Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 10127
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvis du ikke skjønner at det du sier her, er totalt irrelevant, så beklager, da er du idiot. Det er INGEN som har sagt at torrentprotokollen har som formål å spre ulovlig kopiert materiale, så hvorfor du drar inn det i det hele tatt skjønner jeg fremdeles ikke. Nettstedet Piratebay har derimot helt klart som formål å spre ulovlig kopiert materiale, og om måten de gjør det på er ulovlig eller ikke i henhold til svensk lov, er nettopp det denne rettsaken handler om. Her er det da selvsagt selve prinsippet det er snakk om, at man ikke legger ut selve materialet, men at man legger ut en link til en fil som forteller hvordan man kan skaffe materialet. Selv om TPB skulle tape, så vil heller ikke dette si at torrents i seg selv blir ulovlig, bare at man kan dømmes for å dele/legge til rette for deling av piratkopiert materiale, uavhengig av teknologien som benyttes.

Jeg tror nok enden på visa vil bli at de blir dømt, samme hvor mange ganger de anker, men jeg håper de ender opp uten bøter/erstatningskrav i den størrelsesordenen der og heller bare betinget fengsel. Dette har tross alt vært et helt klart gråområde, så kan man heller dømme strengere i senere saker.
Vis hele sitatet...
Om det gleder deg å kalle meg idiot, så for all del fortsett med det, men det skal sies at jeg bryr meg fint lite. Hvordan kan du si at det er irrelevant? Piratebay er jo bygget for å dra nytte av nettopp torrent-protokollen, så det er jo ikke irrelevant i den forstand.

Selv om ingen har nevnt at torrent-protokollen er tuftet med tanke på ulovlig fildeling, vil ikke det si at jeg ikke har min fulle rett til å poengtere nettopp dette. La meg sitere meg selv:
Sitat av obskøn
Torrent-teknologien har ikke som formål å spre filer som er beskyttet av åndeverksloven, men filer generelt.
Vis hele sitatet...
Når du leser det jeg skriver, skjønner du jo at jeg mener at torrent-protokollen er ment for deling av filer, ikke hvilken type filer, det være seg ulovlige eller lovlige. Om du ikke skjønner, må jeg i så fall bare beklage for en dårlig formulert setning.
Sist endret av Amitabha; 17. april 2009 kl. 18:24. Grunn: skrivefeil :)
I praksis har de ikke gjort noe ulovlig, så hvorfor kan de bli straffet?
Eneste ulovlige jeg har hørt om hittil er en skje med rester etter amfetamin, noe som var så lite at det ikke er straffbart.
Kan noen her inne gi meg navnet på 5 kjente artister som har måttet legge instrumentet/mikrofonen på hylla pga manglende inntekter? Alle påstår at artistene sliter, men kan ikke komme på en eneste artist som har blitt borte.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av drittunge Vis innlegg
I praksis har de ikke gjort noe ulovlig, så hvorfor kan de bli straffet?
Eneste ulovlige jeg har hørt om hittil er en skje med rester etter amfetamin, noe som var så lite at det ikke er straffbart.
Vis hele sitatet...
sånn bortsett fra å stå ansvarlig for en side som er laget for å distribuere piratkopiert materiale og legger til rette for at dette skal skje i stor skala, tenker du?
Sitat av 2rs1 Vis innlegg
sånn bortsett fra å stå ansvarlig for en side som er laget for å distribuere piratkopiert materiale og legger til rette for at dette skal skje i stor skala, tenker du?
Vis hele sitatet...
Blir jo som å anklage beretta for skolemassakren som var i tyskland for ikke så lenge siden, de hadde lagt til rette for at noen kunne bli drept med den pistolen.
Anmelde Boeing/whatever for 11. september, de hadde jo lagt til rette for at noen kunne finne på å kapre flyet og fly dem inn i wtc.

Alle kan anklages for noe, det er bare å finne på hva slags argumenter du vil bruke.

Du kan finne torrents med google også.
Vil oppfordre alle til å lese følgende artikkel på NRK Beta:
http://nrkbeta.no/epic-fail/
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av drittunge Vis innlegg
Blir jo som å anklage beretta for skolemassakren som var i tyskland for ikke så lenge siden, de hadde lagt til rette for at noen kunne bli drept med den pistolen.
Anmelde Boeing/whatever for 11. september, de hadde jo lagt til rette for at noen kunne finne på å kapre flyet og fly dem inn i wtc.

Alle kan anklages for noe, det er bare å finne på hva slags argumenter du vil bruke.

Du kan finne torrents med google også.
Vis hele sitatet...
Den sammenligningen blir for drøy. Beretta driver en lovlig virksomhet, torrent protokollen i seg selv er også lovlig virksomhet.

Skal du sette det i sammenheng kan du tenke deg en side iwanttokillsomebody.com, hvor du forteller syke tyske 17-åringer hvor du finner og hvem du skal drepe neste gang. Som oppfordrer til det og har 20 millioner aktive brukere.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Vil oppfordre alle til å lese følgende artikkel på NRK Beta:
http://nrkbeta.no/epic-fail/
Vis hele sitatet...
Tror egentlig ikke plateselskapene bryr seg allverden om pengene, reklamen og hva annet bloggern kommer med, dommen i seg selv er langt viktigere. At folk i fremtiden kan dømmes for å drifte trackere med ulovlig materiale er nok akkurat hva de var ute etter. At Sunde og gjengen må leve på vann og brød i lang tid fremover er nok bare bonus
Sitat av 2rs1 Vis innlegg
Den sammenligningen blir for drøy.
Vis hele sitatet...
Det var meningen, denne saken er for drøy imo.
det som er viktig nå er at de som er for fildeling tar et standpunkt å ikke lar seg påvirke av sånn som dette http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=562242 erik og chris er 2 bitch ass drittunger som har basert karrieren sin på 1 sang de la ut til nedlastning. og nå som de har en platekontrakt og en income for dritten de produserer er det ikke vansklig å forsvare voldteken plateselskaper gjør med musikk generelt.

hvis filDELING forsetter å bli kalt filSTJELING og folk begynner å ta til seg dette, vil jeg tro internett vil ende opp som kommersielt søppel i framtiden. akkuratt som forgjengeren TV og radio.

det hadde vært lettere å respektere åndsverkloven om den hadde vært praktisert på en forsvarlig måte! hvis TPB må i fengsel så må også google i fengsel!
Sist endret av skeptfisk; 17. april 2009 kl. 20:47.
Sitat av 2rs1 Vis innlegg
Tror egentlig ikke plateselskapene bryr seg allverden om pengene, reklamen og hva annet bloggern kommer med, dommen i seg selv er langt viktigere. At folk i fremtiden kan dømmes for å drifte trackere med ulovlig materiale er nok akkurat hva de var ute etter. At Sunde og gjengen må leve på vann og brød i lang tid fremover er nok bare bonus
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk ikke folk flest (les: folka i denne tråden) forstår hva dommen betyr; nemlig ingenting.

Pirate Bay er blitt dømt i tingretten, som er den laveste rettsinstansen - like over forliksrådet. Tingretten er der man møter opp når man f.eks er tiltalt for fyllekjøring, og er 1. rettsinstans.

Etter dette følger lagmannsretten, deretter Høyesterett, deretter evnt. menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.

Å bli dømt i tingretten betyr ingenting, fordi alle høyere retter kan overstyre dommen - og fordi tingretten har minimal juridisk presedens. Prinsipielle, juridiske avveininger veier også mye tyngre i lagmannsretten og Høyesterett - og som et minste minimum, så vil jeg tro at dommen blir sterkt redusert i høyere retter (når ankesaken kommer opp om 1-2 år). Det kan til og med hende at dommen blir omgjort, f.eks i Høyesterett, fordi man finner ut at Pirate Bay ikke har gjort noe galt i forhold til svensk rett, slik den var.

Så denne saken er ikke avsluttet, selv om mange tydeligvis tror det. Pirate Bay må f.eks ikke betale noen bøter, eller sone noen fengselsdom, før alle ankesakene er avgjort - og det kan ta 5-6-7 år.
Ikveld går filmen Laurel Canyon på TV2, dessverre for meg altfor seint (00:40) pga jobb imorgen. Hvis jeg spiller inn den fra TV2, vil det gjøre meg til en kriminell?
Sett at jeg ikke har opptaker og jeg laster ned filmen, vil det gjøre meg til en kriminell?
Hvis du laster ned med torrent teknologien så deler du også som regel ut, det er det som er ulovlig.
Tar du den opp deler ikke du den, men tv2
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fomox Vis innlegg
Hvis du laster ned med torrent teknologien så deler du også som regel ut, det er det som er ulovlig.
Tar du den opp deler ikke du den, men tv2
Vis hele sitatet...
Kan folk få med seg at vi ikkje lever i 2003 lenger? Det er ulovlig å laste ned materiale fra ei ulovlig kilde. Mao. er det ulovlig å laste ned filmen fra the pirate bay, all den tid opplaster har gjort ei ulovlig handling ved å legge den ut der.

Du har imidlertid fritt lov til å kopiere til privat bruk frå kringkasta materiale - gitt at du ikkje treng framand hjelp for å omgå "effektive tekniske beskyttelsessystemer".

Så ja - så abstrakt som situasjonen er så er det lov å ta opp, lov å kopiere dvden til en venn (CSS er ikkje effektivt vistnok, samt at teknisk sett treng en ikkje omgå sperra for å kopiere), men ikkje lov å laste den ned frå the pirate bay.
Den er grei, kommer til å laste ned alt jeg vil ha så lenge jeg har nettilgang uansett. Fildeling kan ikke stoppes.
Står det ikke i norsk lov at man kan dele/kopiere åndsverk (merkelig ord..) med f.eks. en kompis? Da kommer jo det lille problemet, hvem avgjør hvem du kan dele det til?
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg tror faktisk ikke folk flest (les: folka i denne tråden) forstår hva dommen betyr; nemlig ingenting.
[... snip]
Så denne saken er ikke avsluttet, selv om mange tydeligvis tror det. Pirate Bay må f.eks ikke betale noen bøter, eller sone noen fengselsdom, før alle ankesakene er avgjort - og det kan ta 5-6-7 år.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at folk flest ikke skjønner hva dommen betyr, men det kommer vel egentlig av at mediene har fokusert hva hva de ble dømt til, og nevner knapt i en bisetning at saken ble anket på stedet. Ordlyden "må sone et år i fengsel og betale 30 millioner" impliserer at de faktisk må det, selv om det ikke er tilfelle. Som rak motsetning har vi saken der en far mishandlet sin unge til døde, fikk seks år fengsel og anket. Her tror jeg samtlige medier skrev noe sånt som "han har anket dommen på seks års fengsel, som dermed ikke er rettskraftig". Hvis du ser på dagbladet.no, står det et bilde av alle trynene til de tiltalte med rød tekst DØMT over. Ikke så rart folk flest tror de faktisk kommer til å måtte sone et år i fengsel da.

I mitt tilfelle lærte jeg om dette her på ungdomsskolen, og fikk til og med tatt en tur i en rettsal for å se noen pakistanere og somaliere som hadde en tiltaleliste langt som et vondt år. Dessverre er ikke norsk rett i praksis noen særlig del av pensum, selv om det egentlig burde være det.

Sitat av drittunge Vis innlegg
Står det ikke i norsk lov at man kan dele/kopiere åndsverk (merkelig ord..) med f.eks. en kompis? Da kommer jo det lille problemet, hvem avgjør hvem du kan dele det til?
Vis hele sitatet...
Norsk rett. Det er de som vil sette presedens for hva det betyr å dele til venner. Det er det Piratebay-saken i stor grad handler om, å tolke lover og sette rettslig presedens. Her har du grunnen til at ingen av sidene kommer til å gi seg før det er avgjort i aller høyeste rettsinstans, siden det endelige utfallet kommer til å ha veldig mye å si i liknende saker som eventuelt måtte komme opp i fremtiden.
Sist endret av Nichotin; 17. april 2009 kl. 23:27.
Sitat av Clr Vis innlegg
Ja se det ja. De ble dømt for søkemotoren sin som leter opp trackers.
Det jeg lurer på da er når Google skal under lupen. Jeg vet fra personlig testing at Google funker utrolig flott til å finne trackers og/eller sider lignendes PirateBay.

Hvis vi ser på dommen så sier den:

«Genom att tillhandahålla en webbplats med, enligt vad tingsrätten funnit, välutvecklade sökfunktioner, enkla uppladdnings- och lagringsmöjligheter samt genom den till webbplatsen knutna trackern har de åtalade främjat de brott som fildelarna objektivt sett gjort sig skyldiga till.»

Jeg vet at Google sin søkemotor også finner ting som f.eks. PirateBay sin søkemotor ikke finner, men burde ikke Google starte å filtrere ut deler av søkeresultatene sine da? Det er ikke mindre ulovlig det Google sin søkemotor gjør.
Vis hele sitatet...
Tatt argumentet ditt ifra vg.no?
Så en jusprofessor svare på det litt lengre ned på vg siden ->

Google er som sagt ikke laget spesifikt for å finne trackers, det er uønskede bivirkninger.
Synes du finn.no burde bli dømt for heleri om noen legger ut noe stjålet på nettsiden deres?
Synes du finn.no burde bli dømt for heleri om noen legger ut noe stjålet på nettsiden deres?
Vis hele sitatet...
Nei, og det er der poenget mitt ligger. Eierne av http://www.piratebay.org burde heller ikke bli straffet, men heller de som deler ulovlig kopiert materielle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Clr Vis innlegg
Nei, og det er der poenget mitt ligger. Eierne av http://www.piratebay.org burde heller ikke bli straffet, men heller de som deler ulovlig kopiert materielle.
Vis hele sitatet...
Det er ein vesentleg forskjell i å tilby et fritekstsøk som finner ulovleg materiale, samt å fjerne lovstridige lenker på oppfordring, og å kategorisere ulovleg innhald i kategorier som TV-serier, Film etc, samt å be opprettshavar dra til helvete når ein får beskjed om å ta vekk innhald. Hadde ThePirateBay fjerna innhald ved forespørsel tviler eg på at dei hadde blitt dømt, sidan dei då ikkje hadde vist forsett - tvert imot.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Du har helt rett i at folk flest ikke skjønner hva dommen betyr, men det kommer vel egentlig av at mediene har fokusert hva hva de ble dømt til, og nevner knapt i en bisetning at saken ble anket på stedet. Ordlyden "må sone et år i fengsel og betale 30 millioner" impliserer at de faktisk må det, selv om det ikke er tilfelle. Som rak motsetning har vi saken der en far mishandlet sin unge til døde, fikk seks år fengsel og anket. Her tror jeg samtlige medier skrev noe sånt som "han har anket dommen på seks års fengsel, som dermed ikke er rettskraftig". Hvis du ser på dagbladet.no, står det et bilde av alle trynene til de tiltalte med rød tekst DØMT over. Ikke så rart folk flest tror de faktisk kommer til å måtte sone et år i fengsel da.

I mitt tilfelle lærte jeg om dette her på ungdomsskolen, og fikk til og med tatt en tur i en rettsal for å se noen pakistanere og somaliere som hadde en tiltaleliste langt som et vondt år. Dessverre er ikke norsk rett i praksis noen særlig del av pensum, selv om det egentlig burde være det.
Vis hele sitatet...
Siden når var det en hemmelighet at media (les: DB, VG og Se & Hør) vinkler sakene AKKURAT hvor de vil? Meningen er at minst 80 prosent av befolkningen skal bli interessert for så å kjøpe (eller lese på nett). Ellers hadde de ikke hatt budsjett i det hele tatt. Det er bare få utvalgte som velger å filtrere det man leser, og bare de som forstår hva de skal se etter skjønner de faktiske nyhetene.
[COLOR="Red"]Forbud mot fjerning eller endring av elektronisk rettighetsinformasjon[/COLOR]
Overskriften tilføyd ved lov 17 juni 2005 nr. 97.

§ 53d. Det er forbudt uten rettighetshaverens samtykke

a) å fjerne eller endre elektronisk rettighetsinformasjon som rettighetshaveren har føyet til et vernet verk, og som enten inngår i et eksemplar eller fremtrer i forbindelse med at verket gjøres tilgjengelig for allmennheten, eller
b) å innføre et eksemplar for spredning, omsette eller på annen måte gjøre et vernet verk tilgjengelig for allmennheten der elektronisk rettighetsinformasjon er fjernet eller endret i strid med bokstav a

dersom handlingen i bokstav a eller b foranlediger, muliggjør, letter eller skjuler en krenkelse av opphavsrett.

Tilføyd ved lov 17 juni 2005 nr. 97 - se dens III (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 630).

Kilde: Lovdata - Åndsverkloven.

Sitat av Slashdot
Det er ein vesentleg forskjell i å tilby et fritekstsøk som finner ulovleg materiale, samt å fjerne lovstridige lenker på oppfordring, og å kategorisere ulovleg innhald i kategorier som TV-serier, Film etc, samt å be opprettshavar dra til helvete når ein får beskjed om å ta vekk innhald. Hadde ThePirateBay fjerna innhald ved forespørsel tviler eg på at dei hadde blitt dømt, sidan dei då ikkje hadde vist forsett - tvert imot.
Vis hele sitatet...
Jeg ser den og jeg er enig i at eierne av ThePirateBay har oppført seg dårlig. Men jeg mener fortsatt at det er brukerne, dvs. de som laster opp, ulovlig kopierer og deler filene som burde bli straffet.
Sist endret av Clr; 20. april 2009 kl. 12:43.
Sitat av HStern Vis innlegg
Tatt argumentet ditt ifra vg.no?
Så en jusprofessor svare på det litt lengre ned på vg siden ->

Google er som sagt ikke laget spesifikt for å finne trackers, det er uønskede bivirkninger.
Synes du finn.no burde bli dømt for heleri om noen legger ut noe stjålet på nettsiden deres?
Vis hele sitatet...
Hvis det stod "stjålet laptop selges billig" i annonsen, og de ble gjort obs på det uten å gjøre noe med saken, så ja, da tror jeg faktisk 100% sikkert at de ville bli dømt for det.
Man kan se på TPB som et digert system av veier og skilt plassert midt mellom Area 51, CSI sine hovedkvarterer, Rema 1000 og Tors private eiendom. Noen av stedene veiene fører er kanskje ulovlige, men andre er fult lovlige. Skal TPB måtte stenge hele sitt veinettverk og fjerne alle sine skilt bare fordi det er en vei som fører rett inn i kjernen av Area 51? Svaret er nei, vi skal fremdeles få gå på Rema 1000! Area 51 må finne sin egen måte å sperre veien på, Rema skal ikke miste kundene sine!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blå Gummitenner Vis innlegg
Man kan se på TPB som et digert system av veier og skilt plassert midt mellom Area 51, CSI sine hovedkvarterer, Rema 1000 og Tors private eiendom. Noen av stedene veiene fører er kanskje ulovlige, men andre er fult lovlige. Skal TPB måtte stenge hele sitt veinettverk og fjerne alle sine skilt bare fordi det er en vei som fører rett inn i kjernen av Area 51? Svaret er nei, vi skal fremdeles få gå på Rema 1000! Area 51 må finne sin egen måte å sperre veien på, Rema skal ikke miste kundene sine!
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje ei fair samanlikning. Vegane her er er ISPane sine linjer. TPB er et varehus som selger ulovlige gjenstander. Når dei får beskjed om at dei er ulovlige peiker dei tunge til dei som hevder det.

Hadde the pirate bay fjerna dei ulovlege tinga dei hadde når dei fekk beskjed om det hadde dei ikkje vorte dømt slik det ser ut ut frå dommen - for då hadde dei ikkje vist forsett slik dei har gjort no.

Rema 1000, som selger lovlige varer, har ingen gått etter her. Døme på det er jo NRK sin eigen tracker, Amazon S3 CDN, FreeTorrents, OpenSuSE sine torrents e.l.

Eg bryr meg pent lite om at The Pirate Bay er dømt. I mine auge er det rimelig heva over tvil at dei faktisk har gjort noko ulovleg, eller iallefall bidrege solid. At dei har fått eit års fengsel? Kven bryr seg. Tvert imot ser eg positive moment i at retten har reagert på Motion Picture Ass. of America sine erstatningsbeløp.

Dessutan trur eg dette er ein fyrrisk siger - MPAA/RIAA har ikkje råd til ein siger til av dette kaliberet. Dei må legge om forretningsmodellen sin NO!

Om du først skal bruke analogier gjelder det å bruke dei rett. Forøvrig er bil-analogien oppbrukt etter over ti år med slashdot.
Sitat av Clr Vis innlegg
Ja se det ja. De ble dømt for søkemotoren sin som leter opp trackers.
Det jeg lurer på da er når Google skal under lupen. Jeg vet fra personlig testing at Google funker utrolig flott til å finne trackers og/eller sider lignendes PirateBay.
Vis hele sitatet...
http://thepirategoogle.com/

My point exactly!

Sitat av thepirategoogle.com
Bit Torrent Search
Please Note: This site is not affiliated with Google, it simply makes use of Google Custom Search to restrict your searches to Torrent files. You can do this with any regular Google search by appending your query with filetype:torrent. This technique can be used for any type of file supported by Google.

The intention of this site is to demonstrate the double standard that was exemplified in the recent Pirate Bay Trial. Sites such as Google offer much the same functionality as The Pirate Bay and other Bit Torrent sites but are not targeted by media conglomerates such as the IFPI as they have the political and legal clout to defend themselves unlike these small independent sites.

This site is created in support of an open, neutral internet accessible and equitable to all regardless of political or financial standing.

Cheers! (Contact)
Vis hele sitatet...
▼ ... over et år senere ... ▼
De er nå alle funnet skyldige (igjen) og dømt til fengsel, skriver Svea lagmannsrett (hovrätt).

Sammantaget leder detta till sänkta straff. Fredrik Neij döms till fängelse tio månader, Peter Sunde Kolmisoppi till åtta månader och Carl Lundström till fyra månader.
Vis hele sitatet...
http://www.svea.se/templates/DV_Press____21065.aspx

VG har også en sak om dette:
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10019502
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
De er nå alle funnet skyldige (igjen) og dømt til fengsel, skriver Svea lagmannsrett (hovrätt).


http://www.svea.se/templates/DV_Press____21065.aspx

VG har også en sak om dette:
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10019502
Vis hele sitatet...
Det kunne vært verre da, Er jo bra at det gikk såpass bra.
Hvorfor er Piratebay fortsatt åpent ?
TPB serverene er ikke i Sverige lengre, som jeg forstår. Mener å ha hørt at det er en i Nederland ihvertfall.
Har også kommet artikkel på www.hardware.no

Synes det er helt feil at dem skal bli straffa for det. Det er vel heller de som har lasta opp som burde få straffen. Så det vil altså si at vis jeg laster opp noe ulovlig her, så på NFF ta støyten?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Hvorfor er Piratebay fortsatt åpent ?
Vis hele sitatet...
Har vært på foredrag med noen av folkene bak thepiratebay.org som sikkert mange andre som var på TG for et par år siden, der mener jeg de sa at det er ingen som har full oversikt over hvor alle serverene er
Jeg synes dette er helt hårreisende, kreve 30 mill og kaste bort livet til andre i fengsel! Det er jo ikke de som deler filene. Jeg synes vi skal saksøke google, for om man søker pirate bay på google får man opp siden. Det blir jo det samme, jeeg søker på pirate bay, får opp filen, laster den ned fra en ANNEN, altså IKKE selve pirate bay.
Sitat av Curver Vis innlegg
Synes det er helt feil at dem skal bli straffa for det. Det er vel heller de som har lasta opp som burde få straffen. Så det vil altså si at vis jeg laster opp noe ulovlig her, så på NFF ta støyten?
Vis hele sitatet...
For det første er dette snakk om svensk rettsvesen, ikke norsk. Dessuten er det en veldig stor forskjell på nFF og ThePirateBay. nFF fasiliterer ikke til at du skal legge ut materiale beskyttet av opphavsrett, for eksempel. (Ja, jeg vet, det ligger bare torrent-filer på ThePirateBay, men foreløpig ser det ut til at svensk rettsvesen ikke ser så pent på det heller).
Jeg tror nok dem blir dømt og får straffen som ble lagt idag, grunnen til det er for å sette ett skrekkeksempel til andre ulovelige torrent sites. Det er klart at TPB har lagt en fin sti for å dele piratkopiert materiale, selv om det ikke er dem som sitter på filene så er dem mellommenn og gjør det enkelt for folk å hente materialet.

Ser det er mange som digger TPB og syns filmer og programmer burde fortsette å være gratis.. ja seff alt gratis er kjekt, men det er vel ingen som tenker på hva det kan bety for inntekten til filmskaperene eller programmerene/firmaet. Piratkopiert materiale har forårsaket at firmaer har sluttet å gi ut spill til PC og gått over til Console fordi piratkopieringen er litt mindre der enn PC materiale.

Kommer vel til å bli flamet her nå..

Og.. Å si at Google også må bli tiltalt er jo lavmål, det er som å si at telefonkatalogen bør bli tiltalt fordi den inneholder telefonnummeret til narkodealeren. Google gjør hva den er ment å gjøre, nemlig finne hva du søker etter.
Hvem er det som får de 30 mill som betales? Skal de finne hver enkelt fil som ble delt og gi en andel til den med opphavsrett? er så hårreisende sykt med 30 mill!
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Hvem er det som får de 30 mill som betales? Skal de finne hver enkelt fil som ble delt og gi en andel til den med opphavsrett? er så hårreisende sykt med 30 mill!
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men er du dum? Ingen er i stand til å spore opp alle de millioner av filer som er blitt delt mellom brukere og gjester via TPB. Med tanke på at én sang koster 8 kroner i iTunes, skal det milliarder til for å dekke disse tapte kronene. Så hårreisende er det ikke akkurat.
Sitat av trengende.. Vis innlegg
Med tanke på at én sang koster 8 kroner i iTunes, skal det milliarder til for å dekke disse tapte kronene. Så hårreisende er det ikke akkurat.
Vis hele sitatet...
Synes det er merkelig hvordan folk skriker ut at nedlastet materiale er direkte tapte penger for selskapet. Tror brorparten av piratene her i verden laster ned fordi dem ikke er villig til å betale for tilbudet som er idag, med andre ord, så hadde dem ikke kjøpt lovlig vare i utgangspunktet. Alltids like interessant når personer drar likhetstegn mellom å laste ned en film, og stjele en materielistisk(?) gjenstand.

Skal ikke komme bastant å si at ulovlig fildeling ikke går utover økonomien til big-shot selskaper og artister and whatnot, men å si at hver nedlastet fil, sang, spill eller film er et direkte tap for bedriftene er veldig, veldig feil.
Vet noen hvor mange instanser de har å anke før de er nødt til å ta en eventuell straff?
De kan vell anke til høyesterett først
Makt er penger.
De store med makt og penger innenfor musikk/film ect kan nå kjøre ett makt løp med å få de dømt tror dere ikke?
dvs bruke store mengder penger på å få de dømt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_anticommons

The tragedy of the anticommons is a neologism coined by Michael Heller to describe a coordination breakdown where the existence of numerous rights holders frustrates achieving a socially desirable outcome. The term mirrors the older term tragedy of the commons used to describe coordination breakdowns arising from insufficient rights holders. The concept provides a unifying framework for a range of coordination failures including patent thickets, submarine patents, nail houses, and more generally bureaucratic red tape. Overcoming these breakdowns can be difficult, often violent, but there are assorted means including eminent domain, Laches, patent pools or other licensing organizations.
Vis hele sitatet...
Hva jeg tror thepiratebay.org , og piratepartiet egentlig vil ha lys på er dagens opphavsrett ikke stemmer med dagens realitet på internett. Altså du mister defacto eierskap til produktet ditt når du selger det.

Slik er det med alle andre ting. Vist jeg selger en stikkling av et tre jeg har brukt kjempelang tid på å gro frem. Mister jeg retten til hva andre gjør med den stikklingen, altså stikklingen de har kjøpt av meg vokser seg inn til et tre har de all rett til å selge stikklinger av denne videre.

Denne tanken om at du automatisk har inngått en kontrakt med meg når du kjøper stikklingen er tåpelig. Vist jeg vil ha en kontrakt med deg om at du ikke har lov til å selge / gi bort stikklinger av stikklingen du kjøpte av meg må vi ordne en skriftlig kontrakt med begge parters signatur. Altså, det at du kjøper en film gjør deg ikke automatisk kontraktsbunden. (Det burde hvertfall ikke være slik)

Så du som epletre gartner / film skaper må velge hva du vil gjøre. Enten så må du bare selge eplene dine, og ingen stikklinger vist du ikke vil at andre skal gro sine egne epler. Altså, enten så må du bare vise filmen i kinosalen, og ingen DVDer vist du ikke vil at andre skal "gro" kopiere sine egne "epler" filmer.

Dette gjelder artister også. Enten må de bare holde konserter (selge epler fra epletreet), eller så må de tillate at andre kan gro epler selv (da de selger bort stikklinger, / CD'er).

Platebransjen prøver frebrilsk å få i både pose og sekk. Dette går ikke. Nå har vi nemmelig funnet ut hvordan vi kan gro filmen og musikken selv utifra stikklingen vi kjøpte.
Sist endret av leafwiz; 27. november 2010 kl. 11:01.
Sitat av trengende.. Vis innlegg
Unnskyld meg, men er du dum? Ingen er i stand til å spore opp alle de millioner av filer som er blitt delt mellom brukere og gjester via TPB. Med tanke på at én sang koster 8 kroner i iTunes, skal det milliarder til for å dekke disse tapte kronene. Så hårreisende er det ikke akkurat.
Vis hele sitatet...
Det er var jo ikke serist da, haha. Jeg skjønner jo at det ikke går.
Sitat av leafwiz Vis innlegg
Hva jeg tror thepiratebay.org , og piratepartiet egentlig vil ha lys på er dagens opphavsrett ikke stemmer med dagens realitet på internett. Altså du mister defacto eierskap til produktet ditt når du selger det.

Slik er det med alle andre ting. Vist jeg selger en stikkling av et tre jeg har brukt kjempelang tid på å gro frem. Mister jeg retten til hva andre gjør med den stikklingen, altså stikklingen de har kjøpt av meg vokser seg inn til et tre har de all rett til å selge stikklinger av denne videre.

Denne tanken om at du automatisk har inngått en kontrakt med meg når du kjøper stikklingen er tåpelig. Vist jeg vil ha en kontrakt med deg om at du ikke har lov til å selge / gi bort stikklinger av stikklingen du kjøpte av meg må vi ordne en skriftlig kontrakt med begge parters signatur. Altså, det at du kjøper en film gjør deg ikke automatisk kontraktsbunden. (Det burde hvertfall ikke være slik)

Så du som epletre gartner / film skaper må velge hva du vil gjøre. Enten så må du bare selge eplene dine, og ingen stikklinger vist du ikke vil at andre skal gro sine egne epler. Altså, enten så må du bare vise filmen i kinosalen, og ingen DVDer vist du ikke vil at andre skal "gro" kopiere sine egne "epler" filmer.

Dette gjelder artister også. Enten må de bare holde konserter (selge epler fra epletreet), eller så må de tillate at andre kan gro epler selv (da de selger bort stikklinger, / CD'er).

Platebransjen prøver frebrilsk å få i både pose og sekk. Dette går ikke. Nå har vi nemmelig funnet ut hvordan vi kan gro filmen og musikken selv utifra stikklingen vi kjøpte.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig skeptisk til at den holdningen der er såpass utbredt at det kan kalles de facto. Samtidig binder jeg lite idealisme til ulovlig fildeling, selv om idealistiske argumenter stadig fremkommer i debatter. Det er lov å si at man laster ned ulovlig enkelt og greit fordi det er gratis og mindre arbeidskrevende enn å kjøpe musikk.

Ellers skulle jeg ønske folk kunne slutte å sammenligne fildeling med fysiske ting. Det gjelder både denne type sammenligning som du her kommer med, og denne latterlige ideen om at "you wouldn't steal a car". Det finnes ikke noe sammenligningsgrunnlag her, da det fysiske produktet ikke kan dupliseres på samme måte som en musikkfil.

Denne ideen om at konserter er måten å tjene penger på som musiker er også etter mitt syn tildels feil. Jeg har jobbet flere år med konsertarrangører, samt tidvis som konsertarrangør, og min erfaring er at markedet fort blir mettet. Det krever mer av forbrukeren å komme seg på en konsert, noe som igjen gjør at det er et mindre marked.

I tillegg er det å dra på turné i mange tilfeller en stor investering fra bandets side, og ofte er det problematisk å komme seg ut uten hjelp fra familie, arbeidsplass, og dessverre plateselskap. Konsertarrangørene har sjelden råd til å betale høyere honorarer for å ta over for plateselskapenes rolle, og prisøkning på billettene er som oftest uaktuelt. Billettinntektene er sjelden mer enn at utgifter til rigg og band dekkes, og det er alkoholsalget og subsidier som er grunnen til at man har mulighet til å avholde mindre konserter.

Problemet er at det trengs en ny struktur i markedet, og den burde egentlig ha kommet for ti år siden. Få band har selv det nettverk og den kunnskapen som kreves for gjøre musikken kjent, og distributører og plateselskaper har vært for sene med å tilpasse seg. Tjenester som Spotify og WiMP er i mine øyne et steg i riktig retning, men det er for lite. Det blir spennende å se hvilke endringer som kommer de neste ti årene, for dagens salgsmodell kommer neppe til å overleve, og musikkutvalget blir neppe bedre dersom inntektene til bandene skorter.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Folk her trur jeg ikke helt vet hva dem prater om. Politiet i norge, svergie og alle andre land har ikke nokk resurser til og ta ned torrent virksomheten. Politiet kunne helt fint tatt 4000-5000 begin_of_the_skype_highlighting**************4000-5000******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************4000-5000******end_of_the_skype_highlighting folk på TG, men dem gjør det ikke. For hvis en skal bli tatt så skal alle bli tatt. Dette løser dem med og ta dem store, dem som hjelper til i store nett. Derfor har TPB blitt tatt, fordi dem er størst da det gjelder torrent hjelpsomhet. Lyse hubben var vell nede en stund, fordi politiet gikk etter eierene av selve hubben.

Det er ulovelig og hjelpe til med kriminalitet, og det gjør TPB i stor virksomhet.

Men politiet har ikke nokk for og ta gutta helt enda, og det er derfor det har vert rettsaker osv så lenge, fordi politiet kommer bare opp med tull.

Ifra min side, så har jeg kommet meg inn på en privat tracker for lenge sia...

EDIT:

Jeg mener politiet burde lage en god løsning mot dette. FKS, spotify er en løsning med musikk. Der betaler man faktisk en liten slant (eller mange gjør) for og høre på musikk. Og da får musikkbransjen litt penger istede for 0 ,-

Hvis TPB blir nedkjempa, kommer fortsatt torrenter til og leve, og film,plate og spill pransjen tjener 0 ,- Få opp en god løsning, så går det hvertfall ikke helt i 0 ,-

Men det er jo også vist at artister osv tjener mere på konserter, da selve musikken spres gratis!
Sist endret av Harabo; 29. november 2010 kl. 09:29.
Sitat av Harabo Vis innlegg
EDIT:

Jeg mener politiet burde lage en god løsning mot dette. FKS, spotify er en løsning med musikk. Der betaler man faktisk en liten slant (eller mange gjør) for og høre på musikk. Og da får musikkbransjen litt penger istede for 0 ,-

Hvis TPB blir nedkjempa, kommer fortsatt torrenter til og leve, og film,plate og spill pransjen tjener 0 ,- Få opp en god løsning, så går det hvertfall ikke helt i 0 ,-

Men det er jo også vist at artister osv tjener mere på konserter, da selve musikken spres gratis!
Vis hele sitatet...
Dette må jeg si var en veldig snodig tankegang. Skal politiet komme med en løsning på problemet, bare fordi film- og musikkbransjen ligger tiår bak resten av verden hva teknologi angår og selv ikke orker å komme med en løsning som forbrukerne setter pris på?

For å få bukt på problemet, hjelper det ikke å kjeppjage sine eventuelle kunder, det får i hvert fall for min del helt motsatt virkning. Den dagen jeg får tak i musikken min på like enkelt vis som torrents, og står like fritt til å bruke den, skal jeg gledelig bruke 8 kroner på en låt, men slik er det altså ikke.

La oss si at jeg har lyst på den nye Röyksopp-musikken. Da har jeg tre valg:
  1. Starte bilen, kjøre til byen, lete etter parkeringsplass, gå inn i platebutikken og håpe på at de har CDen, for deretter å kjøre hjem igjen. Dette bruker jeg lang tid på, i tillegg til at jeg selv er nødt til å rippe musikken for å kunne bruke den slik jeg vil.
  2. Bestille CDen på nett. Da må man vente en stund på levering, i tillegg til å måtte rippe.
  3. Kjøpe via iTunes. Vet ikke hvordan det er for tiden, men sist var det DRM-sperre, i tillegg til at jeg ikke fikk så høy kvalitet jeg ville ha.
  4. Laste ned musikken. Her får jeg akkurat de sangen jeg selv vil ha, det tar meg veldig lite tid, det er ingen kopisperrer, man slipper ripping i tillegg til at det er gratis.

Hadde jeg fått tak i all musikken jeg ville ha fra én tjeneste, hvor jeg kan velge hvilken bitrate jeg selv vil ha og hvor det ikke var noen som helst form for kopisperringer for en rimelig pris, hadde dette problemet vært løst. Regner med mange andre sitter med samme tanker. Betaler for Spotify, og er strålende fornøyd med at en slik tjeneste finnes, men det mangler veldig mye av musikken som jeg til vanlig hører på.

Gigantene har kjempet imot fildeling i mange år nå, og kommer vel ikke til å gi seg med det første. Selv vil jeg tro de allerede er tapt, da veldig få bryr seg om risken man tar ved ulovlig fildeling.

Film- og musikkindustrien burde lære av pornobransjen! =)
Sitat av Amitabha Vis innlegg
[*]Kjøpe via iTunes. Vet ikke hvordan det er for tiden, men sist var det DRM-sperre, i tillegg til at jeg ikke fikk så høy kvalitet jeg ville ha.
Vis hele sitatet...
Det er ikke DRM sperre via iTunes. Antageligvis klarer ikke du høre forskjell på det du laster ned og en original CD, selv med superfancy anlegg. Jeg anser det bare som et vikarierende motiv for å rett og slett få ting klinkende gratis.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er ikke DRM sperre via iTunes.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det ganske klart at jeg ikke har brukt iTunes i det siste, og med det siste mener jeg over 2 år.

Sitat av Kinseek
Antageligvis klarer ikke du høre forskjell på det du laster ned og en original CD, selv med superfancy anlegg. Jeg anser det bare som et vikarierende motiv for å rett og slett få ting klinkende gratis.
Vis hele sitatet...
Prater om? Musikken på en kjøpe-CD er ikke komprimert(CDA), og det er heller ikke musikken jeg laster ned(FLAC). Så selvfølgelig vil jeg da ikke merke noen forskjell. Det jeg sier er at jeg har lyst til å selv kunne velge hvilken kvalitet jeg vil laste ned når jeg kjøper musikk på nett, siden det for min del er uaktuelt å kjøpe musikk i platebutikk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er ikke DRM sperre via iTunes. Antageligvis klarer ikke du høre forskjell på det du laster ned og en original CD, selv med superfancy anlegg. Jeg anser det bare som et vikarierende motiv for å rett og slett få ting klinkende gratis.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt ikkje tapsfritt format. Vil eg ha det på ei eining som ikkje støtter det formatet itunes tilbyr fører det til ekstra tap. Vil eg i framtida transkode musikken min for å få den i et format som er meir oppdatert, og gjerne betre støtta får eg tap.

Har eg derimot flac kan eg konvertere til andre tapsfrie format, vel, tapsfritt. I tillegg kan eg enkelt transkode til andre format med mindre tap enn ved å gå fra lossy til lossy format.

Båndbredde og størrelse er ikkje interessant med musikk - FLAC oppnår ca. 50% av diskbruken til ukomprimert lyd, og om en regner 300MB på et album så blir det ein kostnad på 11 øre for å oppbevare lyden i tapsfritt format, vs. 6 øre for å oppbevare den i lossy format. Begge deler er for alle praktiske formål gratis.

Og faktum er at *INGEN* selger flac. Vel, ingen av dei store plateforlaga eller musikkbutikkane. Bokstavelig talt ingen. Meirkostnaden ved å selge det kan neppe vere svært stor, all den tid dei nødvendigvis må ha tapsfrie filer tilgjengelig for å lage lossy-filene sine. Litt ekstra båndbredde, litt ekstra for å tilby fleire format.

I dei tilfella der artister legger ut flac så kjøper eg dei glatt - gjerne til relativt høg pris. Donerer årlig samla 2-300$ til ulike indieartister eg liker. Men fordi platebransjen ikkje tilbyr produktet eg vil ha får ikkje dei ei krone.
Poenget mitt er vel at det er veldig få som faktisk er opptatt av å kunne ha lossless format (pluss noen som egentlig ikke burde være det, da den reelle kvalitetsforskjellen er veldig liten, om noe) - de store massene er ikke veldig opptatt av det. Da antar jeg at det egentlig er det at det er gratis som er det mest forlokkende med piratkopiering.

For all del, jeg skal ikke si det gjelder for alle. Det er vel noen som genuint er opptatt av lossless, men jeg tror ikke det er det store markedet. Og da blir det litt rart å hevde at plateselskapene kan skylde på seg selv ved en eventuell stor nedgang fordi de ikke tilbød lossless.

Gratis er i seg selv et sterkt insentiv til å piratkopiere.