Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2291
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
heyhey!

er en gutt på 15 fra bergen som vurderer interrail tur til 2011 og trenger hjelp til ett par ting:

reisemål!: noen som kan gi meg en reiserute som vil gi meg maksimal opplevelse for en 22dagers tur? alså, land og steder i landet som er verdt å besøke antar halvparten her vil si "amster! red ligth og coffeeshops!". dette skal jeg få til tror jeg.

noen som vil dele sine erfaringer med interrail til sine elskede medfreaks?

p.s trenger reisefølge! PM hvis du er intressert!
Tok en interail selv for noen år siden, vi fløy ned til Portugal og tok tog derfra innom Sveits, Frankrike, Italia, Lichtenstein, Sveits og Tyskland og fløy derifra og hjem igjen.

Var innom flere steder per land, kjøpte en billett som varte i 3 uker for rundt 2,500 kr, og tok toget fritt uansett hvor så lenge det ikke var sovekupe og ledig plass.

Anbefaler deg å ta med pute, sovepose/pledd. Vi tilbrakte nesten alle nettene på tog eller togstasjoner, men tok inn på et herberge noen netter for å få sove ordentlig ut.

Ikke pakk med deg en haug med ting om du planlegger å ta en tur innom flere land, dvs ikke bærbar pc å andre store tunge ting. Hadde en stor tursekk med klær og kameraet, det var nok å drasse på.

Anbefaler og at du sjekker uttaksgrensen i minibank FØR du drar, kjipt å ha 1 uke ferie igjen og ingen mulighet til å ta ut penger selv om du har dekning på kontoen.

Vi planla ikke hvor vi skulle, og det fungerte kjempefint for oss, det eneste var flybillettene opp og ned.
Vi bestemte oss dagen i forveien og gikk for å se om det var ledig på toget dit vi ville, en utrolig bra måte å reise og å få sett litt av verden på, anbefales på det sterkeste!

Sist men ikke minst, ikke reis alene! Det er lett å rote seg bort i ukjente byer/steder, og det er ganske greit å være 3 - 4 stykker på togstasjonene midt på natten så en person kan være våken å passe på bagasjen mens resten sover.
Et tips er å alltid ha 2 lommebøker på deg i tilfelle du skulle bli rana. I den ene lommeboka har du bare litt småpenger og i den andre har du resten av pengene, bankkort osv. Hvis noen raner deg så gir du bare den lommeboka med litt småpenger i.
Så spennende at du skal på Interrail! Det er absolutt den største opplevelsen du kan få, og jeg anbefaler det til alle. Jeg var på Interrail for første gang i sommer, og det var så utrolig spennende. Vi var to jenter på tur som først tok fly til København, og deretter toget vi videre til Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Sveits, Italia. Fra Italia tok vi båt til Hellas, og reiste gjennom Hellas. Det kjekkeste er å lage din egen reiserute, og det kan du fint klare ved bare å google et Europa kart. Du kan også velge en spontan tur hvor du bare tar en dag av gangen. Du vil mest sannsynlig møte masse mennesker underveis, og kanskje reise med de. Det jeg absolutt vil anbefale deg til er å bo på hostel/ungdomsherberg, eller eventuelt campingplass der det lar seg gjøre.

- Ha med deg nok penger, men du kan også leve veldig billig.
- Hvis du har bestemt deg for en reiseplan, bestill hostel på forhånd, vi gikk rundt å letet etter hostel 3 timer i Amsterdam.
- Ta kopi av alt du eier, og pass godt på interrailbilletten din (den får du ikke erstattet).
- Ta med deg en varm genser framfor en jakke, det er veldig lurt!
- Pakk i sekk, og så lite som mulig. Du vil komme til å vaske nye underveis.
- Bruk gode sko (ihvertfall hvis du skal gå et stykke).
- Myggspray (!!!!!!!!)
- Regner med du reiser om sommeren, så ikke drass med deg et lass av bukser, det vil du ikke trenge.

Når det kommer til steder som er verdt å besøke vil jeg anbefale Amsterdam, en veldig spennende by hvor det er all about sex, drugs! Paris syns jeg selv var verdt et besøk, tatt i betraktning til at alt er veldig dyrt og at man må regne med å stå i kø til Eifeltårnet 10 timer. Sveits ville jeg droppet, det er ikke plassen man drar på interrail ihvertfall.
Men Hellas er absolutt til å anbefale, det er så utrolig mange fine plasser der, til tross for at det er dårlig med tog. Ellers er Italia spennende, feks Milano, Roma og spesielt Venezia.

Det kommer selvfølgelig ann på hva du er interessert i og hva du vil oppleve, så det greieste er å lage din egen reiserute tilpasset dine egne interesser og hva du ønsker å se/oppleve.

Vil ønske deg lykke til! Det er en ferie du sent vil glemme..

Men du er 15 år? Får du virkelig lov å dra ut i det store Europa i en alder av 15?
Er du 15 år?
Ta med deg et par truser og hopp på et random tog. Det er nok en bra start det.
Vent til du blir 18 år, så får du med deg noen venner, mye bedre da!
Mitt råd er å droppe idéer om en «maksimal opplevelse». Som så mange andre før meg var jeg i overkant ambisiøs første gang jeg dro på interrail, og var gjerne i hvert land bare i ca. to dager for å få med meg maks antall steder. Ta det heller med ro, og ikke legg for store planer på forhånd.

Generelt vil jeg anbefale å dra til Øst-Europa, men det blir jo litt personlige preferanser hvor en liker å dra. Unngå forresten å bare dra til store, kjente byer; da går man glipp av mange spennende småsteder.

Og en ting til: Reisebudsjettet har en stygg tendens til å sprekke. Reis med en del mer penger enn det du på forhånd tror du trenger. :-)
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Trådstarter
blir 16 xD ja, jeg får lov. dette er sansynelig vis fordi jeg er pålitelig og ikke LITT naiv. jeg ble også overraska da mamma foreslo dette...

reiser med en fyr fra trondheim jeg aldri har møtt før, og blir en 15 dagers som jomfrutur, så det blir spennende.
takker for svar!
noen som vet kan anbefale sovesteder?
Forslag: Fly ned til Praha, hjem igjen fra Amsterdam. Du kan være 3-4 dager hvert av disse stedene, og ha 15.-dagersbilletten imellom. Dette vil gi ca. 22 dager totalt, som du for eksempel kan bruke på fire stopp fordelt på Tyskland, Frankrike og Belgia.

Du bør bare bestille overnatting første stedet du drar til, slik at du har maksimal frihet til å endre planer underveis. Om du begynner i Praha og er glad i litt fest og moro er Traveller's Hostel et sted å anbefale (om ting ikke har forandret seg veldig de siste fem årene).
Hvor høyt budsjett bør man egentlig ha for en interrail tur? (Tog, trygg soveplass, mat, fest, osvosv)
Sitat av vacant Vis innlegg
Hvor høyt budsjett bør man egentlig ha for en interrail tur? (Tog, trygg soveplass, mat, fest, osvosv)
Vis hele sitatet...
Jeg dro med en kompis i sommer. Vi hadde ca 8 tusen kroner i 22 dager. Vi reiste rundt i øst-europa. På vei tilbake gikk vi tom for penger sisste dag i København så vi måtte låne penger til et sisste måltid før vi tok bussen tilbake til Oslo
Reise alene kontra reise sammen med noen, har begge sine pluss og minus. Reiser man alene er man svært så mye friere, og ved ankomst til et nytt sted er man nesten nødt til å bli kjent med nye mennesker. Med en annen person deler man alt det fete med noen. Vurdér selv hva som er viktigst. Sammen med andre vil det og bli tryggere.
Selv har jeg vært på to interrailturer alene. Utrolig gøy, og så lenge man ikke oppfører seg som en idiot vil ikke de farligste probleme oppstå. Problemer oppstår, men man kan unngå de verste.
Øst-Europa er fantastisk, og folk der er gøye å ha med å gjøre.
Italia/Frankrike er selvfølgelig utrolig flotte. I tillegg til Hellas.
Prøv å besøk Luxembourg, som er et nydelig sted.
Støste tipset jeg har til deg: ha god tid på jernbanestasjonen i Amsterdam på sommeren. Tok en kølapp der med nummer 750 eller noe, etter 2 timer venting var de kommet til 540. Heldigvis fant jeg to forlatte kølapper på gulvet med 561 og 562. Tok en til meg og gav den andre til en enslig reisende med stor sekk. Han fikk det største smilet jeg noensinne har sett.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gammel tråd, men vil dere fraråde meg som jente å reise alene? Er litt usikker på dette, hadde vært rått å bare ha meg selv å tenke på, men har ikke lyst til å sette meg selv i fare heller
Nei det kan du godt gjøre mener nå jeg. Ting kan skje med oss alle, men så lenge man klarer å passe på seg selv så går det sikkert fint.
Tenker mer på hvor kjedelig det må være å reise alene, jeg har selv vært på interrail-tur, har jeg tatt den turen alene så har nok ikke turen blitt like morsom.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Jeg ser ikke noe problem med å anbefale en jente å reise alene. Eneste er vel at du må bruke sunn fornuft, og kanskje ta noen flere forhåndsregler. Angående å reise alene, er jeg helt uenig i hanken, det å dra på egenhånd kan være minst like bra som å reise sammen med noen. Man har bare seg selv å tenke på, kan gjøre hva man vil, NÅR man vil. Samt at det er mye lettere å få kontakt med andre når man reiser alene.

Lykke til, og god tur ; )
Var på interrail i sommerferien selv. Vi reiste : Oslo - Gøteborg - København - Hamburg - Amsterdam - båt fra Hoek Van Holland til England - London - Salisbury - båt fra Dover til Calais - Paris - Bordeaux - Barcelona - båt fra barcelona til Civitavecchia - Roma - Milano - Berlin - København - båt til oslo (skal sies at jeg gikk lei i roma og tok fly hjem.)

Ikke planlegg for mye, det ødelegger mye av moroa med en interrailtur
jeg reiste rundt i europa ifjor med klassen, og et av reisemålene var i italia der vi hadde et opphold på 4 dager for å se på severdigheter der bla. colloseum, pantheon og andre museumer( var innom så mange steder per dag så har ikke helt oversikt på det) og det som fascinerte meg mest var å se hvordan bygningene ser ut kontra hvordan de ser ut i assassins creed :P.