Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1227
Får ikke startet datamaskinen.

Hovedkort, Extreme Gen. 4

Greia er at powerknappen virker ikke. Tjuv koblet den til reset knappen. Koblet alt ut (Vifter, hhd, ram ovs.), ingen forskjell.

Om jeg tar å tjuv kobler Power supply, så starter den. Windows loader og alt fungerer. Så det må ligge i hovedkortet. Nå har jeg lyst til å la den være "tjuv koblet" men det kan kanskje medføre noe farlig?

På forhånd takk for svar
Hadde vært fint om du spesifiserer hvilken produsent som har hovedkortet, om ikke annet.

Vil tro at problemet ligger heller i kabinettet(selve knappen) enn på hovedkortet. Du kan se om du finner noe som dette lokalt, å se om det fungerer.

Ikke noe problem å tjuvkoble, har hatt mange sviktende knapper på kabinett opp igjennom tiden, og det har aldri vært problem med den løsningen, bare tungvint å slå på/av.
Trådstarter
Det er en AsRock Z68 Exreme 4 Generation 3

Knappen er testet og virker. Kobler jeg en ledning fra den "Grønne" i Power Supply, inn i Power pin, og så vider til en sort ledning i Powersupply. Startr jeg PC, med original knapp.
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Det er en AsRock Z68 Exreme 4 Generation 3

Knappen er testet og virker. Kobler jeg en ledning fra den "Grønne" i Power Supply, inn i Power pin, og så vider til en sort ledning i Powersupply. Startr jeg PC, med original knapp.
Vis hele sitatet...
Altså, det virker som den grønne ledningen har brudd internt i hovedkortet? Mener du Power pin på hovedkortet? Eller at du kobler bryteren direkte til strømforsyning?

Har du brudd i banen til hovedkortet vil uansett en slik kobling bare erstatte den, og tror ikke det skal være noe problem.

Eneste jeg tenker er om det finnes en knapp/jumper på hovedkortet som kan være problemet? har ikke vært bort i brudd i slike kretser på hovedkort, men er ikke umulig.
Kan være en ide å gå over hovedkortet om du ikke allerede har gjort det, se om det er noen synlige skader, kanskje en skrue som ligger å kortslutter mot jord?
Trådstarter
Ja koblet Powersupply direkte til Power knapp.

Ingen synlige skader. Har koblet ut alt av usb... Det er en Jumper: CRLMOS1 Med tre pinner. Den er koblet med 2.
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Ja koblet Powersupply direkte til Power knapp.

Ingen synlige skader. Har koblet ut alt av usb... Det er en Jumper: CRLMOS1 Med tre pinner. Den er koblet med 2.
Vis hele sitatet...
OK. Da er sikkert ting i orden, og problemet ligger i en skadet krets.

Søkte litt rundt men finner ingen med lignende problem. Skader kan også være på baksiden mot platen der hovedkortet er festet i, om ikke det også er sjekket?
Sjekket strømkontakten til hovedkortet? at ikke noe var løsnet der på pluggen fra strømforsyning?

CRLMOS1 er for å resette BiOS.
Så lenge det er lik spenning til reset knapp og power tast ser jeg ikke noe grunn til at det skal kunne ta skade, selv over tid. Har du en intern powerknapp på HK også? Kan evt lodde på power lederne der
Trådstarter
Takk for all svar. Da blir det montert en ny knapp, for å kunne opprette og bryte krets, på panelet i fremsiden av PC. Så lenge brukeren logger av Windows før han bryter, så skal vel alt være mest sannsynlig i orden. Får håpe at han godkjenner ordningen, alternativet er jo å kjøpe nytt hovedkort.