Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 5024
Hallo freaks. I stad drog jeg i butikken for å handle litt. Når vi parkerte hørte vi en bilalarm som gikk. Vi gikk å kikka på bilen og så at det satten en stakkars hund i bagasjerommet, det var ikke åpnet noen vinduer og det var tydelg at hunden ikke hadde det noe bra.
Vi snakket med de butikkansatte som prøvde å finne eieren av bilen samt å lete etter nr. til politi.
Jeg stod utenfor bilen i nesten 10 min med stein i hånd for å knuse ruten på bilen. Hadde bestemt meg for at hvis han ikke kom før det 10. minuttet skulle jeg knuse.
Da kom fyren, en skikkelig boms med thai-dame. Jeg og min far konfronterte mannen og klaget på hans behandling av dyret. Han svarte med at "han hadde hatt hund i 10 år og visste hvordan man skal ta seg av den, og at vi burde sette oss inn idet" i tilleg sa han at "han hadde bare vært der i 3 minutter".
Vi svarte med at vi "også hadde hatt hund i en god del år" (noe som stemmer). I det han skulle sette seg inn i bilen sa vi "at vi hadde tatt bil-nummeret" og vurderer å anmelde. Han svarte da med at "du får ta å spise skiltet", og "hadde dette vært et annet sted så!". Han truet altså med juling.

Mitt spørsmål er: Er det mulig å anmelde forholdet, og hvordan bør dette gjøres? Ettersom at han også kom med en trussel burde det i allefall det.

Slik behandling av dyr er helt forkastelig, kjenner jeg får lyst til å slå noe...

Legger ved et bilde så dere kan se selv:
http://bildr.no/thumb/1629382.jpeg
Kontakt Dyrebeskyttelsen og send inn bildet av hunden med bilnummeret. Skriv også det du skrev her. De får antageligvis ordnet det på en nokså proffesjonel måte.

http://www.dyrebeskyttelsen.no/kontakt
Sist endret av Ketenna; 31. mai 2013 kl. 20:58.
Søkende
Trådstarter
aha, men kan de gjøre noe annet en å kjefte på vedkommene?
Sitat av jorwax Vis innlegg
aha, men kan de gjøre noe annet en å kjefte på vedkommene?
Vis hele sitatet...
Nei. Anmeld krypet, både for dyremishandling og trusler. Sistnevnte kan være det som gjør at politiet gidder å bruke tid på saken.

Forøvrig: Ha aldri kvaler med å knuse en bilrute. Idiotene lærer kun om flere begynner å gjøre dette.
Enig. Om politiet ikke gjør noe mer med det, så har ihvertfall du gjort det du kunne.

Bra jobbet!
Søkende
Trådstarter
Det var ikke jeg, men min far som holdt meg igjen... Hadde jeg vært alene hadde ruta knust

Men et noob spørsmål, hvordan leverer jeg en anmelelse? Må jeg ta med en selvskrevet anmeldelse til politistasjonen, kan jeg bare dra dit? Regner med det ikke kan gjøres over nett, da det står på polt.no at nett-anmeldelse kun kan gjøres hvis personen har begått:
Tyveri av sykkel
Tyveri av mobiltelefon
Tyveri fra privatperson på offentlig sted (for eksempel lommebok eller veske)
Tilgrising eller skadeverk på bygning og kjøretøy.
(klipp og lim fra politi.no)
Sitat av jorwax Vis innlegg
Det var ikke jeg, men min far som holdt meg igjen... Hadde jeg vært alene hadde ruta knust
Vis hele sitatet...
Ja, mente ikke å være fordømmende. Hadde nok ikke knust ruten første minuttet heller, men til neste gang kan du merke deg at 10 minutter er altfor mye, med mindre du får tak i bileier. Du kan sjekke via SMS ved å sende REGNR <registeringnummer> til 2282 (koster 3 kr).

Greien er at man aldri vet hvor lenge hunden har vært inne i bilen, og det er ikke alltid like lett å bedømme hvor ille situasjonen er utenfra. Kan eskalere brått til å bli veldig akutt, og da har ikke dyret bare lidd unødvendig, men står også i sterk fare for å stryke med.

Uansett så skal du ha kudos for å faktisk bry deg. Det er altfor mange som bare gir faen.
Sist endret av nikita; 31. mai 2013 kl. 21:17.
Søkende
Trådstarter
Ok Er nok enig i at 10 min er alt for lenge, og den sms tjenesten viste jeg faktisk ikke om...
Synd at man ikke må verifiseres på noen måte for å anskaffe seg kjæledyr. Hadde det vært nødvendig tror/håper jeg færre bomser hadde giddet å skaffe dyr...
Flott at du gjør noe med det!
Hvor varmt var det da? Det spiller jo en vesentlig rolle. Stod bilen i sol eller skygge?
Du kan vel ikke bevise noe?
Bilde viser ikke akkurat en hund i "nød"
Sist endret av Iluwu; 1. juni 2013 kl. 23:22.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Hvorfor er det galt at hunden er i bagasjerommet? Min hund er da alltid det.. Må jo få lov å ha den der selv om det er varmt når man skal rett inn på butikken?
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Hvorfor er det galt at hunden er i bagasjerommet? Min hund er da alltid det.. Må jo få lov å ha den der selv om det er varmt når man skal rett inn på butikken?
Vis hele sitatet...
Lukk da i alle fall opp et vindu
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Hvorfor er det galt at hunden er i bagasjerommet? Min hund er da alltid det.. Må jo få lov å ha den der selv om det er varmt når man skal rett inn på butikken?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk farlig om det er varmt ute!
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Hvorfor er det galt at hunden er i bagasjerommet? Min hund er da alltid det.. Må jo få lov å ha den der selv om det er varmt når man skal rett inn på butikken?
Vis hele sitatet...
Greia med det var at det helt sikkert var kjempevarmt ute, og både hunder og unger dør som fluer når de blir låst inne i bilen i solskinn.

Overopphetelse hos hunder fører veldig ofte til akutte problemer som kan inkludere store hjerneskader for dyret.
Denne guiden gir jo et hint på hvor varmt det er i bilen + hunder svetter ikke som mennesker og de har pels.

http://www.fuglehundklubben.com/husk...89-143878.html
Veldig bra, gir deg svære klapp på skulderen her i fra! Det er viktig med slike "borgere"

Har øya oppe selv nå, det er varmere tider og ikke alle forstår hva dette innebærer spesielt for hunder. Det spiller ingen rolle om han har hatt hund i 10 år, han kan like gjerne ha behandlet alle feil disse årene.

https://www.google.no/search?q=varm+...%3B3333%3B2500

Dette bildet er veldig viktig å få spredd rundt, og ja du har med loven på din side rett til å knuse vinduer og alt for å redde hundens liv. På en slik tulling tror jeg at jeg hadde tatt front og baklyktene i samme slengen!

Neida, men viktig.. Godt du tar det opp og creds til deg og din far!

heartslava
Sitat av heartslava Vis innlegg
Veldig bra, gir deg svære klapp på skulderen her i fra! Det er viktig med slike "borgere"

Har øya oppe selv nå, det er varmere tider og ikke alle forstår hva dette innebærer spesielt for hunder. Det spiller ingen rolle om han har hatt hund i 10 år, han kan like gjerne ha behandlet alle feil disse årene.

https://www.google.no/search?q=varm+...%3B3333%3B2500

Dette bildet er veldig viktig å få spredd rundt, og ja du har med loven på din side rett til å knuse vinduer og alt for å redde hundens liv. På en slik tulling tror jeg at jeg hadde tatt front og baklyktene i samme slengen!

Neida, men viktig.. Godt du tar det opp og creds til deg og din far!

heartslava
Vis hele sitatet...
Jeg vet om tilfeller der personen som har knust bilvinduet har måtte erstatte dette.

Sier ikke at man ikke skal gjøre det, men man kan ikke knuse et vindu bare fordi man ser en hund i bilen uten og ha tenkt litt gjennom hvor varmt det er og hvilken signaler hunden gir. Det beste i slike tilfeller er å prøve å få tak i bileier og/eller politiet først og fremst.
Sist endret av Fuzzybossen; 2. juni 2013 kl. 01:28.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Jeg vet om tilfeller der personen som har knust bilvinduet har måtte erstatte dette.
Vis hele sitatet...
Meh... Tviler jeg på. Må være noen som ikke vet de har retten på sin side. Må være virkelig sære folk for å bruke tid og penger på å kreve inn de pengene eventuelt. Først må jo du innom Forliksrådet og deretter eventuelt rettssak. Bare i gebyrer er jo du oppe i nærmere 5000 kroner da. Hva koster en bilrute? 10 000? Ikke det en gang sikkert... Nei, knus ruten om du ikke får tak i bileier.
Sitat av nikita Vis innlegg
Meh... Tviler jeg på. Må være noen som ikke vet de har retten på sin side. Må være virkelig sære folk for å bruke tid og penger på å kreve inn de pengene eventuelt. Først må jo du innom Forliksrådet og deretter eventuelt rettssak. Bare i gebyrer er jo du oppe i nærmere 5000 kroner da. Hva koster en bilrute? 10 000? Ikke det en gang sikkert... Nei, knus ruten om du ikke får tak i bileier.
Vis hele sitatet...
Å knuse ruter på en bil er hærverk, det må en svært god grunn til for å forsvare noe slikt.
En god grunn kan være en hun som er innespærret i 25 grader uten at vindu er åpent og har tilgang på vann. Hærverk er det når det er 20 grader eller mindre ute, hunden er i fin form og har full tilgang på vann.

Sære folk som skrevet inn penger for hærverk/skadeværk? Hadde du bare godtatt dersom er person hadde smelt en stein gjennom ruten på bilden din, eller ripet den opp med en nøkkel?

Jeg har ikke sett mange hunder som logrer med halen når de sitter i et bagasjerom, tvert i mot. De fleste hundene misliker det sterkt og bjeffer gjerne. Er man dyremishandler dersom man har hunden i et bagasjerom?
Dyremishandling er dersom man sitter fra seg bilen i solsteik, det er 25 grader ute, dyret ikke har tilgang på vann og ingen vinduer åpen. Var dette tilfelle i denne saken?

Dersom det hadde vært 15 grader ute og jeg hadde opplevd en liten drittunge med stein i hånden ved siden av bilen min, drittungen sier at jeg driver med dyremishandling, hadde jeg trykt steinen godt opp i ræv*n tilvedkommende.
burde vært möderatör
Sitat av Spelly Vis innlegg
Jeg har ikke sett mange hunder som logrer med halen når de sitter i et bagasjerom, tvert i mot. De fleste hundene misliker det sterkt og bjeffer gjerne. Er man dyremishandler dersom man har hunden i et bagasjerom?
Dyremishandling er dersom man sitter fra seg bilen i solsteik, det er 25 grader ute, dyret ikke har tilgang på vann og ingen vinduer åpen. Var dette tilfelle i denne saken?
Vis hele sitatet...
Dyremishandling er dersom man setter fra seg bilen i solsteik, og THAT'S IT! Hjelper ikke mye at bikkja har en vannskål eller en vindussprekk hvis dyret nærmest koker levende. Just sayin', du bør passe på at bikkja di fortsatt lever før du voldtar noen med en gråstein pga. de viste omtanke for ditt kjæledyr.

http://www.rspca.org.uk/utilities/fa...DDogsInHotCars
"Leaving the car windows open or putting a bowl of water inside does not help."

http://pediatrics.aappublications.or...16/1/e109.full
"Even at relatively cool ambient temperatures, the temperature rise in vehicles is significant on clear, sunny days and puts infants at risk for hyperthermia. Vehicles heat up rapidly, with the majority of the temperature rise occurring within the first 15 to 30 minutes. Leaving the windows opened slightly does not significantly slow the heating process or decrease the maximum temperature attained. Increased public awareness and parental education of heat rise in motor vehicles may reduce the incidence of hyperthermia death and improve child passenger safety."
Total bs. Det at det er sol ute, vil ikke automatisk si at det er varmt. Kan være solsteik og -20 grader ute, skal love deg at bilen er kald da! Er det 15 grader og sol, er det etter min mening ikke uforsvarlig å ha hunden i bilen en liten periode, dersom den har tilgang på drikke.
Sist endret av Spelly; 2. juni 2013 kl. 12:38.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Å knuse ruter på en bil er hærverk, det må en svært god grunn til for å forsvare noe slikt. En god grunn kan være en hun som er innespærret i 25 grader uten at vindu er åpent og har tilgang på vann. Hærverk er det når det er 20 grader eller mindre ute, hunden er i fin form og har full tilgang på vann.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig... Man må jo se an situasjonen, men mye bedre å knuse en rute for mye enn en for lite.

Sitat av Spelly Vis innlegg
Sære folk som skrevet inn penger for hærverk/skadeværk? Hadde du bare godtatt dersom er person hadde smelt en stein gjennom ruten på bilden din, eller ripet den opp med en nøkkel?
Vis hele sitatet...
Lykke til å få en krone ut av meg!
Sitat av Spelly Vis innlegg
Total bs. Det at det er sol ute, vil ikke automatisk si at det er varmt. Kan være solsteik og -20 grader ute, skal love deg at bilen er kald da! Er det 15 grader og sol, er det etter min mening ikke uforsvarlig å ha hunden i bilen en liten periode, dersom den har tilgang på drikke.
Vis hele sitatet...
Dude, 15 grader i sol midt på dagen ( kl 12-14) kan fort gjøre bilen opptil 3 ganger så varm. Hvis du mener at en bil på 45 grader ikke er dyremishandling burde du gi fra deg alle dyr du har.
Sist endret av Xernox; 2. juni 2013 kl. 13:38.
burde vært möderatör
Sitat av Spelly Vis innlegg
Total bs. Det at det er sol ute, vil ikke automatisk si at det er varmt. Kan være solsteik og -20 grader ute, skal love deg at bilen er kald da! Er det 15 grader og sol, er det etter min mening ikke uforsvarlig å ha hunden i bilen en liten periode, dersom den har tilgang på drikke.
Vis hele sitatet...
Well duh, biler blir selvfølgelig ikke like varme i sola om vinteren, haha. Er forsåvidt enig i at det går an å legge igjen bikkja i bilen i 5-10 min med åpne vinduer når det er 15 grader ute, men det ikke hjelper med vindu på gløtt eller vann hvis det er snakk om en varm sommerdag. Dyret kan bl.a. pådra seg hjerneskader hvis det blir overopphetet og ikke blir kjølt ned skikkelig så fort som mulig, uten å være i stand til å kommunisere dette.
Sist endret av pappabetaler; 2. juni 2013 kl. 13:43.
Sitat av nikita Vis innlegg
Lykke til å få en krone ut av meg!
Vis hele sitatet...
Det er rimelig enkelt å få penger ut av en som driver med hærverk, bare å lenke deg fast i bilen og ta en telefon til politiet.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Well duh, biler blir selvfølgelig ikke like varme i sola om vinteren, haha. Er forsåvidt enig i at det går an å legge igjen bikkja i bilen i 5-10 min med åpne vinduer når det er 15 grader ute, men det ikke hjelper med vindu på gløtt eller vann hvis det er snakk om en varm sommerdag. Dyret kan bl.a. pådra seg hjerneskader hvis det blir overopphetet og ikke blir kjølt ned skikkelig så fort som mulig, uten å være i stand til å kommunisere dette.
Vis hele sitatet...
Oh Really?
Poenget mitt er at man må se det litt an. Det er ikke dyremishandling dersom det overhode ikke er varmt ute og hunden har vært i bagasjerommet i en liten periode. Noe som kan godt være tilfelle i denne diskusjonen.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Dude, 15 grader i sol midt på dagen ( kl 12-14) kan fort gjøre bilen opptil 3 ganger så varm. Hvis du mener at en bil på 45 grader ikke er dyremishandling burde du gi fra deg alle dyr du har.
Vis hele sitatet...
Kan du sitere meg hvor jeg skriver at det ikke er dyremishandling å ha et dyr i en bil som er 45 grader?

Hadde også vært fett om du kunne slengt med kilder på påstanden din.
Sist endret av Spelly; 2. juni 2013 kl. 13:50.
burde vært möderatör
Og poenget mitt er at åpne vindussprekker og vann ikke hjelper når innsiden av bilen måler 75 grader. De tre viktigste faktorene er temperatur, sol/skygge og tid. Jeg snakker ikke om denne spesifikke situasjonen, jeg prøver bare å opplyse uvitende mennesker som deg om farene ved å legge igjen dyr i bilen sin.
Sist endret av pappabetaler; 2. juni 2013 kl. 13:55.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Kan du sitere meg hvor jeg skriver at det ikke er dyremishandling å ha et dyr i en bil som er 45 grader?

Hadde også vært fett om du kunne slengt med kilder på påstanden din.
Vis hele sitatet...
Du skrev at det ikker er uforsvarlig å sette fra seg hunden når det er 15 grader og sol ute.

Har du noen gang satt deg i en bil som har stekt i solen? Deilig er det ikke? Alle vet/burde vite at det blir sykt varmt i en bil som har stått i solen når det er 15-20 grader ute.

Du må også huske på at selv om det ikke er like ille for deg så er det mye verre for hunder og barn da de ikke tåler like mye som voksne mennesker. Kan godt linke til deg mange kilder på dyr og barn som har dødd i biler pga uvitne voksne/foreldre.
Sist endret av Xernox; 2. juni 2013 kl. 14:00.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Det er rimelig enkelt å få penger ut av en som driver med hærverk, bare å lenke deg fast i bilen og ta en telefon til politiet.
Vis hele sitatet...
Ja, og så kommer politiet. Så anmelder du meg. Så sier jeg "yolo, sucker!", og du må dra meg inn for forliksrådet. Kanskje jeg sykemelder meg et par ganger, slik at du må ordne deg fri fra arbeid et par ganger ekstra før jeg gidder å møte. Så møter jeg, og det blir foreslått minnelig løsning. Noe som betyr at du ikke får dekke mer enn maks halvparten av dine kostnader. Som jeg forøvrig også vil bestride, og dermed tvinge deg til å fremskaffe dokumentasjon. Forliksrådet koster deg 1200 kroner forøvrig, men fordi vi ikke ble enig her, blir neste skritt å ta det for retten. Det er nye tusenlapper (rettsgebyr er vel på 3000+?) og kanskje jeg får rettsforhandlingene utsatt et par ganger. Kanskje jeg nekter for alt. Har du vitner? I mens går månedene, og du har ingen muligheter for å drive inn kravet med lovlige metoder.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Dyremishandling er dersom man setter fra seg bilen i solsteik, og THAT'S IT! Hjelper ikke mye at bikkja har en vannskål eller en vindussprekk hvis dyret nærmest koker levende. Just sayin', du bør passe på at bikkja di fortsatt lever før du voldtar noen med en gråstein pga. de viste omtanke for ditt kjæledyr.
Vis hele sitatet...
Dyremishandling er hvis det blir så varmt at dyret har det vondt, og THAT'S IT. Spørsmålet da er om det var så varmt at dyret hadde det vondt.. ikke om det er sol, om den har vann eller hvordan vinduet ser ut. Har bikkja det vondt? Hvis ja; det er dyremishandling og jævlene bør annmeldes.

Den bikkja som det er bilde av der ser litt molefonken ut, noe alle bikkjer som blir forlatt av flokken midlertidig blir. Det uttrykket der har jeg sett på nok av bikkjer som står i skyggen utenfor butikker også. Bikkjer som faktisk blir overoppheta blir daffe, ødelagte, legger seg ned og piper.

Du har forøvrig rett i at hvis man skal lå bilen stå mer enn 10-15 minutter i sola må man ha vinduene skikkelig åpne, med gjennomlufting. Vindusprekker monner ikke, men det er komplett likegyldig så lenge den bikkja faktisk ikke har det vondt.. og bilen ikke har blitt for varm.

Som Spelley sier, jeg hadde også blitt rimelig irritert hvis fremmede på gata hadde begynt å forsøk å belære meg med tåpeligheter av typen i denne tråden.
Sist endret av DumDiDum; 2. juni 2013 kl. 14:05.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Og poenget mitt er at åpne vindussprekker og vann ikke hjelper når innsiden av bilen måler 75 grader. De tre viktigste faktorene er temperatur, sol/skygge og tid. Jeg snakker ikke om denne spesifikke situasjonen, jeg prøver bare å opplyse uvitende mennesker som deg om farene ved å legge igjen dyr i bilen sin.
Vis hele sitatet...
Merkelig at du kan trekke en konklusjon at jeg er uviten, basert på det jeg har sagt. Hva har jeg sagt som er feil? Er det at du kan ha hunden i bilen en liten periode (f.eks handletur) når det er 15 grader ute?

Når det gjelder åpne vinduer: selvfølgelig hjelper åpne vinduer, det er ikke uten grunn at det står på dyrebeskyttelsen sine sider at vinduet alltid skal være åpent dersom du forlater hund i bil. Dersom det er litt vind/trekk utenfor, bidrar det til sirkulasjon av luft i bilen. Dette bidrar til å redusere temperaturen.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Du skrev at det ikker er uforsvarlig å sette fra seg hunden når det er 15 grader og sol ute.

Har du noen gang satt deg i en bil som har stekt i solen? Deilig er det ikke? Alle vet/burde vite at det blir sykt varmt i en bil som har stått i solen når det er 15-20 grader ute.

Du må også huske på at selv om det ikke er like ille for deg så er det mye verre for hunder og barn da de ikke tåler like mye som voksne mennesker. Kan godt linke til deg mange kilder på dyr og barn som har dødd i biler pga uvitne voksne/foreldre.
Vis hele sitatet...

NEI
Jeg skriver at det ikke er uforsvarlig å sette fra seg hunden i bilen dersom vindu er åpent, den har rikelig tilgang på vann og du er vekke en liten periode.
Sist endret av Spelly; 2. juni 2013 kl. 14:08.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Når det gjelder åpne vinduer: selvfølgelig hjelper åpne vinduer, det er ikke uten grunn at det står på dyrebeskyttelsen sine sider at vinduet alltid skal være åpent dersom du forlater hund i bil. Dersom det er litt vind/trekk utenfor, bidrar det til sirkulasjon av luft i bilen. Dette bidrar til å redusere temperaturen.
Vis hele sitatet...
Enig i at å åpne et vindu vil hjelpe til sirkulasjon, bedre luft til hunden og vil senke temperaturen. Er det varmt nok vil det ikke hjelpe like mye.

EDIT: Og plutselig blir en liten periode litt lenger, kanskje du møter på en bekjent eller noe. Plutselig så har det gått en time og du har glemt unna hunden din.
Nå vet jeg ikke hvordan hunder oppfører seg, men vil de drikke vann som er 30-50 grader varmt? Bare et spørsmål for det vet jeg faktisk ikke. Hvis de ikke gjør det så hjelper det ikke mye med rikelig med vann.
Sist endret av Xernox; 2. juni 2013 kl. 14:11.
Sitat av nikita Vis innlegg
Ja, og så kommer politiet. Så anmelder du meg. Så sier jeg "yolo, sucker!", og du må dra meg inn for forliksrådet. Kanskje jeg sykemelder meg et par ganger, slik at du må ordne deg fri fra arbeid et par ganger ekstra før jeg gidder å møte. Så møter jeg, og det blir foreslått minnelig løsning. Noe som betyr at du ikke får dekke mer enn maks halvparten av dine kostnader. Som jeg forøvrig også vil bestride, og dermed tvinge deg til å fremskaffe dokumentasjon. Forliksrådet koster deg 1200 kroner forøvrig, men fordi vi ikke ble enig her, blir neste skritt å ta det for retten. Det er nye tusenlapper (rettsgebyr er vel på 3000+?) og kanskje jeg får rettsforhandlingene utsatt et par ganger. Kanskje jeg nekter for alt. Har du vitner? I mens går månedene, og du har ingen muligheter for å drive inn kravet med lovlige metoder.
Vis hele sitatet...
... jammen meg lett å være pøbel/vandal i norge, er det ikke?
Jeg har ikke fått bilen smadret av noen, men vil tro at forsikringsselskapet kan bistå med hjelp i slike saker.
Sist endret av Spelly; 2. juni 2013 kl. 14:37.
Og hva er egentlig problemet med å feste båndet til hunden til speilene, hengerfestet, lyktestolper eller lignende istedenfor å la den være i bilen?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Og hva er egentlig problemet med å feste båndet til hunden til speilene, hengerfestet, lyktestolper eller lignende istedenfor å la den være i bilen?
Vis hele sitatet...
Ikke så veldig genialt å sette fra seg hunden på en parkeringsplass. Dessuten er det mange hundeeiere som er livredd for at hunden skal bli stjålet.
Søkende
Trådstarter
Den bilen stod mitt i solsteika og det var 20 grader ++
Som noen hinter til har hunder pels og svetter ikke som mennesker. De eneste måten hund kan kjøle seg ned på er gjennom potene eller pusten. Når hunden higer etter luft, øker luftfuktigheten i bilen og hunden går fort inn i en sjokk tilstand. Hjertet pumper hardere og i de fleste tilfeller dør hunden av hjerte-svikt. I slik varme bør ikke hunden etterlates i bilen i noen minutter, selv om vinduer er åpene...
Håper flere tenker likt som meg og handler raskt hvis man ser noe slikt.
Det er synd at en hund må lide unødvendig bare fordi man bare skal være borte i 5 min.
burde vært möderatör
Sitat av Spelly Vis innlegg
Merkelig at du kan trekke en konklusjon at jeg er uviten, basert på det jeg har sagt. Hva har jeg sagt som er feil? Er det at du kan ha hunden i bilen en liten periode (f.eks handletur) når det er 15 grader ute?

Når det gjelder åpne vinduer: selvfølgelig hjelper åpne vinduer, det er ikke uten grunn at det står på dyrebeskyttelsen sine sider at vinduet alltid skal være åpent dersom du forlater hund i bil. Dersom det er litt vind/trekk utenfor, bidrar det til sirkulasjon av luft i bilen. Dette bidrar til å redusere temperaturen.
Vis hele sitatet...
Tja, du sa blandt annet dette i ditt første innlegg:
"En god grunn kan være en hun som er innespærret i 25 grader uten at vindu er åpent og har tilgang på vann. Hærverk er det når det er 20 grader eller mindre ute, hunden er i fin form og har full tilgang på vann. "

Dette har vi kommet frem til er feil. Biler kan nå ekstremt høye temperaturer i under 20 grader og overskyet vær, og da hjelper det ikke hvis bikkja har en ynkelig vannskål eller et par åpne vindussprekker. Det hjelper med åpne vinduer ja, men da bør de være såpass åpne at bikkja kan hoppe ut av bilen hvis det blir for varmt for den.

Du antydet også i første innlegg at å etterlate bikkjer i biler når det er 15 grader ute er fullstendig trygt, ettersom du ville voldtatt noen hvis de forsøkte å redde dyret ditt en slik mild sommerdag. Du nevnte ingenting om hvor lenge du ville etterlatt dyret i slike temperaturer i dette innlegget. Som du sa senere; 10-15 minutter i slike temperaturer går fint. Men ikke lenger!

Husk at hunder ikke tåler intens varme like godt som oss mennesker. Ville du lagt igjen et spedbarn i bilen din om sommeren? Nei? Da bør du isåfall ikke gjøre det med hunder din heller. Det er viktig å huske på at de er fullstendig hjelpesløse hvis det for eksempel blir varmere mens man er borte eller handlingen din tar lenger tid enn forventet.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Dyremishandling er hvis det blir så varmt at dyret har det vondt, og THAT'S IT. Spørsmålet da er om det var så varmt at dyret hadde det vondt.. ikke om det er sol, om den har vann eller hvordan vinduet ser ut. Har bikkja det vondt? Hvis ja; det er dyremishandling og jævlene bør annmeldes.

Den bikkja som det er bilde av der ser litt molefonken ut, noe alle bikkjer som blir forlatt av flokken midlertidig blir. Det uttrykket der har jeg sett på nok av bikkjer som står i skyggen utenfor butikker også. Bikkjer som faktisk blir overoppheta blir daffe, ødelagte, legger seg ned og piper.

Du har forøvrig rett i at hvis man skal lå bilen stå mer enn 10-15 minutter i sola må man ha vinduene skikkelig åpne, med gjennomlufting. Vindusprekker monner ikke, men det er komplett likegyldig så lenge den bikkja faktisk ikke har det vondt.. og bilen ikke har blitt for varm.

Som Spelley sier, jeg hadde også blitt rimelig irritert hvis fremmede på gata hadde begynt å forsøk å belære meg med tåpeligheter av typen i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Dyremishandling er hvis noen mishandler dyr, og THAT'S IT! : >

Selvfølgelig er det temperaturen i bilen som avgjør om det er snakk om dyreplageri eller ikke, men det er jo været, solen og bilens ventilasjon som avgjør hvor varm bilen blir. Hva var det du prøvde å si med dette?

Mtp. at en bil i løpet av 2 timer med stort sett skygge og 14-20 grader om formiddagen kan nå over 45 grader på innsiden, så har nok de fleste dyr innesperret i biler over lengre tid vondt, lol. Du har rett i at bikkja trådstartert fant ikke var døende, men man kan ikke vente på at bikkja legge seg ned og piper på gulvet før man griper inn heller. Da er det allerede gått for langt! Man bør selvfølgelig forsøke å kontakte eieren før man knuser noens rute da, for all del. Jeg støtter ikke idéen om at man bør knuse ruter med en gang man ser en bikkje furte i en bil x)

Hvordan mener du man skal vurdere om en fremmed bikkje innesperret i en bil om sommeren har det vondt eller ikke btw? Hunder oppfører seg jo ofte ganske forskjellig fra hverandre. Ikke alle reagerer likt på smerte: enkelte vil prøve å klore seg ut gjennom vinduene, mens andre vil ta det som en "mann" og ikke tiltrekke oppmerksomhet what so ever. For et utrent øye vil dessverre disse hundene se ut som at de har det bra...
Sitat av Xernox Vis innlegg
Og hva er egentlig problemet med å feste båndet til hunden til speilene, hengerfestet, lyktestolper eller lignende istedenfor å la den være i bilen?
Vis hele sitatet...
Ofte er det vanskelig å finne steder å binde fast hunder hvor de ikke plager andre. De fleste lyktestolper er dessverre der hvor folk går. Selv om bikkja bare er happy og vil ha oppmerksomhet er det nok av mennesker som ikke liker det.

.. og man kan virkelig ikke binde hunder fast ute på parkeringsplassen hvor bilene kjører. Når jeg passa bikkja til foreldra mine hadde jeg alltid bikkja i bilen når jeg handla. Det var minst dårlige alternativet.. selv om den overhodet ikke var happy, men tomt hus klarte den virkelig ikke (var alltid noen hjemme fra vi fikk den, så den var overhodet ikke vant til det).
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Tja, du sa blandt annet dette i ditt første innlegg:
"En god grunn kan være en hun som er innespærret i 25 grader uten at vindu er åpent og har tilgang på vann. Hærverk er det når det er 20 grader eller mindre ute, hunden er i fin form og har full tilgang på vann. "

Dette har vi kommet frem til er feil. Biler kan nå ekstremt høye temperaturer i under 20 grader og overskyet vær, og da hjelper det ikke hvis bikkja har en ynkelig vannskål eller et par åpne vindussprekker. Det hjelper med åpne vinduer ja, men da bør de være såpass åpne at bikkja kan hoppe ut av bilen hvis det blir for varmt for den.
Vis hele sitatet...
Nei, det er overhodet ikke feil. Hvis man venter for lenge blir det for varmt. Hvis man ikke venter for lenge blir det ikke for varmt.

Temperaturen er en funksjon av ventilasjon, solstek og tid. Du kan ikke komme forenklinger som tar bort en variabel.. så det enkelte tilfellet må vurderes utifra om det ble for vamt eller ikke, ikke om noen har brutt noen av forenklingene du har funnet på.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Hvordan mener du man skal vurdere om en fremmed bikkje innesperret i en bil om sommeren har det vondt eller ikke btw? Hunder oppfører seg jo ofte ganske forskjellig fra hverandre. Ikke alle reagerer likt på smerte: enkelte vil prøve å klore seg ut gjennom vinduene, mens andre vil ta det som en "mann" og ikke tiltrekke oppmerksomhet what so ever. For et utrent øye vil dessverre disse hundene se ut som at de har det bra...
Vis hele sitatet...
Har du vært borte i tilfeller hvor du ikke har klart å vurdere det? Jeg har ærlig talt ikke. Det har vært rimelig enten eller.

Uansett er det åpenbart en helhetsvurdering.. men hvor sterkt solsteika har varma opp bilen finner man fort ut ved å bare kjenne på den. Om den har samme temperatur som lufta ute er det er etter all sannsynlighet ikke spesielt varmere inne i bilen enn utafor.. og man ser om bikkja har energi eller ikke. Reagerer den på oppmerksomhet?
Sist endret av DumDiDum; 2. juni 2013 kl. 14:57.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ofte er det vanskelig å finne steder å binde fast hunder hvor de ikke plager andre. De fleste lyktestolper er dessverre der hvor folk går. Selv om bikkja bare er happy og vil ha oppmerksomhet er det nok av mennesker som ikke liker det.

.. og man kan virkelig ikke binde hunder fast ute på parkeringsplassen hvor bilene kjører. Når jeg passa bikkja til foreldra mine hadde jeg alltid bikkja i bilen når jeg handla. Det var minst dårlige alternativet.. selv om den overhodet ikke var happy, men tomt hus klarte den virkelig ikke (var alltid noen hjemme fra vi fikk den, så den var overhodet ikke vant til det).
?
Vis hele sitatet...
Nå tenkte jeg at man parkerte på endene, med ryggen inn slik at det ikke er noen biler som kjører bak, det er bare en kant der. Da burde det vel ikke være noe problem å ha hunden bak? Evt hvis du har et hundebur sette det bak bilen. Selvfølgelig vi har jo de som stjeler hunder da men.. Kjipt å være hundeeier men slike ting burde man ihvertfall ta i betrakning før man kjøper seg hund. Er du ofte ute på små ærender der du absolutt må ha med hunden (du kan ikke la den være hjemme) så burde du revurdere om du er egnet for å ha hund.
Sist endret av Xernox; 2. juni 2013 kl. 15:09.
burde vært möderatör
Nei, det er overhodet ikke feil. Hvis man venter for lenge blir det for varmt. Hvis man ikke venter for lenge blir det ikke for varmt.

Temperaturen er en funksjon av ventilasjon, solstek og tid. Du kan ikke komme forenklinger som tar bort en variabel.. så det enkelte tilfellet må vurderes utifra om det ble for vamt eller ikke, ikke om noen har brutt noen av forenklingene du har funnet på.
Vis hele sitatet...
Eh, what? Han mente det er unødvendig å gjøre noe hvis det er 20 grader eller mindre, bikkja er i (tilsynelatende) fin form og har tilgang på vann. Dette er feil, ettersom biler kan nå høye temperaturer i under 20 grader og skygge over litt tid, med vinduene på gløtt. Da hjelper det ikke med en skål med vann. Selvfølgelig må bilen så i solen en stund før det blir farlig, tror du jeg påstår at biler spontant hopper til 999999 grader med en gang de treffer en solstråle?
Sist endret av pappabetaler; 2. juni 2013 kl. 15:10.
Søkende
Trådstarter
Om jeg får straff for å knuse vinduene på bilen driter jeg loddrett i det. Det er bedre å betale de pengene en å vite at man ikke har gjort noe for å redde ett liv. Det burde være egene vakter på store parkeringsplasser som sjekker biler for hunder og evt. Gjør det de må...
En død hund, er ett liv, akuratt som ett menneske. Man kan snakke omverdien på en baby kontra en hund, men det er levende individer begge to...
burde vært möderatör
Har du vært borte i tilfeller hvor du ikke har klart å vurdere det? Jeg har ærlig talt ikke. Det har vært rimelig enten eller.

Uansett er det åpenbart en helhetsvurdering.. men hvor sterkt solsteika har varma opp bilen finner man fort ut ved å bare kjenne på den. Om den har samme temperatur som lufta ute er det er etter all sannsynlighet ikke spesielt varmere inne i bilen enn utafor.. og man ser om bikkja har energi eller ikke. Reagerer den på oppmerksomhet?
Vis hele sitatet...
Tja, har sett en bikkje som bare satt der og stirret ut av vinduet i solsteiken en gang, men eieren kom heldigvis i løpet av et par minutter mens jeg ventet. Bilen var forresten glovarm.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nå tenkte jeg at man parkerte på endene, med ryggen inn slik at det ikke er noen biler som kjører bak, det er bare en kant der. Da burde det vel ikke være noe problem å ha hunden bak? Evt hvis du har et hundebur sette det bak bilen. Selvfølgelig vi har jo de som stjeler hunder da men.. Kjipt å være hundeeier men slike ting burde man ihvertfall ta i betrakning før man kjøper seg hund. Er du ofte ute på små ærender der du absolutt må ha med hunden (du kan ikke la den være hjemme) så burde du revurdere om du er egnet for å ha hund.
Vis hele sitatet...
Bikkja til foreldra mine. Passa den ofte når de dro på ferie. Nei, noen ganger hvis det gode plasser ute man kan sette den der.. og hvis det er for varmt må man sette den ute, hvor enn man klarer.. men ofte er man litt til sjenanse for andre da. Det meste av plass har en sterk tendens til å bli brukt dessverre. Har man flere ærend og er usikker på hvor lang tid det tar må man heller ta den med seg mellom dem, eller la den bli hjemme.

Man velger beste alternativ fra gang til gang, og da er idiotiske absolutte regler bare tåpelige.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Tja, har sett en bikkje som bare satt der og stirret ut av vinduet i solsteiken en gang, men eieren kom heldigvis i løpet av et par minutter mens jeg ventet. Bilen var forresten glovarm.
Vis hele sitatet...
.. ja, da klarte du tydeligvis å vurdere det da.

Bikkja hadde det ikke bra, og burde ikke bli der lenge.
Sist endret av DumDiDum; 2. juni 2013 kl. 15:32.
burde vært möderatör
No shit den hadde det ikke bra! Den var i en varm bil om sommeren med lukkede vinduer mens eieren var borte og handlet. Greia var at du påsto dette: "Den bikkja som det er bilde av der ser litt molefonken ut, noe alle bikkjer som blir forlatt av flokken midlertidig blir. Det uttrykket der har jeg sett på nok av bikkjer som står i skyggen utenfor butikker også. Bikkjer som faktisk blir overoppheta blir daffe, ødelagte, legger seg ned og piper." Dette stemmer åpenbart ikke med hva jeg opplevde. Bikkja satt bare der og så molefonken ut, mens bilen var så varm at det brant å ta på den. Når eieren endelig kom og lukket opp døra løp bikkja øyeblikkelig ut av bilen. Den hadde det åpenbart ikke bra, men den signaliserte aldri dette før bilen ble åpnet.
Sist endret av pappabetaler; 2. juni 2013 kl. 15:43.
Er det virkelig noen som argumenterer at en hund i et bagasjerom i solsteiken er OK?
Søkende
Trådstarter
Håper ikke det, det beviser i allefall at vedkommende ikke er egnet til å ha hund...
Sitat av jorwax Vis innlegg
Hallo freaks. I stad drog jeg i butikken for å handle litt. Når vi parkerte hørte vi en bilalarm som gikk. Vi gikk å kikka på bilen og så at det satten en stakkars hund i bagasjerommet, det var ikke åpnet noen vinduer og det var tydelg at hunden ikke hadde det noe bra.
Vi snakket med de butikkansatte som prøvde å finne eieren av bilen samt å lete etter nr. til politi.
Jeg stod utenfor bilen i nesten 10 min med stein i hånd for å knuse ruten på bilen. Hadde bestemt meg for at hvis han ikke kom før det 10. minuttet skulle jeg knuse.
Da kom fyren, en skikkelig boms med thai-dame. Jeg og min far konfronterte mannen og klaget på hans behandling av dyret. Han svarte med at "han hadde hatt hund i 10 år og visste hvordan man skal ta seg av den, og at vi burde sette oss inn idet" i tilleg sa han at "han hadde bare vært der i 3 minutter".
Vi svarte med at vi "også hadde hatt hund i en god del år" (noe som stemmer). I det han skulle sette seg inn i bilen sa vi "at vi hadde tatt bil-nummeret" og vurderer å anmelde. Han svarte da med at "du får ta å spise skiltet", og "hadde dette vært et annet sted så!". Han truet altså med juling.

Mitt spørsmål er: Er det mulig å anmelde forholdet, og hvordan bør dette gjøres? Ettersom at han også kom med en trussel burde det i allefall det.

Slik behandling av dyr er helt forkastelig, kjenner jeg får lyst til å slå noe...

Legger ved et bilde så dere kan se selv:
http://bildr.no/thumb/1629382.jpeg
Vis hele sitatet...
Ut i fra hans uttalelse, hvordan får du det til at han truer med juling? Du må slutte å tolke alt på verst mulig måte. DU skriver også selv at DU har lyst til å slå noe..............

En hund har ikke noe problem med å være i en bil i 15 minutter, selv om det er varmt.

Sitat av jorwax Vis innlegg
Om jeg får straff for å knuse vinduene på bilen driter jeg loddrett i det. Det er bedre å betale de pengene en å vite at man ikke har gjort noe for å redde ett liv. Det burde være egene vakter på store parkeringsplasser som sjekker biler for hunder og evt. Gjør det de må...
En død hund, er ett liv, akuratt som ett menneske. Man kan snakke omverdien på en baby kontra en hund, men det er levende individer begge to...
Vis hele sitatet...
Dramaqueen.

Selv om du mener at ting er dramatisk er de ikke nødvendigvis det.
Søkende
Trådstarter
Man må vurdere situasjonen. Hvis bilen står på et spessielt varmt sted og du kan steke egg på bilen så skjønner du at det er for varmt. Hvis hunden i tilegg puster og peser er den allerede for varm, så da mener jeg att en "redningsaksjon" er det eneste forsvalige å gjøre.
Tommel opp for TS. Godt det finnes sånne som deg!
Hva med å bare ringe til politiet neste gang, så kan de vurdere hva de vil gjøre? På den måten slipper du unnav å lage en lang tråd på nFF om hva du kunne ha gjort, og om du burde ha gjort det, etc. Det blir helt umulig for oss å vurdere saken da ingen av oss vet om det var varmt eller ikke. Å anmelde det i ettertid blir også like dumt, hvis det faktisk var så ille som du skal ha det til, så hadde du gjort det der og da. Saken blir henlagt uansett, så du kaster bare bort både egen og politiets tid.

Ring politiet direkte neste gang du.