Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  654 260988
Egentlig kan du bruke hva som helst, trenger ikke være spesifikt brygg rens. Bruk noe som får utstyret sterilt og skyll godt vekk vaskemiddelet. (Zalo er f.eks. ikke helt bra nok - men tror du f.eks. kunne klart deg med klor)
Du kan bruke klor men du må huske å skylle godt - veldig godt. For klor kan sette smak på ølet om du ikke skyller grundig nok. Du kan også koke eller varmebehandle bryggeutstyr rent - først vaske med vanlig zalo eller maskinoppvaskmiddel og så varmebehandle bryggeutstyret i minimum 75 grader i ca 15 minutter.

Personlig foretrekker jeg starsan. Det skummer svært mye og desinfiserer. Fordelene er at når starsanløsningen har virket i 10-15 minutter så kan en bare slå ut alt og trenger ikke skylle. Selv om det er skumrester igjen feks i gjæringskaret så vil det faktisk ikke påvirke brygget smaksmessig og vil ikke forringe kvaliteten - faktisk så er det en fordel med en fin film av starsan-skum på bryggeutstyret for da holder du alt desinfisert.

Husk at alt som kommer i kontakt med øl eller vørter må være desinfisert.
Takk for svar, da får jeg sansynligvis satt øl idag eller imorra.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Tenkte bare å tipse bergensere om Vestbrygg. Har utelukkende kjøpt alt av utstyr og råvarer der siden de åpnet i fjor høst. De har masse råvarer som fersk/tørr gjær, malt, humle samt utstyr i alle klasser. De flyttet nylig inn i et større lokale på Kronstad. Birger, som driver stedet, har peiling og hjelper deg gratis på stedet med å komponere en oppskrift på det du vil lage. De kverner kornet på stedet når du kjøper.

I skrivende stund koker jeg en belgisk hvete med oppskrift fra Vestbrygg. Skal snart slippe oppi stekte og knuste korianderfrø og raspede skall fra fire appelsiner.
Sist endret av Gusto; 16. juni 2012 kl. 20:37.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Gig Vis innlegg
Da blir det bryggestart neste helg

Har du prøvd noen av de andre ølsett? hvilke kan anbefales?

Personlig liker jeg lyst og litt bittert øl, prosenten har ikke så mye å si, dette skal nytes, ikke bælmes innpå for å bli fullest mulig

Kom gjerne med anbefalninger
Vis hele sitatet...
Og 1.5 år etter er jeg endelig i gang

22.00 ble lokket satt på så nå får det stå og godgjøre seg
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
og nå har det slutta å boble....
har jeg gjort noe feil?
Sitat av Gig Vis innlegg
og nå har det slutta å boble....
har jeg gjort noe feil?
Vis hele sitatet...
Har det slutta å boble totalt eller kommer det bobler once in a while?

Det er normalt at det bobler voldsomt de første dagene så gir det seg litt.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
det er nok mere once in a while nå. fant nemlig en pakke på gulvet det står: "X HZB 6G VEAST PREMIUM" er usikker på om den skulle i ølen eller om den fulgte med vinsettet mitt (noe jeg aldri har tenkt å sette) håper noen her kan gi svar om den skulle oppi. om så heller jeg ut det jeg har satt til nå og bestiller nytt
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Gig Vis innlegg
det er nok mere once in a while nå. fant nemlig en pakke på gulvet det står: "X HZB 6G VEAST PREMIUM" er usikker på om den skulle i ølen eller om den fulgte med vinsettet mitt (noe jeg aldri har tenkt å sette) håper noen her kan gi svar om den skulle oppi. om så heller jeg ut det jeg har satt til nå og bestiller nytt
Vis hele sitatet...
Men har du puttet gjær i vørteren før du satt den til gjæring? Vil jo tro det med tanke på at det bobler. Hvor lenge har den stått? Det skal bli mindre lyd fra gjæringslåsen etter en 3-4 dagers tid, da stormgjæringen er over. Dette er helt normalt, men ølet er ikke ferdig.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
gjertilsetning ble tilsatt. den har stått 40 timer nå, 17.06 ca 22.00

skjønner at ølet ikke er ferdig. men siden det bare slutta å "pluppe!" så fort...


Sitat av Buddapower Vis innlegg
Men har du puttet gjær i vørteren før du satt den til gjæring? Vil jo tro det med tanke på at det bobler. Hvor lenge har den stått? Det skal bli mindre lyd fra gjæringslåsen etter en 3-4 dagers tid, da stormgjæringen er over. Dette er helt normalt, men ølet er ikke ferdig.
Vis hele sitatet...
trenger fortsatt svar på den VEAST PREMUIM posen :s var den med vinen eller ølen
Sist endret av Gig; 19. juni 2012 kl. 20:09.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Gig Vis innlegg
trenger fortsatt svar på den VEAST PREMUIM posen :s var den med vinen eller ølen
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si om hvor denne fulgte med, men hvis det er tørrgjær vil jeg anbefale deg å kaste den og heller kjøpe flytende gjær til neste brygging!
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
var en pose med noe tørt. skrifta på posen står over her. tror denna brygginga gikk rakt vest jeg
Sitat av Gig Vis innlegg
det er nok mere once in a while nå. fant nemlig en pakke på gulvet det står: "X HZB 6G VEAST PREMIUM" er usikker på om den skulle i ølen eller om den fulgte med vinsettet mitt (noe jeg aldri har tenkt å sette) håper noen her kan gi svar om den skulle oppi. om så heller jeg ut det jeg har satt til nå og bestiller nytt
Vis hele sitatet...

Jeg regner med at du har skrevet feil og at det skal stå Yeast. Altså gjær.
Om du har satt vørter til gjæring uten å ha i gjær er ikke det veldig heldig. Du kan få utgjæring likevel pga villgjær og gjærsporer feks i luften men da vet du aldri hvilken stamme det kommer fra. Det virker altså som om du har glemt å ha i gjær. Gjær er essensielt for å brygge øl da det er gjæren som spiser søtstoffer fra vørter og dermed danner alkohol.

Du har kun en måte å forsøke å redde brygget på å det er å pitche gjæren raskest mulig. Du får forsøke å rehydrere gjæren for så å pitche.

Kok opp et par desiliter vann. La avkjøle til ca 25-30 grader også tilsetter du posen med gjær. Rør ut gjæren i vannet og slå vann og gjær i vørteren.

For fremtidige brygg bør du absolutt droppe den gjæren som følger med ølsett og satse på fersk flytende gjær.
Se på produksjonsdato på gjæren for flytende gjær varer i ca 3 mndr men for best resultat så bør du ha ferskest mulig gjær.

Om du vil bruke tørrgjær så bruke kjente strains og produsenter slik som feks safale 05.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
det er nok yeast ja. hadde jeg tenkt meg om hadde jeg jo oversatt dette selv. pitcher nå og heller oppi etterpå, så får vi satse på at det berger
Jeg er nybegynner innen drikking generellt men øl er enda mer ukjent, jeg liker øl i grunn er ikke særlig glad i veldig sure eller sterke f.eks mickey finn som er sur eller bacardi razz som er sterk av alkohol smak .. dette er snakk om rent. Men øl er ikke veldig sterkt og egentlig ganske billig.

Men hva vil dere anbefale meg å prøve å lage, ser også at vinogbar har noe cider greier , aldri drukket cider men tror det er helt greit. (Har bare drukket sånn herljunga cider fra Europris).
Vel øl har et rikt utvalg av lukter, smaker og styrker.
Det er alt fra rimelige søte øl helt uten smak av alkohol til med eller uten smak av humle som kjennes som en bitter smak, eller smakshumle som virker som et "krydder" for øl. Humle gir særpreg og avhengig av typen humle og mengde kan du få alt fra citruspreg til sommereng.

Kjøp gjerne forskjellige typer øl fra forskjellige bryggerier fortrinnsvis mikrobryggerier så kan du smake de forskjellige øltypene. Når du har funnet din favoritt så skal vi nok finne en oppskrift du kan følge for å lage denne ølen.

For å gjøre det enkelt er det 2 typer øl. Undergjært og overgjært.
Overgjæret øl er den som egner seg best for hjemmebrygging pga mindre krav til temperaturkontroll under gjæring.
Omtales som Ale. En populær Ale er feks Newcastle Brown Ale. En annen type ale som er veldig populær er IPA - Indian Pale Ale. IPA er kraftigere humlet og har gjerne høyere alkoholprosent.
Felles for Ale er at de gjerne er fyldige øl, relativt søte og gjerne med fruktig smak.

Overgjæret øl er det vi kjenner som pils og det er den typen du vanligvis blir servert om du bestiller deg en "halv-liter" på byen.
Pils brygges på pilsmalt og skal gjæres rundt 10 grader og lagres ned mot null grader. Pils er altså mer komplisert enn Ale for en brygger uten utstyr for temperaturkontroll.


Finn ut hva du liker best så skal du få bryggetips.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
husk bare å tilsette gjær
▼ ... noen uker senere ... ▼
Longboarder
zitare's Avatar
Har brygget en del satser med øl nå både godt og mindre godt øl. Hehe. Men nå har jeg flyttet og har ikke noe annet sted og ha brygget enn på badet og da vil jeg ikke ha noe lukt. Så noen som vet en super enkel måte og gjøre om et vanlig vannfilter til et kullfilter? Leste i en eller annen post her at det bare var til og kutte opp en flaske eller noe, men noen som vil forklare litt nærmere?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
zitare: Er det verdt det å lage en selv? Du får tak i en vannlås med kullfilter for ca 70kr på enhver bryggesjappe.

Prinsippet er i alle fall enkelt, du må bare sørge for at luften som kommer ut av vannlåsen må igjennom et kullfilter før den slippes ut i rommet.
Longboarder
zitare's Avatar
Sitat av Gusto Vis innlegg
zitare: Er det verdt det å lage en selv? Du får tak i en vannlås med kullfilter for ca 70kr på enhver bryggesjappe.

Prinsippet er i alle fall enkelt, du må bare sørge for at luften som kommer ut av vannlåsen må igjennom et kullfilter før den slippes ut i rommet.
Vis hele sitatet...
Bare så flere som tidligere i tråden ikke mente det var vits og kjøpe kull filter da man lett kunne lage dette selv.
Også har jeg ingen bryggesjapper i nærheten og vin og bar er utsolgte...
Er folk plaget med lukt? Lagd noen batces nå, ikke kjent noe lukt
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av zitare Vis innlegg
Bare så flere som tidligere i tråden ikke mente det var vits og kjøpe kull filter da man lett kunne lage dette selv.
Også har jeg ingen bryggesjapper i nærheten og vin og bar er utsolgte...
Vis hele sitatet...
Europris og clahs olson pleier å ha slike og mener faktisk å ha sett det på rema også
Longboarder
zitare's Avatar
Sitat av Gig Vis innlegg
Europris og clahs olson pleier å ha slike og mener faktisk å ha sett det på rema også
Vis hele sitatet...
Ja okei. Men da tar jeg også sjekker der da. Takker for alle svar.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Det er flere faktorer som spiller inn med tanke på lukt. Noen brygg er mer aromatiske enn andre, som f.eks belgisk hveteøl. Mye avhenger også på hva slags gjær man bruker - lagergjær frigjør mer svovel enn alegjær (som de fleste bruker), som skaper mer lukt.

Litt lukt kommer man nok ikke unna under stormgjæringen. Hvis man vil ha gjæringskaret stående midt i stua og lukt er viktig, så får man heller ordne seg et kullfilter.
Sist endret av Gusto; 9. juli 2012 kl. 18:56.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Har nå lest nesten hele denne tråden, og dæven dette såg interessant ut!
Lurer på om ikke jeg må prøve og brygge øl jeg også. Jeg ser at det er mange her som har prøvd forskjellige typer, så jeg lurer egentlig bare på om det er noen som har noen anbefalinger mtp hvilke sett som er "smakfulle" , gjær og slike ting?
Har ikke brygget veldig mye men har sammen med kompiser gjort 4 brygg.
Vi kjøpte ferdige sett og byttet ut gjæren med flytende gjær og bryggesjappa regnet ut gjærmengde for oss og fant gjæren som passet best for vårt øl. Alle brygg har vært Ale hos oss og alle har smakt kjempegodt. Bryggebutikkene har enorm kunnskap og hjelper dere igang. 3 av våre brygg var Muntons Premium Gold og disse har vistnok god nok gjær med. Men siden så mange sa vi måtte ha flytende gjær gjorde vi det og da fant bryggesjappa rett gjær.
Sitat av varg300 Vis innlegg
Har nå lest nesten hele denne tråden, og dæven dette såg interessant ut!
Lurer på om ikke jeg må prøve og brygge øl jeg også. Jeg ser at det er mange her som har prøvd forskjellige typer, så jeg lurer egentlig bare på om det er noen som har noen anbefalinger mtp hvilke sett som er "smakfulle" , gjær og slike ting?
Vis hele sitatet...
Til første gangs brygg er det enklest å lykkes med en IPA fordi den har litt høyere alkohol innhold og humle som begge hindrer faren for infeksjon.
Prøv foreksempel Coopers Indian Pale Ale, men det står at du skal bruke dextrose og spraymalt, ikke gjør det, bruk kun fytende eller tørr(spray) maltekstrakt og du kan godt redusere væskemengden litt for mer smaksrikt øl.
Så kan du gradvis begynne å eksperimentere med partial- og allgrain, hvis du har store nok kjeler
Prøvde å sette brygg i går, så da får vi se hvordan det går Håper det ender opp med å smake ålreit nok. Forøvrig gikk jeg for Maxican Cerveza, en øltype jeg har blitt veldig glad i etter opphold i Spania.
Blir brygging på oss igjen.
Denne gang må vi bruke kjeler som har et fettbelegg på innsiden samt fastbrent belegg som ikke går vekk med Zalo.
Fant en boks med Kaustisk Soda og vet at det tar fett + div.

Er det noen metaller eller legeringer som IKKE tåler Kaustisk Soda?
Hva med plast og tre?


Tenkte å fylle opp den store gryta med kaustisk soda og slenge røresleiv, slanger etc oppi og la det ligge natta over.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
Er det noen metaller eller legeringer som IKKE tåler Kaustisk Soda?
Hva med plast og tre?
Vis hele sitatet...
For all del IKKE bruk det i en aluminiumskjele, da dette reager ganske kraftig.
Resultatet er at kjelen begynner og løse seg opp og rommet blir fylt med hydrogengass.
Litt usikker på stålkjeler, men stål er jo laget av jern og det er vel mulig at det kan begynne og ruste kansje...?

Plast tåler det fint, tre også, med unntak at det blir hvitt.
Sist endret av varg300; 10. juli 2012 kl. 19:18.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei.

Eg ser at det er mangen som har prøvd Australian Pale Ale. Ser ut som at den faller godt i smak. Et godt ølsett.

Vist ikke gjerne si i fra. Å kom med et anna tips

Tenkte eg skulle ha i maltekstrak i steden for sukker. Å bytte ut gjæren med flytande fresk gjær.

- Til dere som har laget denne før.

Vilken maltekstrak passer til Australian Pale Ale.
Vilken gjær passer til denne. (Fersk gjær) bra merke

Noen andre fine tips til Australian Pale Ale tar jeg i mot med glede.
▼ ... over en måned senere ... ▼
sertifisert idiot
da er driver jeg med den første "bøtta" og lurer på en ting, jeg tror jeg hadde i for mye varmt vann FØR jeg tok i gjæren, nå står bøtta i frysern og blir litt kaldere. hvor varm kan satsen væra før jeg putter i gjæren, haster litt forresten xD
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
da er driver jeg med den første "bøtta" og lurer på en ting, jeg tror jeg hadde i for mye varmt vann FØR jeg tok i gjæren, nå står bøtta i frysern og blir litt kaldere. hvor varm kan satsen væra før jeg putter i gjæren, haster litt forresten xD
Vis hele sitatet...
Høres ut som en ekstrem metode. Gjæren bør pinches ved 18 -25 c, men innenfor 30 c bør det gå bra
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Cyberlink93: Hvor liten bøtte/stor fryser har du? :S
sertifisert idiot
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Cyberlink93: Hvor liten bøtte/stor fryser har du? :S
Vis hele sitatet...
Har ei 25 liters gjæringspann, og en rimelig stor fryser xD
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Når du sier at "det haster litt", så er det ikke et godt tegn. Det er alltid skummelt å ta snarveier når du brygger øl. Når vørteren min er for varm, så putter jeg oppi et termometer og smører meg med tålmodighet. Naturlig nedvarming er mye bedre enn å putte den i fryseren. Også veldig skummelt hvis du kjøler den ned for mye. Du sier også at du putter i "for mye varmt vann". Alt vannet du putter i vørteren bør kokes først. Så om du enten koker vannet, kjøler det ned, også putter det i vørteren, eller putter det direkte i etter oppkoking har ingenting å si - du må uansett vente.
Litt feil, det er bedre å bruke rent kaldt vann fra springen. Infeksjons faren er større hvis du venter med å tilsette gjæren.
hei igjen, vil bare si ifra om at alt gikk bra, dreit i frysern, stod vell der i kanskje en 2-3 min maks
da har jeg noen bilder og dele:
Bøtta:
http://img690.imageshack.us/img690/9098/20120831120012.th.jpg

Selvlagd gjærøås
http://img849.imageshack.us/img849/7379/20120831120022.th.jpg

brukte Coopers lager
http://img593.imageshack.us/img593/4537/20120831120055.th.jpg

og brukte Coopers Brew Enhancer 2 (1kg) maltsett
http://img27.imageshack.us/img27/512/20120831120043.th.jpg

og her er ett bilde av den modifiserte gjærlåsen
http://img411.imageshack.us/img411/385/20120831120033.th.jpg
hei igjen, vil bare si ifra om at alt gikk bra, dreit i frysern, stod vell der i kanskje en 2-3 min maks
da har jeg noen bilder og dele:
Bøtta:
http://img690.imageshack.us/img690/9098/20120831120012.th.jpg

Selvlagd gjærøås
http://img849.imageshack.us/img849/7379/20120831120022.th.jpg

brukte Coopers lager
http://img593.imageshack.us/img593/4537/20120831120055.th.jpg

og brukte Coopers Brew Enhancer 2 (1kg) maltsett
http://img27.imageshack.us/img27/512/20120831120043.th.jpg

og her er ett bilde av den modifiserte gjærlåsen
http://img411.imageshack.us/img411/385/20120831120033.th.jpg
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ser Vin og Bar har endra litt, finner ikke maltsett og ølbrygg som du nevner.
Er helt blåst på området, men har lyst til å prøve meg.

Inngår både sett og brygg i denne pakka?
http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2752
Har ett spm ang flasking på best mulig måte uten å få med bunnslam.
har lest litt rundt på nettet og finner mange guider. men lurer på noe helt basic.
hvordan får jeg øllet mitt fra bøtta mi og over i disse spanna(se video). er det mulig? må jeg gjøre noe på en annen måte? eller er det andre helst billige måter å fikse dette på?

per i dag står det å gjærer i bøtta.

http://www.youtube.com/watch?v=i98sXDgjs7Q

er heeelt grønn på emne så teskje mating er foretrukket

takk for hjelp
Noen som vet hvor kjapp vinogbar restocker lageret sitt? De siste gangene jeg har vært innom har de vært utsolgt for flere av produktene jeg tenker å bestille. Eventuelt noen som kan anbefale andre lignende nettbutikker?
Sitat av Woum Vis innlegg
Har ett spm ang flasking på best mulig måte uten å få med bunnslam.
har lest litt rundt på nettet og finner mange guider. men lurer på noe helt basic.
hvordan får jeg øllet mitt fra bøtta mi og over i disse spanna(se video). er det mulig? må jeg gjøre noe på en annen måte? eller er det andre helst billige måter å fikse dette på?

per i dag står det å gjærer i bøtta.

http://www.youtube.com/watch?v=i98sXDgjs7Q

er heeelt grønn på emne så teskje mating er foretrukket

takk for hjelp
Vis hele sitatet...
Bruk en hevert.
Sitat av Misoxeny Vis innlegg
Noen som vet hvor kjapp vinogbar restocker lageret sitt? De siste gangene jeg har vært innom har de vært utsolgt for flere av produktene jeg tenker å bestille. Eventuelt noen som kan anbefale andre lignende nettbutikker?
Vis hele sitatet...

Bryggselv.no - kanskje den beste av dem alle. Svært kjapp på levering, og masse kunnskap om det er noe du lurer på.
Ja, skal selv få satt en dunke med øl nå selv. Gjort det før og har dermed alt av nødvendig utstyr. Liker selv litt mørkt og kraftig øl så frister å sette en stout, men hveteøl er ogs meget godt. Jeg får nesten bare lese meg opp litt igjen og det skrives mye her gitt
Jeg orket ikke å lese igjennom alle 20 sidene for å lete etter noen som kunne "bekrefte" at dette ølet faktisk var godt. Er det noen som har fulgt guiden og kan si noe om det? :-) Uansett - virker cool. Hvordan er fyllasyken sammenlignet? Har hørt at man blir utrolig mye dårligere dagen etterpå av hjemmebrygget vin. Eller er det omvendt?
Jeg har lagd en hel del vin før og bakfylla har jeg ikke hatt problemer med. Ølet blir bra vis man er nøye på ting og gjør ting riktig. Samme når man lager vin. Jeg skal sette en dunk i løpet av den kommende uken tenker jeg så blir det å se hvordan resultatet har blitt i starten av februar.
Sitat av Herbman Vis innlegg
Jeg orket ikke å lese igjennom alle 20 sidene for å lete etter noen som kunne "bekrefte" at dette ølet faktisk var godt. Er det noen som har fulgt guiden og kan si noe om det? :-) Uansett - virker cool. Hvordan er fyllasyken sammenlignet? Har hørt at man blir utrolig mye dårligere dagen etterpå av hjemmebrygget vin. Eller er det omvendt?
Vis hele sitatet...
Hjemmelaget øl blir bedre enn butikk øl. Og du blir like fyllesyk av ditt eget øl som av kjøpe øl.

Det morsomme er jo at når en brygger øl hjemme så gjør en akkurat det samme som de store bryggeriene gjør når de brygger sitt Carlsberg, Heineken eller Ringnes. Bare i svært liten skal. Og det skjer gjerne på kjøkkenbenken.

Sålenge en er nøye på renhold og følger oppskriften så smaker det ølet en brygger selv bedre enn det du kjøper i butikken. Fordi du kan velge deg en oppskrift som matcher det ølet du liker best - du trenger ikke tenke som bryggerier at du skal tjene penger. Du kan bruke de beste råvarene og trenger ikke ha pris som kriterium.

Mange er redd for at ølet skal bli flatt og ikke ha kullsyre men det er ikke noe problem. en kan bruke naturlig kullsyre - altså biproduktet gjæren etterlater seg når den spiser søtstoffer i ølet. Ofte er faktisk problemet motsatt at det kan bli vel mye futt i flaskene om en ikke er veldig nøyaktig når en måler opp sukker karboneringen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har selv satt en dunke nå . Valgte her en Coopers Draught. Den nye nettbutikken til vin og bar er btw Bryggeland .

Hos mer er det bra med liv og vært nøye under setting og rengjøring. Har satt vin før og ølet mitt har stått i 3 dager og holder det på 19 grader for å holde en stabil temp.
▼ ... over en måned senere ... ▼
vurderer å kjøpe et slikt sett på fredag. Tenkte å drikke det i russetida.
Men funker det å fylle opp plastikkflasker med dette uten at jeg risikerer at de sprenger?