Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1676
Jeg kom til å tenke på noe litt sært. Hva hvis jeg, en person under 18 år kjøper alkohol i en dagligvarebutikk, for så å anmelde butikken? Vil de automatisk miste sjenkebevilingen? Det var bare en teori, hadde ikke planlagt å utføre den i praksis. Men dersom jeg var en sykt egoistisk person, og bare ville at butikken skulle miste sjenkerettighetene sine.

Jeg ser forresten ut som jeg er noen månder over 20, så selve kjøpet hadde ikke vært noe problem. Det gjelder for det meste å gå til den kassen hvor den sjenerte/svake personen sitter. Eller en utlending som ikke har særlig mye peiling på alder.
Sitat av elkcoc Vis innlegg
Jeg kom til å tenke på noe litt sært. Hva hvis jeg, en person under 18 år kjøper alkohol i en dagligvarebutikk, for så å anmelde butikken? Vil de automatisk miste sjenkebevilingen? Det var bare en teori, hadde ikke planlagt å utføre den i praksis. Men dersom jeg var en sykt egoistisk person, og bare ville at butikken skulle miste sjenkerettighetene sine.

Jeg ser forresten ut som jeg er noen månder over 20, så selve kjøpet hadde ikke vært noe problem. Det gjelder for det meste å gå til den kassen hvor den sjenerte/svake personen sitter. Eller en utlending som ikke har særlig mye peiling på alder.
Vis hele sitatet...
Uten å være satt inn i juss velger jeg å si nei. Det blir som å kjøpe hasj av en person for å å anmelde ham for dopsalg.

Og en ting til; har ikke utlendinger peiling på alder? Bruker de et annet system i utlandet som gjør at det norske systemet blir forvirrende for dem, eller er det bare dumme? Dette lurer jeg på.
Nei, jeg mener ikke inndirekte at utlendinger er dumme mennesker. Men slik som jeg oppfatter det her i byen ihvertfall er utlendinger (jeg snakker ikke om alle) lettere å få kjøpt av fordi de kan undervurdere. Hvordan systemet deres er, varrierer veldig fra land til land. Nå er ikke faktumet at det nødvendigvis er noe gale med dem, men heller at norske ungdommer ser mye eldre ut nå til dags. Veldig mye kan skjule seg bak sminke og klær.
Jeg har tenkt på dette selv, og jeg tror det kan være mulig. Det er butikkens ansvar å passe på at mindreårige ikke får kjøpt alkohol. Med mindre du viser falsk legitimasjon, vil det være butikken som får pes.
For noen år siden, hadde Juvente(?) en aksjon i Bergen. De fikk da kjøpt alkohol på flere butikker i sentrum, uten å vise legitimasjon. Dem var alle under 18 år. Dette ble store avisoppslag av i lokale medier, men dem ble ikke anmeldt hverken av Juvente eller politiet.

Lurer på om butikken fikk en innskjerping fra ledelsen. Jeg har også sett noen lapper på polet der det står: "Under 23 år? Vis legitimasjon!" Kanskje det er en ansvarsfraskrivelse? At det er kjøperens plikt å vise legitimasjon? Jeg tipper her..
Sist endret av reklame; 3. november 2009 kl. 11:11.
Sitat av elkcoc Vis innlegg
Jeg ser forresten ut som jeg er noen månder over 20,
Vis hele sitatet...
Hvor mange mnd? Selv ser jeg ut som jeg er 20 år og 3 mnd. Ser du eldre eller yngre ut enn meg?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvor mange mnd? Selv ser jeg ut som jeg er 20 år og 3 mnd. Ser du eldre eller yngre ut enn meg?
Vis hele sitatet...
Selv ser jeg noen dager eldre ut. For å være eksakt 4 dager, 5 timer og 32 sekunder. Snakk om flaks.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg har også sett noen lapper på polet der det står: "Under 23 år? Vis legitimasjon!" Kanskje det er en ansvarsfraskrivelse? At det er kjøperens plikt å vise legitimasjon? Jeg tipper her..
Vis hele sitatet...
Det er uansett, alltid, selgers plikt å sjekke legitimasjon. Polet vil bare at vi skal være litt medgjørlige, slik at de slipper å spørre hele tiden.
Ved første gangs overtredelse får butikken skriftlig advarsel, ved gjentatte overtredelser blir bevilgningen inndratt.
En Kiwi butikk her fikk en dundrende bot for å selge røyk til mindreårige, hvorvidt dette utøves også ved brudd på alkoholsalg loven vet jeg ikke.
Såvidt jeg vet har mindreårige lov til å kjøpe alkohol, eller det står ingen steds at du ikke har lov til det, selv om du er mindreåring. Men der er under ingen omstendigheter lov å selge alkohol til mindreårige. Så ja, du kan vel anmelde butikken om du virkelig ønsker det. Det er butikken som har brutt loven, og ikke du

Nå har vel butikken strengt tatt ikke skjenkebevilgning, da de har lov til å selge øl, ikke servere.
Sist endret av jokke91; 3. november 2009 kl. 15:09.
Det er lov å kjøpe alkohol, snus, sigarer, sigaretter uten å vise legitimasjon, dette er butikkens ansvar hvis de er usikkre o.l.

Det som blir ulovlig er hvis du viser legitimasjon som ikke er ditt eller er hjemmelaget, da kan egentlig butikken ta deg på dokumentforfalskning og så videre.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
At en butikk får litt pepper fra lenger oppe ville ikke vært så ille. Det er antageligvis verre for den stakkaren som solgte deg alkohol og mest sannsynlig får en solid strekk og i verste fall sparken.
Sats på Rema dersom du er mindreårig, forresten. De spør meg nesten aldri om leg der (fyllte nylig 18, og jeg ser ikke eldre ut enn jeg er), men på Bunnpris etc spør de meg nesten hver gang :P
Butikken er vel pliktig til å spørre om leg dersom du ser ut som du er under 25, tror jeg.
En kammerat hadde det som "jobb" for coop mega e.l. der han prøvde å kjøpe alkohol på forsjellige mega butikker.
Fikk han kjøpt, rapporterte han det til sjefen e.l.

Vet ikka hva som skjedde med butikken/ansatte som solgte, tviler på at de ble anmeldte siden det var samme firma, men de fikk nokk som reklame sier tidliger: innskjerping fra ledelsen.

Selv ser jeg noen dager eldre ut. For å være eksakt 4 dager, 5 timer og 32 sekunder. Snakk om flaks.
Vis hele sitatet...
Nææ? Jeg ser 4 dager, 5 timer og 32 sekunder yngre ut!
Blir sikkert litt offtopic, menmen
Har selv handlet snus på nærbutikken i snart et år, det funker i 80% av tilfellene (er nettop fylt 17). Det som gjelder er å sikte seg inn på litt eldre damer, og ikke prøv engang hvis det står "Butikksjef" på navneskiltet deres.... Nå skal det jo kanskje nevnes at jeg har hatt helskjegg siden konfirmasjonen, men det som gjelder er å ikke være nervøs, lett nok å si, meeget vanskelig å gjøre Pleier også å funke hvis man kjøper f.eks. en brus eller noe, og når hun/han sier "Det blir 12,50" eller noe sånt, bryter du inn midt i setningen og sier "Også en eske general" eller noe Da kobler visstnok ikke hjernen ordentlig, og hvis vedkommende er litt treg, kan det fungere ganske bra