Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 7596
Jeg er avhengig av kaffe og drikker ca en liter om dagen og synes det er godt.

Slik er det mange som har det og trives med det.

MEN, jeg var i england for en liten stund siden og drakk naturligvis mye kaffe på mange forskjellige steder under mitt opphold, vanlig svart. Og det slo meg at kaffen deres var javnt over kjempegod, rund og kraftig i smaken. Den dårligste koppen jeg drakk der var bedre enn det jeg er vant med hjemme, på jobb, hos venner, på bensinstasjon, på KAFÈ etc. Vår kaffe er mye mer bitter og skarp i smaken.

Er det noe vi ikke har forstått her i landet? bruker engelskmenn en annen teknikk på å fremstille kaffen sin som ikke har slått an her?
Skal jeg være ærlig er jeg ikke helt sikker, men tror mye av det er:
1. Hvilken type kaffebønner
2. Ferskhet
3. Bryggetemperatur.
Er det lovlig for privatpersoner i Norge å dyrke kaffe?
hvorfor skulle det være ulovelig å dyrke kaffe?, sett at man i det hele tatt får det til da..(er utrolig vanskelig visnokk)
Sist endret av random40348; 18. juni 2011 kl. 18:57.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du kan jo sende en mail til Herman Friele og co, de er nok norges beste til å svare på alle kafferelaterte spørsmål.
Hvis du bruker presskanne til å lage kaffen din, kan du la den stå i ca. 4 min, slik at det er mye skum som legger seg på toppen, hvis du blruker en skje å tar ut, mesteparten av dette, blir kaffen mye mindre bitter. Derretter "presskanner" du den, som vanlig. jeg håper du skjønner dagens rabbel.
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Er det lovlig for privatpersoner i Norge å dyrke kaffe?
Vis hele sitatet...
Det er jo ulovlig å lage sprit og tobakk, hvorfor ikke kaffe også
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Det er jo ulovlig å lage sprit og tobakk, hvorfor ikke kaffe også
Vis hele sitatet...
Er ikke aldersgrense på kaffe. Regner med dette har noe å si. (?)
Sist endret av Bombasa; 18. juni 2011 kl. 19:12.
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Det er jo ulovlig å lage sprit og tobakk, hvorfor ikke kaffe også
Vis hele sitatet...
Ingen aldersgrense på kaffe, heller ikke så grimme bivirkninger som de overnevnte tingene.
Sitat av Biddibong Vis innlegg
Det er jo ulovlig å lage sprit og tobakk, hvorfor ikke kaffe også
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke ulovlig å dyrke tobakk til eget bruk. Sprit er ikke lov, men øl og vin derimot.

Hvorfor kaffe også?
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Det er nok en annen sort av kaffe som falt i smak, antageligvis. Fins en rekke forskjellige kaffer, kaffe er ikke kaffe :P Selvom det er mange som tror det.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Hvis du vil ha god kaffe i Oslo kan du dra på Wendelboe som ligger på Grünerløkka, eller du kan dra på Stockfleths. Begge steder selger bra kaffe, men Wendelboe er i en klasse for seg selv. Kun utdannede baristaer som jobber der og Tim Wendelboe selv har vært verdensmester i barista og norgesmester flere ganger.

Wendelboe: http://timwendelboe.no/

Stockfleths: http://www.stockfleths.as
Trådstarter
10 3
Takk for svar, det er noen gode tips her, men jeg tror jeg bare glemmer den gode kaffen og venner meg til det moccamasteren klarer å lage igjen.

Tror ikke det er så effektivt å dyrke sin egen kaffe, det krever masse areal, tid, utstyr og arbeid. Og du må ha masse planter for å få en kilo kaffe. Kaffen vi har i butikken bare er så billig fordi de som lager den jobber veldig billig.

Med sprit, tobakk og øl/vin så får du litt volum igjen for strevet ditt.
Min teori er at man får servert americano eller lignende når man kjøper en kaffe ute i europa. Kan ikke huske å ha fått servert noe annet en espresso-baserte kaffedrikker, i hvert fall. Prøv deg frem med espresso og forskjellige blandingsnivåer med vann.
Hvis du ikke har gjort det, kan jeg anbefale å kjøre rensing av moccamasteren. Mye gammel dritt i systemet setter overraskende mye smak på kaffen.

PS. Hvis noen kaffeelskere befinner seg i København; stikk innom Kent Kaffelaboratorium ved Nørreport Stasjon.
Sist endret av HossCarter; 19. juni 2011 kl. 12:51.
Nei 90% av oss nordmenn kan ikke lage kaffe. Vi drikker heller ikke kaffe, men rett og slett en dårlig grøtsuppe fra kaffetraktere og moccamastere som ikke blir vasket før de blir kastet.
Sitat av Dreiebenk Vis innlegg
Er det noe vi ikke har forstått her i landet? bruker engelskmenn en annen teknikk på å fremstille kaffen sin som ikke har slått an her?
Vis hele sitatet...
Jeg tør påstå at du ikke finner en by i Europa med bedre kaffe enn Oslo, dersom du forsøker å finne den (kanskje tilogmed jevnt over). Bensinstasjonkaffe osv. regnes selvsagt ikke med. Det kan riktignok hende at de har en annen 'standard' for hvordan bønnene brennes i England enn i Norge; forskjellen mellom Norge og Sverige er f.eks. stor mtp. brenningsgrad. Kanskje den Engelske standarden tiltaler deg.

Ta deg en tur til Tim Wendelboe (og godt med penger), så lærer du masse og får den beste kaffen du har smakt.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg tør påstå at du ikke finner en by i Europa med bedre kaffe enn Oslo, dersom du forsøker å finne den (kanskje tilogmed jevnt over). Bensinstasjonkaffe osv. regnes selvsagt ikke med. Det kan riktignok hende at de har en annen 'standard' for hvordan bønnene brennes i England enn i Norge; forskjellen mellom Norge og Sverige er f.eks. stor mtp. brenningsgrad. Kanskje den Engelske standarden tiltaler deg.

Ta deg en tur til Tim Wendelboe (og godt med penger), så lærer du masse og får den beste kaffen du har smakt.
Vis hele sitatet...

Har du vært i Roma, Praha, Berlin, Zürich, Barcelona, eller København?
Har ikke vært på Tim Wendelboe, så skal ikke uttale meg om DEN beste kaffen, men jevnt over føler jeg Norge ligger litt etter, selv om det begynner å komme seg.

EDIT: Jeg argumenterte vel egentlig ikke imot deg i det hele tatt, men poenget var at det er lettere å finne god kaffe så fort man kommer utenfor Norge, og litt stress å dra til den ene sjappen som har god kaffe hver gang man skal ha seg en kopp.
Billig er den sikkert heller ikke, i Venezia som er en ellers kjempedyr by, får man overalt fantastisk espresso til 1 Euro.
Sist endret av The Great Catsby; 19. juni 2011 kl. 13:49.
Mye av bitterheten i kaffe skyldes koffein som i rein form vistnok smaker svært bitter. Mindre bitter kaffe betyr dermed mindre koffein.
Det kan også være at bønnene her er mørkere brent.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg tør påstå at du ikke finner en by i Europa med bedre kaffe enn Oslo, dersom du forsøker å finne den (kanskje tilogmed jevnt over). Bensinstasjonkaffe osv. regnes selvsagt ikke med. Det kan riktignok hende at de har en annen 'standard' for hvordan bønnene brennes i England enn i Norge; forskjellen mellom Norge og Sverige er f.eks. stor mtp. brenningsgrad. Kanskje den Engelske standarden tiltaler deg.

Ta deg en tur til Tim Wendelboe (og godt med penger), så lærer du masse og får den beste kaffen du har smakt.
Vis hele sitatet...
Har bodd i Oslo i 3 år, prøvd de fleste plasser det serveres kaffe der. Jeg har også bodd endel år på diverse plasser i Tyskland, og jeg må nok si at du tar skammelig feil med den uttalelsen der altså. Hver gang jeg nå reiser hjem til Norge blir kaffen en stor nedtur, og da er det deilig å komme tilbake til Tyskland etter 2 uker med skvip
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
I Norge er det veldig vanlig å drikke filterkaffe med ferdigkvernet kaffe fra pose - selv på kafeer og restauranter. I utlandet er det vanligere å kverne kaffebønnene på stedet.

idrinkalone er inne på noe her:
Sitat av drinkalone Vis innlegg
Skal jeg være ærlig er jeg ikke helt sikker, men tror mye av det er:
1. Hvilken type kaffebønner
2. Ferskhet
3. Bryggetemperatur.
Vis hele sitatet...
Moccamaster er en klassiker som lager god traktekaffe, men hva med å vurdere presskanne? Her er mitt superenkle setup:

Bodum kaffekvern - ca 700 kr på f.eks Tilbords
Denne lar deg stille inn grovhet og mengde. Jeg har vanligvis stilt den inn til samme mengde for hver morgen, så jeg bare trykker på en knapp og den kverner nøyaktig like mye kaffe som jeg trenger. Trenger ikke å telle kaffeskjeer engang. Det finnes mange kaffekverner, men denne har et veldig bra malverk for prisen.

AeroPress presskanne - ca 450 kr i Norge på alle trendy kaffesjapper
Denne bruker lufttrykk for å presse kaffen gjennom filteret. Det gjør at syren og bitterheten blir igjen i gruten, slik at
kaffesmaken framheves.

Kaffebønner
Her kan du kjøpe fancy bønner på de fleste kaffesjapper, men hvis du er på budsjett kan du også kjøpe bønner på enhver dagligvareforretning. F.eks Friele kaffebønner. Nykvernet kaffe blir uansett bedre. Jeg pleier å ha fancy kaffe til meg selv om morgenen, og dagligvarebønner når vi har mange gjester. Ellers blir man jo raka fant

Kaffen bør trekkes på ca 90 grader vanntemperatur, men jeg har egentlig aldri målt dette ordentlig. Uansett, for varmt vann binder aromastoffer i kaffen, som betyr mindre koffein og høyere syrenivå - aka bitter/besk kaffe. For kaldt vann fører til at koffeinen og smaken sitter igjen i gruten og ikke kaffen. Altså tynnere kaffe.


Anbefaler denne artikkelen om AeroPress og kverning. Man behøver naturligvis ikke å være like avansert som ham med veiing og temperaturmåling. http://www.denlateku.no/2010/08/12/aeropress/
Sist endret av Gusto; 19. juni 2011 kl. 15:07.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
FlipMcFlop er forresten inne på noe også, med at europeere lager espressobasert kaffe. Du får ikke tak traktekaffe ("long black") som vi er vant med, det er mye vanligere med espresso og americano. En americano er egentlig bare en espresso med varmt vann i, laget med samme kaffestyrke som en vanlig svart kaffe.

Vet dere forresten hvorfor det heter americano? Det sies at amerikanske soldater i Europa under andre verdenskrig ikke var så glad i espresso. De var vant med tynnere kaffe som oss her i Norge. Ved å vanne ut espressoen ble americanoen født
Sist endret av Gusto; 19. juni 2011 kl. 14:55.
Jeg vil anbefale sterkt å skaffe en egen kvern også, i tillegg til en presskanne. Jeg har en sånn en: http://www.lefdal.com/product/hus-hj...ups-kaffekvern, og den funker generelt bra bortsett fra at den maler litt for fint. Så pleier jeg å kjøpe hele bønner på stockfleths (hvilken type bytter jeg på) og kverner opp akkurat passe mye hver gang jeg lager kaffe, kan ikke sammenliknes med den svidde sagflisen de selger i dagligvaresjappa
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Har du vært i Roma, Praha, Berlin, Zürich, Barcelona, eller København?
Har ikke vært på Tim Wendelboe, så skal ikke uttale meg om DEN beste kaffen, men jevnt over føler jeg Norge ligger litt etter, selv om det begynner å komme seg.

EDIT: Jeg argumenterte vel egentlig ikke imot deg i det hele tatt, men poenget var at det er lettere å finne god kaffe så fort man kommer utenfor Norge, og litt stress å dra til den ene sjappen som har god kaffe hver gang man skal ha seg en kopp.
Billig er den sikkert heller ikke, i Venezia som er en ellers kjempedyr by, får man overalt fantastisk espresso til 1 Euro.
Vis hele sitatet...
He-he, jeg er så uenig som jeg får blitt. Italia er langt fra et bra land for en god kopp kaffe, selv om en grei espresso ikke er noe du må lete deg ihjel for. Men generelt sett brenner de ihjel kaffebønnene sine og det smaker drit. Jeg er enig i at det er stress å lete etter en god kopp kaffe på de få stedene det finnes, men du kan få bra til OK kaffe på Mocca, Java, Wendelboe, Stockfleths og enkelte Kaffebrennerier.


Jeg har vært i Roma, Praha og Køben ihvertfall, og ingen av de byene kan måle seg med Oslos kaffestandard (jeg har ikke peiling på resten av landet).

Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Har bodd i Oslo i 3 år, prøvd de fleste plasser det serveres kaffe der. Jeg har også bodd endel år på diverse plasser i Tyskland, og jeg må nok si at du tar skammelig feil med den uttalelsen der altså. Hver gang jeg nå reiser hjem til Norge blir kaffen en stor nedtur, og da er det deilig å komme tilbake til Tyskland etter 2 uker med skvip
Vis hele sitatet...
Jeg fatter ikke hvor du kjøper kaffen din. Hvilke steder er det du handler? Jeg har forøvrig bodd lenge i Oslo jeg også.
Sist endret av httpwhat; 19. juni 2011 kl. 19:00.
Men hvor lenge har du vært utenlands, httpwhat? Fint å tro at Oslo er verdens navle, men da må man nesten ha noe konkret å basere det på og. At du har vært på en og annen ferie er vel og bra, men kanskje ikke nok til å si at Oslo er en av europas beste når det kommer til kaffe?

Kan vel kanskje reformulere meg selv litt da, *JEG* mener at kaffen i Oslo ikke kan måle seg med kaffen i f.eks Tyskland. Men, så er det vel ganske nyttesløst å diskutere smak, og..
Sist endret av Nerdefruen; 19. juni 2011 kl. 19:24.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Mye av bitterheten i kaffe skyldes koffein som i rein form vistnok smaker svært bitter. Mindre bitter kaffe betyr dermed mindre koffein.
Det kan også være at bønnene her er mørkere brent.
Vis hele sitatet...
Mesteparten av bitterheten i kaffen kommer ikke av koffeinet (ca 15%).
Bitterheten kommer av store mengder klorogensyre og fenylindaner.

Mørkbrent kaffe inneholder mer av disse stoffene og er derfor ofte mer bitter enn lysere kaffe.

Kilde: http://www.livescience.com/9514-chem...ee-bitter.html
Sist endret av Azarat; 24. juli 2011 kl. 23:50.
▼ ... noen uker senere ... ▼
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg vil anbefale sterkt å skaffe en egen kvern også, i tillegg til en presskanne. Jeg har en sånn en: http://www.lefdal.com/product/hus-hj...ups-kaffekvern, og den funker generelt bra bortsett fra at den maler litt for fint. Så pleier jeg å kjøpe hele bønner på stockfleths (hvilken type bytter jeg på) og kverner opp akkurat passe mye hver gang jeg lager kaffe, kan ikke sammenliknes med den svidde sagflisen de selger i dagligvaresjappa
Vis hele sitatet...
Takk for tipset om Stockfleths. Var innom dem på Sandvika Storsenter i sommer når jeg først var på østlandet og kjøpte med meg noen poser med bønner.

Tips i Bergen er Det lille Kaffekompaniet, Kaffemisjonen og det nystartede Bergen Kaffebrenneri.
Selv har jeg forelska meg i nespresso.
Sitat av Azarat Vis innlegg
Mesteparten av bitterheten i kaffen kommer ikke av koffeinet (ca 15%).
Bitterheten kommer av store mengder klorogensyre og fenylindaner.

Mørkbrent kaffe inneholder mer av disse stoffene og er derfor ofte mer bitter enn lysere kaffe.

Kilde: http://www.livescience.com/9514-chem...ee-bitter.html
Vis hele sitatet...
Pussig, jeg har alltid vært av den oppfatningen at mørkbrent kaffe er "søtere" enn standard, "mellombrent" norsk kaffe? Vietnameserne brenner kaffen så hardt at den nærmer seg forkullet, og de har uten tvil den aller beste kaffen jeg noen sinne har smakt - bare be om den uten sukker, og vær forberedt på noen rare blikk.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av thallium Vis innlegg
Pussig, jeg har alltid vært av den oppfatningen at mørkbrent kaffe er "søtere" enn standard, "mellombrent" norsk kaffe? Vietnameserne brenner kaffen så hardt at den nærmer seg forkullet, og de har uten tvil den aller beste kaffen jeg noen sinne har smakt - bare be om den uten sukker, og vær forberedt på noen rare blikk.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om "søt" er vanlig å kalle det, jeg tror man bruker som oftest enten "sur" eller "bitter" når det kommer til kaffe, som av og til kan være litt vanskelig å skille på (spesielt om man er litt uerfaren). Når jeg lager kaffe (espresso) med mørkere kaffe er den definitivt mer bitter en de lysere sortene.

Den siste uken har jeg brukt "Starbucks anniversary blend" bønner og den var nokså mørk. Den er ganske porøs og "forkullet", og smaker...forkullet
Skal sies at jeg bare har laget en dobbel espresso av den typen (+ 3-4 caffe-latter), så nå skal jeg snart gi den en ny test

Sitat av nightLook Vis innlegg
Selv har jeg forelska meg i nespresso.
Vis hele sitatet...
Hvor mye koster kapslene til disse maskinene? Nespresso-maskinene koster lite, men jeg har hørt at kapslene er litt dyre.

Har testet nespresso noen få ganger (espresso og lungo) og synes de lager god/grei espresso i forhold til prisen. Eneste minuset er at den virket litt for "sur", noe den semi-automatiske espressomaskinen jeg har (rancilio silvia v3 og rancilio rocky kvern) klarer bedre - noe som kanskje er en selvfølge når maskina/kverna koster 4000-5000kr mer
Sist endret av Azarat; 2. oktober 2011 kl. 16:16.
Om du har bra bønner og en espressomaskin så lager du like god kaffe som resten av verden. Kan ikke se for meg at kaffen i Italia, Tyskland, England eller whatever skal være så sykt mye bedre enn den i Norge. Er det vannet som er forskjellig da eller? Bønnene kommer fra samme sted, og så himla stor forskjell i brenning er det heller ikke om man går til folk som kan det. En espresso lages jo også likt overalt.
Jeg kan ikke huske å tenke at et spesielt land jeg har besøkt har hatt så himla mye bedre kaffe enn det jeg har drukket her.
Den kaffen du drikker her i Norge er ikke Norsk uansett, bare så det er sagt.
Hvis spørsmålet ditt var om vi i Norge også kan lage kaffe skulle du ha skrivd "Kan vi OG lage kaffe."
Sånn som trådtittelen står nå så gir den ikke mest mening.
Sist endret av UncleAndy; 2. oktober 2011 kl. 17:16.
kokmalt@win
Sist endret av Mr.Bukse; 2. oktober 2011 kl. 19:27.
Sitat av moret Vis innlegg
Om du har bra bønner og en espressomaskin så lager du like god kaffe som resten av verden.
Vis hele sitatet...
Husk:
Bra bønner, kaffe/espressomaskin og kvern (har du ikke bra kvern, glem espresso )

Sitat av moret Vis innlegg
Er det vannet som er forskjellig da eller? Bønnene kommer fra samme sted, og så himla stor forskjell i brenning er det heller ikke om man går til folk som kan det. En espresso lages jo også likt overalt.
Vis hele sitatet...
Vannet har lite å si, men temperatur, lys/sol og luftfuktighet kan jo ha litt å si om hvordan kaffeplantene formerer seg, dermed smaken.

Det finnes også 3 typer kaffebønner; coffea arabica, coffea robusta og coffea liberica. Disse typene egner seg på forskjellige steder. Som oftest er kaffen (spesielt om du kjøper ferdigmalt) en blanding av disse typene, noe som varierer.

Brenningen på kaffebønnene har mye å si på smaken, da kaffebønnene nesten ikke ville smakt noe som helst uten denne prosessen (i allefall ikke "kaffesmak"). Brenningen av bønnene er også veldig forskjellig. Temperaturen kan variere fra 195C til 250C, og "brennetiden" kan variere fra 3 minutter til 30 minutter. Smaken mellom disse går fra veldig surt til bitter kullsmak (ja, det dannes kull i kaffebønnene når de brennes).

En espresso lages ikke likt overalt. Det finnes mange metoder med bla. forskjellig brewing-time, annerledes temperatur, forskjellig mengde kaffe (noen bruker den gamle metoden med 7gr kaffe per espresso-shot, mens den mer moderne metoden bruker rundt 8-9gr.).

Hvor mye forskjell man kjenner på smaken kommer jo an på hvor mye kaffe/espresso man drikker og kunnskap man har rundt dette. Men med alle disse faktorene, kan det ha en stor forskjell på sluttresultatet i kaffekoppen.