Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1559
Hva syns folket om BG3?

Venter på at det skal bli lasted ned, men lurer på hvordan folk her liker spillet, eller hvordan forventinger dere har om spillet.
Ha gjerne med:

-Erfaring med Baldur's Gate serien.
-Erfaring med Larian studios spill.
-Erfaring med rpg generelt
Har ikke spilt BG3 enda, men fra det jeg har hørt så er det ikke nødvendig å kjenne til resten av Baldur's Gate-serien for å ha glede av spillet.

Jeg har derimot et par hundre timer i et annet Larian-spill, nemlig Divinity: Original Sin 2. BG3 ligner veldig på dette i utførelse, men med nok oppgraderinger og endringer til at det knapt er sammenlignbart på andre måter. Larian er kjent for å bruke ekstremt mye tid på å finpusse spillene sine, slik at de kan maksimere friheten til spillerne. Man kan gjøre så og si hva man vil, og likevel kunne nå slutten av spillet. Det er selvsagt begrenset hvor mye historie du får ut av spillet om du dreper alt som rører på seg, men det går an.

BG3 er svært nære å være en digital versjon av D&D, og kjenner du til noen begreper derfra så har du allerede en del å gå på. Ellers kan spillet være litt vanskelig å sette seg inn i, for det er en del spillmekanikker og -regler som ikke er åpenbare helt fra starten av. Ta deg tid til å bli kjent med knappene og hvordan ting fungerer, og ikke vær redd for å prøve ut ting.

Det som er litt slitsomt, er at spillet kan være litt vanskelig om man bare velger ting på måfå. Og de som starter spillet har ikke nødvendigvis de forutsetningene som skal til for å ta gode valg. Hvis du klarer å holde ut til et visst punkt, så går det an å gjøre endringer på valgene dine, men det er en stor sjanse for at du aldri kommer deg så langt om du gjør dumme valg *og* er ny i spillet og ikke kjenner til hvordan alt virker. Det er ingen skam å prøve seg fram, og så ty til en guide for starten av spillet for å komme seg litt lengre. Jeg og noen venner kom oss ikke ut av Act 1 i DoS2 før vi hadde startet på nytt for tredje gang, fordi gruppesammensetningen vår var objektivt feil. Hvor likt BG3 er på dette er jeg usikker på, men jeg vil anta at du må være mer forsiktig i starten enn i en del andre spill.
Jeg gleder meg til ps5 releasen.

BG2 var episk. Håper vi møter på Drizzt eller Elminster!
Aldri spilt hverken DnD eller noen tidligere spill i Baldurs gate - serien, men storkoste meg med BG3. Larian har fått veldig god tilbakemelding på nettop dette at nye spillere ikke trenger noen erfaring innenfor "universet" for å spille (,det går derimot raskere å lære seg hvordan spillet fungerer om man har).

Det beste med BG3 er interaksjonene de forskjellige karakterene man kan velge har, og friheten til å optimalisere karakteren sin på mange forskjellige måter.
Etter en god økt spilling i dag må jeg si første inntrykket er fantastisk. Dialogene føles bra, med artige karakterer. Combaten er fantastisk. En kamp som ved første forsøk virker umulig kan vinnes ved å optimalisere strategien. Føles veldig tilfrestillende å drepe en boss etter flere forsøk.

Spillet er akkurat slik jeg håpte det skulle være om ikke litt bedre. Jeg har spilt borti mot de fleste Larian spill og hadde høye forhåpninger spesielt siden DoS2 er et av mine favoritt rollespill. Til nå er forhåpningene innfridd til de grader.
Aldri spilt Larian spill tror jeg, og av turn-based RPG er det også lite, men spilte Icewind Dale 2 når jeg var 12 (det er ikke Larian, eller BG universet eller?) og wasteland serien har jeg likt godt foruten om at de var uferdige da jeg spilte dem. Men kjøpte early access av BG3 for tja, to år siden? Og gikk igjennom det to ganger så langt man kom i EA. Det var ekstremt imponerende, som inget spill jeg har prøvd før. Noe av det jeg liker aller best med spill er viten om det ukjente, hva slags hemmeligheter som gjemmer seg og at man ikke vet hva man kan forvente. Der leverer dette spillet som faen. Andre spill slutter jeg å spille når jeg har følelsen av å ha sett det meste, selv om jeg ikke er ferdig med historien. Mange type åpne spill mater deg jo "hemmeligheter" og Easter eggs med sølvskje, så det er ikke noe stas å oppdage dem. I dette spillet derimot, har man faktisk ikke mulighet til å oppdage alt. Det er også veldig befriende for en som pleier å ville se og gjøre alt, at her kan man bare glemme det, legge bort tanken og bare kjøre på stien spillet staker ut for deg selv om det går til helvete rett som det er. Jeg save-scummer aldri, men det er et par tilfeller jeg har reloadet etter at viktige karakterer dør. Jeg drepte litt for mange av dem i act 1 til at jeg kan tillate meg fler... Har vel gått glipp av tre companions lmao.
Hatet Tiny tinas wonderland som var d&d og diablo 4 ble for vanskelig. Er det lettere å like BG3 ?
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Aldri spilt Larian spill tror jeg, og av turn-based RPG er det også lite, men spilte Icewind Dale 2 når jeg var 12 (det er ikke Larian, eller BG universet eller?) og wasteland serien har jeg likt godt foruten om at de var uferdige da jeg spilte dem. Men kjøpte early access av BG3 for tja, to år siden? Og gikk igjennom det to ganger så langt man kom i EA. Det var ekstremt imponerende, som inget spill jeg har prøvd før. Noe av det jeg liker aller best med spill er viten om det ukjente, hva slags hemmeligheter som gjemmer seg og at man ikke vet hva man kan forvente. Der leverer dette spillet som faen. Andre spill slutter jeg å spille når jeg har følelsen av å ha sett det meste, selv om jeg ikke er ferdig med historien. Mange type åpne spill mater deg jo "hemmeligheter" og Easter eggs med sølvskje, så det er ikke noe stas å oppdage dem. I dette spillet derimot, har man faktisk ikke mulighet til å oppdage alt. Det er også veldig befriende for en som pleier å ville se og gjøre alt, at her kan man bare glemme det, legge bort tanken og bare kjøre på stien spillet staker ut for deg selv om det går til helvete rett som det er. Jeg save-scummer aldri, men det er et par tilfeller jeg har reloadet etter at viktige karakterer dør. Jeg drepte litt for mange av dem i act 1 til at jeg kan tillate meg fler... Har vel gått glipp av tre companions lmao.
Vis hele sitatet...
Icewind dale er i samme univers ja. Det ligger nord for Baldurs Gate.
Sitat av eyecandy654 Vis innlegg
Hatet Tiny tinas wonderland som var d&d og diablo 4 ble for vanskelig. Er det lettere å like BG3 ?
Vis hele sitatet...
Tiny Tina's Wonderland er vel en first-person shooter med et par RPG-elementer (equipment, leveling, klasser, talents) og Diablo IV er en hack&slash med det samme. BG3 er et faktisk RPG, med mye mer fokus på karakterutvikling enn å bare søke etter legendary loot for å kunne farme mer effektivt. Når noe(n) dør i BG3 så er de døde. Historien går framover, og du gjør ikke nøyaktig de samme tingene på samme sted om og om igjen.

BG3 har også et kampsystem som tur-basert, så du kan ta den tiden du trenger for å gå, slå, skyte eller dytte fiender rundt. Hvis spillet blir for vanskelig, så har du også muligheten til å save/loade underveis (også kalt save scumming) - men det anbefales sterkt å la være å gjøre dette når du begynner å forstå kampsystemet skikkelig. Det blir litt for lettvint og kjedelig når du kjenner til hele koreografien til hver kamp og kan gjøre "umulige" forberedelser i forkant.