Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  273 41100
Sitat av sneipen Vis innlegg
Gitt frelsearmeens børsebærer penger når jeg ikke har hatt nok til og overleve selv. Ikke gøy og vente på lønn..
Vis hele sitatet...
Hvor går grensen på å være snill og dum?
jeg tokk heisen med en dame engang, hun hadde klaus elns så hun lurte på jeg kunne ta heisen med henne.

jeg fikk en så herlig følelse av å hjelpe henne, siden jeg kunne se at hun var veldig takknemlig.

synd at jeg bare var 16-17 år gammel og hun 27+, for hu virket så hyggelig og snill.
For ei lita stund sida på kjøpesenteret mistet en mann mobilen sin. Jeg så dette, tok den opp og leverte den. Ingen personlig gevinst; kun en følelse av å ha hjulpet vedkommende.
På onsdag da jeg var på vei hjem fra skolen på moped så havnet jeg bak en bil med en liten barnesykkel på et sykkelstativ. Etter bare et par hundre meter ved en fartsdump så løsnet sykkelen og datt i bakken, før den skled ut i grøfta. Jeg tenkte at når jeg kommer til 70 sona så kommer den bilen til å kjøre fra meg, så jeg gasset på slik at jeg fikk sett bilnummeret, og med en gang jeg hadde memorisert det så sendte jeg en melding til vegvesenet med bilnummeret slik at jeg fikk sett hvem som var eier av bilen. Fant ut at personen bodde på Tranby (jeg bor i Lier, så det er bare 10 min unna). Så snudde jeg og kjørte tilbake og fikk hentet sykkelen, og det endte med at jeg satt oppå sykkelen mens jeg kjørte mopeden hjem til meg selv. Når jeg kom hjem lånte jeg bilen til naboen og dro til addressen, det var dessverre ingen hjemme, men jeg satte den av hos naboen og fortalte han hva som hadde skjedd. Han spurte om nummeret mitt så de som eide den kunne få takke meg.

På kvelden samme dag fikk jeg en telefon av faren til gutten som eide sykkelen, og han var veldig glad for at jeg hadde tatt meg bryet med å levere den tilbake, og var veldig takknemlig. Han ba om kontonummeret mitt for å sette over penger til meg, men jeg takket hyggelig nei og sa det ikke var nødvendig. Og så takket han meg litt mer før samtalen var over.

I dag da jeg skulle sjekke postkassen fant jeg en pose med en flaske Jack Daniels og en flaske Absolute Vodka, sammen med et kort den lille gutten hadde tegnet og skrevet tusen takk med et stort hjerte på, det fikk iallefall meg til å føle meg bra
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
-snip- det fikk iallefall meg til å føle meg bra
Vis hele sitatet...
Det er den beste følelsen, følelsen av å ha hjulpet noen og vite at de er takknemlige. Fin story!
"Øko-Terrorist"
Spanderte kaffe på en selger av Asfalt(Lignendes =Oslo), og delte et par sigg med ham over en prat.
Det er utrolig hvor lite som skal til for å muntre opp dagen litt til de som gjerne ikke har/har hatt det så godt.
Fant en bilnøkkel i dusjen på en campingplass i Sverige. Gikk rundt i sikkert en time å trykte på knappen for så å høre etter et pip (bildører som låser seg opp). Når jeg fant fyren som eide den ga jeg han den, han sa takk, å gikk jeg

Synes hvertfall jeg skulle ha fått en hundrings for bryet, uten nøkkelen hadde han ikke kommet derifra. Han slapp også å havne i en kjip scenario hvor noen stjeler bilen hans mens han ligger i campingvogna å sover.
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
I dag da jeg skulle sjekke postkassen fant jeg en pose med en flaske Jack Daniels og en flaske Absolute Vodka, sammen med et kort den lille gutten hadde tegnet og skrevet tusen takk med et stort hjerte på, det fikk iallefall meg til å føle meg bra
Vis hele sitatet...
Burde sende en bekymringsmelding til barnevernet ang den familien, siden den gutten drikker så mye ;D

Neida, tuller. Suveren handling du gjorde der.

Ang meg selv, hmm. For en måneds tid siden gav jeg ei gammel dame en lommebok tilbake da ho glemte den i butikken, løp ut og fikk gitt tilbake idet ho skulle inn i bilen. Fikk en stor takk og ingen finnerlønn, men det gjør ingenting.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
På onsdag da jeg var på vei hjem fra skolen på moped så havnet jeg bak en bil med en liten barnesykkel på et sykkelstativ. Etter bare et par hundre meter ved en fartsdump så løsnet sykkelen og datt i bakken, før den skled ut i grøfta. Jeg tenkte at når jeg kommer til 70 sona så kommer den bilen til å kjøre fra meg, så jeg gasset på slik at jeg fikk sett bilnummeret, og med en gang jeg hadde memorisert det så sendte jeg en melding til vegvesenet med bilnummeret slik at jeg fikk sett hvem som var eier av bilen. Fant ut at personen bodde på Tranby (jeg bor i Lier, så det er bare 10 min unna). Så snudde jeg og kjørte tilbake og fikk hentet sykkelen, og det endte med at jeg satt oppå sykkelen mens jeg kjørte mopeden hjem til meg selv. Når jeg kom hjem lånte jeg bilen til naboen og dro til addressen, det var dessverre ingen hjemme, men jeg satte den av hos naboen og fortalte han hva som hadde skjedd. Han spurte om nummeret mitt så de som eide den kunne få takke meg.

På kvelden samme dag fikk jeg en telefon av faren til gutten som eide sykkelen, og han var veldig glad for at jeg hadde tatt meg bryet med å levere den tilbake, og var veldig takknemlig. Han ba om kontonummeret mitt for å sette over penger til meg, men jeg takket hyggelig nei og sa det ikke var nødvendig. Og så takket han meg litt mer før samtalen var over.

I dag da jeg skulle sjekke postkassen fant jeg en pose med en flaske Jack Daniels og en flaske Absolute Vodka, sammen med et kort den lille gutten hadde tegnet og skrevet tusen takk med et stort hjerte på, det fikk iallefall meg til å føle meg bra
Vis hele sitatet...
Haha doedsbra gjort!

Savner deg btw <3
Hjalp 2-3 stykker som snubla under hove festivalen igår når Linkin Park spillte.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Føler jeg gjør gode gjerninger som IT-ansvarlig(lærling) i kommunen.. :P
- Desperate folk noenganger som har vanvittig dårlig tid pga møte osv.. Når jeg har vært der og løst problemet blir man jo nesten forgudet for å ha reddet dagen dems ^^,
Vis hele sitatet...
haha jeg opplever det samme (jeg var elev da) på vgs skole, når ingen elever orker å stå opp å hjelpe læreren med f.eks. video/lyd problemer på maskinen, og de it ansvarlige kom opp å fikset det på et par min... hahaha først så takket læreren de, en del. så merket jeg at brystet til de it-ansvarlige løftet seg, og superman-blikket kom frem :P

Men neida on-topic:
Jeg prøver å oppføre meg så snill som situasjonen tillater. Gir gamle plass i buss/bane/tog. Hjelper damer med barnevogner av og på bussen. En gang var jeg virkelig hero :P da hadde bussdøra låst seg åpent, og busssjåføren prøvde å lukke den med lukk/åpne knappen.

Da kom superman til unnsetning, for han hadde drevet på med dette i en 6-7 minutter og ingen i nærheten ville stå opp og bare skyve litt på døra. + han selv orket ikke (tror jeg) å stå opp :P... tok meg 3 sekunder også var det plutselig litt applaus som jeg måtte le av...
Dette skjedde ikke nylig, men jeg synes det er en morosm historie siden det berører en av tidenes klisjéer innen gode gjerninger:

Jeg gikk langs fortauet da jeg møtte på ei bitteliten gammel dame. Hun stotret frem: "Unnskyld, unge mann, kunne du hjulpet meg over veien? Det er så mange biler og jeg går så ustødt."

Har aldri glist som da jeg gikk arm-i-arm med henne over veien xD
Bygdas gamle skrøpling av en dame som nettopp har fylt 91 år hadde fått en form for "rus" av noen av de smertestillende pillene hun hadde fått på hjemmet. Denne dama er kjent for å være svært ulykkelig og aggresiv.

Plutselig, klokka 19:30 stod hørte jeg noen lyder fra gangen min. Det var den gamle damen, la oss kalle henne Olga, som hadde rotet seg bort fra gamlehjemmet, og var på oppdagelsesferd. Hun var svært fascinert over alle de fargerike ballongene jeg hadde i taket, og elsket de grønne jordbærene jeg hadde på utsiden. Saken her var at jeg aldri hat hatt noen ballonger i gangen, heller ikke noen form for bær ute på utsiden.

Jeg tenkte jo at det måtte ha rablet for gamla, og ba henne inn på en kopp te mens jeg ventet på at sykepleierne skulle komme å hente henne. Minst en time gikk, og jeg snakket med Olga for å underholde henne. Dette viste seg til å være en svært interessant dame, og vi pratet om løst og fast.

Uansett, etter denne timen hadde gått vekk til prating så jeg for første gang en smil om kjeften på Olga.
Hun ble var så utrolig takknemlig for at jeg hadde tatt meg tid til å prate med henne, siden hun ikke har noen familie og kun svært få bekjente.

Olga fikk med seg en "blå ballong" hjem til gamlehjemmet og har fra den dagen vært en gladere person! :P
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
På freakfest 2011, så Jeg, Jonta og en jente(?) en mann som smalt rett i bakken, når vi var på vei tilbake til festen etter å ha kjøpt en vond kebab. Han bløde fra hodet, og vi fikk ringte ambulansen, og passet på mannen helt til ambulansefolket kom og tok han med inn i bilen.

Og fant en død hund på en UE-tur for noen uker siden, som jeg meldte ifra, og etter en liten stund kom det en glad mann og hentet hunen.
Sist endret av Thoryllo; 30. juni 2011 kl. 18:26.
Sitat av RapperenKarl
Banket opp en mann som snakket til dama mi
Vis hele sitatet...

Kom deg av nettet, lille unge!


On-topic: Har fulgt venner hjem flere ganger, snakket folk ut av situasjoner og hvert en god venn til hver tid. Ser på det som gode gjerninger
Sist endret av Erlnd; 30. juni 2011 kl. 18:29.
Jeg kjøper aldri =Oslo. Jeg gir heller en hundrelapp eller to og sier bare behold bladet, så kan du jo få solgt det til noen andre. Da pleier de å bli veldig glade, og da blir jo jeg glad. Etterpå, om det er kaldt ute, spør jeg om h*n liker kaffe eller kakao, og om h*n blir å stå der litt til, så stikker jeg og kjøper noe varmt!
fant ett førerkort en gang og ga det til politiet.

ellers elsker jeg å få folk til å smile og le, og med det gjør jeg alt for å få det til )
Skippa noe jeg hadde gleda meg til lenge, for en god kompiss som sleit litt til tider, og fikk han med på hyttetur og brukte tiden på han og gleda han i stede for kun meg
Hver gang jeg føler at alle mennesker, inkludert meg selv er noen jævla drittsekker finner jeg fram denne tråden. Det gjør jeg alltid glad.

Ellers har jeg nettopp gitt rundt 300 til KFUK-KFUM Global, meldt meg inn i Kirkens Nødhjelp's ungdomsorganisasjon Changemaker. Har også vært ansvarlig for Operasjon Dagsverk for skolen min, og brukt en del dager av skoletid og fritid for å få det til best mulig.
Det beste du kan gjøre er å bruke din egen >TID< på å hjelpe andre.

Mange bra historier =)
Første gang jeg fikk lov av legen å drikke på 6mnd, var skikkelig gira på en topp kveld! Da jeg kom til festen så jeg en kamerat som hadde drukket for mye, endte med at jeg hjalp han hjem. 4 km med spying.

Kjøper blad av de narkomane i Trondheim (lignende =oslo).
Driter egentlig i hva de bruker pengene på, sålenge jeg gjør det lettere for dem.
Kjøper alltid =Oslo, ikke for å være snill, men fordi det er et bra blad med mye interessant lesestoff.
samme med megafon her i bergen. utrolig mye interessant i det bladet og.
Gikk en gang forbi en dame som solgte det bladet, kostet nå 50,- og jeg hadde litt vekslepenger i bukselommen som jeg ga til hun, fikk ett smil og et takk tilbake, ble glad og fornøyd av det. traff på samme damen senere og fikk et takknemlig smil da også. dagen ble mye bedre av det!
Jeg ga en uteligeer 20 kr, på vei videre så jeg en stor og sterk idiot stjele koppen til uteliggeren. Ble så forbanna at jeg banka han som stjelte, tok lommeboka hans, ga uteligger 700 kr istedet.
Ro ned med å bli stolt av dere selv hvis dere har gitt bort 2o.. det er så lite penger at jeg skjønner det ikke selv en gang, samtidig er en 2o kroning gull verdt i noen sammenhenger. Hm, ja.. jeg prøver egentlig å gjøre minst xx snille ting hver dag, kan være litt slitsomt til tider, men det er deilig å gjøre det uansett. peace
I Nederland var jeg med 2 venner på Mc Donalds som ligger vegg i vegg med Burger King.
Før vi kom inn så jeg en hjemløs kar som gikk inn på BK. Han var skitten, luktet vondt, og ble kastet ut uansett hvor han var, fikk først øye på han noen uker tidligere og hans leve standard gikk betraktelig ned dag for dag.

Denne dagen hadde han tilogmed mistet skoene sine og gikk rundt barbent, dette var nesten vinterstid for det kunne lett bli rundt 0 grader.

Han ble eskortert ut av Burger King og gikk rett inn på Mc donalds og satt seg i hjørnet, karen ville bare ha litt varme.
Jeg la merke til at manageren så han med engang og viste han ville bli kastet ut snart.
Så gikk til disken og kjøpte en stor pomfri og en burger, tok maten og ga den til han, jeg sa:"here is some food if you are hungry" Han begynnte og spise pomfri sekundet brettet traff bordet, som det var første gang han hadde spist på dager. Og manageren lot han bli inntilvidere

Alle på mc donalds observerte situasjonen og det virket som det ble temaet gjennom resten av måltidet til de fleste.
Det var utrolig lite dette kostet meg, men enda gjorde jeg en person gla, ga han muligheten til og kunne oppholde seg på en varm plass for en stund, og ikke minst tankene til alle rundt som observerte. Forhåpentligvis inspirerte jeg noen til og gjøre noe lignende.

Ingenting gir meg mere glede enn og kunne være til hjelp for en annen person.
Sitat av susej Vis innlegg
Ro ned med å bli stolt av dere selv hvis dere har gitt bort 2o.. det er så lite penger at jeg skjønner det ikke selv en gang, samtidig er en 2o kroning gull verdt i noen sammenhenger. Hm, ja.. jeg prøver egentlig å gjøre minst xx snille ting hver dag, kan være litt slitsomt til tider, men det er deilig å gjøre det uansett. peace
Vis hele sitatet...
Jævla snilt sagt....
thanks---------<
Hvis noen av de utenlandske tiggerne sender pengene hjem er nok 20 NOK litt mer enn 20 spenn. Hvis noen forstår.
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Jeg ga en uteligeer 20 kr, på vei videre så jeg en stor og sterk idiot stjele koppen til uteliggeren. Ble så forbanna at jeg banka han som stjelte, tok lommeboka hans, ga uteligger 700 kr istedet.
Vis hele sitatet...
kp 10tegn
Ga sjokolade til ungane til bestekompisen min i dag
Om det var en god gjerning eller ikke? ... De likte det ihvertfall
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Var et gammelt ektepar som kom inn på jobben min i dag og spurte om vi kunne reparere en ødelagt ergometersykkel. De hadde ikke mulighet til å komme inn med den da de ikke kunne bære den ut av huset. Jeg snakket med sjefen og fikk overtalt han til å la meg dra hjem til det gamle ekteparet for å fikse den. Tok meg omtrent 6 min hver vei. Jobben tok maks 5 min. Da de takket meg og spurte hvor mye jeg skulle ha for jobben ristet jeg bare på hodet og sa at de ikke trengte å betale noe. De ble så fornøyd at mannen sa at han aldri skulle sette sin fot i noen av konkurentenes butikker. Da jeg kom tilbake på jobben spurte sjefen hvor mye det kom på. Han mente at de burde betalt for reperasjonen og timelønnen min. Vi diskuterte litt om hvorvidt det burde taes betalt for det. Til slutt ble jeg så lei av å høre på alle argumentene til sjefen at jeg liksågodt betalte reperasjonen ut av egen lomme. Kostet meg 37,50 inkl. moms... Å se gleden til det gamle ekteparet var god nok betaling
Sist endret av Bmariuz; 13. juli 2011 kl. 00:42.
Plar å gi til tiggarar viss eg har ein slant å gi bort. Det er vanskeleg å gå forbi berre sjølv om eg veit at mange av dei er organiserte. Dei må vel ha mat lell? Eg føler dessuten på meg at mange av dei som formaner om organisert tigging og seier dei ikkje vil at pengane skal gå til bakmenn berre slippe dåleg samvit når dei går rett forbi.

Det hender eg stoppar og pratar litt med dei, spør kor dei kjem frå og slikt. Det kan vera artig.

Dei som speler trekkspel må eg berre gi pengar til. Eg liker trekkspel.
Sist endret av Bananmannen; 13. juli 2011 kl. 23:09.
Kan ikke huske sist jeg gjorde en virkelig god gjerning. Naboen kom og spurte om fyrstikker nylig, jeg har mange pakker og gav bort en.

For mangfoldige år siden gav jeg en femmer til en liten kid som ville ha is på et badeland. Servitrisa smilte pent til meg etterpå.

Da jeg var ung og jobba på lager kutta jeg opp lister til et gammelt ektepar i lengdene de ville ha, hadde tid til å gjøre det. De ble utrolig glade for det. Virker som eldre alltid blir glade for å se ungdom gjøre ting for dem. De ville gi meg penger men det nekta jeg å ta imot.

Hjalp en fyllik ned en trapp en gang, han var så drita at han ikke greide å gå ett trappetrinn ned, men han gikk pent nedover gata.

Tja, særlig mer enn det husker jeg ikke i farta.
en gang når jeg var 20-ish ble jeg spurt om småpenger av en fyr som tydelig hadde det vanskelig utenfor et kjøpesenter, men hadde bare 500-lapp på meg. Jeg gikk rundt en times tid og gjorde mine ærend og brukte den siste femtilappen på en brus og tyggegummi, også puttet jeg de siste myntene mine på en crazy reels. Jeg fikk dårlig samvittighet for at jeg allerede hadde glemt han som stod utenfor og ikke hadde gitt han myntene, så jeg bestemte meg for å i hvert fall gi han eventuell gevinst. Dere skulle sett ansiktet hans når han fikk 1900,- ..Dere burde sannsynligvis sett ansiktet mitt også når jeg kom ut døra der, haha!

Fant en Iphone 4 på vei hjem fra byen for noen helger siden, heldigvis var det noen som ringte den før den gikk tom for batteri så jeg rakk å gi dem mitt nr og avtalte et møte dagen etter. De var naturligvis glade.

Også har jeg veldig mange slike ting fra 5 år i jobben, der jeg har gått ut av støvlene for å hjelpe kundene som er innom med alt mulig som redder dagen dems. bl.a. var det noen pøbler innom med en mobil og spurte om vi kunne fjerne operatørlåsen på den, og det virket jo litt shady. sa at vi skulle fikse det men at det tok to timer. vi søkte imei i vår egen database og fant ut at telefonen var kjøpt av en jente i en nabobutikk for bare noen dager siden, og det endte med blomster og sjokolade til oss, og politiet ventet på luringene som kom tilbake to timer etterpå
JEg fant en telefon og lekte sånn mann med tøff hatt og kappe!
Fant mammaen til eieren og sendte melding til hun, avtalte møtested og ga telefonen!
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Jeg ga en uteligeer 20 kr, på vei videre så jeg en stor og sterk idiot stjele koppen til uteliggeren. Ble så forbanna at jeg banka han som stjelte, tok lommeboka hans, ga uteligger 700 kr istedet.
Vis hele sitatet...
Stakkar, lyver på et internettforum for å få oppmerksomhet.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Stinson Vis innlegg
Stakkar, lyver på et internettforum for å få oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at han lyver?
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Hvordan vet du at han lyver?
Vis hele sitatet...
Fordi Torry Pedersen hadde fått 39 orgasmer av noe sånt og gitt vedkommende førstesiden!
må legge til en annen ting jeg opplevde i sammenheng med jobb, et eldre ektepar hadde en CRT tv som ikke virket og ville reklamere. Greit nok, men de hadde fått noen naboer til å stappe den inn i baksetet på bobla dems, og den veide sikkert 35-40 kg... Jeg var alene akkurat da og de kunne ikke hjelpe meg å løfte, så jeg stressa som et helvete med å få den ut av bilen dems. Satan så tungt det var, jeg er ikke så veldig kraftig for å si det sånn :P
Men de skjønte jeg sleit med det, og han fyren la en femtilapp på disken da de skulle gå. Det er jo selvfølgelig ikke tillatt å motta kontanter fra kunder i en sånn sammenheng, så jeg nektet å ta den i mot og forklarte at jeg bare gjorde jobben min bla bla bla. Alt ok, alle var gode venner, og de dro.

Også rydder jeg litt rundt på disken, så har han sniken lagt femtilappen 2/3-deler under en plastmatte oppå disken! Scammed by a pro!

Men jeg sporet opp kontonummeret hans på en finurlig måte og satte over pengene til hans konto igjen, så jokes on him, haha Var desverre ikke der når de hentet tv'n igjen, men fikk høre at det var god stemning.
[quote=Og fant en død hund på en UE-tur for noen uker siden, som jeg meldte ifra, og etter en liten stund kom det en glad mann og hentet hunen.[/QUOTE]

Du fant en død hund, meldte ifra (til hvem?)..og deretter kom det en glad mann og hentet denne døde hunden??
Sitat av booboo Vis innlegg
Du fant en død hund, meldte ifra (til hvem?)..og deretter kom det en glad mann og hentet denne døde hunden??
Vis hele sitatet...
Tipper han meldte fra til eieren (hunden hadde kanskje halslenke med navn/nummer på?). I tillegg blir mange eiere av dyr "glade" når de finner igjen sitt savnede dyr, til tross for at det er dødt. Kanskje den glade (?) mannen ville begrave hunden sin på en fornuftig måte?
Nå i det siste har det blitt utrolig mange gode gjerninger, ikke fult så tilfeldig kanskje.

Jeg har sommerjobb på hjelpemiddel lagret i kommunen der jeg bor. Det blir mange glade fjes når jeg kommer med en ny rullestol, bytter hjul og andre deler som har gått i stykker på de tingene de trenger for å fungere opp mot normalt i hverdagen

En utrolig givende jobb å ha noen uker.
Kjørte hjem fra jobben idag tidlig, og møtte en dame som sto med nød blinken på ut på vei skulderen. Stoppet opp for å spørre om hun trengte noe hjelp.
Så jeg fikk jekket opp bilen, og lagt om dekk, siden hun hadde punktert.

Føles utrolig godt og hjelpe til når det koster en så lite, og gir så mye glede
Her om dagen ble det til at jeg kjøpte fem forskjellige Steam-spill til lillebroren min. Siste dagen med sommersalget der, så jeg måtte jo utnytte det fullt ut
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Her om dagen ble det til at jeg kjøpte fem forskjellige Steam-spill til lillebroren min. Siste dagen med sommersalget der, så jeg måtte jo utnytte det fullt ut
Vis hele sitatet...
Spør du meg er ikke de gjerningen så god. Om du skjønner, spilling er ikke så bra for han.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjæresten min og jeg hadde lagt oss etter en rolig kveld hjemme en lørdagsnatt. Jeg våknet stadig av at typen vridde på seg og lagde lyder. Jeg ba ham holde kjeft. Litt senere våknet jeg av at han satt rett opp og ned i senga og lyttet. Han mente noen ropte om hjelp. Jeg lyttet også, men hørte ikke noe. Da fikk jeg ikke sove jeg heller, det er ikke en god følelse å vite at noen der ute kanskje trenger din hjelp.

En god stund ropte noen om hjelp igjen. Lange forpinte ul. Jeg fryktet først at noen hadde falt i sjøen ikke langt unna, deretter at noen ble mishandlet. Deretter forsvant ropene. Vi lurte på om det hadde ordnet seg. Ti minutter senere var de tilbake. Vi ble nå helt sikre på at det måtte være rop og hjelp og ikke festbråk el. lignende. Derfor kledde vi på oss godt med klær, ute var det tjue minusgrader. Så måtte vi bare lete. Det var svært mørkt. VI prøvde å rope ut i mørket, da ropene igjen hadde stilnet. Vi fikk svar og vandret i retninga vi trodde det kom fra. Vi gikk da mot en volleyballbande som lå likeved min leilighet. Jeg løp ett stykke utover snøe og ropte. Svarene kom stadig nærmere, og jeg fryktet at en alkis hadde falt i elva like ved. Typen min går den andre veien. Plutselig roper han på meg, han har funnet noen.

Helt inntil gjerdet mot volleybanen, mellom nettingen og tornekrattet som vokste lå en svært forkommen ung man. Jeg vil anslå han var ca.19-20 år. Ute var det som sagt tjue minus og vind, mens denne gutten kun hadde på seg en dongeribukse, tynne sokker, og en flanellskjorte. Ingen t-skjorte, ingen jakke, ingen votter eller lue. Han kunne ikke redegjøre for seg og var forståelig nok redd, forvirret og en smule agressiv. Men han skjønte at han trengte hjelp, og var redd for at vi skulle gå. Mannen blødde fra ansiktet og klærne hans var stive av frost. Han lå i fosterstilling og hadde det tydelig smertefullt.

Jeg forstod at vi måtte få ham inn i leiligheten min, vi dro ham opp på beina. Han mente han ikke klarte å gå, men jeg sa at han måtte prøve, for her ute ville han fryse i hjel. Vi støttet ham de femti meterne inn i leiligheten min. Han var ekstremt ustø og stiv i alle ledd og veltet bokstavelig talt ned på sofaen min. Jeg passet på ham der mens typen ringte ambulanse for ANDRE gang, siden det tydeligvis var vanskelig for dem å forstå at en ung gutt holdt på å fryse i hjel. I mens lå han der og ristet, stønnet og prata i ørska. Vi lurte på om vi skulle kle av ham, men ambulansen sa de var på vei og at vi ikke trengte det. Det var kanskje like greit, for han svært forvirret og redd, og derfor noe agressiv og vanskelig å ha med å gjøre. Heldigvis kom ambulansen like etter at vi hadde fått ham inn. De kjørte ham til legevakt for opptining. Han ble skrevet ut neste dag.


Jeg tør ikke tanken på hva som hadde skjedd med ham om ingen hadde hørt ham/brydd seg. Det er et område som ligger et lite stykke unna der folk vanligvis går om natta. Jeg vil vel kanskje heller kalle dette for en selvfølgelig og nødvendig gjerning enn en god gjerning. Vi hjalp han fordi vi kunne, og fordi man ikke lar folk ligge og dø.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Her om dagen ble det til at jeg kjøpte fem forskjellige Steam-spill til lillebroren min. Siste dagen med sommersalget der, så jeg måtte jo utnytte det fullt ut
Vis hele sitatet...
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Spør du meg er ikke de gjerningen så god. Om du skjønner, spilling er ikke så bra for han.
Vis hele sitatet...
Kem er du til å bestemme ka som er bra for folk?

Personlig syntes eg det var en god gjerning. Alt som gleder andre mennesker er gode gjerninger i mine øyne.
Fant en Iphone 4 på dansegulvet da jeg var ute her om dagen. Leverte den til eierne av utestedet.
Er IKT-lærling i kommune, hjelper folk kvar dag!

I ungdomstida brukte eg å halde ein del med personar som ikkje var dei mest populære, huskar eg fekk skryt med skulen.

På VGS var der ei jente i rullestol som hadde fått jakka under hjula, ingen såg ut til å ville hjelpe. Så eg spurte fint om ho trengte hjelp!

Ellers arbeidar eg frivillig i styret til ein kristen og rusfri ungdomklubb.
Sist endret av Darkerface2; 27. juli 2011 kl. 13:32. Grunn: Skriveleif var på besøk.