Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 839
jeg søkte lit rundt her på forumet, og fant en link til en side som forklarer hvordan jeg forandrer den kjedelige grå scrollbaren, men det står at den kun vises i IE5+

jeg bruker kun FF2.0+ og lurte derfor på hvorfor de modifiserte scrollbarene bare vises i IE, og om det er en måte jeg kan fikse dette på, for siden jeg lager nå, har svart bakgrunn, og scrollbaren blir litt midtstillt, derfor ser det temmelig dumt ut med en grå scrollbar.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Nei, du kan ikke fikse det ved hjelp av html/css i firefox, noe som også er korrekt siden css ikke skal brukes på den måten.
Du får enten revidere designet eller gå for en løsning med javascript eller lignende. Sistnevnte anbefales dog ikke.
ok. takk for hjelpen.

er det forresten noen grunn til at dette kun funker i IE?
Fordi det ikke er korrekt CSS. Det er bare noe tull som Microsoft har slengt sammen.
ok.. merkelig, men uansett, takk for hjelpen... må nesten revurdere hele oppsettet nå...
Gyldig css eller ikke. Det er mye ugyldig css som virker i alle browsere.

Uansett; En browser skal vise en webside. Scrollbaren er ikke en del av websiden, men en del av browseren. Noen browsere tillater at websider tukler med dem, andre ikke.

Når det gjelder surferen, så kan du trøste deg med at de som synes den grå scrollbaren er kjedelig, trolig har endret den til noe mer spennende. F.eks. den superglossy blå overkill xp-looken *grøsse*.

Skal jeg generalisere, så vil jeg tørre å påstå at surfere som liker at websider kan tukle med browseren deres (f.eks. endre på scrollbaren), trolig er de som bruker internet explorer.

Hvorfor har du en scrollbar midt på siden da? Iframe? Det er sikkert ikke så gale som du skal ha det til. Husk at surferne er vant til å se den grå scrollbarer på alle websider de er på.
ja jeg driver med noe frame greier... er ikke helt ekspert på diverse ting enda, og kan bare html, og litt css, men han ene jeg har siden sammen med, insisterer på å ha et reklame banner rett under headeren på siden vår, så om vi skal ha det må jeg skifte ut hele siden til frames og sånn, så det går an å skifte ut reklamebanneret etterhvert, uten å måtte skifte på 300 undersider samtidig.

dette gjelder alt annet og, gjør det enklere for meg, som er eneste webdesigner av oss, til å forandre på menyer og sånn uten for mye html kluss på alle undersidene.
Det kan du vel bruke PHP til.

Dette putter du under headeren:

Kode

<?php
include("banner.html");
?>
Og i banner.html lagrer du koden som brukes til å vise reklamen.
Min scrollbar er ikke kjedelig grå, men i blått glass. Hvordan skal CSS klare å påvirke den? Form-elementer og scrollbarer styres av operativsystemet (OS X i mitt tilfelle) og er derfor ikke lett å style.
Sitat av fuzzy76
Min scrollbar er ikke kjedelig grå, men i blått glass. Hvordan skal CSS klare å påvirke den? Form-elementer og scrollbarer styres av operativsystemet (OS X i mitt tilfelle) og er derfor ikke lett å style.
Vis hele sitatet...
på interfacelift.com har dem mange feete skins til mac os x...

Link til fete skins
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av fuzzy76
Min scrollbar er ikke kjedelig grå, men i blått glass. Hvordan skal CSS klare å påvirke den? Form-elementer og scrollbarer styres av operativsystemet (OS X i mitt tilfelle) og er derfor ikke lett å style.
Vis hele sitatet...
Det er vel nødvendigvis ikke helt sant, og kommer an på nettleseren. I windows bruker verken Firefox eller opera eller safari for den del, win api'et og har dermed form-elementer og scrollbars som er uavhengige av operativsystemet.
Form-elementer er jo relativt enkelt å style med css når det gjelder farge, størrelse, font o.l. med noen unntak.