Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 38786
Nå er ikke snus min go-to-tobakksvare, men det hender jeg kjøper en boks likevel, pluss at mange rundt meg snuser. Nylig har jeg prøvd et par varianter av Epok, som da er helt hvit posesnus.

Først trodde jeg at den kanskje var nikotinfri eller noe, men nei, den inneholder tobakk og virker tilsynelatende akkurat som normal snus. Jeg har prøvd mint og lime, og begge har en STERK smak og lukt. Men! Jeg kjenner ikke noen klassisk snussmak (eller lukt) overhodet, og konsistensen på posens innhold virker også helt forskjellig.

Så hva er egentlig greia her? Hvordan kan det være laga som annen snus (utover det at de på et eller annet vis har fjerna fargen), men likevel lukte og smake noe helt annet enn all snus jeg har vært borti før? For det er altså tobakk oppi.

Har noen smakt de andre variantene?
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Det som er forskjellen er vel at det er hvit tobakk istedenfor svart. Side2 lagde en artikkel om dette ifjor, der kan du se at denne typen snus inneholder mye mindre farlige stoffer enn den vanlige: http://m.side2.no/helse/er-dette-en-...s/8469618.html
Absolutt interessant konsept!
Det står i både denne artikkelen og i Epoks egne brosjyrer at den hvite tobakken de bruker er vanlig tobakk som er vaska da, så da er det vel kanskje sånn at alt av smak og lukt og eventuelt visse dumme stoffer forsvinner, og at det eneste man sitter igjen med er selve rusen?
Du har ikke lyst til å snuse for å ruse deg, tro meg.

Det vil være drit digg i det første og du vil føle en "body high" som en 10 ganger mildere følelse fra weed og føle deg litt mer opplagt.

Absolutt alle tror at de har kontroll over sin egen avhengighet, men det kommer til å ende opp med at toleransen din blir så høy at du ikke engang blir avslappet av snus etter 1-2 måneder med 1 boks hver 3-4 dag.

Snuser selv en boks annenhverdag, ekstra stark og føler absolutt ingenting lenger, er bare en dårlig avhengighet som etterhvert tar over om du snuser 1 boks per måned eller dag.

Har snust i mange år, begynnte veldig tidlig når jeg var 14.

Bruk pengene på grønt istedet, er mye mer verdt det
Sist endret av Tjommien; 2. juli 2015 kl. 12:05.
Hahaha, rus av snus? Bodyhigh?
Det at snusen er tilsatt smaksstoffer min venn, er et salgstrikks for og få akkurat som sånne som deg(og andre intetvitende folk) til og begynne.
Går du tilbake 7-8 år fantes det ikke "lime"snus og sånt piss.
General løs etc, eller la vær
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Sitat av Polo1992 Vis innlegg
Hahaha, rus av snus? Bodyhigh?
Det at snusen er tilsatt smaksstoffer min venn, er et salgstrikks for og få akkurat som sånne som deg(og andre intetvitende folk) til og begynne.
Går du tilbake 7-8 år fantes det ikke "lime"snus og sånt piss.
General løs etc, eller la vær
Vis hele sitatet...
Denne hvite snusen er ikke laga for noe "renere" rus eller whatsoever. Det er bare en sunnere variant, med mye mindre giftstoffer i seg enn den vanlige typen. Pluss litt annerledes smak, som tydeligvis TS likte
Sitat av Tjommien Vis innlegg
Du har ikke lyst til å snuse for å ruse deg, tro meg.
Vis hele sitatet...
Gadd ikke å sitere mer enn det fordi det var så mye svada i svaret ditt. Det første jeg tenker er simpelthen bitch please... Men ok. Du har åpenbart misforstått meg. Det er altså slik at snus, røyk, koffein osv er rusmidler det også, til tross for at det ikke er ulovlig. Man bruker dem først og fremst pga rusen. Jeg lever i samme verden som du gjør og jeg er vitterlig klar over at eksempelvis THC eksisterer og at man blir mer "rusa" på det enn på snus. Altså, hallo. Hvis du overhodet insinuerer at tanken bak (min) bruk av snus er å oppnå nøyaktig samme type rus som av grønt eller noe som helst annet enn tobakk så er det åpenbart mangler ved din resonneringsevne... Blant annet. Men igjen... Ok!

Poenget mitt var at jeg merker samme EFFEKT, i denne sammenheng rusmessig mtp nikotin, av denne snusen som av annen snus, men utover det er det få fellestrekk, især når det kommer til smak, lukt og konsistens. Jeg prøvde i denne tråden å drøfte hvordan dette har seg. For, det er altså fremdeles en tobakksvare.

Ble det litt enklere for deg nå, Tjommi?

Edit: og forresten; jeg snuser kanskje én boks tilsammen hver tredje måned, for snus er ikke greia mi, slik jeg antydet helt til å begynne med.
Setter dog veldig pris på omtanken vedrørende avhengighet!
Sist endret av Åndssvak_Form; 3. juli 2015 kl. 04:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Åndssvak_Form Vis innlegg
Gadd ikke å sitere mer enn det fordi det var så mye svada i svaret ditt. Det første jeg tenker er simpelthen bitch please... Men ok. Du har åpenbart misforstått meg. Det er altså slik at snus, røyk, koffein osv er rusmidler det også, til tross for at det ikke er ulovlig. Man bruker dem først og fremst pga rusen. Jeg lever i samme verden som du gjør og jeg er vitterlig klar over at eksempelvis THC eksisterer og at man blir mer "rusa" på det enn på snus. Altså, hallo. Hvis du overhodet insinuerer at tanken bak (min) bruk av snus er å oppnå nøyaktig samme type rus som av grønt eller noe som helst annet enn tobakk så er det åpenbart mangler ved din resonneringsevne... Blant annet. Men igjen... Ok!

Poenget mitt var at jeg merker samme EFFEKT, i denne sammenheng rusmessig mtp nikotin, av denne snusen som av annen snus, men utover det er det få fellestrekk, især når det kommer til smak, lukt og konsistens. Jeg prøvde i denne tråden å drøfte hvordan dette har seg. For, det er altså fremdeles en tobakksvare.

Ble det litt enklere for deg nå, Tjommi?

Edit: og forresten; jeg snuser kanskje én boks tilsammen hver tredje måned, for snus er ikke greia mi, slik jeg antydet helt til å begynne med.
Setter dog veldig pris på omtanken vedrørende avhengighet!
Vis hele sitatet...
Så du kan ta deg en snus og bli skev?
Da ville jeg lagt cannabis på hylla altså.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Så du kan ta deg en snus og bli skev?
Da ville jeg lagt cannabis på hylla altså.
Vis hele sitatet...

Haha hæ?!

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nikotin
Sitat av Åndssvak_Form Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du sier at du blir rusa på snus. Hva har du fått for deg? Jeg blir spesielt rusa på tannkrem da jeg umiddelbart merker en oppkvikkende effekt etter at jeg har pusset tennene
Sitat av Polo1992 Vis innlegg
Hahaha, rus av snus?
Vis hele sitatet...
Snus inneholder Nikotin. Nikotin er et rusmiddel. Nikotin-molekylet har samme størrelse og form som acetylkolin, og påvirker samme reseptorer i hjernen. Nikotin frigjør forskjellige signalmolekyler i og utenfor sentralnervesystemet, slikt som adrenalin, dopamin. Frigjøringen av disse stoffene kan fører til virkninger som en viss stemningshevende og sentralnervøs stimulerende effekt.

Sitat av Polo1992 Vis innlegg
General løs etc, eller la vær
Vis hele sitatet...
Folk skal da få lov til å snuse hva de vil? Jeg snuser skruf fresh white slim. Liker smaken og effekten. Er det noe feil med det?
Smaken er som baken, jeg personlig føler kroppen blir stresset av sterk snus.
Ja man kan få en ganske kraftig rus av snus hvis man ikke har toleranse. Sterk snus for en som ikke har toleranse kan minne veldig om kokain rus
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
Ja man kan få en ganske kraftig rus av snus hvis man ikke har toleranse. Sterk snus for en som ikke har toleranse kan minne veldig om kokain rus
Vis hele sitatet...
Om ikke å sammenligne snus med weed var gale nok så vil jeg påstå at det du sier er det reneste nissesprøyt.
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
Ja man kan få en ganske KRAFTIG rus av snus hvis man ikke har toleranse. Sterk snus for en som ikke har toleranse kan minne VELDIG om kokain rus
Vis hele sitatet...
Nei, det minner ikke ''veldig'' om kokainrus. Forgiftningssymptomer kalles hva du opplever. Det å oppleve svimmelhet en stund etterfulgt av kvalme og hodepine minner fint lite om kokainrus.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Snus inneholder Nikotin. Nikotin er et rusmiddel. Nikotin-molekylet har samme størrelse og form som acetylkolin, og påvirker samme reseptorer i hjernen. Nikotin frigjør forskjellige signalmolekyler i og utenfor sentralnervesystemet, slikt som adrenalin, dopamin. Frigjøringen av disse stoffene kan fører til virkninger som en viss stemningshevende og sentralnervøs stimulerende effekt.



Folk skal da få lov til å snuse hva de vil? Jeg snuser skruf fresh white slim. Liker smaken og effekten. Er det noe feil med det?
Vis hele sitatet...
Takk! Håper oppklaringen din gir mening for gjengen her, siden min tydeligvis ikke gjorde det.

Snuser normalt (når jeg først snuser da) Skruf fresh white slim selv. Den vinner fremdeles lett over denne hvite snusen.
det blitt gjort undersøkelser på akuratt dette med nikotin rus. Folk har problemer med å skille høye doser nikotin fra kokain
Sitat av Tjommien Vis innlegg
Du har ikke lyst til å snuse for å ruse deg, tro meg. Bruk pengene på grønt istedet, er mye mer verdt det
Vis hele sitatet...
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Så du kan ta deg en snus og bli skev?
Da ville jeg lagt cannabis på hylla altså.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Du sier at du blir rusa på snus. Hva har du fått for deg? Jeg blir spesielt rusa på tannkrem da jeg umiddelbart merker en oppkvikkende effekt etter at jeg har pusset tennene
Vis hele sitatet...
Dere har tydeligvis så lite viten om korppen og dens reaksjon på nikotin at jeg blir lei meg av å lese kommentarene deres. Det er opplagt at man blir 'ruset' av å snuse ettersom man får nikotin-sjokk. Hvor gammel er dere, 13? La heller være å kommentere.

Sitat av Isvarmt Vis innlegg
Ja man kan få en ganske kraftig rus av snus hvis man ikke har toleranse. Sterk snus for en som ikke har toleranse kan minne veldig om kokain rus
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du tuller eller er særiøs, men dette stemmer detsverre ikke

Beklager for off-topic innlegg #Åndssvak_Form og alle andre, jeg klarte rett og slett ikke å la være
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Smaken er som baken, jeg personlig føler kroppen blir stresset av sterk snus.
Vis hele sitatet...
Det har vel ikke noe med smaken å gjøre, nikotin er et rusmiddel, punktum.
Hvorfor tror du folk røyker tobakk og snuser ? For smaken, eller for kreftens skyld ?
At du blir stressa av sterk snus beviser jo bare at du får rus av den, rus betyr ikke avslappende.
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
det blitt gjort undersøkelser på akuratt dette med nikotin rus. Folk har problemer med å skille høye doser nikotin fra kokain
Vis hele sitatet...
Syntes dette hørtes sprøyt ut, så søkte det opp.

Det viser seg at det stemmer.
Sist endret av Paradigm; 8. juli 2015 kl. 18:13.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Syntes dette hørtes sprøyt ut, så søkte det opp.

Det viser seg at det stemmer.
Vis hele sitatet...
Ikke så rart egentlig, nikotin forsterker opptaket av kokain, og kokain forsterker opptaket av nikotin. Jeg har lest om folk som har blitt nikotinforgifta fordi de røyka for mange sigg etter å ha tatt kola.
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
det blitt gjort undersøkelser på akuratt dette med nikotin rus. Folk har problemer med å skille høye doser nikotin fra kokain
Vis hele sitatet...
Har du gode kilder på dette? Annet en en 16 år gammel artikkel fra en anti-nikotin kampanje? (ASH) Høres ut som bullshit.
Sist endret av Relevant; 8. juli 2015 kl. 18:25.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Har du gode kilder på dette? Annet en en 16 år gammel artikkel fra en anti-nikotin kampanje? (ASH) Høres ut som bullshit.
Vis hele sitatet...
Kanskje sjekke kilden han faktisk presenterte og se på kildehenvisningene der ?
For å gjøre det enkelt, her er linken til hele forskningsrapporten:

http://jpet.aspetjournals.org/content/288/1/188.full
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Switched Vis innlegg
Det som er forskjellen er vel at det er hvit tobakk istedenfor svart. Side2 lagde en artikkel om dette ifjor, der kan du se at denne typen snus inneholder mye mindre farlige stoffer enn den vanlige: http://m.side2.no/helse/er-dette-en-...s/8469618.html
Absolutt interessant konsept!
Vis hele sitatet...
Eit relevant spørsmål er jo om det inneheld problematiske mengder i utgangspunktet.

0.7mg/kg er jo tigangen av det som er i frukostblandinger, men så er både mengde brukt, og inntaksmåte totalt ulik. Det relevante er jo ikkje mengda i snusen, men kor mykje du får i deg.

Samanlikna med fisk ser det ut til at tobakk har ganske greie verdier. Så sjå på det som marketing, og ikkje helseopplysninger. For som helseopplysninger er tall som mg/kg verdilaust. Kor mykje av det som vert tatt opp, og kva som er problematiske verdier er det interessante.
Sitat av PsyMindLink Vis innlegg
Det har vel ikke noe med smaken å gjøre, nikotin er et rusmiddel, punktum.
Hvorfor tror du folk røyker tobakk og snuser ? For smaken, eller for kreftens skyld ?
At du blir stressa av sterk snus beviser jo bare at du får rus av den, rus betyr ikke avslappende.
Vis hele sitatet...
Noen liker mild snus og noen liker sterk snus, jeg liker mild snus fordi den gir meg en chill buzz fremfor å stresse meg slik sterkere typer kan gjøre.
Jeg merker faktisk sterkere "rus" av Skruff Slim, enn av f.eks Nick, general osv. Selv om det er samme nikotininnhold. Hvordan har dette seg?
Sitat av eltev321 Vis innlegg
Jeg merker faktisk sterkere "rus" av Skruff Slim, enn av f.eks Nick, general osv. Selv om det er samme nikotininnhold. Hvordan har dette seg?
Vis hele sitatet...
For meg "svir" Skruf mer i leppa, kanskje det fører til en placeboeffekt av at den er sterkere? Føler det hvertfall slik selv.
Sist endret av Paradigm; 13. juli 2015 kl. 16:22.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
For meg "svir" Skruf mer i leppa, kanskje det fører til en placeboeffekt av at den er sterkere? Føler det hvertfall slik selv.
Vis hele sitatet...
Skruf slim gir sterkere effekt på meg, selv om nikotininnholdet er identisk til mange andre snusmerker. Jeg snuste Catch en periode på 3 måneder i strekk, og når jeg prøvde skruf fresh white slim fikk jeg nikotinsjokk og kastet opp. Fikk nikotinsjokk mange ganger i etterkant. Nå som jeg bruker skruf slim fresh white får jeg dårligere funk av general original, skruf original, og alle de andre snusmerkene med 8mg/g nikotin. Dette kan jo skyldes mange ting, muligens denne snustypen enklere lar nikotinet absorberes i slimhinnene i munnen (det er jo blitt hevdet at denne snusen svir mer en enkelte andre). Jeg føler ihvertfall at denne typen snus gir meg sterk nikotinbuzz de første 10 minuttene jeg har den i. Dette gjør ingen andre snus.
Epok mint svir som et helvete, og mange sier at de får mye lettere nikotinsjokk også. Kan det skyldes smakstilsetningene kanskje, siden dere har tilsvarende problem med Skruf fresh?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har smakt Epok Lakris, Kaffe og Blåbær og kan si at denne snusen er helt uten sidestykke når det kommer til smak. De har rett å slett fått det til.
Selges Epok alle steder der vanlig snus selges?
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg har smakt Epok Lakris, Kaffe og Blåbær og kan si at denne snusen er helt uten sidestykke når det kommer til smak. De har rett å slett fått det til.
Vis hele sitatet...
De er flinke til å få til god smak, men posene starter å renner någenlunde fort og de renner mye når det først starter har jeg lært av egen erfaring. Skruf Slim sitter fremdeles på tronen
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Selges Epok alle steder der vanlig snus selges?
Vis hele sitatet...

Epok er en relativt ny snus så alle steder har ikke denne, men tiden vil vise hvor utbredt det blir.
▼ ... over et år senere ... ▼
[quote=Åndssvak_Form;3240162]Nå er ikke snus min go-to-tobakksvare, men det hender jeg kjøper en boks likevel, pluss at mange rundt meg snuser. Nylig har jeg prøvd et par varianter av Epok, som da er helt...

EPOK er laget av hvit tobakk(foredlet tobakk hvor mye av det farlige er fjernet)og er den eneste snusen som ikke misfarger tennene i tillegg.
Blåbær,melon,artic blue og mellow red er «vanlig styrke»,imens PURPLE,Ice blue og zest green er intense(altså sterkere).
De kommer mer og mer overalt nå og har 7 smaker foreløpig👍
Dette er et positivt skritt i snus-verden syntes jeg😊
I tillegg er posene lange og slimme(men like store som vanlige),så de syntes ikke i munnen😊