Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 3885
Da jeg var i parken å lekte med nevøen min (1 år) så kom det en dame på lekeplassen med sønnen sin (også ca.1 år) i lenke!!

Altså, hun hadde et armbånd, med en halv meter snor til et annet, lite armbånd til sønnen.

Jeg ble forskrekket og visste ikke om jeg skulle si ifra eller ikke. Men søsteren min syns ikke det var så big deal... hun sa: kanskje mora har vondt i ryggen ellerno.

Etter at damen hadde latt ungen være "fri" i 5 min skulle hun ta det på igjen, men ungen ville ikke. Han skrek noe helt sinnsykt, og hun måtte til med kraft. Det virket ikke akkurat som hun hadde vondt i ryggen for å si det sånn.

Hva syns dere? Har dere sett noe lingnende? Tror dere det selges i barnebutikker å sånn?
Sist endret av Mjirt; 25. august 2007 kl. 18:54.
Har ofte sett damer på byen med slikt. Ikke en lenke på armen, men et belte/sele barnet har på seg rundt kroppen, hvor det er festet et bånd på ryggen på ca. 1m elns, som mor/far holder. Tipper de bruker det for at barna ikke skal forsvinne i store folkemengder. Ser ikke helt grunnen til det på en lekeplass da. Så lenge det ikke var mange folk der?

Edit: Har ikke peiling, men vil tro det selges i samme butikker som man får kjøpt barneutstyr som vogner osv..
Sist endret av Olav; 25. august 2007 kl. 19:02.
Limited edition
Moff's Avatar
Med tanke på hva ungen kan finne på i trafikken uten en slik lenke så synes jeg det er greit. Man bruker gjerne samme system i skibakken, men det ser jo livsfarlig ut. Har skjedd mer en en gang at jeg har havnet mellom mor og barn når de kommer susende nedover i 80 km/t...
hvis den lille gutten hadde en "lenke" fra arm til arm høres jo det helt sykt ut... Det blir jo sånn fengselsaktig det..
Sist endret av detos; 25. august 2007 kl. 19:18.
Mjirt's Avatar
Trådstarter
netopp. Og han hylskreik og gjorde alt han kunne i sin makt for å ikke la mora ta det på.
Enig her, barn med lenker/bånd i stor trafikk og i store folke mengder er helt OK for meg (men det kommer ann på om hvor gamlelt barnet er, og om barnet er funksjonshemmet). Men er det snakk om i en park med ett mindre antall mennesker, forhåpentlivis ingen trafikk og barnet er i stand til å gå på en nogenunde måte, er dette betraktet som barnemisshandling ifølge meg. Barn bør være fri og aktive i store uteområder, det er jo anbefalt av de som kan det med barn og barneoppdragelse. Hvis det er slik at foreldrene går med lenke/bånd festet til sitt barn hele tiden, så lurer jeg på om det barnet får lov til å ha venner, eller i det hele tatt være ute av huset uten at foreldrene følger med? Men lenker/bånd er jo ifølge meg mer vanlig til de aller minste barna, de litt større barna bør være fri både i store folkemengder og i trafikk. "Ei hand å holde i" funger veldig bra til dem!
Herregud.. en LENKE? som i en lenke av stål?
for meg er det gærnt nok at lenken går fra arm til arm... hadde jo iogforsei (eller hvordan det skrives) vært greit hvis det hadde vært en sele festet til ryggen på et vis..
Tja.. Her omkring er det helt vanlig å lenke sammen barnehagebarna når de skal på tur, så man ikke mister noen. Dog brukes ikke lenker av typen "fangehull", men snarere litt mindre truende snorer som de enten har bundet fast i parkdressen eller holder i hånda.

Folk må få velge selv hvordan de oppdrar barna sine, noen holder barna hardt i hånden og nekter å slippe taket, andre bærer på dem hele tiden mens noen setter på dem bånd. Så lenge det ikke brukes til avstraffelse e.l. ser jeg ikke de helt store problemene. Selv om jeg personlig ikke ville brukt bånd.
Jeg kunne nok være troendes til å ha et lite barn i lenke på f.eks en flyplass eller et overfullt kjøpesenter, men i en park? Da kan man likesågodt la dem sitte i bur hele dagen.
Jeg hadde ikke hatt noe imot å "lenke" barna mine, dersom jeg hadde hatt noen, og vi skulle ha gått i store folkemengder, hvor de lett kan tulle seg bort.

Men i en park, det er "litt" på kanten.
Men jeg ville heller ikke hatt lenka rundt hånda på ungen, men heller rundt magen, for da blir det ikke så vondt for barnet når man drar i lenka/snora/tauet.

Kanskje hun dama var sånn super paranoid, for at noen skulle stjele barnet hennes.
Eller kanskje noen har stjålet barnet hennes før, og at hun er redd for at det skal skje igjen.
Hmmm...
Enkelte unger er rabiate jævler, som egentlig bare kan lære seg til å gå med lenke først som sist, ettersom de nok ganske kvikt kommer til å fyke på cella anyway...
Sitat av GothQueen
Kanskje hun dama var sånn super paranoid, for at noen skulle stjele barnet hennes.
Eller kanskje noen har stjålet barnet hennes før, og at hun er redd for at det skal skje igjen.
Hmmm...
Vis hele sitatet...
hmm... ja, det kan jo faktisk hende, man skal jo egentlig ikke dømme folk man ser på gaten..
jeg gikk vist i lenke da vi var i uSA en gang:P
Mamma sa jeg var så vill og hadde så lyst til å utforske.
Dette er et kjent fenomen blandt foreldre som har unger som de ikke vil miste.
Sitat av pedjo
Dette er et kjent fenomen blandt foreldre som har unger som de ikke vil miste.
Vis hele sitatet...
Fornuftige foreldre
Sitat av Mjirt
netopp. Og han hylskreik og gjorde alt han kunne i sin makt for å ikke la mora ta det på.
Vis hele sitatet...
Du mener sånn som barn skriker når mødrene vil kle på dem ... ?
Barn skriker for mye rart, du bør ikke basere noe på det.
Faen meg sjuke saker. Unger skal jo ikke holdes på plass mot sin vilje. Heller bedre at man bærer dem enn at de blir lenket fast.
jeg gikk i bånd i perioder når jeg var yngre. Var relativt kjapp til beins=P
også hadde jeg en tendens til og stikke av..
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hei jeg går med hunden min i bånd, burde jeg få tilsnakk.

Vet du hvofor jeg går med hunden min i bånd? For og ha kontroll på hunden.

Et barn på 1 år vil gjerne utforske litt den og (sammenligner ikke på noen måte en 1 åring mentalt med en hund) men en 1 åring vil gjerne kikke rundt alene og utforske litt, jeg finner det verken ubekvemt, rart og ikke minst trangen til og måtte kaste dette opp på et forum.

Jeg skjønner godt at folk gjør dette, snakker av erfaring. Har tvillingsøsken.

Gjerne litt humor og se noen som går med et barn i bånd, men ikke noe mer.
Jeg syns ikke at det å gå med bånd er noe kjempeproblem, men behandlingen ungen fikk var jo ikke av de bedre. Å bli tvunget med makt til å gå med et bånd på en lekeplass er litt banalt. Jeg ville heller ha leid ungen min (om jeg hadde hatt en), men et bånd er å gå litt drastisk til verks, spesielt når det ikke er i store mengder med folk.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Gest, vet ikke om du har søsken eller barn eller hva du en har.

Men jeg som har to små søsken vet at det og ha dem i bånd hvis du skal gå tur med dem er en meget god ide.

Si foreksempel bror/søster/barnet ditt. Sier "Jeg vil ha en is" du sier "nei" barnet begynner og skrike. Gir du da barnet en is?.

Du skal kle på et barn for at barnet skal i barnehagen, ungen begynner og skrike for barnet vil ikke ha klær på. Dropper du klærna og lar ungen bli hjemme da?.

Av og til må du faktisk være litt drastiske med småunger, og same shit om det er store mengder folk til stede. Du viser at ungen skal vise respekt for deg og det er god moral ovenfor ungen.

Mitt syn på saken.
Sitat av comi
Gest, vet ikke om du har søsken eller barn eller hva du en har.

Men jeg som har to små søsken vet at det og ha dem i bånd hvis du skal gå tur med dem er en meget god ide.

Si foreksempel bror/søster/barnet ditt. Sier "Jeg vil ha en is" du sier "nei" barnet begynner og skrike. Gir du da barnet en is?.

Du skal kle på et barn for at barnet skal i barnehagen, ungen begynner og skrike for barnet vil ikke ha klær på. Dropper du klærna og lar ungen bli hjemme da?.

Av og til må du faktisk være litt drastiske med småunger, og same shit om det er store mengder folk til stede. Du viser at ungen skal vise respekt for deg og det er god moral ovenfor ungen.

Mitt syn på saken.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det en viss forskjell på sakene. Selvsagt ville jeg ikke gitt meg tvert på noen av dine eksempler, men å ha ungen i bånd hjemmefra og til en lekeplass er å overdrive det.

Det er mitt syn på saken
Faen, blir enda mere sur av og lese det du skrev.. At det er mulig og gjøre sånt med ungene sine! Når man er små skal man være barn, og ikke være som fengsels fugler(bli straffa for noe).. Det er helt sykt..

La oss se det på en annen måte, at gutten hadde gjort noe dumt.. Sikkert sørt mat ved matbordet, man kan faen ikke gjøre sånt med små unger.. Umulig

Og en annen måte, vis hu var redd for sønnen, så kan hu ihvertfall FØLGE med på ungen sin, istdet enn å prate om moten, til andre mødre..

Sikkert sånn Saddam Hossein ble til (at jeg gidder og skrive navnet hans med store bokstaver en gang!) Jeg blir så jævlig provisert av sånne.. Hva faen skal det bli av gutten? En som bor som morra si til hu dæver? Så blir ungen så alene, så ungen tar livet av seg!? HALLO DET NORSKE FOLK... VÅKN OPP!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
RosaKarpe.

Hvis det er meg du refferer av skjønner jeg ikke døyten av det du sier.

Men skal prøve og forstå.

Gutten ble nok ikke straffet, men ble heller passet på. Si du har et barn som er urolig og du bor i en storby. La oss si oslo. Og skal hjem, vil du heller ha den urolige ungen din i bånd. Eller vil du ha ungen drep? Dvs at ungen springer ut i gaten.

Moren paste sikkert godt på sønnen sin, hvordan kan du bare pøse på og si at hun mest sannsynlig pratet mote med andre mødre?.

At du sammenligner situasjonen med saddam hussein er litt bissart.

Det er opp til ene og enhvær foreldre til og oppforstre ungen sin, enten og gå i bånd eller og ikke gå i bånd.
Referte til han som starta topic'en.. Men uansett, du setter faen ikke ungen i bånd.. Har _mennesker_ blitt dyr? ER du er ordentlig mamma/pappa så klarer du og holde orden på ungen din ass.. En del av og være barn er og ha FRIHET, være barn, ha det gøy.. Ikke gå rundt i bånd som ett jævla dyr.. Da tenker man rett og slett ikke med huet..

OG nei, og sammenligne med Saddam synes jeg ikke blir feil.. Saddam har sikkert (sier ikke, men sikkert) blitt oppdratt feil.. Derfor er han der han er idag.. Foreldre har MYE og si, selfølgelig har miljø og diverse andre ting også og si, men foreldre har mye og si..!
Sitat av comi
Moren paste sikkert godt på sønnen sin, hvordan kan du bare pøse på og si at hun mest sannsynlig pratet mote med andre mødre?.
Vis hele sitatet...
Eksempel!
Sist endret av RosaKarpe; 26. august 2007 kl. 03:45.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Det er en forskjell på og gå i bånd med et barn 1-4 en 4-60 år hvis du skjønner poenget mitt.

Et barn på 4 år er ikke like viltert som et barn i 1-3 års alderen. Du må nesten skjønne at foreldrene vill ha orden på barna sine i offentlige parker o.l.

Du vet tydelighvis b.l.a ikke hvor lett det er og miste et barn av syne. En av mine tvillingsøsken forsvant i bø telemark på et halvt sekund og da var hun langt på vei. Og det var letemannskaper som fant henne.

Søsteren min er 3 år.

Ang. Saddam opplegget ditt. Han trenger nødvendighvis ikke og bli dårlig oppdratt, men heller at han gjerne også har funnet på det selv. Ta hitler som et eksempel. Hitler ble ikke tatt i bånd og hitler ble ikke slått. Hitler hadde personlige politiske meninger som han ville ytre. Helt sikkert samme dealen med Saddam Hussein.
Sist endret av comi; 26. august 2007 kl. 03:47.
Nei jeg skjønner ikke poenget ditt..
Det med søstern din, da vil jeg bare si at du eller foreldrene dine er dårlig til og passe på barn.. Ikke noe frekt.. Men har man valgt og få barn, må man ofre mye.. DVS, bruke minst 18 år på og passe på dette barnet.. sånn er det..!

Kjente du Hitler siden du vet så mye om han du eller?
Sist endret av RosaKarpe; 26. august 2007 kl. 03:49.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Nei men det er et punkt i historien jeg fordyper meg innpå ettersom jeg finner det intresangt.



Dårlig til og passe barn, så hva er du? Ei barnehagepike som passer barn hele dagen? Etter hva du har utalt deg om så vet du ingenting om små unger og burde heller ikke utale deg om et område du ikke kjenner.

Muligens du klarer og dele kroppen din i 2 og springe i 2 rettninger. det klarer hverken meg min mor eller min stefar.

Men som sagt atter engang mitt syn på saken, la foreldrene velge. Ettersom du faktisk er dine foreldres ansvar helt til du er myndig. Dvs 18 år. Og jeg betviler ikke at det er lovlig for det er nok ingen lov som sier noe på det.

Så om noen vil gå tur med sin 10 år gamle sønn so what? Kanskje han er hyper? Kanskje mora vil ha kontroll? Det er opptil foreldrene dine hvordan de oppforstrer deg.
Sitat av RosaKarpe
Nei jeg skjønner ikke poenget ditt..
Det med søstern din, da vil jeg bare si at du eller foreldrene dine er dårlig til og passe på barn.. Ikke noe frekt.. Men har man valgt og få barn, må man ofre mye.. DVS, bruke minst 18 år på og passe på dette barnet.. sånn er det..!

Kjente du Hitler siden du vet så mye om han du eller?
Vis hele sitatet...
Og du kjente Saddam eller?

Personlig syns jeg det ikke er noe galt å ha ett barn i bånd, men da helst i form av en sele festet til overkroppen eller rundt livet, og ikke rundt armen.
I parken burde kanskje ungen fått mer frihet, men ingen her vet morens grunnlag for dette. Kanskje hun (som tidligere foreslått) har mistet barnet sitt en gang, eller kanskje barnet har løpt av gårde og mot trafikken. Jeg kan da skjønne at en mor blir urolig.
Jeg kan faktisk skjønne at en mor er urolig for sitt barn i noe som fredlig som en park, man vet aldri.

Så selv er jeg ikke i mot bånd, men kanskje på ett litt passende sted en rundt armen.
[ironi]Liker å ha småsøskenene mine i halsbånd med jernlenke så de ikke stikker av, og med munnkurv på så de holder kjeft, så får jeg diskutert sex, dop og syretechno med kameraten min.[/ironi]

Skjerp dere folkens, det er ikke verdens undergang. Ungen skriker like jævlig om du prøver å gi den tran, som nevnt tidligere. Så lenge ungen ikke får angst og psykiske problemer av denne "lenken", utover det den ville fått av en helt gjennomsnittlig og vanlig oppdragelse, er det ingenting annet enn en fordel for alle parter. Minst like gale å gå rundt å bære på ungen sin.
Hvis et barn kan komme i skade for å tegne på de hvite veggene hjemme, skal man da forby barnet å eie fargestifter? Eller om det kan falle ned fra lekestativet, skal det da ha hjelm?

Om en liten fyr er nysgjerrig på verden og kan:

- brenne seg på brennesle
- skrubbe opp knærne
- snakke ("heiheidædædææææ") med fremmede
- hilse på en skjære
- stjele andres barns leker
- falle i vannpytt
- møkke til klærne

er det foreldrenes (eller den som passer på) jobb å veilede barnet i verden. Og lekeplassen er en stoooor verden for en baby på ett år. Bruke tid og interesse, ikke være lat. Ikke tjore fast en liten fordi han gjør det som er naturlig å gjøre for å lære. Dersom man med tillitsfull og kjærlig men fast hånd viser barnet at man kommuniserer om tingenes tilstand fremfor å forby dem er jeg ganske sikker på at småen vil lære følgende av nevnet punkter:

- brennesle svir, ligg unna!
- mamma/pappa/omsorgsmenneske har plaster, dessuten finnes blod og skrubbsår er vondt
- man får hyggelig tilsnakk evt avvisning av den fremmede, verdt å få med seg!
- skjærer kan ikke snakke menneskespråk
. andres leker kan man låne, ikke ta. Da kommer bare de voksne og tar den fra meg igjen
- vannpytter er våte og man blir våt og det er ubehagelig. Men de voksne har jo skift til meg
- møkk er digg, klær kan vaskes.

Har man satt barn til verden må man også sørge for ay det blir skikkelige folk av dem. Da nytter det ikke å være så lat at man har barnet sitt i bånd. Hva skal barnet lære da? I beste fall at verden er bare farlig siden mamma er så redd.

Lurer på om disse foreldrene også binder barna fast utenfor butikker også, særlig de aller mest fristende? For all del, hold mennesker borte fra det som frister, så de ikke lærer en dritt om hvor grensene går, eller hvor mye en potteplante (eller magen) tåler av gnaging på den for den saks skyld.
Sist endret av robinson; 26. august 2007 kl. 05:30.
Casja det du referer til er mere eller mindre vanlige ting som vil skje i et hjemme miljø. La meg sette det litt på spissen som det ville blitt i oslo.

Trafikk. Ungen blir kjørt på. Det er ikke sikkert at den lærer at å bli kjørt på gjør vondt. Beveglige gjenstander kan ikke alltid stoppe på en 5 øring.
De kan ta kontakt med uønskede elementer som narkomane og andre ting du ikke har til hensikt og lære dem om enda.
Barnet kan forsvinne i en stor folkemengde og bli panisk akkurat som du som foreldre vil bli når du oppdager at barnet er borte.
I noen situasjoner vil jeg si at og lenke barnet til deg selv er greit. Er det fare for liv og helse til barnet så vil jeg si at det er en helt grei metode og bruke innimellom men ikke til daglig
Helt greit om ungen er festet til båndet med en sele eller noe, men å taue fast ungen i hendene høres ikke så gøy ut...
Sitat av mp34567
Casja det du referer til er mere eller mindre vanlige ting som vil skje i et hjemme miljø. La meg sette det litt på spissen som det ville blitt i oslo.
Vis hele sitatet...
Hva med å bruke den gammeldagse metoden, holde i hånda eller bære barnet? Det har i hvert fall fungert lenge.
hehe husker naboen hadde ungen sinn i bånd, knytt fast til altan. Ungen satt og hylte fordi den ikke hadde rekkevide på mer en ca: 1m og ikke kom til lekene sine.
Naboens hund såm og var knytt fast i bånd på siden av ungen gnall den og pga ungen
Sitat av kenneth199
Hva med å bruke den gammeldagse metoden, holde i hånda eller bære barnet? Det har i hvert fall fungert lenge.
Vis hele sitatet...
La oss si ungen er 3 år da veier den en del. Og la oss innsee det damer i 40 åra har ikke akkurat den beste armstyrken her i landet. Og be at de skal bære barnet rundt i hele oslo er ikke akkurat den enkleste måten. Holde i hånda tja..... hva er egentlig forskjellen om du har et armbånd på ungen eller holder den i hånda?
Dessuten er det som regel bæreposer i begge hendene på mor så da ser jeg ikke noe galt med å bruke et slags bånd på ungen
Synes det er galskap at unger skal gå i bånd. Barn bryr seg ikke om regler, den eneste måten å lære på er hvis de lærer av sine egene feil, og det gjør de. De må lære at hvis man ikke er forsiktig går det galt. Skrubsår er en del av oppveksten, tipper den ungen i bånd aldri kommer til å få noe bein i nesa.
Jeg håper bare ikke Norge blir som USA:
Løping er ulovlig på skolen, for barna kan få skrubbsår!
Og foreldrene sier:
Det var helt grusomt! En gang såg jeg en nesten kollisjon mellom to barn! Løping er farlig!

Errr...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av comi
Det er en forskjell på og gå i bånd med et barn 1-4 en 4-60 år hvis du skjønner poenget mitt.

Et barn på 4 år er ikke like viltert som et barn i 1-3 års alderen. Du må nesten skjønne at foreldrene vill ha orden på barna sine i offentlige parker o.l.

Du vet tydelighvis b.l.a ikke hvor lett det er og miste et barn av syne. En av mine tvillingsøsken forsvant i bø telemark på et halvt sekund og da var hun langt på vei. Og det var letemannskaper som fant henne.

Søsteren min er 3 år.

Ang. Saddam opplegget ditt. Han trenger nødvendighvis ikke og bli dårlig oppdratt, men heller at han gjerne også har funnet på det selv. Ta hitler som et eksempel. Hitler ble ikke tatt i bånd og hitler ble ikke slått. Hitler hadde personlige politiske meninger som han ville ytre. Helt sikkert samme dealen med Saddam Hussein.
Vis hele sitatet...
edit: Man går rett og slett ikke med barn i bånd (med mindre man har 5 småtroll med ADHD. Barn skal gjøre dumme ting og lære av det. Greit nok at barn "kan" bli borte. Det har skjedd med lillebroren min på malorka på en strand med 30.000++ folk, men man skal ikke bruke bånd av den grunn. Hvis man bruker bånd på ungen sin til vanlig er man en dårlig forelder. Enten gir du faen i å følge med på barnet ditt, ellers er du ikke konsekvent nok til å lære barnet å høre på hva du sier. Det finnes selvfølgelig unntak, men dersom barnet ditt f.eks. har ADHD og er uten medikasjon, må man rett å slett ha øynene plantet på barnet HELE tiden, ikke sette det i bånd!

OT. Hitler likte å bli urinert og få ekskrementer i munnen. Med andre ord, han hadde en bæsj-tiss fetisj. Han sørget for at flere av hans elskerinner begikk selvmord. Han var også til en viss grad incest. Hitler hadde en problematisk oppvekst. For alt vi vet kan han ha gjeldt under båndtvang. Hans politiske og personlige meninger var hinsides all forstand. Han var en sosiopat.
Sist endret av nilsern; 23. september 2007 kl. 19:49.
GothQueen: Løping er forbudt på ungdomsskole og VGS der jeg bor. Vet ikke hvordan det er på barneskolen.
kaptein snus syns det her e bra. Meget bra
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av GothQueen
Kanskje hun dama var sånn super paranoid, for at noen skulle stjele barnet hennes.
Eller kanskje noen har stjålet barnet hennes før, og at hun er redd for at det skal skje igjen.
Hmmm...
Vis hele sitatet...
Eller kanskje det er hu som har stjålet ungen, og har den lenka fast til seg for at den ikke skal stikke av?
Vil ikke slikt gi barnet en psykologisk traume?
Tipper ungen vokser opp til å bli SM-pornostjerne.
Tror nok det skal litt mere til å gi et barn et varig psykologisk traume du. Barn er ikke så skjøre gjenstander som vi skal ha det til.
Finnes jo de såkalte løvetannbarna som det snakkes om som har blitt normale fungerende mennesker til tross for at de har vokst opp under helt uakseptable forhold
drQ
Egendefinert
Kunne tenkt meg en bedre beskrivelse av "båndet" her.

Er det virkelig lenke (type metall/kjetting?) og på begge hendene? Bare det å bruke noe slikt høres jo forkastelig ut.

Har derimot innimellom sett "bånd" som er festet på noenlunde samme måte som en ryggsekk (over hele overkroppen). Disse ser ut som om de selges på samme måte som barnevogner.

Ellers sier jeg meg enig med de fleste andre. En ting er å bruke bånd i store folkemengder hvor ting kan skje fort og uansett hvor godt man følger med. Er man i en park eller noe lignende får man la ungen løpe litt fritt og heller følge med selv. Man kan ikke erstatte seg selv med et tau.
Jeg går utifra at det er snakk om en slik vevd selebånd-greie. Hadde jeg vært i en storby på ferie - f.eks. i London i verste rushen og skulle ta t-banen, fly (også i Norge) el.l., så hadde jeg også tatt sele på ungen min. Hvis noen hadde synes det var barnemishandling, fikk de bare synes det. Jeg er sikker på at jeg ikke ville fått barnevernet på døren, og at de fleste over 18 år ville forstått meg - spesielt de som har barn selv. Normalt ville jeg ikke brukt en slik sele/bånd. Det ville kun vært i unntakstilfeller som nevnt ovenfor.

Lekeparker er til for at barn skal utvikle seg. Her skal de trene opp kroppen sin, og mestre nye ting. Har man et bånd på seg, sier det seg selv at det ikke er mulig. Da kan de like gjerne være hjemme. Hvis denne lekeparken er veldig farlig, så kunne hun vel heller gått i en mindre lekepark, gjerne med gjerde og grind. Men det er gjerne en historie bak som vi ikke kjenner til. Kanskje ungen har rabies og springer rundt og biter andre barn - hvem vet?
Det er ikke uvanlig at folk har unger i bånd når de er ute på tur. Ser at det er veldig mye folk her som ikke har unger selv som uttaler seg. Unger kan være raske og et slikt bånd er for ungens egen beskyttelse, og ikke et torturinstrument som brukes fordi mor/far er slemme folk som heller vil snakke om mote og fotball og binder ungen fast i parkbenken. Litt overreagering å hisse seg opp på et forum pga et unyansert innlegg fra en som ikke er kjent med metoden/bruken.

Jeg har barn, har aldri brukt bånd/lenke, men ser helt klart at det kan være fornuftig i noen situasjoner. Barn er forskjellige, og noen (alle) barn trenger faktisk beskyttelse mot seg selv i den alderen (det burde igrunn ikke overraske folk, med mindre de aldri har hatt med små barn å gjøre).
Sist endret av bo1e; 25. september 2007 kl. 11:30.
hm når ble vi bikkjer