Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1246
Jeg trenger en stor liste over synonymer og har derfor skaffet meg Kunnskapsforlagets synonymordbok "Norsk språk" på cd. Denne er fra 1997 men det gjør ikke så mye. Om noen vil hjelpe til så ligger den på bukta.

Målet mitt er å få denne ordboken inn i et vanlig .txt dokument med et ord/en ordforklaring per linje.

Problemet er at når jeg prøver å kopiere ordboka fra programmet så lar den meg kun kopiere en og en linje om gangen, det vil ikke la meg markere hele ordlisten.

Jeg vil nødig sitte å kopiere 10-20K linjer linje for linje.

Er det noen som har noen forslag på hvordan jeg kan få til dette, helst uten bruk av OCR? Jeg har prøvd å finne ordbokfilen i programmappen men det jeg klarte å åpne i notepad ble bare masse korrupte tegn.

Om du ikke har peiling så tar jeg også gjerne imot lenker til synonymordbøker på nettet. Merk, kun norske synonymer som gir deg hele listen i ett eller annet format ikke søkemotorer.

På forhånd takk for alle svar.
Er det mulig å bruke keyboard til å starte på begynnelsen og kopiere setning for setning? I såfall er det fullt mulig å lage et lite program som genererer tastetrykk og som kan kopiere hele ordboken i løpet av et par timer eller tre.

Ellers så er det nok en database som er brukt, siden ett ord kan bety flere ting - begge veier.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Er det mulig å bruke keyboard til å starte på begynnelsen og kopiere setning for setning? I såfall er det fullt mulig å lage et lite program som genererer tastetrykk og som kan kopiere hele ordboken i løpet av et par timer eller tre.

Ellers så er det nok en database som er brukt, siden ett ord kan bety flere ting - begge veier.
Vis hele sitatet...
Det finnes såkalte macro programmer som "recorder" mus og tastetrykk...
Du kan ta opp en handling hvor du kopierer én linje, og scroller én linje ned til neste linje... og spille denne handlingen i en loop?
I filen du fant er informasjonen du ønsker, men du må finne formatet brukt i filen. Når du skjønner hvordan filen er bygd opp kan du skrive et lite program som tolker filen og spytter ut ordboken på et ønsket format.

Å "forstå" formatet kan vise seg å være alt fra enkelt til umulig.

Begynn med å åpne filen i en hex-editor og/eller i programmet "strings" fra sysinternals.

Forslaget til Xgeir og Turbolego; tanken er god, men det fungerer neppe i praksis. Her må man nok programatikalsk til verks.

Lykke til
Sist endret av Wierd1; 15. april 2009 kl. 17:17.
Sitat av Wierd1 Vis innlegg
I filen du fant er informasjonen du ønsker, men du må finne formatet brukt i filen. Når du skjønner hvordan filen er bygd opp kan du skrive et lite program som tolker filen og spytter ut ordboken på et ønsket format.

Å "forstå" formatet kan vise seg å være alt fra enkelt til umulig.

Begynn med å åpne filen i en hex-editor og/eller i programmet "strings" fra sysinternals.

Forslaget til Xgeir og Turbolego; tanken er god, men det fungerer neppe i praksis. Her må man nok programatikalsk til verks.

Lykke til
Vis hele sitatet...
En macro funker vel bra det? Selvfølgelig er det mer elegant med reverse engineering, men det er kjappere å lage en liten macro.
@straptops
Var egentlig ikke ute etter å foreslå en mer elegant løsning enn andre, men noe som virker. Har skrevet noen linjer kode selv og det å angripe dette med å emulere museklikk og tastetrykk virker helt feil for meg i allefall Jeg vet ikke hva du legger i "en macro"; om det er er batchfil eller et script, men det kan sikkert fungere det og.

Uansett hvordan man løser dette vil man måtte titte i filens format, forstå det og så dra ut dataene. Dette faller muligens innunder "reverse engineering"-begrepet, men kjenner jeg filformatene til kunnskapsforlaget er de ikke veldig avanserte.

lykke til