Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 815
Hei,

Sitter å leker litt med en linux server som kjører Ubuntu 10.04 og har nå forsøkt å installere LAMP, som har gått forholdsvis greit. Jeg er ingen erfaren Linux-bruker, men har en viss aning om hva som foregår, bare så du vet sånn ca hvor du har meg.

Jeg har i tillegg til LAMP installert vsftpd for opplasting av filer, og satt opp et område (/home/ftp/ftpuser) der filer lastes opp. Dette er også mappen til siten min i Apache.

Opprettet en egen bruker for FTP-tilgang, som heter ftpuser.

Det jeg sliter litt med nå er rettigheter. Hver gang jeg laster opp en fil med FTP må jeg manuelt kjøre chmod på denne etter opplasting, hvis ikke får jeg bare 403 Forbidden når jeg forsøker å vise filen i nettleseren.

Det jeg forsøkte på da var å opprette en gruppe med både apache-brukeren (www-data) og FTP-brukeren (ftpuser). Satt denne gruppen som eier for mappen /home/ftp/ftpuser uten at dette hjelper noe.

Noen som kan gi meg et hint om hvordan dette skal konfigureres for at det skal fungere greit?
Sist endret av Diox; 31. januar 2012 kl. 13:41.
Enn hvis du legger www-data brukeren i den gruppen som ftpuser er i, og legger ftpuser i gruppen www-data, så gir du hver av gruppene rettigheter til mappen tilsvarende 755.

EDIT: 766 mente jeg.
Sist endret av 0xFF; 31. januar 2012 kl. 14:00.
Eller så kan du antakelig endelig default umask for opplastede filer i vsftpd...
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Takk for svar til dere begge. Var ikke klar over umask (er som sagt ikke noe racer på Linux), men dette løste problemet