Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 9655
jasså..?
en på hverdag er noe jeg anser som en belønning!right?
for å nevne er jeg 20 år..
det blir ofte dagens høydepunkt å ta en øl på kvelden, kanskje 2. superdigg.
men hvor sundt er dette? blir jo en vane, og kanskje mer konsum med alderen?

blir litt engstelig for å bli fyllik! :P
andre som har noen tanker om dette?
Hvis du kun tar 1 om dagen etter jobb vil jeg se på det som sunt.
Vist du er så engstelig for å bli fyllik å få en stor ølmage...
Da kan du enkelt å greit kutte ned til å ta deg en øl 2-3 ganger i uka, og i helgene i stedet for hver dag.
Men vist det er snakk om en øl om dagen, som yellowpillow, så er det vel ikke så farlig.

Men likevel, vist du er så engstelig, så kutt ned et par dager i uka.
Så kan du drikke med en måte du selv føler deg komfortabel med.

Skål!
Sist endret av Ondskap; 14. januar 2010 kl. 21:44.
Tror ikke det er så vanskelig å bli avhengig i ung alder egentlig, hvis du virkelig går inn for det. Men det kommer helt ann på deg selv og hvordan du selv utformer situasjonen. Drikker du for å hygge deg er det noe helt annet enn å drikke fra seg sorger.

For omkring ett halvt år siden var på god vei til å bli en fyllik, da med tanke på omstendighetene. Jeg hadde rett og slett så mye å ta meg til, så mange tanker, så mange bekymringer at jeg drakk det vekk. I stedet for å spise, bare drakk jeg. Heldigvis var det noen som fikk greie på dette før det gikk for langt.

Du kan jo eventuellt la være å drikke så mye hvis du selv føler at det er farlig. Dessuten har du en lever som ikke tåler all verdens.
jeg hadde også en slik periode, skulle bare ta en men det ble fort tre fire.. og da kom kula fort for å si det slik..
zvxsone's Avatar
Trådstarter
kula er lite fristende.. :P men skal bare fortsette en liten stund til nå, så slutte...
Sist endret av zvxsone; 14. januar 2010 kl. 21:54.
Sitat av zvxsone Vis innlegg
kula er lite fristende.. :P men skal bare fortsette en liten stund til nå, så slutte...
Vis hele sitatet...
Epic missbruker quote
Sitat av zvxsone Vis innlegg
kula er lite fristende.. :P men skal bare fortsette en liten stund til nå, så slutte...
Vis hele sitatet...
ja det funker fett hvis man trener mye og kutter ut andre porduker som inneholder mye sukker og karbo.
Sitat av zvxsone Vis innlegg
kula er lite fristende.. :P men skal bare fortsette en liten stund til nå, så slutte...
Vis hele sitatet...

Må si at jeg ikke helt likte den tankegangen. Hva er vitsen med å planlegge at du skal slutte? Jeg hadde heller tenkt slik: ta deg en pils når du føler at du har fortjent det og har genuint lyst på det. Det er sunt, tror jeg, først og fremst for sinnet (hvis det gjør deg glad, er det bra).

Skål for det gode liv!
zvxsone's Avatar
Trådstarter
Sitat av handstyle Vis innlegg
Må si at jeg ikke helt likte den tankegangen. Hva er vitsen med å planlegge at du skal slutte? Jeg hadde heller tenkt slik: ta deg en pils når du føler at du har fortjent det og har genuint lyst på det. Det er sunt, tror jeg, først og fremst for sinnet (hvis det gjør deg glad, er det bra).

Skål for det gode liv!
Vis hele sitatet...
enig det siste..
planlegger ikke helt selv.. men.. militæret. trenger jeg å si mer?

får se hva det blir til
I Norge er det vanlig å drekke seg sanseløs på fredag eller lørdag. Mens i utlandet har jeg en følelse at det er mer vanlig å drikke litt hver dag. Tror du fint kan ta 1 øl etter jobb hver dag, jeg gjør det og det er veldig forfriskende!
I mine øyne er det bedre å ta seg en øl eller to for å koble av etter en stressende dag, enn å dra på grisefylla hver helg. I England og Danmark er jo dette en del av kulturen, men jeg tviler på at noen av delene er spesielt sunt.
Sist endret av Jaso; 14. januar 2010 kl. 22:07.
jepp^^

så lenge det ikke går ut over daglige gjøremål mener jeg at det ikke er noen fare for å bli alkoholiker. er først når du begynner å prioritere drikking fremfor andre ting det kan bli et problem.
"det blir ofte dagens høydepunkt å ta en øl på kvelden, kanskje 2. superdigg."

Hvis en øl er dagens høydepunkt bør du kutte det ut og få orden på livet ditt.
Jeg tar gjerne 4-5 øl hver dag, Forfriskende!

Jeg holder danskenes øl kultur
Lettøl er kanskje en idé da
Det skader sikkert ikke med en øl hver dag, men du kan godt lese boka "Kong Alkohol" skrevet av Jack London som gir ett lite innblikk i en alkoholikers liv.

Har ett lite sitat fra boka hans som går noenlunde slik: - "Det verste man kan gjøre er å drikke regelmessig og alene".
Rusmidler er noe man ikke burde ta hver dag, alkohol er å regne som ett rusmiddel det og.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Jeg holder danskenes øl kultur
Vis hele sitatet...
Gjerne levealder og livskvalitet også da, kanskje?
Jeg har stor tro på litt drikking hver dag fremfor å drikke seg helt kanon hver helg. Mine foreldre tar seg gjerne et glass vin etc. annenhver dag i gjennomsnitt. (spørs hva som går på TV etc). De sier selv at de aldri har vært fulle, selv ikke i ungdomstiden, dette tror jeg på.
Jeg kan med hånden på hjertet si at de er langt i fra noen fylliker, da moren min jobber som rådmann, og min far som NAV sjef. Flere ganger har jeg spurt litt om det er usunt osv, og da har jeg fått til svar at det er bedre å drikke litt hver dag, enn å drikke seg full hver helg så ikke drikke hele uka, så på'n gjen. Og jeg vil heller ha en far som drikker litt hver dag, enn en far som drar på bar hver helg og kommer hjem drita.

Selv har jeg ikke noe i mot folk som tar seg en fest å drikker seg drita i helgene, men syns det blir litt harry å gå hele mandag, tirsdag og onsdag å snakke om hva som skjedde den helga, så bruke torsdag og fredag til å planlegge hvor man skal drikke på lørdag. Da tror jeg på at det er bedre for psyken å kunne sette seg ned å virkelig kose seg med vin/øl whatever, istedenfor å drikke seg drita å gjøre masse dumme ting å pule med feil folk. Hvis du fungerer greit i hverdagen og koser deg med ølet som jeg koser meg med colaen min ser jeg _ingenting_ galt i det. Det er vel mer usunt å drikke cola(?) og jeg drikker ca 1,5 L hver dag i gjennomsnitt.

Selv er jeg avholds, og stolt av det!
Sitat av zvxsone Vis innlegg
det blir ofte dagens høydepunkt å ta en øl på kvelden, kanskje 2. superdigg.
Vis hele sitatet...
Dette er etter min mening et klart tegn om og sette på bremsen, og selv om du ikke utvikler et misbruk, vil det over tid bli vanskelig og hoppe over øllen. Og å planlegge å slutte indikerer også at du er litt "hekta". Med andre ord, ta deg en pause på 1 uke, går det bra så fortsetter du bare pausen.
Hvor lenge har du drevet med denne hobbyen? Problemet kommer først når du MÅ en øl hver kveld. Kjenner ei som jobber innenfor helsevesenet og har hørt om vanlig velstående folk som er på avrusning, grunnet at de måtte ta seg et glass vin eller to rett etter de kom hjem fra jobb, før verden fikk gå sin gang. Ikke det mest omfattende programmet de måtte gjennom, men dog en omprogrammering mellom ørene.

Det triste er vel at du gjør det aleine (ut i fra hva du skrev). Noe anna er å sitte noen kompiser og ta et par øl.

Av hvilke grunner begynte du med det? Kjedsomhet? Sove bedre?

Jeg kan fint sette meg ned med en halvliter og ta en kveld for meg selv og litt gaming, digg det for all del, men ikke akkurat hverdagskost.

Når deg kommer til sunnhet, er vel det som regel omtalt angående vin, gjerne i 30-åra også. hva øl angår, aner jeg ikke.
Jeg blir sjokkert over hvor farlig folk tror øl hver dag er. Greit, du kan bli avhengig. Norsk drikkekultur og vaner suger også noe forjævlig. Se litt lenger sør i europa, folk koser seg med alkohol hver eneste dag, uten å bli like full som nordmenn blir hver jævla helg, i hele livet sitt. (Satt på spissen, for dere flisespikkere)
Sist endret av Volch0k; 14. januar 2010 kl. 23:19.
Sitat av trauMa Vis innlegg
*for langt til å quote*
Vis hele sitatet...
Mine foreldre har samme innstillingen! De har gjerne ei pils eller 2 hver kveld (+/-) og har vell holdt på sånn i.. 20-30 år De har ennå ikke støtt på noen varige mén, som grunn av dette, men sunt er det ikke Hvis derimot alternativet er å bli shitfaced 1-2 ganger i uka, så vet jeg hva jeg hadde valgt. Uten å si for mye stygt om for mange Nordmenns livstil
Jeg har selv tatt et par øl på kvelden hver dag etter jobb/skole siden jeg var 18 (er nå 22)
og har ikke økt intaket siden.
Ute å drikker mer skjer bare et par ganger i månden.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Jeg blir sjokkert over hvor farlig folk tror øl hver dag er. Greit, du kan bli avhengig. Norsk drikkekultur og vaner suger også noe forjævlig. Se litt lenger sør i europa, folk koser seg med alkohol hver eneste dag, uten å bli like full som nordmenn blir hver jævla helg, i hele livet sitt. (Satt på spissen, for dere flisespikkere)
Vis hele sitatet...
Det som er farlig med øl er nettopp det at den er så "uskyldig" og du merker det kanskje ikke før det er for sent, en annen ting er at noen er mer disponert for alkohollisme enn andre, og dette fins det en del varselsignaler om. Tror også at veldig mange som er alkoholikkere begynte med øl.
Sitat av zvxsone Vis innlegg
det blir ofte dagens høydepunkt å ta en øl på kvelden, kanskje 2. superdigg.

blir litt engstelig for å bli fyllik! :P
Vis hele sitatet...
første faresignal?

annet vil du nok ende opp med en ølvom ja... om det ikke tar et par år så kan jeg si deg at den vil dukke opp en eller annen gang (med mindre du er den som trener ofte)
Det er da unødvendig å drikke øl eller alkohol i det hele.
Det er utrolig mange mennesker som lever her på jorda UTEN å drikke alkohol.
En skulle kanskje tro at de derved ikke hadde et fullverdig liv, men de fleste vil nok føle at alkohol ikke er noe menneskene MÅ ha. Er nok i utgangspunktet en unødvendig uvane.
Menneskene har og en fin evne til å innbille seg sjøl at det er bare andre som blir misbrukere av alkohol. Alle ser at det er problemer med alkohol i samfunnet, men det er som sagt bare de andre som har problemene. Pussig.
Sitat av Ella Vis innlegg
Menneskene har og en fin evne til å innbille seg sjøl at det er bare andre som blir misbrukere av alkohol. Alle ser at det er problemer med alkohol i samfunnet, men det er som sagt bare de andre som har problemene. Pussig.
Vis hele sitatet...
På den andre siden handler det i dette tilfelle om bruk, ikke missbruk. Å ta seg en pils (eller to) på kvelden noen dager i uka, kontra å drikke seg snydens i helgene er i mine øyne et fullgodt alternativ.

Moderat, forsvarlig bruk gjennom uka > Drikke seg snydens i helgene. Det største problemet med norsk drikkekultur er nettopp det. "Vi er så flinke som barer drikker oss drita full i helgene, og holder oss unna ukedagene."
Jeg liker ikke øl noe særlig, men tar gjerne et glass rødvin eller to på kvelden ja. Men ikke hver bidige kveld nei.
kjedelig streiting
Sitat av Ella Vis innlegg
Det er da unødvendig å drikke øl eller alkohol i det hele.
Det er utrolig mange mennesker som lever her på jorda UTEN å drikke alkohol.
En skulle kanskje tro at de derved ikke hadde et fullverdig liv, men de fleste vil nok føle at alkohol ikke er noe menneskene MÅ ha. Er nok i utgangspunktet en unødvendig uvane.
Menneskene har og en fin evne til å innbille seg sjøl at det er bare andre som blir misbrukere av alkohol. Alle ser at det er problemer med alkohol i samfunnet, men det er som sagt bare de andre som har problemene. Pussig.
Vis hele sitatet...
Jepp, det er akkurat like unødvendig som drikke brus, se på film å sitte på nettet. Mennesket er ikke som dyr, som lever bare for å formere ser. Vi liker også å nyte livet. Hva folk gjør for å nyte livet er dog inviduelt.
Skjønner ikke helt problemet med at han er alene?

Jeg syntes det er digg å se en film alene, med en coke. Betyr ikke at mitt sosiale liv går dukken. Har en haug med gode venner selvom jeg storkoser meg hjemme alene foran skjermen. Kall meg en nerd om du vil, men vennene mine kaller meg en sosial kosebamse..
Kan ikke skjønne hvorfor flesteparten her er så negativ til dette, folk flest kan drikke en halvliter eller to om dagen uten å bli alkoliker langsikt.

Det er bevist at nettopp en øl eller to om dagen er sunt og reduserer risikoen for blodpropp og andre hjerterelaterte lidelser. - Jeg sier ikke at det ikke finnes bedre alternativ enn å drikke øl og heller ikke at man bør gjøre det for å holde seg frisk, men i moderate mengder er det bra for kroppen. Noen undersøkelser tyder også på at øldrikkerens tankeevne forbedres og at det er sunt for benbygningen.
"Rødvinalkis" fenomenet fortalte en dame meg om. For voksne kvinner i enkelte kretser er det slett ikke uvanlig å ta seg et glass rødvin når de kommer hjem fra jobb, etter å ha tatt et glass rødvin hver dag i noen år begynner de å ta seg et ekstra glass for å få den samme følelsen av tilfredsstillelse, før de vet ordet av det drikker de en flaske vin hver dag.
- Nei, det er ikke nødvendigvis smart å drikke alkohol som belønning eller avslapping hver dag.
Sitat av sintkar Vis innlegg
Kan ikke skjønne hvorfor flesteparten her er så negativ til dette, folk flest kan drikke en halvliter eller to om dagen uten å bli alkoliker langsikt.

Det er bevist at nettopp en øl eller to om dagen er sunt og reduserer risikoen for blodpropp og andre hjerterelaterte lidelser. - Jeg sier ikke at det ikke finnes bedre alternativ enn å drikke øl og heller ikke at man bør gjøre det for å holde seg frisk, men i moderate mengder er det bra for kroppen. Noen undersøkelser tyder også på at øldrikkerens tankeevne forbedres og at det er sunt for benbygningen.
Vis hele sitatet...
For gjennomsnits befolkningen vil nåkk dette være tilfelle, men en del av befolkningen er disponert for alkoholisme. Er det ikke da lurt å være føre var enn etter snar, det er tross alt lettere å gi seg før det har blitt et problem?
Sist endret av Veggen; 15. januar 2010 kl. 01:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Se litt lenger sør i europa, folk koser seg med alkohol hver eneste dag, uten å bli like full som nordmenn blir hver jævla helg, i hele livet sitt. (Satt på spissen, for dere flisespikkere)
Vis hele sitatet...
Ja, så har dei gjerne liv som er signifikant mykje kortare enn i Noreg, og ekstremt mykje større forekomst av alkoholrelaterte skader som skrumplever og en del kreftformer.

Noreg ligg på botn av så godt som samtlige vestlige land når det gjeld alkoholkonsum, og det er nok medvirkande til såpass høg levealder.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, så har dei gjerne liv som er signifikant mykje kortare enn i Noreg, og ekstremt mykje større forekomst av alkoholrelaterte skader som skrumplever og en del kreftformer.

Noreg ligg på botn av så godt som samtlige vestlige land når det gjeld alkoholkonsum, og det er nok medvirkande til såpass høg levealder.
Vis hele sitatet...
Blir litt feil å si det. Feks så drikker jo franskmenna dobbelt så mye som oss, og de har bl.annet en høyere forventa levealder enn Nordmenn. En del av de andre søreuropeiske landene har også en forventa levealder på linje med oss.
Selv om slike statistikker blir litt unøyaktige når det gjelder så mange faktorer, så er jeg ikke i tvil om at hvordan man forbruker alkoholen har mye å si på hvor store skader man får. Helgefylla i Norge er helt klart mer usunt ett Sør Europeisk drikkemønster, selv om forbruket går noe opp.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Blir litt feil å si det. Feks så drikker jo franskmenna dobbelt så mye som oss, og de har bl.annet en høyere forventa levealder enn Nordmenn. En del av de andre søreuropeiske landene har også en forventa levealder på linje med oss.
Selv om slike statistikker blir litt unøyaktige når det gjelder så mange faktorer, så er jeg ikke i tvil om at hvordan man forbruker alkoholen har mye å si på hvor store skader man får. Helgefylla i Norge er helt klart mer usunt ett Sør Europeisk drikkemønster, selv om forbruket går noe opp.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg gjerne se kilder på, da alle andre undersøkelser jeg har vært borti, har konkludert med det motsatte - at kontinentale drikkevaner fører til flere alkoholrelaterte skader enn den norske alkoholkulturen.

Mer eller mindre relevante kilder:
http://www.aftenposten.no/helse/article1125264.ece
http://www.ias.org.uk/resources/factsheets/health.pdf
Sist endret av steili; 15. januar 2010 kl. 18:08. Grunn: typo
Sånn for infoen sin skyld... en øl (0,5 l. boksøl), inneholder like mange kalorier som en stor pose potetgull.. det er også noe å tenke på.. nesten bedre å drikke flere øl et par ganger i uka enn å drikke kun en hver kveld.. sånt legger man alvorlig på seg av over tid
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Blir litt feil å si det. Feks så drikker jo franskmenna dobbelt så mye som oss, og de har bl.annet en høyere forventa levealder enn Nordmenn. En del av de andre søreuropeiske landene har også en forventa levealder på linje med oss.
Selv om slike statistikker blir litt unøyaktige når det gjelder så mange faktorer, så er jeg ikke i tvil om at hvordan man forbruker alkoholen har mye å si på hvor store skader man får. Helgefylla i Norge er helt klart mer usunt ett Sør Europeisk drikkemønster, selv om forbruket går noe opp.
Vis hele sitatet...
Det er kun 0,3 år som skiller levealderen i Norge (80,61 år) fra Frankrike (80,9 år). Det er som du sier vanskelig å sammenlikne disse landene direkte pga mange andre forskjeller, slik som kosthold og temperatur. Det ville kanskje bli mer rettferdig å sammenlikne med Danmark (78,44 år) og Finland (79,53 år), som har et større og jevnere alkoholkonsum enn oss, men ligger ganske nærme i kosthold og temperatur.

Sammenlikner man samme lands alkoholmisbruk får man følgende resultat:

Norge:
Dødsfall: 206 dødsfall per år
Dødsårsakssannsynlighet: 0,46 %
Dødsrate: 4,3 dødsfall per 100000 innbygger per år
DALY: 3,19 livsår tapt per år per 1000 innbygger

Danmark:
Dødsfall: 546 dødsfall per år
Dødsårsakssannsynlighet: 0,95 %
Dødsrate: 10 dødsfall per 100000 innbygger per år
DALY: 6,46 livsår tapt per år per 1000 innbygger

Finland:
Dødsfall: 265 dødsfall per år
Dødsårsakssannsynlighet: 0,54 %
Dødsrate: 5 dødsfall per 100000 innbygger per år
DALY: 4,99 livsår tapt per år per 1000 innbygger

Frankrike:
Dødsfall: 3358 dødsfall per år
Dødsårsakssannsynlighet: 0,67 %
Dødsrate: 5,3 dødsfall per 100000 innbygger per år
DALY: 6,24 livsår tapt per år per 1000 innbygger

Norge ligger altså godt an hva alkoholskader angår når vi sammenlikner oss med andre drikkekulturer.

(Kilde: div. funksjoner fra Wolframalpha.com)
Sitat av GoodGod Vis innlegg
Sånn for infoen sin skyld... en øl (0,5 l. boksøl), inneholder like mange kalorier som en stor pose potetgull.. det er også noe å tenke på.. nesten bedre å drikke flere øl et par ganger i uka enn å drikke kun en hver kveld.. sånt legger man alvorlig på seg av over tid
Vis hele sitatet...
Det stemmer jo ikke i det hele tatt. En halvliter inneholder ca 250 kcal mens en stor pose potetgull inneholder minst det seksdoble.
Alkohol er ikke noe å tulle med, jeg kommer fra en familie som har bevist dette gang på gang. Selv er jeg veldig glad i øl, men prøver å begrense bruken med tanke på tidligere generasjoner..
Alkohol og cannabis er den eneste rusen jeg har et forhold til.

Og etter egne erfaringer og opplevelser under oppveksten har jeg lagt merke til at det finnes forskjellige typer for alkoholisme. Mamma drar på grisefylla en gang i blandt, og klarer ikke å stoppe, det ender alltid med sykemelding og/eller en form for fravær fra jobb og ansvar. Pappa tar seg alt fra en pils, til en 7-8 hver dag, men fungere helt normalt i den vanelige hverdagen.
Men uansett, det er ikke bra for kroppen, og det syns. kanskje ikke når du er 20-30, men i 50 års alderen så kommer det.. uansett.
Jeg har lyst til å svare uten å ha lest hele tråden. Har du lyst på øl så kan du selvsagt ta deg en øl. Problemet er hvis denne lysten kommer mange ganger i uka. Hvis du er student så kan det skje at det å ta seg en øl kommer opp som løsning flere ganger ukentlig. Og ved at andre presser deg så blir det fort til mange ganger. Jeg var selv en student som hadde svært gode resultater, og samtidig var med på alt som var gøy. Det endte med en forvridd holdning til når jeg skulle drikke, og en altfor hyppig drikking. Jeg mistet mange jobber på grunn av drikkingen min. Og før jeg visste ordet av det kunne jeg kalle meg selv alkoholiker.
Ble skikkelig inspirert av denne tråden, og kjenner øltørsten kommer krypende. Stikker i kjøleskapet og ser om det er noe igjen tror jeg, så skal jeg kose meg med Oz etter en lang dag på jobben
Tar meg ofte en halvliter inniblant på kvelden. Jeg har ingen problemer med å bare drikke én øl den dagen, har ikke noe behov for å bli mer enn småbrisen, av den enkle grunn at jeg liker øl og prøver mye forskjellig for smakens skyld. Kunne gjerne drukket alkoholfritt, men sist jeg smakte en var det enkelt og greit ikke godt. Det blir selvsagt fort litt vanepreget, som mye annet, men har ikke merket noen vansker med å skippe det over en periode.

Øl til maten er derimot litt (for) lokkende av og til. Det er sjelden et like godt alternativ rent smaksmessig synes jeg, så det er godt mulig det ikke er så veldig sunt.
Sitat av vaskemask Vis innlegg
Det er sjelden et like godt alternativ rent smaksmessig synes jeg, så det er godt mulig det ikke er så veldig sunt.
Vis hele sitatet...
Hæ?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av methewall Vis innlegg
Hæ?
Vis hele sitatet...
Han syntes ikke øl er særlig godt til maten. Men allikevel finner han det forlokkende, noe han ikke syntes er veldig sunt. Håper det var klart nå
Ok, bare leste meg bort litt
Beundrer de som klarer å stoppe etter 2-3 øl. En øl går fint, men tar jeg først 2 så blir det gjerne 4... har absolutt problemer med å begrense meg når det kommer til alkohol, men er i det minste klar over det selv (så kjøper ikke inn en sixpack hver dag for eksempel).
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det stemmer jo ikke i det hele tatt. En halvliter inneholder ca 250 kcal mens en stor pose potetgull inneholder minst det seksdoble.
Vis hele sitatet...
Ikke fult så mye engang, nærmere 200kcal. I en pose potetgull er det vel nærmere 1000.
zvxsone's Avatar
Trådstarter
Sitat av Weili Vis innlegg
Beundrer de som klarer å stoppe etter 2-3 øl. En øl går fint, men tar jeg først 2 så blir det gjerne 4... har absolutt problemer med å begrense meg når det kommer til alkohol, men er i det minste klar over det selv (så kjøper ikke inn en sixpack hver dag for eksempel).
Vis hele sitatet...
stopper nesten alltid på 2-3 øl. fler går ikke. men er jeg på fest blir det alltid en 6pack - eller mer