Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 12185
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Russ er ment for avganselever.

Russen er for å feire at du er ferdig med videregående.

Men problemet nå, er at utdanningsmannen i Akershus har sent et brev til alle videregående skoler, om at vi ikke får lov til å være russ.

Men dette har vi gledet oss til siden vi var bitte små, og vil ikke la dette ødelegge hele drømmen.

Så derfor gikk vi ned til rektor og spørte om en forklaring.

Han sa at han ikke hadde noen konktret svar, men måtte forholde seg til brevet han fikk.

Han sa derfor at vi ikke får lov til å gå i russeklær, og hvis vi gjør det, så ødelegger vi for alle de andre russene.


Problemet er bare at vår skole, og EN annen skole i Akershus tar dette seriøst. Ingen andre skolen bryr seg om svartrussen. Så da sitter vi igjen uten russeklær mens vennenevåre er russ.

Kan skolen gjøre dette? Kan de nekte oss å gå i russeklær? Er russetiden i regi av skolen?

Hva syntes dere? Hva kan vi gjøre?
Pft, svartruss er da per definisjon ikke russ.... Russetiden var oprinnelig for å feire fullført artium og oppnådd studiekompetanse. Yrkesfag har egentlig ingenting med russetiden å gjøre, dere har jo bare hengt dere på en tradisjon som ble skapt av de som tok artium.
Altså, svartruss ER jo ferdige med videregående. Rødruss, derimot, har jo mer utdanning i sikte. jeg ser virkelig ikke problemet her.
Det er i og for seg ikke noe problem, sånn rent utover at svartruss ikke burde være russ. Og det at helse og sosial (eller wtf dem nå kaller det nå) er blåruss, det er en skam for de som i sin tid tok videregående utdanning innen økonomi. Helse og sosial burde vært svartruss, på lik linje med yrkesfag, rett og slett for å symbolisere at disse ikke har generell studiekompetanse.
Mener å huske at vi hadde noe liknende en gang i tiden jeg var russ. Endte ihvertfall med at vi ble blåruss istendenfor. (tidligere var skolen delt i svart og blåruss)
Jeg er helt enig i at russetradisjonen egentlig skal være forbeholdt de som har tatt artium, tradisjonen tro. Er ikke forøvrig mange av disse svartrussene 17 år? Må være rimelig kjipt å ikke kunne komme inn på ditt eget "russe"arrangement fordi du ikke er gammel nok til å være på utested.

edit:
Sitat av Bjølg
Altså, svartruss ER jo ferdige med videregående.
Vis hele sitatet...
Men de fleste av dem har vel ikke noen som helst fullført utdannelse, i og med at de ikke er ferdige med lærlingetiden? Ergo blir det vel mer korrekt om de isåfall tar sin "russefeiring" etter endt lærlingetid når fagbrevet er på plass.
Sist endret av Marken; 21. september 2007 kl. 13:05.
Randalv:

Skal man først gå inn på den argumentasjonen er det en skam at man i det hele tatt er russ. Tradisjonen med russefeiring var at når man var FERDIG med eksamen feiret man at man hadde bestått og var ferdig med artium.

Nå til dags fester man FØR man er ferdig og eksamensresultatene blir i mange tilfeller ødelagt av nettopp denne festingen. Hele russefeiringen er en farse som har mistet all sin verdi. Man burde avskaffe alt av russefeiring, eller gjennopprette den til å være en feiring av at man var ferdig (altså flytte den til etter eksamen var bestått)

Hele russebegrepet er altså så utvannet at det er revnende likegyldig om noen vil være svartruss, eller om helse og sosial vil være blåruss. Det er bare bullshit hele greien likevel...

EDIT: Meitemark: Var ikke blåruss tradisjonelt sett de som hadde økonomisk relaterte fag? Eller?
Sist endret av Cikey; 21. september 2007 kl. 13:05.
Slik har det vært i mange år i rogaland.. Var også sånn når jeg var russ i 2005
Sitat av Randalv
Pft, svartruss er da per definisjon ikke russ.... Russetiden var oprinnelig for å feire fullført artium og oppnådd studiekompetanse. Yrkesfag har egentlig ingenting med russetiden å gjøre, dere har jo bare hengt dere på en tradisjon som ble skapt av de som tok artium.
Vis hele sitatet...

Etter studiereformen har yrkesfaglig studieretning studiekompetanse, akkurat som allmennfag.

Sitat av Marken
Jeg er helt enig i at russetradisjonen egentlig skal være forbeholdt de som har tatt artium, tradisjonen tro. Er ikke forøvrig mange av disse svartrussene 17 år? Må være rimelig kjipt å ikke kunne komme inn på ditt eget "russe"arrangement fordi du ikke er gammel nok til å være på utested.

edit:


Men de fleste av dem har vel ikke noen som helst fullført utdannelse, i og med at de ikke er ferdige med lærlingetiden? Ergo blir det vel mer korrekt om de isåfall tar sin "russefeiring" etter endt lærlingetid når fagbrevet er på plass.
Vis hele sitatet...
Allmennfag har jo heller ikke fullført noen utdannelse, skal en se slik på det.

Blåruss har vært i alle år, og heller ikke de hadde artium.

Sitat av Randalv
Det er i og for seg ikke noe problem, sånn rent utover at svartruss ikke burde være russ. Og det at helse og sosial (eller wtf dem nå kaller det nå) er blåruss, det er en skam for de som i sin tid tok videregående utdanning innen økonomi. Helse og sosial burde vært svartruss, på lik linje med yrkesfag, rett og slett for å symbolisere at disse ikke har generell studiekompetanse.
Vis hele sitatet...
Du roter med begrepene her. De har selvfølgelig generell studiekompetanse. Men artium har de ikke.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Men kan skolen nekte oss å være russ?
Eller gå i russeklær?
Sitat av Sceptic
Men kan skolen nekte oss å være russ?
Eller gå i russeklær?
Vis hele sitatet...
Vel, tror faktisk det er russestyret som bestemmer hvem som får være russ.
Sitat av Sceptic
Men kan skolen nekte oss å være russ?
Eller gå i russeklær?
Vis hele sitatet...
Det er vel opp til hver enkel elev å bestemme selv hva slags klær en går i, sålenge de ikke er av støtende sort.
Russefeiringen er ikke arrangert av skolen, så de kan etter min mening ikke bestemme dette..

Registrer deg og klassen på Russ.no og se om det ikke er mulig å få tilsendt klær og evt til privatadresser istedet for skoleadressen..

Ang. farger

Rød - Allmenne fag
Blå - Økonomirettet fag
Sort - Yrkesrettede fag (H&S faller og inn her, ja)
Hvit - Kristenruss
Grønn - Landbrukskolen
Orange - Ferdig med Videregående
Rosa/Lyseblå - Ferdig med barnehagen.
Sist endret av Lanjelin; 21. september 2007 kl. 13:43.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av MartinB
Vel, tror faktisk det er russestyret som bestemmer hvem som får være russ.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som kan hindre deg i å gå med russeklær. Det er heller ingen som kan straffe deg for det.
Grønn = Landbruksskole her i gården.

Forøvrig tror jeg ikke de kan nekte deg/dere gå i russetøy, spesielt ikke ettersom flertallet av VG2 vil gjøre det (?) - blir vanskelig for en rektor å utvise/straffe et helt trinn?

Hvilken skole er dette snakk om?
Endra på grønnfargen, ja

Offtopic: nso, faen ta signaturen din, har ikke rukket å lese boka ennå...
Kaunda: Det er ingenting som heter artium lengre.

Og nei, folk som går på yrkesrettede fag får ikke generell studiekompetanse. Det er derfor de kan ta det over fire år (istedenfor tre) og slik få generell studiekompetanse også.

Det er også mulig å ta spesiell studiekompetanse (f.eks idrettsfag får dette) som vil si at det er begrenset hvilke studiemuligheter de har videre siden de ikke har den generelle studiekompetansen.
super offtopic: drmight, han lyver..:P jeg måtte spørre en kar i klassen min om det var sant.. noe det ikke var
Det er nå dere i hvertfall skal være russ. Personer som selv vil være russ kjøper russeklær og diverse annet for sine egne penger. Det er ikke noe som noen kan gjøre for å stoppe dere. Det er ingen som kan fortelle dere hva dere skal eller ikke skal ha på dere av klær så lenge dere bare ikke er (for) nakne. Russefeiringa skjer også på fritiden. Greit nok, blir kanskje noen knuter å ta på skolen, men ellers er det lite de skal blande seg inn i.
Sitat av nso
Det er ingen som kan hindre deg i å gå med russeklær. Det er heller ingen som kan straffe deg for det.
Vis hele sitatet...
Nei, men de kan forhindre deg i å være med på diverse russetreff.
Litt off-topic, men drmight, er man ikke orangeruss etter ungdomsskolen?
Skal dere protestere, bli rosa-russ!
Sitat av nso
Det er ingen som kan hindre deg i å gå med russeklær. Det er heller ingen som kan straffe deg for det.
Vis hele sitatet...
Hehe... Nei, jeg er enig; ingen kan straffe deg for å gå med russeklær. Det skulle sett ut:

"Den som urettmessig ifører seg russedrakt, kan Straffes med Bøter eller Fengsel inntil 1 Aar."
Sitat av blueh
Litt off-topic, men drmight, er man ikke orangeruss etter ungdomsskolen?
Vis hele sitatet...
Har skrevet feil av en eller annen grunn.. får ikke til å endre heller...så her kommer det på ny (og forhåpentligvis uten mer feil...)

Rød - Allmenne fag
Blå - Økonomirettet fag
Sort - Yrkesrettede fag (H&S faller og inn her, ja)
Hvit - Kristenruss
Grønn - Landbrukskolen
Orange - Ferdig med Ungomskolen
Rosa/Lyseblå - Ferdig med barnehagen.
Sitat av nso
Det er ingen som kan hindre deg i å gå med russeklær. Det er heller ingen som kan straffe deg for det.
Vis hele sitatet...
Jo - det finnes regler mot uniformering i skolen. Benyttes flittig av skolene på sørlandet for å dempe russeferingen så mye som mulig.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Svartruss er jo bare tull og kadaver!

"Wohooo! Kom 'an gutta! Vi stikker på Russekro!"
*stoppa i døra*
"Har dere legitimasjon?"
*halvparten må tusle hjem for de er under 18*

Høres ut som en jævlig kjip russefeiring å ikke sleppe inn på noen arrangementer!
hva skal skolen gjøre med det da.
Ingen regler som sier det her jeg er (tror jeg da)
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg synes ikke VG2-elever bør få bli Russ. De er oftest under 18 og har derfor ikke noe som helst i russeklær å gjøre. Etter min mening. Selv ender jeg opp som rødruss, og jeg går ikke allmennfag. Media får også studiekompetanse, drmight.
hva med å bare drite i russegreia og drikke seg maurings?
Sitat av styggen
hva med å bare drite i russegreia og drikke seg maurings?
Vis hele sitatet...
Enig med du... Jeg har aldri fattet poenget med å være russ. Kanskje for at jeg kommer fra en bygd hvor hele russetiden går ut på og gå i russeklær å drikke seg drita. Kun en ungdomsfest blir arrangert av russen hvor flertallet er 14-15 år. Jeg kjøpte russeklær for at jeg fikk de sponsa, men hadde det ikke vært for det så hadde jeg aldri brukt 2-3000 av mine egne penger på klær når jeg kunne ha kjøpt alkohol for de.

Ellers er min mening at de som vil skal vel få være svartruss (og andre farger selvsagt). Hvorfor ikke? For å holde på en forbanna tradisjon som allerede er forandret seg til å feire før eksamen? For min del virker dette som "Jeg er rødruss, ergo så er vi best og svartruss suger"-fenomenet som jeg hørte igjennom hele russetiden. Yrkesfagene har skapt sin egen lille tradisjon iført svarte klær. Lev med det

Mange skoler her i landet har jo lagt forbud mot å vise navle, etc.. Så jeg ser ikke hvorfor de ikke kan legge forbud mot russeklær. Men hva som er russeklær er jo en definisjon? Om det blir et slikt forbud så kan du jo bare kjøpe klær som det ikke står russ noen steder på.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire
Jo - det finnes regler mot uniformering i skolen. Benyttes flittig av skolene på sørlandet for å dempe russeferingen så mye som mulig.
Vis hele sitatet...

Men dette er vel bare noen skoler som har, og skal opplyses i skole reglemanget som man får utdelt ved skolestart?
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Sceptic
Men dette er vel bare noen skoler som har, og skal opplyses i skole reglemanget som man får utdelt ved skolestart?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro det. I vårt reglement står det i alle fall at vi ikke har lov til å bære klær med legaliseringssymboler. Det er så klart noe annet (jeg vil ikke sammenligne "ja til narkotika" med "russ 2008"), men de har jo lov til å gjøre sånt.
Sist endret av Moff; 21. september 2007 kl. 19:16.
hadde vert gøy og skaffet seg en "ja til narkotika" t-skjorte bare for og provosere skolen :P
noen som vil sponse meg?
Å nekte yrkesfagelever å være russ er som å nekte homofile å gifte seg.
Sist endret av xtapolapocetl; 21. september 2007 kl. 23:00. Grunn: typo
Jesus. Dette gjentar seg HVERT ÅR! Almennruss tror de er så jævlig mye viktigere i og med at de har gått 3 år skole. Seriøst, hele poenget med RUSS er at det beviser at man er ferdig med skole, og kan gå enten ut i jobb eller gå videre på høyere utdanning! Det viser ikke at du har gått 3 år.

Neste almennruss som i det hele tatt prøver å si noe sånt til meg, blir jeg å måkke ned.

Hadde jeg vært dere, hadde jeg gitt meg en lang faen, bestilt russeklær + jævlig mye brennvin og festa som faen i Mai Gled dere
Sist endret av margido; 21. september 2007 kl. 23:26.
Sitat av xtapolapocetl
Å nekte yrkesfagelever å være russ er som å nekte homofile å gifte seg.
Vis hele sitatet...
Eh, nei....

Sitat av margido
Jesus. Dette gjentar seg HVERT ÅR! Almennruss tror de er så jævlig mye viktigere i og med at de har gått 3 år skole. Seriøst, hele poenget med RUSS er at det beviser at man er ferdig med skole, og kan gå enten ut i jobb eller gå videre på høyere utdanning! Det viser ikke at du har gått 3 år.

Neste almennruss som i det hele tatt prøver å si noe sånt til meg, blir jeg å måkke ned.

Hadde jeg vært dere, hadde jeg gitt meg en lang faen, bestilt russeklær + jævlig mye brennvin og festa som faen i Mai Gled dere
Vis hele sitatet...
Gikk Yrkesfag, 3år utdannelse..
VK2 Automasjon ^^
Det å si at vi som går yrkesfag ikke 'fortjener' å bli russ, er som Xtapola sa; Å nekte homofile å gifte seg. Hvis dere allmenn tullinger har så satans mye imot det, se på "Svartruss" som VÅR tradisjon. Ikke deres. Vi har akkurat like mye rett til å bli russ som dere har!

Om vi så skal fjerne svartruss, hvorfor ikke fjerne yrkesfag, ettersom 'Allmenne folk' er så mye bedre enn alle andre.


"Du vil kjøpe en kotelett, sier du ? Beklager, men det har vi ikke, ettersom det ikke er slaktere, kjøttskjærere eller butikkslaktere i Norge .."
Sist endret av Lille Nikotin; 21. september 2007 kl. 23:38.
Dumt og kaste bort penger, karakterer og fravær på og være russ:P
det er jo for og feire at skolen er ferdig,
Almen må jo videre til neste år uansett, de har da ikke altfår mye og feire.

btw.
De som går yrkesfaglig så tar et påbygningsår til studiekompetanse og deretter tar en skikkelig utdanelse og får jobb.
De er russ 3 ganger?
Sitat av drmight
Eh, nei....



Gikk Yrkesfag, 3år utdannelse..
VK2 Automasjon ^^
Vis hele sitatet...

Hva er poenget ditt? 2 års utdannelse har like mye rett til å være russ som 3årig da hovedpoenget med å være russ er å feire at du er ferdig med skole og kan gå ut i jobb.
Sitat av Evelen2
De som går yrkesfaglig så tar et påbygningsår til studiekompetanse og deretter tar en skikkelig utdanelse og får jobb.
De er russ 3 ganger?
Vis hele sitatet...
Jeg kunne gjort dette, men valgte å ikke være russ på Vk2. Og ikke alle som er ferdig med allmenn går på skole året etter. Folk som meg f.eks.
Sitat av Lille Nikotin
Det å si at vi som går yrkesfag ikke 'fortjener' å bli russ, er som Xtapola sa; Å nekte homofile å gifte seg. Hvis dere allmenn tullinger har så satans mye imot det, se på "Svartruss" som VÅR tradisjon. Ikke deres. Vi har akkurat like mye rett til å bli russ som dere har!

Om vi så skal fjerne svartruss, hvorfor ikke fjerne yrkesfag, ettersom 'Allmenne folk' er så mye bedre enn alle andre.


"Du vil kjøpe en kotelett, sier du ? Beklager, men det har vi ikke, ettersom det ikke er slaktere, kjøttskjærere eller butikkslaktere i Norge .."
Vis hele sitatet...
Du blir fryktelig oppildet over noe som i bunn og grunn er en ganske så idiotisk tradisjon slik den gjennomføres av de fleste. Det at du er klar for å danne konfrontasjonsfront mot disse imaginære diskriminerende allmennelevene over så lite gjør at jeg tenker at du kanskje ikke bør være russ.

Seriøst, hvorfor så mye mas rundt den mest idiotiske tradisjonen som finnes blant ungdom? Det tidsbestemte konformistiske opprøret har gått ut på dato for lenge siden og det å slenge inn en haug 17-åringer i blandingen kan vel neppe sies å gjøre saken bedre. Er det ikke greiest å ta russefeiringen når man er helt ferdig med yrkesfaglig utdanning, hvis man absolutt må? Er ikke i mål før praksis er fullført synes jeg, men folk må selvsagt få gjøre som de vil - men det finnes en god del mennesker som nok småfniser over dette lille forsøket på å "få lov til å være russ" når russen stadig klamrer seg til den desperate ideen om at det de gjør er sprøtt, opprørsk og morsomt. Vil du gjøre opprør mot det etablerte? Drit i snekkerbuksene.
frykt ikke, russ er oppskrytt uansett.
Off-topic:

Cikey: Idrettsfag får også generell studiekompetanse, men man har ikke muligheten til å velge blant så mange fag som man kan på allmenne. Jeg gikk hvertfall ut idrettslinja i 2006 og fikk generell studiekompetanse.
Sitat av dico
Enig med du... Jeg har aldri fattet poenget med å være russ. Kanskje for at jeg kommer fra en bygd hvor hele russetiden går ut på og gå i russeklær å drikke seg drita. Kun en ungdomsfest blir arrangert av russen hvor flertallet er 14-15 år. Jeg kjøpte russeklær for at jeg fikk de sponsa, men hadde det ikke vært for det så hadde jeg aldri brukt 2-3000 av mine egne penger på klær når jeg kunne ha kjøpt alkohol for de.
Vis hele sitatet...

krype du rundt naken med ei tuborg i handa ?
Poenget med å være russ er? Har aldri sett poenget med å være russ. Kommer ikke til å være det heller. Fest kan man dra på uansett. Jeg har egentlig ikke vært så mye på fest. Var vel bare en gang, på 18 års dagen min. Ble sikkelig stein på sprit.. (shots..) Jeg klarte faktisk å gå noenlunde rett.. Uansett så har jeg ikke lyst til å bli alkoholiker før jeg blir 25 år.

Mulig at jeg er rar, men jeg har egentlig aldri brydd meg om hva folk sier om meg.

Har aldri hørt om at man ikke får lov til å gå i russeklær hvis man ikke er ferdig på skolen eller ikke er 18 år gammel.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Når jeg gikk ut fra VK1 yrkesfaglig for en del år siden så var det ikke engang aktuelt å være russ. Det var ingen interesse for det, med tanke på at godt over halvparten var under 18.
Var liksom ikke så mye stas da.

Nå i fjor gikk jeg allmennfaglig påbygg, og ble russ, men jeg gjorde ikke noe ut av det.
Russetida er HELT feil plassert(sånn rundt eksamensforberedelse).
Og forsåvidt er russen en gjeng drittunger.. Fikk en følelse av at jeg gikk i barnehagen, og ikke tredje året på videregående.

Får si som den gamle læreren min; De hadde alle eksamener rundt Mai, og i Juni var de russ og festa ræva av seg, for da var de ferdige med alt på skolen
Jeg går en yrkesretta linje og er russ. Eneste kriteriet for at vi fikk være russ, var at vi ikkr blr svartruss...
greit for oss!
Hvis vi ser bort i fra hvilken utdanning etc, så skjønner jeg ikke maset om at 17-åringer "plutselig" skal få bli russ. Inntil noen år siden, så var det faktisk slik at de som begynte rett på 3-åring videregående etter ungdomsskolen var russ når de var 17/18 år. Teoretisk var vel 2/3-deler 17 år. 18-årsgrense på russe-arrangementer fantes ikke. Alkoholden drakk vi fra innerlomma el.l., ikke for 50kr "halvliteren" over bardisken. Hva skjer med verden?!
Sitat av juzz
Jeg går en yrkesretta linje og er russ. Eneste kriteriet for at vi fikk være russ, var at vi ikkr blr svartruss...
greit for oss!
Vis hele sitatet...
er ikke yrkesretta svart da?
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Trådstarter
Sitat av Evelen2
er ikke yrkesretta svart da?
Vis hele sitatet...
jo, men samme som jeg gjør. vi får ikke lov å være svartruss, så har ingen annen utvei enn å bestille rød-russeklær.