Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 18191
Skapet jeg tenker på er ikke særlig høyt, muligens 70-80cm. Men skapet er veldig solid og robust. Det har en digital kodelås uten nøkkel, det er vel mulig å gå etter fingeravtrykk på tastene. Dvs. fingeravtrykk på knappene 1975 kan gi kombinasjonene xxxxxx? Det er vel mulig å sette det opp i et system?
Om det er en 4-sifret kode, og det er 10 tastemuligheter for hvert siffer, så blir det vel en 10 000 muligheter bare der.
Okei, tror vi skipper den metoden.
tror pretender missforsto det spørsmålet ditt, du kan prøve med noe som framhever fingeravtrykk på tastene og hvis du er så heldig at det kun er fingeravtrykk på 4 taster så har du i utgangspunktet det du trenger for og gjette koden. 4siffer x 4 mulige plasseringer = 16 mulige koder med 1975?
Sitat av ScoopeX
tror pretender missforsto det spørsmålet ditt, du kan prøve med noe som framhever fingeravtrykk på tastene og hvis du er så heldig at det kun er fingeravtrykk på 4 taster så har du i utgangspunktet det du trenger for og gjette koden. 4siffer x 4 mulige plasseringer = 16 mulige koder med 1975?
Vis hele sitatet...
Men si at koden har 6 siffer, men bare fingeravtrykk på 4 siffer.
ja da blir det vell ganske så umuligt ja.

hadde vært gøy og sett et bilde av denne safen din
Sitat av ScoopeX
ja da blir det vell ganske så umuligt ja.

hadde vært gøy og sett et bilde av denne safen din
Vis hele sitatet...
mulig jeg kan ordne et bilde men ikke før neste uke.
Drar liv i denne tråden igjen, enda det er snart en hel uke siden forrige svar her.
Lurer litt på hvordan det går med deg og pengeskapet? Syns den idèn med flytende nitrogen var et godt påfunn, vanskelig og gjennomføre.. men viser allefall at det ikke er mangel på fantasi

Snø, når du tenker på og "sveise" deg igjennom, hvordan ser du for deg at du skal gjøre det? Tenker du bare og ta et vanlig sveiseapparat og skru strømmen så høy at du brenner deg gjennom med det? Har mer tro på skjærebrenner, har en kompis som brukte skjærebrenner til og åpne et gammelt skap. Fant ut på den tungvindte måten at det var fullt av dynamitt, mangler litt fingre og sånt nå han

Plasmaskjærer funker ikke, og de brukes ikke på noe tanks karroseri! Plasmakutter sliter jo som bare det med 8mm plater.
Viss et skap var fult av dynamitt og dette gikk av mangler han nok ikke bare fingre.
Jeg har ikke veldig peiling på sveising osv, men dette er hva jeg har av erfaring med pengeskap.

I det pengeskapet jeg snakker om (husker ikke modell eller noe) er det slik at man låser skapet, og når man gjør det blir det skjøvet en rekke bolter fra selve døren og inn i veggene. Dere skjønner poenget?

Uansett, det skapet jeg snakker om ble brutt opp av noen som ihvertfall hadde litt peiling (det var inbrudd der skapet stod). De brukte et brekkjern til å brekke opp kantene av døra, slik at de kunne se der boltene var, kuttet disse og åpnet døra. Tenker det kanskje er måten å gjøre det på, om du klarer å bøye opp deler av døra?

(merk at i dette tilfellet var det bare en liten metalllist på 5mm som stengte for innsikten til boltene)

Ellers, nitrogen på låsen vil jo bare ødelegge selve låsen, ikke boltene som stenger skapet? Etter min mening (kommer selvsagt litt ann på hvordan skapet er) tror jeg rett og slett det ikke er noe vits å konsentrere seg om låsen. Bare glem den.

Det jeg ville sjekket om jeg var deg var om det fantest tegninger over skapet på internett, sjekket etter tegn på svakheter på toppen eller bunnen av skapet, sett om det var mulig å få knust det litt. (I kristiansand er det en bilopphugger ved navn Bjarne, slike har sikkert kraftig nok utstyr til å mose skapet såpass at man kan ta resten med skjærebrenner eller noe. (kommer ann på om innholdet tåler slik behandling da).
Sitat av InTrance
Viss et skap var fult av dynamitt og dette gikk av mangler han nok ikke bare fingre.
Vis hele sitatet...
"Og sånt" innebærer en handprotese, skapet var ikke fylt til randen med dynamitt. Men lå en god del kubber i det, han ble blåst bort fra selve smellen av døra til pengeskapet når den kom ut.
enda en mulighet er å skyt på den
Sitat av snø
enda en mulighet er å skyt på den
Vis hele sitatet...
Skyte på den? Med hva da?
det kommer vel ann på hva du har,gjør det ikke?
En temmelig stor safe som sto på en skole i oslo som vi pusset opp nylig fikk gjennomgå litt (Vi hadde jo masse tid til å leke oss på, pluss en haug av verktøy. Safen skulle kastes da)
Den bestod av, som sagt før her, ca. 5mm plater og betong innenfor.

Vi tror at det er støpt inn flere plater inne i betongen også. Det fører til at man må både ha metallskive og diamantskive(til betong) og kappe seg gjennom lagene.
Det tar drit lang tid, og man må bytte på skivene hele tiden.

Å kødde med døra vil jeg tippe vi brukte lengre tid på enn å ta den fra en av sidene eller bakfra.
Den beste løsningen vi kom på, var kjernebor. Det gikk rimelig greit, men vi herpa ett og sleit nesten ut det andre boret(Undervisningsbygg betaler....hehe)

Er ikke sikkert alle safer er slik jeg beskrev her da
NightWolf's Avatar
Trådstarter
84 2
Takker for mange gode tips. Tenker å finne så my info. som mulig om den aktuelle safen og lete etter svakheter. Jeg har foressten ett knalltips på hvordan man kan "tjene" 5-20.000kr, men venter med å fortelle til jeg har gjort det selv.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Står iaff her at plasma cutteren skjærer gjennom ting acetylene ikke greier.
At a certain temperature, all metals will burn. There is nothing safe manufacturers can do about that. Safecrackers can use methods of burning to create a hole in the side of a safe large enough to remove its contents. Safecrackers accomplish this by using a variety of torches. Oxy-acetylene torches can operate at temperatures of up to 4500 F, but that isn't hot enough to bore through the side of a large safe in a timely manner. So, what's a safecracker facing a really large safe to do? Plasma cutters and thermic lances are both capable of creating enough heat to burn through a large safe. These tools are quickly replacing the oxy-acetylene torch as the tool of choice for safe burning. In either case, the safecracker uses the heating instrument to bore holes into the safe either exposing the lock mechanism or the contents of the safe. The downside of safe burning is the large amount of heat and smoke produced by the process. Also, both plasma cutters and thermic lances are expensive and take skill to operate properly.
Vis hele sitatet...
Mulig du greier og ta en safe med plasmakutter vist du har en virkelig dyr en. Vi har en som koster nesten 6000, og den sliter med 8mm plater. Men bare du har penger nokk, så finner du kanskje en plasmakutter som tar en safe også.


Vist det er av den typen safe som nevnt tidligere, som har lagvis med 5mm plater og betong. Så har jeg troen på at du kunne fått den opp med plasmakutter og slagborr, men hadde jo blitt og tatt mye tid da
Mon tro om thermite kan brukes til å få opp en safe?
skjalgB: hvorfor åpne safen i det heletatt da? allt som er inni vil jo bli oppbrent.

du kunne kansje bruke litt thermite til å varme opp, så etterpå hive på flytende nitrogen, og slå med slegge. så gjennta til du er inni. det tar tid før det dannes sprekker.

i filmen the score så brukte tyven en borremaskin til å lage hull med for så å fylle safen med vann, og til slutt legge i en liten ladning med sprengstoff.
på den måten så ble anngivelig ikke innholdet skadet, men det ikke helt om jeg stoler på akkurat det. men tror at det er lettere å sprenge opp en safe som er fyllt med vann en en som er full i luft.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det noen som har vært borti et slikt?det har gått i vranglås.Hvordan får vi det opp?
Er det noen mulighet for aa faa ut tastepanelet paa safen. Den som det sporres om i posten her.
Hvis det er det burdte det vaere mulig aa fa kikka paa litt ledninger, samt serr litt paa insiden av safen. Kanskje ogsaa aapna den ved aa koble til noe toeft paa ledningene.

Safe produsenter har vel alltid en backup loesning hvis en safe laaser seg. Kontakt en laas-smed og hoer om han har noen tips. Hvis det ikke er sakt foer i posten hadde det vaert greit og faa vite modellen paa skapet.

Da er det mulig aa se hvor lang kode det er paa skapet ol. Kan vaere nyttig hvis du finner ut hilke knapper som er trykka mest paa. Laaser forresten skapet seg etter et vist antall forsoek paa koden? Hvis ikke er det jo bare aa sette i gang aa proeve koder. Har gjort dette paa en saann rulle laas sak med 4 hjul. Var 9999 muligheter og jeg aapna den paa 6-7000 :P

En annen god mulighet er aa hoere paa rusmiddelforumet, man kommer paa mange smarte maater aa gjoere ting paa under paavirkning av diverse rusmiddler


Sorry for loka tastatur, er engelsk og funker ikke aa bytte akkuratt naa :P
Sitat av Lasse
Da er det mulig aa se hvor lang kode det er paa skapet ol. Kan vaere nyttig hvis du finner ut hilke knapper som er trykka mest paa. Laaser forresten skapet seg etter et vist antall forsoek paa koden? Hvis ikke er det jo bare aa sette i gang aa proeve koder. Har gjort dette paa en saann rulle laas sak med 4 hjul. Var 9999 muligheter og jeg aapna den paa 6-7000 :P
Vis hele sitatet...
Det er aldri 9999 muligheter. Det er 10000, du glemmer kombinasjonen 0 0 0 0.
Sitat av Lasse
...
Hvis ikke er det jo bare aa sette i gang aa proeve koder. Har gjort dette paa en saann rulle laas sak med 4 hjul. Var 9999 muligheter og jeg aapna den paa 6-7000 :P
...
Vis hele sitatet...
Hvis safen har kode som tastes inn, så har du bare 3 førsøk på deg. Slår du feil så må du vente 15min. Samt på safen jeg er borti å må du slå inn 6 siffre, er 110% sikker på at du aldri vil greie å gjette koden eller komme frem til den.
q_Werty: flaks at koden ikke var 0000 da :P
▼ ... over et år senere ... ▼
River liv i en gammel tråd. La oss si at man har tilgang til et pengeskap, men ikke koden. Kodepanelet er digitalt og koden er 4-siffret. Hvis man til daglig har tilgang til skapet er det vel måter å finne ut hva den er. En måte jeg lurer på om funker er å vaske alle tastene med alkohol og så komme tilbake etter at skapet har vært i bruk og blåse pulver på panelet. Man vil vel da få 4 taster med et større lag pulver enn alle andre. La oss si at det er tastene 1234, 4 x 4 = 16, altså 16 kombinasjoner? Har aldri vært god i matte. Hva blir da formelen? Noen som har andre ideer?

Dette er helt teoretisk, har selfølgelig ingen planer om å åpne pengeskap på ulovlig vis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vaske vekk fingeravtrykk for å deretter sjekke vil funke heilt utmerka det. Eventuelt bruke IR-kamera et par minutt etter at nokon har tasta koden og sjå kva taster som fortsatt er varme (enkelte hevder dette funker opp til en halvtime etterpå...ymmv avhengig av utstyr.)

Fordelen med IR-metoden er at forskjell i temperatur vil avsløre rekkefølga ting vart tasta inn, og du slepp dermed å prøve deg fram, men har ferdig kode...
Takk for svar. Høres avansert ut, hva koster et IR-kamera? Er jo også mulig å sette opp et mini kamera med trådløs sender foran pengeskapet og så gjemme en laptop med mottager i området.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
IR-kamera er dyre, trur nok du skal regne med 10-15k for et som kan vise kva tastar som er trykt inn, og 30-40k for et som er nøyaktig nok til å vise kva rekkefølge tastane vart trykt inn...
Ser thermite (vet ikke hva det heter på norsk ) blir nevnt en del ganger. Selv om det er et veldig kraftig stoff (?(det blir ihvertfall jævlig varmt)) så er det ikke allmektig. Det finnes en del safer som tåler den temperaturen (mener å huske at titan legering tåler det?). Men, slike safer koster vel en pen slant.

Vet ikke om trådstarter fortsatt har problem med safen sin?

Correct me if I'm wrong.
Sist endret av Fellwarden; 20. oktober 2007 kl. 01:38.
Ouch.! Litt i drøyeste laget det. Men hvordan er det med slike pengeskap, har man et begrenset antall forsøk eller kan man prøve alle 16 kombinasjonene som en 4-siffret kode har?

Fellwarden: Vel, vi prøver vel å finne den letteste måten å åpne pengeskapet på uten å brenne ned hele bygget.
Sist endret av Guy Fawkes; 20. oktober 2007 kl. 01:40.
Sitat av Guy Fawkes
River liv i en gammel tråd. La oss si at man har tilgang til et pengeskap, men ikke koden. Kodepanelet er digitalt og koden er 4-siffret. Hvis man til daglig har tilgang til skapet er det vel måter å finne ut hva den er. En måte jeg lurer på om funker er å vaske alle tastene med alkohol og så komme tilbake etter at skapet har vært i bruk og blåse pulver på panelet. Man vil vel da få 4 taster med et større lag pulver enn alle andre. La oss si at det er tastene 1234, 4 x 4 = 16, altså 16 kombinasjoner? Har aldri vært god i matte. Hva blir da formelen? Noen som har andre ideer?

Dette er helt teoretisk, har selfølgelig ingen planer om å åpne pengeskap på ulovlig vis.
Vis hele sitatet...
Antall kombinasjoner for en 4-sifret kode gitt antall unike siffer du mistenker å være i koden:
5: 120(5*4*3*2)
4: 24 (4!)
3: 36 (4*3*3*2 / 2 )
2: 16 (4^2)
1: 1

Dvs, om du klarer å finne ut at 1,2,3,4,5 mest sannsynlig har blitt trykket på i det siste, og at koden er 4-sifret, vil det være 120 mulige kombinasjoner å teste ut for de tallene. Finner du f.eks. 2 siffer vil det tilsi at koden inneholder det samme tallet flere ganger. Litt usikker på om jeg regnet rett på 3 unike siffer, men det får da være.
Sist endret av Dyret; 20. oktober 2007 kl. 01:53.
Mulig jeg er trøtt men jeg trenger en forklaring på det der..
Ja, fingeravtrykk-sett så finner du ut hvilke tall du skal prøve med ihvertfall Fint om man har med seg safen hjem det.
hvis du har funnet dem 4 talla, så test bare 1 kode vær dag. siden tester du den formange ganger låser den seg, kansje lese bruker manaulen hvor mange ganger før den låser seg helt ?
Brukermanualen kan man finne ved å finne ut hvilken modell safen er, det bruker å stå på den.

Men hvis man har hastverk så kan man jo alltids bare bruke NØKKELEN...


Nå begynte du å lure, hva...?
▼ ... over en måned senere ... ▼
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Guy Fawkes
Ouch.! Litt i drøyeste laget det. Men hvordan er det med slike pengeskap, har man et begrenset antall forsøk eller kan man prøve alle 16 kombinasjonene som en 4-siffret kode har?

Fellwarden: Vel, vi prøver vel å finne den letteste måten å åpne pengeskapet på uten å brenne ned hele bygget.
Vis hele sitatet...
Føler meg nesten litt presset til å meddele at en firesifret kode ikke har 4x4=16 muligheter, (hvor fanken fikk du DET fra? )
men 10' ^ 4'' = 10000 muligheter. ': ti forskjellige tall mulig, 0-9. '' fire siffer.
▼ ... flere år senere ... ▼
d du trenger er et kraftig proffesjonelt stort brekkjærn og to skikkelig solide gode spett. så er d bare å starte å bende på døra. alle skap kan åpnes på denne måten. er nå min erfarin ihvertfall....
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av snø Vis innlegg
skjærebrenner vil ikke fungere: flammer, gass, røyk, varme og alt som skal blåses ut på den andre siden av arbeidsstykket, kan ikke komme igjennom hvis den andre siden ikke er i "fri luft"
Vis hele sitatet...

Klart skjærebrenner fungerer, du må ikke brenne imellom for at du skal kunne skjærebrenne. Du vil få mye slagg som du må få til å renne ut av hullet du brenner og det blir mye røykutvikling. Klart du får et problem når du skal imellom siste laget og det kommer til å sprute smeltet stål inn i safe'n.

Du vil få problemer å skjærebrenne hvis du møter på syrefast stål, støpejern og aluminum. På syrefast og alu kan du bruke plasmabrenner, men de er grisedyre og kutter ikke dypt.

Jeg vil nok ikke anbefale deg til å skjærebrenne på en safe som står i en kjeller, ihvertfall hvis du har tenkt til å bo i huset etterpå.

Har ikke lest hele tråden, så kan hende noen har rettet på det allerede.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av NightWolf Vis innlegg
Eh...nei du skjønner jeg har et pengeskap i kjelleren som tilhørte oldefaren min som jeg gjerne vil åpne.
Vis hele sitatet...


En kompis av meg hadde en bestefar som hadde gammel dynamitt i safen

Spør selvfølgelig eier av skapet om lov

Se etter ledninger rundt skapet før du begynner



Bruk hardmeallbor av god kvalitet bor hull på toppen
Fyll med vann Sjokk skapet med billbatteri
Vinkelsliper med blad for rustfritt eller diamantblad,skjærebrenner,plasmabrenner (husk 16 amp sikring)
Se etter ledninger rundt skapet før du begynner

Velger du varmarbeid hele veien ta det fra toppen da du kan etterfylle med vann noe som redder verdier
INGENTING av utstyret som nevnes er billig eller allemannseie.
Mye enklere, og antagelig billigere å ta det med til nærmeste låsesmed.
Bransjen har folk som driver med dette på heltid og antagelig åpner skapet meget enkelt.
Du må selvfølgelig være rettmessig eier eller arvtaker av skapet for å få det åpnet
Det er vell ingen i hele værden som bruker diamantblad på stål eller ander metaller, da dette kun brukes til stein/betong eller tegel...
Jeg måtte få eldre kompiser til å kjøpe røyk til meg når denne tråden ble laget..
Sist endret av Bombasa; 4. september 2011 kl. 20:57.
Borr et hull i toppen av safen, gaffatape rundt dørsprekken fyll med vann å en liten dert dynamitt, pga alt vannet er det ingen plass for dynamitten å ta veien så det treng bare bitte litt. fyr opp, å døra sitter i veggen på andre siden av rommet
The Merciful One
mr5050's Avatar
er safen gammel så bruker du 3 -4 spredekiler i stål og en slegge og så slår du kilene inn mellom døra og ramma på safen da burde den gå opp. spredekiler til ved koster 50 kr stykk på europris

bruker du vinkelsliper med kutteskive for stål og ikke diamantskive vil det også funke fett på de fleste skap
http://dt.no/polopoly_fs/b-solid-b-victor-engen-ved-enger-fyllplass-i-amot-fant-det-store-og-solide-pengeskapet-dumpet-fo-1.3338248!/image/3402352275.jpg_gen/derivatives/derivative_article_904/3402352275.jpg


Har en veldig stor safe på jobb som er laget av A/S Joh. Olsen Pengeskapfabrikk.

Døra på dette skapet er vel ca. 20-30 cm i tjukkelse, er 4 bolter som er på størrelse med en tjukk-pølse (lol) som låser døra til selve skapet.
Skapet er ekstremt tungt og bare døra er veldig tung å åpne og lukke. Er kombinasjonslås på den.

Med mindre du kan koden fra før av eller bruker stetoskop, blir du å få slite seriøst med å få det åpnet.
Sist endret av Oterhals; 6. september 2011 kl. 17:28.