Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4989
Har ca. 80 stk kapsler med l-theanine i en liten boks som jeg fikk i posten igår. Disse er på 200 mg per stk, eneste innholdsstoffet er ifølge tekst-tingen boksen bare l-theanine, og anbefalt døgndose er 1-2 kapsler per døgn (høyere doser skal ikke tar uten samtykke fra lege).

Det jeg da lurer på er om det er mulig å ta for mye av disse? Er det noen spesielle bivirkninger man bør være spesielt obs. på? Bør man egentlig være noe spesielt obs på toleranse, avhengighet og abstinens når det kommer til dette stoffet?

ja, du kan overdosere som på ting flest. hva som vil skje er uklart, er lite informasjon på nettet å neppe noe fastlegen kan gi svar på. men hold deg iallefall langt under 1000mg, hvorfor man skal ta over 400mg forstår jeg ikke
Sist endret av qwop10; 14. juni 2014 kl. 00:58.
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av qwop10 Vis innlegg
ja, du kan overdosere som på ting flest. hva som vil skje er uklart, er lite informasjon på nettet å neppe noe fastlegen kan gi svar på. men hold deg iallefall langt under 1000mg, hvorfor man skal ta over 400mg forstår jeg ikke
Vis hele sitatet...
Hvorfor man skal ta over 400 mg? Ganske enkelt fordi jeg ikke får en så potent og god virkning av en 200 mg kapsel som jeg får av noen slankepiller som inneholder koffein, l-theanine og noen andre diverse stoffer og planteekstrakter
Sist endret av supernatural; 14. juni 2014 kl. 01:00.
...ehh. Kan ha noe med koffeinen å gjøre?
Reptilfreak
Trådstarter
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
...ehh. Kan ha noe med koffeinen å gjøre?
Vis hele sitatet...
Vel, nå har det seg slik at koffein ikke akkurat er et stoff med beroligende, avslappende, anti-stressende og euforisk virkning (eller?)..
Sist endret av supernatural; 14. juni 2014 kl. 02:15.
Mulig det er kombinasjonen i en slankepille???


Jeg kjøpte L-theanine i pulverform, bulk.

Merker ikke en dritt av det. Har tatt mer enn et gram.
som jeg sa, hold deg langt under 1gram, vis du ikke får noe effekt av halvparten så er det egentlig ikke vits å ta mer, er som å drikke alkohol fritt øl som inneholder bare bittelitt alkhool å drikke masse av det å håpe på å få noe effekt, selv om du påfører kroppen et høyt kalori innhold, å på dette får du faktsik å en slags bi effekt.
så hva er egentlig grunnen til å ta det i høyere dose?
Sitat av supernatural Vis innlegg
Har ca. 80 stk kapsler med l-theanine i en liten boks som jeg fikk i posten igår. Disse er på 200 mg per stk, eneste innholdsstoffet er ifølge tekst-tingen boksen bare l-theanine, og anbefalt døgndose er 1-2 kapsler per døgn (høyere doser skal ikke tar uten samtykke fra lege).

Det jeg da lurer på er om det er mulig å ta for mye av disse? Er det noen spesielle bivirkninger man bør være spesielt obs. på? Bør man egentlig være noe spesielt obs på toleranse, avhengighet og abstinens når det kommer til dette stoffet?

Vis hele sitatet...
Du vil ikke få abstinenser, du vil ikke bli avhengig.

Jeg har selv tatt 200mg l-theanine sammen med 100mg caffeine hver gang jeg tar det. tar det somregel 1-2 ganger daglig. Jeg drikker ikke kaffe eller noen annen form for caffeine utenom.

Du kan lese mer om det her:
http://www.reddit.com/r/Nootropics/s...restrict_sr=on
http://www.reddit.com/r/StackAdvice
http://examine.com/supplements/Theanine/
Sist endret av SJefen; 14. juni 2014 kl. 12:42.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Har ca. 80 stk kapsler med l-theanine i en liten boks som jeg fikk i posten igår. Disse er på 200 mg per stk, eneste innholdsstoffet er ifølge tekst-tingen boksen bare l-theanine, og anbefalt døgndose er 1-2 kapsler per døgn (høyere doser skal ikke tar uten samtykke fra lege).

Det jeg da lurer på er om det er mulig å ta for mye av disse? Er det noen spesielle bivirkninger man bør være spesielt obs. på? Bør man egentlig være noe spesielt obs på toleranse, avhengighet og abstinens når det kommer til dette stoffet?

Vis hele sitatet...
Det er ingenting å bekymre seg for. Teanin er ekstremt trygt. Det finnes ingen store bivirkninger og det er ikke kjent noen dose som medfører giftighet eller sterke bivirkninger. Du kunne antagelig spist hele boksen på én gang uten å komme til skade, men det er ikke å anbefale. Finnes ingen avhengighet eller abstinens. Effekten er såpass mild at jeg ikke merket noe av doser fra 200 til 2000 mg, verken negativt eller positivt, det var som sukkerpiller. Men enkelte finner dem avslappende.
▼ ... flere år senere ... ▼
Fikk selv tak i disse nylig og finner de ganske nyttige i doser på 600 mg per gang (mindre angst, beroligende, bedre humør og mer lyst til å finne på noe).
Ifølge det jeg har funnet ut så har ingen studier konkludert med at man kan ta for mye av disse. Men pillene, som iallefall jeg har, inneholder også Inositol, som man ikke burde ta mer av enn maks ca. 12 gram. Bivirkningene man vil kunne oppleve ved å ta mer enn dette er visstnok bla. Kvalme, Oppblåsthet og noen andre mindre alvorlige symptomer.

Dette blir jo egentlig bare som å drikke massevis av te, og jeg har aldri hørt om personer som har dødd eller fått alvorlige komplikasjoner av å drikke for mye grønn te. Bortsett fra når det er vannforgiftning som har vært grunnen, selvfølgelig.
Sist endret av Who?; 2. desember 2018 kl. 21:07.
Synes også theanine fungerer bra i større doser. Som angstdempende, beroligende og humørboostende tilskudd synes jeg ashwaganda og Lions mane er hakket bedre...