Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1317
hallo, begynner på mitt 2 apparat nå.

planen var å ta utganspunkt i en 40 liters varmtvannsbereder. noen som har no erfaring med bruk av VVB i et spiralapparat?

og så kappe det i to, sveise på klemmer heile veien rundt slik at det er lett og helle oppi sats og rengjøre osv.

etter toppen av berederen sveiser jeg på et 20mm syrefast rør som stikker opp nokk til å klemme rundt en liten gummislange som fungerer som en overgang til et 20mm kobberrør som er spiralen.

grunnen til at jeg bruker en gummiovergang er fårdi jeg er redd får Galvanisk korrosjon hvist kobberet og ståle ligger mot verandre? noen som vet om dette er noe fare?


en ting till, de kobberørene jeg skal bruke er nokså gamle, men har blitt lagret tørt og det ser ikke ut som det er så stor skade på de, noen som vet om dette
kan gå utåver resultatet om det er no korosjon inni? er ganske lange rør så er vondt å se og vrient å stikke hode inn får inspeksjon
hva med å legge ut bilder ? hadde blitt mye lettere å hjelpe deg.
Trådstarter
8 0
Sitat av noobpower Vis innlegg
hva med å legge ut bilder ? hadde blitt mye lettere å hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
nja, har ikke begynt å lage det enda desverre. skal begynne nå til uka tenkte jeg
når jeg kommer tilbake til verkstedet og sveiseapparatene

skal legge ut bilder underveis tenke jeg
Om du allikevel har tilgang til sveiseutstyr og slikt, ville jeg droppet tanken på spiral og heller laget en kolonnebrenner.
vv tank er et bra utgangspunkt for kokekar, men du må bygge en trinnløs regulator til varmeelementet ettersom varmtvannstankene styres med termostat - noe som ikke er brukendes ved destillering, da det vil støtkoke.

Google "VM kolonne" eller noe sånt, eventuelt "ARC column" om du føler du har grei forståelse for hvordan ting som blir presentert for deg funker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
8 0
Sitat av cas Vis innlegg
Om du allikevel har tilgang til sveiseutstyr og slikt, ville jeg droppet tanken på spiral og heller laget en kolonnebrenner.
vv tank er et bra utgangspunkt for kokekar, men du må bygge en trinnløs regulator til varmeelementet ettersom varmtvannstankene styres med termostat - noe som ikke er brukendes ved destillering, da det vil støtkoke.

Google "VM kolonne" eller noe sånt, eventuelt "ARC column" om du føler du har grei forståelse for hvordan ting som blir presentert for deg funker.
Vis hele sitatet...

nja, har ikke tilgang på kjølevann der jeg skal sette opp apparatet, Har planer om ei kolonnebrenner med tiden, skal bli bra det. har fåt tak i 5 meter med 25mm kobberrør nå + varmtvannstank, så nå til helga skal det sveises . skal lage den slik at ved senere anledning kan kokekare brukes til en kolone