Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7705
sertifisert idiot
He hey!
Først: om tråden er plassert feil, ber jeg om at den flyttes

Jeg har nå fått en mulighet til å flytte til Spania på heltid, og har registrert at det er freak's som bor både i Spania og lignende land, og nå har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på:

1. Hvordan er det med leiligheter der nede? jeg kommer til å være i/nærheten av Malaga, og vil helst ha noe med 2 soverom. Har googlet og funnet endel, men stusser på prisene :S Hva kan jeg forvente av standard når leiligheten koster 2500-3000,- NOK i mnd? Dette er da mellom 60-80Kvm og 2 soverom. Jeg synes det virker utrolig billig, men er det bare sånn det er der nede? dette er da selvsagt langtidsleie.
Bare for å ha det sagt, har på ingen måte midler til å kjøpe noe enda, det får komme senere. Om noen har erfaringer å komme med så setter jeg utrolig stor pris på det!

2. Forsikring, jeg har skjønt at helsesystemet her i Norge er ganske unikt, og at man i de fleste andre land må ha en form for forsikring. Hvordan gjør jeg det?
Jeg ser 2 muligheter:
Y: Tegner avtale med ett forsikringselkap her i Norge.
X: Tegner avtale med ett forsikringselkap i Spania.
Hva ville gi meg mest for pengene? Jeg har en ide om at de Norske selskapen er dyrere, men har noen vært i situasjonen før?

3. Priser, levekostnader og mnd utgifter: Hva kan jeg forvente av mnd utgifter i mat, strøm, vann, internett osv? Dette har jeg ingen ide av, annet enn at jeg har bodd for meg selv i Norge. Ser for meg at noe er veldig mye billigere der nede, mens annet som infrastruktur kanskje er dyrere?

4. Kollektiv transport/person transport: hva ville dere anbefalt? Regner med at jeg i det daglige kommer til å rusle til jobben, men er jo digg med friheten til å kunne kjøre og utforske landet i helgene! Har tenkt på at det kanskje er billigst å leie en bil de gangene man skal på "utflukt"?(herregud å turist jeg føler meg :P)

5. Lønn: jeg har fått forespeilet en lønn på ca 13-15k, og arbeidsgiveren fortalte at dette var nok til å leve veldig fett. Hvordan stemmer det med deres erfaringer?

6. Lover og regler:
Hva er de største forskjellene jeg burde vite om før jeg drar nedover? noen skikker/normer jeg burde ha i bakhodet?
Og det med at man kan innta Cannabis innen husets 4 vegger, gjelder det også selv om man nødvendigvis er Spanjol? Jeg får jo oppholdstillatelse/residentship, så kan ikke helt forstå at jeg da ikke er underlagt Spanias Grunnlov?

Om noen har noen andre ideer, tips, råd, Know how, ja egentlig hva som helst av råd for å flytte til utlandet så blir jeg evig takknemlig!

Gleder meg virkelig til dette, og ser fram til å surfe på freak i en strandstol!
Takker på forhånd for alle svar!
Cyberlink
Jeg har ikke selv bodd i Spania, men ta en kikk på Numbeo for en sammenligning av priser. Den er nok ikke 100% korrekt, men gir et estimat (har stemt ganske greit de gangene jeg har reist og sammenlignet priser på forhånd): http://www.numbeo.com/cost-of-living...o&city2=Malaga
sertifisert idiot
Trådstarter
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Jeg har ikke selv bodd i Spania, men ta en kikk på Numbeo for en sammenligning av priser. Den er nok ikke 100% korrekt, men gir et estimat (har stemt ganske greit de gangene jeg har reist og sammenlignet priser på forhånd): http://www.numbeo.com/cost-of-living...o&city2=Malaga
Vis hele sitatet...
Wow! tusen takk! viste ikke at det fantes slike sider engang
http://kasacoast.com/inicio_pg281_ies.html

http://www.idealista.com/

http://www.fotocasa.es/

Der har du noen bolig-sider. Standarden på bildene der nede er generelt dårlige, så ikke bli skuffa pga det:P De skriver som regel aldri adresse heller, så vanskelig å plassere om det er nære jobben din.

Jeg bodde der og tjente 1500 euro ca, og det var mer enn nok til både leie, faste utgifter også ta seg et par kosekvelder iblant. Faste utgifter kommer an på boligen du finner, noen av leilighetene sluker strøm, mens andre som benytter seg av solcellepaneler på taket vil være billigere når det kommer til strømpriser, så du kan ha det i bakhodet. vann koster ca 10-15 euro i mnd. strøm overstiger ikke 60-70 med mindre du er veldig glad i å bruke strøm/AC.

Maten kommer jo an på deg selv, spiser du mye ute, vil det fly unna en del, men det er også overkommelig med den lønna du har der nede. Lager du mat, vil jeg tro at 300-400 euro i mnd på carrefour gir deg mer enn nok mat for en mnd om du er flink til å handle

Jeg valgte aldri noe kollektivtransport, leide som oftest bil de gangene jeg skulle ut på tur, men var mange som tok buss og tog, så det er bare å sjekke opp i god tid før du skal ut på tur.

Forsikring fikk vi gjennom jobben, men nå vet jeg ikke hvilken jobb du skal ha der nede, og tror det er ganske dyrt å ha forsikring fra Norge ettersom det er langtidsopphold.

Cannabis er veldig utbredt der på solkysten, og folk tar seg en feit en på gata mens de går bortover, det med dyrkingen hjemme var visst lov om man dyrket til "eget forbruk". Men skal ikke si at jeg kan alt om det der:P

En liten ting å være obs på, er søppelkastingen :P I sommerperioden kan du få bot for å kaste søppel på feil tidspunkt, så se etter skilt på søppelcontainere

Lykke til og nyt sola og livet!
Http://www.Enalquiler.com
Http://www.Spainhouses.net

300-400 € er nok realistisk, vi betaler 600€ for 90kvm over 2 etg med 2 balkonger og 1 takterrasse midt i sentrum.
Strøm og vann kommer i tillegg, ca 100-150€ i mnd.

Leiebil får du billig hos feks Goldcar, ihvertfall hvis du ikke tar med full forsikring. Vi har alltid valgt full forsikring for her bulkes bilene i hytt og pine, ingen har respekt for andre sine biler her.

Forsikring koster jo litt, betaler ca 7000,- i året for privat helseforsikring(spansk). Tror ikke det er mulig med norsk forsikring siden du må melde flytting fra Norge.

Noe å huske på her er at alt går utrolig tregt, og alt papirarbeid tar laaang tid, men hvis du har spansk jobb hjelper de nok deg med NIE nr osv.

Lykke til!
sertifisert idiot
Trådstarter
Sitat av TheSuspect Vis innlegg
http://kasacoast.com/inicio_pg281_ies.html

http://www.idealista.com/

http://www.fotocasa.es/

Der har du noen bolig-sider. Standarden på bildene der nede er generelt dårlige, så ikke bli skuffa pga det:P De skriver som regel aldri adresse heller, så vanskelig å plassere om det er nære jobben din.

Jeg bodde der og tjente 1500 euro ca, og det var mer enn nok til både leie, faste utgifter også ta seg et par kosekvelder iblant. Faste utgifter kommer an på boligen du finner, noen av leilighetene sluker strøm, mens andre som benytter seg av solcellepaneler på taket vil være billigere når det kommer til strømpriser, så du kan ha det i bakhodet. vann koster ca 10-15 euro i mnd. strøm overstiger ikke 60-70 med mindre du er veldig glad i å bruke strøm/AC.

Maten kommer jo an på deg selv, spiser du mye ute, vil det fly unna en del, men det er også overkommelig med den lønna du har der nede. Lager du mat, vil jeg tro at 300-400 euro i mnd på carrefour gir deg mer enn nok mat for en mnd om du er flink til å handle

Jeg valgte aldri noe kollektivtransport, leide som oftest bil de gangene jeg skulle ut på tur, men var mange som tok buss og tog, så det er bare å sjekke opp i god tid før du skal ut på tur.

Forsikring fikk vi gjennom jobben, men nå vet jeg ikke hvilken jobb du skal ha der nede, og tror det er ganske dyrt å ha forsikring fra Norge ettersom det er langtidsopphold.

Cannabis er veldig utbredt der på solkysten, og folk tar seg en feit en på gata mens de går bortover, det med dyrkingen hjemme var visst lov om man dyrket til "eget forbruk". Men skal ikke si at jeg kan alt om det der:P

En liten ting å være obs på, er søppelkastingen :P I sommerperioden kan du få bot for å kaste søppel på feil tidspunkt, så se etter skilt på søppelcontainere

Lykke til og nyt sola og livet!
Vis hele sitatet...
Heisann, og tusen takk for ett godt utfyllende svar!

Da virker det jo overkommelig! ifht søppel, hva er grunnen til at du får bot? er det for at folk ikke skal kaste mat i søppla som ligger å råtner i sola? :P

Om noen skulle ha mer info å komme med så fyr løs!

Sitat av fr1lanser1 Vis innlegg
Http://www.Enalquiler.com
Http://www.Spainhouses.net

300-400 € er nok realistisk, vi betaler 600€ for 90kvm over 2 etg med 2 balkonger og 1 takterrasse midt i sentrum.
Strøm og vann kommer i tillegg, ca 100-150€ i mnd.

Leiebil får du billig hos feks Goldcar, ihvertfall hvis du ikke tar med full forsikring. Vi har alltid valgt full forsikring for her bulkes bilene i hytt og pine, ingen har respekt for andre sine biler her.

Forsikring koster jo litt, betaler ca 7000,- i året for privat helseforsikring(spansk). Tror ikke det er mulig med norsk forsikring siden du må melde flytting fra Norge.

Noe å huske på her er at alt går utrolig tregt, og alt papirarbeid tar laaang tid, men hvis du har spansk jobb hjelper de nok deg med NIE nr osv.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Heisann,
Må si at 600 euro i mnd fortsatt hørtes billig ut :P virker absolutt som ett land som passer meg helt perfekt!
Forsikring ble dyrt ja, kan få det gjennom ett norsk selskap, men det var helt syke priser -_- Skal høre med arbgiver om hva de tilbyr
Tusen takk for at du tok deg tid til å svare!

Kom til å tenke på noe, åssen er det med strømnettet der nede? 220v eller 110? :S
kommer til å bruke denne tråden som verktøy litt fremover!

Og er det noen som har peiling på om jeg skal skatte til Norge i x antall år etter at jeg har flyttet? :S Pappa mente nemlig det, men kan ikke finne noen kilder på det.
Sist endret av cyberlink93; 30. april 2015 kl. 09:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
( ͡° ͜ʖ ͡°)╭∩╮
samot's Avatar
Strømnettet er 220v og like støpsel som hèr
Ang. skatt er jeg usikker..
sertifisert idiot
Trådstarter
Sitat av samot Vis innlegg
Strømnettet er 220v og like støpsel som hèr
Ang. skatt er jeg usikker..
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Har jo sett det på hoteller og slikt, men da hotellene som oftest blir gjestet av scandinavere(EU) så tenkte jeg at de kanskje satte inn støpsel som passet gjestene!

Forresten, jeg har jo planer om å ta med noen viktige ting nedover, åssen gjør jeg det med frakt? og er dette veldig dyrt? kan noe evt taes m som spesial bagasje på flyet?

Har også vært inne på tanken å kjøre ned og skrote bilen når jeg kommer frem, den er ikke noe å spare på uansett. Hva tenker dere om det?
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
Og er det noen som har peiling på om jeg skal skatte til Norge i x antall år etter at jeg har flyttet? :S Pappa mente nemlig det, men kan ikke finne noen kilder på det.
Vis hele sitatet...
Da kan du ikke ha lett veldig godt etter kilder, for det kom frem mange gode nettsider når jeg søkte etter det på Google. Skatteetaten har selvfølgelig mye informasjon om dette, men de nettsiden kan virke veldig uoversiktlige for folk flest.

I utgangspunktet skal du skatte til Norge i tre år etter at du flytter, og for at du skal kunne skatte til Spania etter det må du ikke oppholde deg i Norge over 61 dager per år. Her kan du lese litt mer om skatting når man bor i utlandet.
sertifisert idiot
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Da kan du ikke ha lett veldig godt etter kilder, for det kom frem mange gode nettsider når jeg søkte etter det på Google. Skatteetaten har selvfølgelig mye informasjon om dette, men de nettsiden kan virke veldig uoversiktlige for folk flest.

I utgangspunktet skal du skatte til Norge i tre år etter at du flytter, og for at du skal kunne skatte til Spania etter det må du ikke oppholde deg i Norge over 61 dager per år. Her kan du lese litt mer om skatting når man bor i utlandet.
Vis hele sitatet...
Heisann,
Burde formulert meg annerledes, jeg har funnet svar, men ikke noen jeg skjønte noe av :S Har ingen erfaring på dette bortsett fra hvordan det fungerer her i Norge, så tenkte å spørre om noen kunne forklart det, og det gjorde du jo! Tusen takk skal du ha!
Hey! Jeg flytter også til Alicante området om en månedstid!! Jeg har også problemer med å få ned noen småting, men det finnes ukentlige transport mellom Spania-Norge og det er nok mulighet å få slengt inn noe flyttelass vil jeg tro. Er bare noen pc+skjermer+ klær jeg skal ha ned.

http://www.megafon.net/flytte-til-spania.html - Tips & Tricks

http://www.fruflytt.com/no/foresporsel.html - Her kan du sjekke hva pris dem vil ha, har ikke gjort det selv enda.

Gleder meg som en unge

Og ikke bli en av disse...

http://www.dagbladet.no/2015/04/30/n...rter/38927514/
Sist endret av Solarfields; 30. april 2015 kl. 18:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor trenger man forsikring? Man har jo krav på behandling enten man er spansk eller nordmann i Spania, og etter hva jeg har hørt er de spanske sykehusene helt på høyde med norske. Jeg ville tro en slik helseforsikring først var viktig der hvor helsevesenet er dårlig i utgangspunktet, eller i land som USA hvor man ellers må betale for oppholdet på sykehus selv?

Man skatter til Norge i tre år, men hvor mye skatt betaler man egentlig etter dette? Hvordan skattelegges en minstepensjonist i Spania feks? Jeg er langt fra sikker på om dette er lavere enn i Norge.

En annen ting jeg lurer på er dette med opphold. Hvordan kontrollerer norske myndigheter, eller spanske for den sakens skyld at man ikke overskrider 61 dager i Norge, eller at man oppholder seg mer enn 6 mnd i utlandet pr. år. Spanske myndigheter vil vel ha skattepenger, så hvordan kontrollerer de at nordmenn ikke oppholder seg mer enn 6 mnd uten å betale skatt?
sertifisert idiot
Trådstarter
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Hey! Jeg flytter også til Alicante området om en månedstid!! Jeg har også problemer med å få ned noen småting, men det finnes ukentlige transport mellom Spania-Norge og det er nok mulighet å få slengt inn noe flyttelass vil jeg tro. Er bare noen pc+skjermer+ klær jeg skal ha ned.

http://www.megafon.net/flytte-til-spania.html - Tips & Tricks

http://www.fruflytt.com/no/foresporsel.html - Her kan du sjekke hva pris dem vil ha, har ikke gjort det selv enda.

Gleder meg som en unge

Og ikke bli en av disse...

http://www.dagbladet.no/2015/04/30/n...rter/38927514/
Vis hele sitatet...
Heisann,
Skal prøve å svare alle her!
Det blir helt kanon! Om jeg kan spørre, hva skal du jobbe med der nede?
Jeg har kommet frem til at jeg selger alt jeg eier, og tar bare med en laptop i håndbagasjen. Gidder ikke bruke mer penger på flyttinga enn jeg må

Sitat av zeast Vis innlegg
Hvorfor trenger man forsikring? Man har jo krav på behandling enten man er spansk eller nordmann i Spania, og etter hva jeg har hørt er de spanske sykehusene helt på høyde med norske. Jeg ville tro en slik helseforsikring først var viktig der hvor helsevesenet er dårlig i utgangspunktet, eller i land som USA hvor man ellers må betale for oppholdet på sykehus selv?

Man skatter til Norge i tre år, men hvor mye skatt betaler man egentlig etter dette? Hvordan skattelegges en minstepensjonist i Spania feks? Jeg er langt fra sikker på om dette er lavere enn i Norge.

En annen ting jeg lurer på er dette med opphold. Hvordan kontrollerer norske myndigheter, eller spanske for den sakens skyld at man ikke overskrider 61 dager i Norge, eller at man oppholder seg mer enn 6 mnd i utlandet pr. år. Spanske myndigheter vil vel ha skattepenger, så hvordan kontrollerer de at nordmenn ikke oppholder seg mer enn 6 mnd uten å betale skatt?
Vis hele sitatet...
Heisann og takk for innspill,
Etter hva jeg har skjønt gir den europeiske trygden deg rett til sykehusbehandlig ved akutte tilfeller og sykehusinnleggelse, MEN det gjelder KUN 3 mnd. Etter dette har du ingenting, men du kan søke om å få beholde denne ordningen. Må isåfall søkes før man reiser ned grunnet behandlingstid.
Helsesytemet i Spania er forøvrig på høyde med Norge, hvis man har forsikring. Virker som det er basert på systemet de har i USA ja, men etter en prat med modern, så fikk jeg inntrykk av at det også har likheter med Canadas system, som ioforseg er veldig likt vårt

Etter det jeg har skjønt skal man i _Utgangspunktet_ skatte til Norge i 3 år, men her er det MANGE unntak, ett av disse er f eks at hvis landet man flyttet til har en Skatteavtale m Norge, så skal du ikke skatte dobbelt da det er det skatteavtalen løser opp i. Jeg er veldig dårlig på å forstå formuleringen i Juss dokumenter, så om noen andre har forstått det på en annen måte, så er det bare å si ifra. Jeg har forøvrig sendt en mail til Skatte-etaten med forspørsel om svar fra dem. Limer inn svaret her når det kommer.

Ifht opphold, så har jeg skjønt det som at systemet faller på at om du drar til utlandet og har en lønn der så vil det bli lagt merke til, enten fordi du slutter å skatte i Norge og noen lurer på hvor det blir av deg. Dette innebærer jo også at du ikke melder adresse endring, så om du blir anholdt på gata i det landet du "flykter" til så vil dette bli meldt til Norge. Da vil de vell gå utifra at om du har oppholdt deg i utlandet i f eks 2-3 år må du ha hatt en form for inntekt. Dette er riktig nok bare TANKESPILL, så ikke spikre meg opp om det ikke er helt riktig

For de som måtte lure, så er jeg nå i full gang med pakking og sortering, hva som skal taes vare på, og hva som kan selges.
For å bli kvitt mest mulig rask på kortest mulig tid så tenkte jeg å ha ett "house-sale", dette betyr at man selger ALT som ikke er spikret fast!

Legger ut kopier av skjemaer jeg kommer over som kan være lure, men må få tak på en scanner først.....

#Cyberlink