Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4938
Heisann

Nå har det seg slik at min "kjære" søster har hatt ekstremt dilla på gitar det siste året, og ønsker seg veldig en gitar-forsterker til å bruke sammen med pappas gamle el-gitar (en fender ettellerannet) til sin bursdag som er nå snart..

Problemet er bare at jeg har null peiling på hva som er bra og ikke på dette markedet, og kjenner heller ikke til noen andre jeg kan spørre, så tenkte jeg kunne prøve meg her

Eneste kriteriene jeg egentlig har er prisen, som gjerne kan ligge et sted mellom 1000 - 1500kr

Brukt eller nytt spiller i utgangspunktet ingen rolle, men jeg har en sterk følelse av at dette er noe som kanskje kan lønne seg å kjøpe brukt?


(ps. jeg blir borte til lørdag, så får ikke svart igjen før da, men håper på mange gode anbefallinger til jeg er tilbake )
Jeg snakker i mot meg selv nå, menmen..
Hvorfor ikke være en ekstra snill bror og kjøp denne pakken til henne.
http://www.riff.no/butikk/product_in...debcb9375f0722

PS. Jenter kan ikke spille gitar, med mindre det er "fløtepusrock".
(Det finnes sikkert noen få unntak, men disse er ukjente for meg.)

edit: Det er synd å si, men jeg driter i om noen tar seg nær av meningene mine.

edit2: Ta en sjekk her inne.
http://www.riff.no/butikk/
Sist endret av Arnie; 31. desember 2004 kl. 10:32.
Kjøp en Marshall forsterker.

Du får ikke store forsterkeren for 1500 kr, men en 15 W burde gå greit.

Har en slik selv og den spiller høyt nok for å øve på et middels stort rom.
15W forsterker holder å bruke når man skal spille alene eller bare jamme med en kompis på et rom. Sålenge ikke altfor høye trommer er involvert bare.

Ville kikket på QXL og din lokale musikkforhandler etter brukte amper først.

Jeg hadde gått for en Roland (utmerket gode nybegynner-amper), på rundt 15W. De kommer med mange effekter til en lav pris, og med god kvalitet. En kamerat har en Roland på 35 Watt og den er herlig!

www.kickmusic.no

gitarforsterkere ---> Roland ---> Den på 15W koster 990 kroner,
et fantastisk kjøp!

-------------

Og jenter som spiller gitar er da bare fett
NB: For all del ikke kjøp den billige pakken på 1695,- på Riff som han andre sa, billigmerke gitar og enda mer billigmerke forsterker.

Hvis hun allerede har Fender-gitar (kongegitarer) å øve med, hvorfor kjøpe en egen gitar til henne som antagelig suger hardt og hellig? Bruk heller penga på en god forsterker!
Sist endret av vetlus; 31. desember 2004 kl. 12:00.
Du snakker sant der vetlus! En Roland er et meget godt kjøp til første øvingsampen...

I dette pristillfellet er en Roland Cube 15 en perfekt løsning!

Ikke tenk en gang på den pakken med gitar og amp.. Dårlig gitar, dårlig gitarreim, dårlig jack, dårlig amp....
BergLove: Det er nybegynnersett!
Om du kjøper en dyr, blir du noe bedre gitarist av det? NEI!
Derfor ville jeg gått for en billig pakke. Og hatt det kanskje to år og gått videre derfra.
Spiller selv bassgitar og vet at ØVING, ØVING og ØVING er cluet for å bli en bedre musiker.
Jeg har sett folk som kjøper dyre bassgitarer og leser en hel haug med kjedelig teori..Og jeg er flinkere enn dem.
La henne spille på din fars gitar. Å kjøpe en billiggitar til henne vil bare ødelegge spillegleden siden den vil låte heilt for jævlig.
Skjekk ut kjøp/salg på musikkweb.no
Opprinnelig postet av Arnie
BergLove: Det er nybegynnersett!
Om du kjøper en dyr, blir du noe bedre gitarist av det? NEI!
Derfor ville jeg gått for en billig pakke. Og hatt det kanskje to år og gått videre derfra.
Spiller selv bassgitar og vet at ØVING, ØVING og ØVING er cluet for å bli en bedre musiker.
Jeg har sett folk som kjøper dyre bassgitarer og leser en hel haug med kjedelig teori..Og jeg er flinkere enn dem.
Vis hele sitatet...
Hun har jo allerede sin fars Fender å öve på. Hvorfor skal han kjöpe en billig drittgitar til henne.
Gitaren du viser til er sikkert ok å begynne med men ingen vits når hu allerede har en Fender.

Roland cube 15 er som nevnt tidligere en topp nybegynnerforsterker. Fölger med kjekke effekter også.
Opprinnelig postet av BergLove
Du snakker sant der vetlus! En Roland er et meget godt kjøp til første øvingsampen...

I dette pristillfellet er en Roland Cube 15 en perfekt løsning!

Ikke tenk en gang på den pakken med gitar og amp.. Dårlig gitar, dårlig gitarreim, dårlig jack, dårlig amp....
Vis hele sitatet...
Det er mye mer morsomt å øve hvis du har utstyr som låter nogenlunde bra.

Vil anbefale Cuben eller Microcuben..
Den er genial til å øve seg på både for nybegynnere og vidrekommende...
Det er selvfølgelig ikke noe man kan ta med seg og spille konserter med. Men meget bra til å ha hjemme på rommet.

Microcuben koster ikke mye over 1000 kroner. Og vil tro at det er den beste forsterkeren du kan kjøpe til den prisen. Den kan man også pakke batterier i, slik at man kan ta den med på f.eks. hytta om man vil.

Hilsen Egypt
Opprinnelig postet av Arnie
PS. Jenter kan ikke spille gitar, med mindre det er "fløtepusrock".
(Det finnes sikkert noen få unntak, men disse er ukjente for meg.)

edit: Det er synd å si, men jeg driter i om noen tar seg nær av meningene mine.
Vis hele sitatet...
Idiot.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p...1:wmk9kect7q70

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p...1:sr2m967ofep2

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p...1:oj47gjlrj6ib

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p...1:13420rnai48p
En kamerat av meg har Roland Cube 30. Jeg vet ikke, men jeg synes lyden blir noe feil i den. til rundt 1500,- ville jeg tatt en nærmere kikk på denne:

http://www.kickmusic.no/ehandel/inc/...&vareid=947354

Her har du også digitale effekter...
DU som sier at jenter ikke kan spille gitar er både tåpelig og off topic. Har du hørt gitarist som spilte med Michael Jackson? Og hva er galt med såkalt "fløtepusrock"?

Er forøvrig enig med mange her.

Jeg vil ambefale deg å kjøpe brukt. Det behøver ikke å være en stor forsterker, med mindre det er snakk om en band-sammenheng? Roland har en del bra, og til den prisen kan du få en absolutt brukbar forsterker. Kjøp brukt, det hender nemlig at folk selger amper utrolig billig.

Ikke finn på å kjøp pakker. Det er søppel! Veldig umotiverende å spille på.

I tilegg til en forsterker må du kjøpe en stemmer, hvis hun ikke har det. Kanskje en metronom også.
Den koster rundt det dobbelte av Roland'n da Veevee, menmen

Og gjentar; Hvorfor kjøpe en drittgitar og drittforsterker når hun allerede har en Fender å øve på?
Selv synes jeg Roland-30 er temmelig bra til den prisen, og med de effektene den kommer med.

Jeg hadde gått for Roland!

-----

OT:

Arne - Bassist her au, og jeg må bare spørre; Hva er dealen med alle disse jævla skalaene? Jeg vet hvor notene ligger på halsen,
men er det virkelig nødvendig for meg å sette meg ned og lære dem alle (alle disse jævla skalaene altså)? Har du noen erfaringer? Skjønner at teori / skalaer er nyttig, men herregud så intenst kjedelig det er. Lenge har du spilt forresten?

Bor ikke i Kr.sand du?
Dette er VELDIG off topic da.

Men jeg kan vel svare deg som gitarist. Dersom du skal improvisere, får du bruk får skalaene, hvis du ikke har et helvettes gehør da. Du vil kanskje ikke merke at skalaene er så viktige nå, men senere, når du kanskje skal spille konsert eller spille inn plate, vil du nesten garantert få bruk for det.

Lær deg skalaene. Spill de, det er godt for teknikken.
Opprinnelig postet av Gitarfreaken
Dette er VELDIG off topic da.

Men jeg kan vel svare deg som gitarist. Dersom du skal improvisere, får du bruk får skalaene, hvis du ikke har et helvettes gehør da. Du vil kanskje ikke merke at skalaene er så viktige nå, men senere, når du kanskje skal spille konsert eller spille inn plate, vil du nesten garantert få bruk for det.

Lær deg skalaene. Spill de, det er godt for teknikken.
Vis hele sitatet...
Jeg har i grunne aldri lært noen skalaer(bevist, man lærer alltids hva som passer etter en liten stund), men kan improvisere meget godt fordet. Men nå har jo jeg spilt gitar i snart 11år, og har veldig godt gehør... Men uansett.
Tilbake til topic: Prøv å få tak i en brukt forskterker, for antageligvis mye mer for pengene da. Det er mange "dumme" folk der ute på internett og ellers. En kammerat av meg fikk kjøpt en orginal gibson les paul, (196?) for 5000 og fikk et tilbud av en som skulle fikse den på 25000, så det er jo håp for forsterkere også
Har selv en peavey rage 158, funker fint å spille med nede i kjellerstua vår.

Tror ikke den koster mer enn 1000 lappen, meget god til funk, clean lyden er bedre enn overdrive lyden. En rimelig nybegynner amp. Ellers er VOX forsterkere å anbefale.
Bruker andre forsterkere på øvinger, men.

(Har selv et knallgodt gehør, kan ikke lese noter, kan bare navn på grunntoner. kan navnet på 1 skala, men har aldri hatt problemer med å improvisere)
Sist endret av Samurai JacK; 31. desember 2004 kl. 16:30.
Opprinnelig postet av Arnie
BergLove: Det er nybegynnersett!
Om du kjøper en dyr, blir du noe bedre gitarist av det? NEI!
Derfor ville jeg gått for en billig pakke. Og hatt det kanskje to år og gått videre derfra.
Spiller selv bassgitar og vet at ØVING, ØVING og ØVING er cluet for å bli en bedre musiker.
Jeg har sett folk som kjøper dyre bassgitarer og leser en hel haug med kjedelig teori..Og jeg er flinkere enn dem.
Vis hele sitatet...
Offtopic, men:

Beklager.. nå har jeg vært i musikerbransjen i 10 år, med trommer og gitar som hovedinstrument..
Av erfaringer har jeg lært at uten teorien kommer du desverre ikke langt! Mange kommer langt med å bare spille selv, men teorien veldig viktig for å forstå hvorfor du spiller det du spiller!

Kan du forklare meg sammenhengen i en bassgang du spiller? Nøyaktig hvorfor det er slik at du må spille de og de tonene for at det skal høres rett ut?
Her kommer teorien onn! Med teori blir du ikke bedre. Du bare forstår mer, slik at du kan øve ut i fra det du vet og bli bedre av å øve!

Teori er dødsviktig!


Ellers så er det mye kjekk info om ampkjøp +++ her:

http://gitarnorge.com
Opprinnelig postet av BergLove
Offtopic, men:

Beklager.. nå har jeg vært i musikerbransjen i 10 år, med trommer og gitar som hovedinstrument..
Av erfaringer har jeg lært at uten teorien kommer du desverre ikke langt! Mange kommer langt med å bare spille selv, men teorien veldig viktig for å forstå hvorfor du spiller det du spiller!
Vis hele sitatet...
Personlig klarer jeg meg meget godt uten å kunne særlig teori. Men greia med meg er at jeg lærer teori automatisk. Jeg har lest litt teori, men ikke mye. Og i den sammenhengen jeg bruker mine kunnskaper i kunne jeg i grunn ikke klart det bedre eller dårligere om jeg hadde pugget ordentlig teori. Har nå 16 musikkprosjekter som varierer fra skew rock, til vakker støy. Imporvisasjon går ut på å spille det du føler, la underbevisteheten styre. Men om jeg ikke hadde hatt flaks og faktisk har "skjønt" gitar hadde jeg ikke klart en dritt. Teori blir da en måte å lære seg musikk, hvordan det er bygget opp, om man ikke skjønner det.

Tilbake til topic---
Jeg har en peavy 112 bandit som faktisk låter jævlig bra(har spilt på andre like forsterkere som stinker) og passer til rommet hjemme og konserter + øving med band. Betalte 1500kr for den for 8-9 år siden. Men selvfølgelig skal jeg kjøpe meg en smooth forsterker når jeg får nok penger. En fender fra 1970-åra hadde ikke vært dumt

edit:
for å få det frem. Noen trenger teori veldig nøye beskrevet, lest og pugget. Andre er heldige og forstår musikk ganske naturlig. I en pop-rock sammenheng kan jeg ikke tenke meg at man trenger noe særlig teori. Men i jazz deriomt er det faktisk ganske viktig. Jazz er fett, og jeg er litt bitter for at jeg ikke alltid forstår meg på det. Men klarer for det meste å komme meg gjennom en jam session med jazz folk alikevel
Sist endret av SlaveAvSolen; 31. desember 2004 kl. 18:00.
Jeg spiller også på en Peavey Bandit 112, som jeg betalte 3500 for, og fy faen, den spiller bedre enn omtrent alle andre forsterkere fra 1 - 6000.
Ikke hør på de fleste her. Kjøp en Roland Cube, det er den desidert beste øvings førsterkern i den prisklassen, har hørt mange forsterkere, men Roland sin Cube er den desidert beste i den den klassen
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Er med på det Eivind sier, en Roland Cube er den beste øvingsførsterkern på markedet nå for tiden

edit: ord deling=)
Hvis ho har en gammel Fender, så trenger ho i hvert fall ikke en billigpakkegitar.
Så til sak. En billig marshall forsterker er veldig dårlig, da er fender sine billigforsterker et bedre valg. Du burde se på en fender frontman, eller evt finne en finere forsterker brukt til samme pris.
sjekk ut litt på www.sound1.no ...

de har en del tilbud, men siden dems er litt merkelig, så det med direktelinker funker dårlig. så bl.a. en marshall 50 W til 3000... men kanskje litt mye?

gå inn på forsterkere, så Hot deals forsterkere.
50W for en nybegynner er overkill, og jeg tror at med mindre trådstarteren har en fetisj for sure noter på maks volum, bør han være nøye med å gi henne for mye "power".

Me mindre hun skal begynne å spille for noen andre enn henne selv er også 50W mer enn hun kommer til å bruke, ever, uansett.
Hei, lurte på om noen kunne anbefale en eller annen el-gitar til meg, jeg skal lære meg å spille, så jeg trenger ikke noen super duper gitar med en gang, men gjerne en som ser litt tøff/funky ut.

Pris ca 1500-2000.
Opprinnelig postet av JoM
Hei, lurte på om noen kunne anbefale en eller annen el-gitar til meg, jeg skal lære meg å spille, så jeg trenger ikke noen super duper gitar med en gang, men gjerne en som ser litt tøff/funky ut.

Pris ca 1500-2000.
Vis hele sitatet...
Kjøp en billig Epiphone SG eller Les Paul, digge å spille på.
ok, lurer litt på enten denne: Epiphone Les Paul Special
http://www.riff.no/butikk/product_in...debcb9375f0722

Eller denne: Epiphone SG Special
http://www.riff.no/butikk/product_in...debcb9375f0722

Begge ligger akkurat under 2000, og begge ser ganske greie ut for meg, men jeg har ganske enkelt ikke peiling, men jeg vil ha en som er god å spille på.

Så, er det noen som anbefaler den ene fra den andre, eller noen andre gitarer enn de jeg har her?

[Edit] Beklager at jeg stjal tråden litt [Edit]
Sist endret av Ragus; 2. januar 2005 kl. 06:29.
Nå var da dette en tråd om kjøp av forsterker, og ikke gitar...
Men de to gitarene du har plukket ut er temmelig like innen spillbarheten, synes jeg. SGen er tøff. :P

Topic:
Billige forsterkere gir aldri bra lyd. Men Cube-serien til Roland er ålreit til en billig pris. For min del styrer jeg langt unna Peavy, alle unntatt 5150en, samt de billigere marshallene.
Jeg regner med du allerede har / utsetter kjøpet av forsterker med det budsjettet du oppgir.

Selv hadde jeg overskredet budsjettet med 400kr og gått for en:

http://www.riff.no/butikk/product_in...oducts_id=1418

OLP MM1 !

http://www.harmony-central.com/Guita...LP/MM1-01.html

8.9 i snitt gir anmelderene (80 stk) denne gitaren.

Epiphone Le Paul Special får 8.6 i snitt av 36 stk.

http://www.harmony-central.com/Guita...pecial-01.html

og Epiphone SG får "verst" med sine 8.3 i snitt, basert på 50 anmeldelser.

http://www.harmony-central.com/Guita...pecial-01.html

------

Hva du går for er selvfølgelig en smakssak, siden gitarer har mye estetisk med seg. Selv er jeg biased mot MM1 siden jeg er OLP-fan VIl anbefale deg å iallefall skumlese igjennom anmeldelsene av gitarene på linkene jeg skrev, før du bestemmer deg. Samt selvfølgelig prøve gitaren.


Og en gitar som var så harryfæl at den ble kul: http://www.riff.no/butikk/images/thumb/E_LPSpecII_Hotrod_45_130.jpg
men du må vel kanskje ha forsterker også... har denne:

http://www.sound1.no/index.html?cont...rodukt_ID=1374

helt grei gitar, god å spille på, kan ikke klage på lyden heller, kan få mye lyd ut av den pakka der. eneste lille minuset er at den må stemmes ganske ofte, men det følger med gitarstemmer, så det er fort gjort.
takk for mye respons .. virker som de fleste mener Roland Cube 15 er en god forsterker så ender nok opp med den... med mindre jeg finner noe bra brukte tilbud