å forvente en stor mengde tilgjengelig bevismateriale, og det er åpenbart at fravær på bevismateriale i dette tilfellet er meget solid bevismateriale for fravær. Dette eksempelet er satt på spissen for å rettferdiggjøre prinsippet, men det samme er gjeldende for hypoteser om en personlig gud som skapte universet og bryr seg om mennesker – med andre ord, praktisk talt alle gudehypoteser som er gjeldende blant religiøse i dag. Fysikeren og religionskritikeren Victor J. Stenger har skrevet en kort artikkel om akkurat dette, som du kanskje vil finne interessant: http://www.huffingtonpost.com/victor..._b_682169.html

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Men noen særlig begrunnelse for hvorfor det er slik har du ikke? Det er jo ikke i begrepsrelasjonene noen kontradiksjoner mellom "Gud", "omnipotent" og "god", så jeg ser virkelig ikke problemet. At Gud ville vært et rasshøl er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Hvis han ville vært et rasshøl, så er han heller ikke uendelig god. Med andre ord, det ondes problem er et reelt teologisk problem av massiv betydning, og det er alt jeg har påstått om den saken.

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Det var noen som hevdet for at vedkommende hadde et bevis for ikke-eksistens. Da slo jeg foten ned, og det var slik det startet. Av oss to kan jeg ikke huske at det er det.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg ikke se at er tilfelle. Bomberman hevdet at mange – han selv inkludert – forsøker å usannsynliggjøre guders eksistens, og presiserte til og med at et absolutt motbevis er umulig. Du hevdet da at en sannsynliggjøring eller usannsynliggjøring krever en kvantifisering av guden eller et liv etter døden, noe jeg viste til at ikke er tilfelle (det er et binært mulighetsrom og krever følgelig ingen kvantifisering).

Sitat av Wingeer Vis innlegg
Feil, vi vet at det fungerer godt. At det fungerer best fordrer kunnskap om alle metoder.
Vis hele sitatet...
Best, som i best av de nevnte alternative metoder. Forsåvidt også best av alle metoder vi er klar over at eksisterer.


Så, over til en oppsummering. Det som ble fremmet i starten var at selv om man ikke kan absolutt motbevise en guds eksistens, kan man snakke om sannsynligheten for at guden eksisterer. Man kan kanskje ikke i praksis tallfeste sannsynligheten, men man kan si noe om hvorvidt den er plausibel eller ikke. Alle guder man snakker om i normale religiøse sammenhenger er delvis metafysiske, men med mindre man snakker om for eksempel en panteistisk gud eller Spinozas gud, så innebærer en gudehypotese en del ting som også angår det rent fysiske. Det kan være at den guden har skapt verden slik den fremstår nå for 6000 år siden; at verden ble skapt for 13,7 milliarder år siden med et Big bang med evolusjonen av menneskeheten som endemål; at guden kan helbrede syke ved hjelp av bønn; at guden utfører mirakler (midlertidig oppheving av naturlovene); at guden inkarnerte seg selv på jord i menneskeform for 2000 år siden; at engler kommuniserte med en profet som skrev ned gudens perfekte ord i en bok ved navn Koranen; at denne profeten fløy i kroppslig form til himmelen på en bevinget hest; og så videre, og så videre. Faktisk kan jeg ikke komme på en eneste gudehypotese av nevneverdig utbredelse som er i sin helhet metafysisk og ikke innebærer noen form for påvirkning av verden hverken ved skapelsen eller senere, annet enn nevnte panteistiske guder eller Spinozas gud som er mer filosofiske konstruksjoner og talemåter enn de er egentlige guder.

Så fort man har med å gjøre en gudehypotese, slik de er fremmet i virkeligheten, og ikke spesialkonstruerte eksempler i samme gate som "brain in a vat"-scenarioet, så vil de ha etterprøvbare konsekvenser. Som Richard Dawkins påpeker i The God Delusion vil et univers som innebærer en gud som skapte det, som er interessert i menneskelige forhold og som burde tilbes, være fundamentalt annerledes enn ett som ikke gjør det, og denne forskjellen kan angripes vitenskapelig. Det skorter ikke på ad hoc-hypoteser når delene av gudehypotesene blir motbevist, men dette hverken sannsynliggjør eller unngår å usannsynliggjøre gudehypotesen, slik du ser ut til å hevde – det gjør den bare, om mulig, enda mindre troverdig. Jeg har heller ikke hevdet at religion vil opphøre å eksistere når man har motbevist alle fysiske implikasjonene av de nåværende gudehypotesene, men jeg sier at de bør angripes vitenskapelig på alle mulige områder og ikke unndras kritikk og kritisk analyse under en paraply av politisk korrekthet og feilapplikerte filosofiske prinsipper.

Du har flere steder sagt at du ikke kan se at hypotesen "Gud eksisterer" har blitt motbevist, på tross av at jeg har påpekt – og du tidligere sagt deg enig i – at dette er et verdiløst argument. Hypotesen kan ikke motbevises av logiske årsaker, og det at den ikke har blitt motbevist sier følgelig absolutt ingenting om sannsynligheten for at den er korrekt. Den er derimot verifiserbar, og det vil derfor være gyldig å se på i hvilken grad det finnes bevis for at den er korrekt. Der finnes det ingen, og det er dermed all grunn til å tro at den ikke stemmer. Det er verdt å merke seg at hypotesen er den direkte inverse av hypotesen "Gud eksisterer ikke", og de manglende bevisene for at den første stemmer er nøyaktig de samme manglende bevisene for at den siste ikke stemmer, ettersom dette tydeliggjør at mangelen på verifikasjon usannsynliggjør "Gud eksisterer"-hypotesen. Guds ikke-eksistens kan i prinsipp enkelt motbevises, og i praksis enkelt usannsynliggjøres, men tvert i mot sannsynliggjøres den stadig vekk – du kan finne en voldsom mengde eksempler i bøker som nevnte The God Delusion, samt God: The Failed Hypothesis og The Fallacy of Fine Tuning av Victor J. Stenger, og flere. Jeg nevner ikke eksempler her med mindre du ber spesielt om det, da jeg er redd det er overflødig. Du vil nok også kunne bli overrasket over hvor mye man antar er rent metafysiske hypoteser, men som strider mot det vi vet om fysikk og hvordan universet fungerer, og følgelig kan testes vitenskapelig; at universet ble skapt i Big bang med utviklingen av menneskeheten som mål, og deretter overlatt til seg selv, er et eksempel.

Så lenge gudehypotesene kan angripes med vitenskap, fornuft og logikk er det på sin plass å gjøre det. Ikke bare er det på sin plass i form av at vi bør behandle alle hypoteser likt, men det er direkte umoralsk å ikke gjøre det når vi vet hvor mye grusomhet religion har ført til i fortiden, fører til i dag, og kommer til å føre til i fremtiden. Jeg tror ikke jeg trenger å ramse opp elendighetene i denne tråden, men jeg vil anbefale de fantastiske bøkene The End of Faith av Sam Harris og God is not Great av Christopher Hitchens for både eksempler på grusomme religiøse handlinger, graverende problemer med religionspraksis i mer moderat form, og bunnsolid argumentasjon for hvorfor vi er nødt til å stå i mot religion og overtro i alle former.
Sist endret av Provo; 20. desember 2011 kl. 06:26.
Jeg anbefaler på det sterkeste denne forelesningen "Why we believe in gods" Den tar ikke for seg kristendommen spesifikt men heller hvorfor vi som mennesker har behov for religion.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei! Leste ikke gjennom alt her, men jeg følte jeg hadde mye glede av å se disse videoene på youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI * litt om fri tenkning.

http://www.youtube.com/watch?v=5wV_R...feature=relmfu *litt på det med tro.

http://www.youtube.com/watch?v=cQBDG...feature=relmfu * om skapelsen.


Det ligger mye mer ute fra samme karen, utrolig godt, og greit fordøyelig stoff!
Når penge i kisten klinger, skjærkilden ut av sjelen springer.
Sitat av Bearberry Vis innlegg
Når penge i kisten klinger, skjærkilden ut av sjelen springer.
Vis hele sitatet...
hahah, mafioso hele gjengen.
Det er greit hvordan kristne fanatikere skal se ned på resten av verden for hvordan vi går fram og hva vi tror på og ditt og datt. De glemmer da helt fint at de nektet verden dens teknologiske framgang ved å skyggelegge oss i utallige år!
Ser det er vedig mange beleste og intelligente som har kommentert her og det gjør det veldig fornøyelig å lese.

Det er noen tema som ikke direkte går inn på de temaene som her er belyst, men som likevel kan være med på å blåse liv i en diskusjon.

Det første er dette med "forbudt vitenskap" eller "forbudt arkeologi" Jeg er spent på å høre hva dere mener om dette, og kanskje jeg er helt på jordet, men alikevel er det interessant å ha med. Dette går først og fremst på oppdagelser som ikke føyer seg fint inn i den politisk og historisk korrekte fremstillingen av verdens opprinnelse. Det er fotavtrykk av mennesker som er funnet i samme "lag" som dinosaurfossiler, noe som rokker helt på den oppfatningen man er av i dag, både når det gjelder jordas alder, og hvilke tidsepoker de levde i. Dette blir ofte bortfeid som konspirasjonsteorier, men er det ikke sånn at de som prøver å skjule noe kaller det en konspirasjonsteori, og vips er alle som har bevis for det og som tror på det gale? I tillegg hører man også om funn av menneskeskjellett som er flere meter høyere enn de som noengang har fått plass på vår stamtavle, noe som også fortelles om i bibelen (første mosebok: 6:4)

En annen ting er den røde tråden man finner i mytologien. Det er påfallende hvor mye i mytologien som stemmer overens med hverandre, på tross av at de er skrevet ned på helt forskjellige kanter av kloden. De aller fleste forteller om en stor oversvømmelse (les syndefloden) og også fortelles det om guder som steg ned på jorden og fikk barn med mennesker. Dette kan vi lese i den norrøne, egyptiske, hinduiske, oceaniske (Stillehavsøyene)mytologien, nordamerikanske indianerlegender, hos Inkafolket og i det babylonske Gilgamesh-kvadet. I tillegg til de kanskje best kjente; den greske og den romerske. Det er merkelig at det er skrevet så mye om en bestemt historisk hendelse. I frykt for å bli oppfattet som gal så tror jeg at jeg lar det bli med dette, selv om det er litt morsomt å leke med tanken om hva som egentlig har hendt.