Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1061
The Rhymenocerous
polle's Avatar
jeg trenger litt hjelp.
For en stund tilbake så instalerte jeg windows XP (på min D: fordi at win98 er på C: og jeg ville ikke riske å miste alt.)
Og så skjedde det jeg fryktet, XP klikka, og jeg måtte slette hele forbanna greia.
Og nå har jeg det problemet at hver gang jeg starter opp maskina mi så kommer en "selection" screen i Bios der jeg kan velge mellom Windows Xp og windows 98.
Og dette begynner å gå meg rimelig mye på nervene.
Så da lurte jeg bare på om noen der ute viste om en måte å slippe unna disse valgene til år og dag.
any suggestions ?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Var det ikke nettopp en thread på dette? *Flytte til windows*
Smokk deg en win98 boot disk, og skriv fdisk /mbr
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Den valg skjermen har vel ikke så mye med BIOS å gjøre da.
Som Ond^Sofa sa var det nylig en ganske stor tråd om dette, så der finner du mere info. hvis du vil vite mere om dette "fenomenet"
Kanskje du kan fjerne dette valget i Boot.ini filen. Der er det jo sånn dual boot greie. Da kan du kanskje fjerne WindowsXP valget. Det har ivertfall ikke'no med Biosen å gjøre
Opprinnelig postet av polle
jeg trenger litt hjelp.
For en stund tilbake så instalerte jeg windows XP (på min D: fordi at win98 er på C: og jeg ville ikke riske å miste alt.)
Og så skjedde det jeg fryktet, XP klikka, og jeg måtte slette hele forbanna greia.
Og nå har jeg det problemet at hver gang jeg starter opp maskina mi så kommer en "selection" screen i Bios der jeg kan velge mellom Windows Xp og windows 98.
Og dette begynner å gå meg rimelig mye på nervene.
Så da lurte jeg bare på om noen der ute viste om en måte å slippe unna disse valgene til år og dag.
any suggestions ?
Vis hele sitatet...
Tror login booten din ligger i autoexec.bat, rediger den. så fjerner du xp login der.. Hvist det er login du tenker på..
Opprinnelig postet av DrMatrix


Tror login booten din ligger i autoexec.bat, rediger den. så fjerner du xp login der.. Hvist det er login du tenker på..
Vis hele sitatet...
Det er ikke det han mener tror jeg. Jeg tror han mener at når han starter opp pc'en, så kommer det frem et valg der du kan velge om du vil starte WindowsXp, Windows 98 eller hva det måtte være. Denne informasjonen ligger lagret i en fil som heter Boot.ini, og har ingenting med autoexec.bat å gjøre!
Sannsynligvis har det ekstremt lite med både BIOS og autoexec.bat å gjøre.. mest sannsynligvis er at det er XP's boot loader som kommer frem og plager deg.

Fyr opp fdisk /mbr, så skriver den over MBR, og win98 lastes automagisk..
husk nå karer at han sa (sa han?) at han måtte fjerne møkka av xp som lå på C, hvis det er så synes jeg det er merkelig at han klarte å boote opp i win98 hvis MBR filene ligger på C disken. Hvis dem lå på 98 disken går det greit.
MBR ligger alltid på C-disken. Gjør som sagt før her, lag Win98 bootdisk, boot og skriv fdisk /mbr. Deretter kan du skrive sys c: for å være helt sikker, men vet ikke om det er nødvendig. Så formaterer du D: og du er home free. Lykke til!

Og det her har ikke noe med BIOS og Autoexec.bat å gjøre, det er helt sikkert
Nooo! MBR har INGENTING(egentlig) å gjøre med C: Eneste kobling der vil bli at boot loaderen som ligger på MBR viser til partisjonen c: ligger i.
Mulig jeg tar feil her ja. Betyr det at MBR ligger på disken, ikke på partisjonen?
Fant et stygt lite bilde som illustrerer hvor MBR er MBR er da markert med rødt og ligger på den ytterse sektoren. Så er det vanlig disk innover mot midten. De sektorene kan gjerne være delt opp i flere partisjoner om man vil.

http://irc.roaldseth.net/mbr.jpg
Ok, så hvis jeg forstår det rett så er MBR det første som blir lest på den HD'en som er satt til boot i BIOS? Og der peker den til en eller annen partisjon, og det kan være hvilken som helst? Hva med boot.ini, ligger ikke den alltid på C ?
HELT korrekt. Eldre bioser takler ikke at partisjonen du booter på ligger etter 1024 sylindre. Men ellers så står du fritt.
Man lærer så lenge man lever Takker for god info!