Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2840
Vært på julebord med venner... sitter nå på sofaen til noen andre, full på sprit og 7 Sobril som ikke engang er mitt... Har holdt på med rusing og tull de siste fem årene, og det er ikke godt lenger en gang.

Har lest en del tråder her oppigjennom, og jeg vet jeg ikke har opplevd "kjipt" som andre her på forumet. Det er mange der ute som har det verre enn meg. Jeg skal jo ikke klage...

Har drukket omtrent hver dag de siste fem årene. Eneste grunn til at jeg ikke er narkoman er at jeg har vært """litt for klok""" eller ikke hatt det vondt nok.

Ingen ting er fint lenger... Hva skal jeg gjøre?
Stikk til fastlege å be om hjelp. Det er ganske innlysende at det er rus som gjør ting kjipt for deg, det høres ihvertfall sånn ut.
Hvis du ønsker å leve, og få det bra, så er det nesten kun én ting du kan gjøre. Det er å kontakte din lege, forklare han/henne ærlig din situasjon og spørre om hjelp. Altså hjelp med avrusning. Men du må da virkelig ønske om å bli rusfri. Iallfall hvis mitt inntrykk stemmer, altså du drikker ganske store mengder alkohol daglig. Så er det ikke umulig, at du kan dø av veneokkulasjon eller leversvikt innen x-antallxår. Desto lenger du kjører dette løpet med alkohol, desto verre blir det å slutte også.

Ellers så får du ha riktig så mye lykke til!
Det var vel det jeg trengte å høre... Tror ikke det er noen andre som virkelig vet... Gikk fra zero to hero for noen år siden. Økte snittet mitt fra 2.2 til 5.6 og kom inn på master i maskin. På overflaten går det fint. M3n jeg orker ikke det lenger heller snart. Det har begynt ø gå utover studier, økonomi, vennskap... er det flere der ute som har kjent på at de "kunstig gode følelsene" har begynt å ta over for alle de andre gledene i livet? Jeg går sjeldent ut lenger. Jeg kjenner mwg ikke igjen lenger i den jeg var. Den jeg vil være...

Litt redd for å gå til legen... Hva kan han gjøre?

Jeg er 24 år for faen... Drt er litt for tidlig
Sist endret av Tournesol; 29. desember 2019 kl. 04:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tournesol Vis innlegg
er det flere der ute som har kjent på at de "kunstig gode følelsene" har begynt å ta over for alle de andre gledene i livet?.......

Litt redd for å gå til legen... Hva kan han gjøre?
Vis hele sitatet...
Klart det kompis! Det er det mange her på freak som har kjent på. Jeg vet ikke hvordan og hvorfor du begynte din rus "karriere" for alt jeg vet er det en grunn for at du har begynt å ruse deg som f.eks depresjon, men jeg kan love deg det at så heavy rusbruk som du driver med gjør ting 100ganger verre! Og om du ikke hadde psykiske problemer fra før som depresjon så høres det ut som du har fått smake på det nå og det kommer til å bli verre om du ikke tar tak nå.

Går du til legen å sier at du seriøst trenger hjelp så får du det, være det alt fra medisiner som hjelper, henvisning til psykiatri og/eller rus behandling. Vær ærlig! Det som er minus med det er at du kommer til å miste lappen en periode til du er edrulig igjen, men det er en liten pris å betale for hjelpen du får, vist du i det hele tatt har lappen da. Lykke til!
Sitat av Alge Vis innlegg
Klart det kompis! Det er det mange her på freak som har kjent på. Jeg vet ikke hvordan og hvorfor du begynte din rus "karriere" for alt jeg vet er det en grunn for at du har begynt å ruse deg som f.eks depresjon, men jeg kan love deg det at så heavy rusbruk som du driver med gjør ting 100ganger verre! Og om du ikke hadde psykiske problemer fra før som depresjon så høres det ut som du har fått smake på det nå og det kommer til å bli verre om du ikke tar tak nå.

Går du til legen å sier at du seriøst trenger hjelp så får du det, være det alt fra medisiner som hjelper, henvisning til psykiatri og/eller rus

behandling. Vær ærlig! Det som er minus med det er at du kommer til å miste lappen en periode til du er edrulig igjen, men det er en liten pris å betale for hjelpen du får, vist du i det hele tatt har lappen da. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Jeg hadde aldri noe tomrom å fylle. Jeg hadde aldri noe å ignorere. Kjente meg snodig i hodet første gang som 11- åring. Jeg likte det alt for godt. Men ettersom årene har gått har det skapt et tomrom. Det har skapt følelser som må.dempes. jeg er en "bakvendt rusmisbruker". Jeg vet jeg trenger hjelp. Har gått frem og tilbake i hodet mitt at jeg bør fortelle det til familien, men jeg har ikke motet til det. Bør jwg si det, eller kan keg klare det på egenhånd?
Sitat av Tournesol Vis innlegg
Jeg hadde aldri noe tomrom å fylle. Jeg hadde aldri noe å ignorere. Kjente meg snodig i hodet første gang som 11- åring. Jeg likte det alt for godt. Men ettersom årene har gått har det skapt et tomrom. Det har skapt følelser som må.dempes. jeg er en "bakvendt rusmisbruker". Jeg vet jeg trenger hjelp. Har gått frem og tilbake i hodet mitt at jeg bør fortelle det til familien, men jeg har ikke motet til det. Bør jwg si det, eller kan keg klare det på egenhånd?
Vis hele sitatet...
Rus skal være som krydder på maten, ikke selve maten, vist ikke blir det krøll. Om du burde si det til familien din eller ikke? tja, det tror jeg du kan bestemme helt selv. Legen har jo taushetsplikt så.. Du kjenner dem best selv, vil dem være støttende om du går på en sprekk eller 20? isåfall så kan det være bra å si det til dem, men noen familier skjeller deg ut og lager kaos fordi dem tror det hjelper, om det er sånn familien din er så lar du være å si noe.

Det kan være lurt å si det til noen gode venner som kan hjelpe deg og finne på edrulige aktiviteter med deg når du går av, for du vil trenge å fylle tomrommet rusen etterlater seg en periode, og ingen bedre måte å gjøre det på enn med noen gode kammerater
Det blir kjipt, men jwg tror jeg vet hva jeg har å gjøre. Skal jeg få gjort noe med dette, må jeg legge alle kortene på bordet. Har prøvd å åpne meg for venner, men de er oppegående, så jeg tror ikke de har forstått. I morgen skal keg fortelle alt. Mine foreldre vil forstå. De vil støtte meg. Men jeg gruer meg til å måtte skuffe dem på denne måten.

Takk for forståelsen. Det setter jeg stor pris på

Jeg er så jævlig lei... jeg kan ikke fortsette sånn
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det ene går gjerne hånd i hånd med det andre, så jeg anbefaler deg å tørrlegge deg for alt. Da blir det litt lettere å ikke falle for fristelsen når man er salongberuset på en fredagskveld, eller å ikke ta seg en kald pils etter noen piller.

Så får du heller se ann stillingen om noen år hvis du føler du har fått ting under kontroll, men hvis du faktisk har et reelt avhengighetsproblem så er det eneste reelle svaret permanent tørrlegging. Det ytterst sjeldent noe som heter normal forbruk etter avhengighet.

Spesielt når det regner alkohol så er det faktisk slik at 1/10 av oss ikke kan drikke fordi suget blir for sterkt. Genetisk koding for overforbruk og avhengighet. Det er ikke alle som er klar over hvor vanlig det er at folk sliter med alkoholen.

Det er definitivt anderledes, men ikke verdens ende å ikke lenger ruse seg i gode lag.

Det er forresten ingen aldersgrense på avhengighet. Er selv gift med en som nok har kunnet blitt regnet som alkoholiker siden hun var 18.
Sist endret av nso; 29. desember 2019 kl. 05:42.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du er 24 år, så ta tak i det nå mens du enda er ung, og ikke la det holde på til du er 30, 34, 44, 54...... Jo før du stopper jo større bedringspotensial har du. Både selve hjernen din men også til å få til alle de tinga man trenger for å ha det bra seinere i livet. Jævla kjipt å sitte som 44 åring uten egen eid bolig fordi alle penga gikk til rus, ingen ekte venner fordi alle ga deg opp. Og tenke fuck nå er det for seint å gjøre noe så blir du sittende sånn i elendigheten resten av livet.

Det er ikke noe tvil om at rusen gjør ting kjipt for deg. Du har sikkert andre personlige kjipe ting også som gjør at du foretrekker den pausen fra livet ditt iblandt med rus. Her kan man gjøre tiltak som å skifte jobb man syntes den man har er meningsløs, studere noe nytt igjen for å heller få drive med noe annet man brenner mer for i fremtiden, gå til terapeut og snakke med foreldre om oppveksten, starte å trene for å produsere mer dopamin og lykke i hjernen, kutte ut aktiviteter som gjør deg destruktiv som f eks drikking eller slutte å henge med folk du føler du må tøffe deg med og ikke kan snakke åpent om kjipe ting med, legge om kostholdet som hjelper på kropp og sjel.

Fastlegen hjelper deg med henvisning til psykolog, og det er et viktig sted å starte. Snakke om alt mulig og også skammen og angeren til at du i det hele tatt ruser deg og hvordan det føles å se seg selv i speilet og utenfra. Kanskje folk rundt deg har høye forventninger om at alt er så bra mens du føler deg mer dritt av det pga dårlig indre selvbilde og selvskader deg med rus.

Det å skrive her inne er en god start. Jeg syns du skal ha denne fanen oppe på telefonen din, og hver gang du får lyst til å "bare chille" med litt rus igjen, gå inn her og husk på den fortvilelsen du hadde når du skrev dette. Ruser du deg blir det en ond sirkel som aldri stopper.

Jeg syns det kan være bra å si til familien, du behøver ikke nødvendigvis si rus før du evn søker om innleggelse, men fortelle at du har det vanskelig for tiden og vil gjerne være mere hjemme, ringes oftere, bare snakke om og gjøre normale ting. Muligens er de de mest normale rundt deg utenom kolleger, hvis vennene dine også ruser seg. Kanskje kan du komme hjem å bo de første ukene så du ikke får rusa deg, og bli med muttern på dagligvarebutikken og skobutikken, måke snø, spise middag sammen osv og gradvis kjenne på at det er godt å gjøre sånne ting og være takknemlig for tid med familien, og tenke på hvor mye det sårer dem hvis du ikke blir rusfri. Ingen vil se sønnen sin ødelegge livet og sjela sånn.

Du har veldig gode utsikter for å klare dette her! Hold motivasjonen oppe ved å tenke som du gjør her... Fuck jeg er 24 år jeg kan ikke ødelegge mer av fremtida mi....
Masse lykke til
Stort sett alltid lurt å være åpen med sine nærmeste, med mindre de nærmeste er tullinger. Når det gjelder alkohol så er det nok ekstra viktig, så du slipper å bli tilbudt det i tide og utide.

Sitat av Tournesol Vis innlegg
Mine foreldre vil forstå. De vil støtte meg. Men jeg gruer meg til å måtte skuffe dem på denne måten.
Vis hele sitatet...
De kommer til å sette pris på at du forteller det til dem.
Sist endret av *pi; 29. desember 2019 kl. 11:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for fine tilbakemeldinger, folkens. Setter pris på det. Skal manne meg opp og fortelle det. Sikkert ikke dumt å få det ut, slik at jeg er forpliktet til forandring.
Så bra å høre at du tar tak i problemene dine. Alkoholproblemer er ingen spøk, og har mye respekt for at du tar steget å forteller dine nærmeste. Anbefaler at du tar kontakt med fastlegen din (som andre har nevnt) og får god adekvat hjelp til problemet ditt. Trenger du noen å snakke med, er det bare å sende en pm!
Om du har et nogenlunde nært forhold til dine foreldre, så er det langt ifra umulig at de allerede mistenker at noe er i gjære med deg hvis du har drukket/ruset deg hver dag de siste 5 årene. Kanskje det blir en slags befrielse for dem såvel som for deg at du forteller dem sannheten om tingenes tilstand. Jeg anbefaler deg også å forklare situasjonen din til dine aller nærmeste venner også. Hvis du uten hell har prøvd tidligere bør du si det på en måte de ikke kan misforstå.

Har du omsorgsfulle foreldre og gode venner på din side i dette som bryr seg om deg, har du veldig gode muligheter til å klare dette. Det er veldig mange med samme problem som deg som må stå i stormen helt alene. Det gjør kanskje ikke saken din lettere, men det er alltid godt å vite at man har folk som er glad i deg i ryggen.
Det er kloke folk her på forumet, ja. Dere hadde så rett.

Jeg feiga ut. Ville ikke si noe når det kom til stykket. Men så hadde jeg en lett samtale med moren min, og da kom plutselig spørsmålet: "Har du det bra?". "jaaaaa..." sa jeg. "Har det jo det". Og det oste jo bullshit av det. Da kunne jeg like godt si det som det er. De hadde jo sine mistanker. Lang historie kort, så gikk det veldig bra.

Sakte men sikkert har jeg blitt så angstete og rar og isolert meg selv. Har ikke følt ekte glede på lenge. Har jevnt over ikke spist særlig mer enn ett måltid om dagen, noen dager ingen ting, i flere år. De dårlige vanene mine har sugd gnisten ut av meg. Jeg har blitt "han raringen", ihvertfall i mine egne øyne. Det oser "kjip" av hele meg. Jeg liker rett og slett ikke den jeg har blitt.

Men nå er det tid for forandring. Jeg skal aldri mer drikke til frokost. Jeg skal aldri mer drikke 12 øl til middag. Jeg skal aldri mer Helle i meg en 2- liter med gin i en sitting hjemme alene. Jeg skal aldri mer "låne" folks medisiner. Jeg skal aldri mer gå drita i butikken. Jeg skal ikke hindre meg selv fra å være lykkelig.

Jeg skal begynne så smått med noe organisert idrett, komme meg ut av leiligheten, begynne å trene og få orden på studiene mine. På lørdag skal jeg spise fire måltider. Det er ikke for sent enda.

Er ikke meningen å være så jævlig dramatisk, men det er godt å skrive av seg av og til.

Takk for støtten, folkens. Dere er gode
Støtter deg hundre prosent.
Jeg er kanskje ikke så langt ute, men svært langt fra land. Spiser minimalt selv, foretrekker flytende kalorier.
Klem fra Betty
Jeg er lei av livet og under førti, jeg er sliten og føler meg gammel og savner en dame. Mye rus og elendighet, og psykisk sykdom. Du høres ung ut, bruk den sjangsen du har til å komme deg på beina, ellers går det sånn i mange år, jeg driker ikke, men jeg tar igjen med alt annet. Alt for mye har jeg tapt på det.

Lykke til, og ha en fin dag, har troen på deg. bruk hver dag godt, det er mitt beste råd, gjør det bedre en i går=)

s