Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3599
Mine foreldre har en avløpskum på eiendommen sin. Den har ved tre anledninger de siste 10 årene gått tett, noe som har ført til tilbakeslag og kjeller full av kloakk.

Jeg har laget en løsning med en arduino og en ultrasonisk sensor som jeg ønsker å installere. Hensikten er å få noen hint om at ting ikke er bra før det går gale.

Løsningen er ment for fast montasje, og planen er å drive den med et 9VDC adapter. Arduinoen skal være innendørs, og den ultrasoniske sensoren(JSN-SR04t) skal monteres i kummen.

Mitt spørsmål er om det er noen farer ved å trekke en nettverkskabel(5V, jord, og data) utendørs ca 5m. Da tenker jeg spesielt på lynnedslag. Må dette jordes på noe vis? Burde det være noe beskyttelse inn til huset mtp kortslutning som følge av vann f.eks?
Dette skal ikke være noe problem nei.

Om du skulle hatt luftstrekk med kabel hadde det vært lurt med jording for atmosfæriske overspenninger, men i/på bakken trenger du ikke bekymre deg.

EDIT: Glemte å nevne at du burde bruke utendørskabel, dvs UV-bestandig kabel. Disse er som regel svart og har vaselin eller lignende inni. Vanlig innendørs kabel vil sprekke og kan evt kortslutte etterhvert.
Sist endret av aphex; 16. juni 2016 kl. 14:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sørg for at adapteren faktisk er galvanisk skilt frå nettet og kortslutningssikker (eller sett inn sikring), så er du i boks.
Er uttaket dekket av en jordfeilbryter er du dessuten beskyttet hvis det galvaniske skillet i adapteret skulle ryke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GalFisk Vis innlegg
Er uttaket dekket av en jordfeilbryter er du dessuten beskyttet hvis det galvaniske skillet i adapteret skulle ryke.
Vis hele sitatet...
Definitivt, men mangelen på galvanisk skilje kan føre til stekt arduino eller at jordfeilvernet løyser ut unødig, sjølv om det ikkje nødvendigvis er farlig. Jordfeilvern er ein mekanisme som skal fungere når ei barriere allereie har gått fyken!
Bruk 5 par ME kabel, beregnet til å ligge i bakken og er fylt med vaselin!
Men det er alltid ei viss fare for overspenning ved lynnedslag, men såpass kort strekk så skal du være maks uheldig! Men har skiftet mange brannsentralernog utstyr på gårder rundt omkring pga lynnedslag som har kommet gjennom jordkabelen. Finvern i hver ende hjelper litt, bruker ofte et som sitter glassikringer inni, så virker bra. Men bor man utsatt til, og det slår ned i nærheten så er det ikke noe vern som hjelper, da slår det over. Men da ryker mye snnet utstyr også, og da denker forsikringen det!
Trådstarter
29 8
Takk for svar!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sørg for at adapteren faktisk er galvanisk skilt frå nettet og kortslutningssikker (eller sett inn sikring), så er du i boks.
Vis hele sitatet...
Jeg finner lite dokumentasjon på adapterene som selges på Biltema og Clas Ohlson.

Ser du om f.eks dette adapteret har galvanisk skille? http://www.biltema.no/no/Kontor---Te...-V-2000030021/
Jeg ser at de omtaler input som primærside, og output som sekundærside. Er det da rimelig å anta at det finnes en transformator der, og at den fungerer som et galvanisk skille?

Sitat av pontiac Vis innlegg
Bruk 5 par ME kabel, beregnet til å ligge i bakken og er fylt med vaselin!
Men det er alltid ei viss fare for overspenning ved lynnedslag, men såpass kort strekk så skal du være maks uheldig! Men har skiftet mange brannsentralernog utstyr på gårder rundt omkring pga lynnedslag som har kommet gjennom jordkabelen. Finvern i hver ende hjelper litt, bruker ofte et som sitter glassikringer inni, så virker bra. Men bor man utsatt til, og det slår ned i nærheten så er det ikke noe vern som hjelper, da slår det over. Men da ryker mye snnet utstyr også, og da denker forsikringen det!
Vis hele sitatet...
Ødelagt utstyr er forsåvidt ikke verdens undergang. Er det sjeldent at overspenning som følge av lynnedslag ender med brann?
Hvis du ikke har planer om å grave kabelen langt ned, vil jeg anbefale deg å legge den inni et rør. Da vil den også være bedre beskyttet mot mekaniske skader.
Galvanisk skille på strømforsyningen for Arduinoen- hvorfor det? Jeg tenker nå at det er mer viktig å sørge for at lederne ut til sensoren ikke kommer i kontakt med jord (eller vann). Siden slike kummer er langt under jorden så er det vel lite trulig at noe fryser. Da kan en flotørbryter være et fint alternativ. Hvorfor ikke bare kjøre to forskjellige kretser, så er du dobbelt så sikker. Se http://www.ebay.com/itm/Float-Switch...z29ZHUqjYZD25A

Eller hva med en sånn? http://www.clasohlson.com/no/Cocraft...epumpe/40-9032
Sist endret av BjornTore; 17. juni 2016 kl. 15:17.
Trådstarter
29 8
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Galvanisk skille på strømforsyningen for Arduinoen- hvorfor det? Jeg tenker nå at det er mer viktig å sørge for at lederne ut til sensoren ikke kommer i kontakt med jord (eller vann). Siden slike kummer er langt under jorden så er det vel lite trulig at noe fryser. Da kan en flotørbryter være et fint alternativ. Hvorfor ikke bare kjøre to forskjellige kretser, så er du dobbelt så sikker. Se http://www.ebay.com/itm/Float-Switch...z29ZHUqjYZD25A

Eller hva med en sånn? http://www.clasohlson.com/no/Cocraft...epumpe/40-9032
Vis hele sitatet...
Planen var i utgangspunktet å bruke en flotør. Problemet er at jeg ikke vet hvor høy vannstanden har vært i kummen de gangene det har ført til tilbakeslag. Jeg kan dermed lære meg kummen å kjenne ved å logge data derfra over tid når den ultrasoniske sensoren er installert.

Kummen er forøvrig ikke så veldig dyp - ca 2 meter. Sensoren skal tåle -10, sjelden vi har det så kaldt i Bergen.

Jeg har en lensepumpe, men skjønner ikke helt hva du mener at jeg skal bruke den til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Galvanisk skille på strømforsyningen for Arduinoen- hvorfor det? Jeg tenker nå at det er mer viktig å sørge for at lederne ut til sensoren ikke kommer i kontakt med jord (eller vann).
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er pesky å få ting heilt skilt - spesielt når det gjeld koplinger. Det er ofte enklare å akseptere jordfeil og omgå problemet med galvanisk skilje.

I tillegg vil galvanisk skilje hindre at eksterne jordfeil kan påverke arduinoen. Alt i alt grei praksis å halde slikt skilt.