Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 11637
Jeg lurte bare på, hva er deres meninger om paranormale aktiviteter?
Jeg har en venn som er helt sikker på at det eksisterer, mens jeg ikke er helt enig i det.
Hun har prøvd å komme opp med at jeg skal prøve spiritualisme med henne, noe som jeg har godtatt å prøve i bevissthet om at det bare er tøv.
Har allerede prøvd å forklare Ideometer effekten til henne, men uten at det hjalp.

Hun hevder sterkt at hun hele tiden så noen i nærheten av ett gammelt, forlatt hus. (Hvor jeg personlig mener det bare var hjernen hennes som lurte henne, akkurat slik som med ca. all paranormal aktivitet)

Hun har også hevdet ting som at moren hennes kunne se personer som ikke var der, rett i nærheten av henne uten at noen andre kunne se henne. Og at en gang mens moren var gravid med henne ble hun "Possessed" hvor øynene hennes ble helt svart, og bare svart, mens hun skrek umenneskelige hyl, noe som lignet litt på en løve eller noe slikt.
Dette mener jeg bare er komplett tøv, og tviler på at det har skjedd.
Men i hovedpunkt lurte jeg mest på hva deres meninger er om de tingene som har skjedd, og om dere har noen andre vitenskapelige forklaringer for de tingene som hun mener har skjedd.
Tja, det finnes da psykiske sykdommer som kan forklare disse opplevelsene hun har. Om hun ikke finner det behjelpende, har vi da alltids åndenes makt på TVNorge.

Du får forklare hva hun ser i det gamle huset som du påpeker. Det med at hun ser moren sin blir svart i øynene og skriker blir for meg ganske umulig å forklare, med mindre det var en psykisk illusjon.
for noen mennesker er det trøst i slike "overnaturlige" saker. Vi lever og i en objektiv verden som alle oppfatter subjektivt.. Hvem veit hvor vitenskapen er om 200år?
Har selv en kjæreste som er overbevist om dette. Familien hennes bor på en gård som er 270 år gammel, hvor de før i tiden hadde blant annet et rom hvor de oppbevarte lik før de skulle begraves. Hele familien påstår å ha opplevet diverse fenomener, som at TV'en slår seg på full guffe midt på natta, hører folk snakke usammenhengende og ansikter som popper opp i speil.

Har sovet der en del ganger, og har aldri opplevet noe som helst. Men skal inrømme at det er litt creepy å være der alene, på rommet hennes når det er mørkt og natta. Da føler jeg selv at hjernen min skaper en slags noia tilstand for akkurat det med spøkelser og gjenferd, noe som gjør at jeg blir ekstra oppmerksom på små lyder og andre ting som resluterer i at jeg tror at det er noen i rommet som jeg ikke kan se. Sunn fornuft flyr rett og slett rett ut døra, av en eller annen grunn. For jeg er ikke overbevist om at dette er tilfelle. Er ikke overbevist om at disse tingene eksisterer, før jeg faktisk opplevet og ser det selv. Men da blir det igjen et problem, for da må jeg vite akkurat hva jeg så, noe som kan bli vanskelig å undersøke eller sette fingern på.
Jeg er ganske skeptisk av meg, men jeg har overnattet i et gammelt hus hvor det skjedde litt av hvert uten forklaring på.
Vi var to stykker i huset den kvelden.
Først begynner det med lyder fra loftet (etasjen over, som forøvrig er stengt av), som høres ut som ting dras over gulvet. Kan minne litt om en tung flat gjenstand (bord, kiste, o.l) dras bortover halve gulvet. Greit nok, kanskje det er noe dyr oppå der.
Etter litt kommer det tydelige fotsporlyder, og det høres ut som noen går med tunge støvler frem og tilbake. Litt usikker på hvordan det kan bortforklares, men jeg hadde ingen forklaring. Huset ligger usentralt og ute i skogen.

Litt senere på kvelden er jeg alene på rommet, og ligger i sengen. Jeg tror kjæresten kommer tilbake, da jeg ser dørhåndtaket vris rundt et par ganger, og døren åpnes sakte opp. Ingen kommer inn, og hun er ikke tilbake før et par minutter etter. Kanskje trekk i huset, men usikker på hvordan dørhåndtaket kan vri seg rundt.

Videre, rundt midt på natten, kjenner jeg noe som drar i dynen. Jeg tenker med det første at det er dynekrangel, men kjenner fort at dragene kommer fra enden av sengen, og jeg må rykke og nappe i dynen for å ikke 'miste' den på gulvet. Da mine bein ligger lengst ned, ser jeg bort ifra at dynen ble sparket i.

Etter dette kan jeg verken bekrefte eller avkrefte, så jeg stiller meg forstatt nøytralt til alt.
Sist endret av prenix; 8. februar 2013 kl. 12:37.
mener å huske at man har kommet fram til at lavere intelligens er lik en større sjanse for at man kan oppleve paranormale hendelser. kan sikkert lete opp den forsknings rapporten om noen her inne er interesserte?
Har ikke så mye å tilføye av pesonlige erfaringer, men kjenner noen som jobber i en lagerbygning hvor alle ansatte til tider hører en person (de hører det skikkelig godt) går i andreetasjen, en leilighet som har stått tom i årevis. Ingen er der hver gang de går opp og ser.
Sist endret av Lacertosus; 8. februar 2013 kl. 12:50.
Trådstarter
69 6
Sitat av Espen2308 Vis innlegg
Tja, det finnes da psykiske sykdommer som kan forklare disse opplevelsene hun har. Om hun ikke finner det behjelpende, har vi da alltids åndenes makt på TVNorge.

Du får forklare hva hun ser i det gamle huset som du påpeker. Det med at hun ser moren sin blir svart i øynene og skriker blir for meg ganske umulig å forklare, med mindre det var en psykisk illusjon.
Vis hele sitatet...
Det med øyne mener hun at var farn hennes som så mens mora var gravid. Og at de ble kvitt det ved at faren ba til gud. Religionsk propaganda muligens?
Sitat av Lemoop Vis innlegg
Hun har prøvd å komme opp med at jeg skal prøve spiritualisme med henne, noe som jeg har godtatt å prøve i bevissthet om at det bare er tøv.
Vis hele sitatet...
Det ville jeg revurdert. Ikke fordi at det naturligvis fungerer, men det er flere jeg kjenner som har blitt med på sånt, og resultatet?

De var pissredde i flere dager, og noen flere uker. De gikk inn med at det ikke fantes og bare var bullshit, og kom hjem med følelsen av frykt godt plassert.

Jeg sier ikke at du blir redd av sånt, men uansett om det fungerer eller ei, så kan det visst skape frykt for noen mennesker, som både tror og ikke tror.

Sånn on topic, så er jeg usikker. Har selv vært steder hvor det har skjedd litt merklige ting, men jeg setter ikke standpunkt på noe før jeg i så fall hadde fått en ordentlig bekreftelse eller noe.
Vi hadde ikke kallt dem overnaturlige fenomen hvis de faktisk fantes.
Trådstarter
69 6
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Det ville jeg revurdert. Ikke fordi at det naturligvis fungerer, men det er flere jeg kjenner som har blitt med på sånt, og resultatet?

De var pissredde i flere dager, og noen flere uker. De gikk inn med at det ikke fantes og bare var bullshit, og kom hjem med følelsen av frykt godt plassert.

Jeg sier ikke at du blir redd av sånt, men uansett om det fungerer eller ei, så kan det visst skape frykt for noen mennesker, som både tror og ikke tror.

Sånn on topic, så er jeg usikker. Har selv vært steder hvor det har skjedd litt merklige ting, men jeg setter ikke standpunkt på noe før jeg i så fall hadde fått en ordentlig bekreftelse eller noe.
Vis hele sitatet...
Mind over matter.
De tenkte antageligvis ikke over f. eks Ideometer effekten, så om det hendte at de begynnte å bevege på den lille tingen, husker ikke hva den heter, så skjønner de ikke hvorfor muligens.

Ganske så sikker på at jeg kommer til å klare meg helt greit.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Lemoop Vis innlegg
Hun har prøvd å komme opp med at jeg skal prøve spiritualisme med henne, noe som jeg har godtatt å prøve i bevissthet om at det bare er tøv.
Vis hele sitatet...
Ekte eller ikke, hvis du skal prøve noe med en så lukket innstilling kan du vel like godt la være?
Til alle dere som av diverse grunner tror på slikt tøv: James Randi venter fortsatt på å dele ut pengene sine.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Til alle dere som av diverse grunner tror på slikt tøv: James Randi venter fortsatt på å dele ut pengene sine.
Vis hele sitatet...
http://skepdic.com/randi.html
Jeg er nøytral til slikt. Om jeg skal plukke frem noe som jeg har opplevd så må det trolig være skyggefolk eller shadow people som de kalles.

For noen år tilbake når så var jeg på hytta på fjellet, lå på senga å leste litt i en bok utpå kvelden en vinternatt. Da så jeg helt klart skyggen av en person som forsvant bortover veggen på soverommet.

Ellers så har jeg opplevd noe annet på fjellet. Påsken for noen år tilbake så var jeg ute en tur bak hytta etter noe ved, oppe i skogen bak hytta muligens 100-150 meter unna så var det et kraftig lys. Der oppe er det ingen andre hytter, hus eller noen form for vei. Bare skog og fjell, intet annet. Dette var i halv to tiden på natten, lyset var helt stille, ikke noe bevegelse på det.

Dagen etter så gikk jeg opp til der jeg så lyset på jakt etter evnt fotspor, om det skulle være noen tullinger som gikk tur der oppe midt på svarteste natta i tykk snø. Fant ikke noe fotspor eller noe annet tegn til at det hadde vært noen aktivitet der oppe. Dessuten er det ingen som går tur midt inne i tykke skogen der opp midt på svarte natta, folk går der ikke engang om sommeren. Lurer fortsatt på hva dette var.
Sitat av Espen2308 Vis innlegg
Tja, det finnes da psykiske sykdommer som kan forklare disse opplevelsene hun har. Om hun ikke finner det behjelpende, har vi da alltids åndenes makt på TVNorge.

Du får forklare hva hun ser i det gamle huset som du påpeker. Det med at hun ser moren sin blir svart i øynene og skriker blir for meg ganske umulig å forklare, med mindre det var en psykisk illusjon.
Vis hele sitatet...
Både sykdommer og det faktum at hun var gravid hvor det ofte forekommer store hormonubalanser som kan føre til at følelsesregisteret ikke alltid er slik som det skal være.
De aller fleste menn kan fortelle om merkelig adferd med raseriutbrudd og store humørsvingninger fra partnerens tid som gravid.

Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Dagen etter så gikk jeg opp til der jeg så lyset på jakt etter evnt fotspor, om det skulle være noen tullinger som gikk tur der oppe midt på svarteste natta i tykk snø. Fant ikke noe fotspor eller noe annet tegn til at det hadde vært noen aktivitet der oppe. Dessuten er det ingen som går tur midt inne i tykke skogen der opp midt på svarte natta, folk går der ikke engang om sommeren. Lurer fortsatt på hva dette var.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk hatt en tilsvarende opplevelse langt oppe på et fjell midt på natten hvor det ikke har bodd folk på snart 80 år.
Lurer fortsatt på hva det kan ha vært, men jeg er sikker på at det har en naturlig forklaring.
Kanskje jeg har vært så heldig at jeg har bevitnet Will-o'-the-wisp-fenomenet siden hytten ligger omgitt av myrer?

Uansett blir man satt litt ut når man opplever slikt uten å kunne knytte det til en åpenbar forklaring, spesielt når man begynner å tenke på gamle avisoppslag om de tre personene som døde der og at huset/hytten har vært ubebodd etter dette.
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
TS, hun du prater om, navnet hennes begynner vel ikke på A? hehe.
For å holde meg til topic, jeg har opplevd en ting. Jeg og 2 kamerater sto utenfor huset mitt å røyka, plutselig går håndtaket ned noen ganger før døra låser seg. Vi måtte bruke nøkkel for å låse opp. Det var skikkelig ekkelt, for det var ingen andre inne.
Sist endret av Soppsui; 12. februar 2013 kl. 10:57.
Sitat av Soppsui Vis innlegg
TS, hun du prater om, navnet hennes begynner vel ikke på A? hehe.
For å holde meg til topic, jeg har opplevd en ting. Jeg og 2 kamerater sto utenfor huset mitt å røyka, plutselig går håndtaket ned noen ganger før døra låser seg. Vi måtte bruke nøkkel for å låse opp. Det var skikkelig ekkelt, for det var ingen andre inne.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig var det noe andre inne som kødda m dere...
Trådstarter
69 6
Sitat av Soppsui Vis innlegg
TS, hun du prater om, navnet hennes begynner vel ikke på A? hehe.
Vis hele sitatet...
Navnet begynner nok på V
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Selvfølgelig var det noe andre inne som kødda m dere...
Vis hele sitatet...
var en av di som sto ute. Og bor der, så vet veldig godt selv at det ikke var noen inne pga det bare var oss 3 der huset er på 50kvadrat så er ikke så mye å holde styr over. det ble bygget før krigen
Sist endret av 95markro; 12. februar 2013 kl. 12:09.
Sitat av prenix Vis innlegg
Jeg er ganske skeptisk av meg, men jeg har overnattet i et gammelt hus hvor det skjedde litt av hvert uten forklaring på.
Vi var to stykker i huset den kvelden.
Først begynner det med lyder fra loftet (etasjen over, som forøvrig er stengt av), som høres ut som ting dras over gulvet. Kan minne litt om en tung flat gjenstand (bord, kiste, o.l) dras bortover halve gulvet. Greit nok, kanskje det er noe dyr oppå der.
Etter litt kommer det tydelige fotsporlyder, og det høres ut som noen går med tunge støvler frem og tilbake. Litt usikker på hvordan det kan bortforklares, men jeg hadde ingen forklaring. Huset ligger usentralt og ute i skogen.

Litt senere på kvelden er jeg alene på rommet, og ligger i sengen. Jeg tror kjæresten kommer tilbake, da jeg ser dørhåndtaket vris rundt et par ganger, og døren åpnes sakte opp. Ingen kommer inn, og hun er ikke tilbake før et par minutter etter. Kanskje trekk i huset, men usikker på hvordan dørhåndtaket kan vri seg rundt.

Videre, rundt midt på natten, kjenner jeg noe som drar i dynen. Jeg tenker med det første at det er dynekrangel, men kjenner fort at dragene kommer fra enden av sengen, og jeg må rykke og nappe i dynen for å ikke 'miste' den på gulvet. Da mine bein ligger lengst ned, ser jeg bort ifra at dynen ble sparket i.

Etter dette kan jeg verken bekrefte eller avkrefte, så jeg stiller meg forstatt nøytralt til alt.
Vis hele sitatet...
Er historier som detta er det som holder interessen min oppe iallfall
Kan hende noen kødda med deg ,kan hende du juger ,kan hende mye ,men har hørt altfor mange lignende historier til at det ikke skjer noe.
Om det er gjenferd ,troll ,Martha`s engler eller demoner er ikke så viktig.
Uforklarlige ting må forklares i huet mitt iallfall.
Er åpen for at alt har en naturlig forklaring
,men da må det bevises at det har det.

Kan ikke bare ignorere folk som sier at de har opplevd ting heller.
Er ikke sikkert alle sammen juger eller er psyko.
Antagelig store mengder med historier folk ikke våger fortelle fordi de er redd for å bli latterliggjort.
Jeg har ingen historier ,men når folk jeg stoler på sier ting...
Kan jeg ikke bare ignorere dem.
Sitat av SteenRNS Vis innlegg
Kan ikke bare ignorere folk som sier at de har opplevd ting heller.
Vis hele sitatet...
Jo.
Er ikke sikkert alle sammen juger eller er psyko.
Vis hele sitatet...
Vel, jo.
Antagelig store mengder med historier folk ikke våger fortelle fordi de er redd for å bli latterliggjort.
Vis hele sitatet...
Takk gud.
Jeg har ingen historier ,men når folk jeg stoler på sier ting...
Kan jeg ikke bare ignorere dem.
Vis hele sitatet...
Jo.
Sitat av Svrdfsk Vis innlegg
Jo.

Vel, jo.

Takk gud.

Jo.
Vis hele sitatet...
Verden er flat?

Tror ikke på det paranormale. Jeg tror bare på at vi ikke har forklart alt enda.
Hva tror du da Sverdfisk?
Sitat av SteenRNS Vis innlegg
Jeg tror bare på at vi ikke har forklart alt enda.
Vis hele sitatet...
Det er forklart. Forklaringen er bare ikke mystisk nok for deg.
Aboslutt en video verdt å se er denne; Open-mindedness.
Selv om noe ikke er forklarlig for deg, så betyr ikke det at det er noe supernatural med det.
Kan ta en til jeg har opplevd. For en del år siden var jeg på besøk hos en venninne, som bor på en eldre gård. Vi var alene hjemme, så vi satt i stua nede, kikket på en film. Da hørte vi begge to skritt som gikk i vanlig fart over gulvet i annen etasje, fortsatte mot trappa ned også ble det stille. Det var ingen andre i huset da, INGEN andre. Det var ikke noe knirking eller noe slikt, helt vanlige tydelige skritt over hodet på oss. Har vært i samme huset tusenvis av ganger etter den tid, ikke opplevd noe annet, sovet over der, festa der etc, ingenting annet utenom det vanlige.

En litt annen historie:
En lærer vi hadde på VGS fortalte at når hun vokste opp så bodde hennes Onkel og tante i etasjen over, onkelen hennes hadde problemer med den ene foten så han haltet. I dette huset var det ikke do inne, så han gikk alltid en tur ut om kvelden, så haltet han opp trappa i annen etasje. Etterhvert så ble han syk, havnet så på sykehjem/sykehus. En kveld kveld senere mens familien satt samlet nede så utrbyter hun (læreren vår) "nå går onkel i trappa", hun hørte da haltinga hans i trappa. Noen få minutter senere ringer telefonen fra sykehuset, da var han død...
Veldig spennende tema! Er ikke helt overbevist om slikt jeg heller, men noe er det tror jeg.
Har noen historier som jeg har opplevd selv.

Jeg og dama har kjøpt oss leilighet, den leiligheten er i et hus. En leil. i kjeller/1etasje. Imens vår er i 2 etasje, og et mørkeloft over der som er vårt. En natt dama var på nattevakt var jeg oppe til rundt 3 tiden, pussa tennene og la meg under dyna.. Plutselig kom.det et sykt dunk ifra lofte. Kan sammenlignes med sikkert 100 kg som blir sluppet i gulvet. Jeg tenkte hva i svarte dette var, orka/turte ikke å røre meg i noen sekunder før det skjedde igjen. Et sinnsykt brak, satte meg opp i sengen og tenkte hva dette kunne være og kom på at jeg hadde et skap stående der som kunne falt, men ikke to ganger! Tok turen opp dagen etter og der var ingenting rørt, meerkelig! Jobba på en butikk i nærheten og en gammel dame spør meg hvor jeg bor. Sa hvilket hus osv, så kommer hun med en setning som får meg til å grøsse. "Du bor der ja, ja der var det en mann som falt over rekkverket og døde der" Eneste som ikke får min historie til å stemme er at lyden kom fra loftet og ikke fra veranda elns.

Får ta den andre historien en annen gang *skrivekrampe på mobil*
Dette er et interessant tema. Når jeg prater med folk om det er det sjeldent noen kommer med noe bevis for/imot, det har alltid vært forhåndsdømming fra de jeg har prata med. Noen som bare trur på det uten noen grunn og andre som nekter like blindt sånn som de som godtar, i beste fall finner de noen kilder til andre skeptikere som fokuserer på å "debunke" alt som er spekulativt.

Det er helt klart mye rart som skjer, som folk sier de har opplevd, og jeg trur dette er en side av den naturlige verden som er litt mer i bakteppet og passer ikke inn i kategoriseringen til mainstream vitenskap (ettersom dette ikke kan bekreftes med nåværende vitenskapelig forsøk), og det vil stride imot den verden flesteparten allerede har akseptert. Og etter min oppfatning begynner de fleste bare å fylle inn hull i sin oppfatning av hva som er virkeligheten fra 30åra av og da er de ikke ute etter noe som vil forandre hele perspektivet de har "bygd opp" av verden. Selv om de fleste ikke gjør så mye arbeid i å finne ut hva som faktisk foregår her på jorda.

"Paranormale" aktiviteter som er mest omdiskutert er vel Mothman Prophecies (laget en kjent film ved samme navn), Chupacabra, og mytene om reptilhumanoide vesener, som er veldig aktuell i dag i det økende konspirasjonsmiljøet. Men det er så mye mer, ca. hver tjuende person jeg prater med har noe interessant å fortelle om merkelige hendelser som egentlig ikke skal eksistere, og da ekskluderer jeg UFOer.

Når alt kommer til alt sitter vi igjen med mange tilsynelatende uforklarlige hendelser, og en del oppdikta historier såklart, man kan være skeptisk men å avfeie andre sine historier og nekte på at andre har erfart det de har, og sett det de har sett er ikke noe god løsning. Hva hvis det var du som har opplevd dette og du kunne ikke ha avfeid det med rasjonaliseringa di?
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Det er forklart. Forklaringen er bare ikke mystisk nok for deg.
Vis hele sitatet...
Hvordan du kjenner meg så godt er mystisk nok for meg.
de gangene jeg har tatt syre har jeg sett min døde morfar fly rundt
Sitat av Drapsprat Vis innlegg
Dette er et interessant tema. Når jeg prater med folk om det er det sjeldent noen kommer med noe bevis for/imot, det har alltid vært forhåndsdømming fra de jeg har prata med. Noen som bare trur på det uten noen grunn og andre som nekter like blindt sånn som de som godtar, i beste fall finner de noen kilder til andre skeptikere som fokuserer på å "debunke" alt som er spekulativt.

Det er helt klart mye rart som skjer, som folk sier de har opplevd, og jeg trur dette er en side av den naturlige verden som er litt mer i bakteppet og passer ikke inn i kategoriseringen til mainstream vitenskap (ettersom dette ikke kan bekreftes med nåværende vitenskapelig forsøk), og det vil stride imot den verden flesteparten allerede har akseptert. Og etter min oppfatning begynner de fleste bare å fylle inn hull i sin oppfatning av hva som er virkeligheten fra 30åra av og da er de ikke ute etter noe som vil forandre hele perspektivet de har "bygd opp" av verden. Selv om de fleste ikke gjør så mye arbeid i å finne ut hva som faktisk foregår her på jorda.

"Paranormale" aktiviteter som er mest omdiskutert er vel Mothman Prophecies (laget en kjent film ved samme navn), Chupacabra, og mytene om reptilhumanoide vesener, som er veldig aktuell i dag i det økende konspirasjonsmiljøet. Men det er så mye mer, ca. hver tjuende person jeg prater med har noe interessant å fortelle om merkelige hendelser som egentlig ikke skal eksistere, og da ekskluderer jeg UFOer.

Når alt kommer til alt sitter vi igjen med mange tilsynelatende uforklarlige hendelser, og en del oppdikta historier såklart, man kan være skeptisk men å avfeie andre sine historier og nekte på at andre har erfart det de har, og sett det de har sett er ikke noe god løsning. Hva hvis det var du som har opplevd dette og du kunne ikke ha avfeid det med rasjonaliseringa di?
Vis hele sitatet...
100% enig ,men viktigst å holde seg kritisk til alt man eventuelt opplever.
Her om natta rett før jeg sovna hørte jeg helt tydelig 3 bank på vinduet ut mot terrassen. Siden dette er i andre etasje er det umulig å komma opp dit uten stige. Da jeg gikk for å kikke var det selvfølgelig ingen der.
Så hva var dette? Joda var en "hallusinasjon" man kan få rett før man sovner.
Har lest en del om disse hallusinasjonene og de fleste vil ha dem i løpet av livet.
Ligner på de rykningene man kan få rett før man sovner. Føles som man faller.
Derfor... Ingen satanistisk slenderman demon på terassen. Bare hjernen.

Når jeg var liten hørte både jeg og resten av familien diverse bankinger i andre etasje. Som om noen banka på veggen. Alltid 3-4 ganger før det ga seg.
Veit du hva DET var forno?
Joda katta lå på en gammal stol der det ene stolbeinet var litt kortere enn de tre andre. Så vær gang katta skifta posisjon kom disse tydelige bankelydene.
Så nok en gang. Ikkeno gjenferd med bank på veggen syndrom i andre etasje.

Vær kritisk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Drapsprat Vis innlegg
Det er helt klart mye rart som skjer, som folk sier de har opplevd, og jeg trur dette er en side av den naturlige verden som er litt mer i bakteppet og passer ikke inn i kategoriseringen til mainstream vitenskap (ettersom dette ikke kan bekreftes med nåværende vitenskapelig forsøk), og det vil stride imot den verden flesteparten allerede har akseptert.
Vis hele sitatet...
Vitenskap er ein prosess. Når vi har undersøkt 100 paranormale fenomener, og enten funne ingenting, eller ei ytterst plausibel, naturleg forklaring som ikkje kjem i kategorien overnaturleg, så er det ikkje spesielt arrogant å avfeie dei 100 neste, nær identiske sakene og vise til dei hundre første.

Paranormalitet er undersøkt, og ingen har komt med et einaste argument for at det er reelt. Det er ei rekke enkle forsøk som kan gjerast, t.d. be eit tilfeldig medium fortelje informasjon som vedkommande ikkje kan ha hatt på det tidspunktet spørsmålet vart stilt. James Randi har prøvd det, og liknande, ein del ganger. Merkeleg nok trekker dei med dei overnaturlege evnene seg før forsøka tar til stortsett. Ingen synske har greid seg betre enn tilfeldigheita. Ingen har hatt kunnskap dei ikkje kan ha hatt - eller har blitt tatt med hjelparar e.l.
Kan anbefale denne boken, der professor Richard Wiseman forklarer hvor godt hjernen din kan lure deg. Den er i tillegg lettlest og veldig morsom.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...duktId=6655305

"Paranormale fenomener eksisterer ikke, ifølge professor Richard Wiseman. Det betyr ikke at forskning på for eksempel telepati, spådomskunst og ut av kroppen-opplevelser ikke kan gi oss innsikt! Gjennom å forske på disse fenomenene kan vi lære mye om hvordan hjernen vår fungerer, hvorfor vi oppfører oss som vi gjør, og hvorfor vi tror som vi gjør. I boka lærer du hvordan du kan, møte et gjenferd, få en ut av kroppen-opplevelse, unngå hjernevask, overbevise folk om at du vet alt om dem kontrollere drømmene dine. Legg fra deg krystallene, avbestill abonnementet på Medium og la den tidligere tryllekunstneren Wiseman vise deg seks psykologiske triks som garantert vil imponere venner og familie."
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er desverre ikke interessert i partytriks, Sarakl.
Men denne tråden er

Jeg vet ikke hvordan deres hjerne fungerer, men det tar meg 0 sekunder for å vite om en lyd er ekte, eller bare finnes i mitt eget hode.
Svært skjeldent kommer jeg borti tilfeller der jeg går "kom denne lyden fra hodet mitt, eller utenfra?", men bare fordi at det var en jævlig rar lyd som jeg aldri har hørt før, og har aldri vært, hva skal jeg si - kalibrert inn?

Og grunnen til at jeg kaster dette uti lufta er jo fordi at jeg synes det er rart at skeptikere beskylder andre ved å si "lydene må ha vært i hodet ditt".
Jeg er skråsikker på at jeg ikke er unik, og det gjør skeptikerens påstand enda merkeligere. Man kan også si at skeptikeren sier det samme som "du er ikke riktig i hodet"
Hørsel er noe man kan trygt ta på alvor.

Men hva med det visuelle?
Her vet jeg ikke hva dere tror, men som liten hadde drømmene mine etterheng noen sekunder etter at jeg våknet.
Og med den erfaringen av at hjernen har evne til å vise meg ting som ikke finnes, så trekker jeg inn de narkomane.
Nå har jeg aldri hatt tid til å være narkoman selv, men jeg kan forstå at de som virkelig går inn for det vil få seg en skikkelig en.
Trekker vi inn skeptikeren her, så vil alt som heter for paranormale aktiviteter bli utsatt for nådeløs og øyeblikkelig debunk.

Mennesker as.


Jeg har selv en historie å dele med dere, som muligens er "Shadow People" (slik at dere har noe å google etter)
Scenen består av et soverom. I det soverommet er det et gammelt vindu med masse karmer, type 6-glass. En seng som jeg lå i. Og til slutt et lys som stod ute i gangen, som igjen skinte på vinduet.

Jeg lå og vandret i tanker, det var varmt, og jeg svettet litt.
Før jeg visste ordet av det, så kaldsvettet jeg samtidig som jeg svettet.
Det var en merkelig opplevelse, og jeg ante absolutt fred og ingen fare.

Nå er jo disse "Shadow People" kjent for å være en mester i både frykt og paralyse.
En følelse grep meg sakte, noe fortalte meg med knallhard sikkerhet om at her var det helvete. Kaldsvetten hadde utviklet seg til noe man bare ser i parodifilmer. Jeg ble videre gitt følelse om at jeg var helt forsvarsløs, at jeg fikk en garanti for å dø.
Jeg snudde meg sakte med overlevelsesinstinkt som eneste drivstoff, i 10 sekunder? 2 minutter? Vet ikke.
Øyene mine speidet rommet ydmykt i håp om nåde.

Så kom det en skygge på vinduet. Det var en hånd.
Hånden var stygg og krokete, og hadde negler på centimetere.
Den bevegde på fingrene som et helt vanlig menneske, og tok seg lang tid.
Til slutt trakk den seg tilbake, like rolig som den kom. Ja, fikk inntrykket av at dette var et rolig vesen.

Etter vinduet, og lyset i gangen å dømme, stod vesenet rett foran sengen min. Usynlig, kun skyggekast.

Da var egentlig historien ferdig, jeg har kun et tips, og det er "å ri det ut" desverre.
Fifan, for no dritt. Dere vet ikke hvor mange ganger jeg bannet da jeg skrev dette.
Sabeltanns høyrehånd
Sitat av Espen2308 Vis innlegg
Tja, det finnes da psykiske sykdommer som kan forklare disse opplevelsene hun har. Om hun ikke finner det behjelpende, har vi da alltids åndenes makt på TVNorge.
Vis hele sitatet...
Åndenes makt er stage. De får innsendt historier, også har de skuespillere til å fortelle om det. En kamerat av meg sendte inn en helt oppfunnet historie, og den ble sendt på TV. En god latter for oss som visste det var fake.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Er desverre ikke interessert i partytriks, Sarakl.
Men denne tråden er

Jeg vet ikke hvordan deres hjerne fungerer, men det tar meg 0 sekunder for å vite om en lyd er ekte, eller bare finnes i mitt eget hode.
Svært skjeldent kommer jeg borti tilfeller der jeg går "kom denne lyden fra hodet mitt, eller utenfra?", men bare fordi at det var en jævlig rar lyd som jeg aldri har hørt før, og har aldri vært, hva skal jeg si - kalibrert inn?

Og grunnen til at jeg kaster dette uti lufta er jo fordi at jeg synes det er rart at skeptikere beskylder andre ved å si "lydene må ha vært i hodet ditt".
Jeg er skråsikker på at jeg ikke er unik, og det gjør skeptikerens påstand enda merkeligere. Man kan også si at skeptikeren sier det samme som "du er ikke riktig i hodet"
Hørsel er noe man kan trygt ta på alvor.

Men hva med det visuelle?
Her vet jeg ikke hva dere tror, men som liten hadde drømmene mine etterheng noen sekunder etter at jeg våknet.
Og med den erfaringen av at hjernen har evne til å vise meg ting som ikke finnes, så trekker jeg inn de narkomane.
Nå har jeg aldri hatt tid til å være narkoman selv, men jeg kan forstå at de som virkelig går inn for det vil få seg en skikkelig en.
Trekker vi inn skeptikeren her, så vil alt som heter for paranormale aktiviteter bli utsatt for nådeløs og øyeblikkelig debunk.

Mennesker as.


Jeg har selv en historie å dele med dere, som muligens er "Shadow People" (slik at dere har noe å google etter)
Scenen består av et soverom. I det soverommet er det et gammelt vindu med masse karmer, type 6-glass. En seng som jeg lå i. Og til slutt et lys som stod ute i gangen, som igjen skinte på vinduet.

Jeg lå og vandret i tanker, det var varmt, og jeg svettet litt.
Før jeg visste ordet av det, så kaldsvettet jeg samtidig som jeg svettet.
Det var en merkelig opplevelse, og jeg ante absolutt fred og ingen fare.

Nå er jo disse "Shadow People" kjent for å være en mester i både frykt og paralyse.
En følelse grep meg sakte, noe fortalte meg med knallhard sikkerhet om at her var det helvete. Kaldsvetten hadde utviklet seg til noe man bare ser i parodifilmer. Jeg ble videre gitt følelse om at jeg var helt forsvarsløs, at jeg fikk en garanti for å dø.
Jeg snudde meg sakte med overlevelsesinstinkt som eneste drivstoff, i 10 sekunder? 2 minutter? Vet ikke.
Øyene mine speidet rommet ydmykt i håp om nåde.

Så kom det en skygge på vinduet. Det var en hånd.
Hånden var stygg og krokete, og hadde negler på centimetere.
Den bevegde på fingrene som et helt vanlig menneske, og tok seg lang tid.
Til slutt trakk den seg tilbake, like rolig som den kom. Ja, fikk inntrykket av at dette var et rolig vesen.

Etter vinduet, og lyset i gangen å dømme, stod vesenet rett foran sengen min. Usynlig, kun skyggekast.

Da var egentlig historien ferdig, jeg har kun et tips, og det er "å ri det ut" desverre.
Fifan, for no dritt. Dere vet ikke hvor mange ganger jeg bannet da jeg skrev dette.
Vis hele sitatet...
Man skal ikke stole for mye på sansene sine, hjernen manipulerer dem for vår egen convenience, tenk om hver eneste lyd (suset fra vifter, svak øresus osv) skulle vært like framtredende som noen som snakker? Jeg har selv opplevd å høre ting (med ørene, trodde jeg på tidspunktet) når jeg er trøtt. Kaffe f. eks kan også få deg til å høre ting.


Edit: Med unntak av at du snudde deg, så høres historien din ut som en søvnparalyse.
Sist endret av droppboks; 21. februar 2013 kl. 11:24.
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Hørsel er noe man kan trygt ta på alvor.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "ta på alvor"? Helt enig i at hørsel kan tas på alvor, men den kan ikke dermed alltid stoles på. F.eks. har jeg litt dårlig hørsel selv, noe alle har til en viss grad hvis du tar i betraktning at en hver lyd kan bli utydelig for ethvert øre ved lavt lydtrykk eller støy. Hvis noen forteller meg noe og jeg oppfatter det som en ufullstendig setning så kan hjernen min, med de små bitene jeg oppfattet, fort pusle sammen en eller flere plausible alternativer til hva som ble sagt. I tillegg kan man i en innsovningsfase aldri stole på om det er dype tanker/begynnelsen på en drøm som faktisk gir deg disse sanseinntrykkene, grensene er så utydelige.

Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Men hva med det visuelle?
Her vet jeg ikke hva dere tror, men som liten hadde drømmene mine etterheng noen sekunder etter at jeg våknet.
Og med den erfaringen av at hjernen har evne til å vise meg ting som ikke finnes, så trekker jeg inn de narkomane.
Vis hele sitatet...
Så med din viten om hvordan drømmer og narkotika kan påvirke hjernen din, konkluderer du med hva? Det blir ganske utydelig, men det kan se ut som du mener at hjernen er i stand til alt mulig fordi du vet den oppfører seg rart i gitte andre situasjoner. Det er en veldig korttenkt beslutning å ta. Vil også nevne at virkninger av drømmer og narkotika forskes på, vet ikke hvor mye som er "usagt" på det området, men regner med at du er godt oppdatert siden du er i stand til å sammenlikne eller forklare overnaturlige hendelser med dette?


Flott historie btw!
Hver gang jeg hører folk fortelle om paranormale historier som har skjedd rett før innsovning eller etter oppvåkning, smiler jeg litt for meg selv. Fordi nesten alle historiene er like (ikke identiske), og nesten alle historiene kan forklares ganske enkelt. Søvn paralyse forklarer nesten alltid slike opplevelser. Men det virker som om ikke alle har hørt om det, selv om så mange opplever det minst én gang i livet.

Jeg har opplevd søvn paralyse flere ganger enn jeg kan telle på fingrene, så jeg er ganske kjent med fenomenet personlig. Først blir jeg paralysert, så hører jeg en intens surring som er på grensen til å være smertefullt, og deretter kommer frykten. Jeg kan kjenne den komme, og jeg vet at det er søvn paralyse, men det er likevel en angstfylt opplevelse. Om jeg ikke visste hva det var, hadde nok jeg også tolket det dithen at det er en paranormal opplevelse.
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Er desverre ikke interessert i partytriks, Sarakl.
Men denne tråden er

Jeg vet ikke hvordan deres hjerne fungerer, men det tar meg 0 sekunder for å vite om en lyd er ekte, eller bare finnes i mitt eget hode.
Svært skjeldent kommer jeg borti tilfeller der jeg går "kom denne lyden fra hodet mitt, eller utenfra?", men bare fordi at det var en jævlig rar lyd som jeg aldri har hørt før, og har aldri vært, hva skal jeg si - kalibrert inn?

Og grunnen til at jeg kaster dette uti lufta er jo fordi at jeg synes det er rart at skeptikere beskylder andre ved å si "lydene må ha vært i hodet ditt".
Jeg er skråsikker på at jeg ikke er unik, og det gjør skeptikerens påstand enda merkeligere. Man kan også si at skeptikeren sier det samme som "du er ikke riktig i hodet"
Hørsel er noe man kan trygt ta på alvor.

Vis hele sitatet...
Okei... Så viss jeg er med kameratgjengen min feks, og jeg hører en en klar og høy lyd som ingen andre hører, er hørselen min som stemmer da, eller er det kanskje noe som skjer i hjernen?

Skriver en liten historie, om selverfaringer med det å høre stemmer som ikke finns. Grunnen til at jeg hørte stemmene, var at hadde røyket for mye syntetisk cannabis over en lengere periode.

Jeg har hatt hørselshallusinasjoner før, og ikke sånn der du hører lyder, men der du hører folk som snakker til deg. Det startet med at to personer som prater bare mumling osv, så jeg legger jo to pluss to sammen, og tror dette er naboen. Dette skjedde hver gang når jeg skulle søve btw, ihvertfall i starten, eskalerte seg. Men tilbake til historien, ja jeg hører de samme folkene små krangle så og si hver natt, og trodde først at det var en familie med skikkelig familietrøbbel. Når jeg først ble sammen med exen min, og hun lå over, så spurte jeg jo hun så klart, om hun hørte kranglingen som foregikk.
Og hun hørte jo ingenting, og det var jo da jeg begynte å skjønne at nå var det noe underlig på gang, i hodet mitt. Når jeg først begynte å legge merke til dette, så begynte kjeftinga og komme til meg. Var skikkelig moraliserings prat, der jeg burde valgt annen livsti osv, ifølge stemmen i hodet.
Etter det så begynte det og bli værre å værre, kunne nesten ikke være alene uten at jeg hørte stemmene. Og så en dag hørte jeg en av mine beste kammerater, kjefte helt brutalt på meg, og skulle banke meg, for livstilen jeg har valgt osv. Dette skremte jo meg, men var visste jo da at det var i hodet mitt.


Men ett halvår senere skjedde faktisk dette, ikke i nærheten av så illle som i hodet mitt, men ganske likt.



Var også engang, da jeg var hjemme til en kompis, jeg skulle ned og hente noe å spise på, så kommer hunden bort til meg. Og så klart snakker hun til meg, ikke med munnen liksom, men hver reaksjon hunden gjorde, så var det liksom en jente som pratet. Jeg ga henne litt mat, og alle vet jo at hunder blir glad når de får noe godt og tygge på, og da sa hun. "Tusen takk! Du er kjempesøt, og du er så snill". Så måtte jeg dra fra hunden, den ble kjempe trist, og den jentestemmen i hodet mitt, sa "Åhhh ikke dra fra meg da etc etc"
Og jeg sverger det var akuratt når bikkja reagerte stemmene begynte å komme.

Det var da jeg virkelig skjønte, hvor smart hjernen egentlig er, og hvor mye den egentlig kan kødde med deg.

Ble litt langt, men poenget mitt er uansett, man kan ikke alltid tro man hører, ihvertfall ikke viss noen andre hører det. Og det finnes sikkert folk med samme tilfellet som jeg hadde, som kan tro at disse stemmen feks er "ånder" eller diverse andre ting.
Sist endret av kimmy9gga; 21. februar 2013 kl. 17:50.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vi hadde ikke kallt dem overnaturlige fenomen hvis de faktisk fantes.
Vis hele sitatet...
Det er derfor vi bruker det mye mer passende uttrykket paranormalt
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Okei... Så viss jeg er med kameratgjengen min feks, og jeg hører en en klar og høy lyd som ingen andre hører, er hørselen min som stemmer da, eller er det kanskje noe som skjer i hjernen?

Skriver en liten historie, om selverfaringer med det å høre stemmer som ikke finns. Grunnen til at jeg hørte stemmene, var at hadde røyket for mye syntetisk cannabis over en lengere periode.

Jeg har hatt hørselshallusinasjoner før, og ikke sånn der du hører lyder, men der du hører folk som snakker til deg. Det startet med at to personer som prater bare mumling osv, så jeg legger jo to pluss to sammen, og tror dette er naboen. Dette skjedde hver gang når jeg skulle søve btw, ihvertfall i starten, eskalerte seg. Men tilbake til historien, ja jeg hører de samme folkene små krangle så og si hver natt, og trodde først at det var en familie med skikkelig familietrøbbel. Når jeg først ble sammen med exen min, og hun lå over, så spurte jeg jo hun så klart, om hun hørte kranglingen som foregikk.
Og hun hørte jo ingenting, og det var jo da jeg begynte å skjønne at nå var det noe underlig på gang, i hodet mitt. Når jeg først begynte å legge merke til dette, så begynte kjeftinga og komme til meg. Var skikkelig moraliserings prat, der jeg burde valgt annen livsti osv, ifølge stemmen i hodet.
Etter det så begynte det og bli værre å værre, kunne nesten ikke være alene uten at jeg hørte stemmene. Og så en dag hørte jeg en av mine beste kammerater, kjefte helt brutalt på meg, og skulle banke meg, for livstilen jeg har valgt osv. Dette skremte jo meg, men var visste jo da at det var i hodet mitt.


Men ett halvår senere skjedde faktisk dette, ikke i nærheten av så illle som i hodet mitt, men ganske likt.



Var også engang, da jeg var hjemme til en kompis, jeg skulle ned og hente noe å spise på, så kommer hunden bort til meg. Og så klart snakker hun til meg, ikke med munnen liksom, men hver reaksjon hunden gjorde, så var det liksom en jente som pratet. Jeg ga henne litt mat, og alle vet jo at hunder blir glad når de får noe godt og tygge på, og da sa hun. "Tusen takk! Du er kjempesøt, og du er så snill". Så måtte jeg dra fra hunden, den ble kjempe trist, og den jentestemmen i hodet mitt, sa "Åhhh ikke dra fra meg da etc etc"
Og jeg sverger det var akuratt når bikkja reagerte stemmene begynte å komme.

Det var da jeg virkelig skjønte, hvor smart hjernen egentlig er, og hvor mye den egentlig kan kødde med deg.

Ble litt langt, men poenget mitt er uansett, man kan ikke alltid tro man hører, ihvertfall ikke viss noen andre hører det. Og det finnes sikkert folk med samme tilfellet som jeg hadde, som kan tro at disse stemmen feks er "ånder" eller diverse andre ting.
Vis hele sitatet...
har du slutta og høre stemmer eller hører du det fortsatt?
Opplever så og si hver eneste kveld når jeg skal sove, at jeg ser skikkelser/vesener eller noe. Akkurat i det jeg skal til å flyte over i drømmeverden rykker kroppen min til, øynene spretter opp og jeg kan se skikkelser eller vesener som sakte men sikkert fader bort jo lenger jeg ser på det/de. De er aldri så tydelige at jeg kan se ansikter eller noe, men ser kontrasten av at noe står der. Syns egentlig det har blitt mer og mer fascinerende, og gleder meg egentlig til å oppleve det når jeg skal sove :P Skjer som regel bare kun 1 gang på en kveld.

Noen som vet hva dette kalles? Vet jo at dette blir produsert av hjernen min, men er interessert i å lese mer angående det.
Sitat av fth Vis innlegg
Opplever så og si hver eneste kveld når jeg skal sove, at jeg ser skikkelser/vesener eller noe. Akkurat i det jeg skal til å flyte over i drømmeverden rykker kroppen min til, øynene spretter opp og jeg kan se skikkelser eller vesener som sakte men sikkert fader bort jo lenger jeg ser på det/de. De er aldri så tydelige at jeg kan se ansikter eller noe, men ser kontrasten av at noe står der. Syns egentlig det har blitt mer og mer fascinerende, og gleder meg egentlig til å oppleve det når jeg skal sove :P Skjer som regel bare kun 1 gang på en kveld.

Noen som vet hva dette kalles? Vet jo at dette blir produsert av hjernen min, men er interessert i å lese mer angående det.
Vis hele sitatet...
Det med at det rykker til i kroppen kalles for "Søvnrykk". http://www.tv2.no/gmn/derfor-faar-du...r-3747656.html

Det med at du ser skikkelser er trolig "Hypaogogic Imagery".

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia
Absurd ide, enkelt og greit.
Sitat av mrbudsmoker Vis innlegg
har du slutta og høre stemmer eller hører du det fortsatt?
Vis hele sitatet...
Har ikke hørt stemmene siden i fjor sommer heldigvis
Synes de som opplever slike ting bør ta seg en telefon til psykolog.

Det dere opplever skjer ikke i den objektive verden. (NB! Jeg VET ikke om dette stemmer eller ei, men basert på logisk og rasjonell tenking skjer det ikke...)

Dere blir puttet i samme bås som religiøse. Fantasi er i bunn og grunn ikke bra i mine øyne, det skaper frykt og illusjoner.

IMO.
Sist endret av Odonkor; 19. mars 2013 kl. 18:30.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Fantasi er i bunn og grunn ikke bra i mine øyne, det skaper frykt og illusjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg håper virkelig du kødder nå?

Uten fantasi så hadde vi neppe klart å utvikle oss til det stadiet hvor vi er idag.
Fantasi er med all sansynlighet et direkte biprodukt av intelligens, hvor det ene ikke kan eksistere uten den andre. For ikke å nevne det ekstremt kjedlige utvalget vi hadde hatt innen bøker, filmer, serier, kunst og lignende.

Når det er sagt, så tror jeg overhodet ikke på 'paranormale' episoder.
Jeg tror at alt har en logisk forklaring om du bare får nok informasjon om hendelsen.
Spøkelser og annet overnaturlig vesener og krefter har ingen plass i vitenskapen å gjøre, dog ønsker jeg det hjertelig velkommen i bøker, filmer o.l.
Sist endret av Bombasa; 19. mars 2013 kl. 20:07.
Tror du forveksler fantasi med idealitet.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg håper virkelig du kødder nå?

Spøkelser og annet overnaturlig vesener og krefter har ingen plass i vitenskapen å gjøre, dog ønsker jeg det hjertelig velkommen i bøker, filmer o.l.
Vis hele sitatet...
Med fare for å starte en kakofoni av kommentarer nå. Men er du sikker? Vitenskapen pr i dag er ingen absolutt sannhet den heller.

Folk finner nye sannheter og oppdagelser med jevne mellomrom. Så jeg ville ikke uttalt meg så bastant. Men det er nå bare meg. Jeg er åpen for at time will tell, uten å velge å mene for mye om ene eller andre siden i denne diskusjonen.
Sist endret av creavator; 19. mars 2013 kl. 23:01.
Selvfølgelig er "bare" vitenskapen en milepel i menneskets historie, men det er den mest moderne og intelligente, derfor er det naturlig at det er den vi skal bygge på.