Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2026
Hei!

Blitt en stund siden jeg henvendte meg her sist, men håper hjelpen er like god enda!

Jeg har en selvkomponert maskin (kjøpt 2009, oppgradert 2014) som i utgangspunktet burde kunne klare å kjøre det meste (i7-4770k, GTX 780 TI, z87 Sabretooth, Crucial BallistiX 16GB KIT ++), men jeg har kommet til det punktet hvor jeg ikke orker deale med alle BSOD'ene og stadig sviktende ytelse (et eller annet som drar ned minnet noe voldsomt). Hadde faktisk et eget innlegg her for et par år siden, men kom dessverre aldri noen vei.
En stadig voksende liste med spill og applikasjoner/sider/videoer som forsårsaker BSOD gjør at jeg kapitulerer og innser at det er noe jeg har driti meg totalt ut på når det kommer til oppsett/installasjon, hehe (nesten 10k rett i dass på bare 2 år, halleluja! )

Jeg tror det vil være best om noen bygger/setter den opp for meg, og da gjetter jeg det er best å kjøpe noe ferdig ala Komplett-maskiner.

Ingen spesifikke krav, men vil gjerne unngå å måtte oppgradere om 2 år igjen, haha (maskinen brukes bare til gaming). Har virkelig lyst til å prøve å få dyttet inn et 1080 eller 1070-kort, da budsjettet ligger på mellom 14-18k

Har noen lyst til å dytte meg i riktig retning eller gi et tips til hva jeg ihvertfall burde være på utikk etter?
Ikke gi opp er nok mulig å få dette til..

Hva ligger Cpu/grafikk kort temperatur på normalt? altså når pc'n står å går uten belastning og hva er temperaturen på disse når maskinen brukes ved hardere belastning?

Har du sjekket at alle minnebrikkene er 100% ok ? - Har selv hatt store problemer med Crucial BallistiX minnebrikker som har feil.. dette resulterer i plutselige BS.
Beecher's Avatar
Trådstarter
Hehe, ja, har egentlig sagt det til meg selv hele tiden Er nok bare en bagatell, men den er umulig å finne.

CPU/GPU ligger på cirka 40-44°C og 35°C uten noen form for belastning.
GPU stiger egenlig ikke til mer enn rundt 40, mens et par tunge spill (BF4 for eksempel) kan drive CPU opp i 80-90°C (normalt 50-60 ved spill som DotA 2). CPU klarer seg tilsynelatende helt fint med den tempraturen, for før jeg fjernet BF4 kunne jeg spille det i timesvis uten at maskinen egentlig merket noen særlig belastning og resulterte ikke i BSOD.

Minnet skal være OK, jeg har byttet ut begge brikkene og satt inn noen gamle 2- eller 4GB-brikker bare for å teste, samme feil. Har til opplysning kjørt igjennom mange stress-tester som har kjørt minne, CPU og GPU ganske hardt uten å klare å produsere en BSOD. Det skjer utelukkende kun ved spilling eller ved å bruke Chrome til å se videoer (merkelig nok genererer Netflix BSOD når spilt av i FireFox).

Jeg har også hatt MSI Tuning Utility og ASUS GPU Tweak oppe for å overvåke temperatur-endringer i det BSOD-oppstår, ingenting som slår ut desseverre

Skulle ønske det fantes en tjeneste/bedrift som kunne optimalisere systemet og rette eventuelle maskinvarefeil for deg, but alas
Har du lagt inn nyeste biosen? Dette bruker som regel å løse endel minneproblemer. En jobbkollega sitt asus rampage hovedkort til 5k var allergisk mot noen corsair ddr4 brikker. Så jeg fikk disse til min nye build der jeg kjører samme platform bare med ett billig hovedkort til 2300kr (msi x99 sli plus) Aldri hatt ett eneste problem. Dog så er opptil 90 grader ganske så varmt for en cpu å være.
Om ikke det er forsøkt enda; Jeg ville reinstalert OS. Evt. brukt Windows sin "reset windows" funksjon, så slipper du og gjøre meste av jobben med og reinstallere programvare. Kanskje det er en korrupt system fil et eller annet sted.
Har du vurdert å sende inn cpu, hovedkort og ram til komplett eller der du handlet delene? Husk at du har 5 års reklamasjonsrett i Norge på elektronikk som er ment for å vare i 5 år. Har sendt inn cpu, hovedkort og ram til komplett 2 ganger før og de er meget behjelpelige med å feilsøke. Og hvis de finner feil så blir "delen" byttet ut gratis eller sendt til ekstern verksted for reparasjon.
Har du prøvd å sjekke minidump \ log filer fra BSOD krasjene du har hatt? du burde ha en mappe "C;\Windows\Minidump" på maskinen din med logg filer over hver krasj du har hatt siden du installerte systemet, dette hvil hjelpe deg med å finne ut om det er problem med driver, maskinvare eller windows i seg selv

Gjengangeren av det du nevner her er jo ting som er ram krevende operasjoner og noe kjøling med 80*C i Battlefield
Prøv å last opp log fra BSOD krasjene samt last ned memtest86+ og la den kjøre i minimum 72 timer som er anbefalt for testing av ram så kan du luke ut ganske mye potensielle feilkilder

Siste ting du faktisk kan prøve før du feilsøker noe som helst er jo å wipe diskene dine og legge inn Windows på nytt for å se om du får samme problemer i etterkant, på den måten så utelukker du at det er feil i Windows eller annen programvare som skaper dette problemet. Bare husk å ta backup av de viktige filene dine først og at du har kopi av driveren til nettverkskortet tilgjengelig først sånn at du får koblet deg opp etter reinstall
satt sammen en rask build her, men syns det er fryktelig fælt å bytte ut de komponentene du har nå. Dette er dog full pakke du har jo strømforsyning, disker og kabinett fra før.

https://www.komplett.no/wishlists/03...0-5224bf6a5769
Sist endret av tennbrikket; 23. juni 2016 kl. 17:51.
Beecher's Avatar
Trådstarter
Tror ikke siste BIOS er inne, skal sjekkes. Leste en del om det i starten da jeg fikk kortet, ble anbefalt å ikke oppgradere så sikkert derfor jeg har vært stuck på en versjon.

Har ikke re-installert OS. Kan fort vise seg å være en systemfil-feil, men for en liten stund siden kjøpte jeg faktisk W7 kun for å teste om det hadde noe med W8/10 å gjøre. Nøyaktig samme feil. Kan ta med en helt ny ubrukt SSD-disk hjem fra jobb bare sånn for å teste.

Har faktisk ikke vurdert å sende det inn enda, tenkte det var litt vel mye hassle og endte vel opp på tanken om at det bare kom i retur allikevel, hehe Skjermkortet kjøpte jeg på Dustin.

Har dumpet minidump-filene opp mange steder, men alle er enige om at de peker mot minne/CPU uten å kunne spesifisere hva somm faktisk feiler. Står hva WhoCrashed og WinDbg sier i forrige tråden. Det er stort sett hal.dll som feiler, bugcheck kode 0x124(_GenuineIntel) og generelt mye peking mot intel-drivere. Kjører gjerne flere memtester, skal ikke utelukke at jeg ikke har stresset maskina nok Jeg er også ganske forundret over at CPU'en ikke kneler med over 80°C i temp over så lang tid. Er beyond amazed over at problemstillingen er så spesifikk som den er, jobbet med support i 10 år snart og dette er den værste casen jeg har hatt :P

Takk for det tennbrikket, ser jo veldig bra ut. i5 holder i noen år til? Kjøpte i7 sist, men har vel lært nå at det var litt overkill. Jeg er dog ganske enig med deg, det er en meget vemodig mann som har startet tråden, men han er sliten og lei av all feilsøkingen Haha
BSOD trodde jeg hørte fortiden til. Anyway. Foreslår at du laster ned nyeste driver til alt av maskinvare og kjører en formatering og reinstallasjon.
Konstante krasj som du opplever er ikke normalt. Og en to år gammel pc bør klare det aller meste -minus krevende spill. Vanlige applikasjoner og nettsider skal ikke gi deg BSOD støtt.

Start med formatering, og vær kritisk til hva du velger av programvare på fresh install. Legg inn det du må ha og kun det. Ikke programmer fra usikre kilder. Så for enkelthetsskyld så speiler du disken din til annen disk. Slik at du kan kjøre kjapp restore ved behov.

Legg så til andre programmer og spill. Forsøk å ikke legge inn alt samtidig. Gi det noen dager mellom hver installasjon. Om ting er stabilt så fortsetter du å legge til. Om du finner et spill eller en bestemt applikasjon som forårsaker BSOD så noterer du hvem og søker etter løsning. DLL feil var vanlig tidligere med trodde DLL avhengigheten var droppet hos MS nå?

Er ting fortsatt ustabilt etter dette så dropp Windows og kjør Linux og spill via wine eller steam.
Jeg har hatt samme problemet med mye bsod. Løste seg etter jeg kjøpte ny ssd og kastet den gamle, men det første du bør prøve er en hel formatering og fresh install, vær også nøye med hva du installerer på maskinen av program etc.
Prøv å kjør en memtest86. Hvis den sier at alt er ok, så se om du kan prøve å bytte ut CPU med en annen (Kanskje en kompis har en som du kan kryssbytte med? Hvis han får BSOD, mens ditt system er solid med en ny CPU har du identifisert feilen). Eventuelt kan du kjøpe en billig pentium på 45 dagers åpent kjøp hos komplett. Hvis problemet fortsatt vedvarer ville jeg prøvd et nytt hovedkort, samme regla.
Beecher's Avatar
Trådstarter
Ja, det den oppfatningen jeg var av også. Er vel ingen av delene som tilsier at det skal slite med å dra noe som helst, likevel er det noe som skurrer ved mange spill (Rust f.eks fungerer fint i starten, men over tid konsumerer den alt av minne til det punktet hvor en restart må til, i Firewatch rekker jeg nesten ikke å trykke på noe i menyen før BSOD - my heart breaks ).
Maskinen har aldri gitt BSOD utenfor de rammene jeg har beskrevet, noe som gjør at problemstillingen føles mer og mer latterlig, jeg fatter liksom ikke hvordan spesifikke programmer og funksjoner trigger noe som tyder på HW-feil..

Tror jeg får ta meg litt god tid i helgen til å foreta en re-install, bytte ut SSD og diverse. HAr dog dessverre bare en Win8 CD, jeg vet oppgraderingen til W10 er gratis, men går det an å laste den ned med W8-key? Tenker da på å legge imaget på USB.
Jeg husker jeg rotet mye sist med instillinger rundt AHCI og UEFI, GPT og MBR.. Hva er optimalt med oppsettet jeg har pdd? (MSI Z87, Samsung 840 EVO 250 GB) Jeg skal heller ikke utelukke helt at det er tempen/kjølingen den er noe galt med, jeg har jo ikke kjøpt en egen kjøle-enhet, tror jeg benytter stock-fan. Noen som eventuelt kunne anbefalt en grei kjøle-enhet til denne?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jepp. Hyper 212 Evo som kjøler anbefales. Bare skaff en W8 kopi på bukta. Anbefales å oppdatere bios når du først er igang også. Dog Google guider for det. Viktig at det gjøres rett.
Windows 10 installasjon fikser du enkelt med dette verktøyet fra MS. Last ned herfra:
https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10

Windows 10 kan fint installeres med W8 key.
Beecher's Avatar
Trådstarter
Går til innkjøp av kjøleren i helgen tenker jeg, latterlig billig. Takk for tipset Quake.

Haha, takk Xim, kjører nedlasting av 8.1 og 10 nå, grabber noen minnepinner og en helt fersk Kingston SSDNow v300 (120GB) og satser på det beste

Vurderer å starte konkurranse etter helgen om re-install og ny kjøler ikke funker, 1500,- den til den som løser det :P
Sitat av Beecher Vis innlegg
Går til innkjøp av kjøleren i helgen tenker jeg, latterlig billig. Takk for tipset Quake.

Haha, takk Xim, kjører nedlasting av 8.1 og 10 nå, grabber noen minnepinner og en helt fersk Kingston SSDNow v300 (120GB) og satser på det beste

Vurderer å starte konkurranse etter helgen om re-install og ny kjøler ikke funker, 1500,- den til den som løser det :P
Vis hele sitatet...
Prøv fresh install som du driver med nå, ny cpu kjøler, og alle driverne up to date. Samt flash biosen hvis du ikke har gjort det enda, det er veldig viktig. Hvis det enda ikke funker så prøv en og en rambrikke samtidig i linux f.eks. Dårlig strømforsyning kan også forårsake blue screen. Dette er dog ikke så veldig vanlig.
Du burde uansett laste opp minidump filene dine, mye bedre for oss å lese enn wall of text.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg er rimelig sikker på cpu er defekt, men som sagt over så er det best med minnedumps.

Du kan også dobbeltsjekke hva slags verdier cpu og minne kjører på, at volt og frekvens er innenfor,(evt timings) samt at turbo-funksjonen er der den skal være.
Ofte undervolter hovedkort rambrikker når den står på auto, mine Corsair XMS3 brikker i et system kjører på 1.45v på auto, brikkene er rated 1.65v.