Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 10144
"De fire tiltalte ble dømt til ett års fengsel i saken om Pirate Bay.


I tillegg må de betale 30 millioner svenske kroner i erstatning for fildelingsvirksomheten."

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=562176

Er det riktig at dem får en så streng straff, og hvilke konsekvenser tror du dette vil ha for pirate bay og andre torrentsider?
Diskuter.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Jeg ble litt overrasket her jeg satt!

Trodde egentlig ikke at bevisene var klare nok, men det var de tydeligvis - den svir.
Hvordan skal det gå når de må betale 30 millioner kroner og hva blir konsekvensene for nettstedet etter dette egentlig?
Dette var jo bare første rettsinstans, denne dommen betyr ingenting.
Med tanke på at thepiratebay.org fremdeles er oppe og kjører, så har det vel egentlig ikke så stor konsekvens. Ender vel bare med at eierne av torrent-sider holder seg mer anonyme fremover, og passer på å hoste sidene sine i land der trackere ikke slås ned på.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Dette er en trist dag. Helt tragisk!
De har ikke skadet noen mennesker, eller noe tilsvarende. Alikevel får de strengere straff enn en voldteksmann ville fått! Da er det noe gale med denne verden. Dette virker kjøpt og betalt av bransjen.
Ja se det ja. De ble dømt for søkemotoren sin som leter opp trackers.
Det jeg lurer på da er når Google skal under lupen. Jeg vet fra personlig testing at Google funker utrolig flott til å finne trackers og/eller sider lignendes PirateBay.

Hvis vi ser på dommen så sier den:

«Genom att tillhandahålla en webbplats med, enligt vad tingsrätten funnit, välutvecklade sökfunktioner, enkla uppladdnings- och lagringsmöjligheter samt genom den till webbplatsen knutna trackern har de åtalade främjat de brott som fildelarna objektivt sett gjort sig skyldiga till.»

Jeg vet at Google sin søkemotor også finner ting som f.eks. PirateBay sin søkemotor ikke finner, men burde ikke Google starte å filtrere ut deler av søkeresultatene sine da? Det er ikke mindre ulovlig det Google sin søkemotor gjør.
Sitat av Clr Vis innlegg
Det jeg lurer på da er når Google skal under lupen. Jeg vet fra personlig testing at Google funker utrolig flott til å finne trackers og/eller sider lignendes PirateBay.
Vis hele sitatet...
Problemet er at Google aldri kommer under lupen, siden de er så store.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av Clr Vis innlegg
Ja se det ja. De ble dømt for søkemotoren sin som leter opp trackers.
Det jeg lurer på da er når Google skal under lupen. Jeg vet fra personlig testing at Google funker utrolig flott til å finne trackers og/eller sider lignendes PirateBay.

Hvis vi ser på dommen så sier den:

«Genom att tillhandahålla en webbplats med, enligt vad tingsrätten funnit, välutvecklade sökfunktioner, enkla uppladdnings- och lagringsmöjligheter samt genom den till webbplatsen knutna trackern har de åtalade främjat de brott som fildelarna objektivt sett gjort sig skyldiga till.»

Jeg vet at Google sin søkemotor også finner ting som f.eks. PirateBay sin søkemotor ikke finner, men burde ikke Google starte å filtrere ut deler av søkeresultatene sine da? Det er ikke mindre ulovlig det Google sin søkemotor gjør.
Vis hele sitatet...

Men er det ikke i hovedsak det at de har hatt trackere som er en av grunnene til at det ble rettsak mot de? Google laster ikke opp trackere.
Sitat av obskøn Vis innlegg
Problemet er at Google aldri kommer under lupen, siden de er så store.
Vis hele sitatet...
Det burde da ikke være noe unskyldning, da en del av søkemotoren de bruker ikke er ulovlig. Et umoralsk pluss er jo at hvis de vinner mot Google så blir nok utbetalingsummene skyhøye.
drQ
Egendefinert
Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg vet at Google sin søkemotor også finner ting som f.eks. PirateBay sin søkemotor ikke finner, men burde ikke Google starte å filtrere ut deler av søkeresultatene sine da? Det er ikke mindre ulovlig det Google sin søkemotor gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at formålet spiller inn. Og Google har ikke det samme formålet som TPB.

Forøvrig går det nok en runde eller to til før dette er endelig avgjort.
Dette er absolutt veldig trist ja!
Men, som en av de sa på auitoriumet på TG i år; Utfallet av denne rettsaken har ingeting å si.
Går de fri, har de vunnet kampen. Om de blir dømt, kommer det heller ikke til å skje noen ting.
Piratbukta vil være oppe å gå uansett.
Første rettsinstans har kanskje ikke så mye å si. Dem har anket saken videre til det vi i norge kaller lagmannsretten.

Det er langt fra sikkert at dette blir det endelig utfallet av saken.
Sitat av drQ Vis innlegg
Jeg vil tro at formålet spiller inn. Og Google har ikke det samme formålet som TPB.

Forøvrig går det nok en runde eller to til før dette er endelig avgjort.
Vis hele sitatet...
Torrent-teknologien har ikke som formål å spre filer som er beskyttet av åndeverksloven, men filer generelt. På Piratbukta er jo muligheten til stede for å spre fullt ut lovlige ting, og det ser jeg ikke helt problemet med. De fire burde tross alt ikke bli stilt ansvarlige fordi noen velger å laste opp filer som peker på ulovlige ting. Her er det brukerne som gjør noe ulovlig, ikke opphavsmennene.

Å straffe Piratbukta på dette grunnlaget, blir det samme som å skulle straffe vegvesnet for å bygge veier som gjør det mulig å kjøre over fartsgrensen. Helt på trynet.

Sitat av reklame
Første rettsinstans har kanskje ikke så mye å si. Dem har anket saken videre til det vi i norge kaller lagmannsretten.

Det er langt fra sikkert at dette blir det endelig utfallet av saken.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke sikkert at dette blir det endelige utfallet av saken, men dette viser at det faktisk er mulig å straffe folk for slike aktiviteter. Denne saken kan jo tross alt ende enda verre for opphavsmennene.
Sist endret av Amitabha; 17. april 2009 kl. 11:57.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av daimeno Vis innlegg
Men er det ikke i hovedsak det at de har hatt trackere som er en av grunnene til at det ble rettsak mot de? Google laster ikke opp trackere.
Vis hele sitatet...
Nei, hovedgrunnen skulle være at de hadde bidratt til piratkopiering, ved å tilby en søkemotor for torrents, som i seg selv ikke inneholder noe piratkopiert materiale.


Google er i så fall like skyldig. Om du tar et kjapt google søk på "Index of"+"mp3"+"artistnavn", så finner du treff på filservere direkte.

Og selv om i utgangspunktet er de som hoster serveren som burde være skyldig, så ville i tilfellet med TPB også Google kunne blitt dømt for medskyldig for å hjelpe til å finne serverene...

Så, om ikke Google skal dømmes, blir det feil å dømme TPB
Sitat av reklame Vis innlegg
Første rettsinstans har kanskje ikke så mye å si. Dem har anket saken videre til det vi i norge kaller lagmannsretten.

Det er langt fra sikkert at dette blir det endelig utfallet av saken.
Vis hele sitatet...
Takk, du reddet helga mi
Svelgte kaffen i halsen når jeg leste dette ja :S.
Idiotisk å sammenlikne Piratebay med Google, og jeg er egentlig ikke så veldig overraska over dommen. Piratebay er tross alt laget nettopp for å kunne dele piratkopiert materiale (jada, det er noe lovlig der også, men forsvinnende lite i forhold til det ulovlige - og jeg skal vedde mye på at tallene blir enda drøyere hvis man ser på mengdene som lastes ned istedet for antall torrents), mens det med google er MULIG å FINNE piratkopiert materiale ved å tilpasse søket. Såvidt jeg vet tilbyr heller ikke google noen tracker-funksjonalitet.

At plateselskapenes nåværende forretningsmodell er totalt utdatert, og at de snart må skjønne at de må tilpasse seg markedet, er en annen sak.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitter og laster ned nå bare på pure trass.

Er litt barnslig sånn sett
Sitat av atomet Vis innlegg
Idiotisk å sammenlikne Piratebay med Google, og jeg er egentlig ikke så veldig overraska over dommen. Piratebay er tross alt laget nettopp for å kunne dele piratkopiert materiale (jada, det er noe lovlig der også, men forsvinnende lite i forhold til det ulovlige - og jeg skal vedde mye på at tallene blir enda drøyere hvis man ser på mengdene som lastes ned istedet for antall torrents), mens det med google er MULIG å FINNE piratkopiert materiale ved å tilpasse søket. Såvidt jeg vet tilbyr heller ikke google noen tracker-funksjonalitet.

At plateselskapenes nåværende forretningsmodell er totalt utdatert, og at de snart må skjønne at de må tilpasse seg markedet, er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Veldig gode poeng i denne posten, og jeg er helt enig. Google og piratbukten har hatt helt ulike forretningsmodeller. Google er laget for å tilby søk (i en ganske snever og enkelt forklart form), mens piratbukten er laget utelukkende for å finne opphavsrettslig matriale.
Det jeg ikke har fått med meg er HVA de er dømt for. Noen som gidder gi en kort oppsummering?

Vil det bli en trend at andre sider ikke tør å fortsette?
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Selv om torrentfilene ligger hos TPB og TPB brukes bare til å søke etter opphavbeskyttet materiale er det ikke noe opphavsbeskyttet materiale som ligger på deres servere.

Hvis dere ikke vet hvordan det funker er det slik(tror jeg):

Jeg har en film på pc'en. Lager en torrent, laster den opp til TPB og en haug av folk laster ned torrenten fra TPB. Etter de har lastet ned torrenten og startet den i et bittorrentprogram sender den et signal til TPB sin tracker om at den vil laste ned den filmen. Når min torrent sende signal om at jeg har filmen blir jeg koblet sammen med de som skal laste den ned. Direkte, altså at ip'en min blir sendt til de som laster den ned og omvendt. Trafikken går ikke gjennom trackeren i det hele tatt. Her er et bilde av hvordan det virker:
http://www.pcmech.com/wp-content/upl...bittorrent.gif
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vil det bli en trend at andre sider ikke tør å fortsette?
Vis hele sitatet...
Nei, det vil det nok ikke, men de som driver sidene vil vel prøve å holde seg mest mulig anonyme.
Sist endret av Amitabha; 17. april 2009 kl. 12:53. Grunn: skrivefeil =)
Men sammenlignet med Google, så legger TPB mer opp til at man skal finne trackere til filer med copyright, da du kan gå inn og TPB's søkemotor kan automatisk søke opp filer som f.eks er laget til de forskjellige platformene, OS osv..
Helt lovlig sett mener jeg det er rett at de blir dømt til straff, men personlig står jeg ganske nøytral til saken.
Sitat av obskøn Vis innlegg
Torrent-teknologien har ikke som formål å spre filer som er beskyttet av åndeverksloven, men filer generelt.
Vis hele sitatet...
Og derfor er det ikke oppfinneren av torrent-protokollen som er anklaget heller.
På Piratbukta er jo muligheten til stede for å spre fullt ut lovlige ting, og det ser jeg ikke helt problemet med. De fire burde tross alt ikke bli stilt ansvarlige fordi noen velger å laste opp filer som peker på ulovlige ting. Her er det brukerne som gjør noe ulovlig, ikke opphavsmennene.
Vis hele sitatet...
Hør litt på navnet: PIRATEbay, og spør deg så - er siden laget primært for å dele ting folk ellers måtte ha betalt for (dvs PIRATkopiert materiale), eller er den laget for å dele ting folk ellers ikke måtte ha betalt for ("lovlig" materiale)?

Å straffe Piratbukta på dette grunnlaget, blir det samme som å skulle straffe vegvesnet for å bygge veier som gjør det mulig å kjøre over fartsgrensen. Helt på trynet.
Vis hele sitatet...
Jeg vil heller sammenlikne det med en jaktrifle kontra en TEC-9. Begge deler er skytevåpen, og KAN brukes til mye av det samme. Forskjellen er at en jaktrifle er velegnet til JAKT og "lovlige" aktiviteter, mens en TEC-9 er velegnet til å tømme kuler i stort antall på kort tid utover et relativt stort område på nært hold - dvs nærkamp, som i sivil sammenheng vanligvis henger tett sammen med mord, som er ulovlig. Begge er ganske uegnet til det den andre er god til. Derfor er den ene lovlig, og den andre ikke.
Sist endret av atomet; 17. april 2009 kl. 12:56.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Jeg har lastet ned mye lovlig fra thepiratebay. Det er fordi det er et veldig bra alternativ i forhold til å laste ned fra utgivernes sider. F. eks ubuntu og andre gratisting.
atomet, hva skjer hvis folk begynner å trenge seg inn på "lovlige" public torrents trackere, f.eks NRK sin, for å registrere torrents som inneholder ulovlig materiale? Er dette noe som kunne bli brukt som argument, at TPB har laget en tjeneste som muliggjør fildeling, men brukerne har valgt å dele opphavsrettlig informasjon?
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Det er jo ikke ulovlig å selge trimdeler er det vel? Vet at de kan brukes til å trimme mopeder og andre kjøretøy som skal kjøre på bane, men det brukes jo primært til ulovlig trimming. Det er på en måte det samme.
Sitat av obskøn Vis innlegg
Å straffe Piratbukta på dette grunnlaget, blir det samme som å skulle straffe vegvesnet for å bygge veier som gjør det mulig å kjøre over fartsgrensen. Helt på trynet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Det er jo ikke ulovlig å selge trimdeler er det vel? Vet at de kan brukes til å trimme mopeder og andre kjøretøy som skal kjøre på bane, men det brukes jo primært til ulovlig trimming. Det er på en måte det samme.
Vis hele sitatet...
La oss ikke redusere denne interessante debatten til et clusterfuck av ubrukelige sammenligninger.

The Pirate Bay var og er til for at man skal dele tyvgods med andre. Spørsmålet er og blir om de hadde noe fysisk tilgang til noe som helst piratkopiert selv.

Så hva var det som felte dem, var de slurvete eller ble de dømt for noe som alle andre fra nå av kan bli dømt for i Sverige? (ja, jeg mener selve eierne og driverne av andre piratnettverk)
Sitat av atomet Vis innlegg
Og derfor er det ikke oppfinneren av torrent-protokollen som er anklaget heller.
Vis hele sitatet...
Piratebay er avhengig av torrent-teknologi for at brukerne skal kunne dele filer.

Sitat av atomet
Hør litt på navnet: PIRATEbay, og spør deg så - er siden laget primært for å dele ting folk ellers måtte ha betalt for (dvs PIRATkopiert materiale), eller er den laget for å dele ting folk ellers ikke måtte ha betalt for ("lovlig" materiale)?
Vis hele sitatet...
Jeg er da fullstendig klar over at deres tjeneste er laget primært for å dele ulovlig materiale, men det er noe man forstår ved å høre på hva opphavsmennene selv sier, ikke ved å bare se på navnet de har gitt tjenesten.
----
Det som virkelig kunne ha vært en løsning, var at rettighetshaverne fikk betalt en sum FRA STATEN, ettersom hvor mange ganger materialet deres hadde blitt lastet ned - ihvertfall for ting som bøker, film og musikk. Nærmest som TONO fungerer i dag.

Samme system for programvare ville jo blitt litt værre, siden ting her ofte er voldsomt mye dyrere i innkjøp, og dette i stor grad er ting som kun er for spesielt interesserte, men det burde ikke være umulig å få til en modell der dette også fungerte, ut fra omtrent samme prinsipp.

Sitat av obskøn Vis innlegg
Piratebay er avhengig av torrent-teknologi for at brukerne skal kunne dele filer.
Vis hele sitatet...
Hva så? Det ER ikke Bram Cohen som er saksøkt, det er gutta bak PIRATE BAY.
Jeg er da fullstendig klar over at deres tjeneste er laget primært for å dele ulovlig materiale, men det er noe man forstår ved å høre på hva opphavsmennene selv sier, ikke ved å bare se på navnet de har gitt tjenesten.
Vis hele sitatet...
Ja, det er mange måter du kan se det på, og det er nettopp det som er poenget. Pirate Bay ER laget for å dele ulovlig materiale, selv om det også er mulig å dele lovlig materiale der, og DERFOR er det de som er anklaget, ikke mannen bak torrent-protokollen.
Sist endret av atomet; 17. april 2009 kl. 13:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av tore- Vis innlegg
atomet, hva skjer hvis folk begynner å trenge seg inn på "lovlige" public torrents trackere, f.eks NRK sin, for å registrere torrents som inneholder ulovlig materiale? Er dette noe som kunne bli brukt som argument, at TPB har laget en tjeneste som muliggjør fildeling, men brukerne har valgt å dele opphavsrettlig informasjon?
Vis hele sitatet...
Alle forstår at man ikke kan forhindre at slik skjer, men forskjellen her er vel at NRK aktivt ville fjernet dette innholdet når de blir obs på det.

Lunde og co er fullstendig klar over hva nettstedet inneholder, og de retter seg direkte mot piratnedlastere og -opplastere ved navngivningen av nettstedet og den generelle profilen de gir nettstedet, men de fjerner ikke torrent-filene.
Sist endret av nso; 17. april 2009 kl. 13:16.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
----
Det som virkelig kunne ha vært en løsning, var at rettighetshaverne fikk betalt en sum FRA STATEN, ettersom hvor mange ganger materialet deres hadde blitt lastet ned - ihvertfall for ting som bøker, film og musikk. Nærmest som TONO fungerer i dag.
Vis hele sitatet...
..og da vil det gå utover skatten vår.
Sitat av tore- Vis innlegg
atomet, hva skjer hvis folk begynner å trenge seg inn på "lovlige" public torrents trackere, f.eks NRK sin, for å registrere torrents som inneholder ulovlig materiale? Er dette noe som kunne bli brukt som argument, at TPB har laget en tjeneste som muliggjør fildeling, men brukerne har valgt å dele opphavsrettlig informasjon?
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok at så lenge NRK gjør det de kan for å FJERNE alt av ulovlig materiale pronto, og gjør en god innsats på dette, så vil det ikke bli noe problem. Nettopp fordi de dermed ikke legger til rette for piratkopiering, men bruker torrentprotokollen på en 100% lovlig måte.
Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg tror nok at så lenge NRK gjør det de kan for å FJERNE alt av ulovlig materiale pronto, og gjør en god innsats på dette, så vil det ikke bli noe problem. Nettopp fordi de dermed ikke legger til rette for piratkopiering, men bruker torrentprotokollen på en 100% lovlig måte.
Vis hele sitatet...
Sitat av nso Vis innlegg
Alle forstår at man ikke kan forhindre at slik skjer, men forskjellen her er vel at NRK aktivt ville fjernet dette innholdet når de blir obs på det.

Lunde og co er fullstendig klar over hva nettstedet inneholder, og de retter seg direkte mot piratnedlastere og -opplastere ved navngivningen av nettstedet og den generelle profilen de gir nettstedet, men de fjerner ikke torrent-filene.
Vis hele sitatet...
Vil man da kunne si at hvis TPB faktisk hadde fjernet materiale på forespørsel, så kunne de kanskje unngått en dom i denne instansen? For det er jo begrenset, selv for TPB, hvor mye ressurser man kan benytte på å forhindre ulovlig aktivitet på siden. Politiet vet jo veldig godt selv hvilke strekninger som benyttes aktivt for å bedrive dragrace, men det er ikke ressurser.
Dette kommer jo til å bli anket til øverste instans. For å så bli skrevet inn i grunnloven. Foreløpig synes jeg ikke saksgangen er så interressant, blir mer spennende å se hva som skjer senere. Da de virkelig store spørsmålene kommer frem.
Sitat av daimeno Vis innlegg
..og da vil det gå utover skatten vår.
Vis hele sitatet...
Tja... For deg og meg kan du heller si det som at det vi nå stjeler, ville vi ha betalt for over skatten.

De som faktisk ville ha betalt noe mer hadde jo vært de som aldri kjøper noe musikk e.l. i alle fall, det er klart, det er sånn både forsikring og skatt fungerer, og sannsynligvis ville ikke dette behøve å bli en kjempesum for hver av oss i det hele tatt, jeg vil tro man kunne komme unna med noen høyst overlevbare beløp.

I 2008 omsatte platebransjen i Norge for ca 600 millioner. Nå har jeg ikke nøyaktige tall på antall nordmenn i arbeid her, men la oss si at det er 2 mill - da ville det bety 300 kr pr snute. For dette beløpet ville ALLE i Norge ha 100% fri tilgang til musikk. I tillegg kunne man sannsynligvis ha kuttet en god del "fordyrende mellomledd" med "min" modell, så beløpet kunne tilogmed ha blitt kutta en del.

Poenget er at man trenger en bedre modell en dagens. Når man så tar med at de som skaper materialet MÅ få betalt på en eller annen måte for jobben de gjør, og fildeling 100% sikkert har kommet for å bli, så er det ikke så veldig mange andre alternativer igjen.

Sitat av tore- Vis innlegg
Vil man da kunne si at hvis TPB faktisk hadde fjernet materiale på forespørsel, så kunne de kanskje unngått en dom i denne instansen? For det er jo begrenset, selv for TPB, hvor mye ressurser man kan benytte på å forhindre ulovlig aktivitet på siden. Politiet vet jo veldig godt selv hvilke strekninger som benyttes aktivt for å bedrive dragrace, men det er ikke ressurser.
Vis hele sitatet...
Ikke bare på forespørsel, men på eget initiativ, og i så stor grad at det var vanskelig å finne noe piratmateriale der - ja, da tror jeg faktisk de ikke bare ville ha sluppet dom, men aldri ha blitt anmeldt i det hele tatt. De måtte nok ha lagt mye ressurser i det til å begynne med, men mindre og mindre etterhvert. Akkurat som vi gjør med tagging på husveggen her hos oss - vi måtte ut og male over titt og ofte til å begynne med, men nå er det stort sett aldri noen som gidder å tagge der, fordi de vet at det blir fjerna raskt samme hva.
Sist endret av atomet; 17. april 2009 kl. 13:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atomet Vis innlegg
Tja... For deg og meg kan du heller si det som at det vi nå stjeler, ville vi ha betalt for over skatten.

De som faktisk ville ha betalt noe mer hadde jo vært de som aldri kjøper noe musikk e.l. i alle fall, det er klart, det er sånn både forsikring og skatt fungerer, og sannsynligvis ville ikke dette behøve å bli en kjempesum for hver av oss i det hele tatt, jeg vil tro man kunne komme unna med noen høyst overlevbare beløp.

I 2008 omsatte platebransjen i Norge for ca 600 millioner. Nå har jeg ikke nøyaktige tall på antall nordmenn i arbeid her, men la oss si at det er 2 mill - da ville det bety 300 kr pr snute. For dette beløpet ville ALLE i Norge ha 100% fri tilgang til musikk. I tillegg kunne man sannsynligvis ha kuttet en god del "fordyrende mellomledd" med "min" modell, så beløpet kunne tilogmed ha blitt kutta en del.

Poenget er at man trenger en bedre modell en dagens. Når man så tar med at de som skaper materialet MÅ få betalt på en eller annen måte for jobben de gjør, og fildeling 100% sikkert har kommet for å bli, så er det ikke så veldig mange andre alternativer igjen.
Vis hele sitatet...
Denne modellen, eller en utvikling av den, er jeg helt enig i! Det blir noenlunde det samme som at når du er syk kan du gå til legen (til SVÆRT redusert pris, i forhold til det det ville kostet hvis vi kjørte finanssystem slik USA).
Nå har jeg ikke noen tall på hva filmindustrien omsatte for men mulig det er noen åpning for en lik modell her?

Alt i alt er jeg tilhenger av at alle er med å bidrar med økonomien sin til felleskapet.
er det helt på jordet å foreslå en demonstrasjon mot den svenske ambaseden? Vise at norge ikke støtter en håpløs dom...
Sitat av BuzzR Vis innlegg
er det helt på jordet å foreslå en demonstrasjon mot den svenske ambaseden?
Vis hele sitatet...
Ja, det er det.
Å foreslå det er på jodet, men å faktisk gjennomføre det, ja.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hva så? Det ER ikke Bram Cohen som er saksøkt, det er gutta bak PIRATE BAY.
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt noe annet? Poenget mitt var at torrent-teknologien ikke nødvendigvis blir brukt til bare å spre ulovlige filer, men også lovlige filer.

Sitat av atomet
Ja, det er mange måter du kan se det på, og det er nettopp det som er poenget. Pirate Bay ER laget for å dele ulovlig materiale, selv om det også er mulig å dele lovlig materiale der, og DERFOR er det de som er anklaget, ikke mannen bak torrent-protokollen.
Vis hele sitatet...
Haha, jeg har ikke sagt en døyt om mannen bak torrent-protokollen, det er det du selv som gjør.
Sitat av BuzzR Vis innlegg
er det helt på jordet å foreslå en demonstrasjon mot den svenske ambaseden? Vise at norge ikke støtter en håpløs dom...
Vis hele sitatet...


Gjør vi ikke?

Nei, det er ikke helt på jordet. Det er bare barnslig.
Sist endret av gulunderstrek; 17. april 2009 kl. 14:08.
Sitat av BuzzR Vis innlegg
er det helt på jordet å foreslå en demonstrasjon mot den svenske ambaseden? Vise at norge ikke støtter en håpløs dom...
Vis hele sitatet...
Neida, bare begynn i forveien du så kommer vi andre etter hvert..
Sist endret av Gamgee; 17. april 2009 kl. 14:11.
Hvorfor diskutere denne saken i det hele tatt? Det er som Peter Sunde sier, et teater for media, og TPB nyter godt av den ekstra reklamen de får. De har ikke hatt mer trafikk siden "Piracy Kills Music"-kampanjen holdt på!

Saken har enda to rettsinstanser den skal gjennom, hvor du kan banne på at den blir dømt og frikjent for helt andre ting enn det tingretten fant på. Slik er rettsystemet.
Sitat av obskøn Vis innlegg
Har jeg sagt noe annet? Poenget mitt var at torrent-teknologien ikke nødvendigvis blir brukt til bare å spre ulovlige filer, men også lovlige filer.



Haha, jeg har ikke sagt en døyt om mannen bak torrent-protokollen, det er det du selv som gjør.
Vis hele sitatet...
Idiot. Det var du som dro inn torrent-protokollen til å begynne med -
http://www.freakforum.nu/forum/showp...0&postcount=13

...og denne rettssaken dreier seg ikke i det hele tatt om torrent-protokollen - hadde den gjort det, så hadde det vært bram cohen som stod tiltalt.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Neida, bare begynn i forveien du så kommer vi andre etter hvert..
Vis hele sitatet...
hehe, omw,

forslaget var helt på jordet, mottatt og notert
Jeg syntes det er en alt for hard og urettferdig straff, hvis man skal sammenligne.
En mann voldtok ei jente her i sverige for litt siden, det ble rettsak, jenta sa at han hadde gjort det og sånnt, men etter litt så tok hun selvmord, og de har ikke noe fast bevis lenger så det kan være at mannen ikke blir dømt. Mannen hadde også litt kriminell bakgrund, tror faktisk at han hadde voldtat fler enn bare hun, men det er jeg ikke 100% sikker på.
Bare se forskjellen, det er urettferdig.

Link:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4894727.ab
Sist endret av FaLcOn; 17. april 2009 kl. 14:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tore- Vis innlegg
Vil man da kunne si at hvis TPB faktisk hadde fjernet materiale på forespørsel, så kunne de kanskje unngått en dom i denne instansen? For det er jo begrenset, selv for TPB, hvor mye ressurser man kan benytte på å forhindre ulovlig aktivitet på siden. Politiet vet jo veldig godt selv hvilke strekninger som benyttes aktivt for å bedrive dragrace, men det er ikke ressurser.
Vis hele sitatet...
Her har du et godt eksempel på hva ThePirateBay gjør med forespørsler om å fjerne kopibeskyttet materiale...

De bruker resursene andre veien, for å forhindre at materiale blir fjernet, samt henge ut dem som foreslår det...

Sitat av TPB
Nice graphs for the law firms who don't get the hint above:

(we used to have a nice graph here, but it's simpler to just say: 0 torrents has been removed, and 0 torrents will ever be removed.)
Vis hele sitatet...
Har funnet frem T-skjorta mi jeg... "Legal downloads are killing piracy", sådet.
Jeg sier lykke til til Piratbukta, i mine øyne har de gjort absolutt ingenting galt, og hadde de gjort det burde de ha vært anmeldt før de pådro seg en gjeld på 30m.
Sitat av atomet Vis innlegg
Idiot. Det var du som dro inn torrent-protokollen til å begynne med -
http://www.freakforum.nu/forum/showp...0&postcount=13

...og denne rettssaken dreier seg ikke i det hele tatt om torrent-protokollen - hadde den gjort det, så hadde det vært bram cohen som stod tiltalt.
Vis hele sitatet...
Hold deg for god til å gå til personlig angrep, mister. Jeg sier ikke noe om Cohen, og sier heller ikke at noen skal bli straffet på grunn av torrent-protokollen. Piratebay trenger torrent-protokollen for å kunne være med å spre ting, det har jeg dog sagt, men å kalle meg idiot på grunnlag av det, er bare helt på trynet. Den eneste grunnen til at jeg drar frem protokollen i denne diskusjonen, er fordi den er aktuell når det dreier seg om trackere. Å bruke torrent-protokollen er lovlig, og piratebay legger bare til rette for at brukerne skal kunne benytte denne tjenesten. Det ligger over hodet ikke noe ulovlig på serverne dere, i hvert fall om jeg skal bedømme ut ifra hva jeg har lest i media, og derfor mener jeg heller ikke at de skal kunne straffes.
Sitat av obskøn Vis innlegg
Hold deg for god til å gå til personlig angrep, mister.
Vis hele sitatet...
Å kalle en spade for en spade er ikke personangrep.

Torrent-teknologien har ikke som formål å spre filer som er beskyttet av åndeverksloven, men filer generelt. På Piratbukta er jo muligheten til stede for å spre fullt ut lovlige ting, og det ser jeg ikke helt problemet med. De fire burde tross alt ikke bli stilt ansvarlige fordi noen velger å laste opp filer som peker på ulovlige ting. Her er det brukerne som gjør noe ulovlig, ikke opphavsmennene.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke skjønner at det du sier her, er totalt irrelevant, så beklager, da er du idiot. Det er INGEN som har sagt at torrentprotokollen har som formål å spre ulovlig kopiert materiale, så hvorfor du drar inn det i det hele tatt skjønner jeg fremdeles ikke. Nettstedet Piratebay har derimot helt klart som formål å spre ulovlig kopiert materiale, og om måten de gjør det på er ulovlig eller ikke i henhold til svensk lov, er nettopp det denne rettsaken handler om. Her er det da selvsagt selve prinsippet det er snakk om, at man ikke legger ut selve materialet, men at man legger ut en link til en fil som forteller hvordan man kan skaffe materialet. Selv om TPB skulle tape, så vil heller ikke dette si at torrents i seg selv blir ulovlig, bare at man kan dømmes for å dele/legge til rette for deling av piratkopiert materiale, uavhengig av teknologien som benyttes.

Jeg tror nok enden på visa vil bli at de blir dømt, samme hvor mange ganger de anker, men jeg håper de ender opp uten bøter/erstatningskrav i den størrelsesordenen der og heller bare betinget fengsel. Dette har tross alt vært et helt klart gråområde, så kan man heller dømme strengere i senere saker.
Sist endret av atomet; 17. april 2009 kl. 18:03.