Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 5025
Søkende
Trådstarter
Hvis du ser en mann som truer en unge med kniv, ringer du da politiet eller bryter du inn for å hjelpe? Politet bruker gjerne litt tid på å komme og liv kan gå tapt før den tid, hva ville du gjort? Satt det litt på spissen men du skjønner prinsippet, det er ikke alltid politiet er en løsning, noen ganger må man faktisk gripe inn selv, selv om det høres ut som hardt arbeid. Jeg startet denne tråden for å få hjelp til hvordan om jeg burde og hvordan jeg skal anmelde det (noe jeg skal gjøre til uka), men også med ett håp om at andre faktisk vil bry seg i en lignende situasjon.
Det er en helt annne diskusjon, og blir bare for dumt å trekke inn i denne saken.

Politiet er den eneste fornuftige løsningen. Du kunne til og med ringt vakta og hørt med dem hva de mener du skulle gjøre. Ingen ville klandret deg for å ha ringt en gang for mye til politivakta.

Lykke til med anmeldelsen, om noe så fører den seg inn i statistikken over henleggelser. Det finnes absolutt ingen beviser i denne saken utover ditt ord, så hva vil du at politiet skal gjøre? Razzia hjemme hos eieren?
Søkende
Trådstarter
Mulig den blir henlagt, men da har jeg i allefall prøvd å gjøre noe. Jeg kan i allefall håpe at politiet ring personen og tar en alvorsprat (det er kunn et håp, da politiet sikkert har en eller annen idiotisk trafikkontroll de prioriterer).
Vi kunne sikkert ringt politiet, men var ikke det som stod i tankene da, ett liv stod faktisk på spill. Synes ikke det er første pri. Å ringe noen da. Hvor vidt mitt eksempel er relevant eller ei, håper jeg at det er en tankevekker for de som tenker at "det bare er en hund".
Hvis et liv sto på spill så hadde du knust ruta. Slutt å overdramatiser hendelsen som om det var verdens undergang.
Søkende
Trådstarter
Hmm, hvis du er uenig/synes jeg overdramatiserer, hvorfor bryr du deg/fortsetter å poste her da?
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Jeg vet om tilfeller der personen som har knust bilvinduet har måtte erstatte dette.

Sier ikke at man ikke skal gjøre det, men man kan ikke knuse et vindu bare fordi man ser en hund i bilen uten og ha tenkt litt gjennom hvor varmt det er og hvilken signaler hunden gir. Det beste i slike tilfeller er å prøve å få tak i bileier og/eller politiet først og fremst.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke bruke tid på å finne eier av bil eller tilkalle politiet hvis en bikkje sitter med skum i munnviken og holder på å dø. Da skal jeg knuse ruta og skjelle ut eier om han snakker i mot. Det står faktisk mellom liv og død i slike situasjoner, jeg kan gjerne erstatte ruta hvis eieren tør å spørre om det.

Det sier seg selv at ingen "smæsjer" en rute når det er mild temperatur og vinduet har en liten åpning.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Jeg skal ikke bruke tid på å finne eier av bil eller tilkalle politiet hvis en bikkje sitter med skum i munnviken og holder på å dø. Da skal jeg knuse ruta og skjelle ut eier om han snakker i mot. Det står faktisk mellom liv og død i slike situasjoner, jeg kan gjerne erstatte ruta hvis eieren tør å spørre om det.

Det sier seg selv at ingen "smæsjer" en rute når det er mild temperatur og vinduet har en liten åpning.
Vis hele sitatet...
Hvis bikkja har skum i munnviken og holder på å dø, så skal jeg klappe for deg mens du knuser ruta.

Det eneste jeg og andre her har prøvd å påpeke er at man må bruke hodet litt under situasjonen. Man kan se på hunden om man har tid til å ta en kjapp ringerunde først og løse situasjonen på en litt bedre måte enn å knuse ruta.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Det sier seg selv at ingen "smæsjer" en rute når det er mild temperatur og vinduet har en liten åpning.
Vis hele sitatet...
Jo jeg tror faktisk at det kan skje. Nettopp pga overdramatisering.