Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 5964
i annledning marihuana marsjen 2004 kom jeg inn på en diskusjon med en venninne...

hun sa bla at marihuana kan gi deg sykdommer, psykoser, schizofreni og den kan ødelegge muskelkontrollen dine...

er dette sant? noen som har bra argumenter for og i mot?

på forhånd takk

peace out
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av gEEk2oo4
* gEEk2oo4 er imot

jeg har jo ikke selv prøvd, men når du først har prøvd hasj er det lett å begynne på sterkere stoffer.
å vi vet alle hvordan det går.
Vis hele sitatet...
At det føkkings går ann!

Før dere begynner å legge ut om miljø og gateway teorier så ta i det minste å les Pro legalisering av alt tråden. Her kommer det frem mye om miljø og rusmilder som jeg tror dere kunne hatt godt av å lese hvis dere har tenkt å bli tatt seriøst i slike sammenhenger igjen.

wnidoze: Du skjønner ikke en dritt, gjør du vel?
nFF Marshall
morten's Avatar
Ser jeg mer drittkasting fra 2 av dere som postet i denne tråden, så ryker dere begge to.
Respekter andre medlemmer av forumet, eller gi faen i å poste her.
Opprinnelig postet av robz
hun sa bla at marihuana kan gi deg sykdommer, psykoser, schizofreni og den kan ødelegge muskelkontrollen dine...
Vis hele sitatet...
Det med schizofreni TROR jeg er noe som kan utløses av marijuana-bruk hvis du allerede har det latent i deg. Ganske sikker på at marijuana ikke fremkaller det.


Edit: haha latent ja
Sist endret av rdxz; 17. april 2004 kl. 19:47.
Hvis du bare ser på disse..... så er det vel derfor så mange er imot hasj..

# Ungdom med en forutgående historie med dårlige skoleprestasjoner kan få sine skoleresultater ytterligere begrenset av den tankemessige svekkelse som er forårsaket av kronisk påvirkning av cannabis.
# Ungdom som begynner cannabisbruk tidlig i tenårene har en høyere risiko for å fortsette til tung bruk av cannabis og andre illegale rusgifter, og til utvikling av cannabisavhengighet.

Kroniske effekter:

# Luftveissykdommer knyttet til røyking som bruksmåte, som kronisk bronkitt, og forekomsten av sykelige vevsendringer som kan være forstadier til utvikling av ondartede svulster.
# Utvikling av et cannabis avhengighetssyndrom, kjennetegnet ved manglende evne til å avstå fra eller kontrollere cannabisbruken.
# Lette former for tankemessig svekkelse mest knyttet til oppmerksomhet og hukommelse, noe som består mens brukeren er kronisk påvirket, noe som kanskje kan være gjenopprettbart etter langvarig avhold fra cannabis.
Marijuana/Hasj MÅ bli legalisert fordi:

- Det er et brudd på menneskets rett til valg av egen skjebne. Har noen virkelig lov til å hindre meg i å røyke?
- Loven mot cannabis er et svik av de som kan bruke det som medisin. (MS, AIDS, visse typer kreft osv)
- Denne loven hindrer Industriell Hamp å kunne brukes. Hamp kan brukes til mange tunsen forskjellige produkter. Tau, klær, såpe og drivstoff er de vanlige. Dessuten kan det lages en kjempesterk plastikkerstatining av det, uten skadene plastikk påfører miljøet.

Dessuten er hasj en mye roligere måte å ruse seg på enn alkohol, og en overgang til hasjrøyking ville gitt mindre vold på byen osv.

Hasj er IKKE avhengighetsskapende, og er ikke like skadelig for kroppen som alkohol.


I prinsippet mener jeg at informasjon er tingen, og at ingen rusmidler skal være ulovlige.


http://www.normal.no/
Sist endret av lars?; 17. april 2004 kl. 18:35.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Det største problemet med cannabis er at det er ulovlig. I forhold til alkohol er cannabis nesten sunt om man sammenlikner skadevirkninger (både direkte som ved f.eks. leverskade og indirekte som gjennom å havne i bråk når man er dritings e.l.).

rdxz: Det heter forresten å ha noe latent i seg.

Orgazmus: Hasj er i det minste psykisk avhengighetsskapende, og også psykisk avhengighet kan være vanskelig å få bukt med.
Sist endret av Dekilaz; 17. april 2004 kl. 18:34.
Dekilaz:
Cannabis kan være psykisk vanedannende, ikke avhengighets skapende.
En avhengighet er noe du har til f.eks røyk eller kaffe, en vane er f.eks å se på en bestemt såpeserie.

Cannabis er kjent for å utløse latent psykose og schitzofreni hos de der det ville blomstret opp senere uansett.
Dessuten er dette VELDIG skjeldent. Hvis det virkelig skjedde i noe serlig hadde det vært på forsida til vg
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av windoze
Hvis du bare ser på disse..... så er det vel derfor så mange er imot hasj..

# Ungdom med en forutgående historie med dårlige skoleprestasjoner kan få sine skoleresultater ytterligere begrenset av den tankemessige svekkelse som er forårsaket av kronisk påvirkning av cannabis.
# Ungdom som begynner cannabisbruk tidlig i tenårene har en høyere risiko for å fortsette til tung bruk av cannabis og andre illegale rusgifter, og til utvikling av cannabisavhengighet.

Kroniske effekter:

# Luftveissykdommer knyttet til røyking som bruksmåte, som kronisk bronkitt, og forekomsten av sykelige vevsendringer som kan være forstadier til utvikling av ondartede svulster.
# Utvikling av et cannabis avhengighetssyndrom, kjennetegnet ved manglende evne til å avstå fra eller kontrollere cannabisbruken.
# Lette former for tankemessig svekkelse mest knyttet til oppmerksomhet og hukommelse, noe som består mens brukeren er kronisk påvirket, noe som kanskje kan være gjenopprettbart etter langvarig avhold fra cannabis.
Vis hele sitatet...
Nå snakker vi.

Nå må vi bli enige, skal vi argumentere for/mot skadevirkninger ved kronisk bruk eller ved normalt bruk?

Jeg går i alle fall for normalt bruk, da jeg føler at dette er det som er mest reprasentativt for flertallet av befolkningen.

Påstand nr 1 og 5 kan vi i alle fall se bort ifra, dette gjelder kunn kronisk bruk. Nr 3 kan droppes hvis brukeren bytter ut røyking med feks oralt inntak. Da står vi igjen med nr 2 og 4. Jeg mener nr 2 i direkte forstand er motbevist for lenge siden, og at vi dermed bare står igjen med nr 4, som altså gikk på å ikke klare å kontrolere cannabisbruken.

Edit: Takk, morten.
Opprinnelig postet av robz
i annledning marihuana marsjen 2004 kom jeg inn på en diskusjon med en venninne...

hun sa bla at marihuana kan gi deg sykdommer, psykoser, schizofreni og den kan ødelegge muskelkontrollen dine...

er dette sant? noen som har bra argumenter for og i mot?
Vis hele sitatet...
OK, får prøve å svare litt saklig da.

Cannabis kan ikke gi deg psykoser og schizofreni, men kan i verste fall utløse det hos personer som er disponert for slikt (altså personer som er litt "på kanten" fra før).

Ang. muskelkontroll og spasmer, kan det slå ut begge veier. Det er gjort litt lite forskning her, men de har forsøkt cannabis som epilepsi-medisin, men fant at det ikke fungerte helt optimalt.

Ellers er det mange gode grunner til å legalisere. Ihvertfall burde det komme på resept, slik at folk som kan ha utbytte av det (f.eks. de som lider av grå stær eller kreft), kan få det. Og det burde i tillegg bli lovlig med industriell hamp (som er helt uten rus), denne kan man produsere tekstil, tauverk, papir, o.l. med mye bedre kvalitet og mye mer miljøvennlig en i dag.

Og når det kommer til marihuana som rusmiddel, er det i praksis umulig å dø av 'overdose' med mindre man setter en sprøyte eller to med rent THC-ekstrakt. Faktum er at ikke et eneste dødsfall har blitt registrert som direkte årsak av cannabis-forgiftning, mens det årlig dør veldig mange av alkohol-forgiftning.

For de fleste er den eneste negative virkningen at de blir litt sløve i lengden, men for meg er ihvertfall dette en meget euforisk sløvhet, som jeg heller ser på som bonus en noe negativt.

Jeg mener ikke at det er bra med hasj, men jeg mener at jeg som voksent menneske er moden nok til å bestemme om jeg vil røyke hasj selv eller ikke.
"# Ungdom med en forutgående historie med dårlige skoleprestasjoner kan få sine skoleresultater ytterligere begrenset av den tankemessige svekkelse som er forårsaket av kronisk påvirkning av cannabis."

Med mitt moderate bruk av cannabis, 2-3 ganger i uka over de siste 2 årene, har jeg aldri følt at dette har gått utover skolegangen min.
Eneste virkningen det har, er at jeg faktisk biter tenna sammen og holder ut da det er som verst.
For til helga er det røkings uansett
Det gir meg en måte å slappe litt ekstra av på.
Jeg blir kanskje litt sliten i kroppen dagen derpå, men psykisk er jeg på topp
Jeg gikk fra dårlige karakterer på ungdomsskola, til litt over middels på videregående. Samtidig startet jeg hasjrøykinga mi.


"# Luftveissykdommer knyttet til røyking som bruksmåte, som kronisk bronkitt, og forekomsten av sykelige vevsendringer som kan være forstadier til utvikling av ondartede svulster."

Dette er vel generelt skader du får av forbrenning og inhalering av organisk materiale.
Et bål er værre.


"# Lette former for tankemessig svekkelse mest knyttet til oppmerksomhet og hukommelse, noe som består mens brukeren er kronisk påvirket, noe som kanskje kan være gjenopprettbart etter langvarig avhold fra cannabis."

Litt enig her, dagen derpå kan være litt tung hvis det har vært mye røyking over lengre tid.
Prøv å drikk alkohol hele fredag og lørdag i stedet. Sjekk hvor god formen er på søndag.
Opprinnelig postet av Orgazmus
Jeg gikk fra dårlige karakterer på ungdomsskola, til litt over middels på videregående. Samtidig startet jeg hasjrøykinga mi.
Vis hele sitatet...
... og videre til å studere Fysikk og Matte ved NTNU, kanskje et av de mest krevende sivilingeniørstudiene, for min del.

Jeg hadde faktisk omtrent bare 2-ere og 3-ere på ungd.skolen, mens jeg gikk ut fra allmenn med kun 4, 5 og 6 på vitnemålet.
Jeg er for hasj selv om jeg ikke har prøvd. Tror at hvis vi får den legalisert blir det mye bedere miljøer for sånne som tar en røyk annehver helg.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Her står en del om cannabis i forhold til alkohol og andre narkotiske stoffer. Interessant lesestoff, uavhengig av hvor man står i debatten.

For de som er interessert i mer lesestoff, anbefaler jeg denne.

Selv om jeg er godt klar over skadevirkningene ved cannabis, er jeg for legalisering. Når det gjelder skadevirkninger er cannabis omtrent som alkohol; bruk går greit, mens misbruk fører til skader. Desverre virker det ikke som folk flest greier å skille mellom bruk og misbruk når det gjelder andre rusmidler enn alkohol, derfor blir mange automatisk stemplet som misbrukere - selv om de har full kontroll over bruken.
Sist endret av aybara; 17. april 2004 kl. 19:46.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg er igrunnen ikke for legalisering akkurat på grunn av at det har ca samme skadeeffekt som alkohol. For å si det litt bombastisk "trenger vi to stoff for ødelegge oss selv?" Tør vi utsette oss for den risikoen? Men på den andre siden så bryr jeg meg igrunnen ikke om folk røyker eller ikke. Det får være deres valg, men jeg ser ingen grunn til å gjøre det mer tilgjenlig.

grunnen til at jeg ikke er noe særlig for hasj er vel at jeg hadde en bestekompis som begynte og røyke i 8kl og i dag er rimelig på kjøret. Selv om jeg i ettertid har skjønt at det igrunnen ikke er hasjens sin feil, men heller det at ekspimentele ellementer alltid skal prøve det som de ikke kjenner til. Jeg har uansett fått et negativt intrykk av hasj...
Sist endret av sptz; 17. april 2004 kl. 20:12.
spetznaz: Jeg vil heller ha alkohol ulovlig og hasj lov, en motsatt, ihvertfall.
Alt det tullet over her gidder jeg ikke lese...
Massivl egalisering er svaret på de fleste miljø og ernæringsproblemer i verden på et år...hvisst du ser bort fra at du kan ruse deg på det kan du lage rundt 140000 registrerte ting av det.. og det er en et årig plante i motsetning til et tre...
Faber, fransk papir produsent mener jeg står for det meste av kriminaliseringen av hasj på slutten av 60'is da han fant ut at han kunne lage helt glatte papir av trær.. dette var selvfølgeliu verdt å satse litt penger på...FRI HASJ NÅ...
Flerfoldige folk som er imot hasj kommer ofte med "i din utopiske verden kunne kanskje en legalisering forekomme", samtidig har ofte de samme menneskene en vill forestilling om at så lenge det er ulovlig så er det visst ingen som bruker det. Gjerne manifestert i kommentarer som "trenger vi to stoff for å ødelegge oss selv?"

Siden jeg er hellig overbevist om at jeg postet tidligere i denne tråden gidder jeg ikke ta hele for/imot regla en gang til...
Lucif3r: Vil gjerne ha noen tall på hvordan man kan fjerne verdenssulten med legalisering av hasj.
Selv har jeg ikke noe imot folk som røyker hasj, det er deres valg, og jeg har ikke tenkt å ta i dem med ildrake av den grunn. Folk får beregne selv hva de takler. Selv røyker jeg ikke av den enkle grunn at jeg har sett hva hasj gjør med andre femtenåringer, alle jeg kjenner som røyker relativt ofte har gått igjennom en forandring til det negative. Å røyke en gang i blant har nok uansett ikke samme effekt, så det er i seg selv greit.
Angående hasj som gateway-drug: Ja, så lenge hasj er ulovlig vil det lede som port til sterkere stoffer. Man havner inn i et miljø på samme måten som folk som drikker når de starter på ungdomsskolen begynner å røyke. Kanskje vil legalisering fjerne dette problemet med cannabis og hasj, men det vil igjen føre til at hasj vil kunne selges (relativt) fritt. Selv har jeg ingen problemer med å se at de her som regner seg selv som tenkende individer og de voksne som vil ha interesse av det vil kunne fungere med et hasj-samfunn (i mangel på et bedre ord), men det vil samtidig bety at det blir enda lettere for dumdristig ungdom å få tak i sakene. Så jeg må si nei.
Jeg vet ikke om jeg ville sagt ja til marihuana eller hasj med det første, for jeg tror store deler av samfunnet ikke er klare for det. Det er en del problemer, som f.eks skoletrøtthet og slike ting som må fås has på før en evt. legalisering kunne vært på sin plass.

For all del. Man slipper de mange farene ved alkohol. Akutte alkoholskader er ikke digg.
Sist endret av Nichotin; 17. april 2004 kl. 22:10.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kanskje ikke en legalisering, men en avrkiminalisering hadde i det minste gjort seg. Vi må få snudd holdningene som florer så folk ikke er enten eller til ting. Slik ting er nå så har de uvitende nulltoleranse og brukerne har som oftest full tolleranse, også til hverdagsbruk.

Ting er totalt føkket.
Tror ikke det blir spesielt mye enklere for 15/16/17-åringer å få tak i bønner, det er jo allerede veldig enkelt (enklere en alkohol, ihvertfall). Jeg tror nesten det blir vanskeligere, hvis de med legalisering klarer å få hasj ut av privat-handel markedet.

En annen ting jeg ser meg lei av, er å lese om folk på 19/20 som blir tatt for å røyke bønner. Det er bare så unødvendig, spesielt når jeg tenker på at noe slikt kan jo egentlig skje med meg når som helst. Bare i den siste tida har det vært nok med saker:

- http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/artik...R/104140111/0/
- http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/artik...R/104070135/0/
- http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/artik...R/104060195/0/
- http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/artik...R/104030192/0/
- http://www.sandefjords-blad.no/apps/...ETER/104020010
- http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=221428
- http://www.haugesunds-avis.no/apps/p...0/0/VINDIVERSE
- http://www.haugesunds-avis.no/apps/p...0/0/VINDIVERSE
- http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/ar...NOTISER/190578
- http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/ar...HETER/40327001

Bare for å nevne noen få. Fortjener virkelig disse folka å bli kriminalisert på denne måten? Nå får vi jo ikke særlig innblikk i disses liv ellers her, men de aller fleste er nok relativt oppegående mennesker med skolegang eller jobb.
Cannabis er UTROLIG bra for behandling av grå-stær.
Opprinnelig postet av rune420
Tror ikke det blir spesielt mye enklere for 15/16/17-åringer å få tak i bønner, det er jo allerede veldig enkelt (enklere en alkohol, ihvertfall). Jeg tror nesten det blir vanskeligere, hvis de med legalisering klarer å få hasj ut av privat-handel markedet.
Vis hele sitatet...
slik ting er i dag er det mye lettere å skaffe nok sprit til å sjangle rundt en lørdagskveld enn å skaffe seg hasj. Og dette er et sted med et relativt stort brukermiljø, "alle" vet hvem som skaffer. Jeg tror legalisering vil føre til mer problemer med ungdommer og hasj, grunnene har jeg skrevet i forrige post.
Ministry of Love
sptz's Avatar
AntiKrist ikke kom å påstå at det er derfor du røyker, eller at det er en grunn til at noen her inne røyker. Tror faktisk vi ikke skal dra inn hvordan canabis er bra som legemiddel da det er helt annen diskusjon.

edit: redigerte links fucka tegnsett (hvorfor skrive ø som * grr)
Sist endret av sptz; 17. april 2004 kl. 23:05.
spetznaz: Det er jo ikke akkurat helt irrelevant. Et alternativ til å legalisere fullt og helt er ihvertfall å sette resept på det, slik at de som virkelig trenger kan få (som i kanada).

edit: Ivi: For min egen del var det ihvertfall enklere å få tak i hasj en øl da jeg var 16 og 17, selv om det heller ikke var noe stort problem. Det varierer kanskje litt fra miljø til miljø, men i Oslo området er jeg overbevist om at omtrent alle 16/17-åringer som har lyst til å skaffe kan klare det på dagen.
Sist endret av rune420; 17. april 2004 kl. 22:48.
hva med de passive røykerne ?
Panybs: De passive røykerne? Det skal være rimelig røykfylt rom før man får noen som helst rus av passiv hasj-røyking ihvertfall. De fleste pleier dessuten å toaste tobakken de mekker med, så det bør i teorien være mindre farlig en vanlige siggaretter også, rent lungemessig.
Hasjrøykere er så smarte ass, skulle ønske jeg var like fornuftig som dem.. Jeg er liksom hjernevasket av "systemet" til å tro at narkotiske stoffer er farlige.. Huff.. Ulogisk å tror at hasj kan ha store skadevirkninger da, sett ut i fra erfaringer.. Skjønner ikke hvorfor alle landene i hele verden forbyr det?? Dere hasjrøykere har jo løsningen på alle verdens problemer, fri hasj.. Når skal de andre skjønne det!!?
Jeg kommer fra et sted med et tidligere veldig lite miljø for hasj. Da jeg begynte å røyke var det bare noen få andre som var med. Jeg har hele tiden gitt faen i om folk har visst om det eller ikke. Jeg har mange gode venner og klarer meg bra på skolen. Jeg røyker ikke ofte, men av og til når jeg føler for det. Mange venner som har vært livredde for "narkotika!" før har akseptert det som helt greit etter hvert. Selv om de kanskje ikke vil røyke selv så ser de at det ikke er noe problem. Kriminalisering på linje med andre narkotiske stoffer er helt idiotisk, rett og slett!
Problemet er at det er kriminalisert, det gjør at "vanlig" ungdom ikke tør å prøve. Det er greit nok i seg selv, men det er gjerne de samme personene som f.eks. drikker hver helg. Ingen kan påstå at det er særlig mye bedre enn å røyke litt av og til.
De som ofte begynner å røyke er fuckups som allerede er litt ute å kjøre på forskjellige plan.. det fører videre til at hasj beholder det dårlige ryktet sitt som gateway drug, avhengighetsskapende osv..
Må nesten også gi et lite spark til de som mener de har et helt ok forhold til hasj og røyker flere ganger i uka. Ut i fra egne erfaringer vil jeg si at det er usunn bruk. Selv om livet kanskje går greit, så merker man hele tiden litt "bivirkninger", sløvere osv.. Jeg tviler ikke på at dere kan slutte uten problemer. Men man må ha den riktige motivasjonen for å slutte. Det blir vanskeligere når hasj'en er så viktig. Jeg synes det er feil å gi et rusmiddel en så sentral plass i livet sitt..
windoze, skulle ønske du faktisk mente det du sa. Men når du sier at...
Ulogisk å tror at hasj kan ha store skadevirkninger da, sett ut i fra erfaringer..
Vis hele sitatet...
...så begynner jeg nesten å lure på hvilken 'erfaring' du sikter til her?
Opprinnelig postet av windoze
Hasjrøykere er så smarte ass, skulle ønske jeg var like fornuftig som dem.. Jeg er liksom hjernevasket av "systemet" til å tro at narkotiske stoffer er farlige.. Huff.. Ulogisk å tror at hasj kan ha store skadevirkninger da, sett ut i fra erfaringer.. Skjønner ikke hvorfor alle landene i hele verden forbyr det?? Dere hasjrøykere har jo løsningen på alle verdens problemer, fri hasj.. Når skal de andre skjønne det!!?
Vis hele sitatet...
Hasj løser absolutt ingen problemer, ingen fornuftige folk kommer og påstår det. Det ville vært en fordel for deg hvis du forstod halvparten av det som står skrevet her. Dessverre er ikke alle like heldige med kapasiteten "oppi der". :P
Greia er at hasj er såpass ufarlig, også i forhold til andre lovlige stoffer at det ihvertfall ikke burde fordømmes. Det burde være opp til hver enkelt å vurdere om man vil bruke det eller ikke, i likhet med alkohol.
Imot:

Holdt på noe så altfor heftig med dop for rundt 10 år siden. Begynte faktisk IKKE med hasj / marihuana. LSD først så Cannabis produkter.

Klart det er spennende, gøy, morsomt, sosialt etc. Og mange sier de har full kontroll og bør få velge selv.

Jeg mener forøvrig at ikke alle er så sterke, og kan kontrollere hva man vil prøve. Å legalisere Cannabis, gjør det lettere å se på det som OK.

( Ja jeg har prøvd ALT, sluttet for mange år siden )
HpX: At noen ikke klarer å ta ansvar for sitt eget liv i voksen alder, vil uansett alltid være tilfelle. Jeg synes det er dårlig at dette mindretallet skal overbeskyttes og skjermes på alle måter, og ihvertfall at denne skjerminga skal gå utover oss andre.

Livet er ingen spøk, det må man nesten lære på den harde måten, hvis man ikke forstår det intuitivt.
rune420: Forstår frustrasjonen. Jeg mener å likevel at det kanskje ikke er så veldig vanlig at folk starter med dop i voksen alder. Det er vel heller noe man starter med i tenårene.

For de som har klart å holde seg til cannabis og gjort det til en del av hverdagen ( helge-kos ) så forstår jeg jo at det hadde vært mer praktisk om man kunne kjøpe cannabis på apoteket eller på cannabismonopolet ellerno..

Men tenk også på hvem som skal tjene penger på dette? Skal alle få selge dop, ( bedrifter med lisens ) eller skal det være et monopol som staten driver?

Alkohol er den største trusselen som vi har i samfunnet.. ingen tvil om det, men trenger vi virkelig å legalisere et rusmiddel til?

(misforstå meg rett.. jeg nyter alkohol ved rette anledninger )
Opprinnelig postet av HpX
Alkohol er den største trusselen som vi har i samfunnet.. ingen tvil om det, men trenger vi virkelig å legalisere et rusmiddel til?
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i. Hvis noen skulle lage et helt nytt rusmiddel og ville ha det legalisert så ville jeg sagt "nei takk,vi trenger virkelig ikke et til rusmiddel"

Alkohol skulle gjerne blitt kriminalisert,men det ville det bare blitt større skader av. Å drive noe vekk fra det åpne er idioti, man har ingen kontroll over problemene da. Og for å være så tror jeg aldri hasj kommer til å bli annsett som noe stort problem....

Alle som mener vi ikke trenger hasj fordi vi ikke trenger noe nytt rusmiddel,men som vil beholde og nyter alkohol er noen jævla hyklere.
Sist endret av Mantus; 18. april 2004 kl. 01:20.
rune420 det jeg mente med passiv røyking var ikke at man ble sløv i ett rom hvor noen røyka men at faktisk var farlig for de passive røykerne. Dette gjelder jo også røyk, leste en gang at passiv røyking var farligere en røyking. Om dette er sant eller ikke vet jeg ikke
very impotent freak
Delusional's Avatar
Innledningsvis vil jeg si:
Cannabis røyking kan føre til en litt fucket musklatur mens du røyker. Jeg hadde rykkninger i beina mine med 10-15 seks mellomrom en gang. Men du blir desto mer kreativ, noe som gjør at du uten problemer kan finne ut hvorfor (i allefall en grunn du tror på) dette skjer. Jeg fant ut at jeg hadde fått full kontroll over kroppen min og den bare litt rart for den at det var jeg som styrte den fult og helt, og at det bare var en tilvendingssak, rykkningene forsvant så et pas minutter etterpå.

Opprinnelig postet av windoze
Hvis du bare ser på disse..... så er det vel derfor så mange er imot hasj..

1. # Ungdom med en forutgående historie med dårlige skoleprestasjoner kan få sine skoleresultater ytterligere begrenset av den tankemessige svekkelse som er forårsaket av kronisk påvirkning av cannabis.
2. # Ungdom som begynner cannabisbruk tidlig i tenårene har en høyere risiko for å fortsette til tung bruk av cannabis og andre illegale rusgifter, og til utvikling av cannabisavhengighet.

Kroniske effekter:

3. # Luftveissykdommer knyttet til røyking som bruksmåte, som kronisk bronkitt, og forekomsten av sykelige vevsendringer som kan være forstadier til utvikling av ondartede svulster.
4. # Utvikling av et cannabis avhengighetssyndrom, kjennetegnet ved manglende evne til å avstå fra eller kontrollere cannabisbruken.
5. # Lette former for tankemessig svekkelse mest knyttet til oppmerksomhet og hukommelse, noe som består mens brukeren er kronisk påvirket, noe som kanskje kan være gjenopprettbart etter langvarig avhold fra cannabis.
Vis hele sitatet...
Nummererte postene for bedre oversikt.

1. Finner du ikke det litt rart at det er bare de med et dårlig resultat fra før av som gjør det enda dårligere? Jeg kan ikke si at jeg er en storrøyker, men jeg gjør det en sjelden gang, og jeg har aldri opplevd en uklar tankegang etter å ha røykt. Jeg har aldri hatt så bra karakterer som jeg har akkurat nå. Jeg opplever å være mye mer kreativ når jeg røyker, og har ofte et mye større perspektiv på ting dagen etterpå. Det som kan være grunnen til at dårlige elever gjør det dårligere enn før. Er at om de må bruke mye tid på lekser for å få karakterer i det heletatt og røyker mye. Eller bare kutter skolen fordi det er gøyere å røyke, noe jeg ikke støtter. Og er det på grunnlag av nettop mange fordømmer andre som ikke missbruker rusen, og har et avslappet forhold til rus. Ungdom med dårlige karakakterer kommer ofte fra familier som står svakere i samfunnet enn andre, det er blant de fattige et noe høyere rusmissbruk, eller i allefall, mer åpenlyst. Og barn overtar ofte holdningene til foreldre.

2. Merkelig at så få av den millionen som har prøvd cannabis i Norge ikke står på plata. Hadde cannabis vært legalisert, hadde folk ikke måtte gått inn i illegale miljøer for å få alternativ rus. Og da hadde ikke cannabis blitt kalt for narkotika, og da vil det bli like absurd å si at cannabis er en portalen til junkiehelvettet som at alkohol er det, eller kjøttkaker for den saks skyld. Alle ting blir startet av noe, men det er som oftest mer enn èn faktor som fører til det faktiske produktet. Slik som tilstanden er nå, er det like ulovlig å bli tatt med cannabis som med en E på innerlommen, hasj er dessuten lettere å oppdage. Så når folk får tilbudet mellom to ulovlige substanser, hvorav den ene er sterkere og vanskeligere å spore, og den andre motsatt. Selvfølgelig blir det en portal, men det er ikke cannabis som er inngangen, det er det ødlagte lovverket vi har.

3. Det du snakker om vil i de aller fleste tilfeller kun forekomme ved missbruk, eller tung bruk. Dessuten kan det inntas oralt om du er redd for å bli skadet av røyking. Det som er skummelt med hasj er at folk kan bli avhengig av av nikotin.

4. 1 million normenn har prøvd cannabis, de eneste vi kan se som har problemer er et microskopisk antall av alle de faktiske røykerene. Det er alltid noen som ikke klarer å begrense seg når det er rus, enten det er alkohol (som også er fysisk avhengighetsskapende) eller det er automater. Men vi ulovliggjør ikke alkohol eller automater av den grunn...

5. Dette er riktig, ved kronisk rusning vil du fremstå sløv, men det er bare en midlertidig effekt, uansett er jeg mot kronisk bruk av rusmiddler.
altså, det begynner og komme mange
"syntetiske" stoffer i hasj osv...du kan røyke hasj i et år uten at det skjer noe med deg, men det kan komme sykdommer av hasj etter mange år som går utover hjernen og nervene...det er så mange "usunne" stoffer som begynner og komme det er helt sinnsykt...
Det som er mest skummelt med narkotika er all kriminaliteten som er rundt det. Om folk vil dope seg til grunne gjør det meg egentlig ikke så mye så lenge det ikke skaper trøbbel for andre folk. Men det gjør det gjerne.
Det er kanskje kynisk, men hvem er vi til å skulle være formyndere, og ville de hørt på advarsler uansett?

Markedet for narko synes umettelig og betalingsvilligheten utrolig, å skaffe nok penger til å gå på tyngre stoffer erikke lett på ærlige måter. Ville det være billigere å skaffet sykehus/behandlingsplasser til de evt flere misbrukere som ville oppstått dersom staten tok over salget i ordnete former enn de problemer og skader alle ran og innbrudd trangen til narko skaper?

I tillegg til småkriminalitet skaper den enorme fortjenesten innen narko en helt utrolig oppblomstring av organisert kriminalitet som blir sittende på utrolige resursser. Mafia og annen orrganisert kriminalitet som mange steder blir så kraftig at det undergraver resten av samfunnet og overfører maktsentrum til ytterst kyniske kriminelle.

Hva skaper mest problemer for vanlige folk, ringvirkninger av kriminaliseringen eller en eventuell større bruk som følge av avkriminalisering?


Synes det er intressant å se på hva som skjedde iusa under alkoholforbudstiden. Organisert kriminalitet blomstret opp da markedet og fortjenesten var gigantisk og etterhvert kontrollerte Al Capone så og si hele byer. Det samme er i ferd med å skje narko.
Opprinnelig postet av [Th33dge]
altså, det begynner og komme mange
"syntetiske" stoffer i hasj osv...du kan røyke hasj i et år uten at det skjer noe med deg, men det kan komme sykdommer av hasj etter mange år som går utover hjernen og nervene...det er så mange "usunne" stoffer som begynner og komme det er helt sinnsykt...
Vis hele sitatet...
Kilde?
Opprinnelig postet av rune420
HpX: At noen ikke klarer å ta ansvar for sitt eget liv i voksen alder, vil uansett alltid være tilfelle. Jeg synes det er dårlig at dette mindretallet skal overbeskyttes og skjermes på alle måter, og ihvertfall at denne skjerminga skal gå utover oss andre.
Vis hele sitatet...
Jeg er redd det er "oss andre" som er mindretallet i dette tilfellet, bare se på Karl Johan en lørdagskveld. Tro meg, folk som ikke klarer å ta ansvar er majoriteten, spesielt blant ungdom.
Man får et helt annet syn på rusmidler og spesielt da de ikke almenn aksepterte formene når man får barn. Det er utrolig lett å si at man ikke bryr seg om det når man er langt unna det å få noen andre å ta vare på enn bare seg selv.

Jeg vet jo selvsagt at det er barn som vokser opp i familier hvor det er hyppig bruk av cannabis. Men det betyr jo ikke at det er et godt hjem å vokse opp i!

edit: Det gjelder selvsagt også familier hvor alkohol er en del av hverdagen.
Sist endret av HpX; 18. april 2004 kl. 11:32.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Lucif3r: Vil gjerne ha noen tall på hvordan man kan fjerne verdenssulten med legalisering av hasj.
Selv har jeg ikke noe imot folk som røyker hasj, det er deres valg,
Vis hele sitatet...
Tall? har egentlig bare et tall som betyr noe og det har jeg fått fra kompisen min budha, som levde på et hampefrø hver dag i åtte år. ble nok litt revet med, men mener nok helhjertet at en legalisering er på sin plass. på langt nær bare fordi jeg liker å røyke, men av den enkle grunn at forbudet er satt opp av penge griske sosiopater med for mange ideer. det miljøvennlige aspektet er heller ikke å legge skjul på.. men det vi ikke vet har vi ikke vondt av.. Er mye vanskligere å ordne seg ei flaske sprit, dyrere også.. kommer hvem ann på hvem du kjenner..

Panybs er aldri bevist at du får noe effekt av passiv røyking, det du tenker på er at når en sigarett glo ulmer ved 4-600 grader, blir ikke alle stoffene som blir svidd når du tar et trekk brent. og er defor mer skadeli enn selv å røyke selv..

Syntetiske stoffer: er ikke noe tvil om at bøffing er big buisness.. å røyke diverse plastprodukter vil nok aldri være sunt..

Til slutt må jeg nok bare bøye meg i støvet og inrømme at jeg nok blir prega av all røykinga.. tror ikke det er noe stor sjansj for at jeg slutter med det første, tough.. casher inn trygda og reiser til mer liberale strøk...

Hpx dette betyr på ingen måte at der er noen dårligere familie å vokse opp i heller?
Og vil nok med ganske stor sikkerhet si at å vokse opp i et alkoholisert hjem er mye verre...

Drop a nuke plant some pot
Sist endret av Lucif3r; 18. april 2004 kl. 15:33.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av windoze
Hasjrøykere er så smarte ass, skulle ønske jeg var like fornuftig som dem.. Jeg er liksom hjernevasket av "systemet" til å tro at narkotiske stoffer er farlige.. Huff.. Ulogisk å tror at hasj kan ha store skadevirkninger da, sett ut i fra erfaringer.. Skjønner ikke hvorfor alle landene i hele verden forbyr det?? Dere hasjrøykere har jo løsningen på alle verdens problemer, fri hasj.. Når skal de andre skjønne det!!?
Vis hele sitatet...
Sier du at du er så mye bedre enn hasjrøkere da? Er det noen her som har hevdet at du har blitt hjernevasket av "systemet"? Det er mer du som hjernevasker deg selv, du setter deg ikke inn i matrialet, jeg har lest side opp og ned om skadevirkninger og posetive sider med stoffet. Nå skal jeg ikke si at hasj er ufarlig, men vi må se på alternativet, skal man først ruse seg så har man jo nikotin og alkohol, og de er ikke så ufarlige de heller, 50-60mg nikotin dreper lett en mann. Ser man på alle skadevirkningene av alkohol, får man lyst til å rive seg i håret og skrike ut "Hvorfor er alkohol blitt legalisert og cannabis ikke?". Det alternativet som er best reint helsemessig, er selvfølgelig å være rusfri, men om man ikke klarer det...

Hvilke store skader har du sett? Hvilke erfaringer har du? Jobber du på mottaket for cannabisskadde?

Siden cannabis er så farlig, finner du ikke du det litt rart at Cannada, England og Nederland har avkriminalisert det? Det har vært snakk om at Danmark skal gjøre det samme.

Jeg kan ikke snakke for andre hasjrøykere, men jeg kan snakke for meg selv, og jeg har aldri hevdet at legalisering av hasj vil løse alle verdens problemer, men det skjer da ikke så mye nå heller... Legalisering av hasj vil kanskje gjøre atfolk kvitter seg med noen fordommer. Hvordan skal vi løse alle verdens problemer når vi tror at alle som røyker hasj er stokk dumme, alle som har litt mørkere hudfarge er med i en gangstergjeng i Oslo, eller at kvinner er mindreverdige. Hadde folk fått alle fakta på bordet hadde vi ikke trengt å lage opp fiktive svar som kun bygger på hva vi tror og ikke vet. Når skal alle skjønne at å være fordomsfulle ikke gjør verden til et bedre sted?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Gode innlegg, Delusional.
lucif3er det var det jeg mente
very impotent freak
Delusional's Avatar
Windoze:http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml les her, så kan den neste posten din kanskje få noe slagkaft, eller er det slik at du ikke vil lese og bare tro?
Opprinnelig postet av angus
hasj og alt annet av dop er for TAPERE!!!
skaff dere ett helvetes liv da!!!
Vis hele sitatet...
tror ikke du overbeviser så mange med det der ass... skal du kritisere må du i alle fall spandere på deg å komme med noe saklig informasjon, ikke bare spy ut de fucka meningene du har fått trøkt inn i hue og ikke er selvstendig nok til å vurdere selv
angus:
"fotball, ishockey, øl og damer er for TAPERE!!!
skaff dere ett helvetes liv da!!!"

Ser du hvor bra det argumentet her er?