Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5754
Hei !

Jeg trenger råd fra dere. Jeg har nylig kjøpt meg en bil, men problemet er at selgeren ikke har levert inn salgsmelding, og dermed kan jeg ikke omregistrere bil på meg. Når jeg kjøpte bilen sa vedkommende at han skulle dra dagen etter for å levere inn salgsmeldingen, det var på onsdag. Jeg purret han på fredag, og han mente han hadde levert inn meldingen og til mandag skulle det være orden.

Jeg ringte dermed vegvesenet, de sa de ikke hadde tatt imot salgsmelding på dette kjennemerket. Han sa også at jeg ikke trengte å betale omreg. på bilen, fordi han hadde hatt bilen under 2 måneder, og hadde selv betalt omreg. på bilen. Men det viste seg ikke være sant, han hadde ikke betalt omreg på bilen og krevde dermed at jeg skulle betale det, det ble litt frem å tilbake på det, men vi kom på enighet at vi skulle dele på regningen.

I dag fant jeg bilen uten en av skiltene, noen hadde revet det bakre skiltet på bilen, han mente også bilen hadde kun en nøkkel og den første var mistet.

Jeg kan heller ikke anmelde det til politiet, siden jeg ikke står som eier på bilen. Jeg sendte han melding idag om situasjon, han mener det er ikke hans ansvar.

Hva burde jeg gjøre ???
Har du skrevet kontrakt med selger om kjøpet? Om ikke så kan du få problemer om ikke du har meldinger e.l å vise til.

I kontrakt skal det stå spesifisert om selger betaler omreg. avgift, vanligvis betales dette av kjøper om ikke det er spesifisert. Om det ikke er svart på hvitt ved at du kan vise til kontrakt eller meldinger (antar at du ikke har taleopptak av dette) så blir det bortimot umulig å bevise at selger sa dette. Forøvrig er dette noe du kan sjekke på nett her - https://www.skatteetaten.no/betalingsstatusarsavgift

Er det kun det ene skiltet som er tatt? Såvidt jeg vet tar politiet begge skilt fra bilen om den er begjært avskiltet eller ved manglende årsavgift.

Om du har kontrakt ser ikke jeg noe i veien for at du skal kunne anmelde dette til politiet, en tlf til de om dette kan uansett hjelpe da de muligens kan assistere deg med noen råd om hva du kan gjøre. Har selv ikke erfaring med noe lignende som dette så kan ikke hjelpe så mye med det, håper dette ordner seg.
Trådstarter
5 0
Hei!

Takk for svar! Ja, vi skrev kontrakt, og jeg har meldinger å vise der han påstod at han hadde betalt omreg. og at han hadde levert inn salgsmelding til vegvesenet. Akkurat, politiet pleier vanligvis å ta begge skiltene, derfor lurer jeg på det ikke han som gjorde det. Adressen min stod jo kontrakten på den delen han fikk, og bilen er parkert på gate parkering. Det kan godt hende at han holder igjen den ene nøkkelen. Derfor tok jeg av det skiltet som ikke var revet og service boka til bilen. Jeg er litt redd for han vil komme og stikke av med bilen, og jeg sitter igjen her uten noe.
Ser den, det er jo selvfølgelig en mulighet at han er så slu men det kan jo være rene tilfeldigheter (var det en artig kombinasjon av nr/tall?)!

Å ta bort det andre skiltet er en god idè, samt en telefon til politi hvor du forklarer situasjonen - kan nok være lurt å gi beskjed om dette med en gang. Litt vanskelig situasjon, kan hende det hjelper at du har meldinger hvor han sier at årsavgiften var betalt men samtidig er det lett å finne ut av om det er tilfelle eller ei ved å søke på internett, eventuelt en tlf til vegvesenet. Det gjør at det kan falle innen kjøpers plikt om å opplyse seg selv om bilens tilstand før kjøp.

Spør også vegvesenet om de har mulighet å hjelpe deg med videre saksgang om det viser seg at salgsmeldingen ikke er levert i morgen, det er ikke untenkelig at de har vært borti lignende situasjoner.
Kan jo være han drøyde litt me å lever salgsmelding. Eller at den ble lagt i posten, det er jo det mest vanlige i grunn å sende den inn med brev. Veivesenet svarer at de ikke har mottat det, men den kan vel fortsatt ligge i et brev de ennå ikke har behandlet f.eks ?
Trådstarter
5 0
Hei

Ringte idag vegvesenet, han har fortsatt ikke levert inn salgsmeldingen på bilen. Nå vurderer jeg å dra til politet med saken, skal sende han siste melding hvor jeg skal kreve salgsmelding online. Skal se om han går med på det eller ikke. Årsavgiften er betalt, men han selv er skyldig i å ikke ha betalt omreg. på 1596kr.
Om du har betalt og har kontrakt må det vel gå an å anmelde for svindel?
Trådstarter
5 0
Selvsagt, han skal anmeldes for svindel hvis han ikke sender salgsmelding asap! Sendte han melding om salgsmelding online, skal se hva han sier nå.
Salgsmelding kan leveres elektronisk på nett, men krever godkjenning av begge to. Vurdert å prøve å bruke dette? Regner med dette er privat, og at det er et lavt beløp det er snakk om? Har selv vært borti noe liknende - selger solgte en bil som ikke var registrert på han, jeg var dum og kjøpte, masse feil, og pantelån på 50 000 i bilen. Hadde den nøyaktig ei uke, heldigvis ikke noe stort beløp det var snakk om - han som kjøpte bilen av meg igjen klarte å få tak i salgsmelding og ordne den delen. Synes det er lavmål når man gjør seg til kjeltring for (små?)penger
Trådstarter
5 0
Hei

Jeg fikk bilen omreg. på meg idag. Det ble gjort elektronisk, og han betalte halvparten av avgiften som avtalt. Heldigvis hadde jeg sjekket om bilen var på hans navn eller ikke, før jeg kjøpte den. Imorgen skal jeg til vegvesenet for å ordne nye skilter, og har anmeldt til politet om stjålet skilt.

Skal si dette ikke er lett...