Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  170 16854
Sitat av bronsky Vis innlegg
Vis hele sitatet...
som jeg skjønte det så henter norske aviser kilder fra wikileaks
Wikileaks mannen har vist blitt pågrepet i storbritania:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10012183

Auda!

Edit: Nå som de har fanget han, blir det en krangel om hvem som skal ehh, kontroll over han. =/
Sist endret av Snippxx; 7. desember 2010 kl. 11:29.
Sitat av Snippxx Vis innlegg
Wikileaks mannen har vist blitt pågrepet i storbritania:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10012183

Auda!

Edit: Nå som de har fanget han, blir det en krangel om hvem som skal ehh, kontroll over han. =/
Vis hele sitatet...
Bra... håper de låser han inne for godt, si hva du vil men han er ikke hakket bedre en de han prøver å sverte!
Sitat av Renik Vis innlegg
Bra... håper de låser han inne for godt, si hva du vil men han er ikke hakket bedre en de han prøver å sverte!
Vis hele sitatet...
but then again, det er ikke sikkert du har rett
Det er jo ikke snakk om å fange han, han har jo meldt seg selv. Han meldte seg først til Scotland Yard når han kom til Engeland for flere dager siden, men det er ikke før nå de ville ha tak i han. Han gikk derfor å meldte seg selv i dag.
Sitat av Renik Vis innlegg
Bra... håper de låser han inne for godt, si hva du vil men han er ikke hakket bedre en de han prøver å sverte!
Vis hele sitatet...
Det er jo bare tull.
Sist endret av Mith; 7. desember 2010 kl. 11:58.
Sitat av kennybazooka Vis innlegg
but then again, det er ikke sikkert du har rett
Vis hele sitatet...
Touché. Men, hva er det jeg ikke har rett i?
Sitat av Renik Vis innlegg
Touché. Men, hva er det jeg ikke har rett i?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan en som avslører andres hemmeligheter være "like ille som" dem som holder hemmeligheter i utgangspunktet? Det er to stikk motsatte handlinger, noe som gjør dem vanskelig å sammenlikne.

I tillegg forsøker han jo ikke å "sverte" noen. Det er det hemmelighetsholderene som selv sørger for. Har man ingen skitne hemmeligheter, har man ingen ting å frykte når det gjelder lekasjer. Å sutre fordi noen avslører dine egne dark deeds minner meg litt om denne videosnutten: http://www.youtube.com/watch?v=mwWAsNZTnug
"Why should you go to jail for a crime someone else..noticed?"
Sitat av Renik Vis innlegg
Touché. Men, hva er det jeg ikke har rett i?
Vis hele sitatet...
Du har ikke rett i at en mann som avdekker potensielle krigsforbrytelser er like ille som de som faktisk begår krigsforbrytelsene. Eller at en mann som avdekker kritikkverdige forhold som grenser mot grov korrupsjon er like ille som de korrupte selv.
Sist endret av Mith; 7. desember 2010 kl. 12:04.
Jeg vet ikke om dette har blitt postet før, og jeg har heller ikke fulgt nøye med på denne saken, men dette her virket sykt epic:
http://www.disinfo.com/2010/12/julia...p-if-arrested/

Veldig, veldig badass. Et skikkelig ess i ermet.
Den filen (insurance.aes256) ligger på så og si alle åpne torrentsider å er helt lovlig å laste ned. Det er som det står i artikkelen massevis av dokumenter og brukes som en forsikring mot at wikileaks trues til taushet eller på annen måte "forsvinner." Nøyaktig hva den inneholder blir selvfølgelig bare spekulasjoner.
Sist endret av Mith; 7. desember 2010 kl. 12:21.
Sitat av felix_poker Vis innlegg

I tillegg forsøker han jo ikke å "sverte" noen. Det er det hemmelighetsholderene som selv sørger for. Har man ingen skitne hemmeligheter, har man ingen ting å frykte når det gjelder lekasjer. Å sutre fordi noen avslører dine egne dark deeds minner meg litt om denne videosnutten: http://www.youtube.com/watch?v=mwWAsNZTnug
"Why should you go to jail for a crime someone else..noticed?"
Vis hele sitatet...
Kom ikke her å si at han ikke prøver å sverte noen. Har du sett filmen som wikileaks ga ut tidligere i år, der amerikanske soldater i ett helikopter skyter på en gruppe mennesker?

Hvis alt han var intressert i var å formidle sannheten hvorfor har filmen blitt klippet å redigert så mye? Se http://www.liveleak.com/view?i=c1b_1270800204 eller http://www.youtube.com/watch?v=is9sxRfU-ik. Hvis alt han vil er å spre sannheten hvorfor ble den redigert slik?

Å viss han var så redelig hvorfor holder han tilbake innformasjon å bruker dette som "blackmail"? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10027873

Og Mith du sier: "Du har ikke rett i at en mann som avdekker potensielle krigsforbrytelser er like ille som de som faktisk begår krigsforbrytelsene. Eller at en mann som avdekker kritikkverdige forhold som grenser mot grov korrupsjon er like ille som de korrupte selv.".

Når disse kritikkverdige forholdene er av en slik natur at dersom det blir allmanseie kan det komme på bekostning av uskyldige menneskeliv, så er man ikke hakket bedre selv. Jeg sier ikke at han fortjener å bli låst inne fordi han er en "whistleblower" men, for måten han har gjort det på.
Sitat av Renik Vis innlegg
Kom ikke her å si at han ikke prøver å sverte noen. Har du sett filmen som wikileaks ga ut tidligere i år, der amerikanske soldater i ett helikopter skyter på en gruppe mennesker?
Vis hele sitatet...
Det er amerikanerene som sverter seg selv ved å begå slike handlinger. Wikileaks bare sprer informasjonen videre.
Sitat av Renik Vis innlegg
Touché. Men, hva er det jeg ikke har rett i?
Vis hele sitatet...
Mith kom meg i forkjøpet her.
Stikk fingern i jorda og tenk deg litt om. Er det pga. Assagne og Wikileaks at det finnes krigsforbrytelser, korrupsjon og sleivkjefta diplomater? og vice verca, er det pga. hvordan myndigheter i diverse land behandler sannhet og fakta at Wikileaks eksisterer? Wikileaks er til for å opplyse om saker som bevisst blir undratt offentligheten, ikke en svertekampanje med egenfortjeneste som mål.
Sitat av Renik Vis innlegg

Og Mith du sier: "Du har ikke rett i at en mann som avdekker potensielle krigsforbrytelser er like ille som de som faktisk begår krigsforbrytelsene. Eller at en mann som avdekker kritikkverdige forhold som grenser mot grov korrupsjon er like ille som de korrupte selv.".

Når disse kritikkverdige forholdene er av en slik natur at dersom det blir allmanseie kan det komme på bekostning av uskyldige menneskeliv, så er man ikke hakket bedre selv. Jeg sier ikke at han fortjener å bli låst inne fordi han er en "whistleblower" men, for måten han har gjort det på.
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig må han ha ett ess i ermet når han operer på den måten wikileaks gjør. Noe av grunnen til at det tar tid å publisere disse dokumentene er fordi de skal gås gjennom grundig, nettopp for å hindre at sivile blir rammet. Inntil alt er publisert så er selvfølgelig wikileaks ett mål for forskjellige lands etterretningstjenester og de er nødt til å sikre seg på de måter de kan. Dette innebærer da å true med å lekke alt, uten forhåndssensur.
Hittil så har amerikanerne stengt det de kan av bankkontoer, paypalkontoer og prøver nå å få utlevert bakmannen med Sveriges hjelp. Han har også måtte leve adskilt fra sin familie, som har skaffet seg ny identitet og gått i dekning i frykt for at de skal rammes for å stoppe lekkasjene. Det er ikke wikileaks som er den store stygge ulven her, det er de som gjør alt de kan for å holde dette hemmelig.

Det er først nå vi får se hvor mange skjelletter amerikanerne har i skapet og det er ikke mannen som forsøker å vise oss skjelettene som har sørget for at de havnet der i første omgang.
Sist endret av Mith; 7. desember 2010 kl. 12:39.
Sitat av Renik Vis innlegg
Når disse kritikkverdige forholdene er av en slik natur at dersom det blir allmanseie kan det komme på bekostning av uskyldige menneskeliv, så er man ikke hakket bedre selv. Jeg sier ikke at han fortjener å bli låst inne fordi han er en "whistleblower" men, for måten han har gjort det på.
Vis hele sitatet...
Vil gå så langt som å si at dersom uskyldige mennesker rammes som en følge av noe Wikileaks publiserer, ligger ansvaret fortsatt hos de som faktisk skaper grunnlaget for disse publiseringene. myndihetene, militære etc.

At maktapparater har nytt godt av at sannheten kommer for en dag - en dag i framtiden, ikke i dag, er kjent. Når vi nå har helt andre muligheter for spredning av informasjon, må de nesten regne med at hemmeligholdet svekkes og at det reageres. Er jo egentlig ganske treffende at amerikanerne selv framstår som sin verste fiende.
Er det noen som vet om det er noe hold i de sex anklagene mot Assange? eller er det bare oppspinn for å få ham arrestert? Til hvilket land vil han evt bli utlevert? Sverige eller USA? Og kan han forvente en rettferdig rettsak?

Uansett så synes jeg det er bra at noen tar på seg ansvaret og varsler verdens samfunnet om krigsforbrytelser. Jeg synes det er urovekkende mye snusk som har kommet frem om folkevalgte rundt omkring i verden. Jeg misliker sterkt hvordan USA har tatt seg til rette i verdenssamfunnet, da tenker jeg spesielt på overvåkingen av FN. Jeg får følelsen av at de oppfører seg veldig arrogant ovenfor andre nasjoner når de går inn for å overvåke en internasjonal instuttisjon.

Jeg gleder meg til resten av dokumentene lekker ut og håper dette får etterspill. Demokratiet burde komme styrket ut av denne krisen, hvis de folkevalgte misbruker makten de har fått låne av befolkingen så har ikke demokratiet livets rett. Ihvertfall ikke slik vi kjenner det idag.

Stå på WL.
Det man håper på med disse avsløringene er å sette fart på USAs fall, slik at verden blir ett roligere sted.
Om det er hold i anklagene mot han er veldig vanskelig å si noe om enda, men det som antagelig er planen er å få han utlevert til Sverige der han kan varetektsfengsles til etterforskningen er slutt, noe som antagelig kommer til å dra ut.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er amerikanerene som sverter seg selv ved å begå slike handlinger. Wikileaks bare sprer informasjonen videre.
Vis hele sitatet...
Jeg og syntes det så ganske texas ut da første videoen kom men, etter jeg har sett hele filmen uredigert er jeg ikke så sikker på at jeg ikke ville gjort det samme i den situasjonen.

Sitat av kennybazooka Vis innlegg
Mith kom meg i forkjøpet her.
Stikk fingern i jorda og tenk deg litt om. Er det pga. Assagne og Wikileaks at det finnes krigsforbrytelser, korrupsjon og sleivkjefta diplomater? og vice verca, er det pga. hvordan myndigheter i diverse land behandler sannhet og fakta at Wikileaks eksisterer? Wikileaks er til for å opplyse om saker som bevisst blir undratt offentligheten, ikke en svertekampanje med egenfortjeneste som mål.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt hva du mener med første halvdel av innlegget ditt men, kanskje wikileaks er til for å opplyse som saker som har blitt undratt offentligheten. Har ikke satt meg inn i de nye opplysningene noe særlig men, angående de 90 tusen dokumentene de frigjorde fra Afganistan så er det kanskje en grunn til at de var klassifiserte?

Hvordan kan du si at Julian Assagne og wikileaks ikke har noen egenfortjeneste som mål med å frigi alle disse dokumentene? Jeg sier ikke at han nødvendigvis gjør dette for å tjene på det men, å ukritisk si at en man som har gått fra å være en relativt ukjent hacker til å bli en respektert "whistleblower" som nesten alle nyhetsbyråer i verden vil jobbe med, kun gjør det fordi det er rett. Vil nå jeg si er litt naivt

Sitat av Mith Vis innlegg
Selvfølgelig må han ha ett ess i ermet når han operer på den måten wikileaks gjør. Noe av grunnen til at det tar tid å publisere disse dokumentene er fordi de skal gås gjennom grundig, nettopp for å hindre at sivile blir rammet. Inntil alt er publisert så er selvfølgelig wikileaks ett mål for forskjellige lands etterretningstjenester og de er nødt til å sikre seg på de måter de kan. Dette innebærer da å true med å lekke alt, uten forhåndssensur.
Hittil så har amerikanerne stengt det de kan av bankkontoer, paypalkontoer og prøver nå å få utlevert bakmannen med Sveriges hjelp. Han har også måtte leve adskilt fra sin familie, som har skaffet seg ny identitet og gått i dekning i frykt for at de skal rammes for å stoppe lekkasjene. Det er ikke wikileaks som er den store stygge ulven her, det er de som gjør alt de kan for å holde dette hemmelig.

Det er først nå vi får se hvor mange skjelletter amerikanerne har i skapet og det er ikke mannen som forsøker å vise oss skjelettene som har sørget for at de havnet der i første omgang.
Vis hele sitatet...
Gjennomgås av hvem? Om de hadde aldri så lang tid på å gjennomgå første store lekasjen, klarte de hvertfall ikke sensurere det noe bra da. Har lest at wikipedia har spurt pentagon om de kan sensurere nyere sensitiv militærinnformasjon så det skal de hvertfall ha kudos for.

Så "The ends justifies the means"? Slik som jeg ser det er det bare rett å rimelig at ledelsen i wikileaks skal måtte stilles for retten. Uansett hvor mye av innformasjonen den vanlige mann i gata har godt av, så mener jeg det ikke rettferdiggjør alle de livene han de satte på spill.

At familien hans rammes av dette har ikke noe me den store styggeulven Amerika å gjøre i det heletatt. Det har med at noen mennsker prøver å true Julian Assagne til å holde kjeft og det kan jeg godt forstå da har satt deres kjæres liv på spill. Så såvidt jeg ser har dette ingenting med saken å gjøre.

Igjen sier ikke det er feil at noen viser oss kriminelle ting som blir hemmeligholdt men, fy faen for en måte å gjøre det på. Det er langt ifra alt som har blitt lekket som er kriminelle handlinger. Og om det faktisk blir avdekket masse snusk så rettferdiggjør ikke dette alt den skaden som mye av det forårsaket.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det man håper på med disse avsløringene er å sette fart på USAs fall, slik at verden blir ett roligere sted.
Vis hele sitatet...
At USA skal "falle" er ikke noe jeg håper på. At de skal slutte å være verdenspoliti med skjulte agendaer derimot, det hadde vært swell
Med fall så mener jeg selvfølgelig det, at de mister status som supermakt og heller fokuserer på å bygge sitt eget land og bruke diplomati istedet for makt. Trekke tilbake alle militærbaser og styrker, ikke kollapse som ett korthus. Hør på Galtung
Sitat av kennybazooka Vis innlegg
Vil gå så langt som å si at dersom uskyldige mennesker rammes som en følge av noe Wikileaks publiserer, ligger ansvaret fortsatt hos de som faktisk skaper grunnlaget for disse publiseringene. myndihetene, militære etc.

At maktapparater har nytt godt av at sannheten kommer for en dag - en dag i framtiden, ikke i dag, er kjent. Når vi nå har helt andre muligheter for spredning av informasjon, må de nesten regne med at hemmeligholdet svekkes og at det reageres. Er jo egentlig ganske treffende at amerikanerne selv framstår som sin verste fiende.
Vis hele sitatet...
Så når de allierte styrkene i Afganistan har fått hjelp av lokale informanter og deretter dokumentert det som har skjedd ( som de må under lov), og derretter har denne informasjonen følgelig blitt gradert. Så mener du det er myndighetene sin feil dersom illojal soldat får tak i disse og sprer dette rundt så alle kan lese det, og derme sette livet til alle eventuelle infromanter og familiene deres på spill.

Du med det.
Sitat av Renik Vis innlegg
Gjennomgås av hvem? Om de hadde aldri så lang tid på å gjennomgå første store lekasjen, klarte de hvertfall ikke sensurere det noe bra da. Har lest at wikipedia har spurt pentagon om de kan sensurere nyere sensitiv militærinnformasjon så det skal de hvertfall ha kudos for.
Vis hele sitatet...
Sensureres av seg selv, der de ser det nødvendig.
Sitat av Renik Vis innlegg
Så "The ends justifies the means"?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig.
Sitat av Renik Vis innlegg
Slik som jeg ser det er det bare rett å rimelig at ledelsen i wikileaks skal måtte stilles for retten. Uansett hvor mye av innformasjonen den vanlige mann i gata har godt av, så mener jeg det ikke rettferdiggjør alle de livene han de satte på spill.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke wikileaks som bør stilles for retten, de har bare kommet med informasjon. At det kan skade sivile er selvfølgelig beklagelig, men det er ikke god nok grunn til å holde kjeft. Hvis så var tilfellet så kunne vel enhver regjering, ett hvert selskap eller enhver diktator få ture fram som de vil så lenge det å avsløre hva de faktisk driver med kan skade sivile.
Sitat av Renik Vis innlegg
At familien hans rammes av dette har ikke noe me den store styggeulven Amerika å gjøre i det heletatt. Det har med at noen mennsker prøver å true Julian Assagne til å holde kjeft og det kan jeg godt forstå da har satt deres kjæres liv på spill. Så såvidt jeg ser har dette ingenting med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre. Det disse drapstruslene kommer fra amerikanske soldater, som har blitt beordret av den amerikanske stat til å begå gjerninger som setter sivile liv i fare. At ingen vet om det gjør det ikke riktig og de burde isåfall aldri ha fått den ordren.
Sitat av Renik Vis innlegg
Igjen sier ikke det er feil at noen viser oss kriminelle ting som blir hemmeligholdt men, fy faen for en måte å gjøre det på. Det er langt ifra alt som har blitt lekket som er kriminelle handlinger. Og om det faktisk blir avdekket masse snusk så rettferdiggjør ikke dette alt den skaden som mye av det forårsaket.
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør det.
Først av alt. Poengtere at jeg synes det er bra at krigsforbrytelser blir avslørt.

Dette sagt. Alt wikileaks gjør fører ikke til noen bedre verden. Noe som noen av de siste avsløringene åpenbarer. (E.g. Saudia Arabia : Kutt hodet av slangen, Kina: For gjenforening av Nord og Sør Korea etc)

En annen ting som "wikileaks-hyllerne" bør ta inn over seg er spørsmålet: Skal det ikke kunne eksistere fortrolige samtaler mellom ambassader, diplomater etc. hjem til sine lands regjeringer? Mener man virkelig at all kommunikasjon skal foregå med ropert og i se og hør format?
Sitat av Mith Vis innlegg
Sensureres av seg selv, der de ser det nødvendig.
Vis hele sitatet...
For det fikk de jo så bra til...


Sitat av Mith Vis innlegg
Selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Sett litt for mye på 24 i der siste?


Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo ikke wikileaks som bør stilles for retten, de har bare kommet med informasjon. At det kan skade sivile er selvfølgelig beklagelig, men det er ikke god nok grunn til å holde kjeft. Hvis så var tilfellet så kunne vel enhver regjering, ett hvert selskap eller enhver diktator få ture fram som de vil så lenge det å avsløre hva de faktisk driver med kan skade sivile.
Vis hele sitatet...
Jaha, jeg mener begge skal stilles for retten men, jaja. At de kan skade sivile er selfølgelig beklagelig, men der ikke grunn nok til å ikke gjøre noe. Hvis så var tilfellet så kunne enhver terroristgruppe, enhver stat eller enhver diktator få ture fram så lenge det å kjempe imot hva de faktisk driver med kan skade sivile. Nei?

Sitat av Mith Vis innlegg
Selvfølgelig har det noe med saken å gjøre. Det disse drapstruslene kommer fra amerikanske soldater, som har blitt beordret av den amerikanske stat til å begå gjerninger som setter sivile liv i fare.
Vis hele sitatet...
Det kalles krig. Uheldigesituasjoner skjer men, man trenger ikke skrike ut til alle å enhver om alt som skjer.

Sitat av Mith Vis innlegg
At ingen vet om det gjør det ikke riktig og de burde isåfall aldri ha fått den ordren.
Vis hele sitatet...
Alle de tingene som jeg mener ikke burde fått sett dagslys er ting så ikke har noe med krigsforbrytelser å gjøre i det heletatt


Sitat av Mith Vis innlegg
Jo, det gjør det.
Vis hele sitatet...
Ehm, nei?

Edit: Hvordan får man til sånn quote quote quote ting? dvs du ser svar Mith svarte på hos meg ikke bare svarene hans? plz send meg en pm
Sist endret av Renik; 7. desember 2010 kl. 14:11. Grunn: Lurte på noe
Sitat av Renik Vis innlegg
For det fikk de jo så bra til...
Vis hele sitatet...
Det kommer vel ann på øyet som ser.
Sitat av Renik Vis innlegg
Sett litt for mye på 24 i der siste?
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager har det med saken å gjøre. Jeg mener at wikileaks tiltak for å avdekke krigsforbrytelser, korrupsjon og folkevalgte som ikke gjør jobben sin er verdt at ett par sivile risikerer livet sitt. Den potensielle skaden ved å ikke avsløre dette er jo mye mye større.
Sitat av Renik Vis innlegg
Jaha, jeg mener begge skal stilles for retten men, jaja. At de kan skade sivile er selfølgelig beklagelig, men der ikke grunn nok til å ikke gjøre noe. Hvis så var tilfellet så kunne enhver terroristgruppe, enhver stat eller enhver diktator få ture fram så lenge det å kjempe imot hva de faktisk driver med kan skade sivile. Nei?
Vis hele sitatet...
Hva mener du her? Jeg forstår at du mener begge skal stilles for retten, men skal man kunne fortelle verden om korrupsjon fordi det kan skade sivile?
Når skal man da kunne fortelle verden om krigsforbrytelser begått mot sivile?
Sitat av Renik Vis innlegg
Det kalles krig. Uheldigesituasjoner skjer men, man trenger ikke skrike ut til alle å enhver om alt som skjer.
Vis hele sitatet...
Det kalles krigsforbrytelser og korrupsjon hvis lekkasjene stemmer.
Sitat av Renik Vis innlegg
Alle de tingene som jeg mener ikke burde fått sett dagslys er ting så ikke har noe med krigsforbrytelser å gjøre i det heletatt
Vis hele sitatet...
Neivel, men det er åpenbart andre som setter stor pris på at denne informasjonen lekkes.
Sitat av Renik Vis innlegg
Ehm, nei?
Vis hele sitatet...
Nei, det får nå være din sak. At du mener man kan være korrupt så lenge man risikere å skade sivile, hvis det skulle komme fram i lyset finner jeg meget merkelig.

Sitat av Renik Vis innlegg
Edit: Hvordan får man til sånn quote quote quote ting? dvs du ser svar Mith svarte på hos meg ikke bare svarene hans? plz send meg en pm
Vis hele sitatet...
Det tar så mye plass at det er skrudd av på forumet. Dessuten er det mye mer oversiktlig slik det er nå, jeg vet tross alt hva jeg har skrevet før.
Sist endret av Mith; 7. desember 2010 kl. 14:20.
Assanges motivasjon er rimelig godt dokumentert. Han skrev rundt 2006 en rekke essay på sin blogg hvor han beskrev hvordan autoritære konspirasjoner fungerer og opprettholdes ved hjelp av hemmelighold. Deretter beskrev han hvordan man ved å stadig avsløre hemmelighetene til konspirasjonen gjør den paranoid og tvinger den lenger under jorda og gjør kommunikasjon vanskeligere og følgelig konspirasjonen mye mindre effektiv.

Julian Assanges samlede verker: http://cryptome.org/0002/ja-conspiracies.pdf
Analyse: http://zunguzungu.wordpress.com/2010...rnment”/
Sitat av Mith Vis innlegg
Det kommer vel ann på øyet som ser.
Vis hele sitatet...
Ja så til de grader.
http://thelede.blogs.nytimes.com/201...nt-informants/ Kunne feks vært ungått om de hadde vært litt mer forsiktige

Sitat av Mith Vis innlegg
Hva i alle dager har det med saken å gjøre. Jeg mener at wikileaks tiltak for å avdekke krigsforbrytelser, korrupsjon og folkevalgte som ikke gjør jobben sin er verdt at ett par sivile risikerer livet sitt. Den potensielle skaden ved å ikke avsløre dette er jo mye mye større.
Vis hele sitatet...
Mens jeg mener at mye av det som de lekket kunne de spart seg for da det ikke gjør noe annet en sette uskyldige liv på spill.


Sitat av Mith Vis innlegg
Hva mener du her? Jeg forstår at du mener begge skal stilles for retten, men skal man kunne fortelle verden om korrupsjon fordi det kan skade sivile?
Når skal man da kunne fortelle verden om krigsforbrytelser begått mot sivile?
Det kalles krigsforbrytelser og korrupsjon hvis lekkasjene stemmer.
Vis hele sitatet...
Jeg mener de som har begått krigsforbrytelser skal stilles for retten. Og jeg mener wikileaks i denne situasjonen skal stilles for retten for alle de dokumentene de frigjorde som faktisk ikke har noen ting med krigsforbrytelser å gjøre i det heletatt

Sitat av Mith Vis innlegg
Neivel, men det er åpenbart andre som setter stor pris på at denne informasjonen lekkes.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo klart taliban setter stor pris på å få vite hvor de har mulige innformanter mot dem, eller hvordan de allierte styrkene faktisk opererer.
Sarkasme til side, ja forstår godt at mange setter stor pris på å få vite mye av denne informasjonen, men som sagt det jeg mener er feil er at de ukritisk har klistret alt de har fått tak i av innformasjon på nettet uten at det har noe relevant betydning.

Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det får nå være din sak. At du mener man kan være korrupt så lenge man risikere å skade sivile hvis det kommer fram er meget merkelig.
Vis hele sitatet...
Nå legger du ord i min munn. Jeg har aldri sagt man skal holde kjeft om korrupsjon på det nivået fordeom noen sivile kan bli skadet. Jeg har derimot sagt at Julian Assagne fortjener å bli muret inne for alle de hemmeligholdte sakene han har offentliggjort som ikke har noe med korrupsjon gjøre.
Synes hvertfall at det er veldig interessant å lese det som har kommet ut om PST i Norge. Mye som kommer ut er unyttige og uvesentlig, men andre ting er viktige og alvorlige. De folkevalgte skal ikke få sitte på toppen av staten å gjøre hva de vil uten konsekvenser. Heia opplysning og ytringsfrihet
Sitat av Renik Vis innlegg
Ja så til de grader.
http://thelede.blogs.nytimes.com/201...nt-informants/ Kunne feks vært ungått om de hadde vært litt mer forsiktige
Vis hele sitatet...
Men da er vi inne på debatten om pressefrihet og jeg kan ikke forsvare at man ikke skal sifra om slike saker i frykt for voldelige represalier.


Sitat av Renik Vis innlegg
Mens jeg mener at mye av det som de lekket kunne de spart seg for da det ikke gjør noe annet en sette uskyldige liv på spill.
Vis hele sitatet...
Igjen, det er ikke frykten for vold som skal diktere hva man kan publisere eller ikke. Som sagt så er det beklagelig hvis uskyldige risikerer livet, men det er ikke wikileak som har ansvaret for det.

Sitat av Renik Vis innlegg
Jeg mener de som har begått krigsforbrytelser skal stilles for retten. Og jeg mener wikileaks i denne situasjonen skal stilles for retten for alle de dokumentene de frigjorde som faktisk ikke har noen ting med krigsforbrytelser å gjøre i det heletatt
Vis hele sitatet...
Men wikileaks har jo ikke gjort noe galt, jeg mener vi har rett til å vite.


Sitat av Renik Vis innlegg
Ja det er jo klart taliban setter stor pris på å få vite hvor de har mulige innformanter mot dem, eller hvordan de allierte styrkene faktisk opererer.
Sarkasme til side, ja forstår godt at mange setter stor pris på å få vite mye av denne informasjonen, men som sagt det jeg mener er feil er at de ukritisk har klistret alt de har fått tak i av innformasjon på nettet uten at det har noe relevant betydning.
Vis hele sitatet...
At det ikke er relevant for deg har jeg forstått.

Sitat av Renik Vis innlegg
Nå legger du ord i min munn. Jeg har aldri sagt man skal holde kjeft om korrupsjon på det nivået fordeom noen sivile kan bli skadet. Jeg har derimot sagt at Julian Assagne fortjener å bli muret inne for alle de hemmeligholdte sakene han har offentliggjort som ikke har noe med korrupsjon gjøre.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg sa jeg syns det var merkelig. Jeg mener fortsatt at folket ar rett til å kikke diplomater, forsvaret og folkevalgte i kortene, spesielt i USA med tanke på den suverene makten de har og arrogansen de viser resten av verden.
Unnskyld meg for å ikke være helt oppdatert på saken, men. Hvilke sivile liv, helt konkret, har blitt satt på spill? Og har faktisk noen uskyldige sivile mistet livet pga avsløringene?
Sneipen, ingen sivile liv har blitt satt på spill eller gått tapt som følge av lekkasjene.
Hvorfor er det bare snakk om "sivile liv"? Å sette sitt egets lands soldater i fare ved å offentliggjøre hemmelige militære dokumenter er i mine øyne forræderi, og langt mer klandreverdig enn at en eller annen byråkrat får navnet sitt svertet.

Når det gjelder interne rapporter mellom f.eks ambasade og myndighet er det INGEN som har NOE med disse å gjøre. At subjektive meninger formulert av et enkelt individ skal påvirke internasjonale forhold er også ekstremt uheldig, da idioter flest ikke later til å forstå at halvparten av VG-overskriftene er nettopp dette.

Ingen er tjent med større internasjonale spenninger, om folk virkelig mener det å "vite hva de folkevalgte driver med" er viktigere enn stabilitet i verden sier sitt om dem.

Synes wikileaks kunne tatt seg bryet med å gå igjennom disse dokumentene, slippe det som faktisk avdekker ulovlige forhold, og holde seg for gode til å sværte internasjonale relasjoner og allierte soldaters sikkerhet bare for "opplysningens skyld".

Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Sneipen, ingen sivile liv har blitt satt på spill eller gått tapt som følge av lekkasjene.
Vis hele sitatet...
Hvis en ambassadørs skriv hjem til det hvite hus plutselig representerer mellomnasjonale forhold så setter det potensielt sett ganske mange liv i fare.
En ting lurer jeg på.. Han er (var) verdens mest etterlyste mann, for å ha voldtektsanklager mot seg, som de ikke engang har skikkelige bevis for. VERDENS mest etterlyste mann, for å ha gjort noe "småtterier" som det? Finnes det ikke seriemordere på frifot lengre nå til dags? Noe sier meg at sex-anklagene slettes ikke var grunnen til at han ble førsteprioritet til interpool osv.
Sist endret av Amir-Alexander; 7. desember 2010 kl. 16:35.
Jeg ser i det store og hele på Wikileaks som en veldig positiv ting, men er samtidig enig i at det er kritikkverdig om informasjon om informanter o.l. blir lekket.

Om en skal gjøre en sammenligning, er det selvsagt positivt om det blir varslet om politivold - ikke så bra om det blir lekket informasjon om mennesker i vitnebeskyttelsesprogram.
Er det bare meg som ikke kommer meg inn på Wikileaks?
Sorry Roolfe har selv sjekket på den side flere ganger, men kommer aldri inn på wikileaks Gikk dog for en måned siden.
Ikke på .ch eller?

Prøv en av de andre 748 speil-sidene...

wikileaks.ecobytes.net wikileaks.justcrashed.net wikileaks.flurss.com ipv6
wikileaks.rolamasao.org wikileaks.propagande.org cablegate.dyndns-remote.com
wikileaks.karimhossen.fr wikileaks.hlubina.com the-loser.net
wikileaks.tancee.com wl-tdl.ath.cx wikileaks.kermsware.net
wikileaks.kutxa.homeunix.org geheimnisse.taegli.ch www.swisswikileaks.ch
wikileaks.scratchbook.ch wikileaks.extranet.ee wikileaks.event-lan.net
wikileaks.bosna-i-hercegovina.info december.freez.in ipv6 wikileaks.mein-le.de
wikileaks.mretc.net wikileaks.i-caramba.de wikileaks.uwe.gd
wikileaks.co.nl wikileaks.mijniblog.nl wikileaks.robsayers.com
wikileaks.i-caramba.de wikileaks.otherreality.net ipv6 wikileaks.hostalis.net
wikileaks.maketo.se wikileaks.sharea.tk wkleak.tartiflettes.com
wikileaks.varchar.nl wikileaks.anavallasuiza.com wikileaks.plixup.fr
wikileaks.imrof.li freedomisimportant.org wleaks.ddsd.de
wikileaks.archive-one.us wikileaks.delovayakolbasa.ru wikileaks.german-radio.net
wikileaks.rootssh.net wikileaks.itos.pl wikileaks.hackerheaven.org ipv6
wl.paranoidsecurity.nl wikileaks.jugendverein.nl wikileaks.redcube.nl
www.pucawo.net wikileaks.neodox.org wikileaks.besthost.nl
wikileaks.hinin.fr wikileaks.WhoTheFox.com wikileaks.capitanruby.es
wikileaks.rorbuilder.info wikileaks.ce.tc 109.109.225.178
www.netur.net wleak.de ipv6 wikileaks.insultant.nl ipv6
wikileaks.computing-museum.com wikileaks.eldaria.net wikileaks.dangermouse.ch
wikileaks.dennix.eu wikileaks.spacedigital.eu wikileaks.vanwoudt.com
wikileaks.ypanema.de wikileaks.mindfarming.de wikileaks.feh.name
wikileaks.marketmentat.com wikileaks.a-dit.fr wikileaks.jcowboy.org
wikileaks.diario-geek.com wikileaks.cs1.ca wikileaks.kwain.net
wikileaks.hunter-9999.de
http://wikileaks.freaks.no/ fotografen sin. Er postet i tråden.-
Assagne kan gjøre hva han vil, for han kan alltid si "det er en konspirasjon", og folk vil tro han.
Sitat av Renik Vis innlegg
Mens jeg mener at mye av det som de lekket kunne de spart seg for da det ikke gjør noe annet en sette uskyldige liv på spill.
Vis hele sitatet...

Utallige uskyldige liv ble satt på spill – og tapt – idet USA startet de ulovlige krigene sine. Wikileaks' virksomhet bidrar forhåpentligvis til at amerikanske myndigheter tenker seg om noen ekstra ganger før de eventuelt invaderer nye land og tar livet av enda flere uskyldige sivile.

Det er påfallende at argumentet om tap av uskyldige liv ved Wikileaks-avsløringer, som regel ser ut til å komme fra de samme som støtter vestlig krigføring i Afghanistan og Irak, hvor hundretusenvis av uskyldige sivile er blitt lemlestet og slaktet av G.I. Joe & Co.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvorfor er det bare snakk om "sivile liv"? Å sette sitt egets lands soldater i fare ved å offentliggjøre hemmelige militære dokumenter er i mine øyne forræderi, og langt mer klandreverdig enn at en eller annen byråkrat får navnet sitt svertet.
Vis hele sitatet...
Selv når disse dokumentene beviser krigsforbrytelser/korrupsjon/løgn? Ville det vært foræderi å lekke dokumenter som viste at militæret planla folkemord?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Når det gjelder interne rapporter mellom f.eks ambasade og myndighet er det INGEN som har NOE med disse å gjøre. At subjektive meninger formulert av et enkelt individ skal påvirke internasjonale forhold er også ekstremt uheldig, da idioter flest ikke later til å forstå at halvparten av VG-overskriftene er nettopp dette.
Vis hele sitatet...
Selv når disse interne rapportene viser særdeles klandreverdige forhold, korrupsjon og brudd på menneskerettighetene?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ingen er tjent med større internasjonale spenninger, om folk virkelig mener det å "vite hva de folkevalgte driver med" er viktigere enn stabilitet i verden sier sitt om dem.
Vis hele sitatet...
Jeg er interessert i å vite om de som liksom skal representere meg faktisk gjør det. Jeg er interessert i å vite om de som skal representere meg egentlig bare representerer seg selv og/eller selskaper som kjøper tjenestene deres. Jeg er interessert i å vite at amerikanerne presser andre land til å innføre absurde opphavsrettslover.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Synes wikileaks kunne tatt seg bryet med å gå igjennom disse dokumentene, slippe det som faktisk avdekker ulovlige forhold, og holde seg for gode til å sværte internasjonale relasjoner og allierte soldaters sikkerhet bare for "opplysningens skyld".
Vis hele sitatet...
For det første så går faktisk WikiLeaks gjennom dokumentene, for det andre så kan det skjule seg kritikkverdige forhold, eller ukjente aspekter eller kriminalitet i rommet som oppstår mellom dokumentene, det vil si, data fra alle dokumentene samlet kan bære annen informasjon enn de enkelte dokumentene gjør. Det så vi bl.a. med dokumentene fra Afghanistan og Irak, ved hjelp av data fra alle dokumentene så kunne man bl.a. plotte inn treffninger på et kart og på den måten få visualisert hvor det var flest trefninger. Man kunne koble det sammen med et tidsaspekt og se hvordan trefningene forflyttet seg. Og man kunne koble det til de offisielle historiene. Interessant. Det samme kan gjelde Cablegate. Det kan være ting som er uinteressant i et enkelt dokument, som blir interessant i sammenheng med hundrevis av dokumenter.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvis en ambassadørs skriv hjem til det hvite hus plutselig representerer mellomnasjonale forhold så setter det potensielt sett ganske mange liv i fare.
Vis hele sitatet...
Dette skjønte jeg ingenting av.
[quote=Tøffetom;1919469
Ingen er tjent med større internasjonale spenninger, om folk virkelig mener det å "vite hva de folkevalgte driver med" er viktigere enn stabilitet i verden sier sitt om dem.
[/QUOTE]
[quote=Tøffetom;1919469
Hvis en ambassadørs skriv hjem til det hvite hus plutselig representerer mellomnasjonale forhold så setter det potensielt sett ganske mange liv i fare.[/QUOTE]

Jeg mener det er viktigere å vite hva de folkevalgte driver med. Det er viktig å tenke litt langsiktig, man må kurere sykdommen og ikke symptomene. Jeg skjønner at visse ting bør holdes hemmelig men langt ifra alt som USA skjuler. For å sette det veldig på spissen kan man jo ta nazi tyskland som et eksempel.
http://wiki.answers.com/Q/How_much_d..._the_holocaust

og en ambassadør er en diplomat av høyeste rang, leder for en ambassade og sitt lands offisielle representant i en annen stat. Vil påstå at en ambassadør har noe med internasjonale forhold å gjøre.
Jeg støtter fullt og helt det Wikileaks gjør. Det er synd at han nå er stemplet som en terrorist og ant Sveits og Payal har gitt etter for press og stengt kontoene til Wikileaks/Assange. Det Wikileaks gjør er veldig viktig og bra for samfunnet. Det viser hva de "fantastiske" politikerene våre gjør.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg støtter fullt og helt det Wikileaks gjør. Det er synd at han nå er stemplet som en terrorist og ant Sveits og Payal har gitt etter for press og stengt kontoene til Wikileaks/Assange. Det Wikileaks gjør er veldig viktig og bra for samfunnet. Det viser hva de "fantastiske" politikerene våre gjør.
Vis hele sitatet...
Ja diplomatisk krise og evt brutte samarbeid er jævlig bra for samfunnet.

Greit nok å avsløre krigsforbrytelser o.l. men alle de dokumentene fra ambassadene og uttalelser og diskusjoner de har hatt internt i landet, er fullstendig unødvendig å publisere. Det er ikke godt for annet enn å skape bråk og misforståelser. Å kalle det viktig er latterlig.
Sist endret av Don Veto; 7. desember 2010 kl. 18:58.
For å få et lite innblikk i hvorfor Assange gjør som han gjør, les Julian Assange and the Computer Conspiracy; "To destroy this invisible government".

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Å sette sitt egets lands soldater i fare ved å offentliggjøre hemmelige militære dokumenter er i mine øyne forræderi, og langt mer klandreverdig enn at en eller annen byråkrat får navnet sitt svertet.
Vis hele sitatet...
Assange er fra Australia. Du tråkker forsåvidt i samme salat som en rekke politikere i USA som vil ha ham stilt til retten for landsforræderi.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Ja diplomatisk krise og evt brutte samarbeid er jævlig bra for samfunnet.

Greit nok å avsløre krigsforbrytelser o.l. men alle de dokumentene fra ambassadene og uttalelser og diskusjoner de har hatt internt i landet, er fullstendig unødvendig å publisere. Det er ikke godt for annet enn å skape bråk og misforståelser. Å kalle det viktig er latterlig.
Vis hele sitatet...
US pressured Spain to quash investigations
US offered to pay countries to take in Guantanamo inmates
US pressured UN climate chief to bar Iranian from job
Saudi Arabia urges US attack on Iran to stop nuclear programme
US diplomats spied on UN leadership
Israel primed to attack a nuclear Iran

For mer: WikiLeaks embassy cables: the key points at a glance [Guardian.co.uk]
Ja hva godt gjør det for situasjonen der nede at det kommer fram at Saudi Arabia har bedt USA om å angripe Iran? Hva godt gjør det i det hele tatt? Trenger vi virkelig å vite alt, uansett hva det koster?

Hva godt gjør det at alle får vite hva Israel og USA har drevet med ang Iran? Grunnen til at dette er blitt holdt hemmelig er nettopp:

- The US and Israel wanted to keep quiet that Israel was buying the weapons, fearing it would look like preparations for attacking Iranian nuclear facilities.

Greit nok det kommer fram ulovligheter som USA har drevet med. Selv om det ikke er noe svære greier så er det jo så gøy å skape litt ustabilitet. Men alle lands interne meninger om hverandre og diskusjoner slik som f.eks. jagerfly saken som har gjort Sverige forbanna bør forbli internt.

Men så lenge vi får vår daglige dose sladder og drama å lese om i avisen så er vel alt greit.
Sist endret av Don Veto; 7. desember 2010 kl. 19:55.
Vi som tror på demokratiet er interessert i å vite hva våre folkevalgte, du vet, de som er ment å skulle representere oss, faktisk gjør bak lukkede dører.
Sitat av commie Vis innlegg
Vi som tror på demokratiet er interessert i å vite hva våre folkevalgte, du vet, de som er ment å skulle representere oss, faktisk gjør bak lukkede dører.
Vis hele sitatet...
Motparten av argumentet blir jo da at dokumenter som er ment for bruk internt i landet slipper ut til ander land. Jeg har forsåvidt forståelse for at det skaper irritasjon hos flere land og personer når slike dokumenter havner internasjonalt. Det være sagt er jeg forøvrig enig med deg, personlig syntes jeg det er kjekt at en del av disse dokumentene har kommet til lyset.