Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3978
jeg og en kamerat driver en potetbod som vi har gitt 80000.- for.
firmaet er et DA som er det samme som enkeltpersonforetak, bare at vi har halve ansvaret hver (Delt Ansvar).
vi har lyst til å gjøre om det til et AS på grunn av de skattemessige fordelene. Da vi kjøpte boden så visste ikke vi at de 100000 du må ha i aksjekapital kunne brukes til inventar.
Boden ble kjøpt i juni 2010.
Så det jeg lurer på er om vi i dag kan føre opp boden som inventar til verdi av 80000.- ( har kontrakt og bankutskrift på kjøp ) sånn at vi kun trenger 20000.- på konto for å starte AS?
Sist endret av kimmarn; 20. mars 2011 kl. 00:52.
Verdien på boden er vel avskrevet en viss %-andel på siste regnskap, evt. årets.
Dvs. at boden står oppført som f.eks. 70000kr i egenkapital, om dere avskriver 10000 i året på boden.
Da må det videre skaffes 30000kr for å nå 100.000
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Hvis DA-selskapet eier boden kan man ikke bare gi den den til et nyoppstartet AS. For å overføre eierskapet av en bod til 80.000 må dere i så fall skaffe alle pengene og kjøpe den av dere selv. Her må det finnes en ekte overføring av pengene, selv om dere to eier begge selskapsinstanser.

Man kan derimot gjøre om selskapsformen fra DA til AS, men dette krever en full gjennomgang av alle bilag i DA-selskapet av en revisor. Med tanke på at dere kun har vært i drift i under et års tid vil jeg tro at dette ikke blir altfor dyrt. Det med kostnadsrammen skal jeg ikke si for sikkert, det kommer jo helt an på hvor mange bilag dere har.

Dere kan heller ikke sette deres egen pris på boden. For dette trenger dere en takstmann.
Har dere vurdert NUF?
Da slipper dere egenkapitalen og det gir samme rettigheter som AS.

Sjekk ut www.firmahjelp.no

Disse har jeg brukt i 6-7 år nå, veldig seriøst, og behjelpelig med alt av papirarbeid osv.
Man trenger ikke å ha noe forhold til hovedselskapet i Storbritannia annet enn noen papirer som må signeres en gang i blant - og det vil bestandig gå gjennom Firmahjelp uansett, så det er ikke noe stress.
nå skal jo norge ta aksjekapitalen ned til 30k...

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo...-aksjekapital/
Sitat av Gusto Vis innlegg
Hvis DA-selskapet eier boden kan man ikke bare gi den den til et nyoppstartet AS. For å overføre eierskapet av en bod til 80.000 må dere i så fall skaffe alle pengene og kjøpe den av dere selv. Her må det finnes en ekte overføring av pengene, selv om dere to eier begge selskapsinstanser.

Man kan derimot gjøre om selskapsformen fra DA til AS, men dette krever en full gjennomgang av alle bilag i DA-selskapet av en revisor. Med tanke på at dere kun har vært i drift i under et års tid vil jeg tro at dette ikke blir altfor dyrt. Det med kostnadsrammen skal jeg ikke si for sikkert, det kommer jo helt an på hvor mange bilag dere har.

Dere kan heller ikke sette deres egen pris på boden. For dette trenger dere en takstmann.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke boden som "ting" innskudd på lik linje med penger.
Men en revisor/regnskapsfører som hjelper dere med starten må gå god for at aksjekapitalen er reel.

Men om dere sparer så mye penger på å gå over til AS, tvilsomt, da et AS fort kan bli dyrere å drifte. Man kjøper seg vekk fra personlig risiko.
1. Lån 100k

2. Lag AS

3. Kjøp boden fra DA.

4. DA betaler 100k I forskudd på "leie" av buda

5. Betal tilbake lån.

Profitt!
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Har dere vurdert NUF?
Da slipper dere egenkapitalen og det gir samme rettigheter som AS.

Sjekk ut www.firmahjelp.no

Disse har jeg brukt i 6-7 år nå, veldig seriøst, og behjelpelig med alt av papirarbeid osv.
Man trenger ikke å ha noe forhold til hovedselskapet i Storbritannia annet enn noen papirer som må signeres en gang i blant - og det vil bestandig gå gjennom Firmahjelp uansett, så det er ikke noe stress.
Vis hele sitatet...
Virkelig - drit i NUF, flere grunner:

1: Det er milevis værre å få lån/kreditt, fordi NUF'er, selv om de i utgangspunktet er en helt legitim selskapsform (om enn "misbrukt" slik de fleste bruker det i dag) har blitt utnyttet til massevis av konkursrytteri, svindel, skattesnusk og faan vet hva, i stor grad nettopp pga mangelen på krav til egenkapital. NUF som selskapsform har rett og slett fått et veldig dårlig rykte, og ikke uten grunn.

2: Dere har i alle fall nesten all egenkapitalen på plass

3: Allerede nå slipper man revisor for de minste AS'ene, selv om man aktivt må velge det bort, så dette er ikke lenger noe argument for NUF

4: Fra årsskiftet 2011/12 vil sannsynligvis kravet til egenkapital for AS'er senkes til 30.000

Jeg har sjekka mye rundt dette selv, og har valgt å heller holde meg til ENK fram til jeg er helt klar for et "ordentlig" AS i stedet for NUF, og nå blir jo sannsynligvis dette fremskyndet en del pga de lavere kravene for "mini-AS"
Sitat av atomet Vis innlegg
Virkelig - drit i NUF, flere grunner:

1: Det er milevis værre å få lån/kreditt, fordi NUF'er, selv om de i utgangspunktet er en helt legitim selskapsform (om enn "misbrukt" slik de fleste bruker det i dag) har blitt utnyttet til massevis av konkursrytteri, svindel, skattesnusk og faan vet hva, i stor grad nettopp pga mangelen på krav til egenkapital. NUF som selskapsform har rett og slett fått et veldig dårlig rykte, og ikke uten grunn.
Vis hele sitatet...

Vel, dette er bare vås og synsing for å være ærlig.
Jeg har hatt NUF i mange år nå, og ikke opplevd noe til at andre ser på deg som useriøs. Ikke noe problem med verken lån eller kreditt. Du skjønner vel at banker og firmaer ikke baserer kreditt på foretaksformen? De gjør noe som heter... ja, tro det eller ei... en kredittvurdering. Det er dette som setter grunnlaget.
Om en bank/firma gir kreditt til et NUF uten en kredittvurdering først, ja da har de seg selv å skylde hvis noe skjer. Dette gjelder også AS, ANS, ENK whatever av foretaksform.
Sist endret av unknown14725; 26. mars 2011 kl. 14:43.
Har man noen bunden egenkapital i et NUF som kan stilles til sikkerhet?

Nei!
kjedelig streiting
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Vel, dette er bare vås og synsing for å være ærlig.
Jeg har hatt NUF i mange år nå, og ikke opplevd noe til at andre ser på deg som useriøs. Ikke noe problem med verken lån eller kreditt. Du skjønner vel at banker og firmaer ikke baserer kreditt på foretaksformen? De gjør noe som heter... ja, tro det eller ei... en kredittvurdering. Det er dette som setter grunnlaget.
Om en bank/firma gir kreditt til et NUF uten en kredittvurdering først, ja da har de seg selv å skylde hvis noe skjer. Dette gjelder også AS, ANS, ENK whatever av foretaksform.
Vis hele sitatet...
Og et NUF vil stille svakere enn et AS når det kommer til kredittvurdering. Feks så får man ikke tollkreditt ved import. Man finner også en del eksempler på selkaper som ikke engang vurderer å gi NUFere kreditt av prinsipp.
Sist endret av legalize_it; 26. mars 2011 kl. 16:53.
Det er absolutt ikke vås og synsing, det er harde fakta.

Det ER værre å få kreditt (bl.a. fordi du ikke har noen aksjekapital), ikke nødvendigvis i form av lån fra banker e.l., men i form av at flere leverandører enn ellers f.ex. vil kreve forhåndsbetaling

NUF som foretaksform HAR blitt brukt MYE i sammenheng med svindel, skattesnusk, konkursrytteri osv. Neida, dette gjelder absolutt ikke alle, og det er selvsagt urettferdig ovenfor de seriøse, men fakta er at det HAR blitt brukt mye til det, og dermed har det fått et rykte som "useriøst". Legg merke til at jeg ikke sier at det er useriøst (flere av de største bankene og forsikringsselskapene i landet er NUF'er, men da riktignok på "korrekt" grunnlag), bare at det har fått et slikt rykte.

NUF som foretaksform brukes jo også for de fleste en slags "fattigmanns AS", noe som igjen kan gi en oppfatning om at du har dårligere økonomi enn et AS, hvor ufortjent det enn måtte være.

Hvis du ikke har hørt at noen er skeptiske til firmaer som "misbruker" NUF-formen, så har du rett og slett ikke spurt så mye rundt.

Og faktisk - et AS vil nå tilogmed være billigere i drift, siden begge slipper revisor, men NUF'et er avhengig av en adresse i "moderlandet", i tillegg til at de fleste vil benytte seg av hjelp (som f.ex. firmahjelp.no) til opprettelse og opprettholdelse av LTD'et i moderlandet. Men en ting er det økonomiske - det VIRKELIG store problemet med dette, er at dersom papirene et år IKKE blir levert inn i f.ex. England, så blir LTD'et man har der automatisk oppløst, og da vil også det norske NUF'et kreves oppløst. Og dette er ting som faktisk har skjedd.
Sist endret av atomet; 26. mars 2011 kl. 18:32.
▼ ... over en uke senere ... ▼
...ooog der fikk jeg jammen et stjerneeksempel på hvorfor NUF har dårlig rykte, rett i posten i dag. For ordens skyld - jeg har allerede sagt fra til NSR (næringslivets sikkerhetsråd) om dette, og det vil bli tatt med i varslingslisten asap.

Dette er et ganske klassisk "semi-svindelforsøk" de fleste bedrifter utsettes for, der man presenteres for noe som ser ut som at det bare gjelder å oppdtatere bedriftsopplysninger i en katalog. Katalogen er selvsagt navngitt for å minne mest mulig om mer "legitime" kataloger eller offentlige registre, men egentlig står det med liten skrift at dette er en avtale om oppføring for minimum to år, til en relativt høy årlig sum - i dette tilfellet ca 7000kr, og med automatisk fornyelse for to nye år hvis man ikke sier opp avtalen minimum 60 dager før utløp av avtaleperioden.

En ting som er litt spesielt her, er at dette sendes ut med en svarkonvolutt som kan sendes ufrankert, fyren har faktisk avtale med posten/bring, det er første gang jeg har sett at de har avtaler med såpass seriøse firmaer, men fyren hos NSR hadde vært borti det en gang tidligere.

http://dl.dropbox.com/u/27793/katalogsvindlere/teleopplysningen.jpg
http://dl.dropbox.com/u/27793/katalogsvindlere/teleopplysningen1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/27793/katalogsvindlere/teleopplysningen2.jpg

Kan ikke helt si at jeg syns det ser ut til å være verdt pengene hvis man går inn og tar en titt på teleopplysningen.no...

Siden folk som prøver å svindle meg automatisk settes på min super-shitlist bruker jeg gjerne litt tid på å gjøre livet et lite hakk værre for dem, og dette er fyren og selskapet jeg gravde opp:

Norid: Whois-databasen gir oss organisasjonsnummeret 996242161

Org. nr leder videre til denne infoen hos brønnøysund.

Søker man videre på Steven Michael Royce, som viser seg å være daglig leder/styreleder, så finner vi at han har totalt 22 roller som varierer mellom daglig leder og styreleder i et rikholdig utvalg av selskaper han driver:

Steven Michael Royce, født 1965 - 22 roller i norsk næringsliv

Legg merke til at ALLE selskapene denne fyren driver, er NUF'er. Så hvis du vil opprette et mer seriøst firma og helst ikke vil bli assosiert med denne typen svindlere - ligg unna NUF-formen.
Du kan ha aksjekapital som er bundet i verdier, men du burde først få taksert potetvognen! du kan ikke utenvidere regnskapsføre den med salgsverdi, dette beregnes noe ulikt, den vil dessuten føres opp som anleggsmidler + som du må avskrive pr år, og dette vil føre til en nedgang i resultatet de første årene, om du har planer om større avskrivninger på vognen.