Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2364
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei lurer litt på dette med luft i blodåra, jeg satte meg netopp ett skudd og tror jeg glemte å toppe pumpa så er litt bekymra for at jeg trykte inn luft, hvor farlig er egentlig dette og hvordan kjenner man evt om dette har gått galt/er farlig?
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I praksis så utgjør det ingen fare med litt luft når du setter IV, det er i alle fall det som har blitt sagt under opplæring på sykehus. Når det er sagt, så skal man selvsagt tilstrebe å unngå luftbobler.
Slik Burroughs skrev i "Junkie"; hvis luft i nåla drepte ville det ikke finnes noen junkies igjen (noe i den duren).
Relax
Sist endret av travaxa; 6. april 2018 kl. 19:59.
Du vil merke det akutt hvis det er tilfelle. - Altså innen minutter.
I de fleste tilfeller med luft i venøs blodbane brytes luft ned i lungekapillærene - altså de minste blodårene i lungene som tar opp luften vi puster.
Studier viser at farlige doser med IV luft er >50ml. Men dødsfall har hendt med mengder ned i 20 ml. Altså svært mye mer luft enn hva som finnes i en sprøytespiss (kanskje 0.1ml?)
Om du nå er ekstremt uheldig og f.eks har et hull i hjerte (mellom forkammerene- og luften går igjennom dette lille hullet) eller setter en sprøyte med luft i en arterie vil luften kunne oppføre seg som en blodpropp og videre føre til oksygenmangel der den blokkerer. Dette vil du merke som smerte, kald og blekt lem, tungpust, nevrologiske utfall osv. osv. Men dette er svært usannsynlige og det er MYE større fare for at stoffet og urenheter du setter forårsaker en reel blodpropp.
Du bør med andre ord ikke bekymre deg for akkurat dette.
Det skal mye mer luft til enn mange tror. Ikke engang om du setter en hel sprøyte med bare luft skal det være noe problem. Grunnen til at luft KAN være farlig er pga.luftlommer kan sette seg fast i en blodåre og derfor obstruere blodomløpet, på samme måte som faste legemer.