Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 5015
Heisann

Fyller da 18 år i dag, og lurer på om jeg kan drikke på en restaurant i dag? Noen venninner her sier at jeg må vente til dagen etter at jeg har fylt atten.

Noen som har kilder ang dette? Google gjorde meg ikke så mye smartere.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Tror nok at servitøren på denne resturanten må være ganske kjip for å ikke la deg ta deg et glass.

Gratulerer med dagen!
Så lenge du er 18 år, så kan du kjøpe alkohol på utested.
Hvis noen virkelig er ekkel, bare si det ble født på morgenen og har fylt 18 for X antall timer siden, har ingen kilder, men har mange kamerater som har drukket ute på 18årsdagen sin. Det har alltid fungert knirkefritt.

edit: gratulerer med dagen,Sali
Sist endret av ZELDUR; 18. januar 2011 kl. 12:51.
Det er selvfølgelig lov å drikke på 18års dagen. Da jeg ble 18 var det vanlig at man fikk en gratis øl på uteplassene man besøkte.
Sist endret av Mith; 18. januar 2011 kl. 12:53.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er selvfølgelig lov å drikke på 18års dagen. Når jeg ble 18 var det vanlig at man fikk gratis øl på uteplassene man besøkte.
Vis hele sitatet...
Men noen sier fortsatt her at man må vente til dagen etter.
Blir vel bare en gratulerer med dagen om vedkommende spør om legg
"Øko-Terrorist"
Jepp, gå ut å ha det moro! pass på at vennene dine sier ifra til steden dere går at du har bursdag, så blir det nok noen gratis pils skal du se

Er du 18 så er du 18, aldersgrensen er ikke 18+1. hvis noen andre sier noe annet er de uopplyste
Sist endret av tr80r; 18. januar 2011 kl. 12:55.
Sitat av sali Vis innlegg
Men noen sier fortsatt her at man må vente til dagen etter.
Vis hele sitatet...
Det er bare tull. Er det 18årsgrense så betyr det 18år, ikke 18år og 1 dag.
Sitat av sali Vis innlegg
Men noen sier fortsatt her at man må vente til dagen etter.
Vis hele sitatet...
Da ber du disse noen ta seg en bolle. Kos deg!
Sist endret av Restyle; 18. januar 2011 kl. 12:56.
Man har lov til å konsumere alkohol fra og med sin 18-årsdag. Man trenger altså ikke ha fyllt år på timen.

Akkurat som når man får billappen. Man trenger ikke vente til dagen etter bursdagen før man får kjøreseddelen
Sist endret av caperno; 18. januar 2011 kl. 12:56.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er selvfølgelig lov å drikke på 18års dagen. Da jeg ble 18 var det vanlig at man fikk en gratis øl på uteplassene man besøkte.
Vis hele sitatet...
Da er det nok mye som har endret seg. Skal litt til å få noe gratis på utesteder nå til dags, så lenge du ikke er jente, digg og løs.

TS: Gratulerer med dagen
Og tror du kan ta en tur ur å feire med en pils da. Nå har du bare 3 år igjen til alle godene er fyllt lovlig
Ser ingen grunn what so ever for at noen aom helst kan nekte deg en kald pils på 18 års dagen din! Det burde faen meg gå greit

Btw, Gratulerer med dagen!
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av Awarize Vis innlegg
Da er det nok mye som har endret seg. Skal litt til å få noe gratis på utesteder nå til dags, så lenge du ikke er jente, digg og løs.

TS: Gratulerer med dagen
Og tror du kan ta en tur ur å feire med en pils da. Nå har du bare 3 år igjen til alle godene er fyllt lovlig
Vis hele sitatet...
Jeg er jente og digg Ikke løs dog.

Men, tusen takk for gratulasjoner alle sammen! Blir nok drikke i dag da ser det ut som
Sitat av tr80r Vis innlegg
Jepp, gå ut å ha det moro! pass på at vennene dine sier ifra til steden dere går at du har bursdag, så blir det nok noen gratis pils skal du se
Vis hele sitatet...
I dag får man ikke gratis pils pga. at man ikke har lov til å gi bort alkohol, så jeg antar derfor at utestedet bryter loven dersom de tilby dette i 2010. Latterlig.
Var på kiwi for ikke sånn kjempelenge siden.. Jenta før meg i køen ble spurt om legg for snus. Hun viste dette, og dama bak kassa sa hun måtte vente til i morgen med å kjøpe, selv om hun fylte 18 den dagen..

Selv drakk jeg på 18års dagen min ute på byen, og regner med at ikke alle er så fucked up som dama i kassa på Kiwi.

Er vel bare å dra ut, kan aldri tenke meg at de er så kjipe.. Høres ut som du er stressa for å gjøre noe ulovlig?

Kan desverre ikke reglene, men kan aldri tenke meg det er sånn at man må vente til dagen etter...
Gratulerer med dagen anyways =)
Sist endret av Jazzy Fizzle; 18. januar 2011 kl. 13:01.
Sitat av Awarize Vis innlegg
Nå har du bare 3 år igjen til alle godene er fyllt lovlig
Vis hele sitatet...
2 år er det vel?
Sitat av BloodyTears Vis innlegg
2 år er det vel?
Vis hele sitatet...
21 år på brennevin. (22% og opp)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av caperno Vis innlegg
I dag får man ikke gratis pils pga. at man ikke har lov til å gi bort alkohol, så jeg antar derfor at utestedet bryter loven dersom de tilby dette i 2010. Latterlig.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at politiet får inn særlig med anmeldelser på dette. Etablissementet vil enten ikke gjøre det, eller gjøre det (og da selvfølgelig ikke anmelde seg selv), kunden sier ikke nei takk til gratis alkohol, og folk rundt vil ikke være killjoys.

Venninne barhoppet på bursdagen sin (>18), og fikk gratis bursdagsdrinker. Enten så lever du med en liten vrangforestilling, eller så bor du på et sted med kjipe bartendere.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jazzy Fizzle Vis innlegg
Var på kiwi for ikke sånn kjempelenge siden.. Jenta før meg i køen ble spurt om legg for snus. Hun viste dette, og dama bak kassa sa hun måtte vente til i morgen med å kjøpe, selv om hun fylte 18 den dagen..

Selv drakk jeg på 18års dagen min ute på byen, og regner med at ikke alle er så fucked up som dama i kassa på Kiwi.

Er vel bare å dra ut, kan aldri tenke meg at de er så kjipe.. Høres ut som du er stressa for å gjøre noe ulovlig?

Kan desverre ikke reglene, men kan aldri tenke meg det er sånn at man må vente til dagen etter...
Gratulerer med dagen anyways =)
Vis hele sitatet...
Er ikke det at jeg er så redd for å gjøre noe ulovlig, hadde bare vært kjekt å kunne ta seg ett glass ute i dag
Sist endret av sali; 18. januar 2011 kl. 13:06.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dimergon Vis innlegg
21 år på brennevin. (22% og opp)
Vis hele sitatet...
Nope. Fra fylte 20.
Sitat av BloodyTears Vis innlegg
2 år er det vel?
Vis hele sitatet...
Tja, for alkohol i alle fall... Man må være 21 for å kjøre tung motorsykkel.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Nope. Fra fylte 20.
Vis hele sitatet...
Når forandret dette seg da? Mente det var 21 år for ikke så fryktelig lenge siden.
Sitat av sali Vis innlegg
Jeg er jente og digg Ikke løs dog.

Men, tusen takk for gratulasjoner alle sammen! Blir nok drikke i dag da ser det ut som
Vis hele sitatet...
Vel, du får uansett ha en koselig kveld ute! Pass på alkoholintaket, kan bli veldig surt imorgen. Igjen, grattis!

Sitat av BloodyTears Vis innlegg
2 år er det vel?
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket var de 21 år på sprit.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av Awarize Vis innlegg
Vel, du får uansett ha en koselig kveld ute! Pass på alkoholintaket, kan bli veldig surt imorgen. Igjen, grattis!
Vis hele sitatet...
Blir nok ikke så mye når det er lang skoledag i morra, ordentlige feiringen blir vell i helgen
Sitat av Dimergon Vis innlegg
21 år på brennevin. (22% og opp)
Vis hele sitatet...
Klar over at man ikke skal tro på alt man leser, men:
http://no.wikipedia.org/wiki/Aldersg...holkonsumering
http://www.ung.no/aldersgrenser/265_...-_alkohol.html
http://orakelet.info/10831

Hurr hurr hurr...
Gratulerer med dagen, Sali
Har selv en kompis som fylte 18 år, og stakk rett til Kiwi etter skolen. Han fikk da beskjed at han måtte være 18 og 1 dag. Den er kjip asså
Sitat av sali Vis innlegg
Blir nok ikke så mye når det er lang skoledag i morra, ordentlige feiringen blir vell i helgen
Vis hele sitatet...
Haha, alikevel, pass på, 2 glass blir fort 10 ^^

Og du som står for inkjøp da eller? Stå å vise stolt frem legitimasjon i kassen, hehe
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av JediKenji Vis innlegg
Gratulerer med dagen, Sali
Har selv en kompis som fylte 18 år, og stakk rett til Kiwi etter skolen. Han fikk da beskjed at han måtte være 18 og 1 dag. Den er kjip asså
Vis hele sitatet...
Jau, ting som dette som gjør meg usikker.

Sitat av Awarize Vis innlegg
Haha, alikevel, pass på, 2 glass blir fort 10 ^^

Og du som står for inkjøp da eller? Stå å vise stolt frem legitimasjon i kassen, hehe
Vis hele sitatet...
Japp, bortsatt fra at jeg er 13 år på bildet med langt krøllete blondt hår Mindre stolt av det.
Sitat av BloodyTears Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, ser det nå. Trodde det enda var 21, men tok visst feil. Tom. Lovdata sier det er 20, så skal bøye meg i støvet.

§ 8-8. Ulovlig kjøp.
Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dimergon Vis innlegg
21 år på brennevin. (22% og opp)
Vis hele sitatet...
Hvilket årstall lever du i?


der var jeg for sen ja! bæææææ
Sist endret av Haagens; 18. januar 2011 kl. 13:18.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
21 år på brennevin. (22% og opp)
Vis hele sitatet...
Oj, da må det være mange som har brutt loven, for over alt hvor jeg har kjøpt brennvin har jeg legitimert meg og bevist at jeg har vært 20 - tyve år. Så aldersgrense for kjøp av alkohol fra 22% og oppver er 20 år.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Ja, ser det nå. Trodde det enda var 21, men tok visst feil. Tom. Lovdata sier det er 20, så skal bøye meg i støvet.
Vis hele sitatet...
Hehe, ble bare litt skremt da du sa det når jeg lenge har gledet meg til 20'års dagen Men tror ikke det var lenge siden det ble forrandret nei
Jeg selv fikk også en gratulerer med dagen i kassen forresten, da jeg "ble 18" på mitt bankkort Hadde absolutt ingen problemer med dette. Men jeg tviler på at dette vil bli noe problem uansett. Se positivt på det .. Dra ut å kos deg!

Og igjen, over til den sprit saken. Jeg ville ikke satt ung.no som en gyldig kilde, etter å ha utført en kildekritisk analyse på siden. Jeg står på mitt, 21 år. Hadde nok vert omtald i media om dette ble endret. Og AP som har styrt de siste årene, har ikke hatt noe om dette i sine formål e.l

Skål
Sitat av sali Vis innlegg
Jau, ting som dette som gjør meg usikker.
Vis hele sitatet...
Men siden du er så digg som du påstår at du er så går det nok greit...
Sitat av BloodyTears Vis innlegg
Blir vel bare en gratulerer med dagen om vedkommende spør om legg
Vis hele sitatet...
Jepp. Skjedde ihvertfall meg når jeg handla øl i butikk på 18års dagen min.

Gratulerer!
Den dagen du er myndig har du lov til å kjøpe alkohol opp til 21.9 %. Altså den dagen du fyller 18 ! så gratulerer med dagen og ta deg en kald en !
Sitat av Dimergon Vis innlegg
21 år på brennevin. (22% og opp)
Vis hele sitatet...
§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.


[...]Endret ved lover 23 juni 1995 nr. 42 (ikr. 1 jan 1996), 16 mai 1997 nr. 28 (ikr. 1 jan 1998), 17 des 2004 nr. 86 (ikr. 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 599) 19 juni 2009 nr. 67 (ikr. 1 juli 2009).
Vis hele sitatet...
Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)
20 år på sprit.
Sist endret av Grimdoc; 18. januar 2011 kl. 13:20.
sali's Avatar
Trådstarter
Sitat av Svartepetter Vis innlegg
Men siden du er så digg som du påstår at du er så går det nok greit...
Vis hele sitatet...
Humor
Men går nok bra.
Edit:
Leg gir meg på aldersgrensen på sprit. Lovdata har overbevist meg. =/

Sitat av sali Vis innlegg
Japp, bortsatt fra at jeg er 13 år på bildet med langt krøllete blondt hår Mindre stolt av det.
Vis hele sitatet...
Pfft .. Bagateller. Etter innkjøpet er det alt annet en bankkortet som står i fokus, da er det varene, og hvor mye effekt disse varene har
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Awarize Vis innlegg
Jeg ville ikke satt ung.no som en gyldig kilde, etter å ha utført en kildekritisk analyse på siden.
Vis hele sitatet...
OK, da skriver jeg meg bak øret at du ikke ser ut til å være i stand til å "utføre kildekritiske analyser". ung.no er det offentliges informasjonskanal for ungdom, og drives av Bufdir (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet).
Aldersgrense er 20 år for kjøp av varer med alkoholstyrke på 22 vol % eller mer, 18 år for andre alkohol- holdige varer.

Står enkelt og greit der; http://www.vinmonopolet.no

Og ja du kan drikke deg drita i dag! gratulerer med dagen, kos deg
Pft, folka bak kassa på Kiwi er alltid kjipe. De har alltid snåle grunner for at du ikke skal få kjøpe det du vil ha,selv om du har lov
Bare skriv ut en haug med papir fra lovdata osv, der det står at du bare må ha fylt 18, å trø det oppi fjeset på personen bak kassa >
Gratulerer med dagen
Kiwi og en del andre har visstnok en policy som forbyr deg å kjøpe tobakk/alkohol på 18-årsdagen din. Bare tenk hvis du var født 23.59 i dag. Da er du teknisk sett ikke 18 :O Derfor safer de seg med å vente en dag. Helt latterlig, men slik er det.

Edit. BTW, du kan ikke gå inn i en butikk og forlange at de skal selge deg en vare.
Sist endret av raze; 18. januar 2011 kl. 13:39.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Selv stod jeg ved ingangen 23:50 dagen før jeg fylte 18, og da fikk jeg gå inn på utestedet. Det står jo ikke på legitimasjonen hvilket klokkeslett du ble født.
Er du 18 år, så er du 18 år, enkelt og greit! Som folk siker, du må ikkje være 18 år og 1 dag, men 18 år, det står i loven !

Kos deg mye! Og gratulere med dagen!
Sist endret av Trondvn; 18. januar 2011 kl. 13:41.
Eventuelt ta med en utskrift av loven, for å være sær. Er jo tross alt freak
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg tviler på at politiet får inn særlig med anmeldelser på dette. Etablissementet vil enten ikke gjøre det, eller gjøre det (og da selvfølgelig ikke anmelde seg selv), kunden sier ikke nei takk til gratis alkohol, og folk rundt vil ikke være killjoys.

Venninne barhoppet på bursdagen sin (>18), og fikk gratis bursdagsdrinker. Enten så lever du med en liten vrangforestilling, eller så bor du på et sted med kjipe bartendere.
Vis hele sitatet...
De får nok i så tilfelle få anmeldelser, men dersom det blir observert av en skjenkekontrollør, så vil jeg tro det kan få følger for utestedet. Nå har jeg søkt ganske lenge rundt på nettet, men finner ingenting konkret om akkurat dette, så jeg kan jo ha tatt feil. Kanskje du kan hjelpe meg i riktig retning? Setter pris på om du kan finne noen kilder på at dette er lovlig - kanskje din googling er bedre

Jeg sier ikke at man ikke får gratis bursdagsdrinker, det har jeg selv også fått, men jeg mener på at dette ikke er lovlig praksis med mindre det er i et lukket selskap. Som du sikkert vet så har f.eks ikke KIWI lov til å gi bort øl til kunder som trålet butikken etter varer utgått på dato. Da er de nødt til å gi kunden varens verdi i kontanter.

Det er forøvrig ikke lenger lov med såkalte "Happy-Hours" eller perioder med rabattert alkohol. Vinlotteri er heller ikke lovlig, selv om de aller fleste driter i det. Det ser imidlertid ut som om det er lovlig med ferdighetskonkurranser hvor alkohol er premie..
evt handle på en seriøs butikk som faktisk lar deg handle det du har lov til
meny stoppet aldri meg på 18 års dagen
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av caperno Vis innlegg
De får nok i så tilfelle få anmeldelser, men dersom det blir observert av en skjenkekontrollør, så vil jeg tro det kan få følger for utestedet. Nå har jeg søkt ganske lenge rundt på nettet, men finner ingenting konkret om akkurat dette, så jeg kan jo ha tatt feil. Kanskje du kan hjelpe meg i riktig retning? Setter pris på om du kan finne noen kilder på at dette er lovlig - kanskje din googling er bedre
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke påstått at det er lovlig, og kan godt se for meg at det er ulovlig, betyr dog ikke at det ikke blir gjort (:
Som du sikkert vet så har f.eks ikke KIWI lov til å gi bort øl til kunder som trålet butikken etter varer utgått på dato. Da er de nødt til å gi kunden varens verdi i kontanter.
Vis hele sitatet...
Jaha? Mente dette kun gjaldt om det var mindreårige som fant alkohol utgått på dato. Husker et slikt tilfelle med gutter på 13-15 som fikk en hel masse penger i stedet for alkoholen. Mulig det har blitt lovendring der.