Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 3390
Jeg lurer på hva dere nff'ere synes om det å bruke vold som straff på barna sine.
Denne diskusjonen har jo nylig blitt litt heit igjen, ettersom noen "eksperter" (hater det ordet) sier at man kan slå barnet, så lenge det er et umiddelbart klaps som ikke påfører smerte.
Synes dette blir litt som den "kiosk-loven" fra -97 (så nettopp tilbake til 90-tallet). Den sa noe sånt som at dersom en butikk var over et visst antall kvadratmeter, kunne den ikke ha søndagsåpent (kan ha vært lørdag). Dette ble jo det voldsom harselering med, ettersom det ga ingen mening whatsoever.
Hva er et klaps, og hva er et slag? Og hva er smerte?

Jeg synes selv man ikke burde bruke vold på barn. Det å lære barn i ung alder at vold er løsningen klinger ikke riktig i mine ører. Jeg ble ikke slått som barn, og kommer ikke til å slå mine. I tillegg så kan det å påføre vold på barn også føre til mishandling. Og så dukker spørsmålet opp: Hva er mishandling? Hvor mange slag skal til før man kaller det mishandling?

På den annen side er det de som faktisk ble slått som barn, ofte de som støtter denne formen for avstraffelse. Det tyder jo på at de mener det var nødvendig, og viktig for deres oppdragelse.

Per i dag så er jo AFAIK fysisk avstraffelse av barn ulovlig i Norge, men hva synes dere om saken?
Sist endret av Gjøk; 5. november 2007 kl. 17:37.
Om kid'n har gjort noe galt, så ser jeg ikke noe problem i at han får seg et røsk i øre ^^
Eller som Britney Spears sa ; "Jeg er for dødstraff, så lærer de til neste gang!"
Jeg er ikke for dødstraff hvis ungen gjør noe galt.
Men jeg synes at far burde få lov og gi ungen en smekk på rumpa.
Unger trenger en autoritær familie overhode.
Men synes ikke mor skal gjøre det samme, da hun skal være premissløs kjærlighet.
^Det var da heller ikke snakk om dødsstraff
Ikke ta alt så bokstavlig! Jeg sa ikke at noen burde ta livet av kid'n om han gjorde noe galt ..
Det blir jo det samme som å lære barnet at vold løser problemer, og at man skal ta tilbake med vold. De som står for dette er de gamle som ikke tåler at den nye generasjonen får en bedre oppvekst!
Er heller ikke for at barn skal bli slått. Det er nok vold i verden, og at man skal gå tilbake til en så gammel tradisjon som å straffe barna sine fysisk, syns jeg blir litt for dumt. Barn burde ha så sikker barndom som mulig, og burde skjermes fra det verste her i verden, og da syns jeg man bør opprettholde loven vi har om at det ikke er lov til å slå (klapse) barn.
Dersom du ikke klarer å sette ditt eget barn på plass uten å måtte bruke fysisk avstraffelse, har du mistet kontrollen...
Pedagogikk og barnepsykologi er pensum når man skal ha barn.
Ingen av mine foreldre har slått meg noen gang i mitt liv, de har andre metoder.
Jeg synes ingenting om å "slå" ett barn. Enten om det er ett lite klaps eller en fik. Men jeg blei tatt i øret når jeg var liten og gjorde noe galt, og det syns jeg er greit når jeg tenker over det nå. Det er ikke vold mot et barn, men heller en irettesettelse.

Jeg tror at et barn som blir utsatt for "vold" (klaps, fik, osv) har lettere for å gjøre dette mot sine barn igjen senere i livet. Dette går jo igjen i andre situasjoner, da f.eks man får litt juling av store søsken, og så tar man igjen på de mindre søsknene. (hvis det da er 3 eller flere barn i familien)

Nei til vold mot barn. De har bedre forståelse for kjeft eller en irettesettelse.
Jeg fikk ris som barn, og det fikk meg bare til å hate faren min og få lyst til å gjøre mer faenskap. Min datter skal slippe å oppleve slikt.
Jeg er imot, det har ingen ting positivt for seg, og det fører til, som xtapolapocetl sier, at barna bare hater foreldrene sine.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Det er jo ganske feigt å slå et barn, i og med at barnet er fysisk underlegent og ikke kan gjøre igjen. Hvis man må bruke vold for å få kustus på sine barn har man feilet som verge i utgangspunktet på et tidligere punkt i oppdragelsen. Hvis det er greit å slå barn for å få dem til å føye seg, bør det ikke da også være greit å slå kona/samboeren sin? Eller er det "greit" og slå et barn, men ikke ei jente?
jaG
Produktutvikler
Slår du barnet fordi det gjør noe galt, gjør du noe galt.

Da har du ikke helt forstått det med å oppdra barn på en skikkelig måte. Det går helt fint ann å straffe et barn så det lærer uten fysisk "vold".
Jeg er sterk motstander av vold mot barn, selv om foreldrene bare synes det er "et lite klaps". Barn skal ikke være redde eller underkuet, selv om de oppfører seg som barn.

Jeg er derimot stor forkjemper av sarkastiske kommentarer, plaging, erting, latterliggjøring og mobbing av småunger slik at de utvikler spiseforstyrrelser og tisser på seg om nettene. Vold trenger ikke være fysisk!
Vi må ikke bli altfor overbeskyttende overfor ungene heller, da lærer de at de kan gjøre alt uten at det får noen konsekvenser, men samtidig er det en hårfin grense mellom mishandling og å lære ungen fornuft.

Men hva er mishandling egentlig? Hvis jeg for eksempel gir min (framtidige) unge et knips over fingrene (påfører smerte) idet det leker med fyrstikker, mishandler jeg ungen da? Eller skal jeg vente til ungen tar å brenner seg skikkeligt for at det skal lære at det er farligt.
Gjemme fyrstikkene sier dere, men tenk tilbake da dere var små, ville dere ha tak i noe så greide dere tilslutt å gjøre det (jeg vet jeg gjorde).

Alle vil at unger skal vokse opp trygge og uten en bekymring, men å legge de i en plastbobble er ikke veien å gå, man skal kunne ta litt hardt i ungen for å lære det.

Edit: sier ikke at man skal slå ungen gul og blå. Vil bare sette fokus på at ting ikke er svart\hvit
Sist endret av draco12345; 5. november 2007 kl. 18:19.
Verden er ond, tøff og ubarmhjertig.
Har man aldri fått noe pepper iform av enten ord\følelser\vold så er det vanskelig og "overleve"
Hvorfor kan ikke du bare ta fyrstikkene fra ungen da?
Sitat av draco12345
Men hva er mishandling egentlig? Hvis jeg for eksempel gir min (framtidige) unge et knips over fingrene (påfører smerte) idet det leker med fyrstikker, mishandler jeg ungen da? Eller skal jeg vente til ungen tar å brenner seg skikkeligt for at det skal lære at det er farligt.
Gjemme fyrstikkene sier dere, men tenk tilbake da dere var små, ville dere ha tak i noe så greide dere tilslutt å gjøre det (jeg vet jeg gjorde).
.
Vis hele sitatet...
Enig. Hva skjer da når han for tak i fyrstikker og i sin naive tro om at det ha gjør ikke får konsekvenser
Sitat av commie
Hvorfor kan ikke du bare ta fyrstikkene fra ungen da?
Vis hele sitatet...
Viser til der jeg skriver at om en unge får lyst på noe i huset så får de tak idet, uansett hvor mange ganger du tar vekk fra de. akkuratt som med godteri.
Psykisk terror er da langt mer effektivt? Hvis du klarer å få ungen din til å synes det er grusomt med to timer i "rom-arrest", til tross for at den både har tv og playstation der, da har du kommet langt.
Før øvrig; i min tid som søndagsskolelærer fikk jeg høre at unger ikke skal ha regler forklart, de skal bare ha beskjed om at "sånn er det!" Noe av det dummeste jeg har hørt. Hvem gidder å følge regler som fremstår som totalt meningsløse? Er ikke nødvendig med timeslange foredrag, men barn bør ikke ha følelsen av at regler er til for å gjøre livet surt for dem.
Fikk meg gjerne en smekk over øret om jeg gjorde noe galt når jeg var liten.. Det har gått bra med meg. Eller.. det som har skjedd har i allefall ikke komt av å bli "slått" (Det er jo ikke et slag..)
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg ble riset helt uskyldig som barn.
Dette fordi at min søster ikke hadde så god balanse då hun var tre år gammel.
Det var selvfølgelig min feil at hun slo seg, det var jo utenkelig at hun hadde tryna selv.

Og dessuten, når jeg faktisk hadde gjort noe galt, vil jeg ikke påstå at risen fikk meg noe mer disiplinert.
Derimot ble jeg istedet meget trassig mot foreldrene mine som noen nevnte tidligere.
Så: jeg er TOTALT imot vold mot barn som disiplinering.
Det gir ikke respekt, det gir frykt og sinne.
Er det dette man vil oppnå som forelder?
Nå skal det sies at fattern ikke er så fæl som man kan få intrykk av her,
dessuten var dette snakk om i 3-6års alderen, men alikevell, dette er bullshit.
Sitat av Freako
Jeg er ikke for dødstraff hvis ungen gjør noe galt.
Men jeg synes at far burde få lov og gi ungen en smekk på rumpa.
Unger trenger en autoritær familie overhode.
Men synes ikke mor skal gjøre det samme, da hun skal være premissløs kjærlighet.
Vis hele sitatet...
Syns vel det er litt gammeldags å gjøre sånne forskjeller på "mamma" og "pappa". Hvorfor skal "pappa være slem" og "mamma være snill". Når du sier at mor skal være premissløs kjerlighet, mener du da at mor skal være den eneste barnet skal være glad i? Hvis far bruker vold mot barnet og ikke mor, så vil jo barnet bare oppsøke mor når far kommer.

Det er viktig at foreldre er en autoritet ovenfor barna, men det er stor forskjell på å være en autoritet og på å være autoritær!

Min mening er at barn bør oppdras ved bruk av ord framfor vold. Undersøkelser viser at barn som oppdras med vold, selv vil komme til å oppdra sine barn med enda mere vold.
Sist endret av microcefalus; 5. november 2007 kl. 18:44.
Sitat av Joachimsen
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg ble riset helt uskyldig som barn.
Dette fordi at min søster ikke hadde så god balanse då hun var tre år gammel.
Det var selvfølgelig min feil at hun slo seg, det var jo utenkelig at hun hadde tryna selv.

Og dessuten, når jeg faktisk hadde gjort noe galt, vil jeg ikke påstå at risen fikk meg noe mer disiplinert.
Derimot ble jeg istedet meget trassig mot foreldrene mine som noen nevnte tidligere.
Så: jeg er TOTALT imot vold mot barn som disiplinering.
Det gir ikke respekt, det gir frykt og sinne.
Er det dette man vil oppnå som forelder?
Nå skal det sies at fattern ikke er så fæl som man kan få intrykk av her,
dessuten var dette snakk om i 3-6års alderen, men alikevell, dette er bullshit.
Vis hele sitatet...

Hmm intresangt, Du sier altså at du heller vil la et barn brenne en å lære det at det ikke skal leke med fyrstikker?

Ser at mange sier at du skal snakke med barnet for at det skal lære og bli oppdraget, MEN det er nå slik engang at barn vil utforske ting og vil flere ganger under oppveksten prøve å tøyle grensene for hva det får lov til og ikke.

En annen ting som jeg slenger ut i denne diskusjonen, Er det ikke slik at den eneste forskjellen mellom fysisk avstraffelse (smekk på fing) og psykisk avstraffelse (husarrest, nektet tilgang til leker osv) hvor det får vondt?
Sitat av draco12345
Hmm intresangt, Du sier altså at du heller vil la et barn brenne en å lære det at det ikke skal leke med fyrstikker?

Ser at mange sier at du skal snakke med barnet for at det skal lære og bli oppdraget, MEN det er nå slik engang at barn vil utforske ting og vil flere ganger under oppveksten prøve å tøyle grensene for hva det får lov til og ikke.

En annen ting som jeg slenger ut i denne diskusjonen, Er det ikke slik at den eneste forskjellen mellom fysisk avstraffelse (smekk på fing) og psykisk avstraffelse (husarrest, nektet tilgang til leker osv) hvor det får vondt?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vil heller brenne meg enn å bli slått.
Jeg vil heller gi barnet rikelig med leker det kan holde seg opptatt med.
Du klapser da ikke datter/sønnen din for å ha lekt med en fyrstikk?
Verden er som du sier; en kald jævel.
Jeg forsto ikke at fattern ville hjelpe meg med den fyrstikken.
Det om fyrstikker lærte jeg meg selv.
Jeg trodde at han riste meg fordi at han ville være slem med meg.
Det hjalp ikke.
Det gjorde meg bare trassig.
Det er bullshit etter min mening.
Vis du må slå ditt barn for å lære det til at verden er ubarmhjertig, ja da snakker vi om en virkelig kald jævel.
Men disse diskusjonene med barnepass er jo umulige å vinne uansett, folk har selvfølgelig forskjellige meninger.
Men jeg mener at dette er bullshit, og det har så absolutt IKKE hjulpet meg.
Jeg er derimot for psykisk avstraffelse, middelalderske metoder er jeg som regel imot.
Sist endret av Joachimsen; 5. november 2007 kl. 19:04.
Fysisk avstraffelse har INGENTING i en oppdragelse av barn å gjøre.

Så jævla enkel er saken, om du syns det er veien å gå kan du like godt melde deg ut av samfundet og flytte til grønnland f.eks, for du har tydligvis ikke fatta en dritt.
Hvor kommer denne ideen om at barn bare lærer via vold fra? Enkelte tror tydeligvis at unger er hjernedøde krapyl som lærer på samme måte som bikkjer.

EDIT:
Sitat av draco12345
Viser til der jeg skriver at om en unge får lyst på noe i huset så får de tak idet, uansett hvor mange ganger du tar vekk fra de. akkuratt som med godteri.
Vis hele sitatet...
Og derfor må du denge ungen for at han eller hun skal koble fyrstikker og vold og dermed unngå fyrstikker? Det er mennesker du snakker om, ikke bikkjer. Et alternativ er jo å ta fyrstikkene fra ungen og forklare hvorfor fyrstikker ikke er leketøy.
Sist endret av commie; 5. november 2007 kl. 19:11.
Ser at det er mange her som faktisk mener at det er helt greit å gi barna sine ris.
Selv, ville jeg aldri ha gjort dette.
For det første fordi jeg mener barn har mer godt av å lære ting på egenhånd, og av det kommer de jo til å få svi for.
for det andre at det kan føre til at barna dine faktisk blir redde for deg, eller at det går så langt at de kommer til å hater deg, tidligere nevnt.

jeg mener også at dette kan føre til at barna dine blir mer voldelige, fordi dette skjer i hjemmet og at det da er helt "ok".
Aner ztaale har en vanskelig barndom bak seg
Uansett, det er mye bedre at barn lærer seg at fyrstikker kan gjøre vondt en at du tar fyrstikkene og evt. slår barnet.. mener jeg da.
Noen av oss vokser vel aldri fra fyrstikker uansett, men..
Barn skal lye fordi de respekterer de voksne, ikke fordi de er redd dem. Voksne som slår barna sine, burde ikke hatt barn.

Sitat av draco12345
Men hva er mishandling egentlig? Hvis jeg for eksempel gir min (framtidige) unge et knips over fingrene (påfører smerte) idet det leker med fyrstikker, mishandler jeg ungen da? Eller skal jeg vente til ungen tar å brenner seg skikkeligt for at det skal lære at det er farligt.
Gjemme fyrstikkene sier dere, men tenk tilbake da dere var små, ville dere ha tak i noe så greide dere tilslutt å gjøre det (jeg vet jeg gjorde).
Vis hele sitatet...
Barna lærer ikke at fyrstikkene gjør vondt med den metoden. De lærer bare at pappaen gjør dem vondt. Det går an å fortelle at fyrstikker er farlig å leke med, og hvorfor. Hvis ungen ikke vet at det er farlig å leke med fyrstikker, så har han heller ikke gjort noe "slemt" når han leker med dem. Hvorfor i all verden skulle han få noe straff da, uansett?
Sist endret av cavey; 5. november 2007 kl. 19:54.
Eg synest at vold/slag om ein unge er både feigt og galt! Og det voksne gjer, påvirker barnet
Om ungen gjer noke galt, og blir slått etterpå, gjer det ikkje saken noko bedre.

Blir irritert når eg lese/høre sånt..

Sitat av xtapolapocetl
Jeg fikk ris som barn, og det fikk meg bare til å hate faren min og få lyst til å gjøre mer faenskap. Min datter skal slippe å oppleve slikt.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, vold o.l fører i mange samanhengar til hat!
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Før så kunne man slå barna sine. Dette førte til økt disiplin.

Nå er ikke det lov lenger, og du verden hvor mye mer kriminalitet, slosskamper, ran, osv det er i dag.

Lærere og foreldre burde få lov til å gi sine barn et smekk. Dette er utrolig godt for dems disiplin, og respekt av eldre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sceptic
Før så kunne man slå barna sine. Dette førte til økt disiplin.

Nå er ikke det lov lenger, og du verden hvor mye mer kriminalitet, slosskamper, ran, osv det er i dag.

Lærere og foreldre burde få lov til å gi sine barn et smekk. Dette er utrolig godt for dems disiplin, og respekt av eldre.
Vis hele sitatet...
Uh

Forskning peiker på at vold avler vold, i.e nokon som blir opplært til at fysisk avstraffelse er fin måte å løse problemer på, faktisk fortsetter med den taktikken seinare i livet. Altså oppnår ein det motsette av det som var målet.

Det førte nok til auka disiplin, _av frykt for avstraffing_, ikkje fordi ein hadde respekt for vedkommande...
Min erfaring, som selvsagt har svært høy akademisk verdi, er at de ungene som blei slått av foreldrene sine var de som var utagerende og pøbelunger når jeg gikk på barneskolen, senere er det stort sett disse som har blitt kriminelle. Legg merke til at mine anekdoter har svært høy akademisk verdi.
Å, herregud Sceptic.

Hater når folk sammenligner respekt med makt.
Respekt handler om å ha et godt tillitsforhold til vedkommende.
Det handler om å ha respekt for hverandre.
Dette oppnås bla. ved å utvikle sosiale anntenner.
Da får man respekt for hverandre.
Da lærer man at man ikke skal leke med fyrstikker på en menneskelig måte.
Vis læreren eller fattern/muttern pryler deg og du blir mer pliktoppfyllende, ja da snakker vi om frykt.
Frykt og makt har _ingenting_ med respekt å gjøre.
Verden er faen meg en kald jævel.
Du skriver fine dikt, Joachimsen.
Han skriver fakta! respekt & trivsel, frykt & hat!
Sitat av DonTomaso
Du skriver fine dikt, Joachimsen.
Vis hele sitatet...
Du også.

Back to topic!
..Noen ganger virker det som om en unge trenger og få godt i ræven.

Ikke at dette er det rette og gjøre, men en eller annen form for avstraffelse bør det vere, ungen skal ikke kunne gjøre hva som helst heller.

Men det og slå unger er ikke bra.(Punktum)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hardcore
..Noen ganger virker det som om en unge trenger og få godt i ræven.

Ikke at dette er det rette og gjøre, men en eller annen form for avstraffelse bør det vere, ungen skal ikke kunne gjøre hva som helst heller.

Men det og slå unger er ikke bra.(Punktum)
Vis hele sitatet...
Yeah, alternativ avstraffelse (som sannsynligvis har større pedagogisk effekt) er å ta vekk et gode, samtidig som en klargjer kvifor godet har forsvunne.

Eksempel kan vere tv, sosial omgang etc.
Sitat av vidarlo
Yeah, alternativ avstraffelse (som sannsynligvis har større pedagogisk effekt) er å ta vekk et gode, samtidig som en klargjer kvifor godet har forsvunne.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig i den, er igrunn samme prinsippp som f. eks nannyhjelpen har brukt.
Setter opp en liste og forklarer rolig hva som er lov og ikke lov.
Gir dem goder når dem er greie og pliktoppfyllende, og fjerner goder når de gjør noe galt.

Dette er selvfølgelig en metode de må ha i oppveksten, fungere kanskje dårlig og starte rett på denne metoden i en alder av 12+ år.
æææ trur jeg må rette på folk her ang hva jeg mener...
Når jeg skriver smekk på finger mener jeg smekk på finger ikke at jeg tar ungen og bruker de som punching ball altså.

å fjærne goder og skammekrok blir det samme som fysisk avstraffelse bare de blir psykisk fucka i hodet av det. Bare spør enhvert mobbeoffer om hva som gjorde vondest orda eller slaga...
Redd for vold sier noen, men er ikke det å ta kosebamsen vekk noe som skaper en reddsel hos et barn da? Det enkelte er naive nok til å ta som respekt er vel nærmere en reddsel for at bamse blir tatt vekk fra dem ved hver en minste anledning.
Vold mot barn er en uting, og skal ikke forekomme i mine øyne.
Jeg fikk ett lite slag med flat hånd i ansiktet av mora mi en gang, men da var jeg så gammel at jeg var fullt klar over at eg faktisk fortjente det(husker ikke helt hvor gammal jeg var men tror jeg nettopp var begynt på tenåra).

Det er mye lettere å ta fra de teknologiske innretninger som mobil, TV, playstation, PC og slike ting. Mange føler seg fortapt uten disse, og det har derfor en ganske god virkning.
Bodde sammen med en kompis, dama hans og ungen hennes(treåring i verste trassalder) tidligere, og det de gjorde når ungen hadde gjort noe galt var å bære TVen ut av rommet hans. Greit nok så klikka ungen i ca ett kvarter eller noe, men etter det var han helt rolig igjen og fant ut at om han oppførte seg fint blei han belønna med å få TVen igjen
Barn skal lære hva respekt innebærer, og ha respekt for sine foreldre. MEN denne respekten skal ikke komme av frykt for å bli slått. Man trenger ikke være autoritær, jeg synes man kan ha litt "slappe" grenser, men når de blir tråkket over blir TV/data/fotball/ballettsko/whatever barna liker inndratt i en viss tid. Ingen vold, men allikevel straff nok.
Sitat av draco12345
Redd for vold sier noen, men er ikke det å ta kosebamsen vekk noe som skaper en reddsel hos et barn da? Det enkelte er naive nok til å ta som respekt er vel nærmere en reddsel for at bamse blir tatt vekk fra dem ved hver en minste anledning.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke noe om å ta fra dem bamsen heller. Den er en slags trygghet for barnet. Stor forskjell på å få ha bamsen hos seg, og det å få lov til å se på disney channel.
Jah, jeg syntes at man burde få gi barne sine en lusing hvis de ikke kan høre på fornuft.
Sitat av cavey
Jeg synes ikke noe om å ta fra dem bamsen heller. Den er en slags trygghet for barnet. Stor forskjell på å få ha bamsen hos seg, og det å få lov til å se på disney channel.
Vis hele sitatet...
Word.

Når jeg sier psykisk straff, så tenker jeg på ting laget utelukkende for underholdning, som feks:
tv, pc, film, playstation ol.
Jeg snakker selvfølgelig ikke om å ta fra barnet diverse personlige ting som kosebamser og kjæledyr.
Slik kan såre like mye som en fik.
Men med å fjerne underholdningen deres når barnet gjør noe kødd,
vil dette hjelpe dem til å forstå at hvis de er snille, så får de tven tilbake igjen.
Og alle blir happy.

Ved fysisk straff sliter barn ofte lenge med frykt og gråt,
men ved psykisk straff(midlertidig TV karantene feks.) kommer gleden dems tilbake igjen når de har innsett at de må være snille.

Ot: Fattet det om "dikt" nå DonTomaso..
Tok det som et komplimang først jeg..
Så, nå skriver jeg ikke i diktform lenger,
nå bruker jeg mellomrom

Sitat av SecretAgentMan
Jah, jeg syntes at man burde få gi barne sine en lusing hvis de ikke kan høre på fornuft.
Vis hele sitatet...
Og vis du ikke hører på fornuft kan barnet ditt gi _deg_ en lusing.

Edit: Post Nr. 100
Sist endret av Joachimsen; 6. november 2007 kl. 18:14.
Sitat av DonTomaso
Du skriver fine dikt, Joachimsen.
Vis hele sitatet...
Sitat av [GC/Betater]
Han skriver fakta! respekt & trivsel, frykt & hat!
Vis hele sitatet...
Den skjønte du tydeligvis ikke.
Sitat av Restyle
Må si meg enig i den, er igrunn samme prinsippp som f. eks nannyhjelpen har brukt.
Setter opp en liste og forklarer rolig hva som er lov og ikke lov.
Gir dem goder når dem er greie og pliktoppfyllende, og fjerner goder når de gjør noe galt.

Dette er selvfølgelig en metode de må ha i oppveksten, fungere kanskje dårlig og starte rett på denne metoden i en alder av 12+ år.
Vis hele sitatet...
Denne metoden funker på mye eldre folk. Jeg er et levende eksempel. (16 år btw )
Så at det var noen som skrev tidligere i tråden, "Lærere og foreldre burde få lov til å gi sine barn et smekk. Dette er utrolig godt for dems disiplin, og respekt av eldre."

For det første, du får helt klart disiplin av å slå barna. Du får barna til å bli redd deg, og gjør akuratt hva du sier, i frykt for neste slag. Også dette "ha respekt for eldre"- konseptet, er rett og slett bullshit. Dette kan høres noe usaklig ut, men du skal ikke ha mer respekt for en mann på 40 enn en kamerat på 16, i utgangspunktet. Skal du respektere noen, skal de ha fortjent din respekt. Å ha mer respekt for noen på grunn av alder er totalt ulogisk.

Å jeg vet også at de som blir straffet fysisk av foreldrene sine, er de som hører minst på foreldrene sine. Det gjør dem bare forbannet.

"Sceptic" peker til at det har blitt mye mer kriminalitet osv. etter fysisk avstraffelse ble ulovlig. Dette har med at barn er for bortskjemte, og blir ikke satt grenser for. Å sette grenser, kjære deg, trenger ikke å fåregå med et slag. Da skjønner de i alle fall ikke hva som skjer. Er du så inkompetent at du ikke klarer å få barna dine til å høre på deg, uten å slå dem, er du ikke egnet som forelder.

Snakk med barna, lytt til barna. Høres gjerne ut som en klisjê, men det funker best. Vold skaper respekt, men frykt. Og vil du at barna skal frykte deg? Det tviler jeg på