Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4075
Hei.

Jeg er en gutt på 22 år som trenger å få diskutert litt angående min nåværende livsituasjon. Da jeg begynnte i 8. klasse fikk jeg nye venner. Vi var en gjeng på cirka 5 stykker som hadde utrolig sterkt bånd, det var kun vi 5 som var venner med hverandre og har hatt det utrolig gøy i alle disse årene. Ting begynte og endre seg da vi ble 19 år cirka, noen ble uvenner, og gjengen begynte å splittes opp kan man si.

Noen startet eksprimentering av dop. Idag har det gått så langt at det er nesten kun det som er snakk om i gjengen, festing og dop. (hasj,xanax,mdma 2cb++) Jeg har hatt min periode med litt rus i ny å ne men vokst det av meg og fått meg dame, men de holder enda på. Samtidig så er det de eneste venne jeg har og som faktisk kan være meg selv ilag.

Kjæresten min liker ikke at jeg har kontakt med kompisene mine fordi dem bruker dop. Ønsker egentlig ikke å være en del av det dem holder på med, men samtidig har jeg nesten ingen andre venner. Det er heller ikke så lett da jeg bor på en liten plass med cirka 10k innbyggere, bodd her i 22 år og kjenner de fleste her.

Har noen vært i lignende situasjon? Om det skulle bli slutt med meg og kjæresten sitter jeg her med kansje 1 nær venn som skal flytte snart. Å ønsker ikke å være en del av den gjengen lenger da det kun er festing og dop som er blitt aktuelt.
Liker du å henge med de a?

Å la en kjæreste kontrollere hvem du kan henge med, være venner med osv er ikke en lur ide spør du meg. Som du selv sier, da sitter du igjen med ingen når dere slår opp. Det er sikkert noe fritidsaktiviteter du kan melde deg på, og du kan alltids prøve å skaffe venner i jobb, på byen osv. Det er ikke like lett som det var når du gikk på skole, men legger du inn innsats kan du finne flere å finne på ting med.
Det høres ut som at du egentlig ikle vil være med de mens de bruker stoffer, men at du er redd for å være venneløs. Du er 22 år, studerer du? Det er en flott plattform for nye venner. Det samme er nye arbeidsplasser og nye sosiale hobbier.
Det er helt normalt ar venner vokser fra hverandre. De aller fleste jeg trudde skulle være der ut livet var der i maks 7 år. Det vil komme nye bestevenner og det vil forsvinne gamle bestevenner. Det er kjipt, men ofte sånn det er. Se heller tilbake på det gode og beveg deg videre
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Liker du å henge med de a?

Å la en kjæreste kontrollere hvem du kan henge med, være venner med osv er ikke en lur ide spør du meg. Som du selv sier, da sitter du igjen med ingen når dere slår opp. Det er sikkert noe fritidsaktiviteter du kan melde deg på, og du kan alltids prøve å skaffe venner i jobb, på byen osv. Det er ikke like lett som det var når du gikk på skole, men legger du inn innsats kan du finne flere å finne på ting med.
Vis hele sitatet...
Hun kontrollerer ikke direkte, men hu liker ikke jeg er med dem, å om jeg er ilag så tror hun jeg bruker stoff bak ryggen hennes (noe jeg ikke gjør). Joda det er nok mulig, men veldig vanskelig på en plass der alle vet hvem alle er liksom.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Det høres ut som at du egentlig ikle vil være med de mens de bruker stoffer, men at du er redd for å være venneløs. Du er 22 år, studerer du? Det er en flott plattform for nye venner. Det samme er nye arbeidsplasser og nye sosiale hobbier.
Vis hele sitatet...
Det er egentlig jævlig artig å være med dem, men på en måte så vil jeg ikke lengere da jeg vet at det har dårlig innvirkning på meg oppførselen og miljøet deres. Jeg er 22 og jobber.. Der 90% av alle i bedriften er 10 år eldre en meg så jeg føler ikke vi har samme tilhørighet
Sist endret av esselte12; 30. april 2019 kl. 22:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok så du liker å heng med vennene dine? Om så, så anbefaler jeg at du gjør det.. Bare si sannheten til dama, at du ikke ruser deg når du er med dem og at det er de eneste vennene du har. Om hun ikke stoler på deg så har dere faktisk ett problem

Du kan fint henge med noen som ruser seg uten at du gjør det selv, med mindre dem er så på trynet at det ikke er noe kult å være tilstede da selvfølgelig
Sitat av Alge Vis innlegg
Ok så du liker å heng med vennene dine? Om så, så anbefaler jeg at du gjør det.. Bare si sannheten til dama, at du ikke ruser deg når du er med dem og at det er de eneste vennene du har. Om hun ikke stoler på deg så har dere faktisk ett problem

Du kan fint henge med noen som ruser seg uten at du gjør det selv, med mindre dem er så på trynet at det ikke er noe kult å være tilstede da selvfølgelig
Vis hele sitatet...
Ja det liker jeg. Hun stoler ikke på meg i det heletatt, hun mistenker meg for å ha gjort det bak ryggen...
Ikke noe galt i å være skeptisk til rusmidler, men dama di høres ut som en dust. I hvert fall på dette.
Hun burde ville det beste for deg. Ikke det hun "tror" er best.

Viktig å ha venner, og hvis du unngår å skli ut kan jeg ikke se noe problem.
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Ikke noe galt i å være skeptisk til rusmidler, men dama di høres ut som en dust. I hvert fall på dette.
Hun burde ville det beste for deg. Ikke det hun "tror" er best.

Viktig å ha venner, og hvis du unngår å skli ut kan jeg ikke se noe problem.
Vis hele sitatet...
Føler også hu er en 'dust'.. Nesten som jeg føler meg hjernevasket. Hun skjønner ikke hvorfor jeg skal henge med dem fordi dem er tidenes "narkiser".
Har hun tilfeldigvis en cluster B personlighetsforstyrrelse el lignende? Hvis hun er kontrollerende i så stor grad at du føler deg hjernevasket høres det ikke ut som wife material akkurat...
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Har hun tilfeldigvis en cluster B personlighetsforstyrrelse el lignende? Hvis hun er kontrollerende i så stor grad at du føler deg hjernevasket høres det ikke ut som wife material akkurat...
Vis hele sitatet...
Hu har faktisk en del personlighetsforstyrrelser ja... Når jeg sier en del er det flere en 1, litt usikker ekstakt hvordan.. Humøret kan snu helt opp ned iløpet av 1 sekund å være utrolig ufin mot meg
Sist endret av esselte12; 1. mai 2019 kl. 01:49.
Anbefaler deg å lese litt på /r/relationships. Det å lese om andres forhold kan hjelpe deg å analysere ditt eget forhold.

For meg så høres det ikke ut som dere har noe gjensidig tillit. Det er lett å forbli i et forhold fordi man tenker at man ikke fortjener bedre eller at det er det eneste man får, men det er bullshit. Du høres ut som en fornuftig og ansvarlig kar, og det høres ut som om kjæresten din tråkker deg ned her. En ting er at hun ikke stoler på deg. En annen ting er at hu direkte beskylder deg for bruk (har hun grunnlag til dette?). Hva om du senere i livet har lyst til å kjøpe inn litt cannabis og kose deg en helg? Skal du gjøre det i skjul fordi kjæresten din kommer til å klikke?

Jeg var i et usunt forhold i mine ungdomsår, og følte meg egentlig stuck der fordi jeg ikke trodde jeg kunne få noe bedre. Det viste seg å være feil, og hu viste seg å være helt feil for meg. Nå har jeg en kjæreste som jeg kan røyke og ta psykedelika med en gang i blant, men som jeg også kan snakke åpent med om de negative virkninger min bruk av cannabis har hatt på meg, uten at hu stempler meg eller vennene mine som en narkiser.
Sist endret av curiositycat; 1. mai 2019 kl. 08:32.
Sitat av curiositycat Vis innlegg
Anbefaler deg å lese litt på /r/relationships. Det å lese om andres forhold kan hjelpe deg å analysere ditt eget forhold.

For meg så høres det ikke ut som dere har noe gjensidig tillit. Det er lett å forbli i et forhold fordi man tenker at man ikke fortjener bedre eller at det er det eneste man får, men det er bullshit. Du høres ut som en fornuftig og ansvarlig kar, og det høres ut som om kjæresten din tråkker deg ned her. En ting er at hun ikke stoler på deg. En annen ting er at hu direkte beskylder deg for bruk (har hun grunnlag til dette?). Hva om du senere i livet har lyst til å kjøpe inn litt cannabis og kose deg en helg? Skal du gjøre det i skjul fordi kjæresten din kommer til å klikke?

Jeg var i et usunt forhold i mine ungdomsår, og følte meg egentlig stuck der fordi jeg ikke trodde jeg kunne få noe bedre. Det viste seg å være feil, og hu viste seg å være helt feil for meg. Nå har jeg en kjæreste som jeg kan røyke og ta psykedelika med en gang i blant, men som jeg også kan snakke åpent med om de negative virkninger min bruk av cannabis har hatt på meg, uten at hu stempler meg eller vennene mine som en narkiser.
Vis hele sitatet...
Takk for tips, skal sjekke ut den subredditen...

Nei hu stoler ikke på meg i det hele tatt, om det kommer til utroskap eller narkotika. Jeg kan ikke prate med noen jenter nesten, om jeg gjør det blir det helvette. Men dette er mitt første forhold så jeg vet ikke hvordan det "skal" være. Det fins nok ingen fasitsvar men det er vanskelig for meg å tenke meg fram til hva som er normalt.

Om det kommer en dag der jeg vil nyte cannabis eller andre substanser og hu finner det ut sier hu at det blir slutt på dagen, hehe
Kanskje på tide å kjøpe inn pipe, rullepapir filter og annet kjekt å ha utstyr bare for å se reaksjonen? Blir hun gærn og stikker så er det kanskje like greit? Om hun er istand til å snakke om disse greiene uten å miste hodet så er det kanskje mulig at dere kan et forhold basert på tillit og normal omgangsform der tvil, sjalusi og manipulering ikke er en del av dagliglivet?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Kanskje på tide å kjøpe inn pipe, rullepapir filter og annet kjekt å ha utstyr bare for å se reaksjonen? Blir hun gærn og stikker så er det kanskje like greit? Om hun er istand til å snakke om disse greiene uten å miste hodet så er det kanskje mulig at dere kan et forhold basert på tillit og normal omgangsform der tvil, sjalusi og manipulering ikke er en del av dagliglivet?
Vis hele sitatet...
Det blir kansje bare unødvendig drama i forholdet..

Hu har nevnt det før at hu skulle endre holdning en gang når jeg var påtur å gjøre det slutt så var alt bra i en liten stund så endret det seg over tid tilbake til slik det var
Tror kanskje det er bedre å skape litt drama for å se reaksjonen og hvordan hun takler deg fremover etter noe slik fremfor å måtte gå på tåhev i all fremtid fordi du aldri selv setter krav eller tydeliggjør at du mener alvor når du snakker om hennes væremåte. Når du ikke tok opp væremåten hennes når hun sakte gled tilbake til gamle synder så tenker hun kanskje nå at hun har styringen og du ikke klarer gjennomføre?

Du trenger jo ikke følge rådet mitt to the point med å legge frem brukerutstyr. Men du burde nok ta opp med henne at du faktisk ikke orker å være sammen med henne om hun skal fortsette med å rakke ned på vennene dine, være sjalu og opptrå oppfarende og rar.
Hm det blir litt gærnt. Var ikke helt det jeg forsøkte å formidle. Snakk med henne først selvsagt. Forsøk å få forklart hva du føler om måten hun er på og måten hun behandler deg og forklar at sånn kan du faktisk ikke det fremover. Og at må endringer til om dere skal fortsette som par.

Og virker det ikke denne gangen heller så strø om deg med jonas utstyr .
Sist endret av random67489; 4. mai 2019 kl. 21:37.
Du burde få deg nye venner da, hvis du ikke liker å henge med dem nå.
Litt av noen kaklehaner her inne som begynner å diagnosere og kalle dama dust fordi hu ikke liker at han henger med narkiser. Ingen som er glad i noen ville likt de hang med folk som har dårlig innflytelse på livet til den de er glad i, man er hverken psykopat eller dust fordet. Dama høres omsorgsfull og fornuftig ut, seff vil hun ikke at du skal kjøre livet ditt til helvete som de har gjort og hun vet at muligheten er der siden du har holdt på med rus selv. Et ordtak som sier man blir som man omgås og det er sant, selvom du ikke blir like ille som dem så tilpasser du deg holdningene dems osv.

Det er en helt vanlig og naturlig del av livet å vokse forskjellig vei fra tidligere venner, høres ikke ut som noe tap for deg med de der når du har andre mål for livet ditt og trives med en mer givende livsstil med dame, jobb og klart hue (Y) Du sier du ikke vil henge med de for alt dreier seg om rus og festing, og du sier at hadde du ikke hatt dama di hadde du bare hatt dem. Så problemstillinga di bør være lett da, dama og det livet du vil ha, eller singel og det livet du ikke vil ha. Nye venner kan du få gjennom jobb eller sunnere fritidsaktiviteter du kan starte med. Hadde det jævla fett med de jeg hang med fra skolen også men livet går videre, man utvikler og endrer seg, og jeg setter mye mer pris på å leve som en god kjærste og mann enn som en voksen taper. Folka rundt meg prøvde også å manipulere meg til å tro jeg var pussywhipped og dama en kjip heks men de ville jo bare ha flere nede i dritten med seg til å spleise på dop og gjøre crimestuff med og driver man med rus er man ego og bryr seg ikke om andres faktisk sitt beste. Du veit nok selv hva som er best for deg, å igjenn nye venner får du deg med tida når du starter å være sosial på andre måter (jobbpils, trening, frivillig organisasjon, politisk lag, damas omgangskrets++) null stress bro!
Sist endret av celtseus; 4. mai 2019 kl. 22:30.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Litt seint i tråden her, men regner med at ikke store forandringene har skjedd på to uker (hvertfall ikke ut fra de beskrivelsen av vennene )

Har vært i samme situasjon selv. og det på begge sider. I 17-20års alderen var det et tema jeg selv snakket altfor mye om - særlig når det kom til (før det var det stort sett bare hasj), men der var ikke vennene mine fullt så engasjerte siden de ikke hadde noe spirituelt forhold til det, noe som gjorde meg like oppgitt som å snakke om det med folk som var imot sånn tull (og hadde gjort seg opp en mening det ikke var vits å stille spørsmål med). På en annen side gjorde vi også veldig mye forskjellig i slutten av tenårene, men etterhvert som kveldene stort sett ble brukt å sitte å stone, og etter at jeg sluttet å røyke var det et par jeg kutta delvis kontakten med fordi det var det eneste som engasjerte han (var spesielt én person).

De fleste av hos har nok hatt en sånn periode i livet, men fra 22års alderen begynner de aller fleste å legge det fra seg. Ikke bruket i seg selv, men dedikasjonen til noe som begrenser deg så mye som person. Jeg ville ikke kutta kontakten direkte, men sagt klart i fra at de ikke virker som reflekterte mennesker når de holder på sånn, og at det er på tide å utvide horisonten på andre felter enn rus. Du trenger ikke dumpe vennene dine om du har lyst på nye heller. Om du bor på et lite sted, ville jeg flyttet til en større by, men først og fremst handler det om å oppsøke sosiale arenaer der du møter nye mennesker. Jeg tror ikke det er noen andre enn deg selv som best kan svare på hva det smarteste er, men husk at du er i en gyllen periode av livet der disse tingene er MYE lettere enn de vil være om 6-7 år. Det gjelder å bygge et fundament.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Litt av noen kaklehaner her inne som begynner å diagnosere og kalle dama dust fordi hu ikke liker at han henger med narkiser. Ingen som er glad i noen ville likt de hang med folk som har dårlig innflytelse på livet til den de er glad i, man er hverken psykopat eller dust fordet. Dama høres omsorgsfull og fornuftig ut, seff vil hun ikke at du skal kjøre livet ditt til helvete som de har gjort og hun vet at muligheten er der siden du har holdt på med rus selv. Et ordtak som sier man blir som man omgås og det er sant, selvom du ikke blir like ille som dem så tilpasser du deg holdningene dems osv.

Det er en helt vanlig og naturlig del av livet å vokse forskjellig vei fra tidligere venner, høres ikke ut som noe tap for deg med de der når du har andre mål for livet ditt og trives med en mer givende livsstil med dame, jobb og klart hue (Y) Du sier du ikke vil henge med de for alt dreier seg om rus og festing, og du sier at hadde du ikke hatt dama di hadde du bare hatt dem. Så problemstillinga di bør være lett da, dama og det livet du vil ha, eller singel og det livet du ikke vil ha. Nye venner kan du få gjennom jobb eller sunnere fritidsaktiviteter du kan starte med. Hadde det jævla fett med de jeg hang med fra skolen også men livet går videre, man utvikler og endrer seg, og jeg setter mye mer pris på å leve som en god kjærste og mann enn som en voksen taper. Folka rundt meg prøvde også å manipulere meg til å tro jeg var pussywhipped og dama en kjip heks men de ville jo bare ha flere nede i dritten med seg til å spleise på dop og gjøre crimestuff med og driver man med rus er man ego og bryr seg ikke om andres faktisk sitt beste. Du veit nok selv hva som er best for deg, å igjenn nye venner får du deg med tida når du starter å være sosial på andre måter (jobbpils, trening, frivillig organisasjon, politisk lag, damas omgangskrets++) null stress bro!
Vis hele sitatet...
Det finnes jo nyanser. Selv om jeg godt forstår ele loenget ed å kvitte seg med dårlige innflytelser er det faktisk noen som klarer å henge med folk selv om de tar en joint. Hvis TS føler seg hjernevasket og dama har enormt kontrollbehov er ikke det så sykt bra heller, akkurat. Definitivt ikke noen man får barn med og starter et liv med hvis det er slik TS beskriver.

Så lenge man er klar på egne mål og grenser, og har en greie gående med utdanning/hobbyer/karriere ser jeg virkelig ikke problemet.
Kanskje det både blir nye venner og ny dame TS
esselte12's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for svar og deres meninger!! Det hjelper og få lettet litt på trykket.

Jeg gikk mange runder med meg selv og tenkte å grublet, det endte med at jeg gjorde det slutt med dama, av den enkle grunn av hun er psykisk syk som da igjen går utover meg. Jeg har også mye mindre kontakt med kompisene mine, har startet å utforske nye venner, det ser ut som det blir å gå bra, til slutt...

Jeg angrer egentlig ikke, førdeom det kan virke ensomt til tider. Men den brutale sannheten er nok at verken dama eller 'kompisene' var bra for meg. Dårlig innflytelse fra begge sider.
Sist endret av esselte12; 23. mai 2019 kl. 16:26.
Sitat av esselte12 Vis innlegg
Tusen takk for svar og deres meninger!! Det hjelper og få lettet litt på trykket.

Jeg gikk mange runder med meg selv og tenkte å grublet, det endte med at jeg gjorde det slutt med dama, av den enkle grunn av hun er psykisk syk som da igjen går utover meg. Jeg har også mye mindre kontakt med kompisene mine, har startet å utforske nye venner, det ser ut som det blir å gå bra, til slutt...

Jeg angrer egentlig ikke, førdeom det kan virke ensomt til tider. Men den brutale sannheten er nok at verken dama eller 'kompisene' var bra for meg. Dårlig innflytelse fra begge sider.
Vis hele sitatet...
Er litt sein til tråden, men veldig bra å se at du tar gode beslutninger for deg selv. Det er til syvende og sist det som betyr noe .

Ettersom at du nevnte det er moro å være med de gamle kompisene dine, så ville jeg naturligvis foreslå å ta en prat med de angående deres sporadiske narkotikabruk. Det er mulig kompisene dine har en del underliggende behov som ikke blir opprettholdt, og dermed bruker narkotika som en måte glemme problemene. Hvis du allerede ikke har gjort det, så kunne det vært en fin ting å grave litt i hvorfor de har en slik bruk og om de evt. trenger hjelp for å løse det. Kan godt hende de tar seg i det og skjerper seg litt, og at du dermed kan fikse litt opp i det negative fokuset de har.
esselte12's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Er litt sein til tråden, men veldig bra å se at du tar gode beslutninger for deg selv. Det er til syvende og sist det som betyr noe .

Ettersom at du nevnte det er moro å være med de gamle kompisene dine, så ville jeg naturligvis foreslå å ta en prat med de angående deres sporadiske narkotikabruk. Det er mulig kompisene dine har en del underliggende behov som ikke blir opprettholdt, og dermed bruker narkotika som en måte glemme problemene. Hvis du allerede ikke har gjort det, så kunne det vært en fin ting å grave litt i hvorfor de har en slik bruk og om de evt. trenger hjelp for å løse det. Kan godt hende de tar seg i det og skjerper seg litt, og at du dermed kan fikse litt opp i det negative fokuset de har.
Vis hele sitatet...

Det har jeg faktisk vært på tanken i. Det fins iværtfall håp for 1 av de, men de 2 andre tror jeg blir vanskelig. Takk for tipset, skal gi det et forsøk.
Er problemet at de bruker droger?


Samme alder som deg ?
Sist endret av Gladixi; 23. mai 2019 kl. 22:54.