Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 10112
Heisann.

Har sittet på nettet og surfet en del måneder etter drømmebilen nå. Kom over ett veldig fint eksemplar i helga, og ringte på bilen i går. Selgeren er et firma som heter Autotech i Drammen. Fikk høre på telefon at bilen var holdt av til tirsdag, men at jeg kunne ringe tilbake i dag og spørre om bilen var solgt. Visste seg at han som bilen var holdt av til, ikke fikk lån, så den var fortsatt til salgs.

Jeg sa da til selger, at dersom bilen var så fin som beskrevet, skulle jeg ha den.
Men jeg holder til et godt stykke unna, og må derfor ta fly eller tog for å hente bilen. Ettersom jeg jobber i ukedagene, kan jeg ikke hente bilen før helgen. Selger ville da ha pengene på forskudd, ettersom bilen må omregistreres slik at jeg kan kjøre den hjem i helgen.

Det jeg lurer på er hva jeg burde gjøre før jeg overfører pengene for bilen? Hvilken måte kan jeg sikre meg, slik at jeg kan få pengene tilbake dersom bilen ikke viser seg å være i så bra stand som selger har beskrevet?

Er det vanlig å skrive kjøpskontrakt før pengene overføres, eller etterpå?

Håper noen har tid til å gi meg et kjapt svar.
Skriv kjøpskontrakt og få med ALLE fakta om bilen. Den skal IKKE "selges som den er" og du skal ha 3 mnd garanti MINST!
Sitat av depalmer Vis innlegg
Heisann.

Har sittet på nettet og surfet en del måneder etter drømmebilen nå. Kom over ett veldig fint eksemplar i helga, og ringte på bilen i går. Selgeren er et firma som heter Autotech i Drammen. Fikk høre på telefon at bilen var holdt av til tirsdag, men at jeg kunne ringe tilbake i dag og spørre om bilen var solgt. Visste seg at han som bilen var holdt av til, ikke fikk lån, så den var fortsatt til salgs.

Jeg sa da til selger, at dersom bilen var så fin som beskrevet, skulle jeg ha den.
Men jeg holder til et godt stykke unna, og må derfor ta fly eller tog for å hente bilen. Ettersom jeg jobber i ukedagene, kan jeg ikke hente bilen før helgen. Selger ville da ha pengene på forskudd, ettersom bilen må omregistreres slik at jeg kan kjøre den hjem i helgen.

Det jeg lurer på er hva jeg burde gjøre før jeg overfører pengene for bilen? Hvilken måte kan jeg sikre meg, slik at jeg kan få pengene tilbake dersom bilen ikke viser seg å være i så bra stand som selger har beskrevet?

Er det vanlig å skrive kjøpskontrakt før pengene overføres, eller etterpå?

Håper noen har tid til å gi meg et kjapt svar.
Vis hele sitatet...
Lag en kontrakt, går ikke selgeren med på den, går du ikke med på kjøpet.

Det kan gå litt begge veier egentlig, min far kjøpte en bil uten å se den, og den var flott, mens onkel kjøpte en bil som viste seg å være elendig.

Sjekk også opp forhandleren på f.eks bilforumet, eller bare google.
da vil jeg anbefale det og komme ned der på fredags formiddag, slik at du får sitt bilen og slik at bilen kan omreges samme dag du er der vis du vil ha den. Har aldrig hørt om noen firma som har praktisert på denne måten før. Dessuten vis det er skilter på bilen, og den står i forje eier fortsatt så er det ikke noe problem og kjøre på forje eiers registrering så lenge du får fixet forsikringen. Forhandleren kan levere omreg på mandagen. Vertfall praktisere de jeg kjenner til slik :P
Sitat av depalmer Vis innlegg
Heisann.

Har sittet på nettet og surfet en del måneder etter drømmebilen nå. Kom over ett veldig fint eksemplar i helga, og ringte på bilen i går. Selgeren er et firma som heter Autotech i Drammen. Fikk høre på telefon at bilen var holdt av til tirsdag, men at jeg kunne ringe tilbake i dag og spørre om bilen var solgt. Visste seg at han som bilen var holdt av til, ikke fikk lån, så den var fortsatt til salgs.

Jeg sa da til selger, at dersom bilen var så fin som beskrevet, skulle jeg ha den.
Men jeg holder til et godt stykke unna, og må derfor ta fly eller tog for å hente bilen. Ettersom jeg jobber i ukedagene, kan jeg ikke hente bilen før helgen. Selger ville da ha pengene på forskudd, ettersom bilen må omregistreres slik at jeg kan kjøre den hjem i helgen.

Det jeg lurer på er hva jeg burde gjøre før jeg overfører pengene for bilen? Hvilken måte kan jeg sikre meg, slik at jeg kan få pengene tilbake dersom bilen ikke viser seg å være i så bra stand som selger har beskrevet?

Er det vanlig å skrive kjøpskontrakt før pengene overføres, eller etterpå?

Håper noen har tid til å gi meg et kjapt svar.
Vis hele sitatet...
Du kan fint kjøre hjem uten å omregistrere først.

Mitt råd er å ta med penger når du ser på bilen, hvis den er god nok kjøper du den. Da kjører du enten hjem med skiltene som står på, eller med prøveskilt. Jeg hadde aldri sendt penger til en bruktbilforhandler for å håpe på det beste. Da har du dårlige odds.
Og prøveskilt koster rundt 250,- så dette er minimalt i forhold til å kjøpe en jævla katte i en svart søplesekk
Trådstarter
62 0
Takker for svar alle sammen. Bilen er avskiltet.

Trenger jeg å ordne med forsikring og slikt for å få prøveskilt på bilen?
Må jeg bestille prøveskilt på forhånd, eller er det selger som må ordne?

Som sagt har jeg ikke mulighet til å hente bilen før lørdag.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ALDRI kjøp en bil usett, uansett hvor lyst du har på den.
ordne prøveskilter, eller om du er sikker på at bilen er i god stand - tilby deg å forhåndsbetale for omregistreringen.
Forsikring er inkl. i prøveskiltene
Kan ordne på forhånd om du ønsker
Hvilken bil dreier det seg om? Er den så sjelden eller spesiellt fin at du må ha denne?

Viktigste når man kjøper bil, er å tenke med hjernen og ikke hjertet! Man kan fort bli forelsket i en bil, og prøve å skjule skadene den har.
Trådstarter
62 0
Er ikke en sjelden bil det er snakk om, men bilen er akkurat hva jeg så etter. Er ikke så ofte man kommer over en slik bil, i så bra stand og til en overkommelig pris. Er også derfor jeg er skeptisk, så vil gjerne se bilen før jeg kjøper den. Har ringt på en del av disse bilene i det siste, og det virker som de selges fort. Vil derfor heller ikke gå glipp av muligheten til å kjøpe den.
Jeg tror nok arbeidsgiveren lar deg få ta en dag fri for å dra og se på / kjøpe bilen jeg altså!
Sitat av depalmer Vis innlegg
Er ikke en sjelden bil det er snakk om, men bilen er akkurat hva jeg så etter. Er ikke så ofte man kommer over en slik bil, i så bra stand og til en overkommelig pris. Er også derfor jeg er skeptisk, så vil gjerne se bilen før jeg kjøper den. Har ringt på en del av disse bilene i det siste, og det virker som de selges fort. Vil derfor heller ikke gå glipp av muligheten til å kjøpe den.
Vis hele sitatet...

Jeg forhasta meg veldig sist jeg kjøpte bruktbil. Angrer ekstremt.
Tapte 40.000 på 7 mnd hvis jeg inkluderer omreg. avgiften på ca 6500,-
Ordne deg prøveskilt, betal aldri på forhånd, uansett hvor pålitelig selgeren virker å være.
Godtar han ikke dette, så virker han alt useriøs.
Om du absolutt vil ha bilen, og han ikke godtar prøveskilt, så setter du inn bare litt av kjøpesummen til han, slik at han får omregistrert bilen. Og for all del, skriv kontrakt og faks og få underskrift før du gjør noe som helst.
Bruktbilselgere har ikke et dårlig rykte på seg for uten grunn
Trådstarter
62 0
Takker for svar alle sammen. Har sendt han en mail nå, der jeg skriver at jeg vil kjøre bilen hjem på prøveskilt. Har også skrevet at bilen ikke blir betalt før jeg har besiktet bilen.

Men hvordan er det vanlig å betale for bilen hos forhandler?
Sitat av depalmer Vis innlegg
Heisann.

Har sittet på nettet og surfet en del måneder etter drømmebilen nå. Kom over ett veldig fint eksemplar i helga, og ringte på bilen i går. Selgeren er et firma som heter Autotech i Drammen. Fikk høre på telefon at bilen var holdt av til tirsdag, men at jeg kunne ringe tilbake i dag og spørre om bilen var solgt. Visste seg at han som bilen var holdt av til, ikke fikk lån, så den var fortsatt til salgs.

Jeg sa da til selger, at dersom bilen var så fin som beskrevet, skulle jeg ha den.
Men jeg holder til et godt stykke unna, og må derfor ta fly eller tog for å hente bilen. Ettersom jeg jobber i ukedagene, kan jeg ikke hente bilen før helgen. Selger ville da ha pengene på forskudd, ettersom bilen må omregistreres slik at jeg kan kjøre den hjem i helgen.

Det jeg lurer på er hva jeg burde gjøre før jeg overfører pengene for bilen? Hvilken måte kan jeg sikre meg, slik at jeg kan få pengene tilbake dersom bilen ikke viser seg å være i så bra stand som selger har beskrevet?

Er det vanlig å skrive kjøpskontrakt før pengene overføres, eller etterpå?

Håper noen har tid til å gi meg et kjapt svar.
Vis hele sitatet...
Aldri betal for en bil på forhånd. Og er det en forhandler som krever forskudd er det likevel merkelig. Ikke signer noen kontrakt heller før du har prøvekjørt og besiktiget bilen. Det kan være et nedkjørt vrak eller ha feil og mangler og det kan du bare avdekke om du reiser inn selv. Eller det kan være at bilen faktisk ikke eksisterer og at fyren blåser alle penga du sender på damer og dop.

Jeg ville krevd at papirer signeres om etter prøvekjøring. Er det skilter på bilen? Da trenger dere ikke ha klar omregistreringen der og da. Fyll ut eierskifte del 1 og 2 og reis til biltilsynet til uken. Man kan lovlig kjøre på forrige eiers skilter med forrige eiers forsikring i 2 uker fra kjøpsdato. Ja selv ved skade blir det ingen som taper bonus i slike situasjoner pga 14 dagers overgangsregler.
Sist endret av random67489; 14. februar 2012 kl. 23:46.
Trådstarter
62 0
Hei igjen. Sendte en mail igår kveld, der jeg skrev at bilen ikke ble betalt før jeg
har sett den. Ble oppringt nå, og oppkjeftet av forhandler. " det er bilsalg
vi driver med, ikke barnehage". Kort fortalt ble det ikke noe bil på meg i denne omgang,
Men det var kanskje like greit, med tanke på hvor useriøs forhandler virket!
Da kan du omtrent være skråsikker på at det var noe juggel med denne bilen.
Ikke noe stress, da er det bare å vente til du finner en fin bil

Virker jo som om han virkelig ville bli kvitt bilen, noe som er et dårlig tegn om det er en ettertraktet bil.
Tror ikke grunnen til at personen bilen ble avsatt til ikke kjøpte den var pga lån, men nettopp feil med bilen.
Useriøse selgere er pyton.
Bilmarkedet er kjøpers marked... Vanskeligere å selge enn å kjøpe, så det er ikke noe vits å haste.
Verste som skjer er at du får en bil du må punge ut 5.000kr i mnden for å fikse.
Oops, hørtes nesten ut som det nettopp *var* barnehage de drev der, gitt :-) Makan.

Jeg kjøpte bil i Horten for et par år siden. Bor i trøndelag, så jeg avtalte med forhandleren (sånn typisk "selge bruktimporterte biler fra Tyskland på løpende bånd"-forhandler) at vi kom nedover med fly en morgen for å se på bilen, og hvis den var så strøken og god som han påsto, skulle vi ha den. Dette var helt greit, og vi betalte ikke et øre på forskudd.

Kom nedover med fly i 10-tiden og ble hentet i nevnte bil på flyplassen. Fikk kjøre rundt med bilen og prøve den en times tid, og alt så/kjentes greit ut. Vi bekreftet muntlig at vi skulle ha bilen, og vi satte kursen inn mot Horten. På veien dit svippet vi innom Biltilsynet og omregistrerte bilen på oss og fikk skilter som ble montert på bilen, fikk også midlertidig vognkort (endelig vognkort kom i posten noen uker senere).

Vel framme i Horten ble det skrevet salgskontrakt, og jeg overførte pengene til firmaets konto via nettbanken vha deres PC. Skrev deretter ut kvittering på transaksjonen fra nettbanken og overleverte dem. Deretter var det nøklene i hånden og god tur nordover med ny bil :-)

Så...i den saken du nevner her, er det ihvertfall ikke *du* som har opptrådt amatørmessig.
virket lugubert hele greiene, aldri betal for noe di ikke har sett selv !
Sitat av 9ppel Vis innlegg
Oops, hørtes nesten ut som det nettopp *var* barnehage de drev der, gitt :-) Makan.

Jeg kjøpte bil i Horten for et par år siden. Bor i trøndelag, så jeg avtalte med forhandleren (sånn typisk "selge bruktimporterte biler fra Tyskland på løpende bånd"-forhandler) at vi kom nedover med fly en morgen for å se på bilen, og hvis den var så strøken og god som han påsto, skulle vi ha den. Dette var helt greit, og vi betalte ikke et øre på forskudd.

Kom nedover med fly i 10-tiden og ble hentet i nevnte bil på flyplassen. Fikk kjøre rundt med bilen og prøve den en times tid, og alt så/kjentes greit ut. Vi bekreftet muntlig at vi skulle ha bilen, og vi satte kursen inn mot Horten. På veien dit svippet vi innom Biltilsynet og omregistrerte bilen på oss og fikk skilter som ble montert på bilen, fikk også midlertidig vognkort (endelig vognkort kom i posten noen uker senere).

Vel framme i Horten ble det skrevet salgskontrakt, og jeg overførte pengene til firmaets konto via nettbanken vha deres PC. Skrev deretter ut kvittering på transaksjonen fra nettbanken og overleverte dem. Deretter var det nøklene i hånden og god tur nordover med ny bil :-)

Så...i den saken du nevner her, er det ihvertfall ikke *du* som har opptrådt amatørmessig.
Vis hele sitatet...
Var det en fyr som heta gunnstein? Høres veldig ut som han vi kjøpte bil av.

Gjorde det samme, vi ble henta på flyplassen, kjørte selv tilbake. Så tok var alt bra, omregistrerte den. Fant da ut at dieselvarmeren var ødelagt, dette visste ikke forhandler noe om, og fikk fiksa det samme dagen på hans regning. 6 måneder garanti og alt.

Det er slik man selger bil og skaffer kunder, ikke på måten TS beskriver Autotech gjør.
Forhandleren virker jo like seriøs som en agurk. Bra du holdt deg unna!

Kjøpte min bil 2003mod - da tok forhandler service på bilen før jeg fløy ned å henta den, så på bilen, prøvekjørte, alle papirer i orden, overførte cash til forhandler, og kjørte avgårde. Fikk tilogmed en veldig god kake der det stod "Gratulerer med ny bil"
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Var det en fyr som heta gunnstein? Høres veldig ut som han vi kjøpte bil av.

Gjorde det samme, vi ble henta på flyplassen, kjørte selv tilbake. Så tok var alt bra, omregistrerte den. Fant da ut at dieselvarmeren var ødelagt, dette visste ikke forhandler noe om, og fikk fiksa det samme dagen på hans regning. 6 måneder garanti og alt.

Det er slik man selger bil og skaffer kunder, ikke på måten TS beskriver Autotech gjør.
Vis hele sitatet...
Nei, dette var hos Bexrud Bil. Ble noe småplukk etter det bilkjøpet, som de kjapt ordnet opp i uten dikkedarer, så hadde overhodet ikke hatt betenkeligheter med å handle derfra igjen. (De hadde dog ikke allverden av garantiordninger: 3 måneder på motor/drivverk, skulle man ha mer enn dette kostet det flesk)
Sitat av depalmer Vis innlegg
Hei igjen. Sendte en mail igår kveld, der jeg skrev at bilen ikke ble betalt før jeg
har sett den. Ble oppringt nå, og oppkjeftet av forhandler. " det er bilsalg
vi driver med, ikke barnehage". Kort fortalt ble det ikke noe bil på meg i denne omgang,
Men det var kanskje like greit, med tanke på hvor useriøs forhandler virket!
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt, akkurat som det er vanlig å betale for en bil før man har sett den. Det er MEGET uvanlig å betale før man har sett bilen, derimot er det ofte vanlig å feks sette inn en tusenlapp eller 2 i handpenger slik at selger ikke ikke sitter med skjegget i postkassa for å ha sagt nei til mange andre hvis du skal holde av bilen noen dager

Selgeren har foresten ingen mulighet til å skulle kunne registrere bilen på deg til du hadde kommet, fordi det krever legitimasjon av deg får å få et vognkort i ditt navn
Sist endret av skukketrure; 15. februar 2012 kl. 12:11.
Sitat av skukketrure Vis innlegg

Selgeren har foresten ingen mulighet til å skulle kunne registrere bilen på deg til du hadde kommet, fordi det krever legitimasjon av deg får å få et vognkort i ditt navn
Vis hele sitatet...
Da må det være gjort endringer hos biltilsynet.
Tidligere krevde de ikke noe legg. Bare kvittering på betalt avgift og eierskiftemelding. Det var alt. Kunne sikkert regga bilen på kongen for det var ingen som sjekka legg.
Har vært hos Autotech selv og prøvekjørt biler.

De virka ganske kurrante når jeg var der, men hadde aldri kjøpt en bil der selv.