Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7410
Jeg har blit tatt i å røyke hasj og har fått muligheten til å gå på pissings i 8 mnd for å slippe å bli anmeldt.
Hva skjer hvis jeg takker nei til pissings og blir anmeldt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får antakeleg eit forelegg på eit par tusenlapper.
Da blir du anmeldt og du får opprettet en sak mot deg. Da vil du kunne bli straffet (bot) og får saken på rullebladet.
Hvis du nekter å betale boten havner saken i retten.
Sist endret av iColdman; 15. desember 2015 kl. 17:55.
Skyt meg om jeg tar feil; Hvis du pisser, slipper du rulleblad, da saken isåfall går som påtaleunnlatelse mot pissings. Har du ikke noe imot å få rulleblad, drit i pissings og røyk videre.
Betal boten og bli ferdig med det er mitt tips. Det blir ståendes i registeret dems uansett ! De lover ditt og datt , strafferabatt osv, bare tull.
du kan få problemer om å søke om førerkort viss du ikke allerede har ett da, viss du betaler bot.
Bare så du er klar over det, så er de slue som faen. Jeg fikk beskjed forrige gang jeg ble arrestert at de skulle slette alt fra "meg" så fort jeg ble sjekket ut av en sak jeg ikke hadde noe med å gjøre. men neida. Ble kalt inn til vitneavhør her om dagen.

Tror du ikke de hadde finger avtrykk og dna av meg uansett, selvom! (5 år siden!)

Så uansett hva du blir taua inn for, si at du vil ha advokat og at du ikke ønsker å forklare deg.
Sist endret av A-tillah; 15. desember 2015 kl. 18:23.
Problemet mitt er at for øyeblikket bor jeg hos foresatte, uten jobb og skole(ble utvist pga hasj, og endte opp i denne situasjonen), blir jeg anmeldt blir jeg antageligvis utvist fra hjemmet også. Ser ikke på det som så stort problem utenom at jeg ikke har noe annet sted å bo...
Men har heller ikke lyst å pisse i en kopp i 8mnd og slutte å røyke.
Har ingen problemer med røykingen, som de prøver å få meg til å tro.
Legene jeg har snakket med har heller ikke peiling på hva cannabis er på måten de snakker om det.
De visste ikke engang forskjell på hasj og grønt, og kaller det for "mariana".
Sitat av Tattpåfersken Vis innlegg
Problemet mitt er at for øyeblikket bor jeg hos foresatte, uten jobb og skole(ble utvist pga hasj, og endte opp i denne situasjonen), blir jeg anmeldt blir jeg antageligvis utvist fra hjemmet også. Ser ikke på det som så stort problem utenom at jeg ikke har noe annet sted å bo...
Men har heller ikke lyst å pisse i en kopp i 8mnd og slutte å røyke.
Har ingen problemer med røykingen, som de prøver å få meg til å tro.
Legene jeg har snakket med har heller ikke peiling på hva cannabis er på måten de snakker om det.
De visste ikke engang forskjell på hasj og grønt, og kaller det for "mariana".
Vis hele sitatet...
Foreldre/lærere/leger har ofte et "konservativt" syn på cannabis, men det betyr ikke at de har feil i alt de sier. Cannabis er kanskje ikke så farlig som først antatt, men det har klare negative bivirkninger. Ikke tro at du vet hvordan ting egentlig er når det gjelder stoffet.
Du har falt ut av skole og bor hjemme uten inntekt. Er du virkelig villig til å også ofre forholdet ditt til dine foreldrene over noe som gjør deg fjern? Det betyr nok mer enn du tror. Mitt tips er å manne seg opp, komme tilbake i skole/jobb så fort som mulig og gå på pissings så lenge det behøves. Du har masse tid senere til å kunne ta en røyk i ny og ne, men nå er ikke tiden.
Sist endret av inabsentia; 15. desember 2015 kl. 18:41.
Sitat av Tattpåfersken Vis innlegg
Problemet mitt er at for øyeblikket bor jeg hos foresatte, uten jobb og skole(ble utvist pga hasj, og endte opp i denne situasjonen), blir jeg anmeldt blir jeg antageligvis utvist fra hjemmet også. Ser ikke på det som så stort problem utenom at jeg ikke har noe annet sted å bo...
Men har heller ikke lyst å pisse i en kopp i 8mnd og slutte å røyke.
Har ingen problemer med røykingen, som de prøver å få meg til å tro.
Legene jeg har snakket med har heller ikke peiling på hva cannabis er på måten de snakker om det.
De visste ikke engang forskjell på hasj og grønt, og kaller det for "mariana".
Vis hele sitatet...
Et forhold mellom foreldre som stiller hasj på linje på heroin, kan lett ødelegges av å bli tatt å røyke. Hvis du er smart nå, så avlegger du urinprøve i 8 måneder.
Bli ferdig med skole, få deg en jobb og egen bolig. Så kan du røyke så mye du vil.
Sitat av Tattpåfersken Vis innlegg
Problemet mitt er at for øyeblikket bor jeg hos foresatte, uten jobb og skole(ble utvist pga hasj, og endte opp i denne situasjonen), blir jeg anmeldt blir jeg antageligvis utvist fra hjemmet også. Ser ikke på det som så stort problem utenom at jeg ikke har noe annet sted å bo...
Men har heller ikke lyst å pisse i en kopp i 8mnd og slutte å røyke.
Har ingen problemer med røykingen, som de prøver å få meg til å tro.
Legene jeg har snakket med har heller ikke peiling på hva cannabis er på måten de snakker om det.
De visste ikke engang forskjell på hasj og grønt, og kaller det for "mariana".
Vis hele sitatet...
Å ikke ha et sted å bo på denne tiden av året vil jeg nå påstå er et stort problem.

Hvis du ikke har noe problemer med røykingen som du sier, så kan du vel bare legge den på hylla i 8mnd? Prøv å kom deg tilbake på skolen igjen å få deg en utdannelse, røyke bønne kan du gjør resten av livet, kjedelig å kaste bort dette bare fordi du ikke har lyst å slutte å røyke.

Det er da min mening hvertfall.
Har du jobb? Har du muligheter for å skaffe et sted å bo? Hvor gammel er du? Å bli tatt for hasjrøyking er ikke på noen måter enden på visa. Men det gjør som regel en del ting litt vanskeligere. Kan være jobber man utelukkes fra.

Å bo på gata slipper du uansett, men da må du gå til nav ASAP. Sosialstøtte er forresten ikke så kult som det høres ut som. Min anbefaling, gå å piss, hold deg på talefot med foreldrene dine. Selv om forholdet ikke er det beste nå så angrer du nok om noen år.
NAV har et ansvar for å gi deg livsopphold og støtte til livsopphold. Søk en liten hybelleilighet, ha ofte kontakt med nav til de har ordnet disse tingene for deg, så du kan ha et tilnærmet stabilt liv, og led deretter ditt eget liv. Gå din egen vei, foreldra dine kommer aldri til å stole på deg eller gi deg tillit, når de reagerer på denne måten uansett.

Det er bedre at du får et lite sted å bo, og penger til livsopphold og mat, enn at du skal bli uteligger og må leve av å tigge av/snylte på andre. Da kan du betale skatt og fremdeles være en del av samfunnet, uansett om du har jobb eller ikke. Da har du verdigheten i behold. Så ta den kampen, kom deg fri, så kan du få all den tiden du trenger til å finne ut av hva du vil med livet ditt.

Så lenge du har lært å lese, skrive og regne, og oppfører deg normalt rundt andre mennesker, så står du likt med stort sett 80% av alle andre i samfunnet.

Bare ikke misbruk samfunnet, ikke gjør livet surt for andre mennesker.
Sist endret av Oro; 15. desember 2015 kl. 20:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Så lenge du har lært å lese, skrive og regne, og oppfører deg normalt rundt andre mennesker, så står du likt med stort sett 80% av alle andre i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Så 80% av samfunnet mangler utdanning og går på NAV? News to me.

Sånn seriøst så er jo faktisk eit godt råd i samanhengen å ta seg pittelitt sammen, og skrape i boks ei utdanning, og ikkje satse på NAV. Sure, er sterk tilhenger av et sosialt sikkerhetsnett, men det sosiale sikkerhetsnettet er ein eksistensgaranti, og gjev ikkje spesielt god kjøpekraft eller levestandard.
Det er tull at en påtaleunnlatelse ikke kommer på "rullebladet".
Dette kommer på den uttømmende attesten, som er den attesten flest arbeidsgivere som krever politiattest krever (politi, militæret, vekter etc.).

Du slipper nok å få en bot, så du får ta en avgjørelse på om du har lyst til å betale boten eller fortsette å røyke.
Når jeg var 16 valgte jeg en bot på 2500 i stede for urinprøver i ett år.
Hvorfor skal han bare bøye seg for autoritetene når han i det store og hele ikke later til å ha skadet noen eller gjort livet surt for noen? Han er et individ med rettigheter, på linje med alle andre. Alt dreier seg bare om penger uansett. Staten ber bankene bare skrive ut 100-150 000 ekstra i året som han bruker, som kommer tilbake til staten i form av skatt og lønn til arbeidere, "verdi- og samfunnsutvikling". Han er i det minste ikke til last for noen, eller han går ikke rundt og gjør innbrudd og raner folk for å få dagen til å gå rundt. Han får tid til å kontemplere og finne ut av livet uten press og tvang.

Det er bedre å gjøre det på den måten, og han kan få den tiden han trenger til å finne ut av hvem han er, om det tar 1 år, 5 eller 10, får være likegyldig. Det er bedre å gjøre det sånn enn å presse han ut i noe han kanskje ikke er klar for. Det kan gjøre mer skade enn at han går på tomgang i noen år. Da er han i hvert fall fri, det er viktigere enn å leve som en slave. Da beveger man seg fremover, uansett hvilke fremskritt man gjør. Hvis noen tvinger en til å bevege seg fremover mot ens vilje, så vil en ønske å gå tilbake til der man var før man ble tvunget, i psyken.

Da kan han få tid til å finne ut -på egen hånd- om dette med rus er noe han virkelig vil fortsette med, når han ser de negative konsekvensene av det. Alle mennesker lærer av sine feil, alle -vil- føle seg nyttig, alle -vil- bli respektert og ha noen å se opp til. Det er det ikke den smålige trassen mot autoriteter som skal bestemme, men hans livslyst og livsvilje! Og jeg mener det er -det- som skal ligge i bunn for all motivasjon, -ikke- tvang, sånn som alt legges opp til i dag. Det skaper mer tragedie enn positivitet.
Sist endret av Oro; 15. desember 2015 kl. 20:58.
Kan legge til at jeg var litt rask med "at uttømmende attest er det flest krever", men det er oftest den alle møter på i form av førsteganstjeneste.

En fillesak som hasj vil uansett forsvinne fra "det vanlige rullebladet" innen 2 år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Hvorfor skal han bare bøye seg for autoritetene når han i det store og hele ikke later til å ha skadet noen eller gjort livet surt for noen?
Vis hele sitatet...
Ein grunn kan vere at autoritetane kan gjere livet mindre hyggeleg. Staten er faktisk feil instans å statuere eksempel mot...
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Det er bedre å gjøre det på den måten, og han kan få den tiden han trenger til å finne ut av hvem han er, om det tar 1 år, 5 eller 10, får være likegyldig. Det er bedre å gjøre det sånn enn å presse han ut i noe han kanskje ikke er klar for. Det kan gjøre mer skade enn at han går på tomgang i noen år. Da er han i hvert fall fri, det er viktigere enn å leve som en slave. Da beveger man seg fremover, uansett hvilke fremskritt man gjør.
Vis hele sitatet...
Vel, det er han som taper på det - i hovudsak. Det er eit par hundre tusen ein går glipp av ved å gå NAV vs. å jobbe, og utsett utdanning tel jo ikkje positivt på CVen.

Pisset ditt om slave er idiotisk. Det er veldig få i verda som har såpass stor økonomisk fridom som nordmenn. Det er eit hån mot dei som ikkje har mat i kvardagen, eller er faktiske slaver.

Poenget er at det er ingen andre enn OP som taper på å velje det du foreslår, men det får vere så.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Poenget er at det er ingen andre enn OP som taper på å velje det du foreslår, men det får vere så.
Vis hele sitatet...
Det er din subjektive mening. Trådstarter må ta et valg av om han ønsker å betale et forelegg og fortsette å ta seg en blås, eller å om han vil slippe forelegget, ikke kunne røyke/være med folk som røyker inne samt at noen skal stå å se på han pisse i en kopp x antall ganger i løpet av 8 måneder.

Personlig passet det meg best å ta boten, men det er som nevnt noe trådstarter må ta stilling til hva som passer han best.

Hvis boten er urimlig høy burde du klage på summen. Politiet i Oslo pleier å bøtelegge besittelse av hasj for kr 10.000 hvis det er i sentrum (noe som er helt latterlig), men blir redusert straks man klager.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Det er din subjektive mening. Trådstarter må ta et valg av om han ønsker å betale et forelegg og fortsette å ta seg en blås, eller å om han vil slippe forelegget, ikke kunne røyke/være med folk som røyker inne samt at noen skal stå å se på han pisse i en kopp x antall ganger i løpet av 8 måneder.

Personlig passet det meg best å ta boten, men det er som nevnt noe trådstarter må ta stilling til hva som passer han best.

Hvis boten er urimlig høy burde du klage på summen. Politiet i Oslo pleier å bøtelegge besittelse av hasj for kr 10.000 hvis det er i sentrum (noe som er helt latterlig), men blir redusert straks man klager.
Vis hele sitatet...
Tror vidarlo heller tenker på det der pisset om å leve fri på NAV i stedet for å leve som en slave. For øvrig vil jeg si at trådstarter absolutt virker som en person som kunne hatt jævlig godt å komme seg ut av sitt nåværende mønster, hvilket 8 måneder uten røyking kunne ha hjulpet med.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Regel nr.1 aldri stol på en lege.
Regel nr.2 aldri stol på Politiet.

Dette er et fint tilfelle av logikken til Samfunnet vi lever i.
En person som røyker tjall blir utvist av skolen, det samfunnet mener er framtiden dems.
Personen skal blir plaget av Politi og myndighetene og blir straffet med bot og sak på rullebladet.
Den dag personen skal ta lappen får han ikke ta den og om han har den mister han den pga. manglende edruelighet.
Om personen slutter og røyke og blir "clean" så blir han fortsatt stoppet/plager/diskriminert hele tiden pga. han er registrert i systemet.

Dette er snakk om personer som ikke plager fellesskapet med det en gjør og skal bli straffet hardt uansett.
Personen inntar et middel som er mindre farlig en lovlige NARKOTIKA som Alkohol, Nikotin og Koffein.

Ikke misforstå, det er positive og negative ting med alt. Det er konsekvenser med og innta Cannabis, det kan påvirke psyken din. Men dette er ikke et problem for personer som ikke er psykisk syke fra før eller kommer til og bli. Om du blir psykisk syk om 10 år så er ikke det så smart og røyke da det kan frembringe problemene. Men da hadde du fått problem med psyken senere uansett

Hva er galt og riktig? Tankegangen til personer flest er lagt av hva myndighetene sier og gjør, og hvordan samfunnet er i forhold til det. Det kunne ligasågodt vert Alkohol som var ulovligt og farlig. Da hadde det vert helt likt.
Er bare pga. penger at Cannabis er ulovligt. Og viss dem som bryr seg mest om penger (myndighetene) sier at det er farlig og du blir sprø så måååå jo det stemme, eller hva?

Jeg anbefaler folk til og tenke utfor boksen. Ikke være redd for og skille seg ut og heller være et eksempel.

Personlig så skal jeg drite i alle straffer jeg får pga. Cannabis...
Hva har det og si om du får noe så står på rollebladet?
Det har ikke mer og si en hva du gjør utav det selv. Ja, det kan være at det får konsekvenser som at du ikke kan reiser visse plasser. Eller at du ikke kan få visse jobber, men jaja dumt for dem. Der mistet dem plutselig en god arbeider som egentlig er en helt normal pga. dem ikke vet bedre, deres tap Det er jo bare en dum tekst som står på ditt navn. Hvorfor bry seg så mye om en dum tekst.?

De tar lappen din, javell kjør likavell? Du har jo allerede noe på det kjære rullebladet ditt så hva gjør det om du får litt ekstra? Hehe, straff dem tilbake om du så vill. Om de tar din bil, så tar du deres bil, eller saboterer/herverk. Bare ikke bli tatt

Hva er målet med livet?
For meg så er det og være glad. Samma hvor jeg er, hva jeg gjør og alt- Sålenge jeg er glad. Men, du må tenke konsekvenser. Om det blir mer negativ effekt en positivt av det du gjør så er det i bunn i grunn ikke vits. Men da kan du tenke alternativer...

Vær deg selv, gå i det du vil og ikke tenkt på hva alle andre mener. Det er din hjerne og det er bare du som bestemmer hva som fåregår der oppe. Du trenger ikke og bry deg mer en det du selv ønsker. Men er ikke bare bare og styre. Men sålenge du gjør ditt beste får og bli glad så kan du ikke gjøre mer.

Håper dette innlegget plager dere lesere får mye. Dette er mine meninger og tankerganger, og dem forandres hele tiden. Men om det kan hjelpe folk til og tenke selv så er det verdt tiden til og skrive det. Enten om personern som tenker er enig eller ikke, så fikk jeg personen til og lage seg en egen personlig mening. Da er min jobb gjort.

(btw. mye ening med Arne_J)
-Takk
Uten at jeg vet hvor gammel du er vil jeg anta at du er ung. Du har hele livet ditt foran deg, valg som virker utenkelige å ta i dag kan en gang i framtiden bli fristende. Det være seg jobb, utdanning, hobby eller reisemål. Anbefaler deg å ikke opponere for mye, ta avtalen om urinprøver og legg cannabis på hylla til du blir eldre og har "kommet på plass" i samfunnet med eget sted og bo og mindre avhengighet til foreldre og andre rundt deg i dag.

Får du det på vandelsattesten din er det lettere å forklare det til en framtidig arbeidsgiver eller lignende at du var "ung og dum", gjorde en feil men retta det opp med å inngå avtale om urinprøver med myndighetene. Nekter du urinprøver stiller du framtidig vanskeligere dersom du en dag må forklare forelegget du kommer til å få..

Du har mye av livet foran deg, ikke brenn alle broer nå fordi du vil være sta og bli en martyr i den meningsløse "krigen mot narkotika". Det går bare ut over deg selv.
^ det er ikke ulovlig å si til arbeidsgiver (hvis ikke det er i systemet du er straffet i) at du har pissa og gjort opp for deg, men i virkeligheten har du ikke.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Bare så du er klar over det, så er de slue som faen. Jeg fikk beskjed forrige gang jeg ble arrestert at de skulle slette alt fra "meg" så fort jeg ble sjekket ut av en sak jeg ikke hadde noe med å gjøre. men neida. Ble kalt inn til vitneavhør her om dagen.
Vis hele sitatet...
Du har nok misforstått noe. De går ikke bare inn og sletter ting som allerede er registrert i saken. Er du oppført som vitne, så er du oppført som vitne. Du gikk altså fra mistenkt til vitne. Ser ikke helt hvor de har vært slue her.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
PRO-TIP

Si at du vil heller ha blodprøve, nekt urinprøve. Det er den eneste fair testen som viser om du har noe i blodet der og da.
Sitat av Carmex Vis innlegg
PRO-TIP

Si at du vil heller ha blodprøve, nekt urinprøve. Det er den eneste fair testen som viser om du har noe i blodet der og da.
Vis hele sitatet...
Fungerer det også?
Å leve av nav er også å være en slave av staten. iom at du er avhengig av dem for å leve (LIVSOPPHOLD). Er nok best å legge pipa på hylla et år eller to. Nok av folk som har vært i din situasjon å lever samma møkkalivet 10-15 år seinere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oro Vis innlegg
Enhver autoritet kan gjøre livet mindre hyggelig. Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg har utgitt staten som en autoritet i mitt innlegg, men la oss gå ut fra at vi gjør det. I så fall, så er enhver borger i Norge født med Staten som arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Slutt med bullshit. Du kan ikkje postulere at staten ikkje er ein autoritet nokon plass -- all den tid dei har monopol på vold, og kan bure deg inne for brot på reglane.
Sitat av Oro Vis innlegg

Så jeg vil si at staten er et svært godt eksempel å "statuere et eksempel mot" med tanke på oppvekst, jobb og integritet. Det er de som bestemmer hvordan pengene skal flyte og hvordan absolutt alt er lagt opp, og vi får ikke vite hvordan alt blir lagt opp fordi vi skal være enklere å kontrollere.
Vis hele sitatet...
Igjen -- slutt med bullshit. Kva meiner du med avsnittet over? Dei bestemmer korleis pengane skal flyte, og vi får ikkje vite korleis det vert lagt opp? Du er klar over at staten langt i fra bestemmer på detaljnivå, og at offentleg forvaltning er underlagt ganske mange regler om offentlegheit, slik at du kan få meir eller mindre komplett innsyn i sakshandsaminga om du vil, og at forvaltinga er underlagt rimeleg streng kontroll av t.d. Sivilombudsmannen?

Ikkje at eg ser kva det har med innlegget du svarte på å gjere.
Sitat av Oro Vis innlegg
Et par hundre tusen spiller ikke så mye rolle i dagens samfunn. Det tar fremdeles stort sett hele livet å spare til å betale ned bare ett hus og samtidig brødfø en familie om dèt er målet. Man blir aldri -økonomisk uavhengig-, noe jeg betegner som økonomisk frihet.
Vis hele sitatet...
Igjen - bullshit. Eit par hundre tusen er ein brukbar brøkdel av eigenkapitalen på husvære, og å kjøpe husvære er faktisk det mest økonomiske du kan gjer. Så jo, eit par hundre tusen tideleg i livet er svært viktig.
Sitat av Oro Vis innlegg
Man trenger bare nok passive inntekter (aksjer, utleie, fond og lignende) til å dekke levekostnader, så trenger man ikke å jobbe for noen noe mer.
Vis hele sitatet...
Det er svada. Det viktigaste du kan gjere når du får råd er å kjøpe husvære. Grunnen er enkel - det er svært gunstig skattemessig i Noreg, og du slepp utgifter til leige. Når gjelda er nedbetalt har du billig bolig - og godt med kapital til større.
Sitat av Oro Vis innlegg
Jeg skal ikke si at jeg vet hvordan, enda, men når jeg finner ut skal jeg lære alle andre om det også, bare for å kødde med de som holder informasjonen tilbake.
Vis hele sitatet...
Slutt med vås. Det er ingen som held informasjonen tilbake. Å skaffe seg passive inntekter er trivielt - gi meg hundre millioner så skal eg vise deg korleis.

Det er svært vanskeleg å få avkastning som er markant betre enn aksjemarkedet generelt, og det krev at du har rimelig mykje pengar før du får stor nok avkastning til å leve av det. Det er ikkje snakk om å halde informasjon tilbake - det er enkel matematikk. Du bør slutte å lese sjølhjelpssvada, for den einaste du lurer er deg sjølv.
Sitat av Oro Vis innlegg
Hvis èn som tjener 250 000 i året får lønnsøkning på 100 000, så går bare levekostnadene opp på grunn av reklame og vi "ledes" til å kjøpe mer unødvendige ting. Vi lærer ikke hvordan vi skal starte noe eget og skape passive inntekter til oss selv.
Vis hele sitatet...
Uh. Aksjemarkedet har aldri vore meir tilgjengeleg for folk flest, og vi har aldri vore så rike som no. Og kva du vel å bruke pengane på er vitterleg ditt val. Eg hadde ingen store problem med å sette av rimelig store summer når eg tente veldig godt.

250k er og eit marginaltilfelle, fordi det er såpass lågt at ein som har det, og får ein lønnsauke på 100k vil komme opp på litt under snittet - ikkje bli rik.
Sitat av Oro Vis innlegg
Det som -virkelig- er et hån mot andre i verden, er hvordan artister, musikere, fotballspillere og slike tjener millioner "fordi de er født så heldige å ha et talent for det". De kan slutte når de vil fordi de har penger nok. DET er virkelig et hån. Sånne ting burde kun bli drevet på hobbybasis.
Vis hele sitatet...
Kvifor i hule helvete burde det verte dreve på hobbybasis? Har du sett deg inn i den grunnleggjande ideen markedsøkonomi? Det er etterspørsel etter fotballkamper, og fotballkamper som har gode spelarar er verdt meir på TV og for publikum enn fotballkamper i 6. divisjon. Difor får dei god lønn. Og det er toppen av isfjellet som får god lønn. For kvar som får over 100k i lønn tipper eg det er tusen fotballspelarar som betaler alt utstyr sjølv og har det som hobby.
Sitat av Oro Vis innlegg
Min absolutte mening om arbeidslivet er at absolutt alle skulle bli lært opp i hvordan å skaffe seg trygge, passive inntekter, sånn at man kunne kuttet ut arbeidslivet -om- man vil, og -når- man vil, fra tidlig voksen alder.
Vis hele sitatet...
Da trur eg du får foreslå korleis ein kan skaffe seg passive inntekter. Anta at du ikkje vil ha over 10% ROI, og forklar korleis du vil få det til utan å ha solid startkapital.

Viare - forklar bærekrafta i at alle har passive inntekter, og korleis det vil slå ut på BNP.
Sitat av Oro Vis innlegg
Da kunne man få tid til å leve skikkelig, og det ville forebygget mye. Jeg tror at det er flere som ville jobbet -bedre- og det ville vært mindre sykefravær, tilnærmet lik null, om man lærte opp barn i hvordan økonomi egentlig fungerer i barne- og ungdomsskolene. Det vil skape mer forståelse og dermed skape mindre frustrasjoner fordi man ikke vet hva man egentlig vil.
Vis hele sitatet...
Nordmenn har rimelig mykje fritid, og om du hadde skaffa deg ei utdanning, i staden for å sitte på ræva og gulpe amerikanske sjølhjelpsbøker, kunne du skaffa deg ein jobb med svært stor frihet. Eg, og mange andre, har nettopp det. God lønn, fleksibel arbeidstid, interessante arbeidsoppgaver, utfordringer - og lågt sjukefråver. 2% eller så.

Det grovaste er kanskje dette.
Sitat av Oro Vis innlegg
Jeg har aldri noen gang hørt om noen som har snakket om for eksempel å starte noe eget, personlig utviklingskurs, økonomikurs, ingenting. Og det har vært mange folk med svært mange års erfaring innom, som sikkert kunne startet både det ene og det andre. Man skal bare følge, eller miste livsgrunnlaget. Det er for meg slaveri, om det er for en flekk jord i Zimbabwe, eller nok penger til å leie en knøttliten, trekkfull leilighet, betale for strøm og akkurat nok mat i en måned i Norge. Man kan like gjerne kalle en spade for en spade.
Vis hele sitatet...
Slaveri vil sei at du er tvungen til å jobbe. Du bestemmer ikkje med kva, du bestemmer ikkje når, og du får ikkje noko tilbake for det, utover det absolutt mest livsnødvendige. Du kan ikkje ta ein eigenmeldingsdag, og du kan ikkje bytte arbeidsgiver om du vil. Du har ikkje ferie, og du har ikkje reell fritid. Du har ingen fridom.

I ein vanleg jobb har du mogelegheit til å bytte arbeidsgiver. Du har lovverk som regulerer behandlinga du får, og du har eit utbytte av det utover det aller mest nødvendige. Du har mogelegheit til å ta utdanning, du har mogelegheit til å utvikle deg.

Ignoransen og forakten du viser er skremmande, naivt og korttenkt. Du kan ikkje i fullt alvor ha tenkt gjennom det du skriv.

Viare så er påstanden din om 'knøttliten trekkfull leilighet' generelt sett gal - nordmenn har jamt over svært høg boligstandard, og dei aller fleste bur langt betre enn det vi gjorde for 50-100 år sidan her i landet. Ikkje marginalt betre - vanvittig mykje betre. Og dei fleste har faktisk god nok inntekt til å stikke på ferie om dei vil, noko som er utenkjeleg for ein som faktisk lever som slave.

Så om du i fullt alvor, etter å ha tenkt deg om, insisterer på at definisjonen av slaveri du prøver å bruke fortsatt held mål, så er einaste konklusjonen eg kan trekke at du er totalt ignorant eller dum.
Sist endret av vidarlo; 3. januar 2016 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.